eitaa logo
فلسفه زبان اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
617 عکس
52 ویدیو
159 فایل
#فلسفه_زبان_متعارف #فلسفه_زبان_اسلامی #نظریه_فعل #Islamic_philosophy ارتباط با ادمین @projectsystem مجتبی رستمی کیا، دکتری مبانی نظری اسلام
مشاهده در ایتا
دانلود
مدرنیته دیسیپلین را از ما گرفت و برایمان باقی گذاشت. را با طاق زد و را وانهاد، را با مدرن معاوضه کرد و به عنوان اشانتیون برایمان گذاشت. نظامات مدرن جوری طراحی شده اند که به صورت مویرگی در هم تنیده شده اند ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤔سلام علیکم با عرض ادب و تسلیت ایام شهادت امیرمومنان علی علیه السلام. پیرامون مطالبی که در نقد اقای فاضل نوشتید بنده سوالی داشتم. فرق شهر اسلامی با فقه شهرسازی از نظر شما چیست؟ 👇 Dr rostamikia: سلام و احترام عظم الله اجورنا و اجورکم ما با یک دیسیپلین (نظامواره) مواجهیم، این نظامواره اجزای بسیار مختلفی دارد، که از کنش تا نظر (حکمت، فقه و... ) را شامل می شود، حذف کنش (شهر اسلامی) که امتداد نوعی نگرش فقهی حکمی است و بسنده کردن به دانش فقه، نوعی مغالطه جز و کل است این شکل می تواند نمای کلی نظامواره را تا حدودی روشن کند، نهاد علم اسلامی زمانی که دارای جزئیات بالا باشد استقرار یافته علمی خواهد بود، نقد بنده به ایشان آن است که علم و لایه داخلی را نگه می دارد ( رنگ قرمز) و بقیه لایه های دیسیپلین را انکار می کند، در حالیکه به زعم حقیر ما در این سه دانش یعنی طب، اقتصاد و معماری دارای دیسیپلین بوده ایم، به عبارتی شهر اسلامی محقق شده کل دیسیپلین است اما فقه شهرسازی جزئی آن است. ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
فلسفه زبان اسلامی
🤔سلام علیکم با عرض ادب و تسلیت ایام شهادت امیرمومنان علی علیه السلام. پیرامون مطالبی که در نقد اقای
سلام برادر دارید به حاج آقای میرباقری (فرهنگستان) نزدیک می‌شیدا!😅 پاسخ:☺️ به هیچ وجه، بنده انگاره ضد غربی را نوعی کاریکاتوری دیدن دیسیپلین می بینم که در آن بزرگنمایی شده است، در ضمن اینکه از رقیب برای علم اسلامی استفاده می کنم، قائل به لایه های نظامواره هستم نه صرفا یا با رقیب! ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
سلام و ادب عرض قبولی طاعات و عبادات و تسلیت شهادت امیرالمومنین علیه السلام در مورد مطلب اخیرتون، به نظر ماجرای طب اسلامی جدای از موارد دیگری‌ست که فرمودین به ۲ قول زیر از مرحوم امام و علامه مصباح توجه کنین👇 مرحوم امام خمینی: ❖ انبیا و مرسلین اگر راجع به خواص خوراکی ها حرفی زده اند به خاطر جنبه طبی آن نبوده است! چرا که این کار در شان انبیا نیست. • اگر گاهى انبيا و مرسلين آثار و خواص مطعومات را بيان فرموده‏اند، نظرشان نظر طبى نبوده است، چنانكه اطبا نظر به آثار و خواص اغذيه مى‏كنند و آثار آنها را بيان مى‏نمايند و مرادشان بيان تأثير و خاصيت آنها در فربهى بدن و يا تقويت كبد و يا زيادى خون است؛ بلكه اين گونه آثار از نظر انبيا كنار بوده است، و نظر ايشان به همان جهت مواد اغذيه است كه موجب صفاى روحى و توجه به كمال و قبول فيض و كمالات مى‏باشد. • اگر پيامبرى در مورد آثار و خواص خربزه- مثلًا- سخنى فرموده و به آن ترغيب و تحريص نموده است، همان جنبه و خاصيتش را كه موجب لطافت روح و صفاى ذات و لطافت وجود است در نظر دارد. • و اگر طبيب خاصيت آن را بيان كرده و به آن ترغيب نمايد، نظر به چاق نمودن جسم و كلفت نمودن گردن انسان دارد و هرگز اطبا و حكماى طبيعى با عقولشان نمى‏توانند بيشتر از اين آثار را بفهمند؛ آثار و خواص اشياء را از آن حيث كه دخالت در سعادت ذاتيه و صفاى وجود و ضياء ذوات دارند، فقط سلسله انبيا و مرسلين به تعليم الهى و غيبى مى‏دانند. • ممكن است غذايى در مذاق و ذائقه نوع مردم، طعم و حظّ و لذت قابل اهميت نداشته باشد، بلكه خوش نيايد، اما خاصيت لطافت وجودى و قبول فيض و كمالات را بيشتر داشته باشد، و اى بسا اغذيه‏اى كه در ذائقه مردم، خوش‏طعم و گوارا باشد ولى ماده‏اش صلب و غير قابل براى كمالات و فيوضات باشد و كدورت و ظلمت وجودى و صلابت داشته باشد. • اگر در ابواب اطعمه و اشربه كتب فقهيه در لسان انبيا و ائمه هدى از برخى مواد غذايى انتقاد شده و طباع را از آنها تنفّر داده‏اند و يا به بعضى تحريص و ترغيب نموده‏اند و بعضى از مواد را تحريم فرموده‏اند و بعضى را مستحب و مباح اعلام نموده‏اند، نظرشان به تحريص بر خوردن و خدمت به بطن نيست؛ زيرا اين كار، شأن انبيا نمى‏باشد بلكه شأن طبّاخين است؛ زيرا آنها كه به نام خدمت به بشريت بشر و روحانيت انسان و صفاى ذوات و روحيات و تنوير قلوب و افكار خود را معرفى نموده‏اند، مرام و منظور خود را تعقيب مى‏نمايند نه دعوت به دنيا و خوردن و نوشيدن، و در هر حكمى اصل منظور خود را در نظر دارند كه توده بشر را به عالم نور گسيل دهند و قلوب را به مبدأ عالم جلب نمايند و صفحه الهى وجود انسانى را صيقل و صاف و زلال نمايند، و در همان تحريص و ترغيب به اغذيه، استكمال وجود بشر و صفاى ذات افراد انسان را در نظر دارند. • تقريرات فلسفه امام خمينى قدس سره، ج‏3، ص: 336 نظر علامه مصباح در مورد طب اسلامی را هم در لینک زیر ببینید B2n.ir/a74405 اونچه من از متن‌هایی ارسالی بنظرم رسید اینه که اصلا همچین مکتب طبی جداگانه‌ای نداریم و نباید تاسیس بشه حتی آنچه که در طول سال‌ها تکامل یافته طب سنتی بوده که پایه و اساسش یعنی اخلاط اربعه برای قبل از اسلامه حتی مفاسدی بر تاسیس همچین مکتب طبی‌ای بار میشه چون درمان با زمینه‌ها و علل مختلفی کار داره که هر درمانی ممکنه به صدها دلیل کارساز نباشه و در این موارد ایراد متوجه نهاد دین میشه نمیگم به بهانه اینکه کاری اشتباه انجام بشه یا درست برداشت نشه به سراغ اسلامی‌سازی نریم منظورم اینه در طب خیلی قضیه متفتاوته و به قول معروف دودوتا چهارتا نیست و رهگذرش تجربه‌ست که طب سنتی قرن‌هاست داره این مسیر رو طی می‌کنه دیگه نیاز به تاسیس نظام طبی جداگانه نیست پاسخ را در قسمت بعد ببینید 👇 ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
فلسفه زبان اسلامی
سلام و ادب عرض قبولی طاعات و عبادات و تسلیت شهادت امیرالمومنین علیه السلام در مورد مطلب اخیرتون، ب
✅ پاسخ سلام و احترام شکل گیری علم اسلامی در طول زمان و به تدریج صورت می گیرد، طب اسلامی محصول 14 قرن است و طبیعی است که بنده ادعا نکردم کل این نهاد از متن روایات نبی اکرم قابل استخراج خواهد بود یا حتی چنین ادعایی ندارم که حتما طب اسلامی شکل گرفته در دل تاریخ به صورت کامل بر گرفته از روایات طبی در این زمینه است، اما ادعای بنده این است که این روند کلان طب، موصوف به وصف می شود. به نظر می رسد وقتی رقبای ما هویت مستقل اسلامی در طب دیده اند می توان کل دیسیپلین را اسلامی دانست. مطلب بنده منافاتی با فرمایش امام و آیت‌الله مصباح یزدی ندارد، چون فرمایش ایشان در مورد شأن نبی مطلب صحیحی است. اما نادیده گرفتن هویت تعین یافته در طول تاریخ باعث خروج این دانش از ایران اسلامی خواهد شد. آثار بسیار متنوعی در خصوص زیر نظام های طب اسلامی نوشته شده است، کتابی که در ذیل پیوست شده قسمتی از زیر نظام داروسازی در طب گذشته اسلامی است 📌شنیده ها حاکی است بسیاری از بزرگان این طب به دليل لغو مجوز طبابت در ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس مهاجرت کرده اند و دولت های عربی در حال حمایت ویژه جهت پایه گذاری رشته دانشگاهی و کلینیک های مجهز طب اسلامی هستند کتاب را در ذیل مشاهده نمایید 👇 ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
(Edinburgh Studies in Classical Islamic History and Culture) Zohar Amar and Efraim Lev - Arabian Drugs in Medieval Mediterranean Medicine (2016).pdf
7.14M
(Edinburgh Studies in Classical Islamic History and Culture) Zohar Amar and Efraim Lev - Arabian Drugs in Medieval Mediterranean Medicine (2016).pdf این کتاب در مورد داروهای اسلامی است و وجه تمایز آن را با نشان می دهد، مسئله فراتر از اخلاط اربعه است ———- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام عرض ادب سال هاست در مقوله قضایای طب ، به مطالعات و تحقیقات پرداخته ایم ! آنچه امروز به آن رسیده ایم ساختار شکل گیری مواد و صورت های متفق و متحد الشکلی است که فراتر از نظریه های پلاسمایی ما قبل اتم است . آنچه اسلام به ارمغان آورده ، گسترش تفکر در علوم با کشف و درک عقلی است . ———- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
1.31M
فرمایش ایشان هم دقیق است، نوعی از ترابط و احوال العلوم را پیش خواهد کشید 👌 ———- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
توجه به این نکته لازم است که از دیدگاه سنت‌گرایان شهر اسلامی وجود داشته است ———- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
سلام و صبح بخیر برادر رستمی کیا عزیز. سوال: چه تفاوتی بین معماری اسلامی و معماری سنتی ایرانی وجود دارد؟ معماری که در اصفهان و دوره صفویه و یا آل بویه در ایران به جا مانده، به نظر به فرهنگ ایرانی اسلامی نزدیک تر است. در کجای اسلام غیر چند روایت کلی درباره مهندسی گفته شده. به نظر سخن فاضل لنکرانی پر بیراه نباشد. آنچه که در فقه آمده یکسری بایدها و نبایدها در عبادات و حداکثر معاملات (حقوق کهن) است. و الا از دل فقه که نمی‌شود مهندسی و معماری و پزشکی درآورد! مثل این می ماند که از علم حقوق چنین توقعی داشته باشیم. بله حقوق و البته فقه می‌تواند قوانینی در خصوص استفاده هر چه بهتر این علوم وضع کند و الا نمی‌تواند واضع این علوم باشد. یا علی ✅ پاسخ: سلام و احترام ماهیت علم اسلامی یک ماهیت اجتماعی است، با نگاهی پسینی می توان هویت تعین بخش این دانش در طول تاریخ را مشاهده و عناصر اصلی این نظامواره را جایگذاری کرد، سهم متن و گزاره های فقهی در آن ممکن است بسیار ناچیز و در حد رویکرد کلان باشد اما در هر صورت هویتی متمایز از سنت دیرینه باستانی دارد و این با بازسازی تاریخی قابل رصد است فقه ظرفیت اثبات یا ابطال یا غلط بودن گزاره زیر را ندارد که: معماری اسلامی وجود دارد/ندارد اینکه فقیه موجود ظرفیت حضور در سه نهاد معماری، اقتصاد و طب را انکار می کند نشانه عدم کارآمدی آن است این در حالی است که ظرفیت این دانش در نگاه جریان روحانیت نواندیش برای ساخت نظامواره بسیار بالاست ———- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
فلسفه زبان اسلامی
#نظر_مخاطبین سلام و صبح بخیر برادر رستمی کیا عزیز. سوال: چه تفاوتی بین معماری اسلامی و معماری سنتی
به قول یک بنده ی خدایی اسلام دین طبیعت است و طبیعت به شدت آرامبخش و معنویت محور است ، در واقع ویژگی بارز معماری اسلامی همین است، این چیزی است که لازم نیست برایش حدیث و روایت ارائه کنیم ، بلکه ثمره ی اجتماعی عملِ آحاد مسلمین به أوامر و نواهی ،خود به خود جامعه ی اسلامی را به سمت معماری اسلامی سوق می دهد(مثلاً ارتباط دستورات دین در مورد حجاب،عفت،غیرت و... با معماری خانه های قدیمی که هر چهار طرف اتاق و حیات در وسط قرار گرفته یا راه روهای طولانی و پیچ در پیچ بعد از درب ورودی)، آنچه به آیه و روایت نیاز دارد فقه شهرسازی و معماری است ، نه معماری اسلامی. به نظرم بررسی معماری اسلامی از منظر فلسفی ، فقهی و حتی خودِ معماری بی فایده است ، این موضوع باید از منظر جامعه شناختی مورد بررسی قرار گیرد، چراکه معماری اسلامی از دل جامعه اسلامی بیرون می آید نه از دل فقه اسلامی یا فلسفه اسلامی ———- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
سلام علیکم راجع به اسلامی‌سازی علوم در بستر تاریخ، این مطلب رو لطفا ملاحظه بفرمایید و نظرتون رو هم اگه ممکنه بفرمایید. با تشکر https://eitaa.com/Aagahaneh/91 Dr rostamikia: سلام و احترام تشکر از مطلب مفيدتون این راه می تواند یکی از مسیرهای تولید علم انسانی تلفیقی باشد اما راه منحصر نیست در کل لذت بردم ———- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
فلسفه زبان اسلامی
#نظر_مخاطبین سلام علیکم راجع به اسلامی‌سازی علوم در بستر تاریخ، این مطلب رو لطفا ملاحظه بفرمایید و
اگر منظورتون از علم اسلامی، علمی باشد که توسط مسلمانان در فرآیند تاریخی و با تجربه ایجاد شده باشد، این سخن را هم بپذیریم که چنین بوده است، باز هم می‌توان گفت که علم اسلامی نداریم، بلکه علمی است که گروهی با تجربه و نه از طریق منابع و متون اسلامی ایجاد کرده اند Dr rostamikia: مسلمانان با رویکرد های الهياتی و فقهی به نگاشت و نهادی سازی این علوم اقدام کرده اند و به عنوان جز العله منابع و متون موثر بوده و اتفاقا این یکی از عوامل تعین بخش بوده است ———- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
فلسفه زبان اسلامی
#نظر_مخاطبین اگر منظورتون از علم اسلامی، علمی باشد که توسط مسلمانان در فرآیند تاریخی و با تجربه ایج
ا: با سلام و ادب. و آرزوی قبولی طاعات. یک کتاب زیبا که خیلی زیبا مطلب پیام آخر را برای بنده هویدا کرد... باسمه تعالی بحمد الله تقریرات عربی جلسات استاد حسین عبدی(حفظه الله) با موضوع "استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر" به قلم فاضل گرامی آقای حسن شراخی (زید توفیقه)، تجدید چاپ شده است. این کتاب برای طلاب عزیز با تخفیف (در مجتمع ناشران طبقه اول واحد ١٣٨) عرضه می شود. دیدن فهرست کتاب https://eitaa.com/feghahat_3/2015 Dr rostamikia: با تشکر از مطالب عمیق استاد عبدی عزیز، طبیعتا فقه امامیه ظرفیت ساخت نظامواره های فقهی متعددی را داراست ———- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
فلسفه زبان اسلامی
#نظر_مخاطبین ا: با سلام و ادب. و آرزوی قبولی طاعات. یک کتاب زیبا که خیلی زیبا مطلب پیام آخر را برا
استاد حفظه الله تاکید داشتند که این فقط فقیه است که می تواند از ادله در فضای آرمان ها و اهداف و سیاست ها استیناس و استلهام از ادله کند.. و ۵ مرحله برای فقه قائل بودند که البته هر مرحله دارای استعدادهایی هستند. اتفاقی تا کنون افتاده بیشتر مرهون زحمات محدثین و فقها در فقه منبعی و مخزنی بوده است. فقه استراتژی فقه اهداف فقه منبعی فقه مخزنی فقه مصرفی ———- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
عرض احترام. بنده درک درستی از تولید علم ندارم. درکی که از علم دارم، این است که علم قابل کشف است، نه تولید. اگر میشه توضیحی درباره تولید علم بدهید ممنون میشم. ———- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
408.2K
پاسخ: 🎙مجتبی رستمی‌کیا علم تولیدی است یا کشفی؟ ———- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
movafaqat-14.mp3
5.15M
موافقت معنایی 🎙دکتر مجتبی رستمی‌کیا جلسه چهاردهم خانه علم و مهارت طه ▫️موافقت گشتاری در روابط جمله ای 🔸موافقت گشتاری در : هم معنایی، تضاد معنایی، شمول معنایی، هم شمول معنایی، استلزام معنایی، پیش فرض معنایی، همان گویی ( توتولوژی)، تناقض معنایی، چند معنایی ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
موافقت معنایی 14.pdf
474.8K
فایل ارائه 👇 معنایی 🎙دکتر مجتبی رستمی‌کیا جلسه چهاردهم خانه علم و مهارت طه ▫️موافقت گشتاری در روابط جمله ای 🔸موافقت گشتاری در : هم معنایی، تضاد معنایی، شمول معنایی، هم شمول معنایی، استلزام معنایی، پیش فرض معنایی، همان گویی ( توتولوژی)، تناقض معنایی، چند معنایی ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
فهم عصری از امام علی ✍️دکتر مجتبی رستمی کیا ◽️این شب ها هضم در کتاب « الامام علی صوت العدالة الانسانیه»، جرج سمعان جرداق مسیحی شدم، هم متن عربی را تورقی کردم و هم ترجمه های فارسی و انگلیسی را براندازی کردم، این کتاب 5 جلد به نام های « علی و زمانه خود»، « امام علی و حقوق انسان»، « امام علی و سقراط»، « امام علی و انقلاب فرانسه» و « امام علی و قومیت عربی» دارد. ◽️کتابی خوشخوان پر از استعاره های عاشقانه جرج جرداق در مورد زندگانی امیرالمومنین است. فارغ از نتیجه گیری هایش که نزدیک به سوسیالیسم است، کتاب در عصری سازی نهج البلاغه فوق العاده است. ◽️کتاب دوران سازی است، در تشیع بیش از یک میلیون نسخه به زبان های مختلف به چاپ رسیده است، در اهل سنت و در میان مسیحیان نیز غوغایی به پا کرد. آنچه در ذیل می آورم خلاصه ای از جلد اول این کتاب است، یکی از نویسندگان عزیز اعتقاد دارد که مرحوم مطهری در کتاب نظام اقتصادی در اسلام و گرایشش به سوسیالیسم، تحت تأثیر این کتاب بوده است، انصافاً تحلیل های جامعه شناختی پر مغز و بازسازی های تاریخی شگفت انگیزی از زمانه امام علی دارد که ستودنی است: 1️⃣دنیای علی دنیای زمین خواران است، عرب ها از طریق مالکیت بر زمین دیگران را به استثمار می گرفتند، در دوره عثمان بن عفان، زمین های بی حد و حساب به اشراف و صحابی سپرده شده و از سوی دیگر گروه کارگران بی نوا بردگان و بندگانی که در آن زمین ها به کار مشغول شدند! در نتیجه، در اسلام طبقه جدیدی در بین مردم به وجود آمد که به زیادی مال و زیادی ثروت و کثرت رعیت و برده ممتاز بودند. یکی از برنامه های علی، مبارزه با این دسته است. 2️⃣علی بن ابی طالب حقوق عمومی را بر مالکیت خصوصی ترجیح می داد، خلاصه دستور و فرمان علی در این مسئله، همان مطلبی است که در عهدنامه خود به مالک اشتر می گوید: « هرگز نباید چیزی را که همه در آن برابرند به خود اختصاص دهی»، رشوه خواری و غصب را به دلیل حفظ حقوق عمومی به شدت توبیخ کرد؛ تا آنجا که وقتی به او خبر رسید یکی از امرا لشکر رشوه گرفته است، او را با این جمله تند به شدت تکان داد» اما بعد، کسانی که قبل از تو نابود شدند به خاطر آن بود که مردم را از حق خود بازداشتند و آنها ناچار شدند که حق را با رشوه بخرند و آنان را به انجام دادن باطل وادار سازند، و آنگاه دیگران از این باطل پیروی کردند و نابود شدند» 3️⃣علی در صدد بود علل و عواملی را که موجب تجمع اموال و تمرکز ثروت می گردند ـ در میان والیان، فرمانداران، غاصبان، احتکارگران و استثمارگران ـ از بین ببرد. 4️⃣نظام مالیاتی را در صورت آبادی زمین معقول می دانست. ( همانطور که گذشت در آن دوره زمین مایه و پایه معاش و پیشرفت اقتصادی است) به عبارتی مصلحت دولت به مصلحت کارگر و کشاورز وابسته بود. 5️⃣علی مقرر داشت که اساس برتری بعضی از مردم بر بعضی دیگر، فقط کار باشد، نه حسب و نسب موروثی و نه آقایی ساختگی، از نظر علی دورترین اعمال به عدالت، ندادن مزد کارگر و بخشیدن ثمره کار او به استثمارگر و در نتیجه تضییع حق اوست: «سپس مقدار رنج و کار هر یک از آنان را برای خودش منظور بدار و کار و رنج کسی را به حساب دیگری مگذار و هرگز مانع از آن مباش که او کار خود را به انجام برساند. و نباید بزرگی کسی، تو را بر آن دارد که رنج و کار کوچک او را بزرگ بشماری و یا فرودستی و پستی کسی موجب شود که تو کار بزرگ او را کوچک بشماری!» 6️⃣ ایجاد حق بیمه تامین اجتماعی ویژه کودکان یتیم و زنان بی سرپرست، افراد کهنسال از جمله نوآوری های مدیریتی امیر المومنین است 7️⃣توجه به جزئیات و افراد عادی و دوری از سیاستگذاری های عالی تر و کارهای بزرگ تر از جمله تکنیک های مدیریتی علی است. 8️⃣اهمیت دادن به پول عمومی و کنترل بازار ( حتی کنترل ترازو و پیمانه و قیمت گذاری) 9️⃣علی قائل به « عدالت توزیعی» بدون قشربندی و طبقه سازی است، عدالت توزیعی بر ادراک عادلانه بودن دریافتی های یک شخص در مبادلات اجتماعی تأکید دارد، این معنا با عدالت مبتنی بر تفاوت رالز کاملا متفاوت است. یکی از مهمترین اصول عدالت توزیعی با برابرگرایی تعین می یابد. وی احکام مخصوص امیر المومنین در باب زکات را عدالت توزیعی و نوعی سوسیالیسم می داند. 🔟مردم را نباید مجبور کرد؛ خطاب به قرظه بن کعب: « اما بعد: گروهی از مردم آن سامان به نزد من آمده و گفتند که در آنجا نهری بوده که خراب شده و از بین رفته است آنان اگر آن را مجددا حفر نموده و از نو احیا کنند سرزمین شان آباد گردد و برای پرداختن مالیات هم قدرت یابند تا بر بیت المال افزوده شود و از من خواستند که بر تو بنویسم که آنان را به کار وادار کنی و مردم را برای حفر نهر و کمک گرد آوری ... و به نظر من کسی را نباید به کاری که نمی خواهد مجبور ساخت، آنان را به نزد خود بخوان ...» ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تا حالا تصورم بر این بود عاشقانه ها میان و برقرار بوده، ظاهرا ضلع سوم اش بوده است. خدا هر سه این شهدای ویژه را رحمت کند در این شب از خدا بخواهیم روزی همه ما را شهادت در راهش قرار دهد ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
movafaqat15.mp3
8.34M
موافقت معنایی 🎙دکتر مجتبی رستمی‌کیا جلسه پانزدهم خانه علم و مهارت طه ▫️معناشناسی شناختی ▫️آشنایی با علوم شناختی ▫️رویکردهای نسل اول و دوم به علوم شناختی ▫️آشنایی با کلیات معناشناسی شناختی ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
موافقت معنایی 15.pdf
249.9K
فایل ارائه 👇 موافقت معنایی 🎙دکتر مجتبی رستمی‌کیا جلسه پانزدهم خانه علم و مهارت طه ▫️معناشناسی شناختی ▫️آشنایی با علوم شناختی ▫️رویکردهای نسل اول و دوم به علوم شناختی ▫️آشنایی با کلیات معناشناسی شناختی ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd