در پرونده " #دین_و_قدرت" بخوانید:
•جوابیه آیت الله علیدوست|
•پاسخ دکتر سروش به آیت الله علیدوست|
•نقد آیت الله علیدوست|
•مروری بر نقد دکتر کدیور بر مقوله «دین و قدرت» | عبدالکریم سروش
•چگونگی مواجهه پیامبر اسلام با مخالفان | حسن یوسفی اشکوری
•چالش اسلام و قدرت؛ نقد سروش | محسن کدیور
•روحِ مصباح یزدی و گلوی عبدالکریم سروش؟ | طاها پارسا
•شش نکتهی سنجشگرانه در باب نظریهی «دین و قدرت» سروش | یاسر میردامادی
•نقدِ نقد؛ منتقدانِ سروش و غفلت از سه اصل | صدرا معصومزاده
•نقدی بر نسبت «دین و قدرت» از منظر عبدالکریم سروش | مصطفی حسینی طباطبائی
•دین و تجلیات تاریخی؛ نقدی بر سخنان سروش در نسبت «دین و قدرت» | عدنان فلّاحی
—————
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
دین یک قدرت است - دکتر سر.ش.docx
31.8K
🔻متن اصلی سخنرانی دکتر سروش در زمینه دین و قدرت
——-
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
چالش اسلام و قدرت - محسن کدیور.docx
159.5K
🔻نقد دکتر محسن کدیور
——-
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
پاسخ دکتر سروش به کدیور.docx
16.3K
🔻پاسخ دکتر سروش به محسن کدیور
——-
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
نقد دکتر سروش - سید مصطفی طباطبایی.docx
30.3K
🔻نقد مصطفی طباطبایی بر دکتر سروش
——-
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
نقد دکتر سروش - حسن فنائی اشکوری.docx
48.2K
🔻نقد حسن یوسفی اشکوری بر دکتر سروش
——-
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
نقد دکتر سروش - یاسر میردامادی.docx
49.4K
🔻نقد یاسر میردامادی بر دکتر سروش
——-
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
نقد دکتر سروش - طاها پارسا.docx
17.9K
🔻طه پارسا
——-
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
نقد عدنان فلاحی.docx
28.9K
🔻عدنان فلاحی
——-
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
نقد آیت الله علیدوست به شبهه دین و قدرت.docx
48.7K
🔻نقد اولیه آیت الله علیدوست
——-
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
واکنش دکتر سروش به نقد آیت الله علیدوست.docx
55.4K
🔻واکنش دکتر سروش به نقد آیت الله علیدوست
——-
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
پاسخ آیت الله علیدوست به دکتر سروش.docx
67.9K
🔻پاسخ ثانویه آیت الله علیدوست
——-
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
☝️☝️☝️☝️☝️☝️
🔻در دی ماه سال گذشته، سخنرانی پر حاشیه دکتر سروش در باب « دین و قدرت» ایراد و پس از آن سه ماه پر نقض و ابرام را گذراند؛ دکتر سروش در گام گذشته خود در باب اصلاح گری دینی « محمد راوی رؤیاهای رسولانه» و در گام فعلی خود « دین و قدرت» از حیث روش شناسی به ترتیب از «پدیدار شناسی متن» و « نظریات گفتمان» و « بازسازی تاریخی شخصیت حضرت رسول» سخن گفته است؛ وی با این روش شناسی از سه نظریه در فلسفه قاره ای و شالوده شکنی استفاده کرده است؛
🔻متأسفانه در هر یک از 9 نقد مذکور که تا کنون به مباحث دکتر سروش شده است؛ وجه روش شناسانه نظریه « دین و قدرت» مغفول مانده است؛ از این رو می طلبد برخی از نقدها بر وجه روش شناسانه وی گفتگو و از این منظر نیز انگاره های او را به چالش بکشند.
🔻از سوی دیگر وی با بحث از واقعیت اجتماعی اسلام به نوعی از نسبت میان اجتماع ، و ساخت قدرت در اسلام سخن گفته است که موضوعی بسیار مهم و شایسته بررسی و نقد عالمانه محسوب می شود.
در فوق سعی کرده ام، متن اصلی سخنرانی و تمامی نقدها بر آن را در پایین ارائه کنم؛ بسیار بجاست پایان نامه های حوزوی در نقد روش شناسی دکتر سروش در دو گام پسین وی، توسط فضلای محترم پیشنهادشده و امکان دفاع در حوزه علمیه را پیدا کند.
👈 به لحاظ نشانه شناسی این بسیار جای تأمل دارد که وی از میان همه نقدهای صورت گرفته به دو تن که در کسوت فقه مشغولیت داشته اند پاسخ داده است، یکی دکتر کدیور و دیگری آیت الله علیدوست؛ و در پایان جوابیه به آیت الله علیدوست از طرح خود برای پیرایشگری فقه خبر می دهد؛ از سوی دیگر کنشگران نوظهوری نیز در این راه سعی کرده اند مباحث دکتر سروش را نقد کنند و شاید کنشگران آینده عرصه فلسفه دین و زبان دین این افراد باشند. بسیاری از توصیه های وی از منظر فلسفه زبان قابل بررسی و تنقیح است. یکی از مباحث فلسفه زبان، سخن گفتن در باب زبان دین و گفتمان های دینی خواهد بود.
———————-
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
#تامل_کوتاه
✍محمد علی ملک
● توجه شیخ اعظم انصاری به #عرف_فارسی در حل مسائل #زبان_عربی متون دینی
با تتبع در آثار شیخ اعظم انصاری متوجه می شویم که ایشان برای حل برخی معضلات زبان عربی ، توجه خود و سایرین را به موارد مشابه زبان فارسی جلب کرده و به عرف فارس زبانها استناد می دهند.
استناد شیخ اعظم انصاری به عرف فارسی در این زمینه ، دو نوع است :
1- #استشهادی : در این روش شیخ اعظم تنها برای واضحتر شدن مقصود عرف عرب زبانها از مباحث لفظی مورد بحث ، به عرف فارس زبانها استناد می دهند.👇
[منابع : فرائد الأصول ، جلد : 1 ، صفحه : 142 / مطارح الأنظار ، جلد : 1 ، صفحه : 735 و صفحه : 728 و صفحه : 311 و جلد : 2 ، صفحه : 242و243 و جلد : 4 ، صفحه : 9و10 و صفحه : 371]
2- #استقلالی : در این روش شیخ اعظم به نحو استقلالی عرف فارس زبانها را محور حل معضلات مباحث لفظی زبان عربی در متون دینی ، قرار می دهد.👇
[منابع : مطارح الأنظار ، جلد : 1 ، صفحه : 43 و جلد : 2 ، صفحه : 110]
● به جا است که با بررسی دقیق مصادیق ، حریم خصوصی و عمومی زبان عربی -خصوصا با محوریت قرار گرفتن آن در متون دینی- بررسی شود.
——-
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
✅به مناسبت سالگرد شهادت شهید صدر
#ایستاده_در_غبار
🔻شهید صدر نابغه جهان اسلام محسوب می شود، در مسیر نگارش رساله دکتری خود تقریبا با 30 اندیشمند که با شهید صدر مأنوس بودند، مرتبط شدم، هم حوزوی بین شان بود و هم دانشگاهی؛ هر چقدر به ایشان نزدیک می شدم از شهید صدر دورتر می شدم. چقدر جای تعجب داشت از افرادی که حلقات تدریس می کردند و فاقد نگاه کلی به شهید صدر بودند، جالب بود مدرسان محترمی که از اصول فقه سخن می گفتند ولی اقتصادنا شهید صدر را که قلب نظام سازی فقهی ایشان است ندیده بودند، یا مبانی منطقی استقرا را که روش جدید شهید صدر در اعتقادات، فقه، اصول و فلسفه بود درس نگرفته بودند و مثلاً در این بدیهی دستگاه فکری شهید صدر که مثلا بحث وضع و ظهور در دستگاه فکری شهید صدر کاملاً مرتبط با توالد ذاتی و توالد موضوعی است، تشکیک می کردند. از اینکه استقراء در دیدگاه شهید صدر واقعیت اجتماعی و علوم انسانی جدید را می سازد و از اینکه شهید صدر آثار کانت و راسل را در نظر داشته و مباحث وی، نقد تلویحی به شناخت شناسی کانت و زبان استاندارد راسل بوده اند بی اطلاع بودند.
🔻معتقدم نه چسباندن شهید صدر به سنت گرایی و غرب ستیزی صحیح است و نه مایل نشان دادن شهید صدر به فقه و اصول امام خمینی، شهید صدر مستقل و آزاد در میان روش شناسی های جدید سنت و تجدد ایستاده است. در پس این غبار، شهید صدر متفکر استراتژیک انقلاب و منطق دیالکتیک تلقی می شود و اما این به معنای هضم نظام فکری او در منظومه امام خمینی نیست.
🔻امروز مدل علم دینی مطلوب از نگاه شهید صدر که هم دانش جدید را به رسمیت بشناسد و هم پایه در سنت اسلامی داشته باشد و هم به التقاط کشیده نشود، مورد توجه و نیاز است. شهید صدر را باید اپوخه کرد و همانطور که بوده شناخت و بدون داوری گزارش کرد.
🔻پیشنهادم این است که مکتب « نوصدری» را نیز می توان پایه گذاری کرد و مباحث فلسفه زبان را به گفتمان دین شناسی وی افزود. همانگونه که سعی کرده ام در رساله خود برخی از مهمترین این مسائل را بر دستگاه فکری شهید صدر عرضه کنم و از دستگاه منعطف و در عین حال متعین وی، مبانی زبان شناختی وی را استنطاق کنم.
🔻شهید صدر به برخی شاگردان خود فرموده بود، بعد از منطق استقراء مسیر علم و نهضت ترجمه عوض خواهد شد، تا کنون ما از غرب ترجمه می کردیم و امروز غربی ها از ما ترجمه خواهند کرد، به امید این چرخش دانش و چرخش فلسفی و انتقال فلسفه نوین شهید صدر به غرب
#شهیدصدر
#سید_محمد_باقر_صدر
————————
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
💠دوگانه های معناشناختی و مسئله حکمرانی
( تحلیلی بر دو گانه میدان ـ دیپلماسی )
🔻جان سرل در کتاب ساخت واقعیت اجتماعی می گوید: متاسفانه فلسفه معاصر ما صرف پاسخ گفتن های بیهوده به دوگانه های بی مورد فلسفی شده است. معناشناسی جدید به خصوص با تأکید بر نظریات لاکلا و موف ـ در نظریات گفتمان ـ به جای دوگانه ها بر برجسته سازی و حاشیه رانی مفاهیم در ساخت یک جهان اجتماعی تأکید می کنند. برجسته کردن یک مفهوم و مانور دادن روی آن باعث می شود بقیه مفاهیم به نوعی هسته مرکزی معنا را از دست داده و به گوشه ای دیگر انتقال یابند. از دو گانه های جنگ و صلح، تا گفتگو یا تعارض تمدن ها، یا دو گانه های اصولگرایی و اصلاح طلبی، و دو گانه جنگ و مذاکره و دو گانه های اجتماعی دیگری که هر روزه ساخته می شود و به نوعی به عنوان هویت اجتماعی ما تبدیل می شود.
🔻اخیراً هم ماجرای دو گانه میدان ـ دیپلماسی مطرح شده است و فارغ از ادعاهای بسیار واهی مصاحبه کننده در فایل صوتی سه ساعته، نقش میدان های معناشناختی و گفتمانی را در شکل گیری ذهنیت بالاترین مقام رسمی وزارت خارجه نشان می دهد؛ و ما را به یاد این جمله معروف می اندازد که : ما در میدان هایی از معنا زندگی می کنیم و معناست که ذهنیت ما، رفتار و سبک زندگی ما را می سازد. در دیدگاه این طیف سیاسی دوگانه مصلحت و مفسده ملی جای خود را به دو گانه میدان ـ دیپلماسی می دهد و به نظر می آید حاکی از ساخت واقعیت جدیدی است که می خواهد عرصه سیاست خارجی را به دوگانه های معنایی کوچکتری تقلیل دهد.
—————————————
🔶 " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای برای تأملات شما در باب زبان
🌐@kiamojtabaphd
#فراخوان_مقاله
💢فراخوان مقاله درباره رویکردهای جدید به هرمنوتیک قرآن در جهان اسلام
🔹ژورنال موسوم به ادیان چاپ انتشارات ام دی پی آی سوئیس برای یک شماره ویژه با عنوان: «رویکردهای جدید به هرمنوتیک قرآن در جهان اسلام» فراخوان داده است. فرصت ارسال مقاله تا اول دسامبر سال جاری میلادی (10 آذر) اعلام شده است.
🔰برای اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید:
👉https://www.mdpi.com/journal/religions/special_issues/Muslim_World
——-
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
اولین کنفرانس ملی
علوم شناختی
از دیدگاه حکما و اندیشمندان اسلامی
► تبیین مفاهیم شناختی در آراء و اندیشه حکمای اسلامی
► ظرفیت منابع اسلامی در حفظ و ارتقاء قابلیت های شناختی فردی و اجتماعی
► ظرفیت های منابع اسلامی در مدیریت سوگیری ها و خطاهای شناختی
جنگ شناختی
► سنت های الهی و شناخت
► حکمرانی و شناخت
► زبان شناسی شناختی و مفهوم سازی
اطلاعات بیشتر:
http://csc2022.ir/
📖 «روششناسی جریانشناسی»
👤 نوشتهی علی ابراهیمپور
✨ با مقدمه حجتالاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه و دکتر محمدصادق کوشکی
📇 نشر کتاب طه
🌟 اثر برگزیده جامعه نخبگانی حوزههای علمیه (در طرح حمایت از چاپ و نشر آثار)
💠 معرفی مختصر:
☘️کتاب «روششناسی جریانشناسی»، محصول پژوهش پنجساله مولف است و به دغدغهی تقویت ادبیات بومی تولید علوم انسانی میپردازد.
☘️ این کتاب برای نخستینبار، جریانشناسی را بهمثابه «نظریه-روش» صورتبندی کرده است، که میتواند در عرض روشهای مرسوم علوم انسانی همچون تحلیل گفتمان مطرح شود.
☘️ جریانشناسی بهعنوان الگویی بومی در رشتههایی همچون جامعهشناسی، تاریخ، علوم سیاسی، مدیریت و سیاستگذاری و معارف اسلامی قابل بهرهبرداری خواهد بود.
💠 وجه نوآوری اثر:
1. پاسخی حلی برای هویتبخشی به جریانشناسی
2. ارائه الگویی بومی در راستای دغدغه تولید علوم انسانی اسلامی
3. امتداد و نظریهپردازی اندیشه اندیشمند انقلاب اسلامی؛ استاد مطهری
4. امتداد حکمت و معرفتشناسی اسلامی
📦 خرید سریع و آسان:
🔗 bookroom.ir/fb/15757
📨 کانال اختصاصی کتاب (ورقزدن فهرست و اطلاعات بیشتر):
🌐 @currents_studies
🆔 @khosropanah_ir
🔊#خبر 🔉
🔰#نشست علمی با موضوع:
📌 «الگوی جریانشناسی در علم و فرهنگ»
✨ بههمراه آیین #رونمایی از کتاب «روششناسی جریانشناسی»
👥 با حضور اساتید حوزه و دانشگاه:
🔸حجتالاسلام دکتر خسروپناه
🔸دکتر محمدصادق کوشکی
🔸دکتر عادل پیغامی
🔸دکتر محمدتقی موحد ابطحی
🔸دکتر فرشاد مهدیپور
🔹دکتر مجتبی رستمیکیا (دبیر نشست)
🔹و علی ابراهیمپور (نویسنده کتاب)
⏰ چهارشنبه، 12خرداد1400، ساعت 10-11:30
🏢 معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی
📺 پخش برخط در:
🔗 instagram.com/currents_studies/
🌐 @currents_studies
🎥 مستند زندگی و زمانه #شهید_صدر در صداوسیما
⏰ زمان پخش
ساعت ۱۷ شبکه یک
قسمت اول: چهارشنبه ۱۲ خرداد
قسمت دوم: جمعه ۱۴ خرداد
قسمت سوم: شنبه ۱۵ خرداد
قسمت چهارم: یکشنبه ۱۶ خرداد
🌿کاری از خانه مستند و موسسه فرهنگی و رسانهای اوج
@shahidsadr
@HawzahNews