eitaa logo
کتاب سفید 📚
2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
75 ویدیو
48 فایل
┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄ جهت شرکت در طرح به نشانی اینترنتی زیر مراجعه نمایید: 🌐 http://www.ktbsefid.ir ارتباط با ادمین: 🆔 @DabirKtbsefid
مشاهده در ایتا
دانلود
20.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یک سلام برفی / بارونی تقدیم به همه خوبان ❄️🌧 امشب می‌خواهیم چالش ۱۵ دقیقه‌ای نوشتن رو با هم تجربه کنیم. موضوع نوشتن کاملاً آزاد هست و هر چیزی که به ذهنتون میاد رو می‌تونید بنویسید. 🎥 برای شروع، ویدیوی بالا رو باز کنید و تا پایان ۱۵ دقیقه، بدون وقفه بنویسید. یادتون باشه، بهانه‌هایی مثل «غذا روی گازه»، «بچه‌ام موهامو می‌کشه»، «سرما خوردم» یا «درس و امتحان دارم» رو کنار بذارید. 😅 فقط ۱۵ دقیقه برای خودتون وقت بذارید و تمرکز کنید. در پایان، خوشحال می‌شیم نوشته‌هاتون رو با ما به اشتراک بذارید 👇 @dabirKtbsefid ┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄ 📒 @ktbsefid
چرا شپش‌ها نمی‌نویسند؟😅 ┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄ 📒 @ktbsefid
کتاب سفید 📚
#هفت_طرح_داستانی 3- طلب شخصیت اصلی شما مجبور است که به یک سفر طولانی، دشوار و دردآور برود تا کسی ی
4- سفر و بازگشت 🚗 درست مثل پیرنگ طلب، در پیرنگ سفر و بازگشت قهرمان به یک جهان متفاوت یا ناشناخته سفر می‌کند. بعد از فروکش کردن هیجان اولیه و حسِ شگفتی و تعجب، کاشف به عمل می‌آید که خطر، در گوشه گوشه‌ی این دنیای جدید در کمین است و درنهایت قهرمان باید فرار کند. کتاب کودکِ معروف “می خوایم یه خرس شکار کنیم” اثر مایکل روزن نمونه‌ی خوبی از این پیرنگ است و برای کودکانِ بزرگتر کتاب آلیس در سرزمین عجایب و کتاب نیروی اهریمنی اش اثر فیلیپ پولمن نمونه پیرنگ سفر و بازگشت است. : یک داستانِ کودک با طرح داستانی «سفر و بازگشت» بنویسید و برای ما هم بفرستید. ┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄ 📒 @ktbsefid
«آناتومی داستان» کتابی نوشته جان توربی، نویسنده و فیلمنامه نویس آمریکایی است. این اثر در دسته ادبیات آموزشی با موضوع سینما قرار می گیرد. عنوان فرعی این کتاب، «22 گام تا استاد شدن در داستان گویی» است که به این موضوع اشاره می کند که نویسنده در این اثر 22 راه عملی در زمینه داستان نویسی ارائه کرده است. این کتاب گرچه براساس ساختار فیلمنامه های سینمایی به تعریف داستان و عناصر ان می پردازد اما برای اشکال مختلف روایت کاربرد دارد. توربی در «آناتومی داستان» فیلم های سینمایی «آرواره ها»، «ماجراهای هاکلبری فین»، «توتسی»، «گتسبی بزرگ»، «پدرخوانده» و «محله چینی ها» را به عنوان نمونه های برای معرفی و تعریف عناصر داستان مورد بررسی قرار داده است. نویسنده در این کتاب نشان می دهد که چه عواملی به خلق داستانی قابل قبول کمک می کند. همچنین در «آناتومی داستان» به این موضوع پرداخته می شود که چگونه نویسنده می تواند پس از خلق داستان با تمرکز بر طرح، موضوع و شخصیت ها به مفهومی واحد دست یابد. در «آناتومی داستان» علاقمندان به نویسندگی با شیوه هایی که داستان را به پایانی منپزقی هدایت می کند آشنا می شوند. علاوه بر این، تروبی هفت مرحله کلیدی ساختار داستان را ارائه می کند که مراحل اصلی گسترش داستان و لایه های پنهان آن هستند. در این کتاب نویسنده با استفاده از فلسفه، اسطوره و تکنیک‌های تازه روش هایی برای ساختن روایتی موثر و چندوجهی ارائه می کند. ┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄ 📒 @ktbsefid
کتاب سفید 📚
انواع زاویه دید نویسنده از طریق زاویه دید، شیوه روایت داستان خود را تعیین می‌کند. او می‌تواند از زا
انواع زاویه دید ادامه تک‌گویی: 🔹تک‌گویی نیز شکلی دیگر از روایت تک‌نفره است که ممکن است مخاطب داشته باشد یا نداشته باشد. این تک‌گویی به سه دسته تقسیم می‌شود: 🔸خودگویی و حدیث نفس: در خودگویی، شخصیت افکار و احساسات خود را با صدای بلند به زبان می‌آورد تا مخاطب از مقاصد او مطلع شود؛ هرچند در داخل داستان یا درام مخاطبی نداشته باشد و تنها با خودش حرف بزند. در حدیث نفس، بدون اینکه شخصیت از وجود مخاطب مطلع باشد، برای خودش حرف می‌زند و روی سخنش با شخص خاصی نیست؛ اما با بیان احساسات و افکارش باعث پیشبرد طرح و عمل داستانی می‌شود. حدیث نفس یکی از روش‌های استفاده از جریان سیال ذهن است. کاربرد این روش بیشتر در نمایشنامه است. در حدیث نفس، خصوصیات روانی راوی نیز بر مخاطب آشکار می‌شود. در بخشی از رمان «سمفونی مردگان» از عباس معروفی، این شگرد به کار رفته است. تفاوت قائل شدن بین حدیث نفس و تک‌گویی درونی سخت است؛ هر تک‌گویی درونی می‌تواند حدیث نفس هم باشد. تفاوت حدیث نفس با تک‌گویی نمایشی در این است که حدیث نفس مخاطبی ندارد و به‌طور غیرمستقیم اطلاعاتی به تماشاگر می‌دهد. قطعه «بودن یا نبودن» در صحنه اول از پرده سوم نمایشنامه «هملت» اثر شکسپیر، معروف‌ترین خودگویی است؛ هرچند برخی از منتقدان آن قطعه را، به‌دلیل حضور اوفیلیا در پشت پرده، تک‌گویی نمایشی می‌نامند. این تک‌گویی چنین آغاز می‌شود: «بودن یا نبودن: مسئله این است. آیا شرافتمندانه‌تر است که ضمیر انسان تیر طالع شوم را تحمل کند، یا در برابر طوفان بلا، قد برافرازد، سلاح برگزیند و آن را پایان دهد؟ مردن و به خواب فرو رفتن، و دیگر هیچ! آیا از طریق چنین خوابی می‌توان گفت که رنج درونی و هزاران فشار که طبیعت در وجود ما به ودیعت نهاده است، پایان می‌یابد؟... » تک‌گویی بیرونی یا نمایشی: تک‌گویی بیرونی شاخه‌ای دیگر از دیدگاه اول‌شخص است. مانند تک‌گویی درونی، افکار راوی را منعکس می‌کند؛ اما با این تفاوت که گویی راوی کسی را مورد خطاب قرار داده است. در این تک‌گویی، فردی مورد خطاب و طرف سخن شخصیت قرار می‌گیرد و شخصیت، مخاطب مشخصی در داستان برای گفته‌هایش دارد، هرچند خواننده داستان نداند مخاطب قهرمان کیست. در چنین وضعیتی، به‌دلیل وجود مخاطب، راوی برخلاف تک‌گویی درونی، گفتارش منظم است و کنترل کاملی بر آن دارد. در واقع، در این شیوه، گویی راوی در مواجهه با مخاطبی در حال تکلم است و نویسنده گفتار او را مکتوب کرده است؛ مانند رمان «سقوط» اثر آلبر کامو. در تک‌گویی نمایشی، اندیشه به سطح زبان می‌آید و شخصیت احساساتش را با صدای بلند برای مخاطب به نمایش می‌گذارد. شخصیت بدون دخالت راوی، خود به زندگی و عواطفش می‌اندیشد و آن‌ها را به زبان درمی‌آورد. در داستان، با وجود بهره‌گیری از این تک‌گویی، منِ راوی یا اویِ راوی، چون یک ناظر بیرونی، داستان را روایت می‌کند. در تک‌گویی نمایشی، مخاطب از صحبت‌ها و کارهای شخصیت پی می‌برد که او کیست، کجاست، در چه زمانی زندگی می‌کند و چه کسی را در داستان مورد خطاب قرار داده است؛ مانند «حرف و سکوت» از محمود کیانوش. بخشی از رمان «شازده احتجاب» هوشنگ گلشیری نیز تک‌گویی است. ✍️ مریم بصیری ┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄ 📒 @ktbsefid
از اهمیت زاویه دید غافل نشید👇
وقتی زاویه دید عیب و ایرادی داشته باشد خوانندگان متوجه آن میشوند؛ اگرچه در این حالت آنها دقیقاً نمیتوانند مشخص کنند که اشکال از زاویه دید است اما احساس میکنند شخصیت ها از آنها دورند یا حس میکنند زمان لق است یا به سختی میتوانند به خواندن ادامه دهند یا شاید آنها هنگام خواندن داستان بگویند: من اصلاً با قهرمان داستان احساس نزدیکی نمیکنم. راستش من تازه در فصل چهارم حدس زدم قهرمان اوست. تعداد شخصیتهای داستان چقدر زیاد است اینها همه نشانه عیب و ایراد زاویه دید است که میتوان آنها را با تجزیه و تحلیل و بازنویسی بیشتر درست کرد. جادوی زاویه دید | آلیشیا راسلی ┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄ 📒 @ktbsefid
نویسنده‌ها معمولاً آدم‌های خودانگیخته‌ای هستند. آن‌ها می‌نویسند چون به نوشتن مثل هوا احتیاج دارند. اما گاهی پیش می‌آید که خسته، بی‌انگیزه و نیازمند یک جرعه الهام می‌شوند. در چنین روزهایی که قلم به اصطلاح خشک می‌شود و تهی می‌شوند از انگیزه، داشتن مجموعه‌ای از جملات انگیزشی درباره نوشتن _ از نویسندگانی که مثل آن‌ها، مقابل صفحه‌ای خالی نشسته‌اند و جرئت آغاز کردن را در خود یافته‌اند _ کمک می‌کند تا در چند ثانیه دوباره انرژی بگیرند. برای دیدن این جملات سری به آخرین پست وبلاگ کتاب سفید بزنید👇 22 نقل قول الهام بخش برای نویسندگان ┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄ 📒 @ktbsefid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹جوانی، بهاران زندگانی و ارزشمندترین هدیه‌ای است که دست روزگار تنها یک بار فرصت لذت بردن از آن را به آدمی می‌بخشد 💫میلاد زیباترین گل باغ حسین (علیه‌السلام) و جوان رعنا و رشید امام حسین (علیه‌السلام)، حضرت علی اکبر (علیه‌السلام) و روز جوان مبارک‌ باد. ┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄ 📒 @ktbsefid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
داستان مینی‌مال چیست؟ داستان مینی‌مال یا داستانک معمولاً کوتاه‌ترین حالت روایت داستان، و غالباً در پی یک کشف ضربه‌زننده است؛ این کشف خواننده را با ایجاد شوک یا تمسخری غافلگیر می‌کند. به این نوع داستان‌ها، داستان ناگهانی، داستان لحظه، داستان برق‌آسا، داستان آتشین، داستان کارت‌پستالی، داستان کوتاه کوتاه و داستان طرح‌وار هم گفته می‌شود. نمونه‌ای از یک داستان مینی‌مال: روزی اتوبوس خلوتی در حال حرکت بود. پیرمردی با دسته‌گلی زیبا روی یکی از صندلی‌ها نشسته بود. مقابل او دخترکی جوان قرار داشت که بی‌نهایت شیفته‌ی زیبایی و شکوه دسته‌گل شده بود و بحظه‌ای از آن چشم برنمی‌داشت. زمان پیاده شدن پیرمرد فرا رسید. قبل از توقف اتوبوس در ایستگاه، پیرمرد از جا برخاست، به سوی دخترک رفت و دسته‌گل را به او داد و گفت: «متوجه شدم که تو عاشق این گل‌ها شده‌ای. آن‌ها را برای همسرم خریده بودم و اکنون مطمئنم که او از اینکه آن‌ها را به تو بدهم، خوشحال‌تر خواهد شد.» دخترک با خوشحالی دسته‌گل را پذیرفت و با چشمانش پیرمرد را که از اتوبوس پایین می‌رفت، بدرقه کرد و با تعجب دید که پیرمرد به سوی دروازه‌ی آرامگاه خصوصی آن سوی خیابان رفت و کنار در ورودی نشست. (دسته‌گل از پائولو کوئلیو) ✍️ میترا جاجرمی ┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄ 📒 @ktbsefid