🔷 ستون پنجم
🔹 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری (ره)
▪️قرآن راجع به منافقین زیاد سخن میگوید، در حقیقت هشداری است به مسلمانان که همواره بایستی مواظب منافقین باشند و فریب آنها را نخورند زیرا منافق اختصاص به صدر اسلام ندارد، در هر زمانی منافق وجود دارد که در میان صفوف مسلمانان رخنه میکنند و تظاهر به اسلام مینمایند و از پشت خنجر میزنند.
▪️اصطلاح «ستون پنجم» را شاید شنیده باشید. گویا در جنگ بینالملل اول یکی از ارتشها چهار ستون علنی داشت که با اسلحه گرم به دشمن حمله میکرد، ولی گروهی را نیز قبلاً به داخل ارتش مخالف فرستاده بودند که آنان را اغفال میکردند و چنانکه میگویند بیش از چهار ستون علنی، این ستون مخفیانه کار میکردند. نام آنها را «ستون پنجم» گذاشتهاند که در داخل صفوف دشمن تظاهر به محبت میکنند ولی در باطن به نفع گروه خودشان در کارند.
▪️قرآن میگوید: همیشه خطر ستون پنجم، جامعه مسلمانان را تهدید میکند، کسانی که میگویند: امَنّا بِاللهِ وَ بِالْیوْمِ الْاخِرِ وَ ما هُمْ بِمُؤْمِنینَ ما ایمان به خداوند و به روز قیامت آوردهایم، ولی دروغ میگویند.
📚 آشنایی با قرآن، ج 2، ص 74
🔷 خطر منافقین
🔹 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری (ره)
قرآن مجید درباره کفار دو آیه ذکر کرد و درباره مؤمنین سه یا چهار آیه، ولی وقتی به منافقین میرسد حدود سیزده آیه در این باره بحث میکند؛ به علاوه آیات مربوط به منافقین را در چند مورد با کلمه اَلا (آگاه باشید!) آغاز کرد. چرا قرآن این همه درباره معرفی منافقین اهتمام نموده است؟
این مسئله را - که چرا این همه قرآن روی منافقین تکیه کرده است - مفسرین طرح کردهاند و معمولاً چنین پاسخ دادهاند: با وجود اینکه منافق یکی از اقسام کافر است، در عین حال چنانکه از قرآن در بعضی موارد استفاده میشود، منافق خطرش برای اسلام از کافر بیشتر است، زیرا کافر - یعنی کسی که قرآن اصطلاحاً او را کافر میخواند - کسی است که خدا و پیغمبر را قبول ندارد، ولی صداقت دارد، یعنی علناً اظهار میکند و تکلیف مردم با او روشن است. ولی آن کس که بر روی عقیده قلبی خود روپوش نهاده و به زبان طوری سخن میگوید و در دل طور دیگر است، خطرش بسیار زیاد است. زیرا مردم مسلمان را گول میزند، و هیچ گاه مردم از کفار گول نمیخورند. و لذا میفرماید: «انَّ الْمُنافِقینَ فِی الدَّرْک الْاسْفَلِ مِنَ النّارِ»
اینکه در تاریخ میبینیم پیامبر جنگید و پیروز شد ولی علی علیه السلام نتوانست مانند رسول (ص) پیش ببرد، جهتش همین است که پیامبر با کفار جنگید و علی با منافقین؛ یعنی رسول الله با مردمی جنگید که در مسلک و مرام خودشان صادق و صریح بودند و وقتی میگفت بگویید لا اله الّا الله میگفتند ما قبول نداریم. در مقابل رسول الله ابوسفیان شعار میداد: اعْلُ هُبَل، اعْلُ هُبَل و پیغمبر در مقابل آنان میگفت بگویید: اللهُ اعْلی وَ اجَلُّ، و بالاخره الله با هبل رو در روی هم قرار میگرفت، لذا نتیجه معلوم بود: پیروزی الله و شکست هبل.
ولی علی (ع) با همان ابوسفیانها روبرو بود اما شعارشان شعار اسلام بود. معاویه که همواره دنباله رو اهداف پدرش ابوسفیان بود اگر علناً شعارش اعْلُ هُبَل میبود صددرصد از علی شکست میخورد، ولی اینک لباس اسلام به تن کرده و به جای اعْلُ هُبَل گفتن در حالی که برای اسلام اشک تمساح میریزد شعار میدهد که: «وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیهِ سُلْطاناً فَلا یسْرِفْ فِی الْقَتْلِ انَّهُ کانَ مَنْصوراً»
و فریاد میزد: خلیفه مظلوم پیامبر، عثمان، شهید شده است. ایها الناس! مگر میشود خون خلیفه پیامبر هدر رود؟! و بدین وسیله مردم را برای انتقام گرفتن از قاتلین عثمان بسیج مینماید و سپس علی (ع) را به عنوان رهبر آنان معرفی میکند! و حال اینکه کشنده واقعی عثمان خود معاویه است و این کلام علی (ع) در نهجالبلاغه است که: «وَ هُمْ یطْلُبونَ دَماً هُمْ سَفَکوهُ» و نیز میفرماید: آن روزی که عثمان کمک خواست چرا به او کمک نکردی؟! چون منتظر بودی عثمان کشته شود و از کشتهاش بهرهبرداری کنی.
جاسوسانی به مدینه فرستاده بود که در حوالی خانه عثمان مراقب باشند؛ وقتی عثمان کشته شد، بلافاصله پیراهن خونآلود او را به شام برسانند؛ و جاسوسان این مأموریت را به سرعت انجام دادند و این پیراهن مدتی در مسجد شام آویزان بود و معاویه شخصاً گاه و بیگاه در انظار عموم در پای آن اشک میریخت و در سوگ خلیفه پیامبر بر سر و سینه میزد! و بدین وسیله مردم سادهلوح مسلمان برای خدا و به خاطر خدا تحریک میشدند و در راه خدا خون میدادند و کشته میشدند.
و آخرالامر نیز در صفّین هنگامی که احساس شکست کرد، باز از نقشههای فریبکارانه و منافقانه استفاده نمود و قرآن را بر نیزه کرد؛ یعنی ما تسلیم قرآن هستیم. و علی (ع) که میدانست چه نیرنگی در کردار آنان خفته است، فریاد میزد: بزنید و به پیشرفت خودتان ادامه دهید. اما مقدسین نادانی که از خطر منافقین آگاه نبودند فریاد برآوردند که ما با قرآن نمیجنگیم، و اینکه تو میگویی معنایش این است که ما با قرآن بجنگیم. و بدین وسیله حزب اموی خود را نجات داد.
این است خطر هولناک نفاق که قرآن مسلمین را با کلمه اَلا (آگاه باشید) هشدار میدهد. اسلام هر وقت با کفر روبرو شده شکست داده و هر وقت که با نفاق روبرو شده شکست خورده است، چون نفاق از نیروی خود اسلام استفاده کرده و بر ضد آن به کار برده است؛ یعنی لباس اسلام به تن نموده و با آن جنگیده است.
📚 آشنایی با قرآن، ج 2، ص97
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ آیا کفش منو بدون دریافت پول واکس میزنی؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شمس لنگرودی : زندگی در ایران سخته اما در آمریکا بی معنی است برای همین برگشتم گوش کنید👆
🔷 مرجفون
🔹 رهبر معظم انقلاب اسلامی
▪️امنیّت روانی جامعه؛ یعنی دچار اضطراب نکردن مردم، دچار ترس و تردید نکردن مردم؛ اینطور است دیگر؛ این خیلی مهم است. بعضیها با خبری که میدهند، با تحلیلی که میکنند، با تفسیری که از وقایع میکنند، در مردم تردید ایجاد میکنند، ترس ایجاد میکنند؛ این از نظر خدای متعال مردود است؛ قرآن صریح است در این معنا؛ قرآن صریح در این معنا است: «لَئِن لَم یَنتَهِ المُنافِقونَ وَ الَّذینَ فی قُلوبِهِم مَرَضٌ وَ المُرجِفونَ فِی المَدینَة»
▪️مرجفون یعنی همینها. مرجفون یعنی کسانی که در دل مردم اضطراب ایجاد میکنند، ترس ایجاد میکنند؛ اگر چنانچه اینها از این کارشان دست برندارند، خدای متعال به پیغمبر میفرماید: لَنُغریَنَّکَ بِهِم؛ تو را مأمور میکنیم که به سراغ اینها بروی و مجازاتشان کنی. اینقدر این مسئله امنیّت روانی مهم است. مرجفون همان کسانی هستند که امنیّت روانی جامعه را به هم میزنند، شایعهسازی میکنند؛ بعضیها از روی غرض، از مسائل گوناگون تحلیلهای غلط ارائه میدهند.
📚 بیانات در دیدار خانوادههای معظم شهدای امنیت، (۱۴۰۳/۸/۶)
هدایت شده از کارنامه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 راه خمینی (از چه می ترسید؟)
🔷 تناقضات مخالفان نظام اسلامی
🔹 دکتر بیژن عبدالکریمی استاد فلسفه
▪️بسیار جالب است، افکار عمومی در ایران را به سمتی هدایت میکنند که مردم روسری از سر بردارند و علیه حکومت دینی بایستند. هماینها در سوریه افکار عمومی را به سمت گرایش به ریشهای بلند سلفی هدایت میکنند تا علیه حکومت سکولار بجنگند و یک حکومت سلفی با قوانین اسلامی و سفت و سخت بیاورند.
▪️بیایید کمی خودمان را از فریبهای بزرگ رهایی بدهیم، بشار از آل سعود دیکتاتورتر است یا از آل خلیفه؟ آزادیهای سیاسی و اجتماعیاش از عربستان سعودی کمتر است؟ هر آنچه غرب کوشید تا بن سلمان در عربستان اجرا کند، سالها قبل در سوریه وجود داشت، نه دین اجباری بود، نه حجاب. مشروب هم سرو میشد، که البته اکنون اعضای تحریرالشام در حال حمله به فروشگاههای مشروبات الکلی هستند در حلب و باقی شهرهای در دستشان.
▪️بین دختر و پسر هم دیوار نبود. بروید فیلمهای سوریه که قبل 2010 در یوتیوب بارگذاری شدهاند را ببینید، کشوری زیبا، توریستی، فعال و پویا که کنسرتهای خارجی که الان در عربستان مد شده، در آنجا برگزار میشد. هیچ شباهتی به کشورهای عربی دیگر نداشت، از همه هم سکولارتر بود. اما اما، اما، برای اسرائیل یک تهدید بود و غرب این را نمیپذیرد.
▪️بحث نه بر سر دین شماست، نه دیکتاتور بودن یا نبودن حکومت شما و نه حتی سکولار یا مذهبی بودن آن. هر کدام از اینها به مقتضای نیاز آنها میتواند برای ما مردم این منطقه زیبا یا زشت جلوه کند. ما مردم خاورمیانه کی میخواهیم به خود بیائیم و دست از بازیچه سیاستهای غرب و شرق شدن برداریم، خدا میداند. هر روز سازی میزنند و ما هم به هر سازشان آنگونه که میخواهند میرقصیم.
🔷 بدترین مردم
🔹 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری (ره)
▪️پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله یک وقت در حضور اصحاب فرمود: الااخْبِرُکمْ بِشَرِّ النّاس؟ آیا به شما خبر ندهم که بدترین مردم کیست؟
▪️گفتند: بَلی یا رَسولَ اللهِ!
▪️فرمود: بدترین مردم آن کسی است که خیر خودش را از دیگران منع میکند و هرچه دارد تنها برای خودش میخواهد.
▪️آنهایی که حاضر بودند گفتند: با این مقدمه ما فکر کردیم دیگر بدتر از این افراد کسی نیست.
▪️بعد فرمود: آیا میخواهید به شما بگویم از این بدتر کیست؟ صنف دیگری را ذکر فرمود.
▪️اصحاب گفتند: خیال کردیم بدتر از این گروه دوم دیگر کسی نیست.
▪️بعد فرمود: آیا میخواهید از آن بدتر را به شما بگویم کیست؟
▪️گفتند: از این بدتر هم مگر هست؟!
▪️آنگاه صنف سوم را فرمود: بدتر از این افراد، مردمان بد زبانِ فحّاشِ تهمتزن و آبرو برند.
▪️اینجا دیگر حضرت توقف کرد، یعنی بدتر از اینها دیگر وجود ندارد.
📚 آشنایی با قرآن، ج 4ٰ ص 56
🔷 استقلال فرهنگی
🔹 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری (ره)
▪️کلمه «استعمار» را ما خیلی شنیدهایم. استعمار یک شکل ندارد. استعمار سیاسی داریم، استعمار اقتصادی داریم و استعمار فرهنگی داریم که از استعمار سیاسی و اقتصادی خطرناکتر است و اصلا امکان ندارد که استعمار اقتصادی باشد بدون استعمار سیاسی و استعمار فرهنگی. پایه استعمار سیاسی و استعمار اقتصادی استعمار فرهنگی است.
▪️استعمار اقتصادی چه میکند؟ میخواهد منابع یک کشور را ببرد و مردم این کشور را به صورت کارگرها و مصرف کنندههای خودش دربیاورد. استعمار سیاسی چه میکند؟ کوشش میکند حکومت را به دست افرادی بدهد که عامل او و مجری منویات او باشند؛ به ظاهر مستقل باشند و حتی در مقابل آنها غرّش هم بکنند، غرّه هم بکشند اما در باطن، همه دستورها را از آن جا بگیرند.
▪️مگر ممکن است ملتی را استعمار اقتصادی و استعمار سیاسی بکنند بدون آن که استعمار فکری بکنند یعنی بدون آن که فکرش را هم طوری بسازند که با استعمار سیاسی و اقتصادی جور دربیاید؛ شخصیت فکری او را از او بگیرند، او را به آنچه مال خودش است بدبین کنند و به آن فکری که از ناحیه استعمارگر آمده خوشبین کنند، یعنی در مردم حالت تجدد زدگی ایجاد کنند. به آداب خودشان بدبین باشند، آداب آنها را بهتر بدانند. به رسوم خودشان بدبین باشند، رسوم آنها را از رسوم خودشان بهتر بدانند. به ادبیات خودشان بدبین باشند، ادبیات آنها را از ادبیات خودشان بهتر بدانند. به فلسفه خودشان بدبین باشند، فلسفه آنها را از فلسفه خودشان بهتر بدانند.
▪️به دین و آیین خودشان بدبین باشند، دین و آیین آنها را بهتر بدانند. به کتابهای خودشان بدبین باشند، کتابهای آنها را از کتابهای خودشان بهتر بدانند. هر چه که از ناحیه آنهاست آن را خوب بدانند، هر چه از ناحیه خودشان است آن را بد بدانند.
📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص162
فقه پویا و تمدنساز
حکم رهبری در خصوص تقلید زنان از مجتهد زن
✍ محمدرضا محیالدینی
▪️تحلیل سخنان امام خامنهای در خصوص تقلید زنان از مجتهدین زن، ناظر به رویکردی مهم در نگرش فقهی و حکومتی ایشان است که مبتنی بر نیازهای روز جامعه و در راستای ساخت تمدن اسلامی است. امام خامنهای در دیدار روز گذشته خود با اقشار مختلف بانوان جامعه اشاره کردند که: «زنهایی که به اجتهاد فقهی رسیدند کم نیستند. معتقدم بسیاری از مسائل زنانه که موضوعش زنان است و مردها درست موضوع را تشخیص نمیدهند خانم ها باید از مجتهد زن تقلید کنند.» این نگاه به فقه و تقلید از مجتهد زن با توجه به مسائل جدید و مستحدثهای که در عصر حاضر مطرح شده است، نه تنها نشاندهنده یک دیدگاه فقهی نوین، بلکه بر مبنای ضرورتهای حکومتی و تمدنی است.
▪️در تاریخ فقه، بهویژه در میان فقهای متقدم، اکثر فقها حکم عدم جواز تقلید از مجتهد زن را مطرح کردهاند. این دیدگاه بهطور سنتی به دلیل نگرشهای خاص به فقه و مسائل فقهی زنان، بهویژه در آن دوران که مسائل زنان به شکل امروزی پیچیده و متنوع نبود، حاکم بوده است. با این حال، رهبری در مقام ولی فقیه، با نگاهی پویا و واقعبینانه، این حکم را با توجه به نیازهای جدید اجتماعی و مسائل پیچیده و روز جامعه زنان تغییر دادهاند.
▪️بسیاری از مسائل زنان در عصر حاضر، تحت تأثیر تغییرات اجتماعی، فرهنگی و تکنولوژیکی، نیاز به فقهی دارد که قادر باشد بهدرستی پاسخگو باشد و موضوع مبتلابه را به درستی تشخیص دهد. بهویژه با توجه به نقش برجسته رسانهها و فناوریهای نوین، رفتارها، خلقیات و نیازهای زنان در جامعه بهشدت تغییر کرده است. امام خامنهای با درک این تحولات، به این نتیجه رسیدهاند که زنان خود باید در مسائل مربوط به آنان نقش کلیدی داشته باشند و از مجتهدین زن تقلید کنند تا در فهم دقیق و صحیح مسائل خود به درستی هدایت شوند.
▪️این نظر آقا نشاندهنده یک رویکرد حکومتی و تمدنی است که به جای تکیه صرف بر نظرات سنتی و رویکردی فردی در استباط احکام، بر ضرورت انطباق فقه با نیازهای روز جامعه تأکید میکند. رهبری بهعنوان ولی فقیه با بهرهگیری از حکمت و دیدگاههای کلان نظامسازی، این جواز را صادر میکنند تا از این طریق نه تنها فقه را بهروز کنند، بلکه بستری مناسب برای ارتقاء وضعیت زنان در جامعه اسلامی فراهم آورند. این رویکرد در حقیقت یک پاسخ کارآمد به نیازهای فقهی و اجتماعی دنیای امروز است که فراتر از نگاههای فردی و استاتیک به فقه مینگرد و بهطور خاص در راستای ساخت جامعهای پیشرفته و تمدنساز عمل میکند.
🔷 آثار صبر و نرمخویی
🔹 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری (ره)
▪️شخصی میآید در کوچه جلوی پیغمبر را میگیرد، مدعی میشود که من از تو طلبکارم، طلب مرا الآن باید بدهی.
▪️پیغمبر میگوید: اولاً تو از من طلبکار نیستی و بیخود ادعا میکنی، و ثانیاً الآن پول همراهم نیست، اجازه بده بروم.
▪️میگوید: یک قدم نمیگذارم آن طرف بروی (پیغمبر هم میخواهد برود در نماز شرکت کند) همین جا باید پول من را بدهی و دین مرا بپردازی.
▪️هرچه پیغمبر با او نرمش نشان میدهد او بیشتر خشونت میورزد تا آنجا که با پیغمبر گلاویز میشود و ردای پیغمبر را لوله میکند، دور گردن ایشان میپیچد و میکشد که اثر قرمزیاش در گردن پیغمبر ظاهر میشود. مسلمین میآیند که چرا پیغمبر دیر کرد، میبینند یک یهودی چنین ادعایی دارد. میخواهند خشونت کنند.
▪️پیغمبر میگوید: کاری نداشته باشید، من خودم میدانم با رفیقم چه کنم.
▪️آنقدر نرمش نشان میدهد که یهودی همان جا میگوید: «اشْهَدُ انْ لا الهَ الَّااللهُ وَ اشْهَدُ انَّک رَسولُ اللهِ» و میگوید تو با چنین قدرتی که داری این همه تحمل [نشان میدهی؟!] این تحمل، تحمل یک فرد عادی نیست، پیغمبرانه است.
📚 سیری در سیره نبوی، ص ۲۰۷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 خـــواب میرزای نائینی (ره)
کس نمیداند در این بحر عمیق
ســـنگــریــزه قُــرب دارد یــا عقیق
خیلی مراقب رفتارمان با مردم باشیم. حتی اگر در ظاهر خیـلـی از خدا دور باشند، ممکن است خداوند به خاطر یک عمل خیر نگاه ویژهای به آنها داشته و هدایتشان کند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️شهید سیدحسن نصرالله با ما به سان پدری مهربان و دلسوز بود.
سخنان مادر دو شهید لبنانی خانم عائده سرور در دیدار با رهبر انقلاب
🔶 ایران میتواند قطب گردشگری مذهبی جهان شود.
▪️آیا میدانید اگر ایران با رعایت حجاب شرعی به قطب مذهبی دنیا تبدیل شود، میتواند گردشگران بیشتری را جذب نماید. در واقع ناهنجاریهایی مانند بیحجابی و بدپوششی، به صنعت گردشگری کشور ضربه میزند! چرا که گردشگران همواره دنبال دیدن چیزهای جدید، جذاب و متفاوتند.
▪️اگر گردشگران در ایران هم، همان چیزی را ببینند که در کشور خودشان میبینند، رغبتی برای معرفی آن به دیگران نخواهند داشت. تجربه حجاب، برای گردشگران خارجی حس مثبت و جدیدی ایجاد میکند که در جای دیگری نمیتوانند آن را به زیبایی ایران درک و تجربه کنند.
▪️برای گردشگران خارجی، حجاب مقطعی نه تنها محدودیت نیست، بلکه یک تجربه جدید و زیباست. آنها از پوشیدن حجاب و روسریهای رنگارنگ همانند تناول غذاهای محلی و دیدن مناظر فریبنده لذت میبرند و اگر راهنماهای متعهد و خوش فکری داشته باشند، این حس در نهادشان تقویت خواهد شد.
🏵 آیت الله جوادی آملی در دیدار دکتر حسین سیمایی صراف؛ وزیر علوم و هیئت همراه گفتند:
🔹 ما مردم ایران، مردمی بزرگ و بزرگ زاده ایم. ما نه یعنی حوزویان، ما نه یعنی دانشگاهیان، ما یعنی مردم ایران؛ شما اگر سرتاسر آمریکا را بگردید یک اثر باستانی در آن نمی بینید، اما هر کجای ایران قدم بگذارید اثری از آثار هنری و باستانی در آن می بینید.
🔹 ما از زمان انوشیروان، اینجا دانشگاه داشتیم و بعد از اسلام نیز علمای بزرگی همچون شیخ طوسی و امثال او را تربیت کردیم.
🔹 سخنان خداوند، پیامبر و اهلبیت عصمت و طهارت، یقین مطلق و صد درصدی است. ما باید بدانيم شمشير صد درصد در دست ماست، اما چوب بيست درصد، و سي درصد در دست هوس و بیراهه رفتن و اختلاس ها و نجومی هاست.
🔹 به ما گفته اند: بدا به حال کسی که با داشتن شمشیر تیز صد درصدی، در مقابل چوب بیست درصدی شکست بخورد.
🔹 ما عزیزانی داشتیم که در زمستان سرد کردستان، برای حفظ سنگرهای خود آن قدر مقاومت کردند و ماندند تا از سرما یخ زدند و به شهادت رسیدند!
🔹 وقتی پیکر این ها را آوردند در مسجد اعظم قم، ما معمولا در مجلس ترحیم، قرآن و فاتحه می خوانیم و تا آخر فرصت نشستن نیست، اما آن شب، تا آخر مجلس نشستم و گریه کردم؛ نه برای ثواب، بلکه گریه خجالت!
🔹 الان هم اینچنین جوانانی هستند که باید قدر آن ها را دانست، چرا که این ها سرمایه های ما هستند.
🔷 اکسیر محبت
لقمان حکیم فرمود: من سیصد سال با داروهای گوناگون، مردم را مداوا کردم و در این مدت طولانی به این نتیجه رسیدم که هیچ دارویی بهتر از «محبت» نیست!!
کسی از او پرسید: و اگر این دارو هم اثر نکرد چه؟!
لقمان حکیم لبخندی زد و گفت: مقدار دارو را افزایش بده!! که عبارتند از:
▪️جواب سلام را با سلام
▪️جواب تشکر را با تواضع
▪️جواب کینه را با گذشت
▪️جواب بیمهری ها را با محبت
▪️جواب دروغ را با راستی
▪️جواب دشمنی را با دوستی
▪️جواب خشم را با صبوری
▪️جواب سرد را با گرمی
▪️جواب نامردی را با مردانگی
▪️جواب پشتکار را با تشویق
▪️جواب بیادب را با سکوت
▪️جواب نگاه مهربان را با لبخند
▪️جواب دل مرده را با امید
▪️جواب منتظر را با نوید
▪️و جواب گناه و خطا را با بخشش دهید ...
هیچوقت، هیچچیز و هیچکس را بیجواب نگذارید و مطمئن باشید هر جوابی بدهید، یک روزی، یک جوری، یک جایی به شما باز میگردد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 اعتراف شهرام همایون
هدایت شده از الو سلام حاج آقا
♦️ الو سلام حاج آقا / ۶۴
🔸 سلام بفرمایید.
🔹 حاج آقا «اويس قَرَنى» که بود؟
🔸 «اویس بن عامر تمیمی» معروف به اویس قرنی از قبيله «بنى مراد» و از تيره «قرن» یمن بود. او که از راه شتربانی زندگی میکرد، بدون اینكه رسول خدا (ص) را ببيند، مسلمان شد و در زمره «تابعين» قرار گرفت. پيامبر (ص) فرمود: «اويس بهترين و نيكوكارترين تابعين است.»
🔹 چرا اویس پيامبر (ص) را ندید؟
🔸 اویس مادرى پیر و نابینا داشت که از او پرستاری میکرد. روزی از مادرش اجازه گرفت تا به دیدار محبوبش رفته و زود باز گردد، ولی وقتی وارد مدینه شد، پیامبر (ص) در خانه نبود. او ناچار به دیارش بازگشت تا از فرمان مادرش سرپیچی نکرده باشد. پیامبر (ص) وقتی به خانه رسید، فرمود: «این نور کیست که در خانه میبینم؟.» گفتند: «شتربانی که اویس نام داشت به اینجا آمد و زود رفت.» فرمود: «این نور را در خانه ما هدیه گذاشت و رفت.»
🔹 اویس چگونه شخصیتی بود؟
🔸 او به زهد و پارسایی شهرت داشت و از جمله زاهدان معروف تابعین بود. در معرفت و شناسايى حق، مراحل بلندى پيموده و به درجات عالى رسيده بود، اما كسى از عظمت روحى و مراتب معنوىش آگاه نبود. پيامبر (ص) پرده از راز او برداشت و اویس را به مسلمانان معرفى کرد. رسول خدا (ص) بارها به ديدار اويس قرنى اظهار اشتياق کرده و فرموده بود: «هر كس او را ببيند، سلام مرا به او برساند.» گفتند: «يا رسولاللّه! اويس قرنى كيست كه اين مقدار به ياد او هستى و شوق ديدار او را در دل دارى و ياران خود را سفارش مىكنى كه سلام شما را به او برسانند؟» فرمود: «او با وجود عظمت و شخصيتى كه دارد، در نظر شما يك فرد عادى است، اگر از ميان شما غائب گردد، هرگز سراغ او را نمىگيريد و اگر در انجمن شما حاضر شود، به او اهميت نمىدهيد، او در پيشگاه الهى مقام بزرگى دارد، به طورى كه در روز رستاخيز در سايه شفاعت او قبايلى مانند «ربيعه» و «مضر» وارد بهشت مىشوند.» همچنین از رسول خدا (ص) نقل شده است که فرمود: «بوی بهشت از جانب قرن میوزد، ای اویس قَرَن؛ چقدر به تو علاقه دارم، هر که او را ملاقات کرد، از جانب من به او سلام برساند.» گفت بوی بوالعجب آمد به من ... همچنانک مر نبی را از یمن ... که محمد گفت بر دست صبا ... از یمن میآیدم بوی خدا ... بوی رامین میرسد از جان ویس ... بوی یزدان میرسد هم از اویس ... از اویس و از قرن بوی عجب ... مر نبی را مست کرد و پر طرب ... چون اویس از خویش فانی گشته بود ... آن زمینی آسمانی گشته بود.
🔹 اویس چگونه به امام علی (ع) پیوست؟
🔸 امام در مسير حرکت خود به سوى «صفين» در نقطهاى به نام «ذىقار» در نزديكى «بصره» توقف کرد و فرمود: «هزار نفر از طريق كوفه خواهند رسيد و همگى با من پيمان مرگ بسته، آمادگى خود را براى كشتن و كشته شدن در ركاب من اعلام خواهند كرد.» طولى نكشيد که ۹۹۹ نفر از راه رسيده و با امام بيعت کردند. «ابنعباس» مىگويد: «من سخت در تعجب فرو رفتم و دستخوشِ اضطراب شدم كه چرا شماره آنها به هزار نفر نرسيد، زيرا بيم آن داشتم كه اگر اين پيشگويى تحقق نيابد، ممكن است مخالفان، آن را دستاويز خُردهگیریهای خود قرار دهند که ناگهان مردی مسلح و پشمينهپوش از راه رسيد و به حضور امام علی (ع) شرفياب شد و گفت: دستت را بده تا با تو بيعت كنم. امام فرمود: بر چه اساسى بيعت مىكنى؟ گفت: بر اساس پيروى از فرمان تو، مبارزه و فداكارى در ركاب تو، تا هنگامى كه جان بسپارم يا اينكه پيروزى نصيب شما گردد. امام پرسید: اسم تو چيست؟ گفت: اويس، اويس قرنى؟! امام فرمود: پيامبر خدا (ص) به من خبر داد كه من شخصى از امت او را ملاقات مىكنم كه نامش اويس قرنى است، او از اعضاى حزب خدا و پيامبر (ص) است، در راه خدا به شهادت خواهد رسيد و روز رستاخيز در سايه شفاعت او قبايلى مانند ربيعه و مضر وارد بهشت مىشوند.
🔹 بيعت اویس چه تاثیری در جنگ داشت؟
🔸 بيعت شخصیتى مانند اويس، شركت در جنگ و شهادت او، سند ديگرى بر حقانيت امام علی (ع) و جرقهای در قلبهای تاریک بود. چنانکه روزى در جنگ صفين، شخصى از ميان سپاه شام بيرون آمد و با صدای بلند از سپاه عراق پرسید: آيا اويس در ميان شماست؟ گفتند: بله، منظورت چيست؟ گفت: از پيامبر (ص) شنيدم كه فرمود: اويس بهترين و نيكوكارترين تابعين است. او سپس به سپاه عراق پيوست.
🔹 اویس چگونه به شهادت رسید؟
🔸 اويس در جنگ صفين، جزء نيروهاى پيادهنظام بود. او با كمال رشادت و دلاورى جنگید و در رکاب امام به شهادت رسید. مزار منسوب به او در شهر «رقه» سوریه در کنار مقبره «عمار یاسر» قرار دارد که در حمله گروه تروریستی تکفیری داعش به سوریه تخریب شد.
🔹 ممنون حاج آقا
✍️ اکبر مظفری
📚 برداشتی از کتاب: شخصیتهای شیعه در صدر اسلام، (اويس قرنى)، بحثهای آیتالله العظمی جعفر سبحانی، نگارش و پژوهش: استاد مهدی پیشوائی
#اويس_قَرَنى
▪️به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/alosalamhajaqa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 مردمی که ندانسته جو گیر میشوند. گزینه خوبی هستند برای پذیرش و ترویج فرهنگ غرب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 آیا سوم و هفتم و چهلم گرفتن برای اموات، پشتوانه دینی دارد؟!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دو تا فوق دکترا دارم، دو تا دکـترا، دو تا ارشد دارم، هم از داخـل کشور و هم از خـارج کشور و ... ولـی
افتخار من یک چیز دیگری است.
🔷 معنای نفاق
🔹 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری (ره)
▪️کشورهای استعمارگر هرجا که میرفتند نمیگفتند ما آمدهایم منافع شما را بچاپیم و منابع زیرزمینی شما را ببریم، بلکه میگفتند ما آمدهایم سرزمین شما را آباد سازیم و به ظاهر هم همین کارها را میکردند، مثلاً یکی دو تا جاده هم میکشیدند، ولی هزار برابر آنچه که برای مردم کار میکردند از منافع آنها میبردند و بدین وسیله مردم آن کشورها را بنده خویش میساختند. پس استعمار یک لغت منافقانه است، یعنی در عین اینکه معنی درستی دارد ولی به صورت واقعی به کار نمیرود.
▪️مبلّغین مسیحی که در اصطلاح آنها را «مبشّرین» میگویند، پیشقراولان استعمار بودند یعنی همیشه پای استعمار را آنها به کشورهای استعمارزده باز میکردند؛ یعنی اول به صورت یک نفر مبلّغ مذهب وارد این کشورها شده و آنان را به اوصاف عیسای مسیح و مادرش مریم عَذرا سرگرم میساختند ولی پس از مدتی مردم میدیدند که در زیر این سرپوشهای مذهبی تمام سرمایههای مادی آنان رفته است.
▪️یکی از آفریقاییها گفته است روزی که اروپاییها به کشورهای ما آمدند ما زمین داشتیم و آنها انجیل به دست داشتند ولی پس از گذشتن 40- 50 سال دیدیم انجیل در دست ما مانده است و زمینها در دست آنان است! این است معنای نفاق.
📚 آشنایی با قرآن، ج 2، ص 84
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🔻توصیف زیبای "ایران" از زبان وحید رهبانی بازیگر سریال گاندو.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻پادگانی که حافظ اسد به احترام سپاهی ایرانی به ایران بخشید!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 مهاجر افغان تازه رد شده از مرز: بابا ایرانیها خوبن منو خود افغانیهای خودمون تو تهران ازم دزدی و اخاذی کردن ایرانیها نجاتم دادن
🔶 از کلام خداوند باید بترسیم.
🔸 پاسخ قرآنی عضو انصارالله یمن به تهدیدات صهیونیستها
▪️مجری از عضو دفتر سیاسی انصارالله میپرسد: آیا از تهدید خطرناک اسرائیل نمیترسید که گفته است رهبران حوثیان را مانند هنیه و نصرالله خواهیم کشت؟!
▪️عضو انصار الله پاسخ میدهد: تهدید اسرائیلیها خطرناک نیست؛ بلکه آنچه باید از آن بترسیم کلام خطرناک خداوند است که میفرماید: «اگر به سوی جهاد حركت نكنيد، خدا شما را مجازات دردناكی میکند و گروه ديگری را به جای شما میآورد...» 👇
سوره توبه، آیات ۳۸ و ۳۹
«يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ مَا لَكُمۡ إِذَا قِيلَ لَكُمُ ٱنفِرُواْ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ ٱثَّاقَلۡتُمۡ إِلَى ٱلۡأَرۡضِۚ أَرَضِيتُم بِٱلۡحَيَوٰةِ ٱلدُّنۡيَا مِنَ ٱلۡأٓخِرَةِۚ فَمَا مَتَٰعُ ٱلۡحَيَوٰةِ ٱلدُّنۡيَا فِي ٱلۡأٓخِرَةِ إِلَّا قَلِيلٌ»
اى اهل ايمان! شما را چه عذر و بهانهاى است هنگامى كه به شما گويند: براى نبرد در راه خدا با شتاب (از شهر و ديارتان) بيرون رويد؛ به سستى و كاهلى مىگراييد (و به دنيا و شهواتش ميل مىكنيد؟) آيا به زندگى دنيا به جاى آخرت دل خوش شدهايد؟ كالاى زندگى دنيا در برابر آخرت جز كالايى اندك نيست.
«إِلَّا تَنفِرُواْ يُعَذِّبۡكُمۡ عَذَابًا أَلِيمࣰا وَيَسۡتَبۡدِلۡ قَوۡمًا غَيۡرَكُمۡ وَلَا تَضُرُّوهُ شَيۡـࣰٔاۗ وَٱللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيۡءࣲ قَدِيرٌ»
اگر با شتاب بيرون نرويد، خدا شما را به عذابى دردناك عذاب مىكند و گروه ديگرى را به جاى شما مىآورد؛ و شما (با نرفتن به ميدان نبرد) هيچ زيانى به خدا نمىرسانيد؛ و خدا بر هر كارى تواناست.
🔶 ایران سبب دشمنیها شده است.
🔸 امام خمینی (ره)
▪️بعضی مغرضین، ما را به اِعمال سیاست نفرت و کینهتوزی در مجامع جهانی توصیف و مورد شماتت قرار میدهند؛ و با دلسوزیهای بیمورد و اعتراضهای کودکانه میگویند جمهوری اسلامی سبب دشمنیها شده است و از چشم غرب و شرق و ایادیشان افتاده است! که چه خوب است به این سؤال پاسخ داده شود که ملتهای جهان سوم و مسلمانان، و خصوصاً ملت ایران، در چه زمانی نزد غربیها و شرقیها احترام و اعتبار داشتهاند که امروز بیاعتبار شدهاند!
▪️آری، اگر ملت ایران از همۀ اصول و موازین اسلامی و انقلابی خود عدول کند و خانۀ عزت و اعتبار پیامبر و ائمۀ معصومین ـ علیهم السلام ـ را با دستهای خود ویران نماید، آن وقت ممکن است جهانخواران او را به عنوان یک ملت ضعیف و فقیر و بیفرهنگ به رسمیت بشناسند؛ ولی در همان حدی که آنها آقا باشند ما نوکر، آنها ابرقدرت باشند ما ضعیف؛ آنها ولیّ و قیّم باشند ما جیرهخوار و حافظ منافع آنها؛ نه یک ایران با هویت ایرانی ـ اسلامی.
📚 صحیفه امام، جلد ۲۱، صفحه ۹۰
🔷 توبه دزد
🔹 استاد حسین انصاریان
▪️در زمان رسول خدا (ص) در شهر مدینه مردى بود با چهره اى آراسته و ظاهرى پاک و پاکیزه، آنچنان که گویى در میان اهل ایمان انسانى نخبه و برجسته است. او در بعضى از شبها به دور از چشم مردمان به دزدى مى رفت و به خانه هاى اهل مدینه دستبرد مى زد. شبى براى دزدى از دیوار خانه اى بالا رفت، دید اثاث زیادى در میان خانه قرار دارد و جز یک زن جوان کسى در آن خانه نیست! پیش خود گفت: مرا امشب دو خوشحالى است، یکى بردن این همه اثاث قیمتى، یکى هم درآویختن با این زن!
▪️در این حال و هوا بود که ناگهان برقى غیبى به دل او زد، آن برق راه فکرش را روشن ساخت، بدین گونه در اندیشه فرو رفت، مگر من بعد از این همه گناه و معصیت و خلاف و خطا به کام مرگ دچار نمى شوم، مگر بعد از مرگ خداوند مرا مواخذه نمى کند، آیا در آن روز مرا از حکومت و عذاب و عقاب حق راه گریزى هست؟ آن روز پس از اتمام حجّت باید دچار خشم خدا شوم و در آتش جهنم براى ابد بسوزم. پس از اندیشه و تامل به سختى پشیمان شد و با دست خالى به خانه خود برگشت.
▪️چون آفتاب صبح دمید، با همان قیافه ظاهر الصلاحى و چهره غلط انداز و لباس نیکان و صالحان به محضر پیامبر (ص) آمد و در حضور آن حضرت نشست، ناگهان مشاهده کرد صاحب خانه شب گذشته، یعنى آن زن جوان به محضر پیامبر (ص) شرفیاب شد و عرضه داشت: زنى بدون شوهر هستم، ثروت زیادى در اختیار من است، قصد داشتم شوهر نکنم، شب گذشته به نظرم آمد دزدى به خانه ام آمده، اگرچه چیزى نبرده ولى مرا در وحشت و ترس انداخته، جرات اینکه به تنهایى در آن خانه زندگى کنم برایم نمانده، اگر صلاح مى دانید شوهرى براى من انتخاب کنید.
▪️حضرت به آن دزد اشاره کردند، آنگاه به زن فرمود که اگر میل دارى تو را هم اکنون به عقد او درآورم، عرضه داشت: از جانب من مانعى نیست. حضرت آن زن را براى آن شخص عقد بست و آن دو با هم به خانه رفتند. مرد داستان خود را براى زن گفت که آن دزد من بودم که اگر دست به دزدى زده بودم و با تو چند لحظه بسر مى بردم، هم مرتکب گناه مالى شده بودم و هم آلوده به معصیت شهوانى و بدون شک بیش از یک شب به وصال تو نمى رسیدم آن هم از طریق حرام، ولى چون به یاد خدا و قیامت فتادم و نسبت به گناه صبر کردم و دست به جانب محرمات الهیه نبردم، خداوند چنین مقدر فرمود که امشب از درب منزل وارد گردم و تا آخر عمر با تو زندگى خوشى داشته باشم.
📚 کتاب عرفان اسلامی
26.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️باید به امام برگردیم.
▫️انقلاب اسلامی برآمده از نگاه امام خمینی (ره) است که ریشه در اسلام اصیل دارد. بقا و استمرار انقلاب اسلامی نیز متکی به همین نگاه عزتمندانه و سرشار از معنویت است.
🔹 فرزندان اویس قرنی
▪️رسول خدا (ص) فرمود: «بوی بهشت از جانب قرن (یمن) میوزد، ای اویس قَرَن؛ چقدر به تو علاقه دارم، هر که او را ملاقات کرد، از جانب من به او سلام برساند.»
▪️گفت بوی بوالعجب آمد به من
▪️همچنانک مر نبی را از یمن
▪️که محمد گفت بر دست صبا
▪️از یمن میآیدم بوی خدا
▪️بوی رامین میرسد از جان ویس
▪️بوی یزدان میرسد هم از اویس
▪️از اویس و از قرن بوی عجب
▪️مر نبی را مست کرد و پر طرب
▪️چون اویس از خویش فانی گشته بود
▪️آن زمینی آسمانی گشته بود.
📚 مثنوی معنوی