📩 رفتار انتخاباتی اهل سنت در انتخابات پیش رو چیست؟
این چند روز را که در بلوچستان گشتم به چند نکته درباره انتخابات پیش رو دست یافتم که با اغماض قابل تسری به همه اهل سنت ایران خواهد بود:
حالا که حضور اصلاح طلبان برای کسب قدرت پررنگ است در صورت تایید صلاحیت ها، همراهی اهل سنت هم در این رویداد سیاسی معنادارتر خواهد بود. متاسفانه این یک واقعیت است که جریان اصولگرایی نتوانسته تا حالا اعتماد کافی در این اقلیت معترض و دارای حس تبعیض ایجاد کند.
احتمال حضور معنادار مولوی عبدالحمید در انتخابات پیش رو هست و این میتواند نقطه آغاز بازگشت برای ایشان و نیز فرصتی برای حاکمیت برای کاهش تعارضات محسوب بشود که قطعا به نفع مردم و نظام خواهد بود چرا که این تعارض تبعات منفی بسیاری داشته است.
ناگفته نماند اینکه برخی سبد رای اصلی بلوچستان را نزد سردارهای طوایف میدانستند ولاغیر در انتخابات مجلس -که اتفاقا برای اهل سنت رسیدن به یک مسوولیت ملموس حاکمیتی و نیز دارای رقابت جدی میان طوایف هست- محک خورد و باطل گردید چرا که کل استان با کاهش ملموس مشارکت همراه بود و امیدوارم صاحبان آن نظریه خود را به خواب نزنند!
لذا مجموعا بعید نیست که بیش از پنجاه الی شصت درصد اهل سنت با رای بیش از هفتاد درصدی به اصلاح طلبان یا اعتدالیون در انتخابات آتی شرکت کنند.
📍 @komeilialireza
✂️ سیاسیونی که می خواهند مردم را حذف کنند را بشناسید!
امام اعتراض تندی دارند به کسانی که می گفتند «مردم قدرت تشخیص ندارند» و بیاییم بجای انتخابات، به پانصد تا مجتهد حق انتخاب را بدهیم! امام میگویند این توطئه از آنها که میگفتند «مجتهدین حق دخالت در سیاست را ندارند» خطرناک تر است چرا که آن، علما را حذف می کرد و این «همه ملت را حذف خواهد کرد»!
حالا هم وقتی به شهرهای مختلف سر می زنم می بینم که برخی نشسته اند تا یک عده پیرمرد تهران نشین شکست خورده در انتخابات مختلف، تصمیم بگیرند و سپس آنها لبیک بگویند و به میدان تبلیغات برای کاندیدایی که نام منتخب جبهه انقلاب گرفته بیایند! از اینها که بعید نیست ولی جوانان انقلابی را چه می شود که اینها را کنار نمیزنند و تصمیم قاطعانه نمیگیرند؟ مگر نتایج انتخابات اخیر مجلس برای فهم اینکه حنای جریانات سیاسی سنتی دیگر رنگی ندارد کافی نبود؟!
همه فرآیندهای جریان سنتی «ضدآگاهی» است. اینان مبتنی بر «تبعیت» رشد کرده و تربیت میکنند. اینها هستند که جامعه را در بلندمدت به دوری از جریان انقلابی منطقی و قوی میکشانند! این جریان را ساده نپندارید!
پ ن : دیشب جلسه ای بودم که نماینده موتلفه گفت رای حزب ما «پورابراهیمی» نماینده کرمان است! یعنی فقط میشد گفت: چه جالب!!!
📍 @komeilialireza
💰 چرا جلیلی با مسجد مکی معامله نکرد؟
سنت غلطی را چند دهه است که جریان اصلاحات در قبال اهل سنت عزیز کشور بنا گذاشته است و آن هم «معامله» پست های مدیریتی با رای مردم و البته با برخی سیاسیون آنهاست که فقط به نفع برخی افراد محدود منجر شده است! متاسفانه بقیه هم از این مدل تبعیت کرده اند که به مواردی اشاره می کنم!
در سال ۹۲ برخی افراد از مسجد مکی درخواست جلسه با دکتر جلیلی داشتند که ایشان گفته بود انشالله شنبه بعد از انتخابات درخدمت هستم! اگر بنای حمایت دارید خب اعلام کنید ولی اگر بده بستان هست من اهلش نیستم.
در انتخابات ۱۴۰۰ هم پیغام و پسغام هایی انجام شد که دکتر گفت من اهل تعامل هستم نه معامله و ما اجازه گرفتیم نگاه ایشان درباره اهل سنت و خصوصا استان سیستان و بلوچستان را منتقل کنیم. بنده به همراه دو نفر دیگر در جلسه ای که برخی چهره های درجه یک مسجد مکی بودند حاضر شدیم و اینطور نظرات دکتر را توضیح دادیم:
«من خجالت می کشم که برای وظیفه ذاتی خودم با مردم کشورم معامله کنم. آباد کردن آن استان وظیفه من هست و نباید برای انجام آن معامله کرد!
وقتی مناطقی مثل باباییان و شیرآباد و کمپ مرادآباد در زاهدان و چابهار هست من بعنوان یک مسوول در این کشور خجالت می کشم.
من معتقدم آن استان که بارها به روستاهای آن هم رفته ام نیازمند یک چهره ملی توانمند هست تا حجم مسایل متعدد آن را کاهش بدهد.
ظرفیت تجارت اقلا ۱۶ میلیارد دلاری با پاکستان، ایجاد منطقه آزاد انرژی با این کشور و... طرح های ملی هستند که میتوانند آنجا را متحول نمایند.
لذا ما به شما وعده بیجا نمیدهیم ولی به مردم قول میدهیم که در صورت انتخاب این طرحها را حتما اجرا کنیم.»
👈 دوستان مسجد ولی گفتند این حرفها مطلوب ما نیست. بگید چند تا استاندار، سفیر یا وزیر می دهید؟ که گفتیم حرف ما همان بود. این بدان معنا نیست که اگر شخصی را از اهل سنت مناسب دیدند استفاده نکنند ولی وعده آن را به شما نمی دهیم و این را معامله با رای مردم میدانیم که بسیار «تحقیرآمیز» است!
آنها گفتند: جهانگیری دور قبل به ما قول دو وزیر داد و عمل نکرد!
این دوره هم صولت مرتضوی آمده و قول هایی داده است! (بعدا فهمیدم جناب رییسی با این اقدام موافق نبودند ولی ایشان بعنوان مسوول یکی از ستادها در آن جلسه قول استاندار داده بود و حتی گفته بود حرف من حرف هست و گردن من ضمانت این حرفم!)
من گفتم خب مگر خودتان نمی گویید بدان وعده ها نرسیدید؟ پس چرا هنوز بر این رویه اشتباه اصرار دارید؟ اگر واقعا به فکر مشکلات مردم هستید قول را در «برنامه» بگیرید که به نفع همه مردم هست نه «منصب» برای جمعی خاص! تازه اگر یک وزیر سنی هم بیاید این همه مشکلات مناطق مرزی مگر حل می شود؟!؟
راضی به تغییر رویه نشدند و ما بیرون آمدیم ولی خوشحال بودیم که با رای مردم معامله نکردیم و نخواهیم کرد.
📍 @komeilialireza
😕 چرا رقابت انتخاباتی ملی در اهل سنت کشور کمرنگ است؟
کافیست نیم نگاهی به آمار آراء اهل سنت کشور در انتخابات «ریاست جمهوری» که ایشان گزینه ای در آن ندارند بیاندازیم. چند ویژگی در این مدل رای وجود دارد که البته به دلایل آن که مهمترین آنها «فقدان اراده واقعی وحدت طلبانه در جریان اصولگرایی» است خواهم پرداخت:
اولا رای «متمرکز» قومی مذهبی و تابع مرجعیت های خاص یعنی مثلاً روحانیون بلندپایه یا برخی سیاسیون است و ثانیا «اصلاح طلبانه» می باشد. حتی در دور قبل که مولوی عبدالحمید از شهید رییسی حمایت کرد تاثیر زیادی در این سبد رأی نداشت و بعبارتی بدنه این حمایت را واقعی نپنداشت!
از همین رو مثلا اگر در انتخابات سال ۹۲ حدود پنجاه درصد آرا در اکثر مناطق کشور میان قالیباف، جلیلی، رضایی و ولایتی تقسیم شده، در مناطق دارای اکثریت اهل سنت، شاهد یکدستی مطلق و رای بسیار پایین به این چند چهره منتسب به اصولگرایان هستیم.
بعبارتی می توان گفت با اینکه «اهل سنت ایران از نظر فکری به اصولگرایی نزدیک تر هستند» چرا که عمدتا دین دار و ضدغرب میباشند و حتما سلایق سیاسی متنوعی در جامعه خود دارند ولی در زمان انتخابات ریاست جمهوری رفتار مشابه از خود بروز میدهند!
👈 علت چیست؟!
اولا اقلیت به دنبال بروز عددی خود و قدرت نمایی است چرا که احساس میکند بخاطر اقلیت بودن از برخی حقوق خود محروم شده است!
ثانیا روی خوش بهتری از دولت های اصلاحات و اعتدال دیده تا اصولگرایان! البته من معتقدم خدمات کشور در دوره دولتهای اصولگرا به این مناطق بیشتر هم بوده مثل حالا که پروژه های بزرگی در این مناطق خصوصا بلوچستان در حال اجراست ولی هم ایشان را نسبت به «تصدی پست» حساس کرده اند که البته حق مسلم و قانونی آنهاست و هم در رفتار جریان اصولگرا نوعی تناقض و حساسیت زایی مشاهده می کنند.
مثلا نماینده جریان اصولگرا در برخی از این مناطق، گاها نماینده رقیب قومی متعصبی است که گرچه کاندیدای تهران نشین از این دعوا مبراست ولی مبلغ او جزیی از ستاد و کادر او محسوب می شود و بدنامی او آن کاندیدا را هم عملاً خراب می کند و از این دست مسایل.
بدین ترتیب متاسفانه عملا چیزی به نام «رقابت انتخاباتی» در این مناطق نیست و نوعی رای ابراز می شود که دلایل فوق بخشی از آنهاست. اگر اصولگرایان نگرش اجتماعی عمیق تری داشتند و به جریانات مردمی اهل سنت توجه کرده یا در احزاب و موسسات خود آنان را به کار می گرفتند اوضاع قطعا متفاوت می شد و رفتاری شبیه همه کشور در انتخابات این مناطق نیز شاهد می بودیم.
📍 @komeilialireza
🔕 آیا قالیباف رییس جمهور دهه پنجم انقلاب است؟!
سال ۸۹ توفیق داشتم چند جلسه ای با دو سه نفر دیگر خدمت دکتر قالیباف برسیم. فردی که برای من محترم بوده و هست و البته نقدهایی جدی هم به ایشان دارم. بنا دارم به برخی از آن خاطرات در چند بخش اشاره کنم:
ارادت ایشان به رهبری زیاد است چون از نوجوانی با آقا مرتبط بودند. میگفتند: «من معتقدم شاید اجر تبعیت از ولی را نبرم چون نمی دانم اگر کسی بجز آقا که من رابطه شاگرد استادی با ایشان دارم رهبر بود آیا من اینقدر محکم گوش می دادم یا نه ولی ایشان هر چه بگویند من گوش میدهم. البته مثلا من در قضیه پلیس زن اول رفتم آقا گفتند نه! بعد رفتم و مفصل کار کردم و برگشتم و ادله را که توضیح دادم پذیرفتند و اجرا شد.»
بنظرم این ترکیب عقلانیت و تعبد عملی مدل درستی در تعامل با رهبری است.
افزودند: «رابطه من با علما هم خوب است. سوالات فقهی که پیش بیاید را از آیت الله مهدوی کنی می پرسم. یا به صورت دوره ای خدمت علمای قم مثل آقایان حسن زاده و جوادی آملی میروم و نصیحت های آنها را میشنوم...»
فهم حقیر از دکتر قالیباف این است که بدلیل نداشتن مبانی فکر دینی و علوم انسانی اسلامی در جهت گیری ها می تواند مدل های غرب گرایان را نیز اجرا کند. خودش آدم مومن و شریعت مداری است ولی از جنس راست سنتی که یا تعریف شان از «امکان علم دینی» در حد تنقیح همان علوم غربی است یا به همین پرسش از حکم فقهی برخی اقدامات بسنده میکنند. گرچه در کار اجرایی خیلی توانمند هستند ولی دهه پنجم انقلاب برای این عمق نظری نوعی عقب گرد است! مگر آنکه با افراد عمیق تمدن گرا ترمیم بشود چون بدون درک رویکردها انحراف قطعی است.
نکته دیگر هم اطرافیان هستند که اخیرا حاج آقای قاسمیان که سالها همراه دکتر بود درباره آن نوشته و ایشان را مورد انتقاد تند قرار داده است! یادم هست درباره سبک پرانتقاد حضور در انتخابات ۸۴ گفتند: «من خودم آدم انقلاب هستم ولی اطرافیان آن سال گفتند با آن مدل دکتر خلبانی به میدان بیایم و من هم اعتماد کردم که اشتباه بود!»
این نکته هنوز هم باقیست و جای تامل دارد...
📍 @komeilialireza
💎 رییس جمهور با این جلسات روزانه می شود مدیر اجرایی؟
فهم اینکه رییس جمهور چه کارهای روتینی میکند کمک خواهد کرد تا به ویژگی های لازم برای فرد مناسب برسیم:
رییس جمهور از صبح تا شب درگیر تصمیم گیری کلان است: از هییت دولت به شورای عالی امنیت ملی و از آنجا به کمیته اقتصادی سران و به شورای عالی جوانان و بعد شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی و... این یعنی او دایما در معرض مسایل کلان ملی است.
اینکه مسأله فیلترینگ را چه کنند؟ بودجه امسال را چگونه تخصیص بدهند که از صندوق ذخیره برداشت نکنند؟ در مسأله تحقق سند تحول آموزش و پرورش چه کاستی های وجود دارد و راه حل چیست؟ برای تعامل با پاکستان چه کلان پروژه ای بهتر است؟ نرخ دلار چطور پایین بیاید؟ برای حل بحران آب سیستان چه کنند و دهها مورد از این دست...
👈 حالا می شود تشخیص داد که وی باید واجد چه صلاحیتی باشد:
اولا اشراف در موضوعات مختلف و داشتن فهم راهبردی با جهت گیری درست انقلابی و تمدنی مهمترین مولفه است.
اگر این جامعیت و اشراف نباشد مجبور خواهد بود به نظرات مدیرانش کاملا تن بدهد و طرح های آنها گاها رویکرد کشور را عوض میکند. اینطور نیست که یک مدیر انقلابی همیشه جهت گیری درست داشته باشد.
الحمدلله مدیران انقلابی تکنوکرات کم ندیدیم لذا داشتن مبانی فکر تمدنی برای تشخیص جهت گیری ها یک ضرورت قطعی است.
طبعا گام مهم بعد تصمیم است که تابع استقلال فرد، عدم تاثیرپذیری از فشارهای معارضان در منافع و.. است.
📍 @komeilialireza
هدایت شده از مجله الکترونیکی اخوت
6.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ آیا ایران بدنبال گسترش تشیع در منطقه است؟
📌علیرضا کمیلی؛ دبیر اتحادیه بین المللی امت واحده در گفتگو با برنامه میدان
🔸ما از حیث سیاستهای رسمی نظام به دلیل نگاه امام و رهبری، چیزی به اسم سیاست تشییع، استبصار و از این حرفایی که به اصطلاح مطرحه نداریم. خیلی شفاف، رهبرانقلاب خیلی محکم آمده چندبار تصریح کرده ایران اسلامی به دنبال ایرانی کردن اعراب و شیعه کردن سایر مسلمین نیست.
🔸 همانقدر که دفاع از حزب الله شیعه برای ما مهم است، دفاع از حماس سنی هم برای ما مهم هست و خلاصه این مبانیای هست که ایشون خیلی صریح، تصریح کرده و شده مبنای فکری جمهوری اسلامی در سیاستهای رسمی.یه جاهایی به نظر من تناقضاتی در عملکرد وجود داره ولی سیاست رسمی این است که گفتم.
🔸 دو دسته جریان فکری در شیعه داشتیم که اینا زاویه با جمهوری اسلامی داشتن. یه عده از باب اینکه جمهوری اسلامی نگاه تقریبی و تمدنی داره و به سنیها نزدیک است. یه عده هم از طیف لیبرال، یعنی ما هر دو تا طیف رو الان داریم در میان شیعیان.
#استبصار
#شیعه_سازی
#امت_واحده
┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄
💠 @okhowahmag
┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄
⭕️ تهمت «تیم بسته» و «وحدت شکن» از طرف پدران خودخوانده اصولگرایی است!
یادم هست یک روز پس از انتخابات مجلس سال ۹۴ که پدرخواندگان اصولگرایی آن را به طور کامل باختند دکتر جلیلی را دیدم. گفت خب حالا احساس خطر می کنند و احتمالا بیشتر به حرف شما جوان ها گوش میدهند! برخی از این آقایان فقط در شرایط بحران حرف شنوی دارند...
خودش هم در هیچ یک از جلسات موسوم به شورای اصولگرایان شرکت نمی کرد و ترجیح میداد وقتش را با جوانان نخبه و کارشناسان انقلابی بگذراند، از همین رو پدرخوانده های خود خوانده خیلی از او گله داشتند و انواع و اقسام تهمت ها مثل «وحدت شکن» «غیر قابل تعامل» و... را به ایشان می زدند و حالا هم با قدرت می زنند!
چرا؟ چون آنها را بعنوان نمایندگان جریان انقلابی کشور قبول نداشت و معتقد بود این «لیست های شرکت سهامی» رویه ای غلط است که منجر به خانه نشین شدن دهها نخبه انقلابی می شود که عضو گروه و دسته این مدعیان نیستند!
البته می بینیم که این آقایان، عاشق خدمت هستند و با اینکه رای نیاوردند ولی باز هم عرصه را خالی نمی کنند! لیست های شان در چندین شهر بزرگ شکست کامل خورده ولی هنوز نماینده جریان انقلاب اینها هستند! به این می گویند پدران خودخوانده!
ولی حالا وقت آن رسیده که در زمان بیداری مردم و اقبال به جوانان انقلابی در مجلس، «جوان گراترین کاندیدا» نیز انتخاب شود و ساختار سیاسی بازنشستگانی که تا ملک الموت فراخوان شان نکند به جوانان عرصه حرکت نمیدهند، شخم اساسی بخورد! آمین...
📍 @komeilialireza
اولا برنامه میزگردهای تخصصی سیما خیلی متفاوت و جدی شده و کارشناسان خیلی صریح و دقیق سوال میپرسند و دیگر سوالات کلی به درد نخور مطرح نیست . این خودش یک کلاس درس حکمرانی است
ثانیا دلم به حال پزشکیان سوخت که چطور هیچی از اقتصاد نمیداند و واقعا سالها در مجلس که کار اصلی ش بودجه ریزی بوده چه کرده اند.
اینکه می خواست با غوغا و زدن دشمن فرضی هم جو ایجاد کند را نوعی توهین به خودم و مخاطبان دیدم
فکر میکنم بهترین منبع برای تصمیم گیری نخبگان همین برنامه میزگردهای تخصصی باشد
📍 @komeilialireza
🔻 مطالبه مقام در اهل سنت بنفع چه کسانی شده است؟
چنانچه شاهدیم جریانی در اهل سنت وجود دارد که تنها مطالبه او از مسوولان کشور گرفتن برخی پست ها و مقامات سیاسی است. گرچه من معتقدم بر اساس قانون اساسی هر مسوولیتی به اهل سنت جایز و لازم است و نمی شود برای شهروندان یک کشور صرفا به خاطر مذهب یا قومیت محدودیت ایجاد کرد اما سوالم این است که چرا این جریانات مطالبه اصلی شان همین است و آیا این امر به کاهش مشکلات #اهل_سنت انجامیده است؟!
در طول دو دهه گذشته صدها نفر از اهل سنت کشور به نمایندگی مجلس، معاون وزیر، معاون استاندار، مدیرکل، سفیر، فرماندار و... رسیده اند. حال بر اساس شایستگی و با کارنامه موفق یا با ناکارآمدی و بعضاً فساد بماند، چون این مباحث شیعه سنی ندارد! این عده قلیل به منافع خوبی هم دست پیدا کرده اند و زندگی خود را متحول کردند ولی الزاما اقدامات مناسبی برای مناطق نوعا مرزی و محروم خود نکردند!
👈 با این وجود چرا تنها مطالبه برخی چهره های اهل سنت همین گرفتن پست و مقام است؟
نمیخواهم بگویم صرفا منفعت طلبی است که البته هست چرا که خیلی ها از طریق این پیوند با قدرت و بده بستان به امتیازات مالی جدی برای شخص خودشان دست پیدا کردند ولی عدم درک عمیق از لایه های توسعه منطقه ای نیز عامل موثری در این ماجراست. یعنی اگر از این آقایان بپرسی با کدام پروژه میتوان تحولی در مرزنشینان کولبر غرب یا سوخت کشان شرق ایجاد کرد بعید است طرح خاصی داشته باشند! و قطعا ندارند...
یکبار به یکی از سران این جریان گفتم چرا شما فقط بر سر حاکمان ناله می کنید و به جریان موفق کارآفرینی و استارت آپ ها و... که در مردم هست کاری ندارید؟ مگر در دنیا توسعه اقتصادی فقط با بخش دولتی فشل رخ داده است؟ خودش هم تایید کرد ولی مثل خیلی ها درک و توان ورود به این مسایل را نداشت.
کاش اهل سنت ایران هم تصمیم بگیرند مبتنی بر رفتار واقعی به کاندیدایی که فهم بهتری برای تحول دارند رای بدهند نه آنکه صرفا برخی جریانات سیاسی دیکته میکنند!
📍 @komeilialireza
🧨 جریان «نوحجتیه» با چفیه ظهور کرده است!
اینکه امام در آخرین متن مکتوب خود یعنی «منشور روحانیت»، خطر جریان نفوذی متحجر را تا آن حد بالا میبرد و تاکید میکند که استعمار نفوذی های خود را تا حد مرجع رشد داده است یک نگرانی فرعی است یا مهم؟! اگر مهم است چرا دغدغه هیچ یک از بچه های انقلاب نیست و طلاب حوزه علمیه نسبت به آن هیچ عکس العملی ندارند؟!
دلیل اصلی این است که این حضرات هم در ظاهر با ریش و چادر و عمامه و حتی چفیه و عکس آقا هستند و در «مناسک مذهبی» با جریان انقلابی اشتراک دارند و تشخیص آنها کار آسانی نیست مگر آنکه ملاک اصلی تمایز این دو را بشناسیم.
👈 ملاک اصلی تمایز چیست؟
بروید به صفحات اینها و ببینید آیا پس از خواندن دهها مطلب آنها اگر دشمن اصلی شما «استکبار جهانی» و «آمریکا و اسراییل» شد بدانید که تمایز اصلی یعنی «اولویت شناسی» را درک کرده ولی اگر خواندید و مهمترین دشمن شما «اهل سنت» یا دیگران شد شک نکنید که آن جریان نوحجتیه است.
حال برخی از آنها می دانند و مواجب بگیرند که می شود از اینکه صبح تا شب بدون شغل در اینترنت فعالیت میکنند و کارشان «بانی» دارد، آنها را شناخت و برخی هم جهل دارند و سرباز بی جیره مواجب این جریان شده اند حتی اگر دل در گرو انقلاب داشته باشند و چفیه هم بیاندازند!
راه حل این است که از ظاهر بگذرید و به این ملاک یعنی «اولویت فکری» نگاه کنید. از برچسب خوردن توسط این جریان دروغگو هم نترسید چون خود امام می گوید اینها به ما برچسب «وهابیت و بدتر از وهابیت» میزدند و آقا می گوید اینها به ما میگویند شما «سنی» شده اید!
و علی الله فلیتوکل المتوکلون...
📍 @komeilialireza
👈 چرا تبعیت سیاسی از اصلاح طلبان برای اهل سنت، هم غیرواقعی هم مضر است؟!
مگر می شود جامعه دین مدار اهل سنت ایران با نظرات مدرنیستی اصلاح طلبان همراه باشد؟ خوب به یاد دارم که یکی از مولوی های استاد در مسجد مکی زاهدان وقتی یکی از یادداشت های محمد قوچانی را خوانده بود نگران از مضمون آن گفت اینها دارند به کدام مسیر می روند؟! و من گفتم خب شما رای میدهید و فکر میکنید همفکر خود را برگزیده اید!
چند سال قبل در گروهی که جمعی از سیاسیون اهل سنت بودند مطرح کردم که من اگر جای شما بودم بدنه هایی از اهل سنت دارای فکر اصولگرا را به بدنه سیاسیون این جریان متصل می کردم تا هم سوء برداشت ها را کاهش دهم و هم از آن طریق, فشارهایی که گاها اعمال میشود را کاهش دهم که جناب رحیمی جهان آباد به من توپید که پیوند ما با اصلاحات هست و بس!
من البته درباره ایشان تعجب نکردم ولی مانده بودم با دهها دوست مذهبی سنی مذهب خودم چه کنم که میدانم با رویکردهای غربگرایانه اصلاحات همراه نیستند ولی در سطح نخبگان آنان تلاش مناسبی برای پیوند با اصولگرایان نشده است!
سالها قبل در یادداشت هایی با عنوان «چرا فکر تقریبی به جریان سیاسی ربط ندارد؟» با ذکر مصادیقی از افراطیون مذهبی اصلاح طلب و معتدلین اصولگرا نشان دادم که اتفاقا در هر دو بدنه سیاسی، تند و کند وجود دارد و اگر مبنای حرکتهای اجتماعی ما, «اندیشه» و نه «قومیت یا مذهب» باشد خواهیم توانست با هم کار کنیم.
من البته میفهمم که برخی رفتارهای امنیتی و بی مهری های سیاسی، اهل سنت را گله مند کرده است ولی اصل مسأله را عدم وجود «ارتباطات» جدی و منظم بلندمدت میدانم. باید از تعصبات قومی و مذهبی عبور کرد و به «کنش سیاسی طبیعی» که همانا انتخاب مبتنی بر صلاحیت های کاندیداهاست نزدیک شد خواه گزینه اصلح، اصلاح طلب باشد خواه اصولگرا!
من رای تقلیدی و تعبد محض را نوعی توهین به شعور جامعه میدانم چه مروج آن شیعیان باشند چه اهل سنت!
📍@komeilialireza