eitaa logo
رب الناس/بقلم علیرضا کمیلی
2.6هزار دنبال‌کننده
54 عکس
35 ویدیو
2 فایل
خاطرات و تأملات علیرضا کمیلی @komaili فعال عرصه بین الملل و عضو اتحادیه امت واحده محقق عرصه های دینی اجتماعی و تشکلی
مشاهده در ایتا
دانلود
💰 چرا جلیلی با مسجد مکی معامله نکرد؟ سنت غلطی را چند دهه است که جریان اصلاحات در قبال اهل سنت عزیز کشور‌ بنا گذاشته است و آن هم «معامله» پست های مدیریتی با رای مردم و البته با برخی سیاسیون آنهاست که فقط به نفع برخی افراد محدود منجر شده است! متاسفانه بقیه هم از این مدل تبعیت کرده اند که به مواردی اشاره می کنم! در سال ۹۲ برخی افراد از مسجد مکی درخواست جلسه با دکتر جلیلی داشتند که ایشان گفته بود انشالله شنبه بعد از انتخابات درخدمت هستم! اگر بنای حمایت دارید خب اعلام کنید ولی اگر بده بستان هست من اهلش نیستم. در انتخابات ۱۴۰۰ هم پیغام و پسغام هایی انجام شد که دکتر گفت من اهل تعامل هستم نه معامله و ما اجازه گرفتیم نگاه ایشان درباره اهل سنت و خصوصا استان سیستان و بلوچستان را منتقل کنیم. بنده به همراه دو نفر دیگر در جلسه ای که برخی چهره های درجه یک مسجد مکی بودند حاضر شدیم و اینطور نظرات دکتر را توضیح دادیم: «من خجالت می کشم که برای وظیفه ذاتی خودم با مردم کشورم معامله کنم. آباد کردن آن استان وظیفه من هست و نباید برای انجام آن معامله کرد! وقتی مناطقی مثل باباییان و شیرآباد و کمپ مرادآباد در زاهدان و چابهار هست من بعنوان یک مسوول در این کشور خجالت می کشم. من معتقدم آن استان که بارها به روستاهای آن هم رفته ام نیازمند یک چهره ملی توانمند هست تا حجم مسایل متعدد آن را کاهش بدهد. ظرفیت تجارت اقلا ۱۶ میلیارد دلاری با پاکستان، ایجاد منطقه آزاد انرژی با این کشور و... طرح های ملی هستند که می‌توانند آنجا را متحول نمایند. لذا ما به شما وعده بیجا نمی‌دهیم ولی به مردم قول میدهیم که در صورت انتخاب این طرح‌ها را حتما اجرا کنیم.» 👈 دوستان مسجد ولی گفتند این حرفها مطلوب ما نیست. بگید چند تا استاندار، سفیر یا وزیر می دهید؟ که گفتیم حرف ما همان بود. این بدان معنا نیست که اگر شخصی را از اهل سنت مناسب دیدند استفاده نکنند ولی وعده آن را به شما نمی دهیم و این را معامله با رای مردم میدانیم که بسیار «تحقیرآمیز» است! آنها گفتند: جهانگیری دور قبل به ما قول دو وزیر داد و عمل نکرد! این دوره هم صولت مرتضوی آمده و قول هایی داده است! (بعدا فهمیدم جناب رییسی با این اقدام موافق نبودند ولی ایشان بعنوان مسوول‌ یکی از ستادها در آن جلسه قول استاندار داده بود و حتی گفته بود حرف من حرف هست و گردن من ضمانت این حرفم!) من گفتم خب مگر خودتان نمی گویید بدان وعده ها نرسیدید؟ پس چرا هنوز بر این رویه اشتباه اصرار دارید؟ اگر واقعا به فکر مشکلات مردم هستید قول را در «برنامه» بگیرید که به نفع همه مردم هست نه «منصب» برای جمعی خاص! تازه اگر یک وزیر سنی هم بیاید این همه مشکلات مناطق مرزی مگر حل می شود؟!؟ راضی به تغییر رویه نشدند و ما بیرون آمدیم ولی خوشحال بودیم که با رای مردم معامله نکردیم و نخواهیم کرد. 📍 @komeilialireza
😕 چرا رقابت انتخاباتی ملی در اهل سنت کشور کمرنگ است؟ کافیست نیم نگاهی به آمار آراء اهل سنت کشور در انتخابات «ریاست جمهوری» که ایشان گزینه ای در آن ندارند بیاندازیم. چند ویژگی در این مدل رای وجود دارد که البته به دلایل آن که مهمترین آنها «فقدان اراده واقعی وحدت طلبانه در جریان اصولگرایی» است خواهم پرداخت: اولا رای «متمرکز» قومی مذهبی و تابع مرجعیت های خاص یعنی مثلاً روحانیون بلندپایه یا برخی سیاسیون است و ثانیا «اصلاح طلبانه» می باشد. حتی در دور قبل که مولوی عبدالحمید از شهید رییسی حمایت کرد تاثیر زیادی در این سبد رأی نداشت و بعبارتی بدنه این حمایت را واقعی نپنداشت! از همین رو مثلا اگر در انتخابات سال ۹۲ حدود پنجاه درصد آرا در اکثر مناطق کشور میان قالیباف، جلیلی، رضایی و ولایتی تقسیم شده، در مناطق دارای اکثریت اهل سنت، شاهد یکدستی مطلق و رای بسیار پایین به این چند چهره منتسب به اصولگرایان هستیم. بعبارتی می توان گفت با اینکه «اهل سنت ایران از نظر فکری به اصولگرایی نزدیک تر هستند» چرا که عمدتا دین دار و ضدغرب می‌باشند و حتما سلایق سیاسی متنوعی در جامعه خود دارند ولی در زمان انتخابات ریاست جمهوری رفتار مشابه از خود بروز می‌دهند! 👈 علت چیست؟! اولا اقلیت به دنبال بروز عددی خود و قدرت نمایی است چرا که احساس می‌کند بخاطر اقلیت بودن از برخی حقوق خود محروم شده است! ثانیا روی خوش بهتری از دولت های اصلاحات و اعتدال دیده تا اصولگرایان!‌ البته من معتقدم خدمات کشور در دوره دولتهای اصولگرا به این مناطق بیشتر هم بوده مثل حالا که پروژه های بزرگی در این مناطق خصوصا بلوچستان در حال اجراست ولی هم ایشان را نسبت به «تصدی پست» حساس کرده اند که البته حق مسلم و قانونی آنهاست و هم در رفتار جریان اصولگرا نوعی تناقض و حساسیت زایی مشاهده می کنند. مثلا نماینده جریان اصولگرا در برخی از این مناطق، گاها نماینده رقیب قومی متعصبی است که گرچه کاندیدای تهران نشین از این دعوا مبراست ولی مبلغ او جزیی از ستاد و کادر او محسوب می شود و بدنامی او آن کاندیدا را هم عملاً خراب می کند و از این دست مسایل. بدین ترتیب متاسفانه عملا چیزی به نام «رقابت انتخاباتی» در این مناطق نیست و نوعی رای ابراز می شود که دلایل فوق بخشی از آنهاست. اگر اصولگرایان نگرش اجتماعی عمیق تری داشتند و به جریانات مردمی اهل سنت توجه کرده یا در احزاب و موسسات خود آنان را به کار می گرفتند اوضاع قطعا متفاوت می شد و رفتاری شبیه همه کشور در انتخابات این مناطق نیز شاهد می بودیم. 📍 @komeilialireza
🔕 آیا قالیباف رییس جمهور دهه پنجم انقلاب است؟! سال ۸۹ توفیق داشتم چند جلسه ای با دو سه نفر دیگر خدمت دکتر قالیباف برسیم. فردی که برای من محترم بوده و هست و البته نقدهایی جدی هم به ایشان دارم. بنا دارم به برخی از آن خاطرات در چند بخش اشاره کنم:‌ ارادت ایشان به رهبری زیاد است چون از نوجوانی با آقا مرتبط بودند. می‌گفتند: «من معتقدم شاید اجر تبعیت از ولی را نبرم چون نمی دانم اگر کسی بجز آقا که من رابطه شاگرد استادی با ایشان دارم رهبر بود آیا من اینقدر محکم گوش می دادم یا نه ولی ایشان هر چه بگویند من گوش میدهم. البته مثلا من در قضیه پلیس زن اول رفتم آقا گفتند نه! بعد رفتم و مفصل کار کردم و برگشتم و ادله را که توضیح دادم پذیرفتند و اجرا شد.» بنظرم این ترکیب عقلانیت و تعبد عملی مدل درستی در تعامل با رهبری است. افزودند: «رابطه من با علما هم خوب است. سوالات فقهی که پیش بیاید را از آیت الله مهدوی کنی می پرسم. یا به صورت دوره ای خدمت علمای قم مثل آقایان حسن زاده و جوادی آملی می‌روم و نصیحت های آنها را می‌شنوم...» فهم حقیر از دکتر قالیباف این است که بدلیل نداشتن مبانی فکر دینی و علوم انسانی اسلامی در جهت گیری ها می تواند مدل های غرب گرایان را نیز اجرا کند. خودش آدم مومن و شریعت مداری است ولی از جنس‌ راست سنتی که یا تعریف شان از «امکان علم دینی» در حد تنقیح همان علوم غربی است یا به همین پرسش از حکم فقهی برخی اقدامات بسنده می‌کنند. گرچه در کار اجرایی خیلی توانمند هستند ولی دهه پنجم انقلاب برای این عمق نظری نوعی عقب گرد است! مگر آنکه با افراد عمیق تمدن گرا ترمیم بشود چون بدون درک رویکردها انحراف قطعی است. نکته دیگر هم اطرافیان هستند که اخیرا حاج آقای قاسمیان که سالها همراه دکتر بود درباره آن نوشته و ایشان را مورد انتقاد تند قرار داده است! یادم هست درباره سبک پرانتقاد حضور در انتخابات ۸۴ گفتند: «من خودم آدم انقلاب هستم ولی اطرافیان آن سال گفتند با آن مدل دکتر خلبانی به میدان بیایم و من هم اعتماد کردم که اشتباه بود!» این نکته هنوز هم باقیست و جای تامل دارد... 📍 @komeilialireza
💎 رییس جمهور با این جلسات روزانه می شود مدیر اجرایی؟ فهم اینکه رییس جمهور چه کارهای روتینی می‌کند کمک خواهد کرد تا به ویژگی های لازم برای فرد مناسب برسیم: رییس جمهور از صبح تا شب درگیر تصمیم گیری کلان است: از هییت دولت به شورای عالی امنیت ملی و از آنجا به کمیته اقتصادی سران و به شورای عالی جوانان و بعد شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی و... این یعنی او دایما در معرض مسایل کلان ملی است. اینکه مسأله فیلترینگ را چه کنند؟ بودجه امسال را چگونه تخصیص بدهند که از صندوق ذخیره برداشت نکنند؟ در مسأله تحقق سند تحول آموزش و پرورش چه کاستی های وجود دارد و راه حل چیست؟ برای تعامل با پاکستان چه کلان پروژه ای بهتر است؟ نرخ دلار چطور پایین بیاید؟ برای حل بحران آب سیستان چه کنند و دهها مورد از این دست... 👈 حالا می شود تشخیص داد که وی باید واجد چه صلاحیتی باشد: اولا‌ اشراف در موضوعات مختلف و داشتن فهم راهبردی با جهت گیری درست انقلابی و تمدنی مهمترین مولفه است. اگر این جامعیت و اشراف نباشد مجبور خواهد بود به نظرات مدیرانش کاملا تن بدهد و طرح های آنها گاها رویکرد کشور را عوض می‌کند. اینطور نیست که یک مدیر انقلابی همیشه جهت گیری درست داشته باشد. الحمدلله مدیران انقلابی تکنوکرات کم ندیدیم لذا داشتن مبانی فکر تمدنی برای تشخیص جهت گیری ها یک ضرورت قطعی است. طبعا گام مهم بعد تصمیم است که تابع استقلال فرد، عدم تاثیرپذیری از فشارهای معارضان در منافع و.. است. 📍 @komeilialireza
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ آیا ایران بدنبال گسترش تشیع در منطقه است؟ 📌علیرضا کمیلی؛ دبیر اتحادیه بین المللی امت واحده در گفتگو با برنامه میدان 🔸ما از حیث سیاست‌های رسمی نظام به دلیل نگاه امام و رهبری، چیزی به اسم سیاست تشییع، استبصار و از این حرفایی که به اصطلاح مطرحه نداریم. خیلی شفاف، رهبرانقلاب خیلی محکم آمده چندبار تصریح کرده ایران اسلامی به دنبال ایرانی کردن اعراب و شیعه کردن سایر مسلمین نیست. 🔸 همان‌قدر که دفاع از حزب الله شیعه برای ما مهم است، دفاع از حماس سنی هم برای ما مهم هست و خلاصه این مبانی‌ای هست که ایشون خیلی صریح، تصریح کرده و شده مبنای فکری جمهوری اسلامی در سیاست‌های رسمی.یه جاهایی به نظر من تناقضاتی در عملکرد وجود داره ولی سیاست رسمی این است که گفتم. 🔸 دو دسته جریان فکری در شیعه داشتیم که اینا زاویه با جمهوری اسلامی داشتن. یه عده از باب اینکه جمهوری اسلامی نگاه تقریبی و تمدنی داره و به سنی‌ها نزدیک است. یه عده هم از طیف لیبرال، یعنی ما هر دو تا طیف رو الان داریم در میان شیعیان.    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄ ‌‌💠 @okhowahmag    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄
⭕️ تهمت «تیم بسته» و «وحدت شکن» از طرف پدران خودخوانده اصولگرایی است! یادم هست یک روز پس از انتخابات مجلس سال ۹۴ که پدرخواندگان اصولگرایی آن را به طور کامل باختند دکتر جلیلی را دیدم. گفت خب حالا احساس خطر می کنند و احتمالا بیشتر به حرف شما جوان ها گوش می‌دهند!‌ برخی از این آقایان فقط در شرایط بحران حرف‌ شنوی دارند... خودش هم در هیچ یک از جلسات موسوم به شورای اصولگرایان شرکت نمی کرد و ترجیح میداد وقتش را با جوانان نخبه و کارشناسان انقلابی بگذراند، از همین رو پدرخوانده های خود خوانده خیلی از او گله داشتند و انواع و اقسام تهمت ها مثل «وحدت شکن» «غیر قابل تعامل» و... را به ایشان می زدند و حالا هم با قدرت می زنند! چرا؟ چون آنها را بعنوان نمایندگان جریان انقلابی کشور قبول نداشت و معتقد بود این «لیست های شرکت سهامی» رویه ای غلط است که منجر به خانه نشین شدن دهها نخبه انقلابی می شود که عضو گروه و دسته این مدعیان نیستند! البته می‌ بینیم که این آقایان، عاشق خدمت هستند و با اینکه رای نیاوردند ولی باز هم عرصه را خالی نمی کنند!‌ لیست های شان در چندین شهر بزرگ شکست کامل خورده ولی هنوز نماینده جریان انقلاب اینها هستند! به این می گویند پدران خودخوانده! ولی حالا وقت آن رسیده که در زمان بیداری مردم و اقبال به جوانان انقلابی در مجلس، «جوان گراترین کاندیدا» نیز انتخاب شود و ساختار سیاسی بازنشستگانی که تا ملک الموت فراخوان شان نکند به جوانان عرصه حرکت نمی‌دهند، شخم اساسی بخورد! آمین... 📍 @komeilialireza
اولا برنامه میزگردهای تخصصی سیما خیلی متفاوت و جدی شده و کارشناسان خیلی صریح و دقیق سوال می‌پرسند و دیگر‌ سوالات کلی به درد نخور مطرح نیست . این خودش یک کلاس درس حکمرانی است ثانیا دلم به حال پزشکیان سوخت که چطور هیچی از اقتصاد نمی‌داند و واقعا سالها در مجلس که کار اصلی ش بودجه ریزی بوده چه کرده اند. اینکه می خواست با غوغا و زدن دشمن فرضی هم جو ایجاد کند را نوعی توهین به خودم و مخاطبان دیدم فکر میکنم بهترین منبع برای تصمیم گیری نخبگان همین برنامه میزگردهای تخصصی باشد 📍 @komeilialireza
🔻 مطالبه مقام در اهل سنت بنفع چه کسانی شده است؟ چنانچه شاهدیم جریانی در اهل سنت وجود دارد که تنها مطالبه او از مسوولان کشور گرفتن برخی پست ها و مقامات سیاسی است. گرچه من معتقدم بر اساس قانون اساسی هر مسوولیتی به اهل سنت جایز و لازم است و نمی شود برای شهروندان یک کشور صرفا به خاطر مذهب یا قومیت محدودیت ایجاد کرد اما سوالم این است که چرا این جریانات مطالبه اصلی شان همین است و آیا این امر به کاهش مشکلات انجامیده است؟! در طول دو دهه گذشته صدها نفر از اهل سنت کشور به نمایندگی مجلس، معاون وزیر، معاون استاندار، مدیرکل، سفیر، فرماندار و... رسیده اند. حال بر اساس شایستگی و با کارنامه موفق یا با ناکارآمدی و بعضاً فساد بماند، چون این مباحث شیعه سنی ندارد! این عده قلیل به منافع خوبی هم دست پیدا کرده اند و زندگی خود را متحول کردند ولی الزاما اقدامات مناسبی برای مناطق نوعا مرزی و محروم خود نکردند! 👈 با این وجود چرا تنها مطالبه برخی چهره های اهل سنت همین گرفتن پست و مقام است؟ نمیخواهم بگویم صرفا منفعت طلبی است که البته هست چرا که خیلی ها از طریق این پیوند با قدرت و بده بستان به امتیازات مالی جدی برای شخص خودشان دست پیدا کردند ولی عدم درک عمیق از لایه های توسعه منطقه ای نیز عامل موثری در این ماجراست. یعنی اگر از این آقایان بپرسی با کدام پروژه می‌توان تحولی در مرزنشینان کولبر غرب یا سوخت کشان شرق ایجاد کرد بعید است طرح خاصی داشته باشند! و قطعا ندارند... یکبار به یکی از سران این جریان گفتم چرا شما فقط بر سر حاکمان ناله می کنید و به جریان موفق کارآفرینی و استارت آپ ها و... که در مردم هست کاری ندارید؟ مگر در دنیا توسعه اقتصادی فقط با بخش دولتی فشل رخ داده است؟ خودش هم تایید کرد ولی مثل خیلی ها درک و توان ورود به این مسایل را نداشت. کاش اهل سنت ایران هم تصمیم بگیرند مبتنی بر رفتار واقعی به کاندیدایی که فهم بهتری برای تحول دارند رای بدهند نه آنکه صرفا برخی جریانات سیاسی دیکته می‌کنند! 📍 @komeilialireza
🧨 جریان «نوحجتیه» با چفیه ظهور کرده است! اینکه امام در آخرین متن مکتوب خود یعنی «منشور روحانیت»، خطر جریان نفوذی متحجر را تا آن حد بالا می‌برد و تاکید می‌کند که استعمار نفوذی های خود را تا حد مرجع رشد داده است یک نگرانی فرعی است یا مهم؟! اگر مهم است چرا دغدغه هیچ یک از بچه های انقلاب نیست و طلاب حوزه علمیه نسبت به آن هیچ عکس العملی ندارند؟! دلیل اصلی این است که این حضرات هم در ظاهر با ریش و چادر و عمامه و حتی چفیه و عکس آقا هستند و در «مناسک مذهبی» با جریان انقلابی اشتراک دارند و تشخیص آنها کار آسانی نیست مگر آنکه ملاک اصلی تمایز این دو را بشناسیم. 👈 ملاک اصلی تمایز چیست؟ بروید به صفحات اینها و ببینید آیا پس از خواندن دهها مطلب آنها اگر دشمن اصلی شما «استکبار جهانی» و «آمریکا و اسراییل» شد بدانید که تمایز اصلی یعنی «اولویت شناسی» را درک کرده ولی اگر خواندید و مهمترین دشمن شما «اهل سنت» یا دیگران شد شک نکنید که آن جریان نوحجتیه است. حال برخی از آنها می دانند و مواجب بگیرند که می شود از اینکه صبح تا شب بدون شغل در اینترنت فعالیت می‌کنند و کارشان «بانی» دارد، آنها را شناخت و برخی هم جهل دارند و سرباز بی جیره مواجب این جریان شده اند حتی اگر دل در گرو انقلاب داشته باشند و چفیه هم بیاندازند! راه حل این است که از ظاهر بگذرید و به این ملاک یعنی «اولویت فکری» نگاه کنید. از برچسب خوردن توسط این جریان دروغگو هم نترسید چون خود امام می گوید اینها به ما برچسب «وهابیت و بدتر از وهابیت» می‌زدند و آقا می گوید اینها به ما می‌گویند شما «سنی» شده اید! و علی الله فلیتوکل المتوکلون... 📍 @komeilialireza
👈 چرا تبعیت سیاسی از اصلاح طلبان برای اهل سنت، هم غیرواقعی هم مضر است؟! مگر می شود جامعه دین مدار اهل سنت ایران با نظرات مدرنیستی اصلاح طلبان همراه باشد؟‌ خوب به یاد دارم که یکی از مولوی های استاد در مسجد مکی زاهدان وقتی یکی از یادداشت های محمد قوچانی را خوانده بود نگران از مضمون آن گفت اینها دارند به کدام مسیر می روند؟! و من گفتم خب شما رای میدهید و فکر میکنید همفکر خود را برگزیده اید! چند سال قبل در گروهی که جمعی از سیاسیون اهل سنت بودند مطرح کردم که من اگر جای شما بودم بدنه هایی از اهل سنت دارای فکر اصولگرا را به بدنه سیاسیون این جریان متصل می کردم تا هم سوء برداشت ها را کاهش دهم و هم از آن طریق, فشارهایی که گاها اعمال می‌شود را کاهش دهم که جناب رحیمی جهان آباد به من توپید که پیوند ما با اصلاحات هست و بس! من البته درباره ایشان تعجب نکردم ولی مانده بودم با دهها دوست مذهبی سنی مذهب خودم چه کنم که میدانم با رویکردهای غربگرایانه اصلاحات همراه نیستند ولی در سطح نخبگان آنان تلاش مناسبی برای پیوند با اصولگرایان نشده است! سالها قبل در یادداشت هایی با عنوان «چرا فکر تقریبی به جریان سیاسی ربط ندارد؟» با ذکر مصادیقی از افراطیون مذهبی اصلاح طلب و معتدلین اصولگرا نشان دادم که اتفاقا در هر دو بدنه سیاسی، تند و کند وجود دارد و اگر مبنای حرکتهای اجتماعی ما, «اندیشه» و نه «قومیت یا مذهب» باشد خواهیم توانست با هم کار کنیم. من البته می‌فهمم که برخی رفتارهای امنیتی و بی مهری های سیاسی، اهل سنت را گله مند کرده است ولی اصل مسأله را عدم وجود «ارتباطات» جدی و منظم بلندمدت میدانم. باید از تعصبات قومی و مذهبی عبور کرد و به «کنش سیاسی طبیعی» که همانا انتخاب مبتنی‌ بر صلاحیت های کاندیداهاست نزدیک شد خواه گزینه اصلح، اصلاح طلب باشد خواه اصولگرا! من رای تقلیدی و تعبد محض را نوعی توهین به شعور جامعه میدانم چه مروج آن شیعیان باشند چه اهل سنت! 📍@komeilialireza
📜 جلیلی کتاب خوار است! کتاب «اطلس رهبران» که بیش از ۵۰۰ صفحه است را به دکتر رساندیم. دو روز بعد دیدم خط کشی شده و حاشیه نویسی شده تمام شده بود و نسخه ای را به رهبری هم رسانده بودند. کتاب «زندگی من» از گولدا مایر ۶۰۰ صفحه است. دوستی که به ایشان رسانده بود می‌گفت چند روز بعد تماس گرفتند که آیا فایل آن را می‌شود داشته باشیم؟ پرسیدم چرا؟ گفتند چون میخواهیم خلاصه آن را به رهبری بدهیم و همین کار را هم کردند و معتقد بودند باید همه مسوولان کشور این کتاب که شیوه های تشکیل رژیم صهیونسیتی را به خوبی نشان داده است، بخوانند. من این نوع کتاب خوانی را فقط در رهبری انقلاب دیده بودم. واقعا فهم انسان تابع همین عمق همه جانبه است و بدون فهم اساسا شرط لازم تصمیم گیری هم وجود ندارد. بیست سال قبل کتاب «چیستی علم» ترجمه دکتر سعید زیباکلام را به ما معرفی کرده بودند. دو سه روز پس از طوفان الاقصی جلسه ای بود که جناب جابری انصاری هم حضور داشتند. گفتند: «این کتاب خاطرات منیر شفیق که شما زحمت ترجمه آن را کشیدی به خوبی نشان میده که چطور یک انسان مجاهد فلسطینی از نگاه چپ به اسلام گرایی کوچ کرده است.» کتاب ۶۵۰ صفحه است. همان جا این تعبیر را هم کردند که «این اتفاق وجودی است هم برای جبهه ما هم برای رژیم» بعدا این تعبیر را از آقا در دیدار با نبیه بری شنیدیم. از همه عجیب تر برایم معرفی کتاب «فلسفه فیلم» استاد احمد رضا معتمدی بود. کتاب سنگینی است ولی دکتر خیلی خوشش آمده بود و به برخی معرفی هم می کرد. کتاب بیش از ۶۰۰ صفحه است. 📍@komeilialireza
📭 برنده صندوق انتخابات چه کسی خواهد بود؟ گرچه این نوع تحلیل ها باید به آمارهای دقیق تری مستند شوند ولی ناظر به آمارهای گذشته می‌توان نوعی برداشت عمومی از رفتار سیاسی جامعه ایرانی ارایه داد: انتخابات ۹۶ که به انتخاب لب به لب روحانی منجر شد با مشارکت ۷۳ درصدی جامعه همراه بود. انتخابات گذشته هم که با مشارکت کمتر از ۵۰ درصدی جامعه همراه بود بدلیل عدم وجود رقابت جدی یا این تصور در بخشی از جامعه بود که رییس جمهور از قبل انتخاب شده است! آنچه در ماجرای مهسا امینی رخ داد و موج تحریم انتخابات، اثری منفی بر قشر خاکستری گذاشت اما جریان اصلاحات که فکر می کرد شهید رییسی دو دوره ای می شود با شهادت ایشان و پس از حدود هفت سال بنا دارد تا نقشی موثرتر در انتخابات بازی کند و با تمام قوت وارد شده است. حدود ۲۵ درصد جامعه که همواره در انتخابات حاضر نمی‌شده ولی اصلاحات حالا با مشکل جدی اعتمادسازی مجدد در بدنه ای که حد فاصل ۵۰ تا ۷۰ درصد را پر می‌کنند روبروست. اگر این مخاطب به میدان بیاید اصلاحات می تواند امیدوار به پیروزی باشد هر چند بنظر من روحانی قابلیت اجماع سازی در بدنه سنتی جامعه را نیز داشت و پزشکیان کمتر حامل‌ این معناست. بعید است اصلاحات با همه توانی که به میدان آورده بتواند اعتماد مردم را مجددا کسب کند چون هم تجربه عملکرد روحانی بسیار بد بود و‌ هم ناامیدی القایی از ماهواره و موج تحریم انتخابات همچنان حاکم هست. اصلاحات باید بتواند هم آن بیست درصد را زنده کند و هم نیمی از پنجاه درصد دیگر را با خود همراه نماید که کاری سخت است لذا یحتمل رییس جمهور بعدی از میان جلیلی و قالیباف خواهد بود و فعلا وضع جلیلی بهتر است. لذا در صورت وجود مشارکت ۵۰ درصدی و حتی بالاتر اگر جلیلی و قالیباف بمانند هم پزشکیان نمی‌تواند پنجاه درصد آرا را از آن خود کند اما در صورت مشارکت بالاتر مردم، حضور همزمان جلیلی و قالیباف به کمک او خواهد رفت. یادمان نرود که امسال انتخابات شوراها که عامل حضور مردم در پای صندوق های رای بخاطر وجود یکی از نزدیکان در میان شوراها بوده را هم نداریم و بعید است مشارکت بتواند به عددی بالاتر از ۵۰ برسد. والله اعلم! 📍 @komeilialireza
💌 اندر حکایت حمایت چهره ها! این روزها خبر حمایت این و آن به گوش می رسد. یادم هست انتخابات سال ۷۶ کلا همین حمایت ها محور فیلم های تبلیغاتی کاندیداها بود ولی در سطح مراجع و علمای بزرگ ..کلی مرجع از جناب ناطق نوری حمایت کردند و برخی هم از جناب ری شهری و اندکی هم از سید محمد خاتمی... 👈 اصل این اقدام، ضد آگاهی است. ضد رشد است!‌ چرا؟ چون چه عالم چه سلبریتی وقتی بدون بیان دلایل خود، صرفا به حمایت می‌پردازد، گرچه شاید به رای بخشی از جامعه جهت بدهد ولی باعث رشد نمی‌شود! برخی چنان اعلام موضع می‌کنند تو گویی نظرشان حجت است! اینها هنوز نفهمیدند که در نگاه انقلاب اسلامی «انتخابات موضوعیت هم دارد نه فقط طریقیت» یعنی انتخابات صرفا محملی برای انتخاب یک فرد نیست و اتفاقا کلاس درسی برای فهم «مسایل مهم کشور و حکمرانی» است. اینکه برخی خواص جامعه ادله خود را توضیح میدهند خیلی خوب است و اتفاقا معلوم می شود برخی افراد که یک عمر برای مردم از «حجیت برهان و ادله قطعیه» سخن گفته اند با چند «اماره ظنیه» جمع بندی می‌کنند و بجای گفتگو بر سر ادله قطعیه، ارجاعات عاطفی و ظنی را به میدان می کشند! ولی خب همین طرح ادله، باعث ایجاد زمینه نقد و گفتگو و رشد جامعه است و جای شکر دارد و سطح تفکر سیاسی نخبگان و مردم را رشد خواهد داد. 📍 @komeilialireza
🚨 جلوی سوء استفاده سیاسیون از قومیت و مذهب را بگیریم! دوباره انتخابات شد و سوء استفاده تحقیرآمیز و فریبکارانه اصلاح طلبان از گسل‌های قومی مذهبی آغاز شد!‌ کسانی‌ که همه عمر سخنی از اهل سنت و بلوچ و ترک و کرد به میان نیاورده اند حالا غمخوار همه آنان شده اند که زشت بودن آن هویداست! 👈 ولی سوال من این است که اساسا چطور می شود قابلیت این موضوعات برای سوءاستفاده افراد داخلی و خارجی را از بین برد؟ پاسخ معلوم است: اجرای عدالت و رفع تبعیض که لازمه تحقق واقعی آن هم اصلاح نگرش های‌ افراطی است! اینکه در برخی نقاط کشور مثل سیستان و بلوچستان توسعه نیافتگی وجود دارد الزاما بخاطر «تبعیض» نیست هر چند در برخی مدیران بومی ممکن است این نگاهها نیز باشد ولی احساس اقلیت ها از آن وضعیت به محرومیت ناشی از تبعیض قومی یا مذهبی می گراید که راه حل آن ایجاد توسعه و اجرای عدالت است. اما برای اینکه رفتارهای اجتماعی و سیاسی اقوام و مذاهب نیز با یکدیگر بهبود یابد، باید هم جلوی افراطیون آنان با قوت ایستاد و اجازه تحریک احساسات مذهبی یا قومی را به هیچ وجه نداد و هم با کارهای فرهنگی، نگرش های دوقطبی ساز و واگرایانه قومی یا مذهبی را به حاشیه راند که در اینجا نقش اهالی معتدل فکر و هنر و کنش‌گران وحدت معنادار می شود. امیدوارم با تلاش همه به روزی برسیم که که کلمات سنی و کرد و بلوچ و... هیچ احساس تمایز یا اقلیتی را برنیانگیزد. آمین! 📍 @komeilialireza
🧰 عقلانیت جلیلی یعنی این! وقتی دکتر جلیلی در مناظرات تاکید کرد که من حتما «برنامه هفتم توسعه» را اجرا خواهم کرد برخی که منتقد برنامه هستند این تاکید را نوعی، رویکرد تکنوکراتی و همراهی با وضع موجود خواندند! همچنین برخی دیگر، تاکیدات ایشان بر طرح های کارشناسی را غرب زدگی می نامند! ایشان در عین داشتن فهم تمدنی و دینی از انقلاب و حفظ رویکرد انتقادی نسبت به رویکردهای لیبرالیستی برنامه های توسعه سابق که آنها را مورد نقد نیز قرار داده، خود را پایبند به قانون کشور می داند و تخطی از آن را خلاف تعهد شرعی خود به نظام می‌پندارد. نمی توان کشور را معطل کسانی‌ کرد که مدعی رویکردهای دینی هستند ولی طرح عملیاتی در بساط ندارند. همین رویکرد، زمانی که یک جریان فکری در قم بشدت برنامه بیست ساله را رد کرد از طرف رهبری مطرح شد و تاکید شد که این سند ملی و راهبردی، نتیجه توان کارشناسی موجود کشور است و نظرات انقلابیون بر آن حاکم بوده است لذا نباید بدون وجود جایگزین، آن را تخریب کرد و در عین حال باید نظریه پردازی دینی را تقویت نمود. گرچه او نیز رویکرد انتقادی به برنامه هفتم دارد ولی این پافشاری بر لزوم اجرای این سندهای بالادستی قانونی و مصوب کشور نشانگر «رویکرد عقلانی» او به ساز و کارهای موجود در کشور است. این دقیقا خلاف همان تصویری است که عده ای از جریانات مخالف وی قصد دارند از او بسازند. در سالیان مدیریت شورای امنیت ملی کشور نیز بعضاً مواضعی از ایشان نسبت به برخی پرونده های منطقه ای مثل یمن و بیداری اسلامی و... دیدم که منطبق بر تصمیم جمعی نظام بود هر چند ایشان شخصا انتقاداتی به آنها داشت ولی از مدیرانی نبود که اگر با تصمیمی مخالف هست آن را اجرا نکند. انصاف گوهری است نایاب که خصوصا در زمانه انتخابات باید بروز کند والا منطق «هدف وسیله را توجیه می‌کند» جواز هر کاری می دهد! 📍 @komeilialireza
📉 آغازی بر نقش آفرینی سیاسی مردم و پایان پدرخواندگان سیاست! بعد از انتخابات ۹۸ که مشارکت کمتری را شاهد بودیم دکتر جلیلی را دیدم. گفتند: «زمان شاه رفته بودم توی خیابان دیدم یک سری عکس روی دیوارهاست. کسی نمی‌دانست ماجرا چیست. پرسیدیم گفتند ظاهرا انتخابات است!! یعنی وضعیت رای مردم اینطور بود و کاملا نمایشی...» و ابراز نگرانی‌ جدی کردند که مبادا مردم حالا نسبت به این مسأله بی تفاوت بشوند. چون باور دارند جمهوریت پایه مشروعیت ماست. از سال ۷۸ و خصوصا ۸۲ که در مشهد کاندیدای مجلس شدند حرف شان این بود که: «نمی شود علت محدثه انقلاب حضور مردم باشد و علت مبقیه نه! یعنی چون این انقلاب با حضور مردم شکل گرفته با همین حضور هم تداوم خواهد داشت پس‌ یک عنصر حیاتی است» و سم مهلک این حضور واقعی را جریانات سیاسی می‌دانستند که مردم را عملا از «انتخاب واقعی» حذف میکنند. خود ایشان هم همان سال با وجود رای بسیار بالا، توسط یکی از همین لیست های سیاسی فاسد که بنام «هو المطلوب» توزیع می شد از مجلس بازماندند و با وجود رزومه ملی در لیست سیاسیون قرار نگرفتند هر چند تلاش چند جوان نوپا شگفت انگیز بود! البته حالا همان نوپاها بزرگ شده اند و کاندیداهای آنان کاملا به مجلس راه یافته اند. در این زمانه تحول سیاسی و بازنشستگی پدرخوانده ها، حضور جلیلی زمینه ساز جوان شدن حاکمیت و پایان پیران سیاست و تکنوکرات های بدنه دولت که از پیوند قدرت و ثروت منفعت فراوان برده اند خواهد بود انشالله. 📍 @komeilialireza
💎 درباره عشق نوجوانی ام... برای یک نوجوان، گرچه پهلوانی و کندن درب خیبر خیلی جذاب است ولی اینکه همان شخص هم زمان، برای دل خوشی کودکان ایتام شهدای جنگ ها، به آنان سواری می دهد مسأله را جذاب تر می‌کند و نوعی تناقض را در ذهن او می‌کارد چرا که تصویر عرفی از جنگجو، خشونت است نه اینقدر عطوفت! کم کم که بزرگ تر می‌شدیم کتاب هم می خواندیم: «علی علیه السلام» اثر شهید دکتر علی شریعتی، تصویر شور انگیز دیگری نسبت به آن مرد بزرگ ایجاد کرد. اثر گرانسنگ «فروغ ولایت» آیت الله سبحانی و اثر خواندنی «جاذبه و دافعه علی» از شهید مطهری و چندین کتاب دیگر هر کدام شناختی متفاوت رقم می‌زدند و نهایتا هم مجموعه «الحیات» و «نهج البلاغه» که مملو از معارف بلند و نکات دقیق زندگی‌بخش بود. خدایا! تو شاهد باش ما از کودکی و نوجوانی عاشق این انسان کامل شگفت انگیز شدیم. عدالت را از او آموختیم و وحدت خواهی را در سیره و کلام او شناختیم. اینکه خطر متحجران را بفهمیم و از بیان حق و هزینه دادن برای آن نهراسیم را خود او برای ما مشق کرد. ما از علی ع آموختیم که باید مدافع مظلوم باشیم و در این راه، قومیت و مذهب نشناسیم. ما از او آموختیم که علوی حقیقی امروز، غزاوی و قسامی و جهادی و حزب اللهی است. ما را در راه عشق این الگوی قدسی زمینی ثابت قدم بدار! آمین! 📍 @komeilialireza
💎 آیا می شود ساختار اداری فشل کشور را کارا کرد؟! وقتی دوره معاونت اروپا و آمریکای وزرات خارجه تمام شد در شورای عالی خدمت دکتر جلیلی رسیدم. از ایشان پرسیدم بنظر شما کارایی وزارت خارجه چطور بهبود خواهد یافت؟ این سوال بنظرم مهمه چون مانع جدی کارایی کشور، ساختار اداری اجرایی فشل کشور ماست! نکات مفصلی را گفتند از جمله اینکه: «در مورد خاص وزارت خارجه باید به برخی حقوق داد ولی سر کار نیایند چون مانع کار واقعی هستند!! در نیمه دیگر باید دنبال نیروهای توانمند گشت. من این کار را کردم. جلساتی را با کارشناس، کارشناس ارشد، مدیر گروه، مسوول میز، رئیس اداره، معاون و...که در وزارت خارجه هست برگزار میکردم که شرط شرکت در آنها، ارائه تحلیل مکتوب از منطقه محل کار بود و آنجا به مباحثه می پرداختیم. مسوولان رده بالاتر، شرط ورود به جلسه که تهیه تحلیل مکتوب بود را نوعا رعایت نمی کردند. بعد از مدتی، با شناخت دقیق کل کارشناسان تا معاونان، جای برخی را که توانمند بودند و بدلایل نوعا غلط مورد بی مهری واقع شده بودند را عوض کردم! به این ترتیب، به پنج تا ده درصد هم تزریق نیرو لازم داریم و نیاز نیست اتوبوسی آدم ببریم و بیاوریم!» ایشان معتقدند علاوه بر لزوم کوچک سازی و اصلاح ساختارهای اداری اجرایی بزرگ کشور می توان با بدنه توانمند موجود در همین ادارت هم کارآمدی را افزایش داد. داشتن سابقه اجرایی از پایین ترین تا بالاترین رده، شناخت دقیق فرآیندهای اداری کشور را نصیب ایشان کرده که به راه حل هایی برای عبور از بروکراسی انجامیده است. 📍 @komeilialireza
🤝 درباره ترکیب‌ «محمدباقر جلیلی»! با عنایت به تاکید مجدد رهبری باید گفت که بخشی از جامعه حتما به دنبال تداوم مسیر شهید رییسی است و آن را درست یا غلط در دکتر قالیباف نمی بیند. با ماندن همه کاندیدها دور دومی شدن انتخابات قطعی است و بعید نیست بین پزشکیان و یکی از آقایان جلیلی یا قالیباف باشد. بدنه فعالی که جان خودش را هم برای انقلاب میدهد در ستادهای دکتر جلیلی است و اینها حاضر نیستند برای قالیباف بدوند. رای آنها به ایشان در صورت لزوم، متاسفانه از باب «دفع افسد به فاسد» خواهد بود! لذا در صورت مواجهه قالیباف و پزشکیان بعید است تیم های فعالی که روستا به روستا می‌روند تا رای مردم را جلب کنند تشکیل بشود و این عامل خطرناکی است. گرچه پزشکیان آنقدر رای ندارد که دور اول را ببرد و عدم اجماع اصولگرایان مضر نیست ولی در دور دوم، حدود ۳۰ درصد جامعه قطعا با نماینده انقلابی است و دیگران در تردید به سر خواهند برد لذا این بدنه پویا نقش مهمی را ایفا میکنند که در صورت حضور جناب قالیباف خوف آن می‌رود که آنان بی تفاوت بمانند و اقدام درخوری نکنند. شخصا قالیباف را فاسد نمی دانم هر چند از ضعف های او نوشته ام ولی بدنه پویای انقلابی مذهبی و حتی روستایی تفکر دیگری نسبت به ایشان دارد. گرچه برخی انقلابیون می توانند نقش تعدیل کنندگی را ایفا کنند ولی باز هم این تصویر نمی‌شکند لذا باید نگران بود و این رای منفی جدی را نادیده نگرفت. طبعا درباره دکتر جلیلی هم بخشی‌ از بدنه متوسط شهری دچار ابهام است که این نیز با حضور برخی چهره‌ها و حمایت آنان قابل‌ تعدیل است. چنانچه سال ۹۲ نوشتم بهترین گزینه «محمد باقر جلیلی» است و حالا هم اگر ترکیب درستی از ستادهای این دو بتوان به دست آورد پیروزی قطعی است چرا که چهره دولت منحوس روحانی هنوز در اذهان جامعه خراب است و پزشکیان بطور تمام عیار با همان تیم به میدان آمده است. در همه این حالات اگر انتخابات زیر پنجاه الی شصت درصد باشد شکست پزشکیان قطعی است و البته اینطور نیست که با افزایش مشارکت هم قطعا برنده باشد چرا که قیاس امسال با ۹۲ که روحانی تازه آمده بود و مرحوم هاشمی‌ هم حامی‌ او بود یا ۹۶ که هنوز مردم برای او فرصت قایل بودند و مشارکت هم ۷۳ درصدی بود نابجاست. البته پزشکیان هم ظرفیت های شخصی خاص خود را داراست ولی شخصا نگران رای آوری او نیستم چرا که دولت سوم روحانی است. پ ن: فعلا فقط به تبلیغ اصلح بپردازیم و بس! 📍 @komeilialireza
⛔️ شما به حضور حداکثری باور دارید؟ بخدا دروغ می گویید! فرزند شهیدی؟ خب گیرم پدر تو بود فاضل از فضل پدر تو را چه حاصل ؟! چون بی تقوایی سیاسی می‌کنی یعنی هیچی نیستی! منبری هستی؟ خدا به نفست اثر بدهد ولی حق نداری خلاف مبانی سیاسی انقلاب عمل‌ کنی و ارزشهای کشور را خرج کاندیدای خودت کنی! سالهای طولانی است عده ای محدود و معدود که بیش از اکثریت جامعه می فهمند می‌خواهند برای مردم تصمیم بگیرند! اسم شان پدرخوانده است هر چند خوششان نیاید... 👈 ما خوب یادمان هست! همین ها سال ۸۴ قسم حضرت عباس علیه السلام خوردند که احمدی نژاد خاین است و وحدت شکن است و باید کنار برود! همین ها سال ۹۲ سه گزینه که جمعا ۱۰ میلیون رای آورده بودند را وحدت شکن خواندند و گزینه خودشان را با ۶ میلیون رای مطلوب کشور و ملت خواندند. البته بنده هم همان سال به همان گزینه شش میلیونی رای داده بودم! حالا هم با دیکتاتوری و زور بنگاه‌های رسانه ای و لابی های سیاسی می‌گویند تو درست است اقلا ده پانزده درصد یعنی بیش از سه چهار میلیون رای بیشتر داری ولی چون ما علم غیب داریم مثل سال ۸۴ می گوییم تو وحدت شکن هستی و باید از همین حالا کنار بروی! تو را به خدا از این تبختر و دیکتاتوری دست بردارید. بگذارید مردم آزادانه رای بدهند! اصلا دور دوم را خدا آفریده برای همین که دو نفر برتر رقابت کنند. چرا باید شما تعیین کنید چه کسی رقابت کند و چه کسی نه؟! خب کاندیدای شما چطور‌ نمی‌تواند رای مردم را در دور اول بگیرد ولی در دور دوم پیروز است؟ رای با رویکرد حداقلی و دفع افسد به فاسدی خوب است یا رای دلی و با شور و حال؟! چرا باید شما تشخیص بدهید که چه کسی بهتر است و به رای مردم نباید تن بدهید؟! مدل شوم کاندیدای پوششی را عارف و جهانگیری بنیان گذاشتند و به کام حضرت خوش آمد!‌ انتخابات دو مرحله ای می‌شود؟ خب‌ بشود. در دور دوم اگر حضور حداکثری رقم بخورد مردم به شما رای نمیدهند؟ خب‌ ندهند! بالاخره ما نفهمیدیم حضور حداکثری را دوست دارید یا نه ؟ واقعا به این سخن رهبری باور دارید یا نه؟! خب بگذارید مردم پرشورتر حضور یابند خروجی‌ هر چه شد شد! تازه چه کسی گفته آقایی که در خود تهران با این همه خدمت اینقدر رای آورده را مردم برخواهند گزید؟ مگر مردم نشان نداده اند که افراد راستین در عقیده خودشان - هر چه که باشد- را بر می‌گزیند نه کسانی‌که نه این هستند نه آن؟! تو را به خدا از این سیاست ورزی ضد مردمی و آلوده به دیکتاتوری پدرخوانده ها دست بردارید! 📍 @komeilialireza
🧮 دو شرط اساسی پیروزی در دور دوم انتخابات ستادهای انتخاباتی حتی در اردوگاه اصولگرایان، بخاطر تحریک رفقا به کناره گیری، لولویی از «دولت سوم روحانی» ساختند که واقعا هم هست ولی از آن مهمتر تصویری از «رای آوری قطعی کاندیدای اصلاحات» ساخته اند که با واقعیت میدان تطابق ندارد چرا که نماینده آنان زیر چهل درصد آراء را در بهترین حالت داراست و امکان شکست آنان در دور دوم اصلا کم نیست. 👈 به دو شرط! اول اینکه بجای خالی کردن دل هواداران، آنان را به حرکت برای «گفتگو با آحاد جامعه» تشویق کنید و باور داشته باشید که حرف درست و منطقی شنیده می‌شود و حتما در رای مردم موثر است و اینطور نیست که آراء تغییر نکنند. دوم اینکه ستادهای خود را جمع نکنند و به خانه نروند! هر کس به دور دوم نرفت با تمام قوا به حمایت از فرد پیروز همت بگمارد والا «عدم هم افزایی» می تواند به نتیجه تلخی‌ منجر بشود که البته لازمه آن سعه صدر و «تبدیل رقابت به رفاقت» است. اصلا خوب است که کاندیدای راه نیافته بشود مسوول‌ ستاد کاندیدای راه یافته تا کمترین ریزش رای را ایجاد نماید. متاسفانه با وجود موج های تخریبی درون گفتمانی خصوصا در این روزها مقداری اقناع سخت می نماید ولی عقلا باید از همین حالا میدان دار بشوند و رفاقت ها را شکل بدهند و البته مراقب اختلاف افکنی اتاق عملیات روانی رقیب باشند! 📍 @komeilialireza
✂️ چرا پدرخواندگان اصولگرایی و اصلاح طلبی هر دو ضد جلیلی هستند؟! حق میدهم که حتی ساعت ۱:۲۰ شب‌ هم تلاش کنند از حاجی‌ خرج کنند و آخرین تلاش شان را بکنند تا مردم را از لولوها بترسانند ولی چرا بدنه اصلی سیاسیون یعنی کسانی‌ که مراکز اصلی ثروت و قدرت را در اختیار دارند از اصولگرا تا اصلاح طلب مخالف جدی جلیلی بودند و واقعا از همه ارزشهای جهان خرج کردند تا کسی بجز او رییس جمهور بشود ؟! از نکات مهم و جالب این دوره، برای خودم این بود که دیدم گرچه بدنه جوان تازه واردی که با رییسی وارد دولت شده بودند سمت دکتر جلیلی ایستادند ولی درعین حال کل بدنه تکنوکرات همه نهادهای کشور و حتی نهادهای انقلابی با قالیباف و برخی پزشکیان بودند. 👈 براستی جلیلی چه خطری برای اینها دارد؟ مهمترین چیزی که من از قدیم در دکتر جلیلی دیدم محل ندادن به این آقایان بود. نه جلسات آنها را شرکت می کرد نه از حرف آنها برای آمدن یا نیامدن یا ماندن و نماندن تبعیت می کرد و این خطرناک است چرا که اینها باید بتوانند نظرشان را در کشور اعمال کنند و می‌کنند! آری! «انتخابات» تنها ابزار قدرت یابی کسانی‌ است که به این دو سر قیچی قدرت متصل نیستند چنانچه احمدی نژاد همین طور بود و اگر «رای مردم» نبود این افراد حق ندارند از جایی بالاتر بروند و منصب مهمی داشته باشند! این یک حقیقت تلخ است ولی به شکل ملموسی اصحاب قدرت احساس خطر کردند و فقط مردم هستند که می‌توانند این معادله و «بازی بزرگان» را بر هم بزنند. پ ن: همه کسانی که محکم پای این جریان تخریب آمدند را مزدور آنها نمیدانم ولی برخی مستقیما منافعی دارند محکم !! 📍 @komeilialireza
🔒 نقش بدعت «اجماع» علیه آگاهی، کنش‌گری و مردم سالاری! در همین انتخابات به وضوح از ابتدا می‌شد سردی جریان فعال و کنشکر مردمی را به خاطر «بلاتکلیفی» ناشی از بدعت اجماع دید! خیلی ها با این حجت که هنوز نمی‌دانیم باید برای چه کسی کار کنیم برای هیچ کس کار جدی نکردند و خب‌ طبعا از این «بی تحرکی» نمی شود نتیجه ای جز انتخابات سرد و مشارکت حداقلی گرفت! همه منتظر بودند تا یک عده «باصطلاح عقلای‌ قوم» در تهران برای آنها تصمیم بگیرند! آقایانی که همواره با مدل حداقلی و تنازل گرای «لولوسازی» کار سیاسی کرده اند با دامن زدن به مسأله اجماع، عملا هم شور و حال انتخاباتی را کشته اند و هم بدنه دلسوز کشور را دچار ابهام و ترس و تردید و نگاه حداقلی کرده اند. راه حلی جز ایجاد جریان انقلابی «سیاسی» از نسل جوان نیست. جریان کنونی عرصه سیاست هنوز در دستان جریانات سنتی است که با مبانی انقلاب در انتخابات حاضر نمی‌شود و دایما با تفکرات ضد آگاهی و ضدمشارکتی «صالح مقبول» و «اجماع» و.. شعور و تحرک مردم را به محاق می‌برد. اساسا انتخاباتی رشد آور است که سلایق مختلف و حتی شبیه به هم در آن دیده شود و درباره تفاوت های کاندیداها و ایده های آنان بحث های جدی شکل بگیرد ولی با طراحی صحنه توسط پدرخوانده های اصولگرایی، عمده بحث مردم به اینکه چه کسی می‌ماند و چه کسی از کدام کاندیدا حمایت کرد، رفت! اجماع فقط در لحظات آخر و آن هم اگر مطمین باشیم طرف مقابل مضر، یک صدا و یک سبد شده و حتما رای می‌آورد از باب «دفع ضرر» معتبر است والا «انتخابات رقابتی پرشور» طبیعتاً به دور دوم کشیده می‌شود و نهایتا هم «میزان رای ملت است» اگر باوری به این امر، وجود داشته باشد! آیا در آینده شاهد جریان جدید سیاسی که حقیقتا انتخابات را محمل‌ رشد مردم بداند خواهیم بود یا نسل جوان سیاست هم از روی دست گذشتگان و با همان مبانی غلط کار خواهد کرد؟! 📍 @komeilialireza
❇️ گزینه های احتمالی دولت جلیلی چه کسانی خواهند بود؟ خیلی ها می پرسند تیم احتمالی دولت دکتر جلیلی چه کسانی اند؟ آنچه می‌نویسم البته حدس های شخصی خود من هست : 👈 دو نکته کلیدی برای فهم این نکته وجود دارد: یکم.‌ بنظرم جلیلی بنا ندارد از افراد مشهور سیاسی بهره ببرد و بیشترین تیم او از جوانانی خواهند بود که کارشناس یک عرصه هستند و امروز در دل نهادهای کشور حضور و مسوولیت میانی دارند و گاها نتوانستند بخاطر عدم وابستگی به جریانات سیاسی، در عین شایستگی‌به مقام بالاتر برسند. مثلا مهندس دوستی که اجرای پالایشگاه مهم ستاره خلیج فارس را بعهده داشت و در دولت شهید رییسی استاندار هرمزگان شد، می‌توانند از گزینه های احتمالی دولت بعد باشند. دوم. جوانان کارشناسی چون دکتر کهتری، کریمی، عزیزی، ایزدخواه و... می‌توانند از گزینه های محتمل‌ مسوولیت های دولت بعد باشند. کارشناسان باسوادی که تجربه سالها کار اجرایی در بدنه دولت را هم دارند و از سلامت شخصی خوبی نیز برخوردارند و محور کمیته های تخصصی دولت سایه ایشان بودند. چنانچه در گذشته دیدیم البته افرادی خبره چون دکتر صفری معاون کنونی اقتصادی وزارت خارجه که در فضای غربگرای آن وزارتخانه رویکرد شرق گرایی را جلو برد و اتفاقات مهمی را با روسیه، چین، شانگهای و... رقم زد نیز از گزینه های دولت سایه ایشان و محتمل‌ دولت آینده می‌توانند باشند. بر خلاف تصور عمومی‌، چهره های رسانه ای گاها تندرو جایی در دولت سایه نداشتند چرا که ساحت مباحث آنجا «مسایل حکمرانی» بود و اینان در آن مقام حرفی نداشتند. البته قبول دارم که این طیف بدلیل تحرک رسانه ای، برند دکتر جلیلی را جابجا کرده اند ولی عقلانیت تعاملی جلیلی آن است که در دولت سایه تجلی کرده است و بس! 📍 @komeilialireza
🔻 خاطره ای از نسبت جلیلی با فلسطین این روزها بچه های فلسطینی نگران از نتیجه انتخابات سوال می‌کنند که اوضاع از چه قرار است؟ چرا که می دانند گرچه سیاست کلان نظام جمهوری اسلامی درباره مقاومت فلسطین تغییر نمی کند ولی سرعت و کیفیت آن می تواند تغییر کند چنانچه می گفتند ما در دوره جلیلی در شورای عالی پیشرفت بیشتری در کارهای خودمان بخاطر بهبود در هماهنگی ها داشتیم. چند سال قبل، یک بار که تهران بودم دکتر گفتند بیا مهمانی داریم. رفتم دیدم مرحوم دکتر رمضان عبدالله شلح، دبیر کل جهاد اسلامی فلسطین و جانشین ایشان جناب زیاد نخاله آمده اند. گفتگوهایی درباره لزوم تاکید بر اسلو شد. زمانی بود که شهرک سازی ها ادامه داشت و دوستان معتقد بودند حداقل دشمن را باید به اسلو پایبند کرد. دکتر البته نقد داشت و می گفت سطح مسأله نباید اینقدر پایین بیاید که ما به اسلو برگردیم و به آن راضی شویم چرا که آنها هم به هیچ قراردادی پایبند نیستند و نخواهند بود. در آن زمان ایشان مسوولیتی جز عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی نداشت ولی هم رفاقت با مقاومتی ها از گذشته موجود بود و هم آنها دکتر را قبول داشتند و موثر در کشور می دیدند. در ایام طوفان الاقصی هم جلسات کارشناسی متعددی داشتند. سه روز بعد از این اتفاق، جلسه مشورتی بود که می خواستند راههای پیشبرد این اتفاق را بررسی کنند چون معتقد بودند این رخداد یک نقطه عطف است و اگر در آن ببازیم صدمات جدی میخوریم و بالعکس! 📍 @komeilialireza