Making the social world _ the structure of human civilization ( PDFDrive ).pdf
1.14M
#معرفی_کتاب
ساختن دنیای اجتماعی
ساختار تمدن بشری
✍️جان آر. سرل
📆 انتشار 2010
1 هدف این کتاب
ضمیمه: مقایسه بین نظریه عمومی این کتاب و نظریه خاص ساخت واقعیت اجتماعی
2 حیث التفاتی فردی
3 حیث التفاتی جمعی و انتساب کارکرد
4 زبان به عنوان زیستی و اجتماعی
5 نظریه عمومی نهادها و حقایق نهادی: زبان و واقعیت اجتماعی
6 اراده آزاد، عقلانیت و حقایق نهادی
7 قدرت: دیونتیک، پس زمینه، سیاسی و سایر موارد
8 حقوق بشر
پیوست
نکات پایانی: مبانی هستی شناختی علوم اجتماعی
✍️ این کتاب تا کنون به فارسی ترجمه نشده است و آخرین حلقه علمی پروژه جان سرل محسوب می شود
___________
فلسفه زبان اسلامی"
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
هدایت شده از «مسعا» | مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی-اسلامی
بار پروردگارا به ما بفهمان که گاهی برای صلح باید بجنگیم!
——-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
هدایت شده از «مسعا» | مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی-اسلامی
نمایی از توضیحات کلی آینده پژوهی علوم اسلامی
اردوی جامعه نخبگانی اصفهان
5 و 6 مهر
اردوگاه شیخ بهایی، نجف آباد
در این جلسه تلاش کردم سه مفهوم را توضيح دهم:
▫️آینده پژوهی و تفاوت با آینده نگاری
▫️دیسپلین علم و تفاوت با دانش گزاره ای
▫️پیشران
——-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پنجشنبه و جمعه مهمان جامعه نخبگانی اصفهان بودم، یکی از برنامه ها گعده ای بود که تقریبا از ساعت 21 الی 24 در آلاچیق اردوگاه اتفاق افتاد، این گعده با این سؤال شروع شد؟
چرا ویتگنشتاین؟
چرا ما طلبه ها باید ویتگنشتاین بخوانیم؟
چرا رستمی کیا باید ویتگنشتاین بخواند و آن را ترویج کند؟
خب این گفتگوی دراز دامن مباحث مختلفی از زوایای پروژه فکری من را برای مخاطبان ایضاح کرد، گفتگو در برخی از موارد چالشی می شد و خب اقتضای این گعده های علمی است. در پاسخ به سوالات فوق سعی کردم مختصری از بیوگرافی علمی و پروژه ای که در « زبان قرآن» دنبال آن هستم را توضیح دهم و نقدهای تیزی به فهم فلسفی و منطقی از قرآن مطرح کنم که پای ما را به بحث های معرفت شناسی در حوزه فلسفه فعل کشاند. امیدوارم در روزهای آینده فرصت کنم برخی از مباحث مطرح شده را به مرور بیان کنم ( البته طبیعتاً برخی ها رو نمیتونم چون خیلی محرمانه بود😉)
از همه اساتید محترم و جامعه نخبگانی حاضر که صبوری کردند و در این گعده شرکت کردند سپاسگزارم
_______
فلسفه زبان اسلامی"
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
🔸 کارگاه های دانش افزایی فلسفه رباتیک و علوم شناختی
🔰 توسط هسته “حکمرانی و هوش مصنوعی” مرکز رشد و خانه خلاق و نوآوری و گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه با همکاری موسسه فرهنگی و هنری حکمت بالغه برگزار میشود:
🎙مدرس کارگاه:
حجت الاسلام دکتر #علیرضا_قائمی_نیا
عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه
سرفصل های کارگاه :
➖ تعیین سرشت رباتیک و تعیین جایگاه آن در میان علوم
➖ رباتیک شناختی (cognitive robotics)
➖ هوش و آگاهی ربات
➖ رباتیک اجتماعی (social robotics)
➖ اخلاق رباتیک و غیره
🗞 هزینه ثبت نام: ۵۰۰ هزار تومان (۳۰۰ هزار تومان ویژه دانشجویان)
📆 شروع دوره: ۲۸ مهر ماه ۱۴۰۳
⏰ زمان برگزاری: شنبه ها ساعت ۱۶
🔍 مشروح خبر و جزئیات کامل کارگاه👇
🌐 iict.ac.ir/robotics
📡 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر:
🌐 inandin.ir/event/robotics
#کارگاه
#مرکزرشدونوآوری
🆔 @iictchannel
SSHQ_Volume 7_Issue 1_Pages 115-135.pdf
696.2K
زبان قرآن
جلسه سوم
👤ارائه کلاسی توسط تیم حجج اسلام آقایان رضایی و انجم شعاع
سطح 4 رشته تفسیر تنزیلی، موسسه تمهید (11 مهر 1403)
✍️در این جلسه مقاله « معناشناسی زقوم» مورد گفتگو قرار گرفت. در این جلسه سعی شد روش های همزمانی و ساختگرا در معنا ( ایزوتسو) مورد ارزیابی قرار گیرد. به چند نکته محوری باید توجه کرد:
1️⃣مؤلف محترم مقاله از میان سه تکنیک همنشینی، جانشینی و تقابلی، دو مورد اول را بررسی کرده است.
2️⃣لایه های توسعه معنایی در حد دال ها و کلمات شناور اول باقی مانده است و شبکه معانی گسترده نشده است.
3️⃣از میان سیاق، بافت و فضاهای قرآن، مؤلف تأکید زیادی بر بافت قرآن و روابط نحوی دارد.
4️⃣تمرکز نگارنده بر روی روابط « مکملیت» و « اشتدادیت» است و دیگر روابط میان مؤلفه های معنایی و کلید واژه ها را بحث نکرده است.
5️⃣مؤلف موفق نشده است از بررسی « میدان های معنایی« واژه های نشانه شناختی ناظر به جهان بینی عربِ مخاطب قرآن را استخراج کند: « از جمله این گزاره: در وهله اول زبان قرآن و در مرتبه دوم مخاطب قرآن، درکشان از فرامیدان عذاب در قرآن نوعی قرابت با مفهوم خوردنی _ نوشیدنی است. به عبارتی عذاب معمولا از راه چشیدن اعمال شده است»
↙️ برای مهارت در معناشناسی کار کارگاهی لازم است و به کلیات معناشناسی نبايد اکتفا کرد
_______
فلسفه زبان اسلامی"
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
پيامبر صلي الله عليه و آله: اِنّى لَمْ اُبْعَثْ لَعّانا وَ اِنّما بُعِثْتُ رَحْمَةً؛
من پيامبر نشده ام كه لعن و نفرين كنم، بلكه مبعوث شده ام تا مايه رحمت باشم. [كنزالعمال ، ح 8176]
___
فلسفه زبان اسلامی"
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
هدایت شده از Dr rostamikia
Wittgenstein-investage-07.mp3
8.06M
حلقه مباحثاتی
خوانش ویتگنشتاین
🎙
حجت الاسلام دکتر سعید امینایی
دکتر مجتبی رستمیکیا
جلسه هفتم (14 مهر 1403)
بند 49 تا 51
کتاب پژوهش های فلسفی ویتگنشتاین
#پژوهشهای_فلسفی
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
اگر قرار بود تفاوت حوزه و دانشگاه را با یک عکس بیان کنم، قطعا گویاتر از این نبود. ما به مراسم مهمانی با اساتید درجه یک حوزوی میگیم « گعده»
چه گعده نابی بود پنجشنبه شب گذشته
در منزل میزبان دکتر علیرضا قائمی نیا و جمعی از دوستان علمی بودم
به رغم خستگی دکتر، تا نیمه شب گفتکو کردیم.
معروف است علمای نجف، نیمی از یادگیری خود را در جلسات گعده تکمیل می کردند.
___
فلسفه زبان اسلامی"
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
ایرنا/ جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۴ به «جان هاپفیلد» دانشمند آمریکایی و «جفری هینتون» دانشمند کانادایی رسید.
امروز سهشنبه (۱۷ مهر) جان هاپفیلد و جفری هینتون برای اکتشافات و اختراعات اساسی که یادگیری ماشین را با شبکه های عصبی مصنوعی امکان پذیر می کند، برنده امسال جایزه نوبل فیزیک معرفی شدند.
#هوش_مصنوعی_قوی
___
فلسفه زبان اسلامی"
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
هدایت شده از 🌿••[هومص]••|°هوش مصنوعی°|
برندگان جایزه نوبل شیمی ۲۰۲۴ اعلام شد
🔸جایزه نوبل شیمی ۲۰۲۴ میان دو گروه از دانشمندان تقسیم شد؛ نیمی از این جایزه برای طراحی پروتئین محاسباتی به «دیوید بیکر» رسید و نیم دیگر، برای پیشبینی ساختار پروتئین به «دمیس حسابیس» و «جان ام. جامپر» تعلق گرفت.
🔸بیکر در تحقیقات خود نشان داده چگونه میتوان پروتئینها را اجزای سازنده حیات در نظر گرفت و انواع کاملاً جدیدی از آنها را ساخت.
🔸حسابیس و جامپر از هوش مصنوعی برای پیشبینی ساختار تقریباً تمام پروتئینهای شناختهشده استفاده کردند. این مشکلی پنجاهساله بود که به دست این دانشمندان حل شد.
➖➖➖➖➖
🗳@hoomas
zabanquran-04.mp3
19.86M
زبان قرآن
جلسه چهارم
👤دکتر مجتبی رستمیکیا
سطح 4 رشته تفسیر تنزیلی، موسسه تمهید (18 مهر 1403)
آنچه در این صوت می شنوید:
👇
💠 ارائه کلاسی معناشناسی همزمانی زعم، مریه و ریب در قرآن کریم
💠 ارائه کلاسی معناشناسی زقوم در قرآن کریم
نکات قابل توجه:
▫معناشناسی همزمانی بایستی به جهان بینی عرب مخاطب قرآن ختم شود. متاسفانه خلط زیادی بین معناشناسی درزمانی و همزمانی در برخی مقالات صورت می گیرد که در کلاس تذکر داده شد.
▫معناشناسی همزمانی بایستی به شبکه معنایی، ساخت کلان، میدان معنایی،کلمه های کلیدی و واژگان نسبی تبدیل شود، بدون این اتفاق معناشناسی همزمانی وجود ندارد.
▫کشف معنای پایه برای شروع کار معناشناسی از اهمیت دوچندان برخوردار است. معنای پایه و نسبی قدم اول معناشناسی همزمانی است
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
methodology- 01.mp3
18.37M
روش تحقیق پیشرفته
جلسه اول
👤دکتر مجتبی رستمیکیا
رشته تفسیر تطبیقی دکتری المصطفی (19 مهر 1403)
آنچه در این صوت می شنوید:
👇
▫تکنیک اول: لزوم اتحاذ پروژه فکری
▫تکنیک دوم: فرق بین متد و متدلوژی
▫تکنیک سوم: تطبیقی بودن
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
methodology- 02.mp3
15.91M
روش تحقیق پیشرفته
جلسه دوم
👤دکتر مجتبی رستمیکیا
رشته تفسیر تطبیقی دکتری المصطفی (19 مهر 1403)
آنچه در این صوت می شنوید:
👇
▫سطوح مطالعات و پژوهش های قرآن کریم
- رشته ای
- میان رشتگی
- فرارشتگی
▫استراتژی های تحقیق در قرآن کریم
- راهبردهای تحولی
- راهبردهای رقابتی
- راهبردهای محافظه کارانه
- راهبردهای تدافعی
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
Wittgenstein-investage-08.mp3
11.68M
حلقه مباحثاتی
خوانش ویتگنشتاین
🎙
حجت الاسلام دکتر سعید امینایی
دکتر مجتبی رستمیکیا
جلسه هشتم (21 مهر 1403)
بازخوانی بند 50 تا 52
کتاب پژوهش های فلسفی ویتگنشتاین
#پژوهشهای_فلسفی
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
final_part_ii_paper_09_wittgenstein_and_his_successors_2023-24.pdf
295.4K
☝️
در جلسه مباحثه امروز به فایل راهنمایی در مورد ویتگنشتاین اشاره کردم
فایل مذکور کوشیده است که آثار ویتگنشتاین و شارحینش رو به صورت موضوعی مورد بحث قرار دهد.
#پژوهشهای_فلسفی
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd