eitaa logo
فلسفه زبان اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
627 عکس
53 ویدیو
164 فایل
#فلسفه_زبان_متعارف #فلسفه_زبان_اسلامی #نظریه_فعل #Islamic_philosophy ارتباط با ادمین @projectsystem مجتبی رستمی کیا، دکتری مبانی نظری اسلام
مشاهده در ایتا
دانلود
تامل کوتاه : "تاثیر پذیری نحو عربی از اصول فقه اهل سنت" ✍️ محمد علی ملک َمحمّد بن الحَسَنُ الشَّيبانيّ -و هو صاحب الإِمام أبي حنيفة- ضمّن كتابه المعروفَ بـ"الجامع الكبير" في كتاب "الأيمان" منه مسائلَ فقهٍ تُبتنى على أصول العربيّةِ، لا تتضِحُ إلّا لمن له قَدَمٌ راسخٌ في هذا العلم، فمن مسائله الغامضة أنَّه إذا قال : "أيُّ عَبِيدِي ضَرَبَكَ فهو حُرٌّ"، فَضَرَبَهُ الجميعُ عَتَقُوا ، و لو قال: "أيُّ عبيدي ضربتَه فهو حرٌّ"، فَضَرَبَ الجميعَ، لم يعتق إلّا الأوّلُ منهم؛ فكلامُ هذا الحِبر مَسُوقٌ على كلام النحويّ في هذه المسألة، وذلك من قِبَل أنّ الفعل في المسألة الأولى مسندٌ إلى عامٍّ، وهو ضميرُ "أيٍّ"، و"أَيٌّ": كلمةُ عُموم؛ وفي المسألة الثانية خاصٌّ, لأنّ الفعل فيه مسندٌ إلى ضمير المخاطَب، وهو خاصٌّ، إذ الراجع إلى "أَيٍّ" ضميرُ المفعول، والفعلُ يصير عامًّا بعُموم فاعله، وذلك أنّ الفاعل كالجُزء من الفعل، وإنّما كان كذلك, لأنّ الفعل لا يَستغني عنه، وقد يُستغنى عن المفعول، فكأنّه أحدُ أجزائه التي لا يُستغنى عنها، ويدلّ على ذلك أُمورٌ: الأوَّلُ : منها أنّه متى اتّصل بالفعل الماضي ضميرُ الفاعل سكن آخِرهُ، نحو: "ضَرَبْتُ" و"ضَرَبْنَا"، وذلك لئلّا يجتمع في كلمةٍ أربعُ حركاتٍ لوازمَ لو قيل: "ضَرَبْتُ"، ولا يلزم ذلك في المفعول لأنّه فَضْلَةٌ، فهو كالأجْنَبيّ من الفعل. الثاني : أنك تقول: "قامت هندٌ وقعدتْ زَيْنَبُ"، فتُؤنِّث الفعلَ لتأنيث فاعله، والقياسُ أن لا يلحق الكلمةَ عَلَمُ التأنيث إلّا لتأنيثها في نفسها، نحو "قائمةٍ" و"قاعدةٍ"، وأمّا أن تلحق الكلمةَ العلامةُ، والمرادُ تأنيثُ غيرها، فلا، فلولا أنّ الفعل والفاعل ككلمةٍ واحدةٍ، لَمَا جاز ذلك. الثالث : أنّك تقول: "يضربان"، و"تضربان"، و"يضربون"، و"تضربون"، و"تضربين"، فالنونُ في هذه الأفعال علامةُ الرفع، وقد تخلَّل بينه وبين المرفوع ضميرُ الفاعل، وهو الألفُ والواو والياءُ في "يضربان" و"يضربون" و"تضربين"، فلو لم يكن الفاعلُ والفعلُ عندهم كشيءٍ واحدٍ، لَمَا جاز الفصل بين الفعل وإعرابه بكلمةٍ أُخرى، ولا يجوز مثل ذلك في المفعول، [الرابع] : و من ذلك أنهم قد قالوا: "كُنْتِيٌّ"، فنسبوا إلى "كُنْت"، قال الشاعر [من الطويل]: - فأَصبَحْتُ كُنْتِيًّا وأصبحتُ عاجِنًا ... وشَرُّ خِصالِ المَرْءِ كُنْتُ وعاجِنُ فلو لم يكن الفعل والفاعل عندهم كالجزء الواحد، لَمَا جازت النسبة إليه، إذ الجُمَلُ لا يُنْسَب إليها، [الخامس] : و قد قالوا: "لا تُحَبِّذْهُ بما لا ينفعه"، فاشتقّوا من الفعل والفاعل فعلًا لاتحادهما، فَبانَ بما ذكرناه أنّ الفعل والفاعل عندهم شيءٌ واحدٌ، فلذلك لمّا كان الفاعل في "أيُّ عبيدي ضربك" عامًّا، صار الفعل عامّا، ولمّا كان الفاعل في "أيُّ عبيدي ضربتَه" خاصًا, لأنّه كنايةٌ عن المخاطَب، صار الفعل خاصًّا، ولولا خَوْضُ هذا الإِمام في لُجَّةِ بَحْرِ هذا العلم النفيس، ورُسوخُ قَدَمِه فيه، لَمَا أَلَمَّ بفقه هذه المسألة ونظائرها، ممّا أَوْدعه كتابه، فجاحدُ فَضْلِ هذا العلم مكابِرٌ، والمنكِّبُ عنه خاسرٌ. [منبع : شرح المفصل ؛ نویسنده : ابن يعيش ؛ جلد : 1 ؛ صفحه : 60و61] 🔶همانطور که در متن بالا مشهود بود توسعه حکم "اتحاد و هماهنگی فعل و فاعل" در برخی مسائل ادبی در موضوعات مختلف به خاطر وجود علت "شیء واحد بودن فعل و فاعل" در آن موضوعات و مسائل ، صرفاً بر اساس استنباط ظنی علت "شیء واحد بودن فعل و فاعل" برای حکم "اتحاد و هماهنگی فعل و فاعل" در برخی مسائل ادبی در موضوعات مختلف دیگر ، توضیح داده و اثبات شد. و این چیزی جز که نتیجه اثر گذاری اصول فقه اهل سنت بر نحو عربی است ، نمی باشد. طبق نظریه مذکور فعل هیچگاه با عمومیت مفعول عام نمی گردد فلذا فعل در جملاتی مثل : (اکرمت العلماء ، اکرم العلماء) عام نیست.😳😳😳😳😳 عدم توجه به نیاز اهل زبان برای بیان حدوث افعال عام به موجب مفاعیل عام و در عوض قیاس گرایی افراطی ، چنین فجایعی را برای نحو عربی رقم زده است.😔😔😔 —————————————- کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای تعاملی به سوی تأملات شما در باب زبان 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
💢از همه سروران ارجمند، اساتید و فضلای محترمی که در فضای معناشناسی و فلسفه زبان ( به خصوص با نگاه های تطبیقی به دانش های زبانی در فضای اسلام) یادداشت هایی جهت انتشار دارند، درخواست دارم مطالب خود را ارسال نمایند. ارتباط با ادمین @projectsystem —————————————- 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا و تلگرام 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
این فیلسوف ایتالیایی از نظریه پردازان و پایه گذاران نشانه شناسی معاصر به شمار می رود. 🔶در اثر معرفی شده، اکو به بررسی مفهوم نشانه می پردازد و از مسائل مربوط به ارتباط و زبان فراتز می رود و تحلیل جامع و روشن از نظریه های پیرامون نشانه ارائه می دهد. 🔹وی در مقدمه این کتاب، به گونه ای داستان وار و با زبانی شیوا، به روشنی بیان می کند که نشانه چگونه در سراسر زندگی ما نقش دارد. ✍️ چندی پیش نیز ماسّیمو کامپانینی (Massimo Campanini) اسلام‌شناس و فیلسوف ایتالیایی ـ معروف به فیلسوف قرآن ـ درگذشت؛ کامپانینی نویسنده یا ویراستار بیش از چهل کتاب، عمدتاً به زبان ایتالیایی در زمینه قرآن‌پژوهی، تاریخ فلسفه و کلام اسلامی، اندیشه سیاسی اسلام و تاریخ معاصر کشورهای عرب بود. 💠 به نظر می رسد به طور جدی تری باید به فیلسوفان ایتالیایی توجه کنیم، هم امبرتو اکو و هم کامپانینی. ———————————— 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا و تلگرام 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
🔹 دوره‌ی آموزشی آشنایی با رویکردهای میان رشته‌ای در مطالعات اسلامی 🔹 نشست دهم با موضوع کاربست زبان‌شناسی در پژوهش‌های قرآن و حدیث 🔹 با سخنرانی: دکتر احمد پاکتچی 🔹 زمان: پنجشنبه، ۶ آذرماه؛ ساعت ۱۴ الی ۱۸ 🌀 آخرین مهلت ثبت‌نام برای این نشست: چهارشنبه ۵ آذرماه 🌐 https://ble.ir/elahiat_isu 🆔 @OstadPakatchi ——————- 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا و تلگرام 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
سیطره قرائت متافیزیکی بر قرآن مانع کاربردی‌سازی شده است / تمایز تعامل آفلاین و آنلاین با قرآن ✍️ دکتر علیرضا قائمی نیا حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا قائمی‌نیا در تبیین علت عدم توفیق در کاربردی‌سازی مطالعات قرآنی اظهار کرد: سیطره قرائت متافیزیکی و غایبانه بر قرآن و غلبه آن بر مباحث وجودی، کار را مشکل کرده است. در حالی که کانون توجه اصلی قرآن مسائل وجودی است و به میزانی که نیاز دارد و به عنوان مقدمه، مباحث متافیزیکی را نیز مطرح می‌کند. 🔻تمدن اسلامی، تمدن قرآن است؛ یعنی مباحثی که از لحاظ فکری شکل گرفته، حول متن قرآن است و نیاز داشته که تفسیر خاصی از قرآن و آیات قرآن صورت بگیرد. می‌توانیم به دو سطح از خوانش قرآن اشاره کنیم که این دو سطح، سطوح بنیادی خوانش قرآن هستند. در یک سطح تعامل ما با آیات، تعامل فکری و ذهنی است و ما صرفاً داریم در یک فضای مفهومی و ذهنی با آیات قرآن تعامل برقرار می‌کنیم و در یک سطح نیز ممکن است تعامل ما با قرآن خیلی زنده باشد و این استعاره آنلاین و آفلاین برای بحث ما می‌تواند کمک خوبی کند. 👈 مشروح مصاحبه با ایکنا را در لینک ذیل دنبال نمایید: https://b2n.ir/655011 ———————————- 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا و تلگرام 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
«نقد ادبی» و «نظریه ادبی» چه تفاوتی با هم دارند؟ 🔹️ کوروش صفوی، استاد دانشگاه و پژوهشگر، با در نظر گرفتن مشکلات موجود در کتاب‌های منتشر شده در این سال‌ها در حوزه نقد و نظریه ادبی، اقدام به تألیف اثری در این زمینه اما متفاوت با کارهای پیشین کرده است. او در «آشنایی با نظریه‌های نقد ادبی» به مشکلات موجود در کتاب‌های منتشر شده در زمینه نقد و نظریه ادبی می‌پردازد و در این رابطه می‌نویسد: از زمانه رولان بارت به بعد، هر کتابی را که درباره نقد ادبی یا نظریه‌های ادبی می‌نویسند، به موردی نیز اشاره می‌کنند که «مرگ مؤلف» نامیده شده است. در مقابل این اصطلاح که هنوز هم نفهمیده‌ام، به چه دردی می‌خورد، اصطلاح «جان کندن خواننده» را ساخته‌ام که اتفاقاً بسیار هم با مسمی است. صدها مقاله و کتاب درباره نقد ادبی پیش رویمان که جان می‌کَنیم و می‌خوانیم، آخرش هم نمی‌فهمیم، این حرف‌ها چه فرقی با هم دارند، و اصلاً به چه دردی می‌خورد. 🔻هر حال این دغدغه را عمری با خودم داشتم که آیا می‌شود این دیدگاه‌ها را به شکلی ساده معرفی کرد و مورد بحث و بررسی قرار داد یا نه، آن هم وقتی هنوز هم برایم معلوم نیست «نقد ادبی» و «نظریه ادبی» چه تفاوتی با هم دارند و اصلاً چطور می‌شود، به وجود چیزی به نام «متن ادبی» قائل بود. این نوشته قرار است دست کم تکلیف خودم را با این موضوع روشن کند. 🔹️ نقد فرستنده‌مدار، نقد مجرای ارتباطی‌مدار، نقد پیام‌مدار، نقد موضوع‌مدار، نقد گیرنده‌مدار، نقد رمزگان‌مدار، نقد آمیخته، نقد ادراکی و سبک‌شناسی ادراکی عناوین فصل‌های این کتاب است 👈 https://b2n.ir/262119
انسداد در علم اصول و هرمنوتیک فلسفی از منظر گادامر و میرزای قمی ✍️ دکتر محمد حسین مختاری، حسین فولادی، مجتبی رستمی کیا 🔻یکی از مباحث بسیار جذاب در فلسفه تطبیقی، یافتن اشتراکات و تمایزات در دیدگاه های فلسفی زبانی در اسلام و غرب است؛ علم اصول در زمینه هایی هم قابل تطبیق با فلسفه تحلیلی است و هم از جهانی با هرمنوتیک فلسفی مباحث مشترکی دارد. مقاله « امکان فهم متن از دیدگاه گادامر و میرزای قمی» به پاسخ به این پرسش می پردازد 🔻چکیده مقاله مسئله « عدم امکان معرفت» به متون مقدس در دانش هرمنوتیک فلسفی (از زاویه دید گادامر) و علم اصول ( از زاویه دید میرزای قمی) با تأکید بر مسئله انسداد باب علم و معرفت یکی از مسائلی است که می¬تواند مطرح شود،. در علم اصول با زوایه دید پیش¬گفته، با تاکید بر « قطع به خطابات قرآن برای صورت مشاهدین بالخطاب»، «عدم شباهت قرآن به نوشتارهای بشری»، « عدم تکلیف بمالایطاق»، « دور و قوص ظنون» و « تعین معنای مراد نه تعین ظواهر کتاب» امکان علم و معرفت به قرآن را مورد شبهه قرار داده¬اند؛ از سوی دیگر در دانش هرمنوتیک فلسفی با ارائه دلایلی همچون « دخالت پیشفرض ها»، « فاصله زمانی دازاین»، « فهم مؤلف متن» ، «بازسازی گذشته و تجربه هرمنوتیکی»، « دور هرمنوتیکی و امتزاج افق ها»، « اصل اطلاق» و « جدانبودن فهم از زبان» به گونه دیگری امکان معرفت را رد کرده اند؛ از این رو به نوعی قائل به دوگانه انگاری زبان متکلم و مخاطب شده اند و چون فهم متن متکلم را مشکل می پندارد عملاً راه تعین معنا نیز بسته خواهد شد ———————————————- 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا و تلگرام 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
فلسفه رئالیسم در اندیشه علامه طباطبایی دکتر علیرضا قائمی نیا امشب ساعت 21 شبکه چهار
💢برخی از سایت های دانلود کتاب و منابع در حوزه زبان شناسی، معناشناسی و فلسفه زبان 👇👇👇 🌐https://jangal.com/fa/product-70791 🌐http://www.linguist87.blogfa.com/category/41 🌐http://nikoukheirkhah.blogfa.com/category/19 🌐http://nikoukheirkhah.blogfa.com/category/4 🌐https://b2n.ir/165501 🌐https://b2n.ir/847338 🌐https://www.pdfdrive.com/linguistics-books.html ———— 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا و تلگرام 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
💠در کانال فلسفه زبان اسلامی به دنبال چه هستیم؟ ✍️مجتبی رستمی کیا همه ما این جمله را بارها شنیده ایم که آموزش ادبیات و زبان شناسی در حوزه علمیه ناکارآمد است؛ یک سوم از سال¬های حضور طلاب در حوزه علمیه به آموزش زبان عربی می¬گذرد؛ اما از زوایای این دانش هیچگاه مطلع نمی شویم و هیچگاه پس از این حجم انبوه مطالعات زبان شناختی، فیلسوف زبان نمی شویم! اگر کتب علم اصول فقه نیز که به نوعی داعیه نگاه درجه دو به مباحث الفاظ را دارند اضافه کنیم این مدت بسیار فراتر از عدد مذکور خواهد شد؛ در فلسفه زبان اسلامی به دنبال اهداف ذیل هستیم: 🔻قهم روشمند دانش های مربوط به زبان 🔻آشنایی و معرفی دانش های نوین زبان شناسی و فلسفه زبان 🔻گردهم آیی جمع علاقمندان به این دانش ها در حوزه علمیه 🔻ایجاد زمینه های شکل گیری دانشی تحت عنوان فلسفه زبان اسلامی 🔻مرجعیت مباحث زبان شناسی و فلسفه زبان اسلامی در جامعه علمی و نخبگانی کشور 🔻پیشنهاد و مشاوره در موضوعات، مقالات، پایان نامه ها و رساله های حوزوی و دانشگاهی 🔻ایجاد زمینه های لازم برای شکل گیری انجمن زبان شناسی و فلسفه زبان در حوزه های علمیه 🔻تهیه فایل های آموزشی، چند رسانه ای، صوتی و درسنامه¬های زبان شناسی و فلسفه زبانی در حوزه آموزش به علاقمندان 🔻بازنگری و بازمهندسی کتب و برنامه درسی آموزش زبان شناسی در حوزه های علمیه 🔻انتشار افکار و آثار پژوهشگران این عرصه به عموم ( با تأکید بر نخبگان جوان این عرصه) 🔻مصاحبه و معرفی بزرگان این عرصه در حوزه های علمیه 🔻معرفی سایت ها، کتاب ها و ژورنال های معتبر در زمینه فلسفه زبان 🔻روش تحقیق و روش شناسی مباحث پیرامون زبان شناسی و فلسفه زبان 🔻برگزاری دوره های آموزشی ویژه علاقمندان 🔻زبان تخصصی زبان شناسی و فلسفه زبان 🔻اطلاع رسانی رویدادهای مرتبط 👈امیدوارم در این راه ناهموار بنده و علاقمندان در این مسیر را کمک نموده و برای رسیدن به این اهداف گام برداریم. به زودی با طراحی سایت فلسفه زبان اسلامی، فعالیت کانال به صورت منسجم تری به کار خود ادامه خواهد داد؛ در این مدت کوتاهی که کانال شکل گرفته است از دوستان فاضل و گرامی که در این زمینه ها یافتم خدا را سپاسگزارم و امیدوارم سایر اساتید، فضلا و دوستان ارجمند نیز با قلم و فکر خود ما را در این مسیر همراهی نمایند. ———————————————- 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا و تلگرام 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd