هدایت شده از الو سلام حاج آقا
📞 الو سلام حاج آقا ~ ۳۱
🔹سلام بفرمایید.
◽️حیا چه ارتباطی با زیبایی زنانه داره؟ و چگونه موجب فریبندگی بیشتر زنان می شه؟ چرا مردان همواره دنبال چشمان پر از شرم و آزرم هستن؟
◽️حیا بخشی از تدابیر دستگاه خلقته که در سرشت زن و مرد به ودیعه گذارده شده، اما این حس در زن به دلیل اينکه حافظ ناموس جامعه اَس بیشتره.
◽️زیبایی ظاهری یعنی تناسب اندام که با دل و احساسات سر و کار داره، اما حیا یک حالت روانیه که موجب دلربایی بیشتر زنان می شه، اما چگونه؟
◽️اولا حیا نوعی انفعال، خجلت و عفافه که با وقار، متانت و جذابیت در رفتار، حرکات و سکنات همراهه. دوما حیای زنانه، خودداری ظریفانه همراه با رقت و لطف عالیه که موجب فزونی عشق مردانه تا مرحله جنون می شه. سوما حیا جمال و دلربایی زنانه رو از ناحیه عشق افزون کرده و تا حد پرستش بالا می بره.
◽️یعنی فریبایی حاصل از حیا با ملاحت جسمی متفاوته؟
◽️البته که متفاوته، حیا نوعی امساک غریزیه که موجب تشدید میل و رغبت مردانه شده، قوه خیال جنس مخالف رو به پرواز در آورده و قدرت عشق آفرینی و عاشق سازی زن رو افزایش می ده. ضمن اینکه موجب جلوه گری بیشتر زیبایی زنانه می شه.
◽️پس جنس زیبایی برآمده از حیا، جسمی و ظاهری نیس؟
◽️همین طوره.
◾️ممنون حاج آقا، بسیار متشکرم.
#الو_سلام_حاج_آقا
#حیا
🔶 به ما بپیوندید:
✳️ http://eitaa.com/Hellohajagha
🔹جاهلان احمق🔹
📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری
خوارج اصلًا حسابشان حساب دیگری بود. خوارج را نیز بیشتر و بهتر از هر کسی خود حضرت امیر تحلیل کرده. حضرت امیر خوارج را یک عده مردم مذهبی متعصب جاهل احمق میداند. آنچه که عایشه را برانگیخت غیر از آن چیزی است که خوارج را برانگیخت. آنچه که معاویه را برانگیخت غیر از آن چیزی بود که خوارج را برانگیخت.
در نهج البلاغه میفرماید: جُفاةٌ طَغامٌ... لَیسوا مِنَ الْمُهاجِرینَ وَ الْانْصار. یک مردمِ - به تعبیر ما - بدْوی بی فرهنگِ بی اطلاعی که اصلًا اسلام را نمیشناسند، تأدیب نشدهاند و در اسلام پرورش پیدا نکردهاند، ادبشان ادب اسلامی نیست، فکرشان فکر اسلامی نیست. اینها فقط گرایش به اسلام پیدا کردند و بعد چسبیدند به عبادت کردن، شب تا صبح عبادت کردن، و بعد عقاید جاهلانهای که پیدا کردند، دنبال اینها را سفت گرفتند. معمولًا آدم های جاهل، تنگ نظر هستند. دچار تنگ نظری همه مقدّس های جاهل شدند: فلان کس کافر شد، گناه کبیره موجب کفر است، علی کافر شد و ...
📚 فلسفه تاریخ، ج ۴، ص ۲۷۴
#شهید_مطهری
#خوارج
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹بازگو نکن، تحقیق کن🔹
📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری
اسلام چه می گوید؟ می گوید هر وقت چنین چیزی شنیدی ابداً به زبان نیاور. اگر دغدغه داری، خودت برو تحقیق کن. تو که حوصله تحقیق کردن نداری دیگر چرا بازگو می کنی؟! حق تحقیق داری، برو تحقیق کن اما حق بازگو کردن نداری. {می گویند در دهی مسلمان و یهودی با هم زندگی می کردند. از آن ده تا مزاری دو فرسخ راه بود.} یهودی ها می گفتند این مزار مال ماست، آن را ما ساختیم. مسلمان ها می گفتند خیر، مال ماست. یهودی ها می گفتند این مال ماست به دلیل این که مناره ندارد، مسلمان ها می گفتند مال ماست به دلیل این که مناره دارد. با همدیگر دعوا و زد و خورد می کردند، دست و سرها شکست و آدم ها کشته شد. همیشه به سر و کله همدیگر می زدند اما حالِ این که دو فرسخ بروند ببینند آیا مناره دارد تا مال مسلمان ها باشد یا مناره ندارد تا مال یهودی ها باشد، نداشتند.
📚 آشنایی با قرآن، ج ۴، ص ۳۸
#شهید_مطهری
#تحقیق
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
هدایت شده از الو سلام حاج آقا
📞 الو سلام حاج آقا ~ ۳۲
🔹سلام بفرمایید.
◽️برخی از روحانیون منبری، گاه خرافاتی می گوین که موجب سوءاستفاده دشمنان دین و انقلاب می شه، چرا با هزینه سازی های اینها برخورد نمی کنن؟
◽️شاید ارزیابی درستی از ضررهایشان ندارن.
◽️آیا موهوم و غیرعقلانی نشان دادن دین و روحانیت در عصر عقلانیت و دنیای مدرن کم جرمی هَس؟ چرا باید این سطح از روحانیت، حوزه رو نمایندگی کنن؟
◽️جرم بزرگیست اما اولا اینها نماینده حوزه یا سمبل آن نیستن. دوما عدم برخورد با ایشان به هر دلیلی قابل پذیرش نیس. سوما استقبال از خرافات از جمله علل اصلی دوام و تداوم این انحرافه.
◽️گذشت و مماشات با اینها، چهره ای خرافی از روحانیت ترسیم کرده و به بدبینی مردم و بخصوص نسل جوان و تحصیل کرده دامن زده اَس.
◽️درسته و این در حالیه که مبارزه با خرافات از جمله شئونات روحانیته. این که تقریبا در همه رسانه های ضد دین و انقلاب، بخش هایی از این نوع سخنرانی های خرافی به صورت ممتدد و مستند باز پخش شده و تبلیغ می شه، نشانگر فوائد گسترده آن به نفع دشمن و زیان های آن برای دین و انقلابه.
◽️اینها روحانیت رو مضحکه خاص و عام کرده و خواسته یا ناخواسته از درون به آن ضربه می زنن.
◽️امید اَس متولیان حوزه چاره اندیشی و اصلاح کنن.
◾️ممنون حاج آقا، داغی بود که برون افتاد از دل.
#الو_سلام_حاج_آقا
#روحانیت
🔶 به ما بپیوندید:
✳️ http://eitaa.com/Hellohajagha
🔹علی ای همای رحمت🔹
✍ استاد شهریار
علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را
که به ماسوا فکندی همه سایه هما را
دل اگر خداشناسی همه در رخ علی بین
به علی شناختم من به خدا قسم خدا را
به خدا که در دو عالم اثر از فنا نماند
چو علی گرفته باشد سر چشمه بقا را
مگر ای سحاب رحمت تو بباری ارنه دوزخ
به شرار قهر سوزد همه جان ماسوا را
برو ای گدای مسکین در خانه علی زن
که نگین پادشاهی دهد از کرم گدا را
بجز از علی که گوید به پسر که قاتل من
چو اسیر تست اکنون به اسیر کن مدارا
بجز از علی که آرد پسری ابوالعجائب
که علم کند به عالم شهدای کربلا را
چو به دوست عهد بندد ز میان پاکبازان
چو علی که میتواند که بسر برد وفا را
نه خدا توانمش خواند نه بشر توانمش گفت
متحیرم چه نامم شه ملک لافتی را
بدو چشم خون فشانم هله ای نسیم رحمت
که ز کوی او غباری به من آر توتیا را
به امید آن که شاید برسد به خاک پایت
چه پیامها سپردم همه سوز دل صبا را
چو تویی قضای گردان به دعای مستمندان
که ز جان ما بگردان ره آفت قضا را
چه زنم چونای هردم ز نوای شوق او دم
که لسان غیب خوشتر بنوازد این نوا را
«همه شب در این امیدم که نسیم صبحگاهی
به پیام آشنائی بنوازد آشنا را»
ز نوای مرغ یا حق بشنو که در دل شب
غم دل به دوست گفتن چه خوشست شهریارا
#استاد_شهریار
#امام_علی
#شعر
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹رمز جاذبه علی🔹
📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری
سبب دوستی و محبت علی در دل ها چیست؟. رمز محبت را هنوز کسی کشف نکرده است؛ یعنی نمیتوان آنرا فرموله کرد و گفت اگر چنین شد چنان میشود و اگر چنان شد چنین، ولی البته رمزی دارد. چیزی در محبوب هست که برای محب از نظر زیبایی خیره کننده است و او را به سوی خود میکشد. جاذبه و محبت در درجات بالا «عشق» نامیده میشود. علی محبوب دل ها و معشوق انسان هاست، چرا؟ و در چه جهت؟ فوق العادگی علی در چیست که عشق ها را برانگیخته و دل ها را به خود شیفته ساخته و رنگ حیات جاودانی گرفته است و برای همیشه زنده است؟ چرا دل ها همه خود را با او آشنا میبینند و اصلًا او را مرده احساس نمیکنند بلکه زنده مییابند؟. مسلماً ملاک دوستی او جسم او نیست، زیرا جسم او اکنون در بین ما نیست و ما آن را احساس نکردهایم. و باز محبت علی از نوع قهرمان دوستی که در همه ملت ها وجود دارد نیست. هم اشتباه است که بگوییم محبت علی از راه محبت فضیلت های اخلاقی و انسانی است و حب علی حب انسانیت است. درست است علی مظهر انسان کامل بود و درست است که انسان نمونههای عالی انسانیت را دوست میدارد اما اگر علی همه این فضایل انسانی را که داشت میداشت: آن حکمت و آن علم، آن فداکاری ها و از خود گذشتگیها، آن تواضع و فروتنی، آن ادب، آن مهربانی و عطوفت، آن ضعیف نوازی، آن عدالت، آن آزادگی و آزادی خواهی، آن احترام به انسان، آن ایثار، آن شجاعت، آن مروّت و مردانگی نسبت به دشمن، و به قول مولوی:
◽️در شجاعت شیر ربّا نیستی
◾️در مروت خود که داند کیستی؟
آن سخا و جود و کرم و ... اگر علی همه اینها را که داشت میداشت اما رنگ الهی نمیداشت، مسلماً این قدر که امروز عاطفهانگیز و محبت خیز است نبود. علی از آن نظر محبوب است که پیوند الهی دارد. دل های ما به طور ناخودآگاه در اعماق خویش با حق سر و سرّ و پیوستگی دارد، و چون علی را آیت بزرگ حق و مظهر صفات حق مییابند به او عشق میورزند. در حقیقت پشتوانه عشق علی پیوند جان ها با حضرت حق است که برای همیشه در فطرت ها نهاده شده، و چون فطرت ها جاودانی است مهر علی نیز جاودان است. نقطههای روشن در وجود علی بسیار است اما آنچه برای همیشه او را درخشنده و تابان قرار داده است ایمان و اخلاص اوست و آن است که به وی جذبه الهی داده است.
📚 جاذبه و دافعه علی علیهالسلام، ص ۹۰ - ۹۱
#شهید_مطهری
#امام_علی
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹مبنای کار جامعه اسلامی🔹
📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی
از جمله چیزهایی که بخصوص در رابطه با جوانان، لازم است به آنها گفته شود و آنها به آن هدایت شوند، سوق دادن آنان به اندیشیدن، تعقّل، اخلاق اسلامی، حلم، اجتناب از شتابزدگی و عجله در امور، اجتناب از تندخویی و اِعمال خشونت است. در محیط اسلامی آن وقتی می شود حقایق را به اعماق دل ها نفوذ داد که زبان لیّن، رفتار اندیشمندانه و عاقلانه در میان باشد و حلم وجود داشته باشد. حلم، عبارت است از همان ظرفیّت داشتن - به اصطلاح عمومی مردم - جنبه داشتن و در قضایای گوناگون، آتشی نشدن؛ در وقت اِعمال غضب، غضب را اعمال کردن، که هر انسان عاقلی هم در جنگ ها و در برخورد با دشمنان، اعمال می کند. اما در زندگی روزمرّه، مبنای کار جامعه اسلامی بر تأمّل، تدبّر، اندیشیدن، جوانب را دیدن، عاقلانه و منصفانه با قضایا مواجه شدن و شتابزده نبودن در داوری است.
📚 بیانات در دیدار جمعی از روحانیون، ۱۳۷۷/۲/۲
#رهبر_انقلاب
#فضایل_اخلاقی
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹پذیرش اختلافات🔹
📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری
مردم در عین اینکه باید در یک صراط مستقیم و یک شاهراه حرکت کنند، هر کدام راهی از وجود خودشان مخصوص به خودشان دارند و به قول آقای طباطبایی در تفسیر سوره حمد: صراط یکی است اما سبیل، مختلف و متفاوت است.
شرط هادی و راهبر، سعه صدر و قدرت تحمل است که در عین اینکه همه مردم را میخواهد به یک شاهراه هدایت کند توجه داشته باشد که «الطرق الی الله بعدد انفاس الخلائق»، توجه داشته باشد که سبیل متفاوت است. همچو شخصی بهتر میتواند مردم را هدایت کند، برخلاف اشخاص تنگ نظر و ضیق المشرب که حتی در جزئیات زندگی مردم نیز میخواهند دخالت کنند و تضییق به عمل آورند. از همین جا میتوان فهمید که خوبی یک آئین به این نیست که حتی در جزئیات بخواهد بر مردم تضییق کند و همه را در راه فرعی واحد ببرد. خوبی به این است که راههای فرعی و تعدد آنها را به رسمیت بشناسد، یعنی در حقیقت اختلافات لایتناهی فردی و اختلافات و تفاوت های اقلیمی و منطقه ای قومی و حتی اختلافات زمانی و عهدی را به رسمیت بشناسد، در عین اینکه همه بشر را به یک شاهراه هدایت میکند.
📚 یادداشتهای استاد مطهری، ج ۲، ص ۸۳
#شهید_مطهری
#اختلافات
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹خصلت متقیان🔹
📣 آیت الله شهید دکتر بهشتی
خو بگیرید به اینکه آرام، منطقی و روشن سخن بگویید. منظورم از آرام سخن گفتن این است که انسان همیشه مواظب حق باشد و حرف بزند، یعنی با تقوا سخن بگوید. منظورم از آرام سخن گفتن، سخن گفتن در شمایل و خصلت متقیان، خدا پرستان، حق پرستان و کسانی است که همواره در هر کلمه و در هر رفتار، و حتی در هر ژست، مراقب این هستند حق آسیب نبیند.
📚 شریعتی جستجوگری در مسیر شدن، ص ۳۷
#شهید_بهشتی
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹اصلاح روحانيت🔹
📣 آيتالله شهید دکتر بهشتی
برادر مـن، خواهر من! ممكن است از من در لباس و زى روحانيت حركتى ببينـى كه خوشايند تو نباشد و رفتارى ببينى كه مطابق ايده آلى كه از عالمِ اسلامى دارى نباشد، سخنى بشـنوى كـه داراى آن پختگـى و عمـق متناسب با عالمِ در نقش معلم و راهبـر نباشـد؛ خـوب ايـن كـارى ندارد، بگو من خيال مى كردم فلانى ارج و منزلتش اينقدر است حالا مى فهمم كه ارج فكرى و منزلت فكـرى و علمـى و ارج و منزلـت عملى اش كمتر از اين حرف هاست. اين عيبى ندارد بگو و عمل كن و موضع بگير؛ اما اين كجا، يك پله آن طرفتر هم بـرويم تـا روشـن بشود چه مى خواهيم بگوييم.
برادر من، خواهر من! ممكن است بـه يك فردى يا افرادى در اين لباس برخورد كنى كه صلاحيت علمـى و عملى و تقوايى و يا آگاهى اجتماعى آنها را اصـولاً آنقـدر كـم و نارسا بيابى كه بگويى: شايسته نيست اين فرد يا اين افراد در لبـاس روحانيت و در لباس علماى اسلام باشند و ممكن اسـت؛ ولـى مـن نمى گويم ممكن است، اصلاً مى گويم هست، واقعيـت اسـت؛ ولـى خوب از اين چه نتيجه مى گيريم؟ از اين نتيجه مى گيريد كه اسـلام و جامعه اسلامى منهاى علماى اسلام؛ منهاى روحانيـت؟ يـا نتيجـه مى گيريد جامعه اسلامى با روحانيت، ولـى بـا اصـلاح روحانيـت؟ كدام يك؟ چرا در نتيجه گيرى كج برويم؟
📚 ولایت، رهبری، روحانیت، ص ۳۴۴
#شهید_بهشتی
#روحانیت
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹سوءتفاهم🔹
📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری
حسن تفاهم یعنی یکدیگر را خوب فهمیدن، و سوءتفاهم یعنی یکدیگر را بد فهمیدن. بدیهی است که خوب فهمیدن به این است که افراد یکدیگر را آن طور که هستند بفهمند و بد فهمیدن به این است که یکدیگر را آن طور که هستند نفهمند بلکه درباره یکدیگر دچار یک نوع توهماتی بوده باشند، و البته این کلمه در جایی گفته می شود که توهماتی که افراد درباره یکدیگر دارند از نوع سوءظن باشد یعنی در زمینه «بدی» بوده باشد. اما اگر در زمینه خوبی ها و از نوع حسن ظن های غلط بوده باشد سوءتفاهم نامیده نمی شود؛ یعنی اگر دو نفر به غلط درباره یکدیگر حسن عقیده پیدا کنند گفته نمی شود که این دو نفر نسبت به یکدیگر سوءتفاهم پیدا کرده اند. سوءتفاهم در هر موردی و نسبت به هر شخصی بد است، زیرا موجب گمراهی و ضلالت است. اگر فرض کنیم دو نفر از هر لحاظ ضد یکدیگرند مثلًا یکی خداپرست است و دیگری مادی، باز خوب است که میان آنها حسن تفاهم برقرار باشد و یکدیگر را آن طور که هستند درک کنند نه اینکه هرکدام نسبت به دیگری سوءظنها و تصورات غلطی داشته باشد.
📚 حج، ص ۹ - ۱۰
#شهید_مطهری
#سوء_تفاهم
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin