🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶
⚜
🔶
هر روز یک آیه ترجمه و تفسیر می گردد.
#نماز_در_سفر
وَ إِذا ضَرَبْتُمْ فِي الْأَرْضِ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُناحٌ أَنْ تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلاةِ إِنْ خِفْتُمْ أَنْ يَفْتِنَكُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنَّ الْكافِرِينَ كانُوا لَكُمْ عَدُوًّا مُبِيناً (نساء، 101)
🔶ترجمه :
و هر گاه كه در زمين سفر كنيد، گناهى بر شما نيست كه نماز را كوتاه كنيد، اگر بيم داريد كه كافران به شما آزار و ضرر رسانند. همانا كافران همواره دشمن آشكار شمايند
✅نكته ها:
اين آيه حكم نماز مسافر را بيان میكند.
«ضَرَبْتُمْ فِي الْأَرْضِ» كنايه از سفر است، چون مسافر هنگام سفر، زمين را زير پاى خود میكوبد.
در قرآن، گاهى به جاى «وجوب» تعبير «مانعى ندارد» به كار رفته، كه اين آيه نيز يكى از آن موارد است. گويا مسلمانان صدر اسلام به قدرى به نماز علاقمند بودند كه كوتاه كردن آن را گناه می پنداشتند.
نماز قصر، مخصوص موارد ترس از دشمن نيست. ولى چون معمولًا در سفرها، بيم و نگرانى هست، يا اينكه چون قانون نماز قصر، ابتدا در موارد ترس بوده و بعدها نسبت به هر سفر تعميم يافته، قيد «إِنْ خِفْتُمْ» آمده است.
در روايات مقدار سفرى كه در آن نماز كوتاه و شكسته مىشود، مسير يك روز (هشت فرسخ) مشخّص شده است.
تمام نمازهاى مسافر جز نماز مغرب دو ركعتى است. و مراد از كوتاه كردن نماز، دو ركعتى شدن نمازهاى چهار ركعتى است
🔶پيامها:
1⚜. واقع بينى و انعطاف پذيرى، يك اصل در قوانين الهى است. «تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلاةِ إِنْ خِفْتُمْ ...»
2⚜. در حال نماز هم از دشمن غافل نباشيد. سياست و ديانت، عبادت و فطانت از هم جدا نيست. «إِنْ خِفْتُمْ أَنْ يَفْتِنَكُمُ»
3⚜ حتّى به هنگام احتمال خطر، اقامه نماز واجب است. «إِنْ خِفْتُمْ أَنْ يَفْتِنَكُمُ..»
🔶 @laylatolghadrnoor
🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶
1_169075905.mp3
4.16M
🌴دعای سمات با صدای استاد سید قاسم موسوی قهّار
در این عصر جمعه همه برای یکدیگر دعا و طلب شفای عاجل برای بیماران داشته باشیم. ..#ان_شاءالله. .
🌿اَللهُمَّ عَجِّل لِوَلِیَّکَ الفَرَج🌿
🏴 @laylatolghadrnoor
🏴 ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و شب تاسوعای ابالفضل العباس علیه السلام تسلیت باد🏴
@laylatolghadrnoor
4_850635199439261971.mp3
3.15M
یا ابالفضل
مرحوم سید جواد ذاکر
🏴🏴🏴🏴🏴
https://heyatonline.ir/heyat/196 شبکه جهانی ثارالله
#مرور_زندگی_امام_حسین 8
سوم شعبان امام در بین استقبال مردم وارد مکه شدند. مردم دسته دسته به ملاقات امام می آمدند.
در کوفه سلیمان صرد خزاعی زئیم شیعیان، بزرگان شیعه را جمع کرد و گفت با توجه به حرکت امام و اینکه فساد یزید بر همه مبرهن است و دیگر مشکل ظاهر سازی معاویه در میان نیست؛ نامه ای به امام بنویسیم و ایشان را به کوفه دعوت کنیم تا یاریشان کنیم...
متن نامه برخی این بود: زمین ها سرسبز شده و میوه ها رسیده و جویبارها پر آب گشته. نزد ما بیایید که بر سر سپاهی مجهز و گوش به فرمان وارد می شوید.
امام نیز نامه ای نوشتند و آن را به پسر عمویشان مسلم بن عقیل دادند تا به کوفه برود و از صحت دعوت کوفیان باخبر شود.
امام همچنین نامه ای را به سلیمان بن رزین که غلامشان بود دادند و او را به بصره فرستادند تا نزد روسای پنج گانه و اشراف بصره رود و دعوتشان کند.
در ادامه اتفاقات سه شهر بصره، کوفه و مکه را بصورت موازی دنبال می کنیم...