eitaa logo
فلسفه زبان اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
617 عکس
52 ویدیو
159 فایل
#فلسفه_زبان_متعارف #فلسفه_زبان_اسلامی #نظریه_فعل #Islamic_philosophy ارتباط با ادمین @projectsystem مجتبی رستمی کیا، دکتری مبانی نظری اسلام
مشاهده در ایتا
دانلود
5ff4152b6d4b38c21f6b60e5_-1133095307515228391.mp3
9.79M
جلسه دهم حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد علی عبداللهی 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان ———— 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
5ff4152b6d4b38c21f6b60e5_8244623945541456778.mp3
11.31M
جلسه یازدهم حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد علی عبداللهی 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان ———— 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
نظر جنابعالی در خصوص متن ذیل چیست؟ با این توصیفات فلسفه تحلیلی و مرکز آن که فلسفه زبان است چه جایگاهی در سنت فلسفی اسلامی پیدا میکند؟ البته قبول که برخی مباحثش به کار اصول می اید آموزش فلسفه صص ۲۶۴-۲۶۵ "هشداري دربارهٔ الفاظ" دانستيم که ابزار اصلي انديشيدن و استدلال کردن، مفاهيم و معقولات است، ولي نقل و انتقال انديشه‌ها و تفهيم و تفهم، همواره به‌وسيله الفاظ صورت مي‌گيرد و همان‌گونه که مفاهيم نقش مرآت و آينه را براي امور خارجي ايفا مي‌کنند، الفاظ نيز همين نقش را نسبت به مفاهيم بازي مي‌کنند و ميان الفاظ و مفاهيم آن‌چنان رابطه مستحکمي به وجود مي‌آيد که غالباً هنگام فکر کردن، الفاظ حاکي از مفاهيم به ذهن مي‌آيد و بر اين اساس، الفاظ را «وجود لفظي» اشياء ناميده‌اند، چنان‌که مفاهيم را «وجود ذهني» آنها تلقي کرده‌اند و بعضي چندان مبالغه کرده‌اند که اساساً فکر کردن را سخن گفتن ذهني دانسته‌اند، و طرف‌داران مکتب «تحليل زباني» و «لينگويستيک» پنداشته‌اند که مفاهيم فلسفي، واقعيتي وراي الفاظ ندارند و بازگشت بحث‌هاي فلسفي، به شاخه‌اي از مباحث زبان‌شناختي است؛ پنداري که بي‌مايگي آن تا حدودي در مبحث شناخت‌شناسي آشکار شده است. رابطه لفظ و معنا گاهي چنين توهمي را پديد مي‌آورد که صفات الفاظ به مفاهيم هم سرايت مي‌کند و مثلاً وحدت لفظ و اشتراک لفظي از نوعي وحدت معنا و مفهوم حکايت مي‌کند، چنان‌که برعکس گاهي مشترک معنوي از قبيل مشترک لفظي پنداشته مي‌شود، يا اينکه کليد حل مشکلات فلسفي از تبيين شئون الفاظ و حقيقت و مجاز و استعاره و مانند آنها جست‌وجو مي‌گردد، يا اينکه مفاهيمي که در لفظ و اصطلاح واحدي شريک هستند، در اثر قرابت به‌جاي يکديگر گرفته مي‌شوند و مغالطه‌اي از باب اشتراک لفظي رخ مي‌دهد، چنان‌که در درس چهارم اشاره شد. از‌اين‌رو بايد دقت کرد که مسائل لفظي با مسائل معنوي درنياميزند و همچنين احکام الفاظ به معاني سرايت داده نشود و نيز در هر مبحثي معناي مورد نظر کاملاً مشخص شود تا مغالطه‌اي از جهت اشتراک در لفظ پيش نيايد. ‌‌‌‌‌ ——————————— 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان ———— 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
با سلام و احترام و تشکر از سؤال بسیار مهمتون 👈سعی می کنم پاسخ خود را در دو سرفصل کلی سامان دهم: 1️⃣چیستی فلسفه تحلیلی زبان 🔻سنت فلسفه تحلیلی معاصر پس از چرخش زبانی ایجاد شده است 🔻فهم این فلسفه منوط به فهم چرخش زبانی است. 🔻در چرخش زبانی فیلسوفان تحلیلی جهت نقد عقیده کانت – مبنی بر مسدود بودن راه شناخت واقعیت ( نومن) ـ به چند انگاره رسیدند که برخی از مهمترین انگاره ها را در ذیل لیست می کنم: 🔹واقعیت به دو گونه تصویر می شود: واقعیت فیزیکی ( طبیعی) و واقعیت نهادی 🔹واقعیت فیزیکی به حیث هستی شناختی مستقل از شناخت انسان وجود دارد اما به عنوان شاکله و صورت شناخت لحاظ می شود. ( از این رو فلسفه تحلیلی قائل به رئالیسم است) 🔹در حوزه شناخت و بر اساس چرخش زبانی، به جای اینکه ذهن واسطه ارتباط میان فاعل شناسا و واقعیت باشد، این زبان است که به طور مستقیم با واقعیت مرتبط می شود. 🔹زبان در اندیشه فیلسوفان تحلیلی، صرف الفاظ نیست بلکه زبان مجموعه ای از عادات، رفتار، قواعد و سبک ها و صورت های مختلف زندگی است. لذا فروکاستن فلسفه تحلیلی زبان به فلسفه الفاظ نوعی مغالطه و عدم اطلاع از کارکردهای « لینگویستیک» محسوب می شود. ترجمان زبان در این نوع فلسفه بحث از " واقعیات نهادی" است. 🔹در واقعیت نهادی، به حیث های التفاتی دیگر همچون احساسات، عواطف، حیث التفاتی جمعی و ... توجه می شود. ( یعنی به عناصر دیگر در فلسفه فعل) 👈در این کوتاه سعی کردم دیدگاه متفکر نامبرده در مورد لینگویستیک را نقد کنم، فلسفه زبان هم رئالیسم را قبول دارد، هم قائل به تطابق در نظریات صدق است و هم ورای الفاظ واقعیتی قائل است و هم برای رسیدن به این واقعیت تعین قائل است. 2️⃣اما در مورد جایگاه این مباحث در سنت فلسفه اسلامی نگارنده معتقد است : 🔻اولا: باید منظور از سنت اسلامی فهم شود، آیا سنت فلسفه اسلامی منحصر در آراء وجودی ملاصدرا و قرائت خاص مرحوم علامه طباطبایی و شاگردان ایشان است؟ مثلا اگر کسی به دنبال حکمت عملی فارابی و یا مباحث تجربی ابن سینا باشد جزء سنت فلسفه اسلامی تلقی نمی شود؟ 🔻ثانیا: علیرغم انتقاد فوق، معتقدم که بحث از فلسفه فعل و عمل حتی در حکمت عملی در سنت فلسفه اسلامی، شناختاری بوده و به دیگر حیث های التفاتی پرداخته نشده است، از این رو می توان در یک روش تطبیقی از توجه لازم فیلسوفان تحلیلی به حیث های التفاتی استفاده کرد. 🔻ثالثا: سنت هایی همانند علم اصول و فقه، که به نوعی استظهار متنی و کشف معنا دغدغه اصلی شان بوده است، می توانند به عنوان یک فلسفه مضاف تحت عنوان فلسفه زبان در ذیل فلسفه اسلامی قرار گیرند . 🔻رابعا: پیشنهاد دادیم سابقا، که بسیار مغتنم خواهد بود دانش ترکیبی میان فلسفه تحلیلی و سنت اسلامی با عنوان " فلسفه زبان اسلامی" پا به عرصه نظم علمی نهد. —————————— 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان ———— 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
🔔فراخوان همایش ملی قرآن و ترجمه 🔻برگزار کنندگان: دانشگاه قم و دانشکده اصول الدین قم با مشارکت مراکز علمی 📆مهلت ارسال مقاله: ۴ تیرماه ۱۴۰۰ سایت همایش: ierf.ir پست الکترونیکی دریافت آثار: Adab.Quran99@gmail.com ___ 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان ———— 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
5ff4152b6d4b38c21f6b60e5_-3395017178672719592.mp3
11.46M
جلسه دوازدهم حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد علی عبداللهی 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان ———— 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
5ff4152b6d4b38c21f6b60e5_7859410411923261659.mp3
9.91M
جلسه سیزدهم ( جلسه پایانی) حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد علی عبداللهی 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان ———— 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
✍محمد علی ملک میان و در بیان : چه اتفاقی در محاورات شارع و مبینان شریعت برای مفاهیم عرفی الفاظ رخ داده است؟ : با تتبع در آثار شیخ اعظم انصاری متوجه می شویم که چهار نوع اتفاق در محاورات شارع مقدس و مبینان شریعت برای مفاهیم عرفی الفاظ رخ داده است. دسته بندی و شناخت این اتفاقات باعث می شود تا مسیر درست را هنگام مقابله با الفاظ هر دسته در ادله شرعی بپیماییم. : تحقق مفهوم شرعی و حذف مفهوم عرفی ● توضیح : مراد از اتفاق اول این است که مفاهیم عرفی الفاظ از میان رفته و مفاهیم جدید در کلام شارع برای آن الفاظ ایجاد شده است. این مفاهیم جدید توسط شارع وارد زبان شده است. این مفاهیم به "حقیقت شرعیه" یا "متشرعه" (بنابر تفاصیلی) نامگذاری شده اند. شیخ اعظم انصاری درباره ی حقیقت شرعیه و متشرعه در آثار خود ، مطالبی ارائه کرده است. ● روش شناخت : الفاظ عبادات مصداق اتفاق اول است که به صورت منضبط در کتب فقه و اصول مشخص هستند. گفتنی است مفاهیم عرفی این دسته از الفاظ حتی در استعمالات خود عرف نیز دیگر وجود نداشته یا به ندرت مشاهده می شود. فلذا به راحتی می توان الفاظ این دسته را -چه در کلام شارع و چه در کلام عرف- بر معانی شرعی حمل کرد و به صورت کامل حکم به حذف مفهوم عرفی از صحنه زبان داد. (البته ممکن است پیرامون این اتفاق اول حواشی دیگری -از جمله زمان تحقق مفهوم شرعی و حذف مفهوم عرفی در صحنه زبان- باشد که در کتب اصول فقه ذیل فصل حقیقت شرعیه مفصل بحث شده است) [منابع : مطارح الأنظار،ج1،ص85] : تحقق مفهوم شرعی در کنار پذیرش مفهوم عرفی ● توضیح : مراد از اتفاق دوم حالتی است که ضمن پذیرش و استعمال مفاهیم عرفی الفاظ در کلام شارع ، مشاهده می کنیم که شارع جدای از مفاهیم عرفی مفاهیم دیگری برای آن الفاظ در نظر گرفته و الفاظ را در آن مفاهیم نیز استعمال می کند. با تتبع در کلام شارع و آشنایی با مواضع کلام او می توانیم به این دسته از الفاظ آگاهی پیدا کنیم. "عرف الشارع ، عرف الامام" از عنوانهایی است که عمدتا برای این دست از مفاهیم شرعی الفاظ به کار رفته است. ● روش شناخت : همانطور که مشخص بود فرق این دسته الفاظ با الفاظ دسته قبل در این است که مفاهیم عرفی الفاظ قبل از میان رفته و سراغی از آن نه در کلام شارع و نه عرف نمی توان گرفت ، اما مفاهیم عرفی این دسته از الفاظ پا بر جاست فلذا برای تشخیص اینکه کجا در محاورات شارع و عرف مخاطب شارع ، مفاهیم عرفی به کار رفته و کجا مفاهیم شرعی بایستی در پی قرائن بود.شیخ اعظم انصاری قرائنی برای تمییز این دست از مفاهیم شرعی از مفاهیم عرفی ارائه کرده است. [منابع:كتاب الطهارة،ج1،ص184وج4،ص205-207 ] : تعامل مفهوم شرعی با مفهوم عرفی ● توضیح : اتفاق سوم زمانی رخ می دهد که شارع مفاهیم مد نظر خود را در کنار مفاهیم عرفی الفاظ مد نظر ، به صورت تعاملی بیان کند. به عبارت دیگر شارع مقدس مفهوم شرعی کاملا جدا برای لفظ در نظر نگرفته و صرفا مفهوم عرفی را مطابق با مفاهیم مد نظر خود تصحیح می کند. این حالت حتی باعث می شود که گفته شود در بعضی موارد اصلا مفهوم شرعی شکل نگرفته و تنها و تنها مفهوم عرفی توسط شارع اصلاح می شود. البته در عبارت صحیحتر گفته می شود مفهوم عرفی در سیر تکامل با مفهوم شرعی متحد شده و مفهوم کاملا مطابق با واقع شکل می گیرد. فلذا نامگذاری آنها به "واقع المفهوم" قابل فهم است.برای اصلاح مفهوم عرفی توسط شارع گونه های مختلفی ذکر گشته که برخی از آنها را شیخ اعظم نمی پذیرد چون دون شان شارع است. گفتنی است تفاوت این اتفاق با اتفاق اول در این است که در اتفاق اول مفهوم عرفی به کلی کنار زده شده در حالیکه در این اتفاق مفهوم عرفی اصلاح می گردد. ● روش شناخت : دقت در بیانات و مجموعه احکام شارع پیرامون مفاهیم این دسته از الفاظ و مقایسه آنها با زمانی که در کلام عرف استعمال شده اند ، می تواند ما را به مجموعه اصلاحات شارع در مورد مفاهیم این الفاظ برساند. قرائن دیگری نیز برای شناخت دقیق این مفاهیم وجود دارد. [منابع:كتاب الطهارة،ج3،ص119و120و187/مطارح الأنظار،ج1،ص37 و 38 و 40-44وج4،ص167-169/أحكام الخلل في الصلاة،ج1،ص132] : عدم تحقق مفهوم شرعی و پذیرش مفهوم عرفی ● توضیح : اتفاق چهارم کاملا واضح است. در این اتفاق شارع مقدس همان مفاهیم عرفی را بدون هیچ تاسیس و تکمیلی برای الفاظش در نظر می گیرد. خصوصا که زبان شارع در بیان احکام زبان عرف است. نامگذاری آنها به "معانی عرفی" کاملا وجیه است. ● روش شناخت : با به دست نیامدن نتیجه ای از اعمال روش شناخت های اتفاقات سابق ، یقین می کنیم که اتفاق چهارم رخ داده و بدیهی است با رجوع به عرف ، مفهوم عرفی لفظ را می شناسیم. [منابع:كتاب الطهارة،ج3،ص331وج2،ص168/فرائد الأصول،ج1،ص137 👈 در ایتا @Kiamojtabaphd
در پرونده " " بخوانید: •جوابیه آیت الله علیدوست| •پاسخ دکتر سروش به آیت الله علیدوست| •نقد آیت الله علیدوست| •مروری بر نقد دکتر کدیور بر مقوله‌ «دین و قدرت» | عبدالکریم سروش •چگونگی مواجهه پیامبر اسلام با مخالفان | حسن یوسفی اشکوری •چالش اسلام و قدرت؛ نقد سروش | محسن کدیور •روحِ مصباح‌ یزدی و گلوی عبدالکریم سروش؟ | طاها پارسا •شش نکته‌ی سنجش‌گرانه در باب نظریه‌ی «دین و قدرت» سروش | یاسر میردامادی •نقدِ نقد؛ منتقدانِ سروش و غفلت از سه اصل | صدرا معصوم‌زاده •نقدی بر نسبت «دین و قدرت» از منظر عبدالکریم سروش | مصطفی حسینی طباطبائی •دین و تجلیات تاریخی؛ نقدی بر سخنان سروش در نسبت «دین و قدرت» | عدنان فلّاحی ————— 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان ———— 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
دین یک قدرت است - دکتر سر.ش.docx
31.8K
🔻متن اصلی سخنرانی دکتر سروش در زمینه دین و قدرت ——- 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان ———— 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
چالش اسلام و قدرت - محسن کدیور.docx
159.5K
🔻نقد دکتر محسن کدیور ——- 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان ———— 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
پاسخ دکتر سروش به کدیور.docx
16.3K
🔻پاسخ دکتر سروش به محسن کدیور ——- 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان ———— 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
نقد دکتر سروش - سید مصطفی طباطبایی.docx
30.3K
🔻نقد مصطفی طباطبایی بر دکتر سروش ——- 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان ———— 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
نقد دکتر سروش - حسن فنائی اشکوری.docx
48.2K
🔻نقد حسن یوسفی اشکوری بر دکتر سروش ——- 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان ———— 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
نقد دکتر سروش - یاسر میردامادی.docx
49.4K
🔻نقد یاسر میردامادی بر دکتر سروش ——- 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان ———— 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
نقد دکتر سروش - طاها پارسا.docx
17.9K
🔻طه پارسا ——- 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان ———— 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
نقد عدنان فلاحی.docx
28.9K
🔻عدنان فلاحی ——- 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان ———— 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
نقد آیت الله علیدوست به شبهه دین و قدرت.docx
48.7K
🔻نقد اولیه آیت الله علیدوست ——- 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان ———— 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
واکنش دکتر سروش به نقد آیت الله علیدوست.docx
55.4K
🔻واکنش دکتر سروش به نقد آیت الله علیدوست ——- 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان ———— 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
پاسخ آیت الله علیدوست به دکتر سروش.docx
67.9K
🔻پاسخ ثانویه آیت الله علیدوست ——- 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان ———— 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
☝️☝️☝️☝️☝️☝️ 🔻در دی ماه سال گذشته، سخنرانی پر حاشیه دکتر سروش در باب « دین و قدرت» ایراد و پس از آن سه ماه پر نقض و ابرام را گذراند؛ دکتر سروش در گام گذشته خود در باب اصلاح گری دینی « محمد راوی رؤیاهای رسولانه» و در گام فعلی خود « دین و قدرت» از حیث روش شناسی به ترتیب از «پدیدار شناسی متن» و « نظریات گفتمان» و « بازسازی تاریخی شخصیت حضرت رسول» سخن گفته است؛ وی با این روش شناسی از سه نظریه در فلسفه قاره ای و شالوده شکنی استفاده کرده است؛ 🔻متأسفانه در هر یک از 9 نقد مذکور که تا کنون به مباحث دکتر سروش شده است؛ وجه روش شناسانه نظریه « دین و قدرت» مغفول مانده است؛ از این رو می طلبد برخی از نقدها بر وجه روش شناسانه وی گفتگو و از این منظر نیز انگاره های او را به چالش بکشند. 🔻از سوی دیگر وی با بحث از واقعیت اجتماعی اسلام به نوعی از نسبت میان اجتماع ، و ساخت قدرت در اسلام سخن گفته است که موضوعی بسیار مهم و شایسته بررسی و نقد عالمانه محسوب می شود. در فوق سعی کرده ام، متن اصلی سخنرانی و تمامی نقدها بر آن را در پایین ارائه کنم؛ بسیار بجاست پایان نامه های حوزوی در نقد روش شناسی دکتر سروش در دو گام پسین وی، توسط فضلای محترم پیشنهادشده و امکان دفاع در حوزه علمیه را پیدا کند. 👈 به لحاظ نشانه شناسی این بسیار جای تأمل دارد که وی از میان همه نقدهای صورت گرفته به دو تن که در کسوت فقه مشغولیت داشته اند پاسخ داده است، یکی دکتر کدیور و دیگری آیت الله علیدوست؛ و در پایان جوابیه به آیت الله علیدوست از طرح خود برای پیرایشگری فقه خبر می دهد؛ از سوی دیگر کنشگران نوظهوری نیز در این راه سعی کرده اند مباحث دکتر سروش را نقد کنند و شاید کنشگران آینده عرصه فلسفه دین و زبان دین این افراد باشند. بسیاری از توصیه های وی از منظر فلسفه زبان قابل بررسی و تنقیح است. یکی از مباحث فلسفه زبان، سخن گفتن در باب زبان دین و گفتمان های دینی خواهد بود. ———————- 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان ———— 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
از روایت تا گفتمان
✍محمد علی ملک ● توجه شیخ اعظم انصاری به در حل مسائل متون دینی با تتبع در آثار شیخ اعظم انصاری متوجه می شویم که ایشان برای حل برخی معضلات زبان عربی ، توجه خود و سایرین را به موارد مشابه زبان فارسی جلب کرده و به عرف فارس زبانها استناد می دهند. استناد شیخ اعظم انصاری به عرف فارسی در این زمینه ، دو نوع است : 1- : در این روش شیخ اعظم تنها برای واضحتر شدن مقصود عرف عرب زبانها از مباحث لفظی مورد بحث ، به عرف فارس زبانها استناد می دهند.👇 [منابع : فرائد الأصول ، جلد : 1 ، صفحه : 142 / مطارح الأنظار ، جلد : 1 ، صفحه : 735 و صفحه : 728 و صفحه : 311 و جلد : 2 ، صفحه : 242و243 و جلد : 4 ، صفحه : 9و10 و صفحه : 371] 2- : در این روش شیخ اعظم به نحو استقلالی عرف فارس زبانها را محور حل معضلات مباحث لفظی زبان عربی در متون دینی ، قرار می دهد.👇 [منابع : مطارح الأنظار ، جلد : 1 ، صفحه : 43 و جلد : 2 ، صفحه : 110] ● به جا است که با بررسی دقیق مصادیق ، حریم خصوصی و عمومی زبان عربی -خصوصا با محوریت قرار گرفتن آن در متون دینی- بررسی شود. ——- 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان ———— 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
✅به مناسبت سالگرد شهادت شهید صدر 🔻شهید صدر نابغه جهان اسلام محسوب می شود، در مسیر نگارش رساله دکتری خود تقریبا با 30 اندیشمند که با شهید صدر مأنوس بودند، مرتبط شدم، هم حوزوی بین شان بود و هم دانشگاهی؛ هر چقدر به ایشان نزدیک می شدم از شهید صدر دورتر می شدم. چقدر جای تعجب داشت از افرادی که حلقات تدریس می کردند و فاقد نگاه کلی به شهید صدر بودند، جالب بود مدرسان محترمی که از اصول فقه سخن می گفتند ولی اقتصادنا شهید صدر را که قلب نظام سازی فقهی ایشان است ندیده بودند، یا مبانی منطقی استقرا را که روش جدید شهید صدر در اعتقادات، فقه، اصول و فلسفه بود درس نگرفته بودند و مثلاً در این بدیهی دستگاه فکری شهید صدر که مثلا بحث وضع و ظهور در دستگاه فکری شهید صدر کاملاً مرتبط با توالد ذاتی و توالد موضوعی است، تشکیک می کردند. از اینکه استقراء در دیدگاه شهید صدر واقعیت اجتماعی و علوم انسانی جدید را می سازد و از اینکه شهید صدر آثار کانت و راسل را در نظر داشته و مباحث وی، نقد تلویحی به شناخت شناسی کانت و زبان استاندارد راسل بوده اند بی اطلاع بودند. 🔻معتقدم نه چسباندن شهید صدر به سنت گرایی و غرب ستیزی صحیح است و نه مایل نشان دادن شهید صدر به فقه و اصول امام خمینی، شهید صدر مستقل و آزاد در میان روش شناسی های جدید سنت و تجدد ایستاده است. در پس این غبار، شهید صدر متفکر استراتژیک انقلاب و منطق دیالکتیک تلقی می شود و اما این به معنای هضم نظام فکری او در منظومه امام خمینی نیست. 🔻امروز مدل علم دینی مطلوب از نگاه شهید صدر که هم دانش جدید را به رسمیت بشناسد و هم پایه در سنت اسلامی داشته باشد و هم به التقاط کشیده نشود، مورد توجه و نیاز است. شهید صدر را باید اپوخه کرد و همانطور که بوده شناخت و بدون داوری گزارش کرد. 🔻پیشنهادم این است که مکتب « نوصدری» را نیز می توان پایه گذاری کرد و مباحث فلسفه زبان را به گفتمان دین شناسی وی افزود. همانگونه که سعی کرده ام در رساله خود برخی از مهمترین این مسائل را بر دستگاه فکری شهید صدر عرضه کنم و از دستگاه منعطف و در عین حال متعین وی، مبانی زبان شناختی وی را استنطاق کنم. 🔻شهید صدر به برخی شاگردان خود فرموده بود، بعد از منطق استقراء مسیر علم و نهضت ترجمه عوض خواهد شد، تا کنون ما از غرب ترجمه می کردیم و امروز غربی ها از ما ترجمه خواهند کرد، به امید این چرخش دانش و چرخش فلسفی و انتقال فلسفه نوین شهید صدر به غرب ———————— 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان ———— 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
💠دوگانه های معناشناختی و مسئله حکمرانی ( تحلیلی بر دو گانه میدان ـ دیپلماسی ) 🔻جان سرل در کتاب ساخت واقعیت اجتماعی می گوید: متاسفانه فلسفه معاصر ما صرف پاسخ گفتن های بیهوده به دوگانه های بی مورد فلسفی شده است. معناشناسی جدید به خصوص با تأکید بر نظریات لاکلا و موف ـ در نظریات گفتمان ـ به جای دوگانه ها بر برجسته سازی و حاشیه رانی مفاهیم در ساخت یک جهان اجتماعی تأکید می کنند. برجسته کردن یک مفهوم و مانور دادن روی آن باعث می شود بقیه مفاهیم به نوعی هسته مرکزی معنا را از دست داده و به گوشه ای دیگر انتقال یابند. از دو گانه های جنگ و صلح، تا گفتگو یا تعارض تمدن ها، یا دو گانه های اصولگرایی و اصلاح طلبی، و دو گانه جنگ و مذاکره و دو گانه های اجتماعی دیگری که هر روزه ساخته می شود و به نوعی به عنوان هویت اجتماعی ما تبدیل می شود. 🔻اخیراً هم ماجرای دو گانه میدان ـ دیپلماسی مطرح شده است و فارغ از ادعاهای بسیار واهی مصاحبه کننده در فایل صوتی سه ساعته، نقش میدان های معناشناختی و گفتمانی را در شکل گیری ذهنیت بالاترین مقام رسمی وزارت خارجه نشان می دهد؛ و ما را به یاد این جمله معروف می اندازد که : ما در میدان هایی از معنا زندگی می کنیم و معناست که ذهنیت ما، رفتار و سبک زندگی ما را می سازد. در دیدگاه این طیف سیاسی دوگانه مصلحت و مفسده ملی جای خود را به دو گانه میدان ـ دیپلماسی می دهد و به نظر می آید حاکی از ساخت واقعیت جدیدی است که می خواهد عرصه سیاست خارجی را به دوگانه های معنایی کوچکتری تقلیل دهد. ————————————— 🔶 " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای برای تأملات شما در باب زبان 🌐@kiamojtabaphd