eitaa logo
مجموعه فرهنگی شهدای مسجد کلاهی
116 دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
4.1هزار ویدیو
22 فایل
مجموعه فرهنگی ورزشی وهنری مسجد
مشاهده در ایتا
دانلود
۲۰۲۳_۰۳_۰۵_۱۷_۲۲_۴۶_مولودی امام عصر.عج..mp3
29.15M
بسم الله الرحمن الرحیم صوت مدح خوانی میلاد حضرت مهدی (عج) مداح..حاج آرمین غلامی حسینیه کرم/کرمانشاه عصر یکشنبه۱۴/اسفندماه1401 🎤مداح..حاج آرمین غلامی
هدایت شده از دکتر انوشه
سلام فرمانده 2.mp3
18.07M
📣 صوت کامل سلام فرمانده ۲ برای اولین‌بار 🔅 من سربازتم، دیدی دنیارو برات بهم زدم مثل شیخ احمد کافی فقط از تو دم زدم... 👤 حاج ابوذر روحی 🔰🔰🇯‌🇴‌🇮‌🇳🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/1558904853C3b6a8bfe23
هدایت شده از لشکر انقلابی
entezar.mp3
5.51M
🎙 انتظار به چه معناست؟؟ 💐 در بیان شیوای رهبر معظم انقلاب به مناسبت فرارسیدن میلاد حضرت حجت (عج) 🌸میلاد حضرت حجت عجل الله فرجه الشریف مبارک باد🌸
سلام امروز سه‌شنبه طبق هفته های قبل به مناسبت فرا رسیدن ایام با سعادت میلاد آخرین ذخیره الهی مهدی موعود عج الله تعالی فرجه الشریف ۰ با مشارکت مجموعه فرهنگی شهدای مسجد کلاهی و جلسه هفتگی نهج البلاغه مصباح الهدی تبریز همزمان با نماز مغرب و عشاء ۱۴۰۱/۱۲/۱۶ ویژه برنامه ای تدارک دیده ایم سخنران مهمان جلسه حجت الاسلام استاد اسدزاده آدرس جلسه آخر خیابان پاستور نرسیده به ابوریحان مسجد کلاهی
🦋امروز سه شنبه بعد از نماز مغرب و عشا جشن با سعادت ولادت امام زمان علیه‌السلام در مسجد برگزار میگردد🦋 حضور بسیجیان الزامیست.
1523 ـ نزديكترين خلق به خداوند الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : فيما أوحَى اللّه ُ عَزَّوجلَّ إلى داودَ عليه السلام : يا داودُ ، كما أنَّ أقرَبَ الناسِ مِن اللّه ِ المُتَواضِعُونَ كذلكَ أبعَدُ الناسِ مِن اللّه ِ المُتَكبِّرُونَ . (1) امام صادق عليه السلام : از وحى هاى خداوند عز و جل به داوود عليه السلام اين بود: اى داوود! همچنان كه نزديكترين مردم به خدا فروتنانند، دورترين مردم از خدا گردن فرازانند. الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام : إنَّ أقرَبَكُم مِن اللّه ِأوسَعَكُم خُلقا . (2) امام زين العابدين عليه السلام : نزديكترين شما به خداوند، گشاده خوترين شماست. الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : ثلاثةٌ هُم أقرَبُ الخَلقِ إلَى اللّه ِ يَومَ القِيامَةِ حتّى يَفرُغَ (الناسُ) مِن الحِسابِ : رجُلٌ لم تَدَعْهُ قُدرَتُهُ في حالِ غَضَبِهِ إلى أن يَحيفَ على مَن تَحتَ يَدَيهِ ، ورجُلٌ مَشى بينَ اثنَينِ فلم يَمِلْ مَعَ أحَدِهِما علَى الآخَرِ بشَعيرَةٍ ، ورجُلٌ قالَ الحَقَّ فيما لَهُ وعلَيهِ . (3) امام صادق عليه السلام : سه نفرند كه در روز قيامت، نزديكترين خلق به خدايند تا آن گاه كه كار حسابرسى مردم تمام شود: مردى كه در حال خشم، قدرتش او را به ستم كردن بر زير دستش وا ندارد، مردى كه ميان دو نفر (براى انجام رسالتى) حركت كند و به اندازه جُوى به يكى از آن دو تمايل نداشته باشد و مردى كه حق را بگويد ؛ به سودش باشد يا به زيانش . (1) الكافي : 2/123/11 (2) الكافي : 8/69/24 . (3) الخصال : 81/5.
1524 ـ وسايل نزديك شدن به خدا الإمامُ الباقرُ عليه السلام : كانَ فيما ناجى بهِ اللّه ُ موسى عليه السلام على الطُّورِ أن : يا موسى ، أبلِغْ قَومَكَ أ نّهُ ما يَتَقَرَّبُ إلَيَّ المُتَقرِّبونَ بمِثلِ البُكاءِ مِن خَشيَتي ، وما تَعَبَّدَ لي المُتَعبِّدونَ بمِثلِ الوَرَعِ مِن مَحارِمي ، ولا تَزَيَّنَ لي المُتَزيِّنونَ بمِثلِ الزُّهدِ في الدنيا عمّا بِهِمُ الغِنى عَنهُ . فقالَ موسى عليه السلام : يا أكرَمَ الأكرَمينَ ، فماذا أثَبتَهُم على ذلكَ ؟ فقالَ : يا موسى ، أمّا المُتَقرِّبُونَ إليَّ بالبُكاءِ مِن خَشيَتي فَهُم في الرَّفيقِ الأعلى لا يَشرَكُهُم فيهِ أحَدٌ . (1) امام باقر عليه السلام : از نجواهاى خداوند متعال با موسى عليه السلام در كوه طور اين بود كه: اى موسى! به قوم خود برسان كه تقرّب جويان، با چيزى مانند گريستن از ترس من، به من نزديك نشدند و متعبدان به چيزى مانند پرهيز از حرامهاى من مرا عبادت نكردند و زينت گران، به چيزى مانند بى اعتنايى به چيزهايى از دنيا كه بدان نياز ندارند، خويشتن را نياراستند. موسى عرض كرد: اى گراميترين گراميان! چه چيز آنان را در اين راه، استوار گرداند؟ فرمود: اى موسى! امّا آنان كه با گريستن از ترس من جوياى تقرّب به من هستند، در ملأ اعلايند و هيچ كس در اين [مرتبه] با آنان شريك نيست. رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : يا عليُّ ، إذا تَقَرَّبَ العِبادُ إلى خالِقِهِم بالبِرِّ فَتَقَرَّبْ إلَيهِ بالعَقلِ تَسبِقْهُم . (2) پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : اى على! هر گاه بندگان با نيكى كردن، به آفريدگار خويش نزديك شوند، تو با خردورزى به او نزديك شو تا از آنان پيشى گيرى. الإمامُ عليٌّ عليه السلام : تَقَرُّبُ العَبدِ إلَى اللّه ِ سبحانَهُ بِإخلاصِ نِيَّتِهِ . (3) امام على عليه السلام : مقرّب شدن بنده به خداوندسبحان، با خالص كردن نيّت او [شدنى ]است. الإمامُ عليٌّ عليه السلام : علَيكُم بِصِدقِ الإخلاصِ وحُسنِ اليَقينِ ، فإنّهُما أفضَلُ عِبادَةِ المُقَرَّبينَ . (4) امام على عليه السلام : بر شما باد اخلاص راستين و يقين نيكو؛ زيرا كه اين دو برترين عبادت مقرّبان است. (1) ثواب الأعمال : 205/1. (2) مشكاة الأنوار: 439/1476 . (3) غرر الحكم : 4477 (4) غرر الحكم : 6159 .
هدایت شده از لشکر انقلابی
💢 سوال یک دانشجو از رهبر معظم انقلاب ♦️ در اين زمانه‏ ى وانفسا، براى حفظ دين خود چه كنيم كه مورد تأييد امام زمان باشيم؟ ♦️ همين كارهايى كه الآن مى‏ كنيد، خوب است: توجّه به دين، به نماز، به سياست، پايبندى به نظام، حضور در اجتماعات بزرگ و حضور در صحنه ‏هاى نظام. 🔻 جلسه ‏ى پرسش و پاسخ دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتى‏ (22/ 02/ 1382)
هدایت شده از پلاک
ما در یک گردنه‌ی سختِ صعبِ اقتصادی داریم عبور میکنیم و یک مرتبه فرو میریزه این قصه! صبر کنید! خبرهایی در راه است. پیداست دارن طراحی‌هایی میکنن و دشمن هم فهمیده ما از این گردنه‌ی نفس‌گیر داریم رد میشیم؛ صبر کن در اقتصاد فرجی حاصل میشه دیدنی! ☑️ https://eitaa.com/joinchat/3797614592C4c785700cb
هدایت شده از پلاک
دعوای امروز بر سر است و دشمن در پی آن است که بواسطه عدم ولایتمداری زمینه مهدی موعود (عج) فراهم نشود. ☑️ https://eitaa.com/joinchat/3797614592C4c785700cb
هدایت شده از پلاک
جهان امروز ما در حال اماده شدن برای ظهور منجی عالم بشریت حضرت حجت (عج) است، اکنون ما در سر دوراهی ظهور یا سقوط هستیم، غرب و طرفداران آن بهتر از ما می‌دانند و در حال دست و پا زدنها و تلاش‌های خود هستند تا جلوی این واقعه را بگیرند. ☑️ https://eitaa.com/joinchat/3797614592C4c785700cb
1521 ـ پرهيز از تفسير به رأى رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : قالَ اللّه ُ جلَّ جلالُه : ما آمَنَ بيمَن فَسَّرَ بِرَأيهِ كَلامي . (1) پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : خداوند فرمود: به من ايمان نياورده است كسى كه سخن مرا بر اساس رأى خودش تفسير كند. عنه صلى الله عليه و آله : أكثَرُ ما أخافُ على اُمَّتِي مِن بَعديرجُلٌ يَتَأوَّلُ القرآنَ يَضَعُهُ على غيرِ مَواضِعِهِ . (2) پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : بيشترين چيزى كه بعد از خود براى امتم از آن مى ترسم، مردى است كه قرآن را تأويل نا به جا كند. الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : مَن فَسَّرَ القرآنَ بِرَأيهِ فَأصابَ لم يُؤجَرْ ، وإن أخطَأَ كانَ إثمُهُ علَيهِ . (3) امام صادق عليه السلام : كسى كه قرآن را به رأى خودتفسير كند و تفسيرش درست باشد، مأجور نيست و اگر نادرست باشد، گناهش به گردن اوست. (1) بحارالأنوار: 92/107/1. (2) منية المريد : 369. (3) بحار الأنوار : 92/110/11 .
1 ـ تميز كردن دهان الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : قالَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : نَظِّفُواطَريقَ القرآنِ ، قيلَ : يا رسولَ اللّه ِ ، وما طَريقُ القرآنِ ؟ قالَ : أفواهُكُم ، قيلَ : بماذا ؟ قالَ : بالسِّواكِ . (1) امام صادق عليه السلام : پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود: گذرگاه قرآن را نظافت كنيد. عرض شد: اى رسول خدا! گذرگاه قرآن چيست؟ فرمود: دهانهايتان. عرض شد: با چه تميزش كنيم؟ فرمود: با مسواك زدن. (1) بحار الأنوار : 92/213/11.
2 ـ پناه بردن به خدا قرآن: (فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللّه ِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ) . (1) «پس هر گاه قرآن خواندى، از شيطان رجيم به خدا پناه بر». الإمامُ الصّادقُ عليه السلام ـ لمّا سُئلَ عنِ التَّعوُّذِ عندَافتِتاحِ كُلِّ سُورَةٍ ـ : نَعَم ، فَتَعَوَّذْ بِاللّه ِ مِن الشَّيطانِ الرَّجيمِ ، وذَكَرَ أنَّ الرَّجيمَ أخبَثُ الشَّياطينِ . (2) امام صادق عليه السلام ـ در پاسخ به سؤال از استعاذه هنگام شروع هر سوره ـ فرمود : آرى، ازشيطان رجيم كه پليدترين شياطين است، به خدا پناه بر. (1) النحل : 98. (2) تفسير العيّاشي : 2/270/68.
هدایت شده از بدیهی
سلام خدمت بزرگواران امروز سه‌شنبه ۱۴۰۱/۱۲/۲۳ ان شاءالله آخرین جلسه سال پای کلام(نهج البلاغه ) امیر المومنین علی بن ابیطالب علیه السلام با توجهات حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف طبق هفته های قبل بعداز نماز مغرب و عشاء از ساعت ۷/۳۰ درمحل دائمی قطران جنوبی نرسیده به کمر بند ی دربند اسلام پلاک دو طبقه اول دائر میباشد ۰ ان شاءالله اولین جلسه سال نیز ۱۴۰۲/۱/۱۵ قبل از نماز مغرب و عشاء منتظر قدوم مبارکتان هستیم ۰جلسه نهج البلاغه مصباح الهدی تبریز
هدایت شده از خط رهبری
🔴 ما برای ساختن.. تمدن نوین اسلامی، بشدت باید از تقلید پرهیز کنیم؛ تقلید از آن کسانی که سعی دارند روشهای زندگی و سبک و سلوک زندگی را به ملتها تحمیل کنند. امروز مظهر کامل و تنها مظهر این زورگوئی و تحمیل، تمدن غربی است. 🔴 نه اینکه ما بنای دشمنی با غرب و ستیزه‌گری با غرب داشته باشیم - این حرف، ناشی از بررسی است - ستیزه‌گری و دشمنىِ احساساتی نیست. بعضی بمجرد اینکه اسم غرب و تمدن غرب و شیوه‌های غرب و توطئه‌ی غرب و دشمنی غرب می‌آید، حمل میکنند بر غرب‌ستیزی: آقا، شماها با غرب دشمنید. نه، ما با غرب پدرکشتگىِ آنچنانی نداریم - البته پدرکشتگی داریم! - غرض نداریم. این حرف، بررسی‌شده است. 🔴 تقلید از غرب برای کشورهائی که این تقلید را برای خودشان روا دانستند و عمل کردند، جز ضرر و فاجعه به بار نیاورده؛ حتّی آن کشورهائی که بظاهر به صنعتی و اختراعی و ثروتی هم رسیدند، اما مقلد بودند. علت این است که فرهنگ غرب، یک فرهنگ مهاجم است. فرهنگ غرب، فرهنگ نابودکننده‌ی فرهنگهاست. 🔴 هرجا غربی‌ها وارد شدند، فرهنگهای بومی را نابود کردند، بنیانهای اساسىِ اجتماعی را از بین بردند؛ تا آنجائی که توانستند، تاریخ ملتها را تغییر دادند، زبان آنها را تغییر دادند، خط آنها را تغییر دادند. هر جا انگلیس‌ها وارد شدند، زبان مردم بومی را تبدیل کردند به انگلیسی؛ اگر زبان رقیبی وجود داشت، آن را از بین بردند. 🇮🇷 بیانات رهبری؛۱۳۹۱/۷/۲۳ _____ @khat_rahbary
هدایت شده از خط رهبری
♨️ | اگر حجاب اولويت جامعه امروز بود، خود رهبری مثله قضیه مسمومیت دانش آموزان یا مسائل اقتصادی، مستقیم از مسئولین آنرا مطالبه می‌کرد. ❌ اشتباه شما اینجاست👇👇 🔴 شما توجه ندارید که ایشان از سازمانها ، نهادهای و... مجری چیزی به نام را هیچوقت نمیکنند، بلکه ایشان را در سطح مسئولین میکنند.یعنی همان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: 🔴 اینکه مثلاً فرض بفرمایید خیابان ما از لحاظ ایجاد حوادث گوناگون جسمانی ایمن باشد امّا جوان ما نباشد که او را با وسوسه‌ها از داخل مدرسه، از داخل دانشگاه، از داخل پارک، از داخل فروشگاه، از داخل رفاقتهای خیابانی بکشانند به یک محفل شبانه‌ای و او را با فحشا و و مانند اینها آشنا کنند یا غرق در این چیزها بکنند؛ یا تجاوزهای ناموسی؛ اینها چیزهایی است که جزو مسائل مهمّ  است. یعنی اگر ما امنیتی داشته باشیم که این چیزها در آن ملاحظه نشود، این در واقع امنیت نیست. بالاخره موادّ مخدّر، دزدی ناموسی، کشاندن به فحشا و مانند اینها مسائل بسیار مهمّی است. ، امنیت اجتماعی - همان‌طور که شرح دادید - جزو وظایف ما است؛ جزو وظایف جمهوری اسلامی است؛ اینها را رها کنیم. مظهر این امنیت و عامل وسطِ میدانِ این امنیت عبارت است از نیروی انتظامی؛ بنابراین بایستی اقتدار داشته باشید؛ باید بتوانید عمل کنید؛ باید بتوانید با قاطعیّت عمل کنید. منتها نکته‌ی کار این است که اقتدار را با ظلم نباید اشتباه کرد؛ اقتدار را با حدومرز نشناختن و بی‌مهار حرکت کردن نباید اشتباه کرد. 🇮🇷۱۳۹۴/۰۲/۰۶ 📌جدیدترین رهبری از مسئولین برای یا رعایت در جامعه 👇👇 توصیه اکید این‌جانب، جلب رضایت خداوند متعال و در امتداد آن، جلب رضایت مردم عزیز در حراست از  و تأمین آسایش عمومی است. ارتقاء توانائیهای سازمان و صیانت از شأن کارکنان و پرورش پلیس تخصصی برای بخش‌های گوناگون امنیت توصیه مهم دیگر است. از دستگاههای گوناگون کشوری انتظار می‌رود با سازمان انتظامی کشور، همکاری لازم را مبذول دارند. 🇮🇷سیّدعلی خامنه‌ای،۱۷ دی ۱۴۰۱، انتصاب سردار سرتیپ رادان به فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران ✍همین طرح محرومیت اجتماعی هم برای مسئله حجاب اگر بخواهد اجرا شود، مجری نیروی انتظامی است 🔴 موکدا حضرت آقا اینجا می‌فرمایند: این کسانی که آمدند وارد اغتشاشات شدند و اینها را راه‌ انداختند، هدفشان برطرف کردن ضعفهای کشور نبود؛ هدفشان از بین بردن نقطه‌های قوّت کشور بود. اینها میخواستند نقاط قوّت ما را از بین ببرند: ما را ــ امنیّت یکی از نقاط قوّت کشور ما است. 🇮🇷۱۴۰۱/۱۰/۱۹ ✍ اینجا مدنظر هست، چون اغتشاش فقط در برهه ای از زمان را می‌برد درحالی‌که آنها هدفشان بی حجابی و ایجاد فساد اجتماعی فراگیر چه در دنیای واقعی چه مجازی و عدم بعنوان نقطه قوت جمهوری اسلامی است🔴🔴🔴 @khat_rahbary
3 ـ ترتيل (روشن و شمرده خواندن) قرآن: (وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلاً) . (1) «قرآن را شمرده شمرده بخوان». رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله ـ في قولِهِ تعالى : «وَرَتِّلِ القُرآنَ تَرتيلاً» ـ : بَيِّنْهُ تِبيانا ، ولا تَنثُرْهُ نَثرَ البَقْلِ ، ولا تَهُذَّهُ هَذَّ الشِّعرِ ، قِفُوا عندَ عَجائبِهِ ، حَرِّكُوا بهِ القُلوبَ ، ولا يَكُن هَمُّ أحَدِكُم آخِرَ السُّورَةِ . (2) پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ درباره آيه: «و رتّل القرآن ترتيلاً» ـ فرمود : قرآن را روشن و شمرده بخوان و آن را مانند تخم علف پراكنده اش مساز و همچون شعر به شتاب و بريده وبريده مخوان. در شگفتيهايش درنگ كنيد،دلها را با آن به تپش و حركت در آوريد و همه كوشش شما اين نباشد كه سوره را به آخر برسانيد. (1) المزّمّل : 4. (2) النوادر للراوندي : 164/247.
هدایت شده از درس اخلاق
⚡️🍃 به خودمان می‌رسد «اللهم صل علی محمد و آل محمد» «خداوندا؛ بر محمد و آل محمد رحمت فرست.» 🔸️بازگشت اين صلوات‌ها به خود انسان‌هاست. چرا كه ما براى پيامبر صلى الله عليه وآله و خاندانش طلب رحمت مى‌كنيم و چون ظرف وجودى آنان لبريز از رحمت الاهى است و نيازى به آن ندارند، اين رحمت به كسانى كه تحت ولايت آن‌ها هستند سرازير مى‌شود 🔹️درست مثل آن‌كه، ليوانى را پر از آب كرده است و روى آن آب، آبى بريزد. قطعاً در ظرفى كه زير آن ليوان وجود دارد، سرازير شده، موجوداتى كه در آن ظرف يا اطراف آن هستند بهره مى‌گيرند. بنابراين هر كس صلوات مى‌فرستد؛ بركت اين به خود او و ديگران مى‌رسد. 📚 کتاب شکوه نجوا، ص ۱۲ و ۱۳ 🌹آیت الله استاد مصباح یزدی رحمت الله علیه ( جلسه1) ═══✼🍃💖🍃✼══ 🌹کــانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
هدایت شده از درس اخلاق
🍃 صلوات «اللهم صل علی محمد و آل محمد» «خداوندا؛ بر محمد و آل محمد رحمت فرست.» 🔸️انسان وقتى مى‌خواهد از بزرگی چيزى درخواست كند ولى در خود چنين لياقتى نمى‌بيند؛ بنابر اصول روان‌شناسى اوّل باید توجّه آن شخص بزرگ را به مطلوبش جلب كرده، سپس خواسته خود را مطرح نمايد. به عنوان مثال ابتدا به فرزند او اظهار ارادت كرده و كم‌كم زمينه درخواست خود را فراهم نمايد. 🔹️بى‌ترديد ما انسان‌ها به دليل گناهان‌مان، شايستگى درخواست از پيشگاه با عظمت پروردگار را نداريم و از سوى ديگر چاره‌اى جز درخواست از درگاه او نيست، پس، بايد لياقت درخواست را پيدا كنيم و براى اين كار هيچ چيز بهتر از طلب رحمت براى اولياى الاهى نيست. 🔸️از این‌رو، با صلوات فرستادن براى عزيزترين دوستان خدا، لياقت جلب توجّه الاهى را پيدا كرده، درخواست‌هاى خود را مطرح مى‌نماييم. 📚 کتاب شکوه نجوا، ص ۱۴ ( جلسه 2) 🌹آیت الله استاد مصباح یزدی رحمت الله علیه ═══✼🍃💖🍃✼══ 🌹کــانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
هدایت شده از درس اخلاق
🔉 صدایم را بشنو! «وَاسْمَعْ دُعايى اِذا دَعَوْتُكَ وَاسْمَعْ نِدائى اِذا نادَيْتُكَ وَ اَقْبِلْ عَلَىَّ اِذا ناجَيْتُكَ؛» « و بشنو دعايم را آن‌گاه كه تو را مى‌خوانم و بشنو ندايم را آن‌گاه كه تو را ندا مى‌كنم و رو به من بياور آن‌گاه كه با تو مناجات مى‌كنم.» 🔸️خداوندى كه به هر چيزى عالم است، هر صدايى را مى‌شنود و هر چيزى را مى‌بيند؛ چگونه ممكن است صدايى را نشنود و ما از او درخواست شنيدن صدا و نداى خود را داشته باشيم؟ 🔹️جواب آن است كه منظور از اين شنيدن اجابت است. چنان‌كه در محاورات عرفى مى‌گوييم: «فلان شخص حرف مرا شنيد» و منظور ما ترتيب اثر دادن است نه رسيدن صدا به گوش او. و شايد منظور از شنيدن، عنايت خاص باشد، همان‌طور كه ما با كسى حرف مى‌زنيم و او علاوه بر آن كه صدا به گوش او مى‌رسد، توجّه خاصى نيز مى‌نمايد 📚 کتاب شکوه نجوا، ص ۱۶ و ۱۷ ( جلسه 3 ) 💐آیت الله استاد مصباح یزدی رحمت الله علیه ═══✼🍃💖🍃✼══ 🌹کــانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
هدایت شده از درس اخلاق
🟠 لا اقل نرنجانیم ‼️ 🟤همين اندازه ...عرض کنم که بعضی کارها مثل تيرى است که به قلب مقدس حضرت حجت می زنند. اگر بدانيم که بعضى از کارهاى ما تيراندازى به امام زمان هست حاضريم اين کار را انجام بدهيم؟ حاضريم قلب مبارک او را مجروح کنيم؟ 🟣 توجه نداريم که بعضى از کارها دل آقا را مى‏سوزاند. اعمال ما باید به گونه‏اى باشد که اگر دل او را شاد نمى‏کند، لااقل او را نرجاند. اگر مرحمى بر زخمش نمى‏گذاريم، دل او را مجروح نسازيم. 🗓۱۳۸۳/۰۷/۱۰ آیت الله استاد مصباح یزدی رحمت الله علیه ═══✼🍃💖🍃✼══ 🌹کــانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4 ـ تدبّر قرآن: (كِتابٌ أَنْزَلْناهُ إلَيْكَ مُبارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آياتِهِ ولِيَتَذَكَّرَ أُوْلُو الأَلْبابِ) . (1) «كتابى است فرخنده كه آن را سوى تو فرو فرستاديم، تا در آياتش تدبّر كنند و خردمندان پند گيرند». الإمامُ عليٌّ عليه السلام : ألا لا خَيرَ في قِراءةٍ ليسَ فيها تَدَبُّرٌ ، ألا لا خَيرَ في عِبادَةٍ ليسَ فيها تَفَقُّهٌ . (2) امام على عليه السلام : بدانيد كه در قرآن خواندنى كه باتدبّر همراه نباشد، خيرى نيست؛ بدانيد كه در عبادتى كه با فهم و انديشه توأم نباشد، خيرى نيست. الإمامُ الصّادقُ عليه السلام ـ لمّا سُئلَ عن قِراءةِ القرآنِ في ليلَةٍ ـ : لا يُعجِبُني أن تَقرَأهُ في أقَلَّ مِن شَهرٍ . (3) امام صادق عليه السلام ـ در پاسخ به سؤال از ختم كردن قرآن در يك شب ـ فرمود : خوش ندارم كه آن را در كمتر از يك ماه بخوانى. (1) ص : 29. (2) بحارالأنوار:92/211/4. (3) الكافي : 2/617/1.
سلام جلسه عمومی بسیجیان پایگاه شهدای مسجد کلاهی بعدازنمازمغرب و عشا روزشنبه مورخ۱۴۰۱/۱۲/۲۷ موضوع جلسه. ابلاغ وآماده گی لازم برای برنامه‌های سال۱۴۰۲
5 ـ خشوع قرآن: (أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُم لِذِكْرِ اللّه ِ وَما نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَلَا يَكُونُوا كَالَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ مِن قَبْلُ فَطالَ عَلَيْهِمُ الأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَكَثِيرٌ مِنْهُمْ فَاسِقُونَ) . (1) «آيا براى كسانى كه ايمان آورده اند زمان آن نرسيده است كه دلهايشان براى ياد خدا و آنچه از حق نازل شده است خاشع شود و چونان كسانى نباشند كه پيش از اين به آنها كتاب [آسمانى ]داده شد و روزگار درازى بر آنها گذشت و پس دلهايشان سخت شد و بسيارى از آنان فاسقانند؟». رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : ـ لمّا سُئلَ عن أحسَنِ الناسِ صَوتا بالقرآنِ ـ : مَن إذا سَمِعتَ قِراءَتَهُ رَأيتَ أ نّهُ يَخشَى اللّه َ . (2) پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ در پاسخ به اين سؤال كه چه كسى قرآن را از همه خوشتر مى خواند ـ فرمود : كسى كه هر گاه قرآن خواندن او را بشنوى، ترس و خشيت از خدا را در او ببينى. عيون أخبار الرِّضا عن رجاءَ بنِ أبي الضحّاكِ ـ في ذكرِ سيرة الإمام الرِّضا عليه السلام وقد صَحبَه إلى خراسان ـ : يُكثِرُ باللَّيلِ في فِراشِهِ مِن تِلاوَةِ القرآنِ ، فإذا مَرَّ بآيَةٍ فيها ذِكرُ جَنّةٍ أو نارٍ بَكى وسَألَ اللّه َ الجَنّةَ وتَعَوَّذَ بهِ مِن النارِ . (3) عيون أخبار الرضا ـ به نقل از رجاء بن ابى ضحاك در بيان سيره امام رضا عليه السلام در سفر به خراسان ـ : شبها در بسترش بسيار قرآن مى خواند و هرگاه به آيه اى كه در آن از بهشت يا آتش ياد شده بود مى رسيد، مى گريست و بهشت را از خدا مسئلت مى كرد و از آتش به او پناه مى برد. (1) الحديد : 16. (2) بحار الأنوار : 92/195/10. (3) عيون أخبار الرضا : 2/182/5.
1516 ـ خواندن قرآن با صوت خوش رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : لِكلِّ شيءٍ حِليَةٌ وحِليَةُ القرآنِ الصَّوتُ الحَسَنُ . (1) پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر چيزى زيورى دارد و زيور قرآن صوت خوش است. عنه صلى الله عليه و آله : زَيِّنُوا القرآنَ بأصواتِكُم . (2) پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : قرآن را با صداهاى [خوش]خود، زينت بخشيد. عنه صلى الله عليه و آله ـ لمّا سُئلَ عن أحسَنِ الناسِ صَوتا بالقرآنِ ـ : مَن إذا سَمِعتَ قِراءَتَهُ رَأيتَ أ نّهُ يَخشَى اللّه َ . (3) پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ در پاسخ به اين سؤال كه چه كسى قرآن را از همه خوشتر مى خواند ـ فرمود : كسى كه هر گاه قرآن خواندن او را بشنوى، ترس و خشيت از خدا را در او ببينى. عنه صلى الله عليه و آله : اقرَؤوا القرآنَ بالحُزنِ ؛ فإنّهُ نَزَلَ بالحُزنِ . (4) پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : قرآن را با آواز حزين بخوانيد؛زيرا كه آن با صوت حزين نازل شده است. (1) كنز العمّال : 2768. (2) بحار الأنوار : 92/190/2 (3) بحار الأنوار : 92/195/10. (4) كنز العمّال : 2777.
هدایت شده از بدیهی
سلام نقل کردند حضرت آیت الله نجفی مرعشی را دیدم از حرم امیرالمومنین علیه السلام بیرون آمد درحالی که زیر لب زمزمه می کند ۰ چه خوش است صوت قرآن ز تو دلربا شنیدن ۰ به رخت نظاره کردن سخن خدا شنیدن ۰عرض کردم علت خواندن این بیت چیست؟ فرمود همین که وارد حرم امیرالمومنین علیه السلام شدم مولایمان حضرت ولی عصر علیه السلام را دیدم که در بالای سر مطهر باصدای بلند قرآن تلاوت می فرمود چون صدای ملکوتی و زیبای آن بزرگوار را شنیدم ناخودآگاه این بیت به زبانم جاری شد چه خوش است صوت قرآن ز تو دلربا شنیدن ۰ به رخت نظاره کردن سخن خدا شنیدن
1517 ـ حق تلاوت الإمامُ الصّادقُ عليه السلام ـ في قولِهِ تعالى : «الَّذِينَ آتَيناهُمُ الكِتابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ» ـ :يُرَتِّلُونَ آياتِهِ ، ويَتَفَهَّمونَ مَعانِيَهُ ، ويَعمَلُونَ بأحكامِهِ ، ويَرجُونَ وَعدَهُ ، ويَخشَونَ عَذابَهُ ، ويَتَمَثَّلُونَ قصَصَهُ ، ويَعتَبِرُونَ أمثالَهُ ، ويَأتُونَ أوامِرَهُ ، ويَجتَنِبونَ نَواهِيَهُ . ما هُو واللّه ِ بحِفظِ آياتِهِ وسَردِ حُروفِهِ ، وتِلاوَهِ سُوَرِهِ ودَرسِ أعشارِهِ وأخماسِهِ ، حَفِظُوا حُروفَهُ وأضاعُوا حُدودَهُ ، وإنّما هو تَدَبُّرُ آياتِهِ ، يقولُ اللّه ُ تعالى : «كِتابٌ أنْزَلناهُ إلَيكَ مُبارَكٌ لِيَدَّبَّروا آياتِهِ» (1) . (2) امام صادق عليه السلام ـ درباره آيه: «كسانى كه به آنان كتاب داديم، آن را تلاوت مى كنند آن گونه كه حق تلاوت آن است» ـ فرمود : آياتش را روشن و شمرده مى خوانند، سعى مى كنند معانى اش را بفهمند، احكام و فرامينش رابه كار مى بندد، به وعده اش اميدوارند، از عذابش مى ترسند، از داستانهايش سرمشق مى گيرند، از مثلهايش پند مى گيرند،امرهايش را به جا مى آورند و از نهى هايش دورى مى كنند. به خدا سوگند كه حق تلاوت قرآن به حفظ آيات و پشت سر هم خواندن حروف و كلماتش و تلاوت سوره اى و مطالعه حواشى و هوامش آن، نيست. حروف و كلماتش را حفظ مى كردند و حدود و معانيش را فرو گذاشتند، بلكه به تدبّر و تأمل در آيات آن است؛ خداوند متعال مى فرمايد: «كتابى است خجسته كه سوى تو فرو فرستاديم، تا در آيات آن تدبّر كنند» . (1) ص : 29 . (2) تنبيه الخواطر : 2/236.