#یاصاحبالزمان
✨ما زمزمه حضور را می فهميم ...
✨معنای زلال نور را می فهميم...
✨از بس که به داغ انتظارت مانديم ...
✨ای باوردل! ظهور را میفهميم...
#العجلمولایغریبم
تعجیل در فرج مولایمان صلوات
سرهنگ بیاتی:
🔴🍁
🍁
❇️مردم سالاری دینی (3)
💠وجوه اشتراک و افتراق مردم سالاری دینی با مردم سالاری غیردینی
🔸🌹🔹
❇️وجوه اشتراک و افتراق مردم سالاری دینی با مردم سالاری غیردینی عبارتند از:
🔴الف) وجوه اشتراک:
1-ذی حق دانستن مردم و حرمت نهادن به ملت.
2- زمینه سازی برای مشارکت مردمی در تمام مراحل تصمیم گیری سیاسی و اجتماعی.
3- تعیین #انتخابات، به عنوان طریق قانونی اعمال مردم سالاری.
4- الزام به رأی اکثریت در امور اجرایی.
5- احترام به آزادی های فردی و جمعی.
6- توسعه همه جانبه و رشد و شکوفایی خلاقیت ها در پرتو تضارب آرا و تعامل افکار.
🔵ب) وجوه افتراق:
1- در مردم سالاری سکولار، حاکمیت ملی به طور مطلق پذیرفته می شود؛ ولی در مردم سالاری دینی با پذیرش حاکمیت مطلق خداوند، حاکمیت ملی نسبی خواهد بود.
2- مردم سالاری سکولار، رأی اکثریت را به صورت مطلق ملاک عمل قرار می دهد؛ اما در مردم سالاری دینی در بعد قانون گذاری، رأی اکثریت در چارچوب شریعت پذیرفته می شود.
3-در مردم سالاری سکولار، حاکمیت اولاً و بالذات از آن مردم است، ولی در مردم سالاری دینی، حاکمیت اولا و بالذات از آن خداست و حاکمیت مردم در طول حاکمیت خداوند است و نه در عرض آن.
4- در مردم سالاری سکولار، دین صرفاً امری شخصی و مربوط به حوزه فردی است؛ اما در مردم سالاری دینی، دین، حوزه فردی و اجتماعی مردم را در بر می گیرد.
5- مردم سالاری سکولار با مردم سالاری دینی در ارائه تعریف از بشر و حقوق آن در پاره ای از موارد دیگر با هم اختلاف دارند.
#نشستهای_بصیرتی
#ثامن
#روشنگری
#مردمسالاری_دینی
🔴🍁
🍁
❇️مردم سالاری دینی (4)
💠روش تحقق مردم سالاری دینی
🔹🌺🔸
🔻مهمترین مطلبی که در خصوص تفاوت روش تحقق مردم سالارس دینی با سایر دیدگاه ها وجود دارد در «ارزش مدار بودن» این روش است. در این روش اگر چه مبنای پذیرش رأی و نظر مردم مورد توجه است اما از ارزشها و فضایل اخلاقی نیز غفلت نمی شود، بلکه محوریت با ارزشهاست و حکومت اسلامی حق ندارد به بهانه مردمداری، روش تساهل و کم رنگ کردن ارزشهای دینی را به کار گیرد؛ مردم مسلمان خود خواستار آزادی و دموکراسی در سایه دین و در راستای اهداف دینی اند و آنچه را که ضد دینی باشد بر نمی تابند. مقام معظم رهبری در این باره می گوید: «روشهایی که برای کسب قدرت و حفظ آن به کار گرفته می شود باید روشهای اخلاقی باشد در اسلام کسب قدرت به هر قیمتی، وجود ندارد و روشها خیلی مهمند.»
🔹آنچه امروزه برای تبیین #دموکراسی در غرب و مردم سالاری به آن توجه می شود ارزش زدایی از آن است. در جامعه اسلامی نیز برخی بر آنند که مردم سالاری را از ارزش مداری دور کنند؛ در حالی که خواست مردم مسلمان، تحقق نظام اسلامی و استمرار آن با حضور و مشارکت مردم در چارچوب حفظ همه اصول اسلامی است.
🔸بر همین اساس، مسؤولان #منتخب_مردم نیز در نظام اسلامی باید همتشان را به رفع نیازهای مردم، با اخلاص و توجه به خدا و اتصال به او مصروف دارند.
🔹در نظام امامت، #انتخاب_مردم بر اساس انتصاب شرعی و انتصاب بر مبنای مقبولیت و انتخاب عمومی است. به همین دلیل در قانون اساسی جمهوری اسلامی، اصل پنجم بر اساس نظریه ی نصب و اصل ششم و یکصد و هفتم بر مبنای جمهوریت و مردم سالاری تبیین شده است.
🔺وظایفی چون مردم داری، خدمت به مردم و مانند آن ها به تحکیم روابط دولت و مردم و استحکام مردم سالاری دولت اسلامی می انجامد.
#نشستهای_بصیرتی
#ثامن
#روشنگری
#مردمسالاری_دینی
💠🍁
🍁
✅یادداشت روز
🔴از #رقیبهراسی تا تخریب سپاه
✍️ عزیز غضنفری
🔸🌹🔹
🔻این روزها با استناد به بیانات حضرت امام(ره) درباره ورود #سپاه و ارتش به سیاست و #انتخابات، تحلیلهای گوناگونی مطرح میشود و در این میان یک جریان مشخص با اهداف معین خط تخریب سپاه را در پیش گرفته است:
💠نکات تحلیلی:
🔸1- سپاه تأکیدات حضرت امام(ره) و پس از ایشان #رهبر_معظم_انقلاب درباره عدم ورود به دستهبندیهای سیاسی را به دیده یک دستور شرعی و قانونی مینگرد و خود را بدان ملتزم میداند. در سپاه کمیسیونی تحت عنوان «فرمان حضرت امام» وجود دارد که با قاطعیت به مسئله ورود اعضای سپاه به فعالیتهای حزبی و انتخاباتی رسیدگی میکند. ضمن اینکه دکترین رفتار سیاسی سپاه که سند بسیار مهم در سپاه به حساب میآید، هرگونه ورود به احزاب و حمایت مصداقی از هر کاندیدا و گروه سیاسی در انتخابات را نهی کرده است.
🔹2- موضوع ورود نظامیان به انتخابات بر اساس رعایت قانون، نه منع قانونی دارد و نه مخالف با بیانات حضرت امام(ره) است؛ هرچند بر اساس دکترین رفتار سیاسی سپاه، سپاه از هیچ فردی با هرگونه سابقه، نظامی و غیرنظامی، حمایت نخواهد کرد.
🔸 3- در آغاز تشکیل سپاه برخی از فرماندهان سپاه مانند محسن رضایی و محمدباقر ذوالقدر عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نیز بودند که با تذکر امام مبنی بر اینکه یا در حزب باشید، یا در سپاه بمانید، با انصراف از فعالیتهای سیاسی در سپاه ماندند و برخی دیگر نیز چون محسن آرمین از سپاه انصراف دادند. تأکید امام(ره) مربوط به دورانی است که به خاطر شکلگیری تازه سپاه و عدم تجربه لازم، تعداد اندکی از اعضاء سپاه هر دو مسیر نظامیگری و کار حزبی را توأمان دنبال میکردند؛ که البته بهسرعت این رویکرد اصلاح شد و تاکنون نیز این اهتمام بهتصریح امام(ره) دنبال میشود؛ اما نهی حضرت امام هیچ منافاتی با ارتقاء آگاهیهای سیاسی در سپاه ندارد. چه اینکه ایشان در همان مقطع ضمن نهی از ورود به کارهایی به سبک سیاستبازان، فرمودند که قواى مسلح، باید داراى دید سیاسى باشند و هرگز کورکورانه عمل نکنند.
🔺نکته پایانی: کسانی که امروز به بیانات امام راحل استناد میکنند و بر اساس آن خط تخریب سپاه را در پیش گرفتهاند، باید به این سؤال پاسخ دهند که هماکنون آیا در سپاه اختلاط مشاغل نظامی و حزبی وجود دارد؟ آیا سپاه به غیر از اینکه به تبیین و بصیرتافزایی معتقد است، به تبلیغ یک حزب و کاندیدا روی آورده است؟ یقیناً اینگونه نیست و نخواهد بود.
#نشستهای_بصیرتی
#ثامن
#روشنگری
7.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ #اطلاعنگاشت
💢موضوع: مروری بر ویژگیهای شهید سلیمانی
قهرمان شکست استکبار
💠رهبرانقلاب در دیدار دستاندرکاران مراسم سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی (۱۳۹۹/۰۹/۲۶) شهادت سردار سلیمانی را یک حادثه تاریخی خواندند و برخی از ویژگیهای شهید سلیمانی را برشمردند که در این اطلاعنگاشت مرور میشود.
#نشستهای_بصیرتی
#ثامن
#روشنگری