بستگان کمند #حاج_قاسم
دلگرم به آتشی که سرد نمیشود...
درست دو هفته بعد از یلدای سال ١٣٩٨، در میانهی یکی از غمانگیزترین شبهای بههم پیوستهی تاریخ، ناگاه تسبیح دل میلیونها انسان آزاده در زیر سقف آسمان خدا پاره گشت و صد دانه یاقوت بر سنگفرش سرد فرودگاه بغداد پخش شد. شهادت، قسمت ازلی قاسم بود تا در هیبتی هزارتکه و در مشایعت خون و دود و آتش تا ابدیت عروج کند...
متن کامل منتشر شده در روزنامه فرهیختگان
۱۴ دی ماه ۱۴۰۱👇
https://farhikhtegandaily.com/universitynewspaper/3776/3/
✍#زهرا_محسنی_فر
https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
«در زمانهای قدیم، زن جنس درجه دو محسوب میشد؛ «جنس دوم». موجودی که از طفیلی وجود مرد آفریده شده. نهتنها حق مالکیت نداشت، بلکه خودش سرلیست مایملک مرد بود. ارث که نمیبُرد هیچ، بعضا به ارث هم میرسید. هیچ مردی زن را شریک خود نمیکرد، اما گاهی زنی بین مردها به اشتراک گذاشته میشد. دختری خونبهای جدال دو ایل میشد تا خصومتها فروکش کند و خونبس حاکم شود. در جنگها گاهی زنها که حرجی بر آنها نبود، به حراج اسارت میرفتند و گاهی باجسبیل میشدند تا خطر جنگ را از شهری زیرسبیلی رد کنند. چه دختران که زنده به گور شدند تا ننگ دخترآوری از چهرهی سیاه پدران شسته شود. آنها که زور در بازویشان گندیده بود، زن را «ضعیفه» خطاب میکردند تا فیگور قدرت بگیرند. برخی نیز که خود را عقل کل میدانستند، برچسب «ناقصالعقل» بر پیشانی زن میکوبیدند. در دوگانهی نانخور-نانآور، کفهی ترازو به نفع مرد سنگینی میکرد و انگشت اتهام به سمت زن به عنوان مصرفکننده منابع و عنصر هزینهساز دراز میشد. القصه زن در نگاه جوامع قدیم موجودی آسیبپذیر و ضعیف جلوه میکرد و زنها خود با این هویت اجباری کنار آمده بودند...»
متن کامل «سیری بر زیست زنانه از دیرباز تا کنون» منتشر شده در روزنامه فرهیختگان ۲۲ دیماه ۱۴۰۱
از طریق لینک زیر بخوانید👇
https://farhikhtegandaily.com/page/233181/
#روز_زن
✍#زهرا_محسنی_فر
https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
هدایت شده از مرکز فرهنگی رسانه بیداری🇵🇸
[ ویژه برنامه روایت زن ایرانی ]
🔰یادبود شهیده مهسا مقامیان؛
و۴۵ بانوی شهید حمله تروریستی حله
➕باحضور:
🔹️علیه دسمی:
فعال خدمت رسانی و مبارزه مردمی با شیوع کرونا
🔸️دکتر آمنه آهنگرپور
دکترای فیزیک مدیرگروه فیزیک دانشگاه شهیدچمران اهواز
🔹️دکتر اکرم آهنگرپور
پژوهشگر برتر دانشگاه علوم پزشکی اهواز در حوزه علوم نوین(سلول های بنیادین و نانو فناوری)
🔸️بهاره هرمز:
کارآفرین برتر استان خوزستان
🔹️خانم زهرا محسنی فر:
فعال فرهنگی و اجتماعی استان خوزستان
🔸️سمیه عرب خراسانی:
دکترای جامعه شناسی و کارشناس مطالعات زنان
📌بارونمایی از کتاب زنان جبههی جنوبی خاطرات زنان پشتیبانی جنگاهواز
🗓چهارشنبه ۵بهمن ساعت۲۱
مکان:اهواز سینما اکسین
#سیزدهمین_جشنواره_عمار
#رسانه_بیداری
#دبیرخانه_جشنواره_فیلم_عمار
#حسینیه_هنر_اهواز
🆔 @resanebidari_ir
🆔@ammarkhz
روحالقدس شاهد است که مسجدالاقصی فرودگاه پیامبر و سکوی معراج است و فتح اراضی مقدس فقط از سرباز بدون مرز روح الله برمیآید. ما شعار میدهیم، اوست که #مرگ_بر_اسرائیل است.
#روز_قدس
✍️زهرا محسنیفر
https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
در حالیکه شیاطین جن و انس در ماه رمضان در غل و زنجیرند، تَرَکهی پهلوی در اراضی اشغالی زنجیر پاره کردهاند. از این سیرک شاید چیزی ته جیب نوهی رضا پالان بماسد و بتواند بیبی را تیغ بزند، اما آب از سر بنیاسرائیل گذشته که به خس و خاشاک چنگ میزند!
✍#زهرا_محسنی_فر
https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
🔴 پدیدهی بدحجابی را چگونه ببینیم؟
🔸شخصیت قضاوتگر ما در مواجهه با ناهنجاریهای اجتماعی، مثل بدحجابی، ناخودآگاه قائل به وحدت فعل و فاعل است و نفرت از فعل را به فاعل تسری میدهد. اگرچه اراده فاعل در ارتکاب فعل دخیل است اما انگیزههای متعددی میتواند در کار باشد؛ از سهلانگاری گرفته تا سوء نیت. دشواری کار فرهنگی ناشناخته بودن همین انگیزههاست، چه آنکه به مقتضای هر انگیزه، تجویز متفاوتی برای اصلاح ناهنجاری لازم است؛ گاهی امر به معروف زبانی جواب میدهد و گاهی برخورد قضایی و امنیتی میطلبد. ضمنا انگیزه و قصد مشخص میکند که آیا زشتی بزه بیحجابی ریشه در ذات و شخصیت فرد دارد و یا معلول شرایط اجتماعی و فرهنگی اوست.
🔸اشتراکات معنوی قویترین عناصر پیوند دهنده جامعه هستند. معنویات و اعتقادات، اغلب بروز و ظهور اجتماعی دارند. آنکه برای «جامعه» اصالتِ شخصیت و هویتِ مستقل قائل است، شدت و وسعت و تواتر بروزات معنوی جامعه را همچون نبض آدمی میداند که نشان دهنده سلامت یا علائم بالینی بیماری است. گردهماییهای آیینی با شکوه و پرتکرار و فراگیر با مشارکت آحاد و طیفهای متکثر مردم، این انگاره را تقویت میکند که علیرغم وجود تنوع در بافت اجتماعی و فرهنگی مردم، اشتراکات بزرگی که هویت جمعی آنها را میسازد، همچنان پابرجاست. البته این اشتراکات را نباید در اعتقادات مذهبی منحصر دانست بلکه انگیزههایی چون وطندوستی، علاقه به تمامیت ارضی، نوعدوستی و امثالهم هم هویت اجتماعی میآفرینند.
🔸مادامی که جامعه بر مدار اشتراکات ارزشمحور خود حرکت کرده و بروزات و پالسهای معنوی قوی صادر کند و هویت اجتماعی قابل دفاع داشته باشد، انگیزههای جمعی سالمی خواهد داشت، حتی اگر در برخی افعال عناصر سازنده خود (یعنی مردم) دچار ناهنجاریهایی نیز باشد. از این منظر میتوان راهی برای شناخت انگیزه غالب در بدحجابی پیدا کرد و به یک قضاوت عمومی در اینباره دست یافت. با وجود تجلیات آیینی پرشمار و پرشور با حضور پرتعداد افراد کمحجاب حداقل میتوان به این باور رسید که نباید در مورد قاطبهی بدحجابها قائل به وحدت قبح فعل و فاعل بود. طینتها عمدتا عاری از شیطنت است و ناهنجاریهای ناشی از عوامل محیطی و فرهنگی بر ظواهر آنها تأثیرگذار بوده است.
🔺اگر این قضاوت عمومی را بپذیریم، با چند نکته روبرو هستیم:
1⃣ هم بیحجابی و بدحجابی قبیح است و هم نفرت و کینه نسبت به بدحجابان نکوهیده (تفکیک فعل و فاعل).
2⃣ چون علت بدحجابی را میتوان اغلب در سهلانگاری یا هضم شدن در فرهنگ خانوادگی و محیطی دانست، لذا نسخهی امر به معروف و نهی از منکر همچنان به عنوان یک راهبرد مؤثر میتواند کارساز باشد.
3⃣ از آنجا که مقدمهی امر به معروف و نهی از منکر، محبت آمر و ناهی نسبت به گناهکار و تمنای سعادت و رستگاری اوست، این فریضه بدون سالم پنداشتن ذات بدحجاب و اشتیاق به اصلاح ظواهر او قابل اقامه نیست.
4⃣ وحدت و یکپارچگی و پرهیز از دوقطبی کردن جامعه، یعنی اجتناب از وارد نمودن خدشه و ضربه به هویت اجتماعی شکل گرفته حول ارزشها. لازمهی یکپارچگی و وحدت در این زمینه، جدا دانستن فعل و فاعل در مسأله بدحجابی است. با فاعل غیرمغرض میتوان همزیستی و مفاهمه داشت و همزمان خیرخواهانه به اصلاح او پرداخت. یادآور میشود که رهبر انقلاب در موضوع انتخابات حتی پا را از این فراتر گذاشته و آنها که به جمهوری اسلامی منتقد یا غیرمعتقد هستند را نیز به مشارکت فرا میخواند و علاقه به سربلندی کشور و حفظ تمامیت ارضی را عامل وحدت معرفی میکند.
5⃣ نسخه عمومی فوق در برخورد با بیحجابیهای عامدانه و مغرضانه موضوعیت ندارد. عجالتا تا اطلاع ثانوی انگیزههای کشف حجاب را نباید سادهانگارانه تفسیر کرد. اگرچه نمیتوان در مورد انگیزهها، قضاوت مطلق داشت و حتما استثناهایی نیز وجود دارد، اما به نظر میرسد برای این طیف از افراد در کنار امر به معروف و نهی از منکر، سایر راهکارهای قانونی و امنیتی را نیز باید مد نظر داشت. بدیهی است که وحدت با آنها که عامدانه از گناه اجتماعی قبحزدایی میکنند، هرگز موضوعیت نخواهد داشت.
6⃣ در صورت استمرار پدیدهی بیحجابی با نقشآفرینی عناصر مغرض و تداوم انفعال مردم و حاکمیت در کنترل آن، بیحجابی با انگیزههای سهلانگارانه توسعه مییابد. به زودی با سبک زندگی معتقد به ارزشهای مذهبی منهای حجاب روبرو خواهیم شد. در چنین شرایطی بیحجابی رفته رفته از دایره منکرات خارج میشود و دهها معضل اجتماعی و فرهنگی و قضایی دیگر میآفریند.
✍#زهرا_محسنی_فر
https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
لفظ قلم | زهرا محسنیفر
🔴 نور خدا، صدای سکوت، دوربین مداربسته،
حرکت...
نور خدا مسیر شهادت را به جوان رهگذر نشان میدهد. رستگاری کمی آنطرفتر در تقاطع بعدیست. مرد مؤمن! زانوانت سست نشود؛ برو. دو سه قدم بیشتر تا ملکوت نداری. آنجا کیمیای غیرت، پر پرواز توست. شهادت نقل و نبات که نیست؛ فقط تو به من «به من چه» نگفتی. پیش من خونت از همه رنگینتر است. بریزش، رنگ من میگیری، سبک میشوی. برو...
صدای سکوت، گوش شهر را کر کرده. رهگذران، صحنه را تماشا میکنند. رگی نمیجنبد. احساسی جریحهدار نمیشود. ذهنی تشویش نمیگیرد. چشمها با ضربات چاقو بالا و پایین میشوند، اما قلبها تپش نمیگیرند و پاها از حرکت نمیایستند. دنیا برای تو رهگذر است، اما مردهدلانِ رهگذر در باتلاق «به من چه» فرو میروند. صدای سکوت سوپراستارهای ورّاج را نمیشنوی؟ سکوت، همیشه مرگبار است... فردا جای جانان و جانی را عوض میکنند؛ این خط و این نشان! هشدار! اراذل، فضولات عالماند، اما به سِحر سینما و جادوی جام جم میتوان آنها را بزک کرد.
دوربینهای مداربسته صحنه را شکار و خوراک شبکههای اجتماعی میکنند. هشتگهای رباتی هنوز سودای انقلاب قلابی دارند. تا چشم کار میکند جای خالی توست و سلبریتیهایی که باز جاخالی میدهند. صحنهای که خلق کردی، به اندازهی نقد یک فیلم اکشن برایشان اهمیت ندارد. از سطل ماست پیراهن عثمان ساختند و در برابر پیراهن پارهپاره تو مثل ماستاند. عالم در محضر دوربینهای خداست اما آقایان و خانمهای دوربینی جلوی دماغشان را هم نمیبینند؛ بصیرت پیشکششان...
حرکت گاهی از مسیر ماجراجویی محقق میشود. جریان خون همواره جریان آگاهی به دنبال دارد. شهید، در دنیای سکون اموات، سیر میکند. خفته را خفته کی کند بیدار، اما شهید برای ملت بیداری میآورد. سر آن تقاطع ابدی سوزنبانی را دیدم که دست خالی ریل جامعه را از درهی «به من چه» به سمت قلهی «کلکم راع ...» حرکت داد. یک بار دیگر صحنه را مرور کنیم؛ نور خدا، صدای سکوت، دوربین مداربسته، حرکت...
#حمیدرضا_الداغی
#غیرت
✍️#زهرا_محسنی_فر
https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
🔺سلبریتیزدگی پدیدهای ضدهویتی است، که رسانهی ملی سالها بر طبل آن کوبیده و سلبریتیها را پای ثابت آیینهای اجتماعی کرده است. از بازیگر و فوتبالیست گرفته تا پوزر عروس و بلاگر در متن «عصر جدید» و «دورهمی» و «ماه عسل» و «خندوانه» و در قاب شیشهای تلویزیون ضریب میخورند و پروموت میشوند. سرریز این نگاه سلبریتیمحور را در آثار و برنامههای فرهنگی و هنری سایر نهادها نیز میتوان دید. وقتی جذب مخاطب هدف غایی میشود و تولید محتوای مورد نیاز او شد شد، نشد نشد، چه وسیلهای بهتر و راحتتر از اجارهی چهرههای سرشناس؟!
🔻نیاز امروز جامعه دختران ما، بازشناسی هویت ایرانی-اسلامی آنهاست. هویتبخشی باید خمیرمایهی تولید آثار هنری و شاهبیت برنامههای فرهنگی برای دختران باشد. چگونه میشود در برپایی مراسم جشن دختران، کلیهی عوامل اجرایی مرد باشند؟ رجال مجازی خوشتیپ و پرفالوور، قرار است کدام نیازمندی هویتی دختران نوجوان را شناسایی کرده و دستمایهی برنامهی فرهنگی خود قرار دهند؟ پوسترها چرا بجای محتوای فاخر، چهرههای شاخص را در چشم بیننده میکنند؟! عقبهی فکری برنامههای زنجیرهای پرمخاطب کشوری وابسته به کدام اندیشکده و اتاق فکر است؟ کسی باید این سؤالات را پاسخ دهد.
✍#زهرا_محسنی_فر
https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
🔘شقالقمر، زیر تیغ آفتاب غدیر
سرها به سمت قله کوه جهاز شتران حجاز چرخیده بود. خورشید و ماه بر آن فراز در مقارنه بودند. حضرت محمد(ص) زیر تیغ آفتاب ذیالحجه داشت شقالقمر میکرد. ۲ نیمه سیب سرخ رحمت به وحدت رسیده بودند و در نگاه باریکبین حاضران، مو نمیزدند. پیغمبر داشت در دل تاریخ تکرار میشد. یک نفس در ۲ تن بر منبر «علمالاسما» ایستاده بود و در آن ازدحام جای پر زدن ملائک نبود. فرشته وحی به پایان ماموریت پیامبری خود نزدیک میشد. گردنها برای دیدن لحظه اعجاز کشیده شده بود. بشر در #غدیر داشت قدبلند میشد...
منتشر شده در روزنامه وطن امروز
۱۵ تیر ماه ۱۴۰۲
✍#زهرا_محسنی_فر
https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
لفظ قلم | زهرا محسنیفر
🔘شقالقمر، زیر تیغ آفتاب غدیر سرها به سمت قله کوه جهاز شتران حجاز چرخیده بود. خورشید و ماه بر آن
شقالقمر، زیر تیغ آفتاب غدیر
سرها به سمت قله کوه جهاز شتران حجاز چرخیده بود. خورشید و ماه بر آن فراز در مقارنه بودند. حضرت محمد(ص) زیر تیغ آفتاب ذیالحجه داشت شقالقمر میکرد. ۲ نیمه سیب سرخ رحمت به وحدت رسیده بودند و در نگاه باریکبین حاضران، مو نمیزدند. پیغمبر داشت در دل تاریخ تکرار میشد. یک نفس در ۲ تن بر منبر «علمالاسما» ایستاده بود و در آن ازدحام جای پر زدن ملائک نبود. فرشته وحی به پایان ماموریت پیامبری خود نزدیک میشد. گردنها برای دیدن لحظه اعجاز کشیده شده بود. بشر در غدیر داشت قدبلند میشد. در همهمه بَخٍّ بَخٍّ، پیامبر در حجهالوداع تمام منظومه معارف دین را با نخ ولایت تسبیح میکرد و سررشته تدبیر کائنات را به دست علی(ع) میسپرد. تاریخ، ماضی و مستقبل خود را همزمان با حجاج رفته و بازمانده در آن بیابان جمع کرده بود تا شاهد لحظهای سرنوشتساز باشد. تقویم جلالی چنین شکوهی را هرگز به خود ندیده بود.
پیامبر اما آشکارا نگران امت ذوقبلتین بود. رشته حبلالله را به دست علی(ع) داده بود و بیم آن داشت که مسلمین به طنابی پوسیده چنگ زنند. ثقلین بر دوش فهم آنها که «حسبنا کتاب الله» بر زبان داشتند، سنگینی میکرد. عکس رخ مهتاب که در برکه غدیر افتاد، کوتهفکری سنگ تردید به آب انداخت تا ماه را به هم ریزد. سنگریزهای سرگردان مغز او را بهم ریخت تا به یقین برسد! پیامبر غزل خداحافظی را که خواند، جماعت مهاجر و انصار و اصحاب کبار، خود را به آن راه زده و خیلی زود خیرالبشر را با این و آن تاخت زدند. اشباحالرجال شبپرهای را در منزلگاه خورشید نشاندند. قطبنمای خلافت، حول شیوخ مقدسنما هرزهگرد شد. علی(ع) که از سر دنیا زیاد بود، دنیا نزد او از استخوان خوکی در دستان جذامی پستتر شد.
اگر بشر خاکی با ابوتراب راه آمده بود، امروز در اقطار آسمانها سیر میکرد. اگر بنیآدم با حضرت بحرالعلوم تا کرده بود، مدرنیته در نگاه انسان معاصر همچون عصر مفرغ عقبمانده مینمود و مادهگرایی بسان خرافهپرستی مضحک به نظر میرسید. امروز به جای کاسههای گدایی نزد دشمنان خدا، کاسههای سر به خدا سپرده میشد. کسی نمیتوانست شیعه علی بن ابیطالب(ع) را از شعب ابیطالب بترساند. اگر بشر ظلوم و جهول، عدالت علی(ع) را تاب میآورد، امروز شیطان رجیم برای او حقوق بشر را با آب و تاب تدریس نمیکرد.
آه، آه که دنیا تنها ساعتی میزبان علی(ع) بود! آه که او مزه خدا را به عالم چشاند و رفت! آه که او رنگ خدا را به عالم پاشید و رفت! آه ای ساقی سلسبیل! از خم #غدیر قطرهای به جان شیفته ما مرحمت کن تا استسقای دنیای بی تو را با خود بشوید و ببرد! یتیم تو باشیم، امیر ما میشوی؟!
✍#زهرا_محسنی_فر
https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648