eitaa logo
خوشه چین
150 دنبال‌کننده
358 عکس
75 ویدیو
1 فایل
■امام علی علیه السلام: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بنگر که چه گفته می‌شود نه این که چه کسی می‌گوید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹در اینجا جهاد، نجنگیدن است🔹 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹گفتگو چیست؟🔹 گفت‌وگو جزو ذات انسان است. انسان موجود اجتماعی است و گفت‌وگو مهمترين وجه اين مدنیت است. گفت‏‌وگو در نگاه اول امری بدیهی به نظر می‌‏رسد که همیشه در زندگی اجتماعی خود از آن بهره برده‌‏ایم. مثل نفس کشیدن است که از لوازم حیات بشر به شمار می‌‏رود. نفس می‌‏کشیم بدون آنكه از ساز و کار آن اطلاعی داشته و نسبت به آن آگاهی و توجه خاصی داشته باشیم، اما همین ‏که نفس کشیدنمان دشوار شد و دچار خفقان شدیم، به نقش ریه و ساز و کار تنفس و هوای مورد نیاز برای ادامه حیات توجه و دقت می‌‏کنیم، در صحبت با دیگران هم نسبت به آنچه در این هم‏صحبتی و ارتباط ایجاد می‏‌شود یا نمی‌‏شود، تأمل نمی‌‏کنیم. در جریان گفت‏‌وگو تنها اطلاعات رد و بدل نمی‌‏شود بلکه اتفاقی پیش ‏می‏‌آید که انسان‌‏ها با اندیشه و ذهن یکدیگر آشنا می‌شوند و از این رهگذر شعور یا خرد جمعی شکل می‌‏گیرد. در آینه گفت‌‏وگو با دیگران است كه می‏‌توان ذهن و اندیشه خود را مشاهده کرد. گفت‌‏وگو دو جنبه بیرونی و درونی دارد که راه دسترسی به درون و گفت‌‏وگوی واقعی با خود، از رهگذر گفت‌‏وگوی بیرونی میسر می‌‏شود. در کنجی نشستن و با خود حرف زدن و در صدد فهم درون برآمدن راه به جایی نمی‌‏برد. بنابراین مهارت‌‏های گفت‏‌وگو در ارتباط انسان با خودش، دیگران، طبیعت و با خداوند، اهمیت و ارزش پیدا می‏‌کنند و اکنون که تفاهم بین انسان‏‌ها رنگ باخته، تجدید حیات گفت‏‌و‏گو و بازآفرینی مهارت‌‏های آن نیاز اساسی به‌‏شمار می‏‌رود. 📚 وبسایت کانون گفتگو ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹علل ظهور متکلمان اسلامی🔹 ✍ متفکر شهید استاد مرتضی مطهری پیوستن اقوام و ملل مختلف به اسلام با یک سلسله افکار و اندیشه‏ ها، و همزیستی مسلمین با ارباب دیانات دیگر از قبیل یهودیان و مسیحیان و مجوسیان و صابئین، و مجادلات مذهبی که میان مسلمین و آن فرقه‏ ها رخ می‏ داد، و خصوصاً پیدایش گروهی به نام «زنادقه» در جهان اسلام که به طور کلّی ضدّ دین بودند با توجّه به آزادی‏ ای که خلفای عبّاسی - در حدودی که با سیاست برخورد نداشت - داده بودند، و پیدایش فلسفه در عالم اسلامی که به نوبه خود شکوک و شبهاتی بر می‏ انگیخت، موجب شد که بیش از پیش ضرورت تحقیق در مبانی ایمانی اسلامی و دفاع از آنها در میان مسلمین احساس شود و موجب ظهور متکلّمان برجسته‏ ای در قرن های دوم و سوم و چهارم گردید. 📚 کلیات علوم اسلامی، ج ۲، ص ۱۱۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹می بیند و می پوشد🔹 ✍ شیخ اجل سعدی شیرازی حق جل و علا می‌بیند و می‌پوشد و همسایه نمی‌بیند و می‌خروشد. ◽️نعوذ بالله اگر خلق غیب دان بودی ◾️کسی به حال خود از دست کس نیاسودی 📚 گلستان سعدی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹تواضع🔹 ✍ شیخ اجل سعدی شیرازی ◽️یکی قطره باران ز ابری چکید ◾️خجل شد چو پهنای دریا بدید ◽️که جایی که دریاست من کیستم؟ ◾️گر او هست حقا که من نیستم ◽️چو خود را به چشم حقارت بدید ◾️صدف در کنارش به جان پرورید ◽️سپهرش به جایی رسانید کار ◾️که شد نامور لؤلؤ شاهوار ◽️بلندی از آن یافت کاو پست شد ◾️در نیستی کوفت تا هست شد ◽️تواضع کند هوشمند گزین ◾️نهد شاخ پر میوه سر بر زمین 📚 بوستان سعدی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹جزای عدل🔹 ✍ شیخ محمود شبستری گرت امروز سوی ظلم میل است بدان کان میل فردا چاه ویل است چو فردا نیک و بد اندر شمار است جزای عدل نور و ظلم نار است شنیدستی که خود بد ز مردم بود فردا به صورت مار و کژدم برو ای دوست ترک خوی بد کن ز من بشنو دوای جان خود کن خوی نیکو گزین کان دلپذیر است که فردا شهد و خمر و آب و شیر است بساز امروز نیکو کار خود را بسوز ار می‌توانی تخم بد را چو دانی مزرعه دنیاست انبار چو دادت مزرعه تخم نکو کار تو تخم نیک کاری بد نباشد جزایش جز یکی هفتصد نباشد اگر خار است اگر خرماست بارت همان باشد قیامت در کنارت درین معنی که گفتم نیست نقصان حقیقت همچنین باشد یقین دان 📚 کنز الحقایق ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹نزاع نکنید🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری وَ لاتَنازَعوا کوشش کنید خودتان با همدیگر اختلاف نداشته باشید که خیلی خطرناک است. تنازع نکنید که اگر تنازع بکنید تَفْشَلوا سست می ‌شوید. جنگ و اختلاف داخلی سستی می ‌آورد، یعنی شما باید در مقابل دشمن یک مشتِ گره کرده باشید. آن وقتی که خودتان با یکدیگر نزاع و اختلاف می ‌کنید، آن نیرویی که باید علیه دشمن مصرف بشود علیه خودتان مصرف می ‌شود. ببینید این اختلافات داخلی که میان مسلمان ها هست چه بر سر مسلمین آورده؟ فلسطینی اردنی را می ‌کشد و اردنی فلسطینی را. من تجربه دارم؛ خدا می ‌داند به آن اندازه که نیروی ما صرف خدمت به اسلام و مبارزه با دشمن اسلام می ‌خواهد بشود، چند برابر این نیرو صرف خراب کردن خودمان می ‌شود. قرآن می ‌گوید: وَ لاتَنازَعوا نزاع نکنید فَتَفْشَلوا نتیجه ‌اش این است که سست می ‌شوید، استحکامتان را از دست می ‌دهید. وَ تَذْهَبَ ریحُکمْ‏ یعنی آن بادِ عزت و غلبه و دولت که برایتان می ‌‏وزید از بین می ‌رود. نسیم دولت و قدرت و غلبه، بعد از تنازع از بین می ‌رود چون تنازع سستی می ‌آورد و سستی نسیم عزت و دولت و غلبه را از شما می ‌گیرد. این هم یک دستور که تنازع نکنید. 📚 آشنایی با قرآن، ج ۳، ص ۹۳ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹حق الناس🔹 📣 حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری بعد از آنکه راهپیمایی عید فطر با شکوه هر چه بیشتر برگزار شد، مرحوم شهید بهشتی در جامعه روحانیت مطرح کرده بود که حالا که مردم آمدند نباید در این حرکت مردمی فترت ایجاد شود، لذا از مردم به راهپیمایی دعوت شد. من به منزل آقای بهشتی رفتم که ببینم برنامه چیست و چه کار باید کرد و جمعیت را چطوری هدایت کنیم. در این حین خبر رسید که آقای مفتح را در دوراهی قلهک دستگیر کرده اند. دستگاه سعی داشت جمعیت را متفرق یا شقه شقه و سپس برخورد کند. مرحوم آقای بهشتی نگران شد. در این حال خبر رسید جمعی از مردم در خیابان عباس آباد در حرکت هستند. مرحوم بهشتی به شهید حسن اجاره دار ماموریت داد که مردم را به سمت خیابان شریعتی هدایت کنند تا یکپارچه شوند و مردم از جاده قدیم شمیران راهپیمایی را ادامه دادند. موقع اذان ظهر به پیچ شمیران رسیدیم. مرحوم شهید بهشتی فرمودند: خوب است همین جا نماز را بخوانیم. ایشان جلو ایستاد و نماز ظهر و عصر را به جماعت خواندیم. بعد از نماز، راهپیمایی به سمت غرب تهران ادامه یافت. خلاصه نزدیک غروب به میدان آزادی رسیدیم. ریوهای ارتشی داخل میدان آزادی بودند. مردم به میدان آزادی رسیدند و با شعارهایی که سر می دادند، خصوصا خانم ها، سربازان و درجه داران را منقلب کردند و اینها را به گریه انداختند و این علامت خوبی از داخل ارتش بود. مردم از شهید بهشتی می خواستند سخنرانی کند. به ایشان گفتیم: چیزی نداریم که شما بر آن بایستید و سخنرانی کنید. بفرمایید روی ماشین که پارک شده است. ایشان فرمود: ماشین مردم است، حق الناس است و نمی شود که من روی ماشین بروم. عاقبت ایشان روی بشکه ای رفت و سخنرانی خود را شروع کرد. بعد از صحبت ایشان، قطعنامه پایانی را که خیلی تند هم بود من قرائت کردم؛ البته چون فراری بودم با لباس شخصی و عینک دودی قطعنامه را خواندم و ترک موتوری نشسته و فرار کردم. 📚 خاطرات حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر ناطق نوری، ج ۱، ص ۱۴۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹ترکستان🔹 ✍ شیخ اجل سعدی شیرازی زاهدی مهمان پادشاهی بود. چو به طعام خوردن بنشستند کمتر از آن خورد که ارادت او بود و چون به نماز برخاستند بيشتر از آن کرد که عادت او. تا ظن صلاحيت در حق او زيادت کنند. ◽️ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی ◾️کين ره که تو می روی به ترکستانست چون به مقام خويش آمد سفره خواست تا تناولی کند. پسری صاحب فراست داشت گفت: ای پدر باری به مجلس سلطان در طعام نخوردی؟ گفت: در نظر ايشان چيزی نخوردم که به کار آيد. گفت: نماز را هم قضا کن که چيزی نکردی که به کار آيد. ◽️ای هنرها نهاده بر کف دست ◾️عيب ها برگرفته زير بغل ◽️تا چه خواهی خريدن ای مغرور ◾️روز درماندگی به سيم دغل 📚 گلستان سعدی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹مراقبت کنید🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی نمی شود هر کسی را به مجرد یک خطائی یا اشتباهی گفت منافق؛ نمی شود هر کسی را به مجرد اینکه یک کلمه حرفی بر خلاف آنچه که من و شما فکر می کنیم، زد، بگوئیم آقا این ضد ولایت فقیه است. در تشخیص ها خیلی باید مراقبت کنید. من تأکیدم به شما جوانان عزیز، فرزندان عزیز خود من، جوانان پرشور این کشور در سرتاسر میهن عزیز، همین است. انگیزه‌ها با شدت، با قوّت، با ایمان کامل، با امید کامل به آینده حفظ بشود؛ اما در تشخیص ها و در مصداق های مختلف دقت بشود. بی دقتی در مصداق ها، گاهی اوقات ضررها و لطمات بزرگی خواهد زد. 📚 بیانات در دیدار با جمع کثیری از بسیجیان کشور، 1388/9/4 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹نماز جماعت امام🔹 📣 آیت الله سید حسین موسوی تبریزی حضرت امام با اینکه اهل شب زنده داری و تهجد بود و به گفته بعضی از نزدیکانش مثل مرحوم سید احمد خمینی آقا، ایشان ساعاتی از شب را به نماز و عبادت بر می خاست، اما بر خلاف تصور اکثر مردم ایشان نمازهای جماعتش را بسیار معمولی و مثل افراد عادی به جا می آورد و من بارها در نجف و چند بار هم در ایران در شب های احیای ماه مبارک رمضان که مسوولین کشور را برای افطار دعوت می کردند از نزدیک شاهد نماز جماعت ایشان بودم و می دیدم که این نمازها را در حد متعارف انجام می دهند و کسی که نماز امام را ندیده بود پیش خودش تصور می کرد که حتما ایشان نمازش را با رکوع های طولانی و با اذکار زیاد به جا می آورد، اما وقتی از نزدیک مشاهده می کرد، می دید که ایشان بسیار راحت و عادی نماز می خواند و این نیز یک درس برای ما بود که اعمالمان را اعم از عبادی و غیرعبادی به طور متعارف انجام دهیم و از رویه متعارف و معمول خارج نشویم. 📚 خاطرات آیت الله سید حسین موسوی تبریزی، صفحه ۹۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin