eitaa logo
خوشه چین
150 دنبال‌کننده
358 عکس
75 ویدیو
1 فایل
■امام علی علیه السلام: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بنگر که چه گفته می‌شود نه این که چه کسی می‌گوید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹نقد یعنی اعتناء🔹 📣 آيت‌الله العظمی شبیری زنجانی یکی از رفقا می گفت: شما به آقای خمینی اشکال می کنید من ناراحت می شوم، در حالی که متوجه نبود که طرح و نقد آراء یک عالم در حقيقت اعتناء به آراء اوست. ما هر روز نظریات مرحوم شیخ، آخوند و آقای خویی را بارها نقد می کنیم، آیا این تنقیص آنهاست یا اعتناء به آنها. اگر اسم عالم را نبریم و مطلب را نقد کنیم کم کم نام آن عالم نسیا منسیا می شود. وقتی دیدم در درس برخی تحمل شنیدن نقد آراء آقای خمینی را ندارند، با این که من معتنی بودم به انظار آقای خمینی، ولی برای این که این عده تحمل نداشتند، مجبور شدم دیگر آراء آقای خمینی را مطرح نکنم. 📚 جرعه ای از دریا، جلد سوم، صفحه ۶۵۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹غایت بعثت🔹 📣 امام خمینی همۀ اختلافاتی که در بشر هست برای این است که تزکیه نشده است. غایت بعثت این است که تزکیه کند مردم را تا به واسطۀ تزکیه، هم تعلم حکمت کند و هم تعلم قرآن و کتاب و اگر تزکیه بشوند، طغیان پیش نمی‌آید. کسی که تزکیه کرد خود را، هیچ گاه خودش را مستغنی نمی‌داند وإِنَّ الاِْنْسَانَ لَیَطْغَی، أَن رَآهُ اسْتَغْنَی؛ وقتی که خودش را می‌بیند و برای خودش مقام قائل است و برای خودش عظمت قائل است، این خودبینی اسباب طغیان است. اختلافاتی که بین همۀ بشر هست، اختلافاتی که سر دنیا بین همۀ بشر هست، این اختلافات ریشه‌اش این طغیانی است که در نفس هست و این گرفتاریی است که انسان دارد؛ گرفتاری به خود دارد و به هواهای نفسانیه. اگر انسان تزکیه بشود و نفس انسان تربیت بشود، این اختلافات برداشته می‌شود. اگر تمام انبیای عظام جمع بشوند در یک شهری و در یک کشوری، هیچگاه با هم اختلاف نمی‌کنند؛ برای اینکه تزکیه شده‌اند، علم و حکمت را بعد از تزکیه در نفس دارند. گرفتاری همۀ ما برای این است که ما تزکیه نشده‌ایم، تربیت نشدیم. عالِم شدند، تربیت نشدند، دانشمند شده‌اند، تربیت نشده‌اند، تفکراتشان عمیق است، لکن تربیت نشده‌اند. و آن خطری که از عالمی که تربیت نشده است و تزکیه نشده است بر بشر وارد می‌شود آن خطر از خطر مغول بالاتر است. غایت بعثت این تزکیه است، غایت آمدن انبیا این تزکیه است و دنبالش آن تعلیم. اگر نفوسی تزکیه نشده و تربیت نشده وارد بشوند در هر صحنه، در صحنۀ توحید، در صحنۀ معارف الهی، در صحنۀ فلسفه، در صحنۀ فقه و فقاهت، در صحنۀ سیاست، در هر صحنه‌ای که وارد بشوند، اشخاصی که تزکیه نشدند و تصفیه نشدند و از این شیطان باطن رها نشدند، خطر اینها بر بشر خطرهای بزرگ است. و باید کسانی که می‌خواهند در این عالم تربیت کنند دیگران را، قبلاً خودشان تزکیه شده باشند، تربیت شده باشند و کسانی که در بشر می‌خواهند زمامداری کنند اگر بخواهند که طغیان نکنند و کارهای شیطانی نکنند، باید تزکیه کنند خودشان را و بعثت برای همین است که همگان را تزکیه کند. 📚 بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم تبریز. ۱۳۶۰/۳/۱۱ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹آزادی فکری واقعی🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی شما کرسی آزادفکری سیاسی را، کرسی آزاد فکری معرفتی را تو همین دانشگاه تهران، تو همین دانشگاه شریف، تو همین دانشگاه امیرکبیر به وجود بیاورید. چند نفر دانشجو بروند، آنجا حرفشان را بزنند، حرف همدیگر را نقد کنند، با همدیگر مجادله کنند. حق، آنجا خودش را نمایان خواهد کرد. حق اینجوری نمایان نمی شود که کسی یک انتقادی را پرتاب بکند. اینجوری که حق درست فهمیده نمی شود. ایجاد فضای آشفته‌ی ذهنی با لفاظی ها هیچ کمکی به پیشرفت کشور نمی کند. شما تجربه‌ی این پدر پیرتان را در این زمینه داشته باشید. آنی که کمک می کند به پیشرفت کشور، آزادی واقعىِ فکرهاست؛ یعنی آزادانه فکر کردن، آزادانه مطرح کردن، از هو و جنجال نترسیدن، به تشویق و تحریض این و آن هم نگاه نکردن. یک وقت شما یک حرفی می زنید، ناگهان می بینید همه‌ی ناظران سیاسی جهان که وجودشان انباشته‌ی از پلیدی و خباثت است، برای شما کف می زنند. به این تشویق نشوید. به قول رائج بین جوان ها، جوگیر نشوید. بحث درست بکنید، بحث منطقی بکنید. سخنی را بشنوید، سخنی را بگوئید؛ بعد بنشینید فکر کنید. این همان دستور قرآن است. «فبشّر عباد الّذین یستمعون القول فیتّبعون احسنه». سخن را باید شنفت، بهترین را انتخاب کرد. 📚 بیانات در دیدار جمعی از نخبگان علمی کشور، ۱۳۸۸/۸/۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹هشدار🔹 📣 حجت‌الاسلام استاد قرائتی در حرم امام رضا (ع) فردی از من پرسید: شما چند سال است که طلبه ای؟ گفتم: از ۱۵ سالگی. آن فرد گفت: امیرالمومنین (ع) به اصحاب و شاگردانش که نگاه می کرد از آنان لذت می بُرد؛ آیا تو هم به عنوان طلبه و شاگرد امام زمان (عج) طوری زندگی می کنی که اگر آقا تو را ببینند از تو لذت ببرند. اینجا بود که این هشدار آن فرد، مرا تکان داد و من هم این را برای شما به عنوان تذکری مهم نقل می کنم تا به آن فکر کنید. 📚 خاطره حجت الاسلام قرائتی، 1397/11/13 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹غفلت از خودسازی🔹 ✍ آیت الله ابراهیم امینی بزرگترین مشکل ما اینست که به علم اصالت مى‌دهیم و آن را به جاى عمل مى‌پنداریم. چون عالم دینى هستیم و سر و کارمان با امور دینى است همه را در خودمان تجسم‌ یافته مى‌انگاریم. چون از خودسازى و تزکیه و تهذیب نفس سخن مى‌گوییم و اخلاق نیک و بد را تشریح مى‌کنیم و درس اخلاق مى‌خوانیم یا مى‌گوییم و یا کتاب اخلاق مى‌نویسیم، خودمان را تهذیب‌ شده و واجد مکارم اخلاق مى‌پنداریم. چون از دروغ و غیبت و سخن‌چینى و تندخویى و حسد و بداخلاقى و ستمکارى و خلف وعده و تکبر و خودخواهى و هواپرستى، و دیگر صفات زشت مذمت مى‌کنیم، خودمان را پاک و منزه مفروض مى‌داریم. چون درس عرفان مى‌خوانیم و مى‌گوییم و مقامات سیر و سلوک نفسانى را تشریح مى‌کنیم، از مقام رضا و توکل و ذکر و انس و کشف و شهود و فناء، سخن مى‌گوییم و الفاظ جبروت و ملکوت و ناسوت را بر زبان جارى مى‌سازیم و شرح حال عارفان را بازگو مى‌کنیم، خودمان را از عرفا و سالکین الى اللّه محسوب مى‌داریم. خود را با مفاهیم عرفان سرگرم مى‌سازیم و این سرگرمى را عرفان عملى مى‌پنداریم. در منبرها و خطابه‌ها و سخنرانى‌ها مردم را پند و اندرز مى‌دهیم، به اخلاق نیک و عمل صالح دعوت مى‌کنیم، از ارتکاب گناه و اخلاق زشت بر حذر مى‌داریم، و فکر مى‌کنیم که با گفتن پند و اندرز و ایراد سخنرانى، خودمان در زمره نیکان و صالحان و پرهیزکاران قرار مى‌گیریم. سرگرم خواندن فقه و اصول و استنباط احکام الهى و تعیین وظیفه مقلدین و حاشیه زدن بر رساله‌ها و تخمیس اموال مردم و تقسیم آن در بین طلاب و شاگردان هستیم، اما ممکن است از ضرورت خودسازى و تزکیه و تهذیب و پرورش و تکمیل نفس و انجام وظائف و تکالیف شخصى به کلى غافل باشیم. وظائف مقلدین را تعیین کنیم، لیکن چنان اسیر هوى و هوس و مردم‌دارى و حب جاه و مقام باشیم که اشتغالات شبانه‌روزى خودمان را بهترین طریق سیر و سلوک الى اللّه محسوب بداریم و فکر شناخت وظیفه شخصى و عمل به آن هیچگاه در مغز ما خطور نکند. در این حال، اظهار ارادت ها، دست‌ بوسى‌ها، تبرک‌ جوئى‌ها، التماس دعا گفتن‌ها، انتظار شفاعت‌ها و نذر و نیازهاى مردم، بیشتر ما را از خودمان و ضرورت خودسازى و تزکیه و تهذیب نفس غافل مى‌گرداند. 📚 خودسازی (تزکیه و تهذیب نفس)، فصل: بزرگترین مشکل ما ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹به کجا چنین شتابان🔹 ✍ استاد شفیعی کدکنی ◽️به کجا چنین شتابان؟ ◽️گَوَن از نسیم پرسید ◽️دلِ من گرفته زینجا ◽️هوس سفر نداری ◽️ز غبار این بیابان؟ ◽️همه آرزویم، اما ◽️چه کنم که بسته پایم... ◽️به کجا چنین شتابان؟ ◽️به هر آن کجا که باشد به جز این سرا سرایم ◽️سفرت به خیر! اما، تو و دوستی، خدا را ◽️چو ازین کویرِ وحشت به سلامتی گذشتی ◽️به شکوفه ها به باران ◽️برسان سلامِ ما را ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹موعظه میرزا🔹 📣 آيت‌الله العظمی شبیری زنجانی ◽️از یکی از اخوان مرعشی شنیدم: موقعی که مرجعیت میرزای شیرازی عظمت پیدا کرد و تقریبا منحصر به فرد شد، در جلسه ای که سلام و صلوات خیلی زیاد بود، بعد از رفتن افراد، آخوند ملا فتحعلی می آمد و میرزا را موعظه می کرد تا سم دنیوی این سلام و صلوات ها گرفته شود. 📚 جرعه ای از دریا، جلد دوم، صفحه ۳۸۱ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹آزادی اندیشه🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری آزادی تفکر، آزادی منطق، آزادی اندیشه که با آزادی انعقاد فکر نباید اشتباه شود. آزادی تفکر نه آزادی انعقاد اندیشه. تفکر باید آزاد باشد. هر مکتبی که به ایدئولوژی خودش ایمان و اعتماد دارد ناچار طرفدار آزادی اندیشه و تفکر است. هر مکتبی که ایمان و اعتمادی به خود ندارد جلو آزادی اندیشه و تفکر را می‏ گیرد، می‏ خواهد مردم را در یک محدوده خاصی نگه دارد و نگذارد که تفکر کنند یا فکر خود را ابراز کنند؛ همین طور که ما امروز در کشورهای کمونیستی جهان می‏ بینیم که به دلیل این که خود اینها بیش از همه می‏ دانند که ایدئولوژی‏ شان آسیب‏ پذیر است حتی رادیوهای شان را هم یک موجه می‏ کنند که ملتشان صدای مردم دیگر دنیا را نشنوند و یک بُعدی بار بیایند. 📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۴۱ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹روش نظام🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی اختلاف نظر، اختلاف ممشا، اختلاف سلیقه عیب نیست، که حسن است؛ مضر نیست، که مفید و نافع است. این یک مطلب است که در میدان معارضات این چنینی، نظام با هیچ کس برخورد نمی کند. آنجائی که افراد در چهارچوب اصول رفتار کنند، دنبال خشونت نروند، درصدد بر هم زدن امنیت جامعه نباشند، آسایش جامعه را نخواهند به هم بزنند - از این کارهای خلافی که انجام می گیرد؛ دروغ‌‌‌‌‌پراکنی و شایعه - نظام هیچ گونه مسئله‌‌‌‌‌ای ندارد. مخالفینی هستند، نظراتی دارند، نظرات خودشان را بیان می کنند؛ نظام برخورد نمی کند. بنای نظام در اینجا، جذب حداکثری و دفع حداقلی است. این، روش نظام است؛ این را همه توجه بکنند. آن کسانی هم که نظر مخالف دارند، نظرات مخالف با نظرات رسمی دارند، در این چهارچوب می توانند خودشان را مقایسه کنند. 📚 خطبه های نماز جمعه تهران، ۱۳۸۸/۶/۲۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹دروغ است🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری اگر فردی درباره فردی یا مؤسسه‏ ای حرفی زد ما چه وظیفه‏ ای داریم. آیا وظیفه داریم سکوت کنیم؟ نه. آیا وظیفه داریم حتی بگوییم «ما که نمی‏ دانیم، خدا عالم است»، «من چه می‏ دانم، شاید باشد شاید نباشد»؟ نه. آیا وظیفه داریم در مجالس نقل کنیم، بگوییم «چنین چیزی می‏ گویند»؟ به طریق اولی‏ نه. پس وظیفه‏ مان چیست؟ مادام که بینه شرعی اقامه نشده و شرعاً بر ما ثابت نشده است، باید بگوییم دروغ است. فقط وقتی که شرعاً ثابت شد و یقین پیدا کردیم‏... مادام که بینه شرعی نیست، نه حق داریم بازگو کنیم، نه حق داریم بگوییم «نمی‏ دانیم، چه می‏ دانیم، شاید هست، شاید نیست» و نه حق داریم سکوت کنیم، بلکه وظیفه داریم بگوییم دروغ است. هر وقت شرعاً ثابت شد، آن وقت وظیفه ما مبارزه کردن است. البته در هر موردی وظیفه‏ ای داریم. در بعضی از مسائل، ما باید مبارزه کنیم، در بعضی از مسائل حاکم شرعی باید وظیفه‏ اش را انجام بدهد، مثل مورد زنا. 📚 آشنایی با قرآن، ج 4، ص 45 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹عجز نفس🔹 ✍ شیخ اجل سعدی شیرازی یکی از صاحبدلان زورآزمایی را دید به هم بر آمده و کف بر دماغ انداخته. گفت: این را چه حالت است؟ گفتند: فلان دشنام دادش. گفت: این فرومایه هزار من سنگ برمی‌دارد و طاقت سخنی نمی‌آرد. ◽️لاف سرپنجگی و دعوی مردی بگذار ◾️عاجز نفس فرومایه، چه مردی، چه زنی ◽️گرت از دست بر آید دهنی شیرین کن ◾️مردی آن نیست که مشتی بزنی بر دهنی ◽️اگر خود بر دَرَد پیشانی پیل ◾️نه مرد است آن که در وی مردمی نیست ◽️بنی آدم سرشت از خاک دارد ◾️اگر خاکی نباشد آدمی نیست 📚 گلستان سعدی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹در محضر خدا🔹 📣 امام خمینی اگر خدای نخواسته، یک وقتی خواستید به یک کسی جسارت کنید، بفهمید که در حضور خدا دارید به بندۀ خدا جسارت می‌کنید. اگر غیبت کردید از یک مؤمنی، بدانید که در حضور خدا غیبت کردید از یک مؤمنی. اعمال شما به حسب روایات عرضه داده می‌شود پیش رسول‌اللّه‌ صلی‌اللّه‌ علیه و آله و سلم. اگر اعمال شما عرضه داده شد و رسول‌اللّه‌ دید شما خلافکار هستید چقدر ایشان ناراحت می‌شود؟! نخواهید که رسول‌اللّه‌ ناراحت بشوند؛ قلب مبارک ایشان را مکدر نکنید. اگر یک وقت صفحۀ عمل من و شما را بردند رسول‌اللّه‌ دید که از غیبت و از تهمت و از فحش و امثال ذلک پر است، جهت قلبش هم که او اطلاع دارد همه‌اش توجه به دنیاست، جهت اخلاق هم اخلاقیات فاسده، بغض و حسد و کینه، عرض می‌کنم بدبینی نسبت به مردم، آن وقت یک همچو چیزی ببیند شاید در حضور ملائکة‌اللّه‌ و در حضور خدای تبارک و تعالی خجالت بکشد که این شخص از پیروان شماست، از شیعیان شماست، از امت شماست. انسان اگر از یک نفری که به انسان مربوط است، ارتباط دارد فرض کنید که برادر انسان است، پسر انسان است، قوم و خویش انسان است، نوکر انسان است، اگر چنانچه یک بدی واقع بشود از او، انسان پیش مردم خجالت می‌کشد. شما همه مرتبط به رسول خدا هستید. شما با این آمدنتان در این حوزه‌ها خودتان را مرتبط به فقه اسلام کردید. خودتان را مرتبط به رسول خدا و قرآن خدا کردید. به رسول خدا ممکن است بر بخورد اگر چنانچه شما یک کار زشتی بکنید. ممکن است خدای نخواسته یک وقت بر خلاف دعا نفرینمان بکند 📚 بیانات در دیدار روحانیون و طلاب علوم دینی، ۱۳۵۰/۷/۲۷   ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin