eitaa logo
فلسفه زبان اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
617 عکس
52 ویدیو
159 فایل
#فلسفه_زبان_متعارف #فلسفه_زبان_اسلامی #نظریه_فعل #Islamic_philosophy ارتباط با ادمین @projectsystem مجتبی رستمی کیا، دکتری مبانی نظری اسلام
مشاهده در ایتا
دانلود
موافقت معنایی 3.pdf
589.9K
فایل ارائه 👇 موافقت معنایی 🎙دکتر مجتبی رستمی‌کیا جلسه سوم خانه علم و مهارت طه ◽️پنج کاربرد معنا ( روان شناختی، فلسفی، منطقی، مردم شناختی، زبان شناختی) ◽️ نقاط اشتراک جریان های زبان شناختی ◽️تفاوت جریان های زبان شناختی ◽️ پاسخ به یک شبهه: این گونه از مباحث از ظاهر روایات بسیار فاصله می گیرند. تحلیل های زبانی گاهی به ابعادی از عبارت ها و جملات می پردازند که از ظاهر آنها بسیار دور می شود ◽️تفاوت گذاشتن شهید صدر میان ظهور موضوعی ( آبجکتیو) و ظهور ذاتی (سابجکتیو) ◽️مسائل مهم ظهور ( مکنوناتف کشف و اثبات ظهور) ◽️تفاوت میان توانش و کنش زبانی ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
movafaqat-4.mp3
8.18M
موافقت معنایی 🎙دکتر مجتبی رستمی‌کیا جلسه چهارم خانه علم و مهارت طه ◽️زبان شناسی گشتاری زایشی ◽️تطبیق کابردهای دستور زبان گشتاری زایشی برای زبان عربی ◽️تبدیل یک ساخت زبانی به ساخت دیگر ◽️کتاب « ساخت های نحوی» نقطه عطفی در زبان شناسی ◽️ تفاوت « ساخت» (construction) و « سازه» ( constituent ◽️ژرف ساخت و روساخت ◽️ویژگی های اصلی معنا در ژرف ساخت اتفاق می افتد ◽️ساختار زبان در نظام گشتاری زایشی ( بخش آوایی، بخش نحوی، بخش معنایی) ◽️بخش نحوی تنها بخش زایای زبان است؛ ◽️بخش پایه: شامل مجموعه ای قواعد سازه ای و نیز دارای مدخل های واژگانی ◽️بخش گشتاری: نشانگر زبانی جایگزین نشانگر دیگر شده است. ◽️گشتارهای الزامی یا اختیاری ◽️گشتارهای بازگشت پذیر و بازگشت ناپدیر ◽️آشنایی با کتاب « زبان شناسی دکارتی» = تفکیک میان روح‌گفتار و جسم‌گفتار ◽️قواعد گشتاری ◽️گشتار مجهول ◽️گشتار کاهش رابط ( در حروف عطف) ◽️گشتار ضمایر انعکاسی ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
موافقت معنایی 4.pdf
595.4K
فایل ارائه 👇 موافقت معنایی 🎙دکتر مجتبی رستمی‌کیا جلسه چهارم خانه علم و مهارت طه ◽️زبان شناسی گشتاری زایشی ◽️تطبیق کابردهای دستور زبان گشتاری زایشی برای زبان عربی ◽️تبدیل یک ساخت زبانی به ساخت دیگر ◽️کتاب « ساخت های نحوی» نقطه عطفی در زبان شناسی ◽️ تفاوت « ساخت» (construction) و « سازه» ( constituent ◽️ژرف ساخت و روساخت ◽️ویژگی های اصلی معنا در ژرف ساخت اتفاق می افتد ◽️ساختار زبان در نظام گشتاری زایشی ( بخش آوایی، بخش نحوی، بخش معنایی) ◽️بخش نحوی تنها بخش زایای زبان است؛ ◽️بخش پایه: شامل مجموعه ای قواعد سازه ای و نیز دارای مدخل های واژگانی ◽️بخش گشتاری: نشانگر زبانی جایگزین نشانگر دیگر شده است. ◽️گشتارهای الزامی یا اختیاری ◽️گشتارهای بازگشت پذیر و بازگشت ناپدیر ◽️آشنایی با کتاب « زبان شناسی دکارتی» = تفکیک میان روح‌گفتار و جسم‌گفتار ◽️قواعد گشتاری ◽️گشتار مجهول ◽️گشتار کاهش رابط ( در حروف عطف) ◽️گشتار ضمایر انعکاسی ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
movafaqat-5.mp3
11.92M
موافقت معنایی 🎙دکتر مجتبی رستمی‌کیا جلسه پنجم خانه علم و مهارت طه ◽️تحلیل گشتاری زبان عربی ▫️محمد حماسه عبداللطیف ▫️میشل زکریا ▫️قواعد مربوط به مولفه های واژگان ▫️قواعد مربوط به ترتیب واژگان در جمله ▫️ کشف روابط عرضی، طولی و معناشناختی بواسطه قواعد زایشی ▫️تفاوت های گروه اسمی در فارسی و عربی ▫️تفاوت های گروه فعلی در فارسی و عربی ▫️گشتارهای نحوی از نظر عبداللطیف ▫️گشتارها در روابط واژگان ▪️هم معنایی ( لغوی، بافتی، تحلیلی، ضمنی) ▪️ترادف اشاری ( سیاق فرهنگی) ▪️ترادف ارجاعی ▪️ترادف ادراکی در مقابل عاطفی ▪️ترادف کامل در مقابل ناقص ▪️شبه ترادف ▪️مخالفان هم معنایی کامل ( امبرتو اکو، جان لاینز) ▪️جزء واژگی/ عضو واژگی ▪️تقابل معنایی ▪️تقابل تضایف ( معکوس) [ پالمر: متعدی، متقارنف انعکاسی] ▪️تقابل مدرج ▪️تقابل تکمیلی ▪️تقابل جهتی ▪️تقابل تعبیری ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
موافقت معنایی 5.pdf
625.8K
فایل ارائه 👇 موافقت معنایی 🎙دکتر مجتبی رستمی‌کیا جلسه پنجم خانه علم و مهارت طه ◽️تحلیل گشتاری زبان عربی ▫️محمد حماسه عبداللطیف ▫️میشل زکریا ▫️قواعد مربوط به مولفه های واژگان ▫️قواعد مربوط به ترتیب واژگان در جمله ▫️ کشف روابط عرضی، طولی و معناشناختی بواسطه قواعد زایشی ▫️تفاوت های گروه اسمی در فارسی و عربی ▫️تفاوت های گروه فعلی در فارسی و عربی ▫️گشتارهای نحوی از نظر عبداللطیف ▫️گشتارها در روابط واژگان ▪️هم معنایی ( لغوی، بافتی، تحلیلی، ضمنی) ▪️ترادف اشاری ( سیاق فرهنگی) ▪️ترادف ارجاعی ▪️ترادف ادراکی در مقابل عاطفی ▪️ترادف کامل در مقابل ناقص ▪️شبه ترادف ▪️مخالفان هم معنایی کامل ( امبرتو اکو، جان لاینز) ▪️جزء واژگی/ عضو واژگی ▪️تقابل معنایی ▪️تقابل تضایف ( معکوس) [ پالمر: متعدی، متقارنف انعکاسی] ▪️تقابل مدرج ▪️تقابل تکمیلی ▪️تقابل جهتی ▪️تقابل تعبیری ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
یامقلب القلوب و الابصار درودبر خدای تغییر و تحولات! اگر تو اراده کنی هر روز خواهد بود، نشانه نوشدگی بر شما مبارک امروز نوروز نه به عنوان یک سنت، بلکه به مثابه یک در جریان است و مبتنی بر است. هم ضرب آهنگ تغییر دارد تقارن این دو گرامی باد ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
سالی که با تو شروع شود، یک آغاز است... از کنار مضجع شریف حاج قاسم سلیمانی و همراهان گرامش در گلزار شهدای کرمان، سال خوشی را برای شما مسئلت می کنم ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
movafaqat-6.mp3
10.48M
موافقت معنایی 🎙دکتر مجتبی رستمی‌کیا جلسه ششم خانه علم و مهارت طه ◽️انواع موافقت معنایی در واژگان ▫️موافقت گشتاری در شمول معنایی ▫موافقت در گشتار شبه ترادفی ▫موافقت در معنای لغوی ▫موافقت در هم معنایی تحلیلی ▫موافقت معنای ضمنی ▫موافقت در هم معنای سیاقی ▫موافقت در جزء واژگی ▫موافقت گشتاری در متضاد ▫موافقت در تقابل مدرج ▫موافقت در تقابل تکمیلی ▫موافقت در تقابل تعبیری ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
موافقت معنایی 6.pdf
1.7M
فایل ارائه 👇 موافقت معنایی 🎙دکتر مجتبی رستمی‌کیا جلسه ششم خانه علم و مهارت طه ◽️انواع موافقت معنایی در واژگان ▫️موافقت گشتاری در شمول معنایی ▫موافقت در گشتار شبه ترادفی ▫موافقت در معنای لغوی ▫موافقت در هم معنایی تحلیلی ▫موافقت معنای ضمنی ▫موافقت در هم معنای سیاقی ▫موافقت در جزء واژگی ▫موافقت گشتاری در متضاد ▫موافقت در تقابل مدرج ▫موافقت در تقابل تکمیلی ▫موافقت در تقابل تعبیری ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
NDE&OB.mp3
6.07M
نقد تجربه مدرن از دین در رسانه ملی 🎙دکتر مجتبی رستمی کیا مدرسه فکرت، ششم رمضان ▫نقد تجربیات نزدیک به مرگ NDE ▫نقد تجربیات منجر به خروج از بدن OB ▫معرفت در فضای تجربیات نزدیک به مرگ ▫اطمینان و یا یقین در NDE ▫گزارشی از NDE در ایالات متحده آمریکا ▫نقد علوم شناختی در مورد NDE ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
هوش تجاری اسلام ✍دکتر مجتبی رستمی کیا ▫️الویس اسپرنگر شرق شناس قرن نوزدهم می گوید: « اعراب مخترعان تجارت جهانی» هستند. بسیاری از قبایل معروف عرب همچون قریش جایگاه خود را مدیون موفقیت در تجارت بودند نه در جنگ؛ اعراب بین اروپا، هند و چین تجارت می کردند، این را از طریق بازرگانی کاروانی دنبال می کردند که خود شامل چالش های تدارکاتی گسترده ای بود: آماده‌سازی کالا، انتخاب کارکنان، تجهیز شترها و کشتی‌ها، ترتیبات مالی پیچیده، تامین امنیت سفرها؛ ▫️مهمترین ویژگی تاجران عرب، ایجاد مکانیسم سرمایه گذاری مخاطره آمیز ( ریسک پذیر) و فراهم کردن زمینه تجارت واسطه ای است، در این تجارت اعراب تلاش می کردند به روشی شبیه C2C مشتریان را به مشتریان متصل کند، این شبه شرکت ها، همانند شرکت های سرمایه گذاری فعلی کاملا ساختاری مخاطره آمیز داشت؛ این مسئله باعث شده است مستشرقان، اعراب را پایه گذار تجارت جهانی بدانند. ▫️خدیجه ـ درود خدا بر او باد ـ برجسته ترین سرمایه گذار مکه بود. آشنایی خدیجه با محمد ـ درود خدا بر هر دو باد ـ از همین سبد سرمایه‌گذاری آغاز شد. ▫️بی راه نیست خدیجه ـ درود خدا بر او باد ـ را « هوش تجاری» اسلام بدانیم. نحوه گسترش اسلام نشان می دهد که این روش دقیقاً به همین صورت برای گسترش اسلام به کار گرفته شد؛ بر خلاف تبلیغات بوقچی‌های پهلوی، اسلام بیش از شمشیر ( جنگ) با اقتصاد ( بازار = مارکتینگ) خود را در غرب و شرق عالم توسعه داده است. قهرمان این روش جدید هم خدیجه است. اسلام با اقتصاد بازار جدید گسترش پیدا کرده است و این گونه نبوده است که به « اقتصاد غنائمی» متکی باشد. ظرفیت اسلام اولیه برای تولید ثروت قابل توجه بوده است. ▫️پیامبر گرامی اسلام، در مدینه هم دو نهاد را شکل داد: مسجد و بازار، محمد – درورد خدا بر او باد - چندین دهه تجربه تجاری خود را با صدور مجموعه ای از مقررات مالی و تجاری به اجرا گذاشت. او تجارت در بازار مدینه را معاف از مالیات اعلام کرد و برای تأمین مالی پرداخت های تأمین اجتماعی مالیات وضع کرد. او همچنین مجموعه ای از مشوق های تجاری را تعیین کرد: او حمایت از مصرف کننده را بهبود بخشید. دستورالعمل هایی در مورد چگونگی تنظیم قراردادهای تجاری ارائه کرد. به قول ایزوتسو، یکی از پر رنگ‌ترین میدان‌های معنایی قرآن کریم و اسلام اولیه، میدان بارزگانی و تجاری است. ▫️ از سوی دیگر، استعداد محمد در تجارت اولیه در اسلام منحصر به فرد نبود. سه جانشین اول او همگی بازرگانان حرفه‌ای سابق بودند که قراردادهای تجاری را به عنوان قلمرو اسلام از یک جامعه مدنی در مقیاس کوچک به یک امپراتوری تغییر دادند. بی شک خلفای اولیه، شاگردان تز فکری اقتصادی « خدیجه» بوده اند. این ها همه نشان می دهد، ما امروز با خدیجه ای به وسعت تاریخ و جغرافیای اسلام مواجهیم. ▫️بعدها مسلمان با تکیه بر سه پایتخت مدینه، دمشق و بغداد، منطقه تجاری را از اقیانوس اطلس تا چین ایجاد کردند، از جمله برکات اسلام برای اروپا می توان به موارد زیر اشاره کرد: تعیین اولین برنامه بازنشستگی دولتی در جهان، پایه گذاری دینارـطلا یا ارز طلا، تعیین واحد پولی برای بازار واحد و یکپارچه، بانکداری کامل، صرافی های ویژه، اختراع چک، ایجاد ساختارهای غیر مستقیم مالی همچون تاسیس نهادهای آموزش عالی ( همچون بیت الحکمه) و تبدیل پول بارزگانی به پول در خدمت تولید، کارآفرینی، تجارت جهانی، اشکال جدید شرکت های بزرگ ریسک پذیر، رژیم پولی جدید، اختراع تراست های خیریه، مراکز تجارت فراساحلی، گمرک و ...؛ ▫️ آنها از طریق اقتصاد، ادیان هند را کاوش کردند و مطالعات پزشکی، ریاضیات و جغرافیا را پیش بردند. برای جامعه‌ای که از تجارت با سرزمین‌های دور ثروتمند شد، جغرافیا به وضوح مفید بود، همانطور که ریاضیات نیز مفید بود زیرا شمارش برای اداره یک تجارت بسیار مهم بود. اولین گزارش‌های جهان که نشان می‌دهد چگونه سود مرکب را محاسبه می‌کند، در بغداد قرن دهم ظاهر شد. ▫️رشد اقتصادی اسلام را در فتوحات آن باید جدی گرفت، نقش « هوش تجاری» اسلام، خدیجه بنت خویلد در این مسیر غیر قابل انکار است، بانوی اول « ثروت، قدرت و شرافت» را برای مسلمانان به ارمغان آورده است. کارآفرین بزرگ عرب الگوی بسیاری از اقتصاددان ها امروزی شد. خوانش حضرت خدیجه می تواند مدل « زن تراز اسلام» را در تعمیمی بزرگ بازسازی نماید. ▫️ درورد خدا بر او باد که پیامبر گرامی اسلام در مورد او فرمود: خدیجه! کجاست مانند خدیجه! زمانی که همه مرا تکذیب کردند، او مرا تصدیق کرد، و زمانی که همه مرا رها کردند، خدیجه یاری ام کرد. با همه ثروت خود دین خدا را کمک کرد، خدا مرا دستور داد تا خدیجه را به بهشت بشارت دهم. ( بحار، ج 43، ص 131) ———- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
movafaqat-7.mp3
13.87M
موافقت معنایی 🎙دکتر مجتبی رستمی‌کیا جلسه هفتم خانه علم و مهارت طه ◽️پرسش و پاسخ ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
movafaqat-8.mp3
7.2M
موافقت معنایی 🎙دکتر مجتبی رستمی‌کیا جلسه هشتم خانه علم و مهارت طه ◽️موافقت در گشتار مؤلفه های معنایی ▫️تعریف مؤلفه های معنایی ( معانی ساده تر) با روش تحلیل مؤلفه ای ▫️نقش نماهای نحوی، نقش نماهای معنایی ▫️نظر ری جکندوف ( ترکیب بین زبان شناسی زایشی، زبان شناسی شناختی) ▫️رویداد، وضع، مسیر، مکان، ویژگی، مقدار ▫️موافقت در فرهنگ لغت ▫️موافقت در حذف ممیز ▫️موافقت در اولیه های معنایی ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
موافقت معنایی 8.pdf
738.1K
فایل ارائه موافقت معنایی 🎙دکتر مجتبی رستمی‌کیا جلسه هشتم خانه علم و مهارت طه ◽️موافقت در گشتار مؤلفه های معنایی ▫️تعریف مؤلفه های معنایی ( معانی ساده تر) با روش تحلیل مؤلفه ای ▫️نقش نماهای نحوی، نقش نماهای معنایی ▫️نظر ری جکندوف ( ترکیب بین زبان شناسی زایشی، زبان شناسی شناختی) ▫️رویداد، وضع، مسیر، مکان، ویژگی، مقدار ▫️موافقت در فرهنگ لغت ▫️موافقت در حذف ممیز ▫️موافقت در اولیه های معنایی ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
هدایت شده از فکرت
🎙 | 🔸سلسله نشست‌های اندیشه‌ورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان ☑️ «فصل بـرکت» ✔️ " معنویت و اخلاق پژوهی" 🔹 واکاوی بسط تجربه مدرن از دین 🔻از سلوک دینی تا NDE (تجربیات نزدیک به مرگ) و نقد رسانه ملی در بسط تجربه مدرن از دین 👤دکتر مجتبی رستمی‌کیا، پژوهشگر فلسفه زبان 🎧 (بـشـنـویـد) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
movafaqat9.mp3
8.15M
موافقت معنایی 🎙دکتر مجتبی رستمی‌کیا جلسه نهم خانه علم و مهارت طه ◽️موافقت در گشتار جمله فعلیه به اسمیه (گشتار مبتداسازی) ▫️موافقت در گشتار جمله اسمیه به جملیه امری ▫️موافقت در گشتار جمله شرطیه به امر و نهی ▫️موافقت در گشتار جمله شرطیه به جمله تحذیری ▫️موافقت در گشتار جمله اسمیه به جمله تحذیری ▫️موافقت در گشتار جمله شرطیه به امر ▫️موافقت در گشتار جمله ترغیبی به امری ▫️موافقت در گشتار مسبب به سبب ▫️موافقت در گشتار ساختار سببی ▫️موافقت در گشتار امر با نهی ▫️موافقت در گشتار جمله امری به جمله با فعل مضارع ▫️موافقت در گشتار ترکیبی ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
موافقت معنایی 9.pdf
1.16M
فایل ارائه 👇 موافقت معنایی 🎙دکتر مجتبی رستمی‌کیا جلسه نهم خانه علم و مهارت طه ◽️موافقت در گشتار جمله فعلیه به اسمیه (گشتار مبتداسازی) ▫️موافقت در گشتار جمله اسمیه به جملیه امری ▫️موافقت در گشتار جمله شرطیه به امر و نهی ▫️موافقت در گشتار جمله شرطیه به جمله تحذیری ▫️موافقت در گشتار جمله اسمیه به جمله تحذیری ▫️موافقت در گشتار جمله شرطیه به امر ▫️موافقت در گشتار جمله ترغیبی به امری ▫️موافقت در گشتار مسبب به سبب ▫️موافقت در گشتار ساختار سببی ▫️موافقت در گشتار امر با نهی ▫️موافقت در گشتار جمله امری به جمله با فعل مضارع ▫️موافقت در گشتار ترکیبی ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
تمام امیدم این است که شایعه باشد و گرنه حیات در این دوره بی معناست ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
movafaqat10.mp3
4.81M
موافقت معنایی 🎙دکتر مجتبی رستمی‌کیا جلسه دهم خانه علم و مهارت طه ◽️موافقت در گشتار گروه اسمی ▫️موافقت در گشتار گروه به اسم ▫️موافقت در گشتار گروه به گروه ▫️موافقت در گشتار اسم به گروه ▫️موافقت در گشتار گروه به فرد ▫️موافقت در گشتار جمع به استغراق ▫️موافقت در گشتار نکره به عام ▫️موافقت در گشتار اسم و موصول ▫️موافقت در گشتار موصول و صله ▫️موافقت در گشتار موصول به اسم ▫️موافقت در گشتار اسم با حرف تعریف به کل ▫️موافقت در گشتار اسم با حرف تعریف به گروه اسمی ▫️موافقت در گشتار در مصدر مؤول ▫️موافقت در گشتار عام به خاص ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
موافقت معنایی 10.pdf
899.8K
فایل ارائه 👇 موافقت معنایی 🎙دکتر مجتبی رستمی‌کیا جلسه دهم خانه علم و مهارت طه ◽️موافقت در گشتار گروه اسمی ▫️موافقت در گشتار گروه به اسم ▫️موافقت در گشتار گروه به گروه ▫️موافقت در گشتار اسم به گروه ▫️موافقت در گشتار گروه به فرد ▫️موافقت در گشتار جمع به استغراق ▫️موافقت در گشتار نکره به عام ▫️موافقت در گشتار اسم و موصول ▫️موافقت در گشتار موصول و صله ▫️موافقت در گشتار موصول به اسم ▫️موافقت در گشتار اسم با حرف تعریف به کل ▫️موافقت در گشتار اسم با حرف تعریف به گروه اسمی ▫️موافقت در گشتار در مصدر مؤول ▫️موافقت در گشتار عام به خاص ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا