هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
شرح اصول کافی 7.mp3
21.66M
🎧 استاد میرباقری | #شرح_اصول_کافی، جلسه هفتم، ۲۰ آبان ۱۳۹۹
⚡️ ⚡️ دو بیان مرحوم مجلسی در فراز پایانی روایت/ روایتی در معنی آیه «علی الاعراف..»/ بررسی «حکمت» در روایت شریفه
📜 فهرست جلسات برگزارشده:
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3374
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
شرح اصول کافی ۸ .mp3
10.94M
🎧 استاد میرباقری | #شرح_اصول_کافی، جلسه هشتم، ۲۱ آبان ۱۳۹۹
⚡️ نقش حکمت در بعث رُسُل
📜 فهرست جلسات برگزارشده:
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3374
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
شرح اصول کافی ۹ .mp3
19.23M
🎧 استاد میرباقری | #شرح_اصول_کافی، جلسه نهم، ۲۶ آبان ۱۳۹۹
⚡️ تبیین حقیقت جاری شدن حکمت خداوند در حیات بشری/ بررسی مصلحت و مفسده در مأموریت حجج الهی
📜 فهرست جلسات برگزارشده:
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3374
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
شرح اصول کافی ۱۰ .mp3
10.77M
🎧 استاد میرباقری | #شرح_اصول_کافی، جلسه دهم، ۲۷ آبان ۱۳۹۹
⚡️ تبیین مصلحت و مفسدهای که انبیاء علیهمالسلام بر آن دلالت میکنند و تبیین مدار حُسن و قُبح در عالم
📜 فهرست جلسات برگزارشده:
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3374
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
شرح اصول کافی ۱۱ .mp3
9.72M
🎧 استاد میرباقری | #شرح_اصول_کافی، جلسه یازدهم، ۳ آذر ۱۳۹۹
⚡️ ارتباط مصلحت و مفسده با توحید و شرک
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3374
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
شرح اصول کافی ۱۲ .mp3
9.7M
🎧 استاد میرباقری | #شرح_اصول_کافی، جلسه دوازدهم، ۴ آذر ۱۳۹۹
⚡️ ارتباط مصلحت و مفسده با توحید و شرک / فراگیر بودن تناسبات بندگی نسبت به همه ساحت های زندگی انسان / ارتباط مصلحت و مفسده با ولایت حقه و ولایت اولیاء طاغوت
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3374
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
شرح اصول کافی ۱۳.mp3
9.91M
🎧 استاد میرباقری | #شرح_اصول_کافی، جلسه سیزدهم، ۵ آذر ۱۳۹۹
⚡️ نکاتی درباره روش شرح حدیث و درایة الحدیث / ارتباط مصلحت و مفسده با ولایت حقه و ولایت اولیاء طاغوت
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3374
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
شرح اصول کافی ۱۴ .mp3
9.96M
🎧 استاد میرباقری | #شرح_اصول_کافی، جلسه چهاردهم، ۱۰ آذر ۱۳۹۹
⚡️ بازگشت حقیقت مصلحت و مفسده به امام حق و ائمه طاغوت / ضابطه دوم در صلاح و فساد: موازین قسط در مکیال و میزان / امام علیه السلام پایگاه و مبنای حقیقت قسط و حق
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3374
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
شرح اصول کافی ۱۵ .mp3
10.43M
🎧 استاد میرباقری | #شرح_اصول_کافی، جلسه پانزدهم، ۱۱ آذر ۱۳۹۹
⚡️ رعایت موازین قسط، ضابطه دوم در صلاح و فساد / بازگشت فساد به تغییر میزان یا عدم رعایت موازین حقه
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3374
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
شرح اصول کافی ۱۶ .mp3
12.2M
🎧 استاد میرباقری | #شرح_اصول_کافی، جلسه شانزدهم، ۱۲ آذر ۱۳۹۹
⚡️ مروری بر مباحث گذشته در مصلحت و مفسده / بازگشت میزان به توحید/ عدم امکان تحقق قسط با تفرق اهواء و منافع متضاد/ اقامه میزان با منافع مشترکی که ذیل توحید محقق میشود
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3374
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از 💚نفس المهموم💚
☀️ امروز:
شمسی: جمعه - ۱۴ آذر ۱۳۹۹
میلادی: Friday - 04 December 2020
قمری: الجمعة، 18 ربيع ثاني 1442
🌹 امروز متعلق است به:
🔸صاحب العصر و الزمان حضرت حجة بن الحسن العسكري عليهما السّلام
💠 اذکار روز:
- اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ (100 مرتبه)
🗞 وقایع مهم شیعه:
🔹امروز مناسبتی نداریم
📆 روزشمار:
▪️17 روز تا ولادت حضرت زینب سلام الله علیها
▪️25 روز تا شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها (روایت 75روز)
▪️45 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (روایت 95روز)
▪️55 روز تا وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها
▪️62 روز تا ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
@nafsalmahmoom
هدایت شده از 🌺
✨﴾﷽﴿✨
⬇️پرسش و پاسخ اعتقادی
❓در حالات حضرت امیر مؤمنان علی علیه السلام، میخوانیم که یک وقت در نماز آن قدر غرق در عبادت و توجه به خدا بود که تیر از پای مبارکش بیرون آوردند و متوجه نشد ولی در جای دیگر در حالت نماز توجه به سائل نمود و صدای او را شنید و انگشتر به او بخشید. این دو حالت چگونه با هم جمع میشوند؟
✅پاسخ: نخست سه مقدمه را بیان میکنیم تا پاسخ این پرسش روشن گردد:
🔹١. جانشین و خلیفه هر کسی باید تمام کارهایی که از عهده او ساخته است بتواند انجام دهد و از عهده وظایف و کارهای محوله برآید. مثلا در یک مدرسه کسی به عنوان جانشین مدیر، معرفی میگردد که بتواند کارهای او را انجام دهد.
🔹٢. انبیای الهی به حکم قرآن جانشین خدا در روی زمین هستند:
💐«قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلَائِکَةِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً». [۱] «پروردگارت به فرشتگان فرمود: من در روی زمین، جانشین قرار خواهم داد».
💐{یا داود إنا جعلناک خلیفة فی الأرض فاحکم بین الناس}. [۲] {ای داود ما تو را جانشین خود در زمین قرار دادیم، پس در میان مردم، به حق داوری کن! ».
✅در پاسخ سؤالهای اول این فصل روشن شد که امیر المؤمنین و ائمه طاهرین علیهم السلام نیز جانشینان خدایند چنان که در زیارتهای آنان نیز مکرر آمده مانند: «السلام علیک یا خلیفة الله». [۳]
🔹۳. انسان معمولی نمی تواند در یک لحظه، متوجه به دو جای متفاوت باشد و بین دو توجه، جمع نماید مثلا در حالیکه توجه دانش آموز در کلاس به بیرون است نمی تواند در همان حال به حرفهای استاد گوش بدهد برای همین اگر معلم از او سؤال کند که چه میگفتم؟ میگوید: حواسم به بیرون بود و نشنیدم.
🔹یا ممکن است در خیابان راه بروید و کسی به شما سلام کند و نشنوید چون فکرتان به جای دیگری متوجه است و حواستان نمی تواند در یک آن، متوجه به دو جا باشد، اما خداوند متعال این گونه نیست بلکه به قدرت بی پایان خویش میتواند در یک آن، به جمیع عوالم وجود، متوجه باشد؛ زمزمه پرندگان و ناله درماندگان و همهمه ماهیان دریا و ذکر ذاکران و عبادت نمازگزاران همه را در یک آن میشنوند و به همه پاسخ میگوید؛ چنان که در دعاهای هر روز ماه
رجب آمده است:
💡«لکل مسئلة منک سمع حاضر و جواب عتید ؛ برای هر آنچه از توسؤال شود از سوی تو گوشی شنوا و جوابی مهیاست». [۴]
🔹شنیدن کلام یکی او را از گوش دادن به کلام دیگری باز نمی دارد و انجام دادن یک کار، مانع از انجام دادن کار دیگری نمی شود. در بند نود و نه از دعای جوشن کبیر آمده است:
💡«یا من لا یشغله سمع عن سمع یا من لا یمنعه فعل عن فعل... ؛ ای آنکه شنیدن [چیزی] او را از شنیدن [چیزی] دیگر مشغول نمی کند و کاری او را از انجام
دادن کار دیگری باز نمی دارد». [۵]
🔹اکنون بعد از این مقدمات میگوییم: کسی که جانشین خدا در روی زمین است و نماینده خدا در تدبیر امور آفریدگان و رسیدگی به مخلوقات و واسطه خداوند و مخلوقات اوست، باید بتواند به درد و مشکلات همه، رسیدگی نماید. بنابراین، چنین انسانی باید از طرف خداوند قدرتی داشته باشد تا بتواند در یک لحظه به تمام عوالم وجود و همه مخلوقات، عنایت داشته باشد و توجه به یکی او را از توجه به دیگری باز ندارد. باید بتواند در یک آن از تمام کارهایی که روی زمین از بندگان سر میزند آگاه باشد؛ چنان که حضرت بقیة الله علیه السلام در آن توقیع شریف فرمودند:
«انا نحیط علما بأنبائکم و لا یعزب عنا شیء من اخبارکم». [۶]
«ما از تمام رویدادهایی که برایتان اتفاق میافتد آگاهیم و هیچ خبری از اخبار شما بر ما پوشیده نمی ماند».
🔹حجت خدا باید بر همه جا حاضر و ناظر باشد همان گونه که در دعای ندبه او را «وجه الله» خوانده:
« أین وجه الله الذی إلیه یتوجه الأولیاء ؛ کجاست وجه خدایی که اولیا به سوی او روی میآورند». [۷]
🔹قرآن کریم میفرماید:
💐«وفَأَیْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ» [۸]
«پس به هر سو که رو کنید روی خدا آنجاست».
🔹بنابراین خلیفه خدا در همه جا حاضر و ناظر است.
قرآن کریم میفرماید:
💐«وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَی اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ». [۹]
«و بگو عمل کنید؛ خداوند و رسول او و مؤمنان، اعمال شما را میبینند».
🔹 آن مؤمنانی که میتوانند از تمام اعمال پیدا و نهان ما با خبر باشند فقط دسته ای خاص هستند که توانایی آن را دارند که در یک لحظه به چندین مکان توجه داشته باشند وگرنه معلوم است که مؤمنان معمولی از کارهای مخفی دیگران خبری ندارند؛ پس منظور ازمؤمنان در این آیه شریفه، همان ائمه هدی علیهما السلام هستند که خلفای راستین خداوند متعال میباشند. در روایات نیز آمده است که منظور از «مؤمنون» در این آیه، اهل بیت هستند. [۱۰]
💡امیر المؤمنین علیه السلام به حارث همدانی فرمود: «هر کس بمیرد (چه) مؤمن باشد یا منافق، من بر سر او حاضر میشوم[11] ادامه.....⬇️