eitaa logo
خوشه چین
150 دنبال‌کننده
358 عکس
76 ویدیو
1 فایل
■امام علی علیه السلام: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بنگر که چه گفته می‌شود نه این که چه کسی می‌گوید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹من نیازی به این پول ندارم🔹 📣 آقای داوود آهنگران از استاد جعفری برای ايراد سخنرانی در يك جلسه دعوت شده بود. پس از پايان سخنرانی، شخصيت مهمی كه در آن جلسه حضور داشت، به جهت قدردانی از ایشان، با احترام تمام خواست مبلغ يك ميليون تومان به ايشان اهدا نمايد، اما استاد در قبال تقاضای او فرمودند: من نیازی به این پول ندارم. این مبلغ نزد شما باشد و اگر احیاناً افرادی به جهت گرفتاری مالی به من مراجعه نمودند، نامه می دهم و شما مبلغ تعيين شده را به آنها بپردازيد. بعد از آن، افرادی با يادداشت هايی از استاد جعفری، به محلی كه پول در آن جا سپرده شده بود، مراجعه نموده، مبالغی را دريافت می كردند. فردی كه مبلغ يك ميليون تومان را به اين كار اختصاص داده بود، با مشاهده اين عمل استاد، مبلغ پنج ميليون تومان ديگر نيز به پول اضافه كرد. بدين ترتيب، تمام مبالغ مزبور، طی مدتی با يادداشت های ایشان به افراد نيازمند پرداخت شد. 📚 وبسایت انتشارات علامه محمدتقی جعفری، بخش خاطرات ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹تعدی از حدود الهی ظلم است🔹 ✍ امام خمینی مؤکداً تذکر داده می‌‌شود که اگر برای کشف خانه‌های تیمی و مراکز جاسوسی و افساد علیه نظام جمهوری اسلامی از روی خطا و اشتباه به منزل شخصی یا محل کار کسی وارد شدند و در آنجا با آلت لهو یا آلات قمار و فحشا و سایر جهات انحرافی مثل مواد مخدره برخورد کردند، حق ندارند آن را پیش دیگران افشا کنند، چرا که اشاعۀ فحشا از بزرگترین گناهان کبیره است و هیچ کس حق ندارد هتک حرمت مسلمان و تعدی از ضوابط شرعیه نماید. فقط باید به وظیفۀ نهی از منکر به نحوی که در اسلام مقرر است عمل نمایند و حق جلب یا بازداشت یا ضرب و شتم صاحبان خانه و ساکنان آن را ندارند، و تعدی از حدود الهی ظلم است و موجب تعزیر و گاهی تقاص می‌باشد. و اما کسانی که معلوم شود شغل آنان جمع مواد مخدره و پخش بین مردم است، در حکم مفسد فی الأرض و مصداق ساعی در ارض برای فساد و هلاک حرث و نسل است و باید علاوه بر ضبط آنچه از این قبیل موجود است آنان را به مقامات قضایی معرفی کنند. و همچنین هیچ یک از قضات حق ندارند ابتدائاً حکمی صادر نمایند که به وسیله آن مأموران اجرا اجازه داشته باشند به منازل یا محل‌های کار افراد وارد شوند که نه خانۀ امن و تیمی است و نه محل توطئه‌های دیگر علیه نظام جمهوری اسلامی، که صادر کننده و اجرا کنندۀ چنین حکمی مورد تعقیب قانونی و شرعی است. 📚 فرمان هشت ماده‌ای دربارۀ حقوق مردم، قانون، قوۀ قضاییه و لزوم اسلامی شدن روابط و قوانین، ۱۳۶۱/۹/۲۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹الزامات حوزه های علمیه🔹 📣 رهبر معظم انقلاب آسلامی اساس حوزه برای علم است؛ حوزه علمیه است. ما می‌گوییم کام حوزه علمیه با علم برداشته شده است. پس علم، بافت حقیقی و پایه حقیقی و هویت حقیقی این حوزه را تشکیل می دهد - حوزه های علمیه همه جا این جورند؛ مخصوص حوزه علمیه قم که نیست - یعنی حوزه علم محور است. علم محور بودن لوازمی دارد؛ باید به این لوازم ملتزم شد. یکی از چیزهایی که لازمه‌ی علم محور بودن است، این است که مجموعه علم محور پرسش زاست، پرسش آفرین است. وقتی بحث علمی مطرح است، سوال مطرح است، با سوال باید با روی باز مواجه شد؛ همچنان که در سنت علمی سلف ارجمند ما هم این وجود داشته. شما ملاحظه می کنید؛ در فقه معارضات فقهی زیاد است؛ گاهی با لحن های تند هم همراه هست. فرض بفرمایید مرحوم صاحب حدائق نسبت به صاحب مدارک، گاهی لحن تندی به کار می‌برد؛ باز متقابلا مرحوم صاحب جواهر نسبت به صاحب حدائق در مواردی لحن بسیار تندی به کار می‌برد. قبلا هم همین جور بوده است. مرحوم علامه در مختلف، در موارد متعددی به ابن ادریس به شکل عجیبی می‌تازد و عکس‌العمل خیلی شدیدی نشان می دهد. البته باز ابن ادریس {رضوان الله علیه} به نوبه خود با همان بیان، با شیخ طوسی برخورد کرده است. این کار رایج است، اشکالی هم ندارد؛ اما در میدان علم. اگر ابن ادریس زنده می شد، می‌ایستاد، علامه پشت سرش نماز می‌خواند، دستش را هم می‌بوسید. اگر سید صاحب مدارک زنده می‌شد، صاحب حدائق و دیگران پشت سرش نماز می‌خواندند، دستش را هم می بوسیدند - در این شکی نیست - اما در میدان علم با هم برخورد می کنند؛ مانعی هم ندارد. این برخوردها معنایش این است که طرح سوال، طرح اشکال، طرح شبهه، طرح مسئله جدید، طرح شیوه جدید، ایرادی ندارد. اگر آنچه که مطرح شده است، غلط است، آن وقت باید با شیوه علمی با آن غلط برخورد کرد؛ یعنی اغماض در مواجهه ی با غلط علمی جایز نیست. کسی اشتباه علمی کرده است، اغماض کردن و اینکه بگوییم احترامش را حفظ کنیم، ملاحظه کنیم و نگوییم، جایز نیست؛ نه، در باب علمیات، این مسئله وجود ندارد. باید از لحاظ علمی برخورد کرد، اما جلوی سوال را نباید گرفت. حوزه باید قطع سوال نکند. قطع سوال به قطع دانش می انجامد. راه سوال را نباید بست. 📚 بیانات در دیدار جمعی از اساتید و فضلا و طلاب نخبه حوزه علمیه قم، ۱۳۸۹/۸/۲ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹کشتار با دست خود🔹 حضور استعمارگران متعدد در آمریکای شمالی، هر چند با رقابت بین آنها همراه بود، اما سیاست استعمارگرانه ایجاب می کرد که این رقبا برای گسترش سیطره خود متحد شده و با سیاست اختلاف بیانداز و حکومت کن، قبایل سرخ پوست را به جان هم بیاندازند. به عنوان نمونه در کانادا در اواخر قرن هفدهم، فرانسوی ها به یک قبیله و هلندی ها به قبیله دیگر کمک کرده و آنها را به جان هم انداختند. در نهایت قبیله اولی، قبیله دومی را نابود کرد و از بیست و دو روستای آنها، پانزده تا را ویران کرد و از هجده هزار نفر افرادشان، ده هزار نفر را کشت. بعد هم قشون فرانسه قبیله فاتح را قلع و قمع کرد. 📚 جنایات غرب، مهدی سعیدی، ص ۴۹۵ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹خدمت ناخواسته کسروی🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری هر وقت دوره‌ای پیش آمده که فکر مخالف و ضدی وجود نداشته، آن فکر حق درست مثل آبی که راکد باشد و سر جای خودش بماند بعد تدریجاً عفونت پیدا کند و خزه‌ها و چیزهای دیگری در آن پیدا شود که ماهیتش را به کلی عوض کند، عیناً همین حالت را پیدا کرده. ما مکرر در قم همین حرف را می‌زدیم و در تهران هم که قهراً این حرف را زیاد می‌زدیم. کسروی یک آدمی بود که مسلّماً دشمن شیعه بود، با تشیع دشمن بود و رسماً ائمه شیعه را سبّ می‌کرد، به امام صادق {ع} رسماً دشنام می‌داد. طبعاً این آدم زیان‌هایی هم بر عالم تشیع وارد کرد، به این معنا که عده قلیلی را از شیعه جدا کرد، ولی به نظر من اگر پای حساب در میان باشد و سود و زیان‌های کتاب‌های کسروی را مجموعاً در نظر بگیریم، سودش بیشتر بوده، به این معنا که همین کتاب‌های کسروی سبب شد، مسائلی که در طول چهار صد سال و بیشتر اصلا کسی روی آنها فکر و بحث و استدلال نمی‌کرد و حالت آب راکدی پیدا کرده بود و عقاید عوامی جزء عقاید اصلی شده بود و یک چیز شلم شوربایی درآمده بود مطرح شود و یک عده افراد محقق برای این که جواب به کسروی بدهند، کتاب‌های بسیار عالی نوشتند و این عقاید را تنقیح کردند. البته این به معنی تجویز عمل کسروی نیست، بلکه مثل همان بلا و مصیبت است. بلا و مصیبت و شداید به حال شخص مفید است، اما این نه به معنای این است که ما بلا و شداید را تجویز می‌کنیم، پس بر فردی مصائب وارد کنیم و بگوییم به دلیل این که به حال تو مفید است من حق دارم مصیبت بر تو وارد کنم؛ بلکه می‌خواهم بگویم این اثر مفید بر آن بار است. 📚 جهاد اسلامی و آزادی عقیده، ص ۹۷ - ۱۰۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹آزادانديشی علمی🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی خاصیت علمی بودن آزاداندیشی است. تحجر در میدان علم معنی ندارد. یعنی اگر عالم هستیم، حوزه علمیه هستیم، دنبال علم هستیم، باید فکر را آزاد گذاشت؛ البته برای اهل فکر. معلوم است که در یک مجموعه علمی کسی که صلاحیت فکری ندارد، جرأت اظهار نظر هم پیدا نمی کند؛ اگر اظهار نظر کرد، مچ او را می‌گیرند، غلط او آشکار می‌شود. آن کسی که صلاحیت اظهار نظر دارد، بایستی اظهار نظر کند؛ چه در فقه، چه در اصول، چه در فلسفه، چه در کلام، چه در بقیه مباحث و علوم حوزوی و رایج در حوزه؛ یعنی باید آزاداندیشی باشد. البته این آزاداندیشی هست؛ این را همه باید قبول کنیم. من یک جایی خواندم که نوشته شده بود امروز در حوزه علمیه قم، آزاد اندیشی علمی نیست؛ دیروز بود، امروز نیست. این درست نیست؛ دیروز هم بود، امروز هم هست؛ امروز بیشتر از دیروز هم هست. آراء فقهی و اصولی از برترین فقها مورد نقد قرار می‌گیرد. آدم ملاحظه می‌کند که بعضی از نظرات برجسته و فوق‌العاده‌ی فقهی و اصولی امام در مقالات علمی مورد نقد قرار می‌گیرد؛ ایرادی هم ندارد. مبنای خطابات قانونیه امام که به نظر ما یکی از مستحکم‌ترین، بدیع‌ترین و کارسازترین مبانی اصولی امام است، مورد نقد قرار می گیرد؛ هم در درس ها مورد نقد قرار می‌گیرد، هم در مقالات. من مقالاتی را هم خواندم، دیدم مورد نقد قرار داده‌اند. البته به نظر ما آن نقدها وارد نیست، اما بالاخره مورد نقد قرار می گیرد؛ کسی هم نمی‌گوید چرا. نمی‌شود حوزه را متهم کرد به اینکه در آن، نقد و انتقاد و آزادی نیست. متأسفانه یک جایی ما خواندیم که نوشته‌اند این حرف ها نیست؛ در حالی که این خلاف است، این متهم کردن حوزه است. ما می‌خواهیم عرض کنیم که این آزاداندیشی باید دامنه‌اش گسترده باشد. همان طور که فرمودند، در فلسفه، فرمایشات آخوند، ملاصدرا وحی منزل نیست. در فقه، فتاوای صاحب جواهر و شخصیتی مثل شیخ اعظم - که با وجود همه‌ی بزرگان و فقها، ما نظیر شیخ اعظم را از بعد از شیخ تا امروز دیگر نداریم - وحی منزل نیست؛ نه در فقه، نه در اصول. لذا رد کردند، ایراد کردند، اشکال کردند، جواب دادند. بایستی این سنت در حوزه باشد. 📚 بیانات در دیدار جمعی از اساتید و فضلا و طلاب نخبه حوزه علمیه قم، ۱۳۸۹/۸/۲ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹اشخاص جانشین ارزش ها🔹 📣 آيت‌الله شهید دکتر بهشتی آن تحزبی که می گوید من و غیر من هیچ، بله! این ضد وحدت و عامل تفرقه است، اما اگر تحزب و تجمع، تحزب و تجمع پاسداران ارزش های اصیل شد، از این ارزش ها نگهبانی می کند، نه از خود! یکی از مصیبت های زمان ما این است که اشخاص دارند کم کم جانشین ارزش ها می شوند. در صورتی که عکس مسئله صحیح است. تو ارزش ها را بشناس و اشخاص را با ارزش ها بسنج. 《اعرف الحق تعرف اهله》 《اعرفوا منازل الرجال بالحق》 📚 تشکیلات بهشتی، محسن ذوالفقاری، ص ۲۲۵ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹بزرگترین آزمایش🔹 📣 امام خمینی حکومت کردن بر یک جامعه‌ای، بزرگترین آزمایشی است که خدای تبارک و تعالی از بشر می‌کند. حکومت کردن اگر حکومت کردن اسمش باشد، به اصطلاح حکومت کردن بر یک همچو جامعه‌ای که خون خودش را در راه اسلام و در راه کشور اسلامی دارد می‌دهد، و جوانان برومندش را دارد فدا می‌کند؛ از کارهای بسیار مشکل و از امتحانات بسیار مشکل است. ای رؤسا! شماها در معرض امتحان در آمده‌اید، و اعمال شما دقیقاً تحت نظر خدای تبارک و تعالی است. توجه بکنید به این ملتی که به این طور همراهی با شما می‌کند. ای پاسداران! ای ارتشیان! ای ژاندارمری! و ای سایر قوای مسلّح نظامی و انتظامی! و ای رؤسای هر جا که هستید، هر قبیله که هستید و ای همۀ استاندارهای سرتاسر کشور! در معرض امتحان هستید. مبادا با خون اینها برای خودتان بخواهید مقامی درست کنید. خدا نکند که شماها بخواهید دیگران، خون خودشان را بدهند و شما مقامتان بالاتر برود. خدا نکند که یک همچو حیوانی در باطن شما باشد و شما خیال کنید انسانید. بشر در معرض امتحان است. 📚 بیانات در دیدار با خانواده‌های شهدای دزفول، جمعی از اهالی خرم‌آباد، پل‌دختر و کوهدشتِ‌ لرستان و ...، ۱۳۵۹/۱۰/۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹تزکیه نفوس، هدف بزرگ پیامبران🔹 📣 آیت‌الله ابراهیم امینی بزرگترین هدف پیامبران تهذیب و تزکیه و پرورش نفوس انسان ها بوده است. خدا در قرآن کریم می‌فرماید: «خدا بر مؤمنين منت نهاد كه رسولى از خودشان را در ميان خودشان برانگيخت تا آيات خدا را بر آنان تلاوت كند و نفوسشان را تزكيه نمايد و به آنان كتاب و حكمت بياموزد، گرچه قبلا در ضلالتى آشكار بودند.» موضوع تعلیم و تربیت، آن‌ قدر مهم بوده که هدف ارسال پیامبران قرار گرفته و خدای متعال در این‌ باره بر بندگانش منت نهاده است. شخصیت فردی و اجتماعی، سعادت یا شقاوت دنیوی و اخروی انسان به این موضوع بستگی دارد که چگونه خویشتن را ساخته و می‌سازد. به‌ همین جهت خودسازی برای انسان یک امر حیاتی و سرنوشت‌ساز محسوب می‌شود. پیامبران آمدند تا راه خودسازی و پرورش و تکمیل نفس را به انسان ها بیاموزند و در این امر حیاتی و سرنوشت‌ساز رهنما و مددکارشان باشند. پیامبران آمدند تا نفوس انسان ها را از رذائل و اخلاق زشت و صفات حیوانیت پاک و منزه سازند و فضائل و مکارم اخلاق را پرورش دهند. پیامبران آمدند تا به انسان ها درس خودسازی بیاموزند، و در طریق شناخت اخلاق زشت و کنترل و مهار کردن امیال و خواسته‌های نفسانی یار و مددکارشان باشند، و با تحذیر و تخویف، نفوسشان را از بدی ها و زشتی ها پاک و منزه سازند. آمدند تا نهال فضائل و مکارم اخلاق را در نفوس پرورش دهند و شکوفا سازند و با رهنمود و تشویق و ترغیب یار و مددکارشان باشند. 📚 وبسایت آيت‌الله ابراهیم امینی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹استادی برازنده شماست🔹 آیت الله حاج شیخ هاشم قزوینی می‎فرمودند: در حین تدریس دیدم طلبه‎ای ‎آمد، از لباده‎اش متوجه شدم که ایرانی نیست و از حوزه علمیه نجف می‎آید. آمد و میان طلبه‎ها نشست. درس فقه و اصول بود. سؤالی پرسید و من جواب دادم. به جوابِ من سؤال دیگری کرد که نتوانستم جواب بدهم. از جای خودم بلند شدم و گفتم: استادی برازنده شما است و من باید شاگرد شما باشم! تقوا را ببینید. استادی با صد و پنجاه شاگرد، کرسی درس خود را به استاد دیگری که از نظرش لیاقت و شایستگی دارد، می‎سپارد! 📚 مجله حریم امام، شماره ۳۴۳ {ویژه‌نامه مکتب تفکیک و آیت الله میرزا مهدی اصفهانی}، گفتگو با اسماعیل غروی اصفهانی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹قلب الهی🔹 📣 امام خمینی همه چیزها از قلب انسان شروع می‌شود، نه این قلبی که حیوانی است، قلب انسانی، همۀ مسائل از قلب انسانی شروع می‌شود. و اگر چنانچه قلب، یک سرچشمۀ نور و هدایتی در آن باشد، زبان هم به نورانیت قلب منوّر می‌شود؛ چشم هم به نورانیت قلب منور می‌شود، همۀ اعضای انسان، که تابع قلب است، وقتی قلب الهی شد، همه چیز انسان الهی می‌شود، یعنی حرف که می‌زند، حرفش هم الهی است، استماع هم که می‌کند، استماعش هم الهی است. راه هم که می‌رود، راه رفتنش هم الهی است. این همان است که انبیا آمده‌اند برای تربیت انسان ها. این انسانی که یک حیوان است، با سایر حیوانات فرق ندارد، یا بدتر از سایر حیوانات است، می‌خواهند که این انسان را از این لجنزار بیرون بیاورند، و یک انسان الهی، یک انسانی که سرتاپایش معرفت اللّه‌ باشد، توحید باشد، حرکتی نکند الا به حرکت الهی: 《وَ مَا رَمَیْتَ اِذْ رَمَیْتَ وَلکِنَ‌اللّه‌َ رَمَی》 نه این است که معنایش این است که خدا تیر را انداخته است. این دست، دست خداست. نفسانیت در تو نبوده است تا اینکه رمیی که می‌کنی، رمی تو باشد. تو الهی بودی، تو یک موجود الهی بودی، موجود الهی همه چیزش الهی است، رَمْیَش رمی اللّه‌ است، عَیْنَش، عین اللّه‌ است. همه چیزش خداست. باید کوشش بکنیم ما معمَّمین، ما که خودمان اسممان را روحانی گذاشتیم، چه طبقۀ اهل منبر باشند، چه اهل محراب باشند، چه از قشرهای دیگر، همین بنگاه، این بنگاه را بنگاه اسلامی‌اش کنیم. 📚 بیانات در دیدار با محمد تقی فلسفی و وعاظ تهران، ۱۳۵۸/۴/۱۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹من راضی نیستم🔹 📣 آیت الله سید عبدالکریم حسینی قزوینی بعد از رحلت مرحوم آیت الله العظمی سید محسن حکیم، بعضی از علمای عراق، مردم را به آیت الله شهید سید محمد باقر صدر ارجاع دادند. از جمله آیت الله سید میر محمد قزوینی که شخصِ اولِ علمای بصره بود. مرحوم شهید صدر کسی را دنبال من فرستادند و فرمودند: آقای میر محمد قزوینی، مردم را به من ارجاع داده است و من راضی نیستم در عرضِ آیت الله خویی باشم به دو دلیل: اول اینکه من شاگرد ایشان هستم و شاگرد، نباید خودش را در عرضِ مرجعیتِ استاد نشان دهد. دوم آن که نمی‌خواهم مرجعیت، کوچک شود. عده‌ای این جا و عده‌ای آن جا عَلَمِ مرجعیت بردارند. این طور هیبت و ابهتِ مرجعیت از بین می رود. مرجعیت اگر یک جا و متمرکز باشد، هیبت و حرکتش برای اسلام بیشتر است. لذا خواهش می‌کنم شما بروید و از آقای قزوینی بخواهید که مردم را به من ارجاع ندهند. این مساله بر عظمت آقای خویی و فروتنی و دور اندیشی آن شهید بزرگوار دلالت می‌کند. 📚 شمع همیشه فروزان، مصاحبه، ص۲۲۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin