eitaa logo
فلسفه زبان اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
620 عکس
53 ویدیو
159 فایل
#فلسفه_زبان_متعارف #فلسفه_زبان_اسلامی #نظریه_فعل #Islamic_philosophy ارتباط با ادمین @projectsystem مجتبی رستمی کیا، دکتری مبانی نظری اسلام
مشاهده در ایتا
دانلود
☝️☝️☝️☝️☝️☝️ 🔻در دی ماه سال گذشته، سخنرانی پر حاشیه دکتر سروش در باب « دین و قدرت» ایراد و پس از آن سه ماه پر نقض و ابرام را گذراند؛ دکتر سروش در گام گذشته خود در باب اصلاح گری دینی « محمد راوی رؤیاهای رسولانه» و در گام فعلی خود « دین و قدرت» از حیث روش شناسی به ترتیب از «پدیدار شناسی متن» و « نظریات گفتمان» و « بازسازی تاریخی شخصیت حضرت رسول» سخن گفته است؛ وی با این روش شناسی از سه نظریه در فلسفه قاره ای و شالوده شکنی استفاده کرده است؛ 🔻متأسفانه در هر یک از 9 نقد مذکور که تا کنون به مباحث دکتر سروش شده است؛ وجه روش شناسانه نظریه « دین و قدرت» مغفول مانده است؛ از این رو می طلبد برخی از نقدها بر وجه روش شناسانه وی گفتگو و از این منظر نیز انگاره های او را به چالش بکشند. 🔻از سوی دیگر وی با بحث از واقعیت اجتماعی اسلام به نوعی از نسبت میان اجتماع ، و ساخت قدرت در اسلام سخن گفته است که موضوعی بسیار مهم و شایسته بررسی و نقد عالمانه محسوب می شود. در فوق سعی کرده ام، متن اصلی سخنرانی و تمامی نقدها بر آن را در پایین ارائه کنم؛ بسیار بجاست پایان نامه های حوزوی در نقد روش شناسی دکتر سروش در دو گام پسین وی، توسط فضلای محترم پیشنهادشده و امکان دفاع در حوزه علمیه را پیدا کند. 👈 به لحاظ نشانه شناسی این بسیار جای تأمل دارد که وی از میان همه نقدهای صورت گرفته به دو تن که در کسوت فقه مشغولیت داشته اند پاسخ داده است، یکی دکتر کدیور و دیگری آیت الله علیدوست؛ و در پایان جوابیه به آیت الله علیدوست از طرح خود برای پیرایشگری فقه خبر می دهد؛ از سوی دیگر کنشگران نوظهوری نیز در این راه سعی کرده اند مباحث دکتر سروش را نقد کنند و شاید کنشگران آینده عرصه فلسفه دین و زبان دین این افراد باشند. بسیاری از توصیه های وی از منظر فلسفه زبان قابل بررسی و تنقیح است. یکی از مباحث فلسفه زبان، سخن گفتن در باب زبان دین و گفتمان های دینی خواهد بود. ———————- 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان ———— 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
از روایت تا گفتمان
✍محمد علی ملک ● توجه شیخ اعظم انصاری به در حل مسائل متون دینی با تتبع در آثار شیخ اعظم انصاری متوجه می شویم که ایشان برای حل برخی معضلات زبان عربی ، توجه خود و سایرین را به موارد مشابه زبان فارسی جلب کرده و به عرف فارس زبانها استناد می دهند. استناد شیخ اعظم انصاری به عرف فارسی در این زمینه ، دو نوع است : 1- : در این روش شیخ اعظم تنها برای واضحتر شدن مقصود عرف عرب زبانها از مباحث لفظی مورد بحث ، به عرف فارس زبانها استناد می دهند.👇 [منابع : فرائد الأصول ، جلد : 1 ، صفحه : 142 / مطارح الأنظار ، جلد : 1 ، صفحه : 735 و صفحه : 728 و صفحه : 311 و جلد : 2 ، صفحه : 242و243 و جلد : 4 ، صفحه : 9و10 و صفحه : 371] 2- : در این روش شیخ اعظم به نحو استقلالی عرف فارس زبانها را محور حل معضلات مباحث لفظی زبان عربی در متون دینی ، قرار می دهد.👇 [منابع : مطارح الأنظار ، جلد : 1 ، صفحه : 43 و جلد : 2 ، صفحه : 110] ● به جا است که با بررسی دقیق مصادیق ، حریم خصوصی و عمومی زبان عربی -خصوصا با محوریت قرار گرفتن آن در متون دینی- بررسی شود. ——- 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان ———— 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
✅به مناسبت سالگرد شهادت شهید صدر 🔻شهید صدر نابغه جهان اسلام محسوب می شود، در مسیر نگارش رساله دکتری خود تقریبا با 30 اندیشمند که با شهید صدر مأنوس بودند، مرتبط شدم، هم حوزوی بین شان بود و هم دانشگاهی؛ هر چقدر به ایشان نزدیک می شدم از شهید صدر دورتر می شدم. چقدر جای تعجب داشت از افرادی که حلقات تدریس می کردند و فاقد نگاه کلی به شهید صدر بودند، جالب بود مدرسان محترمی که از اصول فقه سخن می گفتند ولی اقتصادنا شهید صدر را که قلب نظام سازی فقهی ایشان است ندیده بودند، یا مبانی منطقی استقرا را که روش جدید شهید صدر در اعتقادات، فقه، اصول و فلسفه بود درس نگرفته بودند و مثلاً در این بدیهی دستگاه فکری شهید صدر که مثلا بحث وضع و ظهور در دستگاه فکری شهید صدر کاملاً مرتبط با توالد ذاتی و توالد موضوعی است، تشکیک می کردند. از اینکه استقراء در دیدگاه شهید صدر واقعیت اجتماعی و علوم انسانی جدید را می سازد و از اینکه شهید صدر آثار کانت و راسل را در نظر داشته و مباحث وی، نقد تلویحی به شناخت شناسی کانت و زبان استاندارد راسل بوده اند بی اطلاع بودند. 🔻معتقدم نه چسباندن شهید صدر به سنت گرایی و غرب ستیزی صحیح است و نه مایل نشان دادن شهید صدر به فقه و اصول امام خمینی، شهید صدر مستقل و آزاد در میان روش شناسی های جدید سنت و تجدد ایستاده است. در پس این غبار، شهید صدر متفکر استراتژیک انقلاب و منطق دیالکتیک تلقی می شود و اما این به معنای هضم نظام فکری او در منظومه امام خمینی نیست. 🔻امروز مدل علم دینی مطلوب از نگاه شهید صدر که هم دانش جدید را به رسمیت بشناسد و هم پایه در سنت اسلامی داشته باشد و هم به التقاط کشیده نشود، مورد توجه و نیاز است. شهید صدر را باید اپوخه کرد و همانطور که بوده شناخت و بدون داوری گزارش کرد. 🔻پیشنهادم این است که مکتب « نوصدری» را نیز می توان پایه گذاری کرد و مباحث فلسفه زبان را به گفتمان دین شناسی وی افزود. همانگونه که سعی کرده ام در رساله خود برخی از مهمترین این مسائل را بر دستگاه فکری شهید صدر عرضه کنم و از دستگاه منعطف و در عین حال متعین وی، مبانی زبان شناختی وی را استنطاق کنم. 🔻شهید صدر به برخی شاگردان خود فرموده بود، بعد از منطق استقراء مسیر علم و نهضت ترجمه عوض خواهد شد، تا کنون ما از غرب ترجمه می کردیم و امروز غربی ها از ما ترجمه خواهند کرد، به امید این چرخش دانش و چرخش فلسفی و انتقال فلسفه نوین شهید صدر به غرب ———————— 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان ———— 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
💠دوگانه های معناشناختی و مسئله حکمرانی ( تحلیلی بر دو گانه میدان ـ دیپلماسی ) 🔻جان سرل در کتاب ساخت واقعیت اجتماعی می گوید: متاسفانه فلسفه معاصر ما صرف پاسخ گفتن های بیهوده به دوگانه های بی مورد فلسفی شده است. معناشناسی جدید به خصوص با تأکید بر نظریات لاکلا و موف ـ در نظریات گفتمان ـ به جای دوگانه ها بر برجسته سازی و حاشیه رانی مفاهیم در ساخت یک جهان اجتماعی تأکید می کنند. برجسته کردن یک مفهوم و مانور دادن روی آن باعث می شود بقیه مفاهیم به نوعی هسته مرکزی معنا را از دست داده و به گوشه ای دیگر انتقال یابند. از دو گانه های جنگ و صلح، تا گفتگو یا تعارض تمدن ها، یا دو گانه های اصولگرایی و اصلاح طلبی، و دو گانه جنگ و مذاکره و دو گانه های اجتماعی دیگری که هر روزه ساخته می شود و به نوعی به عنوان هویت اجتماعی ما تبدیل می شود. 🔻اخیراً هم ماجرای دو گانه میدان ـ دیپلماسی مطرح شده است و فارغ از ادعاهای بسیار واهی مصاحبه کننده در فایل صوتی سه ساعته، نقش میدان های معناشناختی و گفتمانی را در شکل گیری ذهنیت بالاترین مقام رسمی وزارت خارجه نشان می دهد؛ و ما را به یاد این جمله معروف می اندازد که : ما در میدان هایی از معنا زندگی می کنیم و معناست که ذهنیت ما، رفتار و سبک زندگی ما را می سازد. در دیدگاه این طیف سیاسی دوگانه مصلحت و مفسده ملی جای خود را به دو گانه میدان ـ دیپلماسی می دهد و به نظر می آید حاکی از ساخت واقعیت جدیدی است که می خواهد عرصه سیاست خارجی را به دوگانه های معنایی کوچکتری تقلیل دهد. ————————————— 🔶 " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای برای تأملات شما در باب زبان 🌐@kiamojtabaphd
💢فراخوان مقاله درباره رویکردهای جدید به هرمنوتیک قرآن در جهان اسلام 🔹ژورنال موسوم به ادیان چاپ انتشارات ام دی پی آی سوئیس برای یک شماره ویژه با عنوان: «رویکردهای جدید به هرمنوتیک قرآن در جهان اسلام» فراخوان داده است. فرصت ارسال مقاله تا اول دسامبر سال جاری میلادی (10 آذر) اعلام شده است. 🔰برای اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید: 👉https://www.mdpi.com/journal/religions/special_issues/Muslim_World ——- 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان ———— 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
اولین کنفرانس ملی علوم شناختی از دیدگاه حکما و اندیشمندان اسلامی ► تبیین مفاهیم شناختی در آراء و اندیشه حکمای اسلامی ► ظرفیت منابع اسلامی در حفظ و ارتقاء قابلیت های شناختی فردی و اجتماعی ► ظرفیت های منابع اسلامی در مدیریت سوگیری ها و خطاهای شناختی جنگ شناختی ► سنت های الهی و شناخت ► حکمرانی و شناخت ► زبان شناسی شناختی و مفهوم سازی اطلاعات بیشتر: http://csc2022.ir/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 «روش‌شناسی جریان‌شناسی» 👤 نوشته‌ی علی ابراهیم‌پور ✨ با مقدمه حجت‌الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه و دکتر محمدصادق کوشکی 📇 نشر کتاب طه 🌟 اثر برگزیده جامعه نخبگانی حوزه‌های علمیه (در طرح حمایت از چاپ و نشر آثار) 💠 معرفی مختصر: ☘️کتاب «روش‌شناسی جریان‌شناسی»، محصول پژوهش پنج‌ساله مولف است و به دغدغه‌ی تقویت ادبیات بومی تولید علوم انسانی می‌پردازد. ☘️ این کتاب برای نخستین‌بار، جریان‌شناسی را به‌مثابه «نظریه-روش» صورت‌بندی کرده است، که می‌تواند در عرض روش‌های مرسوم علوم انسانی همچون تحلیل گفتمان مطرح شود. ☘️ جریان‌شناسی به‌عنوان الگویی بومی در رشته‌هایی همچون جامعه‌شناسی، تاریخ، علوم سیاسی، مدیریت و سیاست‌گذاری و معارف اسلامی قابل بهره‌برداری خواهد بود. 💠 وجه نوآوری اثر: 1. پاسخی حلی برای هویت‌بخشی به جریان‌شناسی 2. ارائه الگویی بومی در راستای دغدغه تولید علوم انسانی اسلامی 3. امتداد و نظریه‌پردازی اندیشه اندیشمند انقلاب اسلامی؛ استاد مطهری 4. امتداد حکمت و معرفت‌شناسی اسلامی 📦 خرید سریع و آسان: 🔗 bookroom.ir/fb/15757 📨 کانال اختصاصی کتاب (ورق‌زدن فهرست و اطلاعات بیشتر): 🌐 @currents_studies 🆔 @khosropanah_ir
🔊 🔉 🔰 علمی با موضوع: 📌 «الگوی جریان‌شناسی در علم و فرهنگ» ✨ به‌همراه آیین از کتاب «روش‌شناسی جریان‌شناسی» 👥 با حضور اساتید حوزه و دانشگاه: 🔸حجت‌الاسلام دکتر خسروپناه 🔸دکتر محمدصادق کوشکی 🔸دکتر عادل پیغامی 🔸دکتر محمدتقی موحد ابطحی 🔸دکتر فرشاد مهدی‌پور 🔹دکتر مجتبی رستمی‌کیا (دبیر نشست) 🔹و علی ابراهیم‌پور (نویسنده کتاب) ⏰ چهارشنبه،‌ 12خرداد1400، ساعت 10-11:30 🏢 معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی 📺 پخش برخط در: 🔗 instagram.com/currents_studies/ 🌐 @currents_studies
🎥 مستند زندگی و زمانه در صداوسیما ⏰ زمان پخش ساعت ۱۷ شبکه یک قسمت اول: چهارشنبه ۱۲ خرداد قسمت دوم: جمعه ۱۴ خرداد قسمت سوم: شنبه ۱۵ خرداد قسمت چهارم: یکشنبه ۱۶ خرداد 🌿کاری از خانه مستند و موسسه فرهنگی و رسانه‌ای اوج @shahidsadr @HawzahNews
عدم امکان فهم از دیدگاه میرزای قمی و گادامر (مطالعۀ تطبیقی) صفحه 158-141 🌐https://jfiqh.um.ac.ir/article_35253_60dd7902c93757c3cdf6edfc97dd18bf.pdf 🌐https://civilica.com/doc/1227091/ ✍️محمدحسین مختاری؛ حسین فولادی دارابی؛ مجتبی رستمی کیا ✅مجله فقه و اصول، دانشگاه فردوسی مشهد 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان ———— 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
🔔 نشست علمی «پیشینه فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه در فلسفه مدنی فارابی» از سلسله نشست های «درس گفتار فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه» زمان: 🗓سه شنبه۱ تیرماه ⏰ساعت۱۰ 👈 لینک ورود به جلسه: http://dte.bz/1001 ________ ✍ یکی از بحث های بسیار مهم در این زمینه بحث است که امیدوارم رگه هایی از این بحث را در فارابی پیدا کنیم ______ 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان ———— 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
4_5965540111914371448.mp3
24.56M
⭕️ مبناى ابتكارى حضرت امام در ارتباط با اعتبارات عقلائى و انعكاس آن در انديشه هاى آيت الله فاضل لنكرانى قدس سره 6-4-1400 @manhajah ———————— ✍️در صوت کوتاه ولی پرمحتوای بالا مباحث استاد مبلغی رو خواهید شنید و نظریه اعتبارات اجتماعی امام خمینی ره رو! که براستی می تواند راه را برای بحث " واقعیت اجتماعی" باز کند 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان ____________ آنچه در این صوت می شنوید: 🔻اعتیارات عقلائی تحت تصرفات شارع نیستند 🔻اعتبارات عقلا تحطئه پذیر نیستند 🔻شارع سلب اعتبار عقلا هم نمی تواند بکند فقط می تواند آثار را سلب کند 🔻نیازی به اثبات عدم ردع نداریم 🔻اعتبارات عقلائی وعاء عقلایی ایجاد می کند که عرف و شارع هر دو نسبت به آن مصرف کننده اند ———— 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
🔹«بازخوانی مفاهیم اخلاقی قرآن در فضای نزول و کاربردی سازی آن در سبک زندگی» 🔹با سخنرانی دکتر پاکتچی 🔹زمان: شنبه 12 تیر ماه 1400 - ساعت 16 تا 18 🔹 لینک حضور در جلسه: https://www.skyroom.online/ch/ricac/research 🆔 @OstadPakatchi
💥 منتشر شد 💥 📌 ترسیم ساختار شبکه‌ای فرآیند و ترابط کنش‌های معرفت‌شناسانه عقل 📒 فصلنامه (مجمع عالی حکمت) 🗓 بهار ۱۴۰۰ 👇 http://fhi.hekmateislami.com/article_132847.html @aliebrahimpour_ir
✅پرسش یکی از مخاطبین محترم کانال : با عرض سلام و ارادت و تبریک ایام و آرزوی دوام توفیق انشاءالله که حالتون خوبه خوشحال میشم نظر شریف شما را در خصوص این نظریه بدانم. 👇👇👇👇 📌 نقل‌قولی از کتاب تازه منتشر‌شده‌ی «متن‌کاوی: تأملاتی تئوریک در باب تصحیح، بازسازی و متن‌پژوهی» اثر مجتبی مجرد انسانِ کلاسیک در مواجهه با میراثِ مکتوبِ پیشینیان، به گفت‌وگو با متن می‌نشیند. اما این گفت‌وگو توام است با یک انتظارِ متوَقَّع یا از پیش اندیشیده شده. در اینجا باید یکی از دو طرفِ گفت‌و‌گو جامع و کامل باشد تا بتواند دیگری را اصلاح کند. استبدادِ کلاسیک در فهمِ متن دقیقاً از همین‌جا متولد می‌شود. یا خواننده درمی‌یابد که متن نسبت به فهم خودش جامع و کامل نیست که در این صورت خود را محقّ می‌داند که به اصلاح متن بپردازد، یا آنکه گمان می‌کند خودِ او در مواجهه با متن دچار نقصان است که در اینجا تلاش خواهد کرد تا متن را چنان مقدس سازد که به تدریج بتواند از طریق خوانش‌های گوناگون، خویشتن را جامع و کامل کند. درست در همین نقطه است که سنّت‌های کلاسیک برای «تصحیح متن» آغاز می‌شود. 🔻 اصلاح و تصحیح خواننده از طریق متن زمانی رخ می‌دهد که متن، کامل و جامع به نظر آید. پرسش اینجاست که چگونه برای انسانِ کلاسیک، متن‌ها کامل و جامع (=مقدّس) می‌شوند؟ به گمانم پاسخ تا حد زیادی روشن است: ایمان. فقط ایمان است که می‌تواند متنی را کامل و جامع بنمایاند، و گرنه هیچ متنی —و باز تاکید می‌کنم هیچ متنی— نمی‌تواند جامع و کامل باشد، زیرا متن به سبب متن بودنش، مکان‌مند و زمان‌مند است. متن قادر به حرکت نیست و فقط می‌تواند بازتفسیر شود، اما این بازتفسیرها نیز نمی‌توانند همیشگی باشد، زیرا دگردیسی‌های زبانی، فرهنگی، و اجتماعی باعث می‌شود به تدریج برخی واژگان و عبارات متن با زبان مردمِ دوره‌های بعد بیگانه شود. علاوه بر آن، بار عاطفی و فرهنگی واژگان نیز به‌طور پیوسته در حال دگرگونی است. 🔻 هنگامی که متنی مقدّس می‌شود، اساساً قابل تصحیح نیست، بلکه خواننده باید خودش را با آن تصحیح کند. متن مقدّس تغییر نمی‌یابد و اصلاح نمی‌شود، بلکه فقط می‌توان از تفسیر آن سخن گفت. در گفت‌وگوی خواننده و متن مقدّس، این خواننده است که تصحیح می‌شود نه متن ... مصحّحِ کلاسیک در بندِ پیش‌فرض‌هایی است که گفت‌وگوی او با متن را تبدیل می‌کند به یک «مونولوگِ دیالوگ‌نما». گویا قرار نیست مفاهمه‌ای با متن صورت بگیرد. ... مصحّح، دست‌نویس‌های یک متن را گرد می‌آورد و حتی آنان را می‌سنجد و سپس به «اصلاح» و «نیکو‌ساختن» متن می‌پردازد. او یکی «سلفی‌گرایِ متنی» است، یعنی گمان می‌کند که متن در هنگام تولد بسیار متعالی و آرمانی بوده و در جریان انتقال و استنساخ‌های پیاپی دچار تیرگی و کدورتِ تحریف و تصحیف شده است و رسالت او اکنون این است که متن را به همان دوران اوج اولیه بازگرداند. 🔻 شکی نیست که نوع گفت‌وگوی مصحّح کلاسیک با متن، با نوع گفت‌وگوی متن‌پژوه مدرن متفاوت است، زیرا حاصل این گفت‌وگو برای یکی —کلاسیک— باید به کمال منتهی شود: کمالِ خود یا متن؛ اما برای دیگری —مدرن— حاصلِ گفت‌وگو صرفاً به یک مفاهمه‌ی دوطرفه منجر می‌شود، مفاهمه‌ای که به دنبال کمال و جامعیّت نیست بلکه در پی ادراک مخاطب است. ... پژوهشگر مدرن —به اقتضای فهم و زیستِ مدرن— هنگامی که به سراغ متونِ تاریخی می‌رود، نمی‌تواند از سیطره‌ی نگاه علمی و تجربه‌گرایانه‌ی خود خلاصی یابد و یگانه روش صحیح رویارویی با متن را عبور از همین منشور می‌داند. از همین رو، بیش از آن‌که در اندیشه‌ی تصحیح متون باشد به بازسازیِ متن می‌اندیشد؛ بازسازیِ متنی هرچه شبیه‌تر به تراویده‌های قلمِ مؤلف. از نظر او لازمه‌ی پژوهشِ راستین، گردآوری داده‌هاست؛ داده‌ها چنان که هستند و نه چنان که —مطابق تصوّر مصحّح کلاسیک— باید باشند. دقیقاً در همین نقطه است که بازسازیِ متن، از تصحیح سنّتی فاصله می‌گیرد و نگاه کلاسیک به نقد کشیده می‌شود؛ نقدی مبتنی بر واقع‌گرایی علمی و تجربیِ مدرن. ——