eitaa logo
خوشه چین
149 دنبال‌کننده
358 عکس
77 ویدیو
1 فایل
■امام علی علیه السلام: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بنگر که چه گفته می‌شود نه این که چه کسی می‌گوید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹آزادی و اختیار انسان🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری انسان در میان موجودات، رسیده به مرحله آزادی و اختیار و خلیفة اللَّهی و انتخاب و به مرحله‏ ای که خود باید برای خود نیکی را انتخاب کند و آن نیکی که خود برای خود انتخاب نکرده و از خارج به او تحمیل شده است اصلًا برایش نیکی نیست. مثلًا صداقت، امانت، راستی، آزادی خواهی، آزادمنشی، تقوا همه اینها آن وقت برای انسان فضیلت است که این انسانی که در سر دوراهی انتخاب قرار می‏ گیرد طرف خوب را برای خود انتخاب کند. همین‏ قدر که از خارج به او تحمیل شد یعنی طبیعی و ذاتی شد، آن کمالْ دیگر کمال انسانی و آن فضیلتْ دیگر فضیلت انسانی نیست. شرط فضیلت انسانی این است که خود انسان قیام به آن فضیلت بکند. بعد ما می‏ آییم سراغ بهشت و مقابل آن، جهنّم. طبیعت بهشت یعنی تجسم اعمال اختیاری انسان. اگر عملی اختیاری نباشد اصلًا بهشتی وجود ندارد. بهشت یعنی مخلوق خود انسان، یعنی تجسم اعمال اختیاری خود انسان. اگر انسانی نباشد و اگر اختیاری و عمل اختیاری وجود نداشته باشد اصلًا بهشتی نمی‏ تواند وجود داشته باشد. 📚 آشنایی با قرآن، ج ۶، ص ۱۲۶ - ۱۲۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹شتابزدگی🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری هر قضاوت و اظهار نظری مقداری معین مدارک لازم دارد و تا مدارک به قدر کافی در یک مسئله جمع نشود هرگونه اظهار نظر، شتابزدگی و موجب لغزش اندیشه است. قرآن کریم مکرر به اندک بودن سرمایه علمی بشر و کافی نبودنش برای برخی قضاوت های بزرگ اشاره می‏ کند و اظهار جزم را دور از احتیاط تلقی می‏ نماید. مثلًا می‏فرماید: 《وَ ما أُوتِیتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِیلًا》 آن مقدار علم و اطلاعی که به شما رسیده اندک است و برای قضاوت کافی نیست. امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند در قرآن بندگان خویش را با دو آیه اختصاص داد و تأدیب فرمود: یکی اینکه تا به چیزی علم پیدا نکرده‏ اند تصدیق نکنند {شتابزدگی در تصدیق} و دیگر اینکه تا به چیزی علم پیدا نکرده‏ اند، تا به مرحله علم و یقین نرسیده‏ اند، رد و نفی نکنند {شتابزدگی در انکار} خداوند در یک آیه فرمود: 《أَ لَمْ یؤْخَذْ عَلَیهِمْ مِیثاقُ الْکتابِ أَنْ لا یقُولُوا عَلَی اللَّهِ إِلَّا الْحَقَ‏》 آیا از آنها در کتاب {کتاب فطرت یا کتاب های آسمانی} پیمان گرفته نشده که جز آنچه حق است {حق بودنش محرز است} به خداوند نسبت ندهند؟ در آیه دیگر فرمود: 《بَلْ کذَّبُوا بِما لَمْ یحِیطُوا بِعِلْمِهِ‏》 انکار کردند و تکذیب کردند چیزی را که به علم آن احاطه نداشتند. {نمی‏ شناختند} 📚 انسان و ایمان، ص ۶۶ - ۶۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹حقوق زندانی🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری ما هزار و سیصد سال است که می‏ گوییم - و اینهاست که این مکتب را حفظ کرده و نگه داشته - کاسه شیر را در دم آخر برای علی علیه السلام می‏ آورند، می‏ خواهد میل بفرماید، می‏ فرماید باقی‏ اش را به اسیرتان بدهید، مبادا اسیرتان گرسنه بماند: ارْفَقوا بِاسیرِکمْ‏ با اسیرتان با رفق و مدارا رفتار کنید. در مدتی که ابن ملجم در خانه علی زنده بود، کسی کوچکترین شکنجه‏ ای به او نداد و این افتخار اسلام است. ما دیدیم خود امام خمینی سلّمه اللَّه تعالی در روزهای اولی که رژیم سقوط کرد و افراد را می‏ گرفتند، در اولین اعلامیه‏ هایی که ایشان دادند گفتند - و همیشه این مطلب را تکرار کرده‏ اند؛ در هفته گذشته که در خدمتشان بودیم باز به دادستان تأکید می‏ کردند - که زندانی اسیر است، زندانی تا وقتی که زندانی و اسیر است، کوچکترین مزاحمتی به او نباید بشود، شکنجه نباید بشود، آزار نباید بشود، پذیرایی هم باید بشود. محکمه به جرمش رسیدگی کند، هر مجازاتی برایش تشخیص داد آن مجازات باید اجرا شود، ضمن این که توصیه می‏ کردند هیچ شفاعتی را قبول نکنید، هیچ وساطتی را قبول نکنید، هیچ وابستگی را نپذیرید، هر کس می‏ خواهد باشد، وابسته به هر کس می‏ خواهد باشد، هر کس می‏ خواهد شفیعش باشد، هیچ این حرف ها نباید مطرح باشد، ولی در عین حال آن مجرم هم در عالم خودش حقی دارد، حق او هم نباید از بین برود. این است که آینده ما جز این که بر پایه همان عدالت اسلامی و ارزش های اسلامی باشد قابل بقا نیست. این را من فقط به عنوان یک نوع اندرز به طبقه جوان و پراحساس که احساسات آنها را همیشه تقدیر کرده و می‏ کنم عرض می‏ کنم که ما نباید تحت تأثیر احساساتمان ولو درباره یک مجرم از مرز خارج شویم. 📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۹۸ - ۹۹ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
6.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹مداح نباید با خون امام حسین تجارت کند🔹 📣 حمید منتظر مداح و پیرغلام اهل‌بیت (ع) ما مداحان آمده‌ایم با امام حسین(ع) به سعادت دنیا و آخرت برسیم نه اینکه با خون سیدالشهدا به تجارت برسیم. ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹صداقت و حقیقت جویی🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری هر حزبی، هر مرامی مادام که در فکر خودش صداقت دارد، از روی عقیده و ایمان حرفی را می‏ زند یعنی‏ حقیقت جوست {ولو از نظر اسلام منحرف شده اما حقیقت‏ جوست} از نظر اسلام حقیقت جو عاقبتش به خیر است، چون آیه: 《وَالَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهْدِینَّهُمْ سُبُلَنا》 در واقع همین است. من واقعا معتقدم هر فرد یا گروهی، هر مرامی، هر فکر و هر مذهبی داشته باشند، اگر آن فکر و آن مذهب را از روی صداقت بپذیرند و واقعا روی همان حس حقیقت‏ جویی دنبال آن بروند عاقبتشان به خیر است، یا در همین دنیا خدا آنها را هدایت می‏ کند و یا اگر احیانا در مسیر حقیقت‏ جویی از دنیا بروند در آن دنیا خدای متعال نه تنها آنها را معذب نمی‏ کند، بسا هست که مقام خوبی هم داشته باشند. 📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۱۱۳ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹 دوری از گناه 🔻 امام علی علیه‌السلاممَن كَثُرَ فِكرُهُ فِي المَعاصِي دَعَتهُ إلَيها》 آن‏كه در گناهان بسيار انديشه كند، [اين كار] او را به گناه می‌كشانَد. 📚 غررالحكم، ح ۸۵۶۱ ‌ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹بازگو نکن، تحقیق کن🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری اسلام چه می‏ گوید؟ می‏ گوید هر وقت چنین چیزی شنیدی ابداً به زبان نیاور. اگر دغدغه داری، خودت برو تحقیق کن. تو که حوصله تحقیق کردن نداری دیگر چرا بازگو می‏ کنی؟! حق تحقیق داری، برو تحقیق کن اما حق بازگو کردن نداری. {می‏ گویند در دهی مسلمان و یهودی با هم زندگی می‏ کردند. از آن ده تا مزاری دو فرسخ راه بود.} یهودی ها می‏ گفتند این مزار مال ماست، آن را ما ساختیم. مسلمان ها می‏ گفتند خیر، مال ماست. یهودی ها می‏ گفتند این مال ماست به دلیل این که مناره ندارد، مسلمان ها می‏ گفتند مال ماست به دلیل این که مناره دارد. با همدیگر دعوا و زد و خورد می‏ کردند، دست و سرها شکست و آدم ها کشته شد. همیشه به سر و کله همدیگر می‏ زدند اما حالِ این که دو فرسخ بروند ببینند آیا مناره دارد تا مال مسلمان ها باشد یا مناره ندارد تا مال یهودی ها باشد، نداشتند. 📚 آشنایی با قرآن، ج ۴، ص ۳۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹عطوفت تا پای دار🔹 ✍ امام خمینی از اموری که هر چه بیشتر باید به آن توجه شود رفاه حال زندانیان است. چه گروه هایی که بر ضد جمهوری اسلامی قیام مسلحانه نموده و مردم بیگناه کوچه و بازار را به خاک و خون کشیده‌اند؛ و چه کسانی که با فروش و توزیع مواد مخدره فرزندان کشور را به فساد کشانده‌اند؛ و چه سایر گناهکاران. اینان اکنون اسیران شما هستند، و به دست خود به اسارت کشیده شده‌اند. با اسرای خود، چه اینان و چه اسرای جنگی، رئوف و مهربان باشید و برادرانه رفتار کنید؛ و زندان‌ها را به یک مدرسۀ آموزش و تربیت اخلاقی مبدل کنید، چنانچه تا کنون عمل کرده‌اید، تا منحرفان و گناهکاران شیرینی عدالت اسلامی را بچشند، و به اسلام و نظام اسلامی رو آورند؛ و از روی حقیقت توبه کنند و بازگشت به اسلام و خدای متعال نمایند، که باب رحمت گنهکاران را بهتر جذب می‌کند. حتی آن کس که مستحق حدود الهی است، از قتل و دیگر جزاها، باید از عطوفت‌ مأموران، تا پای دار و محل مجازات، برخوردار باشند. 📚 پیام به مناسبت ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، ۱۳۶۲/۱۱/۲۲ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹مرا با سخنان زیبای خود مستایید🔹 📣 امام علی علیه السلام مردم از پست ترين حالات زمامداران در نزد صالحان اين است كه گمان برند آنها دوستدار ستايش اند، و كشور دارى آنان بر كبر و خود پسندى استوار باشد، و خوش ندارم، در خاطر شما بگذرد كه من ستايش را دوست دارم، و خواهان شنيدن آن مى باشم. سپاس خدا را كه چنين نبودم و اگر ستايش را دوست مى داشتم، آن را رها مى كردم به خاطر فروتنى در پيشگاه خداى سبحان، و بزرگى و بزرگوارى كه تنها خدا سزاوار آن است. گاهى مردم، ستودن افرادى را براى كار و تلاش روا مى دانند. اما من از شما مى خواهم كه مرا با سخنان زيباى خود مستاييد، تا از عهده وظايفى كه نسبت به خدا و شما دارم بر آيم، و حقوقى كه مانده است بپردازم، و واجباتى كه بر عهده من است و بايد انجام گيرد اداء كنم، پس با من چنانكه با پادشاهان سركش سخن مى گويند، حرف نزنيد، و چنانكه از آدم هاى خشمگين كناره مى گيرند دورى نجوييد، و با ظاهرسازى با من رفتار نكنيد، و گمان مبريد اگر حقّى به من پيشنهاد دهيد بر من گران آيد، يا در پى بزرگ نشان دادن خويشم، زيرا كسى كه شنيدن حق، يا عرضه شدن عدالت بر او مشكل باشد، عمل كردن به آن، براى او دشوارتر خواهد بود. پس، از گفتن حق، يا مشورت در عدالت خوددارى نكنيد، زيرا خود را برتر از آن كه اشتباه كنم و از آن ايمن باشم نمى دانم، مگر آن كه خداوند مرا حفظ فرمايد. پس همانا من و شما بندگان و مملوك پروردگاريم كه جز او پروردگارى نيست. او مالك ما، و ما را بر نفس خود اختيارى نيست. ما را از آنچه بوديم خارج و بدانچه صلاح ما بود در آورد. به جاى گمراهى هدايت، و به جاى كورى بينايى به ما عطا فرمود. نهج‌البلاغه، ترجمه محمد دشتی، خطبه ۲۱۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
5.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹کاری کنید که خدا راضی باشد🔹 📢 شهید رجایی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹آزاد مرد باشید🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری علی علیه السلام می‏ گوید با من که حاکم هستم این گونه نباشید، آزاد مرد باشید. لا تُکلِّمُونی بِما تُکلَّمُ بِهِ الْجَبابِرَة مبادا آن اصطلاحاتی را که در مقابل جبّاران به کار می ‏برید که خودتان را کوچک و ذلیل و خاک پا می ‏کنید و او را بالا می ‏برید و به عرش می ‏رسانید، برای من به کار ببرید. ◽️نُه کرسی فلک نهد اندیشه زیر پای‏ ◾️تا بوسه بر رکاب قزل ارسلان زند مبادا با من این گونه حرف بزنید! با من همان‏ طور که با دیگران حرف می ‏زنید، صحبت کنید. وَلا تَتَحَفَّظوا مِنّی بِما یتَحَفَّظُ بِهِ عِنْدَ اهْلِ الْبادِرَة و اگر دیدید احیاناً من عصبانی و ناراحت شدم، حرف تندی زدم، خودتان را نبازید، مردانه انتقاد خودتان را به من بگویید، از من حریم نگیرید. وَلا تُخالِطونی بِالْمُصانَعَةِ با باری به هر جهت، هر چه شما بفرمایید صحیح است، هر کاری که شما می‏ کنید درست است {این را می ‏گویند مصانعه و سازش} با من رفتار نکنید. هرگز با من به شکل سازشکارها معاشرت نکنید. وَلا تَظُنُّوا بِی اسْتِثْقالًا فی حَقٍّ قیلَ لی‏ گمان نکنید که اگر حقّی را در مقابل من بگویید، یعنی اگر علیه من کلمه‏ ای بگویید که حق است، بر من سنگین خواهد آمد. بحق از من انتقاد کنید، ابداً بر من سنگین و دشوار نخواهد بود، با کمال خوشرویی از شما می ‏پذیرم. وَلَا الِتماسَ اعْظامٍ لِنَفْسی‏ ای کسانی که من حاکم و خلیفه ‏تان هستم و شما رعیت من هستید، خیال نکنید که من از شما این خواهش را دارم که از من تمجید و تعظیم کنید، از من تملّق بگویید، مرا ستایش کنید، ابداً. بعد یک قاعده کلّی را ذکر می‏ کند: فَانَّهُ مَنِ اسْتَثْقَلَ الْحَقَّ انْ یقالَ لَهُ اوِ الْعَدْلَ انْ یعْرَضَ عَلَیهِ کانَ الْعَمَلُ بِهِما اثْقَلَ عَلَیه‏ یعنی آن آدمی که وقتی حق را به او می ‏گویی دشوارش می ‏آید و ناراحت می ‏شود که چرا حق را گفتی، عمل کردن حق برای او سخت‏ تر است. 📚 آزادی معنوی، ص ۲۱ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹ناخوش آواز🔹 ✍ شیخ اجل سعدی شیرازی ناخوش آوازی به بانگ بلند قرآن همی خواند، صاحبدلی برو بگذشت و گفت: ترا مشاهره چندست؟ گفت: هيچ. گفت: پس زحمت خود چندين چرا همی دهی؟ گفت: از بهر خدا می خوانم. گفت: از بهر خدا مخوان ◽️گر تو قرآن برين نمط خوانی ◾️ببری رونق مسلمانی 📚 گلستان سعدی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin