فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹گناهی که خدا نمی بخشد🔹
📣 استاد قرائتی
#استاد_قرائتی
#تمسخر
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹علم ناقص🔹
📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری
همان طوری که انسان گاهی به مال خود مغرور میشود و جنون ثروت او را میگیرد، خیال میکند مال و ثروت که به چنگ آورده او را از همه چیز بینیاز میکند و میتواند او را در دنیا مخلّد سازد یحْسَبُ اَنَّ مَالَهُ اَخْلَدَهُ میپندارد که ثروت موجب عمر جاوید اوست یا گاهی به جاه و مقام خود مغرور میشود، جنون جاه و مقام بر مغزش مستولی میگردد، به طغیان و فساد در روی زمین میپردازد، کوس اَنَا رَبُّکمُ الاَْعْلی میزند، همین طور هم گاهی غرور علم بر انسان مسلط میشود و یک نوع جنون بر او مستولی میکند، با این فرق که جنون ثروت و قدرت از ثروت زیاد و قدرت زیاد پیدا میشود و جنون علم از علم کم و ادراک ضعیف. میگویند هر چیزی وجود ناقصش بهتر است از عدم محض، مگر علم که هیچ نداشتنش از ناقص داشتنش بهتر است، زیرا علم ناقص جنونآور و سکرآور و مستکننده است. البته مال و جاه هم جنونآور و سکرآورند، اما جنون اینها از زیادی پیدا میشود بر خلاف سکر علم و جنون علم که از کمی و نقص آن برمیخیزد نه از زیادی، و همین سکر و مستی منشأ تکذیب هایی به حقایق میشود.
📚 بیست گفتار، ص ۲۶۲
#شهید_مطهری
#علم
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹گره گشای🔹
✍️ پروین اعتصامی
◽️پیرمردی، مفلس و برگشته بخت
◾️روزگاری داشت ناهموار و سخت
◽️هم پسر، هم دخترش بیمار بود
◾️هم بلای فقر و هم تیمار بود
◽️این، دوا می خواستی، آن یک پزشک
◾️این، غذایش آه بودی، آن سرشک
◽️این، عسل می خواست، آن یک شوربا
◾️این، لحافش پاره بود، آن یک قبا
◽️روزها می رفت بر بازار و کوی
◾️نان طلب می کرد و می برد آبروی
◽️دست بر هر خودپرستی می گشود
◾️تا پشیزی بر پشیزی می فزود
◽️هر امیری را، روان می شد ز پی
◾️تا مگر پیراهنی، بخشد به وی
◽️شب، به سوی خانه می مد زبون
◾️قالب از نیرو تهی، دل پر ز خون
◽️روز، سائل بود و شب بیمار دار
◾️روز از مردم، شب از خود شرمسار
◽️صبحگاهی رفت و از اهل کرم
◾️کس ندادش نه پشیز و نه درم
◽️از دری می رفت حیران بر دری
◾️رهنورد، اما نه پائی، نه سری
◽️ناشمرده، برزن و کوئی نماند
◾️دیگرش پای تکاپوئی نماند
◽️درهمی در دست و در دامن نداشت
◾️ساز و برگ خانه برگشتن نداشت
◽️رفت سوی آسیا هنگام شام
◾️گندمش بخشید دهقان یک دو جام
◽️زد گره در دامن آن گندم، فقیر
◾️شد روان و گفت کای حی قدیر
◽️گر تو پیش آری به فضل خویش دست
◾️برگشائی هر گره کایام بست
◽️چون کنم، یارب، در این فصل شتا
◾️من علیل و کودکانم ناشتا
◽️می خرید این گندم ار یک جای کس
◾️هم عسل زان می خریدم، هم عدس
◽️آن عدس، در شوربا می ریختم
◾️وان عسل، با آب میآمیختم
◽️درد اگر باشد یکی، دارو یکی است
◾️جان فدای آنکه درد او یکی است
◽️بس گره بگشودهای، از هر قبیل
◾️این گره را نیز بگشا، ای جلیل
◽️این دعا می کرد و میپیمود راه
◾️ناگه افتادش به پیش پا، نگاه
◽️دید گفتارش فساد انگیخته
◾️وان گره بگشوده، گندم ریخته
◽️بانگ بر زد، کای خدای دادگر
◾️چون تو دانائی، نمی داند مگر
◽️سال ها نرد خدائی باختی
◾️این گره را زان گره نشناختی
◽️این چه کار است، ای خدای شهر و ده
◾️فرق ها بود این گره را زان گره
◽️چون نمیبیند، چو تو بینندهای
◾️کاین گره را برگشاید، بندهای
◽️تا که بر دست تو دادم کار را
◾️ناشتا بگذاشتی بیمار را
◽️هر چه در غربال دیدی، بیختی
◾️هم عسل، هم شوربا را ریختی
◽️من ترا کی گفتم، ای یار عزیز
◾️کاین گره بگشای و گندم را بریز
◽️ابلهی کردم که گفتم، ای خدای
◾️گر توانی این گره را برگشای
◽️آن گره را چون نیارستی گشود
◾️این گره بگشودنت، دیگر چه بود
◽️من خداوندی ندیدم زین نمط
◾️یک گره بگشودی و آن هم غلط
◽️الغرض، برگشت مسکین دردناک
◾️تا مگر برچیند آن گندم ز خاک
◽️چون برای جستجو خم کرد سر
◾️دید افتاده یکی همیان زر
◽️سجده کرد و گفت کای رب ودود
◾️من چه دانستم ترا حکمت چه بود
◽️هر بلائی کز تو آید، رحمتی است
◾️هر که را فقری دهی، آن دولتی است
◽️تو بسی زاندیشه برتر بودهای
◾️هر چه فرمان است، خود فرمودهای
◽️زان به تاریکی گذاری بنده را
◾️تا ببیند آن رخ تابنده را
◽️تیشه، زان بر هر رگ و بندم زنند
◾️تا که با لطف تو، پیوندم زنند
◽️گر کسی را از تو دردی شد نصیب
◾️هم، سرانجامش تو گردیدی طبیب
◽️هر که مسکین و پریشان تو بود
◾️خود نمی دانست و مهمان تو بود
◽️رزق زان معنی ندادندم خسان
◾️تا ترا دانم پناه بی کسان
◽️ناتوانی زان دهی بر تندرست
◾️تا بداند کآنچه دارد زان تست
◽️زان به درها بردی این درویش را
◾️تا که بشناسد خدای خویش را
◽️اندرین پستی، قضایم زان فکند
◾️تا تو را جویم، تو را خوانم بلند
◽️من به مردم داشتم روی نیاز
◾️گرچه روز و شب در حق بود باز
◽️من بسی دیدم خداوندان مال
◾️تو کریمی، ای خدای ذوالجلال
◽️بر در دونان، چو افتادم ز پای
◾️هم تو دستم را گرفتی، ای خدای
◽️گندمم را ریختی، تا زر دهی
◾️رشتهام بردی، تا که گوهر دهی
◽️در تو پروین، نیست فکر و عقل و هوش
◾️ورنه دیگ حق نمیافتد ز جوش
#پروین_اعتصامی
#شعر
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹بی دینی برای دین🔹
📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری
یکی از راه هایی که از آن راه بر دین از جنبههای مختلف ضربه وارد شده است، رعایت نکردن این اصل است که ما همانطور که هدفمان باید مقدس باشد، وسایلی هم که برای این هدف مقدس استخدام میکنیم باید مقدس باشد. مثلًا ما نباید دروغ بگوییم، نباید غیبت کنیم، نباید تهمت بزنیم؛ نه فقط برای خودمان نباید دروغ بگوییم، به نفع دین هم نباید دروغ بگوییم، یعنی به نفع دین هم نباید بیدینی کنیم، چون دروغ گفتن بیدینی است. به نفع دین دروغ گفتن، به نفع دین بیدینی کردن است. به نفع دین تهمت زدن، به نفع دین بیدینی کردن است. به نفع دین غیبت کردن، به نفع دین بیدینی کردن است. دین اجازه نمیدهد ولو به نفع خودش ما بیدینی کنیم.
📚 سیری در سیره نبوی، ص ۱۲۴
#شهید_مطهری
#بی_دینی
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹نقش کلیسا در گسترش بی دینی🔹
📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری
کلیسا از نظر دیگر نیز نقش مهمّی در سوق دادن مردم به ضدّ خدایی دارد که از نارسایی مفاهیم الهی کلیسایی بسی مؤثّرتر بوده است و آن تحمیل عقاید و نظریات خاصّ مذهبی و علمی کلیسا به صورت اجبار و سلب هرگونه آزادی عقیده در این دو قسمت است. کلیسا علاوه بر عقاید خاصّ مذهبی، یک سلسله اصول علمی مربوط به جهان و انسان را که غالباً ریشه های فلسفی یونانی و غیر یونانی داشت و تدریجاً مورد قبول علمای بزرگ مذهب مسیح قرار گرفته بود، در ردیف اصول عقاید مذهبی قرار داد و مخالفت با آن «علوم رسمی» را جایز نمی شمرد، بلکه به شدّت با مخالفان آن عقاید مبارزه می کرد. ما فعلًا به مسأله آزادی مذهب و عقاید مذهبی و اینکه اصول عقاید مذهبی اجباراً باید آزادانه مورد تحقیق واقع شود وگرنه با روح مذهب که هدایت و راهنمایی است منافی است، کاری نداریم. اینکه اصول دین باید تحقیقی باشد نه تقلیدی و یا تحمیلی، تزی است که اسلام طرفدار آن است؛ برخلاف مسیحیت که اصول دین را برای عقل، «منطقه ممنوعه» اعلام کرده است. خطای عمده کلیسا در دو جهت دیگر بود: یکی اینکه کلیسا پارهای معتقدات علمی بشری موروث از فلاسفه پیشین و علمای کلام مسیحی را در ردیف اصول مذهبی قرار داد و مخالفت با آنها را موجب ارتداد دانست؛ دیگر اینکه حاضر نبود صرفاً به ظهور ارتداد اکتفا کند و هر کس که ثابت و محقّق شد مرتد است، او را از جامعه مسیحیت طرد کند، بلکه با نوعی رژیم پلیسی خشن در جستجوی عقاید و ما فی الضّمیر افراد بود و با لطائف الحیل کوشش می کرد کوچکترین نشانه ای از مخالفت با عقاید مذهبی در فردی یا جمعی پیدا کند و با خشونتی وصف ناشدنی آن فرد یا جمع را مورد آزار قرار دهد. این بود که دانشمندان و محقّقان جرأت نداشتند برخلاف آنچه کلیسا آن را علم می داند بیندیشند؛ یعنی مجبور بودند آنچنان بیندیشند که کلیسا می اندیشد. این فشار شدید بر اندیشه ها که از قرن ۱۲ تا ۱۹ در کشورهای فرانسه، انگلستان، آلمان، هلند، پرتغال، لهستان و اسپانیا معمول بود، بالطّبع عکس العمل بسیار بدی نسبت به دین و مذهب به طور کلّی ایجاد کرد. کلیسا محاکمی به نام «انگیزیسیون» یا «تفتیش عقاید» به وجود آورد که نام این محاکم از وظیفه ای که به عهده آنها گذاشته شده بود، حکایت میکند.
... مذهب که می بایست دلیل هدایت و پیام آور محبّت باشد، در اروپا به این صورت درآمد که مشاهده می کنیم. تصوّر هر کس از دین و خدا و مذهب، خشونت بود و اختناق و استبداد. بدیهی است که عکس العمل مردم در مقابل چنین روشی جز نفی مذهب از اساس و نفی آن چیزی که پایه اوّلی مذهب است، یعنی خدا، نمی توانست باشد. هر وقت و هر زمان که پیشوایان مذهبی مردم - که مردم در هر حال آنها را نماینده واقعی مذهب تصوّر می کنند - پوست پلنگ می پوشند و دندان ببر نشان می دهند و متوسّل به تکفیر و تفسیق می شوند، مخصوصاً هنگامی که اغراض خصوصی به این صورت در می آید، بزرگترین ضربت بر پیکر دین و مذهب به سود مادّیگری وارد می شود.
📚علل گرایش به مادیگرایی، ص ۶۶ - ۷۲
#شهید_مطهری
#کلیسا
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹آزاده ام🔹
✍ علامه طباطبائی
◽️از دل آن روز كه من زاده ام
◾️داغ به دل بوده و دلداده ام
◽️تا به رَه افتاده ام از كودكى
◾️هيچ نياسوده دلم اندكى
◽️شهر و ده و سينه دريا و كوه
◾️گشتم و بگذشتم و دل در ستوه
◽️رحل به هر جاى كه مى افكنم
◾️روز دگر خيمه خود مى كَنَم
◽️شاهِد مقصود نديدم دمى
◾️هيچ نديدم خوشى و خرّمى
◽️چرخ نگرديده به كامم همى
◾️قرعه نيفتاده به نامم دَمى
◽️از كف و از كاسه گردون دون
◾️برده ام و ريخته ام اشك و خون
◽️من كه نبودم به رهش خارِ راه
◾️كوشش وى را ننمودم تباه
◽️جرم من اين است كه آزاده ام
◾️وَز رقم تيره دلى، ساده ام
#علامه_طباطبایی
#شعر
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹گاه نجنگیدن سخت تر از جنگیدن است🔹
📣 دکتر صادق طباطبایی
امام موسی صدر مرتب به یاسر عرفات تذکر میدادند که مراقب باشید و در دام تحریکات فالانژیستها نیفتید. اسرائیلیها درصددند بین شما دعوا راه بیندازند. به محض اینکه بین شما و لبنانیها گلولهای رد و بدل شود، تبلیغات راه میاندازند که فلسطینیها در اینجا به اسم میهمان آمدهاند، اما خود اشغالگر شدهاند. فالانژیستها بیهیچ بهانهای میگفتند، وجود فلسطینیها باعث شده است تا اسرائیل زمینهای ما را بمباران و خانههای ما را ویران کند. حالا بعد از درگیری طبیعتاً مشکل دو چندان میشود. یکی از روزها فالانژیستها به اتوبوس حامل فلسطینیها حمله میکنند. آنها قصد داشتند با عمل متقابل پاسخ بدهند، اما با فشار آقای صدر از این کار جلوگیری شد.
از حسن تصادف بنده و یکی از دوستان نیز در آن ماجرا حضور داشتیم. ساعت ۱ بعد از نیمه شب بود که دایی جان گفتند: همگی برخیزید تا برویم. یاسر عرفات درخواست کرده تا با او ملاقاتی داشته باشیم.
اسم یاسر عرفات را که میشنوید، شخصیت امروز او در ذهنتان جلوه نکند. او آن روز یک آدم ضعیف و لرزان و ذلیل نبود، که تنها اداره چند پاسگاه به او سپرده شده باشد. یاسر عرفات آن سالها یک قهرمان و اسطوره مقاومت و شخصیت درخور اعتنایی بود که هرکس از هرگوشه دنیا سعی میکرد امضایی از او داشته باشد، یا به نوعی ملاقاتی با او داشته باشد، یا عکسی با او به یادگاری بگیرد. عرفات آن دوران یک چنین قهرمانی بود.
به هر حال به دیدار او رفتیم. به اتاق که وارد شدیم، بسیار مضطرب و پریشان قدم میزد. به آقای صدر رو کرد و با حالت پرخاشگری گفت: تو دایم میگویی سکوت کن! سکوت کن! تحمل کن! تحمل کن! ببین چی برای من کادو فرستادهاند؟
کارتونی بود که بسیار زیبا بستهبندی شده بود. درِ آن را باز کردیم. سر یک کودک شش ماهه فلسطینی را بریده بودند، توی چفیه بستهبندی کرده بودند و از طرف فالانژیستهای لبنان برای یاسر عرفات فرستاده بودند! لحظة ناراحت کنندهای بود.
آقای صدر گفتند: تو شخصیتی انقلابی هستی؛ یک فرمانده و یک قهرمان هستی. اگر الاَّن بجنگی، یک فرمانده قهرمان هستی، اما اگر نجنگی، یک مجاهد قهرمان خواهی بود. مواقعی هست که نجنگیدن، سختتر از جنگیدن است. مواقعی هست که یک مجاهد قهرمان نباید دست به اسلحه ببرد. الاَّن یکی از آن مواقع است.
📚اندیشۀ ربوده شده، صفحۀ ۳۰۳
#امام_موسی_صدر
#دکتر_صادق_طباطبایی
#یاسر_عرفات
#خاطرات
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹تخریب موجهین🔹
📣 آيتالله العظمی شبیری زنجانی
پیش از پیروزی انقلاب یک بار با آقای آذری قمی، آقای حاج سید مهدی روحانی و آقای مشکینی در مجلسی بودیم. آقای مشکینی پرسید: علمایی هستند مانند آقای آخوند همدانی و آقای حاج سید احمد خوانساری که به حسب ظاهر عادل هستند، ولی در مسیر انقلاب نیستند و در مقابل، علمایی هستند مانند آقای صدوقی که از نظر علمی و وجهه مردمی در مرتبه بعد هستند، ولی در مسیر انقلاب هستند. اینکه آن علمای درجه اول را سد راه اسلام معرفی و از میدان خارج کنیم، شرعا چه حکمی دارد؟ همچنین پرسید: تخریب ساختمان های دولتی مانند بانک ها برای مختل کردن نظام شاهنشاهی چه حکمی دارد؟
آقای آذری گفت: تخریب بانک ها اشکال دارد، ولی تخریب وجهه آن علما اشکال ندارد.
من و آقای حاج سید مهدی گفتیم: این کار ضربه به اصل انقلاب است. در همه جا سعی می کنند موجهین را جزو خودشان معرفی کنند، ولی شما می خواهید علمای موجهی را که مردم آنها را آزموده اند و به تقوا و علم شناخته اند، مخالف قلمداد کنید! با تخریب علمای موجه، خودتان خراب می شوید، زیرا دشمنان تبلیغ می کنند که افراد موجه و بزرگ که مریدان و مقلدان بسیاری دارند، این انقلاب را قبول ندارند. شما که در مرتبه آقای آخوند و آقای خوانساری نیستید که حرف شما را بپذیرند.
آقای آذری و همفکرانشان تصور می کردند که با تخریب و منزوی کردن مخالفان انقلاب، به انقلاب کمک می شود، در حالی که این کار ضربه به اصل انقلاب و سبب تاخیر در پیروزی آن می شد. من و آقای حاج سید مهدی معتقد بودیم: اگر انقلابیون کار درست انجام بدهند، مخالفان خود به خود به انزوا کشیده می شوند و مشکلی هم پیش نمی آید، ولی برخورد با بزرگان برای انقلاب مشکل ایجاد می کند.
📚 جرعهای از دریا، ج ۴، ص ۶۵۱ - ۶۵۲
#آیت_الله_شبیری_زنجانی
#آیت_الله_آذری_قمی
#مخالفان_انقلاب
#خاطرات
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹مقداری تحریف🔹
📣 حجت الاسلام رضا مختاری
یک بار در کتاب جرعه ای از دریا، ایشان مطلبی را از آقای مرتضی حائری نقل کردند بدین مضمون که در جلسه ای، به مناسبتی آقای حائری فرموده بودند که بیشتر مردم فلان شهر ترسو هستند. بنده به ایشان گفتم: اگر این را چاپ کنیم که به مردم آن شهر بر می خورد و بهتر است بنویسیم برخی از مردم فلان شهر ترسو هستند.
ولی آیت الله شبیری گفتند: نه اگر اینطور بنویسیم که دروغ است. یا اصلش را نقل نکنید و یا عین آن را نقل کنید.
و این چنین شد که ما به خاطر این فرمایش دقیق ایشان، اصل حرف آقای حائری را نقل نکردیم. چون ایشان حاضر نشدند مقداری مطلب را تحریف کنند.
📚 شققنا: مصاحبه با حجت الاسلام رضا مختاری، ۱۳۹۹/۳/۹
#آیت_الله_شبیری_زنجانی
#رضا_مختاری
#تحریف
#خاطرات
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹مگر من جزء اصول دین هستم؟🔹
📣 آیت الله العظمی موسوی اردبیلی
خاطراتی که من از امام دارم و اثر بسیار عمیقی در روح من گذاشته، این است که شبی در خدمت ایشان بودیم. نام برخی افراد به میان آمد. بعضی از افرادی که حضور داشتند، خدمت حضرت امام عرض کردند که: آقا! این افراد نظام را قبول ندارند.
حضرت امام فرمودند: خیر، اینها نظام را قبول دارند؛ شما را قبول ندارند.
به امام عرض کردند: آقا! ما کی هستیم. اینها شما را قبول ندارند.
گوینده این حرف، راست هم می گفت؛ زیرا اشخاص مورد بحث، حضرت امام را قبول نداشتند. خواهش می کنم به جواب حضرت امام با دقت گوش کنید. حضرت امام خیلی عادی فرمود: خوب، قبول نداشته باشند. مگر من جزء اصول دین هستم؟!
خدا را گواه می گیرم که من از این عظمت روحی حضرت امام بر خود لرزیدم. با خود گفتم: او کجا است و ما کجاییم. او چگونه فکر می کند و ما چگونه!
📚 همپای انقلاب، خطبه های نماز جمعه تهران (۱۳۶۸/۶/۳)، ص ۴۷۷
#آیت_الله_موسوی_اردبیلی
#امام_خمینی
#خاطرات
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹نیک مرد🔹
✍ شیخ اجل سعدی شیرازی
یکی از بزرگان گفت پارسایی را: چه گویی در حق فلان عابد که دیگران در حق وی به طعنه سخنها گفتهاند؟
گفت: بر ظاهرش عیب نمیبینم و در باطنش غیب نمیدانم.
◽️هر که را جامه پارسا بینی
◾️پارسا دان و نیکمرد انگار
◽️ور ندانی که در نهانش چیست
◾️محتسب را درون خانه چه کار
📚 گلستان سعدی، باب دوم
#گلستان_سعدی
#سعدی_شیرازی
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin