💠سلسله مبحث اخلاق عملی
🔰قسمت پنجم
🔆درواقع، عارف مانند فیلسوف، قائل به عوالم ارواح، مثال و مادّه است و آنها را تعیّنات خلقیِ «هویّت غیبیّه» میداند امّا برخلاف فیلسوف، معتقد است که میانِ «هویّت غیبیّه» و «تعیّنات خلقی»، «صقع ربوبی» وجود دارد که مشتمل بر «تعیّن اوّل» و «تعیّن ثانی» است.
🔶ارتباط این عوالم با یکدیگر، ارتباط مُظهر و مَظهر است؛ یعنی عوالم پایین، مظاهر عوالم بالا هستند.
🔹از این ارتباط، به ظاهر و باطن نیز تعبیر میشود؛ یعنی عوالم بالا، بواطن عوالم پایین هستند.
🔻به عبارت دیگر، صقعِ ربوبی باطنِ عالم ارواح است؛ عالم ارواح نیز باطن عالم مثال و عالم مثال هم باطن عالم مادّه است.
🔰 #ادامه_دارد...
🌐 @khosropanah_ir
◼️امام صادق(ع) در اواخر دوران بنیامیه، شبکه تبلیغاتی وسیعی را که کار آن، اشاعه امامت آلعلی(ع) و تبیین درست مسأله امامت بود، رهبری میکرد؛ شبکهای که در بسیاری از نقاط دوردست کشور مسلمان، به ویژه در نواحی عراق و خراسان، فعالیتهای چشمگیر و ثمربخشی درباره مسأله امامت عهدهدار بود، اما این تنها یک روی مسأله و بخش ناچیزی از آن است.
◾️موضوع تشکیلات پنهان در صحنه زندگی سیاسی امام صادق(ع) و نیز دیگر ائمه علیهمالسلام، از جمله مهمترین و شورانگیزترین و در عین حال مجهولترین و ابهامآمیزترین فصول این زندگینامه پرماجراست.
💠مقام معظم رهبری
🏴شهادت امام صادق علیه السلام تسلیت باد.
🌐 @khosropanah_ir
💠سلسله مبحث اخلاق عملی
🔰قسمت ششم
🔆عرفا انسان را نیز دارای ظاهر و بواطنی میدانند که در این اثر به آنها اشاره خواهد شد.
🔹انسان هرچه بیشتر بتواند به بواطن وجود خود پی ببرد و آنها را شکوفا سازد، بیشتر به کمال حقیقی خود نزدیک میشود.
🔸حرکت از مراتب ظاهری وجود خود به سوی باطنیترین مرتبۀ وجود انسانی را «سفر انفسی» یا «سیروسلوک عرفانی» مینامند؛ بنابراین، در عرفان، «راه» و «رونده» خودِ انسان است و عارفی که سیروسلوک میکند و اهل شریعت و طریقت میشود، درواقع، در حال گذراندن منازلی درونی و تکامل مراتب وجودی خویش است.
🔰 #ادامه_دارد...
🌐 @khosropanah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها مبارک باد.
🌐 @khosropanah_ir
🔶پرسش های شما و پاسخ های استاد خسروپناه
➖➖➖➖➖➖
❓پرسش شما:
سلام علیکم
خواستم از استاد در خصوص سیر مطالعات آزاد فلسفه اسلامی و بعد فلسفه غرب صرفا به صورت مطالعه آزاد لیکن عمیق و به زبان فارسی صرفا و معرفی کتاب ها اصلی در این خصوص سوال بفرمائید.
🔆پاسخ استاد:
سلام علیکم
پیشنهاد بنده این است که ابتدا منطق در حد منطق مظفر خوانده شود و بعد فلسفه اسلامی به ترتیب: آموزش فلسفه استاد مصباح و نهایه الحکمه علامه طباطبایی و الشواهد الربوبیه ملاصدرا
و سپس یک دوره جامع تر معرفت شناسی خوانده شود کتاب معرفت شناسی در قرآن استاد جوادی آملی و فلسفه شناخت اینجانب
سپس تاریخ فلسفه غرب در حد سیر حکمت در اروپا فروغی و تاریخ فلسفه کاپلستون مطالعه شود.
اگر فلسفه غرب را کاملتر بخواهید بخوانید تک نگاره هایی مانند فلسفه کانت کونر دیده شود
➖➖➖➖➖➖
📩 شما میتوانید پرسش های خود از استاد خسروپناه را به آیدی زیر در پیامرسان ایتا ارسال کنید.
🔻پیامگیر ایتا:
https://eitaa.com/admin_drkhosropanah
➖➖➖➖➖➖➖
🔰 #پرسش_پاسخ
🌐 @khosropanah_ir
🔶پرسش های شما و پاسخ های استاد خسروپناه
➖➖➖➖➖➖
❓پرسش:
سلام علیکم
چطور میتوان به صفای ذهن رسید؟
چه راهکار و دستوراتی دارید؟
🔆پاسخ استاد خسروپناه:
سلام علیکم
صفای ذهن در ساحت معرفت با خواندن دقیق منطق ممکن است لکن کم نیستند معلمان منطقی که به شدت گرفتار مغالطه معرفتی می شوند؛ رازش این است که عمل صالح و ناصالح نیز بر معرفت اثر می گذارد پس صفای دل که با سلوک معنوی و لقمه حلال و انس با ملکوت حاصل می شود شرط دیگر صفا و پاکیزگی ذهن است.
➖➖➖➖➖➖
📩 شما میتوانید پرسش های خود از استاد خسروپناه را به آیدی زیر در پیامرسان ایتا ارسال کنید.
🔻پیامگیر ایتا:
https://eitaa.com/admin_drkhosropanah
➖➖➖➖➖➖➖
🔰 #پرسش_پاسخ
🌐 @khosropanah_ir
💠سلسله مبحث اخلاق عملی
🔰قسمت هفتم
🔸بدین ترتیب «اخلاق عرفانی» برخلاف «اخلاق فلسفی»، در مراحل مختلف، متفاوت و دارای احکام خاصّی میشود
🔹 بهنحویکه حتّی گاهی اصول و قواعد آن، در منازل متفاوت، دگرگون میگردد.
🔻این مطلب مطابق با عباراتی از جمله «حسنات الأبرار سیئات المقرّبین» است؛ بنابراین، اخلاق عرفانی مبدأ، منازل میانیِ راه و مقصد را مشخّص کرده است؛ در چنین مسیری، هر فضیلت یا رذیلتی در هر منزلی، بر اساسِ حرکت صعودی سالک، احکام خاصّی مییابد که باعث پویایی اخلاق در نزد عارف میشود.
🔰 #ادامه_دارد...
🌐 @khosropanah_ir