💥 منتشر شد 💥
#مقاله #علمی_پژوهشی
📌 ترسیم ساختار شبکهای فرآیند و ترابط کنشهای معرفتشناسانه عقل
📒 فصلنامه #حکمت_اسلامی (مجمع عالی حکمت)
🗓 بهار ۱۴۰۰
#مرور 👇
http://fhi.hekmateislami.com/article_132847.html
@aliebrahimpour_ir #فلسفه #منطق
✅پرسش یکی از مخاطبین محترم کانال :
با عرض سلام و ارادت و تبریک ایام و آرزوی دوام توفیق
انشاءالله که حالتون خوبه
خوشحال میشم نظر شریف شما را در خصوص این نظریه بدانم.
👇👇👇👇
📌 نقلقولی از کتاب تازه منتشرشدهی «متنکاوی: تأملاتی تئوریک در باب تصحیح، بازسازی و متنپژوهی» اثر مجتبی مجرد
انسانِ کلاسیک در مواجهه با میراثِ مکتوبِ پیشینیان، به گفتوگو با متن مینشیند. اما این گفتوگو توام است با یک انتظارِ متوَقَّع یا از پیش اندیشیده شده. در اینجا باید یکی از دو طرفِ گفتوگو جامع و کامل باشد تا بتواند دیگری را اصلاح کند. استبدادِ کلاسیک در فهمِ متن دقیقاً از همینجا متولد میشود. یا خواننده درمییابد که متن نسبت به فهم خودش جامع و کامل نیست که در این صورت خود را محقّ میداند که به اصلاح متن بپردازد، یا آنکه گمان میکند خودِ او در مواجهه با متن دچار نقصان است که در اینجا تلاش خواهد کرد تا متن را چنان مقدس سازد که به تدریج بتواند از طریق خوانشهای گوناگون، خویشتن را جامع و کامل کند. درست در همین نقطه است که سنّتهای کلاسیک برای «تصحیح متن» آغاز میشود.
🔻 اصلاح و تصحیح خواننده از طریق متن زمانی رخ میدهد که متن، کامل و جامع به نظر آید. پرسش اینجاست که چگونه برای انسانِ کلاسیک، متنها کامل و جامع (=مقدّس) میشوند؟ به گمانم پاسخ تا حد زیادی روشن است: ایمان. فقط ایمان است که میتواند متنی را کامل و جامع بنمایاند، و گرنه هیچ متنی —و باز تاکید میکنم هیچ متنی— نمیتواند جامع و کامل باشد، زیرا متن به سبب متن بودنش، مکانمند و زمانمند است. متن قادر به حرکت نیست و فقط میتواند بازتفسیر شود، اما این بازتفسیرها نیز نمیتوانند همیشگی باشد، زیرا دگردیسیهای زبانی، فرهنگی، و اجتماعی باعث میشود به تدریج برخی واژگان و عبارات متن با زبان مردمِ دورههای بعد بیگانه شود. علاوه بر آن، بار عاطفی و فرهنگی واژگان نیز بهطور پیوسته در حال دگرگونی است.
🔻 هنگامی که متنی مقدّس میشود، اساساً قابل تصحیح نیست، بلکه خواننده باید خودش را با آن تصحیح کند. متن مقدّس تغییر نمییابد و اصلاح نمیشود، بلکه فقط میتوان از تفسیر آن سخن گفت. در گفتوگوی خواننده و متن مقدّس، این خواننده است که تصحیح میشود نه متن ... مصحّحِ کلاسیک در بندِ پیشفرضهایی است که گفتوگوی او با متن را تبدیل میکند به یک «مونولوگِ دیالوگنما». گویا قرار نیست مفاهمهای با متن صورت بگیرد. ... مصحّح، دستنویسهای یک متن را گرد میآورد و حتی آنان را میسنجد و سپس به «اصلاح» و «نیکوساختن» متن میپردازد. او یکی «سلفیگرایِ متنی» است، یعنی گمان میکند که متن در هنگام تولد بسیار متعالی و آرمانی بوده و در جریان انتقال و استنساخهای پیاپی دچار تیرگی و کدورتِ تحریف و تصحیف شده است و رسالت او اکنون این است که متن را به همان دوران اوج اولیه بازگرداند.
🔻 شکی نیست که نوع گفتوگوی مصحّح کلاسیک با متن، با نوع گفتوگوی متنپژوه مدرن متفاوت است، زیرا حاصل این گفتوگو برای یکی —کلاسیک— باید به کمال منتهی شود: کمالِ خود یا متن؛ اما برای دیگری —مدرن— حاصلِ گفتوگو صرفاً به یک مفاهمهی دوطرفه منجر میشود، مفاهمهای که به دنبال کمال و جامعیّت نیست بلکه در پی ادراک مخاطب است. ... پژوهشگر مدرن —به اقتضای فهم و زیستِ مدرن— هنگامی که به سراغ متونِ تاریخی میرود، نمیتواند از سیطرهی نگاه علمی و تجربهگرایانهی خود خلاصی یابد و یگانه روش صحیح رویارویی با متن را عبور از همین منشور میداند. از همین رو، بیش از آنکه در اندیشهی تصحیح متون باشد به بازسازیِ متن میاندیشد؛ بازسازیِ متنی هرچه شبیهتر به تراویدههای قلمِ مؤلف. از نظر او لازمهی پژوهشِ راستین، گردآوری دادههاست؛ دادهها چنان که هستند و نه چنان که —مطابق تصوّر مصحّح کلاسیک— باید باشند. دقیقاً در همین نقطه است که بازسازیِ متن، از تصحیح سنّتی فاصله میگیرد و نگاه کلاسیک به نقد کشیده میشود؛ نقدی مبتنی بر واقعگرایی علمی و تجربیِ مدرن.
——
سلام و احترام
به جهت روش کار، متن موجود یک نگاشته در حوزه هرمنوتیک فلسفی ( مدرن) تلقی می شود، هرمنوتیک سه شاخه دارد:
1. هرمنوتیک کلاسیک: متن اصالت و استقلال و تعین دارد و هر کسی که مقدمات فهم را ایجاد کند لاجرم می تواند به فهم مراد جدی متکلم دست یابد. معنای متعین متن، دستیابی مخاطب به مراد جدی متکلم است و این قابل دستیابی است.
2. هرمنوتیک رمانتیک: متن اصالت و استقلال دارد اما به صورت عادی معنای متن متعین نیست و دارای پیچیدگی هایی هست که از راه بازسازی شخصیت و زمانه متکلم می تواند به معنای متعین که مراد جدی متکلم هست دست یافت
3. هرمنوتیک فلسفی ( مدرن): متن نه اصالت دارد و نه استقلال و نه تعین، اساساً امکان رسیدن مخاطب به مراد جدی متکلم وجود ندارد از این منظر معنا برساخته مخاطبین است که در یک بازه زمانی بر برخی از معانی توافق خاصی می کنند.
خب مبانی ایشان به لحاظ فلسفی مردود است و از جایی که به نوعی نسبیت در فهم منجر می شود ملاکی برای تایید و یا رد این نظریه وجود نخواهد داشت. چون خود متن ایشان هم دچار هم این نکات خواهد شد و تعینی نخواهد داشت
ثانیا دیگر مکاتب فلسفه زبان و معناشناسی همچون فلسفه زبان متعارف، زایشی، نقش گرا، شناختی و ... نسبت به این مسئله نظر مخالفی دارند
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
🔰 فلسفۀ دین: تحلیلی و یا قارهای
اولین نشست از سلسله نشستهای تابستانی انجمنعلمی فلسفۀ دین ایران به گفتوگو درباب «فلسفۀ دین: تحلیلی و/یا قارهای» خواهد پرداخت.
در این نشست که روز یکشنبه، ۲۷ تیر ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۸ تا ۲۰ برگزار خواهد شد، جناب آقای دکتر حمیدرضا آیتاللهی (دانشگاه علامه طباطبائی)، جناب آقای دکتر محمدابراهیم باسط (سازمان سمت)، سرکار خانم دکتر فاطمه توفیقی (دانشگاه ادیان و مذاهب) و جناب آقای دکتر محمد سعیدیمهر (دانشگاه تربیت مدرس) به گفتوگو خواهند نشست.
برای ورود به این نشست از طریق روی این آدرس کلیک کنید.
https://www.skyroom.online/ch/mmfallah/ac270400
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
دکتر محمد علی عبداللهی استاد فلسفه تحلیلی زبان متعارف و علم اصول، خطاب به رئیس جمهور منتخب: دیگر بنا نیست دولت آینده خود را گرفتار دوگانه کاذب “مردم گرایی” و “نخبه گرایی” کند.
مشروح خبر را در انصاف نیوز بخوانید:
https://b2n.ir/g24822
——————-
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
May 11
هوش مصنوعی و آینده علوم اسلامی
سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰
ساعت ۱۸:۳۰
لینک شرکت 👇
https://croom.ir/b/bayazi1
——————
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
💠اجتهاد در الگوریتم نمیگنجد
🔷نشست علمی «هوش مصنوعی و آینده علوم اسلامی» در قم برگزار شد.
🔶به گزارش کانال خبری تحلیلی «رسانهی نخبگان» در این نشست حجت الاسلام کوهی گفت: ما باید محورهای اثرگذاری هوش مصنوعی روی ابعاد مختلف علوم را بدانیم و پاسخگوی مسائل جدید باشیم. چرا که علوم جدای از محیط خودشان نیستند و حد اقل یکی از نیازهای اجتماع خودش را برطرف میکند و اگر نتواند پاسخگوی نیازهای اطراف خود باشد لاجرم حذف خواهد شد.
🔶بهروز مینائی نیز گفت: تا زمانی که فقیه موضوعات مربوط به تکنولوژی و هوش مصنوعی را نشناسد نمیتواند نظر بدهد، باید موضوع شناسیهای مختلف حوزوی پای کار بیاید؛ شاید لازم باشد یک استاد هوش مصنوعی بیاید در یک درس مختلط بحث کند یا حتی روانشناسها و دیگر علوم. به هر حال تا فرد موضوع را نشناسند امکان بحث درست مهیا نیست، شاید تجزی در فتاوا بهتر جواب بدهد.
🔶در بخش پایانی نشست نیز حجت الاسلام والمسلمین علیرضا قائمی نیا گفت: در پدیدارشناسی دو نوع معرفت داریم: معرفت محاسباتی که کامپیوتر بعنوان مکثال محصول این معرفت است؛ و ومعرفت عمیق یا معنوی و تاملی و هرمنوتیک که این مورد روش بردار و محاسبتی نیست و اجتهاد حاصل این نوع معرفت است.
🔶قائمی نیا یک پیشنهاد انتقادی هم مطرح کرد و گفت: حوزه باید به شدت روی فلسفه ی این موضوعات کار کند. البته متاسفانه تا حالا کم کاری بوده است و ما حتی فلسفهی تکنولوژی نداریم چه برسد به فلسفهی هوش مصنوعی.
🔗برای دسترسی به متن کامل اینجا کلیک کنید.
#هوش_مصنوعی
#اجتهاد
#رسانهی_نخبگان
🔈@najmnews
150518_001[1].mp3
29.87M
آینده علوم اسلامی
نشست اول: هوش مصنوعی و آینده علوم اسلامی
🔻 حجت الاسلام دکتر قائمی نیا
🔻 دکتر بهروز مینائی
🔻 حجت الاسلام دکتر احمد کوهی
5 مرداد 1400
محل طرح شهید بیاضی زاده
———-
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
#معرفی_کتاب
الحسین الوسیط: دراسه تحلیلیه بنیویه لواقعه کربلاء
" حسین منجی، بررسی ساختاری و تحلیلی واقعه کربلا "
✍️تورستن هایلین، دانشیار دانشگاه دالارنا سوئد
مترجمین به زبان عربی: بدر شاهین، عبدالله شاهین
💠 ناشر، عتبه حسینه
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
✅تورستن هایلین، دانشیار دانشگاه دالارنا سوئد، عمده مطالعاتش بر روی زمینه های شکل گیری جریان های شیعی در اسلام متمرکز شده است؛ تحقیقات و مقالات گسترده زبان شناسی او در مورد حادثه عاشورا و شخصیت مختار ثقفی و توابین در خور توجه است.
👈کتاب بالا Husayn, the Mediator: A Structural Analysis of the Karbala Drama according to Abu Ja´far Muhammad b. Jarir al-Tabari
تز دکتری هایلین است و به نظر حقیر یکی از آثار روشمند و غنی در زمینه تحلیل ساختاری حادثه عاشورا تلقی می شود.
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
15399-ar-alhosino-vasit.pdf
5.48M
الحسین الوسیط: دراسه تحلیلیه بنیویه لواقعه کربلاء پی دی اف
—-
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
استفاده هایلین از روش های تحلیل گفتمانی در بررسی حادثه عاشورا در جای جای کتاب قابل مشاهده است، بکارگیری روش های مکتب نقش گرا و هلیدی در این کتاب چشمگیر است.
—-
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
May 11
🔔سلسله نشستهای علمی #حکمت_عاشورایی
🔰 توسط #قطب_علمی_فلسفه_دین اسلامی با همکاری برخی نهادهای علمی
🔸 نشانه شناسی عاشورا
زمان:
🗓 چهارشنبه 3 شهریور
⏰ساعت 17:00
👤 حجت الاسلام و المسلمین #علیرضا_قائمی_نیا
📣 جهت حضور در این نشست ها کلیک کنید
http://class.hikmat-ins.ir/ch/pajohesh
#نشست
@Karasy
✍️توفیقی بود امروز به اتفاق جمعی از دوستان فاضل در طرح شهید بیاضی زاده ( جامعه نخبگانی حوزه) محضر استاد گرامی جناب آقای #دکتر_واعظی بودیم، ایشان لطف کردند و زمانی که از حوزه کاری زبان شناسی و هرمنوتیک برخی دوستان مطلع شدند، دو جلد از آثار جدید خود با عناوین #هرمنوتیک_حقوقی و #زبان_فقه_و_حقوق را به دوستان هدیه کردند.
مثل همه کارهای استاد، خواندنی است.
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
انشالله بزودی اثر برگزیده و قابل استفاده جناب #دکتر_قائمی_نیا تحت عنوان #الهیات_سایبر توسط کتابخانه مجلس شورای اسلامی رو نمایی خواهد شد.
مثل همه کارهای استاد، خواندنی خواهد بود، بی صبرانه مشتاق انتشار کتاب هستیم
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
🔹چهاردهمین درسنامه مجمع عالی حکمت اسلامی سال تحصیلی 1401-1400 منتشر شد.
✅http://hekmateislami.com/?p=12229
✍️چقدر فلسفه اسلامی در موضع حساسی قرار گرفته است؟ از میان 80 درس ارائه شده #مجمع_عالی_حکمت نه اسم و رسمی از علوم انسانی پیدا می شود و نه نشانی از دانش های میان رشته ای و فلسفه های مضاف اسلامی
🔻جداسازی دانش کلام از فلسفه و عدم تکفل موضوعات کلامی با سبقه فلسفی، می تواند مسیر گذشته کلام فلسفی را به خطر اندازد.
🔻دائره تنگ فلسفه دان ها نیز در جای خود قابل تحلیل است، بسیاری از اساتید صاحب نام و دارای نظریه حتی در خود فلسفه در این لیست حضور ندارند، نام #مجمع زیبنده این همه تنگ نظری نیست.
🔻سیاستگذاری در دانش مهمی چون فلسفه، و خط و مشی گذاری در این حوزه به ظرفیت فکری، رصد دنیای معاصر در حوزه فلسفه و آینده پژوهی نیاز دارد که متأسفانه در نهادهای سیاستگذار فلسفه در حوزه دیده نمی شود
🔻فلسفه اسلامی بایستی امتداد از نظر تا عمل، احیای حکمت عملی را نیز در دستور کار خود قرار دهد تا بتواند در یک بازسازی صحیح، به آینده علوم اسلامی کمک رساند.
👈 منتظر نظرات دوستان در این زمینه هستیم
——————-
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
برنامه زاویه امشب 24 شهریور
✅ معضل رابطه فلسفه و علوم انسانی
با حضور
🔻دکتر علیرضا قائمی نیا
🔺دکتر میثم سفید خوش
ساعت 22 شبکه چهار سیما
————
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
📣📣#معرفی_همایش
📖#قرآن_و_علومشناختی🧠
📆مهلت ارسال چکیده مقالات:تا 30آذر 1400
📆مهلت ارسال اصل مقالات: تا 30 دی 1400
📅برگزاری همایش: خرداد 1401
📪 نشانی دبیرخانه همایش: قم، بلوار ۱۵ خرداد، کوی شهید میثمی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
☎️شماره تماس: ۰۹۱۲۷۳۷۰۷۵۹
🌐www.iict.ac.ir
————
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
هدایت شده از 📖 کانال آموزشی غیر رسمی استاد احمد پاکتچی 📖
#اطلاع_رسانی
🔹 سلسله نشست های «تجربیات پژوهشی استادان و صاحب نظران»:
🔹نشست نهم با حضور: دکتر احمد پاکتچی
(عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)
🔹 زمان: یکشنبه ۱۴۰۰/۷/۴ - از ساعت ۲۱:۳۰ الی ۲۳
🌀 لینک ورود به نشست:
http://vroom.ut.ac.ir/farabi21
🆔 @OstadPakatchi
دین شناسی شناختی
#دکتر_قائمی_نیا
————
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
اولین سمینار بینالمللی زبانشناسی شناختی
چهارشنبه ۷ مهر ۱۴۰۰
سخنرانان داخلی: ۹ تا ۱۴
سخنرانان خارجی: ۱۵ تا ۱۹
ثبت نام رایگان از طریق ارسال ایمیل به آدرس
coglingseminar@gmail.com
لینک جلسه غیرحضوری به ثبت نام کنندگان محترم ارسال خواهد شد
————
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
اولین سمینار بینالمللی زبانشناسی شناختی
چهارشنبه ۷ مهر ۱۴۰۰
سخنرانان داخلی: ۹ تا ۱۴
سخنرانان خارجی: ۱۵ تا ۱۹
ثبت نام رایگان از طریق ارسال ایمیل به آدرس
coglingseminar@gmail.com
لینک جلسه غیرحضوری به ثبت نام کنندگان محترم ارسال خواهد شد
————
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd