eitaa logo
کانال قرانے لیلة القدرنور تهران با مدیریت مٶسسه لیلة القرنور تهران
207 دنبال‌کننده
12.3هزار عکس
4.6هزار ویدیو
235 فایل
﷽ تابع قوانیڹ جمهورےاسلامےایراڹ ⚠نام کانال انحصاری است و استفاده آن عرفاً و شرعاً مجازنمی باشد. مطالب این کانال شامل: محوریّت قرآن ونماز #زیارات و اعیاد.. ولایت ومهدویت پژوهشے تبلیغے شناخت شخصیتهای علمے ومطالب متنوع...
مشاهده در ایتا
دانلود
غدیروامام عصر علیه السلام رابشناسیم را بشناس! النَّبِيُّ أَوْلى بِالْمُؤْمِنينَ مِنْ أَنْفُسِهِم احزاب، 6 پیامبر در غدیر گفت؛ منِ پیامبر بر مومنین از خودشان اولی‌ترم. گفت؛ من پدر مومنین هستم و بعد از من علی و بعد از او امامان؛ یکی پس از دیگری.... تفسیر# کنز_الدقائق امروز امام عصر علیه السلام پدر مومنین و از جان آنها به آنها اولی است. الویتت را بشناس! https://eitaa.com/Laylatolghadrnoor💦⭐️💦
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
السلام علیک یاامام علی الینقی ورحمت الله وبرکاته اللهم الرزقنا زیارت مرقد امام هادی علیه السلام ظهر به وقت شرعی تهران @Laylatolghadrnoor
✨💦🍃🌸🍃💦✨ 🍃هر روزیک آیه ترجمه تحلیل می شود🍃 🌸🍃بسْمِ اللَّه الْرَّحْمَنِ الْرَّحِيم🌸🍃 النَّبِيُّ أَوْلَىٰ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ ۖ وَأَزْوَاجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ ۗ وَأُولُو الْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَىٰ بِبَعْضٍ فِي كِتَابِ اللَّهِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُهَاجِرِينَ إِلَّا أَنْ تَفْعَلُوا إِلَىٰ أَوْلِيَائِكُمْ مَعْرُوفًا ۚ كَانَ ذَٰلِكَ فِي الْكِتَابِ مَسْطُورًا {احزاب-٦} 🌺ترچمه: پیغمبر اولی و سزاوارتر به مؤمنان است از خود آنها (یعنی مؤمنان باید حکم و اراده او را مقدم بر اراده خود بدارند و از جان و مال در اطاعتش مضایقه نکنند) و زنان او (در اطاعت و عطوفت و حرمت نکاح، به حکم) مادران مؤمنان هستند و خویشاوندان نسبی شخص (در حکم ارث) بعضی بر بعضی دیگر در کتاب خدا مقدمند از انصار و مهاجرین (که با هم عهد برادری بسته‌اند) مگر آنکه به نیکی و احسان بر دوستان خود (از مهاجر و انصار) وصیتی کنید که این (تقدم وصیت بر ارث خویشان) هم در کتاب حق مسطور گردیده است. 🌷نکته ها در تفسير مجمع البيان مى‌خوانيم: پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله ميان مسلمانان (انصار و مهاجرين) عقد اخوّت برقرار كرده بود، به گونه‌اى كه مثل برادر حقيقى از يكديگر ارث مى‌بردند، زيرا مهاجران در آغاز، از وطن و اموال و بستگان خود دور شده بودند و عقد اخوّت، اين موارد را جبران مى‌كرد تا آنكه آيه نازل شد و چنين ارثى را لغو كرد و فرمود: ملاك ارث بردن، خويشاوندى است. هنگامى كه فرمان پيامبر صلى الله عليه و آله در مورد حركت براى جنگ تبوك صادر شد، بعضى گفتند: ما بايد از والدين خود اجازه بگيريم. اين جمله نازل شد كه‌ «النَّبِيُّ أَوْلى‌ بِالْمُؤْمِنِينَ». «1» پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در روز غديرخم كه به فرمان خداوند، حضرت على عليه السلام را به جانشينى خود منصوب فرمود، قبل از معّرفى و نصب آن حضرت، جمله‌ى «أ لست اولى بكم من انفسكم» را بيان فرمودند و از آنان اقرار گرفتند كه آيا طبق آيه قرآن، من از شما حتّى نسبت به خودتان اولويّت ندارم؟! همه گفتند: بله. آنگاه پيامبر صلى الله عليه و آله فرمودند: «من كنت مولاه فهذا على مولاه» «2» اولويّت پيامبر بر مؤمنان، در مسايل حكومتى و فردى و تمام امور است. «النَّبِيُّ أَوْلى‌» چنانكه در آيه‌ى 36 همين سوره مى‌خوانيم: براى هيچ زن و مرد با ايمانى در برابر قضاوت پيامبر حقّ انتخاب و اختيارى نيست. «ما كانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَةٍ إِذا قَضَى اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْراً أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ» در روايات بسيارى آمده است: پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله، اين اولويّت را براى امامان معصوم عليهم السلام نيز قائل بودند. «3» در حديث مى‌خوانيم: رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: «والذّى نفسى بيده لا يؤمن احدكم حتّى اكون احَبَّ اليه من نفسه و ماله و ولده والناس اجمعين» سوگند به خدايى كه جانم در دست اوست، ايمان هيچ يك از شما كامل نيست، مگر اين كه مرا از جان و مال و فرزند و از همه‌ى مردم بيشتر دوست داشته باشد. 🌺 پیام ها 1⃣- پيامبر، بر تمام مؤمنان ولايت كامل دارد و ولايت آن حضرت بر مردم، از ولايت خودشان بر امورشان برتر است. «النَّبِيُّ أَوْلى‌ بِالْمُؤْمِنِينَ» (در جامعه اسلامى، بايد دين سالارى باشد.) 2⃣- لازمه‌ى ايمان به خداوند، پذيرش ولايت رسول خداست. «النَّبِيُّ أَوْلى‌» 3⃣- احترام همسران پيامبر لازم است. «أَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ» (حتّى پس از رحلت پيامبر، كسى حقّ ندارد با همسران پيامبر ازدواج كند.) 4⃣- قرار گرفتن همسران پيامبر به منزله‌ى مادر، سبب ارث بردن آنان از مردم نمى‌شود. «وَ أَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى‌ بِبَعْضٍ» 5⃣- خويشاوندى و پيوندهاى خانوادگى، اولويّت‌آور است. «أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى‌ بِبَعْضٍ» 6⃣- قوانين ثابت ارث، مانع رسيدگى به وضعيّت دوستان محروم نشود. «إِلَّا أَنْ تَفْعَلُوا إِلى‌ أَوْلِيائِكُمْ مَعْرُوفاً» 7⃣- اولويّت خويشاوندان در ارث، بعد از عمل به وصيّت است. وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى‌ بِبَعْضٍ‌ ... إِلَّا أَنْ تَفْعَلُوا ... (آرى، اگر فردى وصيّت كرد كه بخشى از مال او صرف دوستانش شود، اوّل بايد به وصيّت عمل شود و سپس تقسيم شود.) 8⃣- احكام ومسايل حقوقى را در امور خانوادگى جدّى بگيريم. «فِي الْكِتابِ مَسْطُوراً» 9⃣- ثبت و ضبط امور، كارى الهى است. «فِي الْكِتابِ مَسْطُوراً» https://eitaa.com/Laylatolghadrnoor💦🌷💦
بسم الله الرحمن الرحیم 1 حضرت حسین (ع) در سوم شعبان سال چهارم هجری قمری متولد شدند. اختلاف سنیشان با برادر بزرگشان امام مجتبی(ع) کمتر از یک سال بود؛ البت این نکته را هم باید مدنظر داشت که امام حسین(ع) طبق نقل ها شش ماهه به دنیا آمدند. ماجرایی را احتمالا شنیده یا خونده باشید به این شکل که امام حسین(ع) با حضرت عباس در سنین کودکی مشغول بازی بودند که امام اظهار تشنگی می کنند. حضرت علی(ع) هم آنجا بودند و به قنبر میگن برو برای بچه ام آب بیار که حضرت عباس(ع) زودتر پا میشن و میرن آب میارن و بعد هم حضرت علی(ع) گریه می کنند و ماجرای کربلا رو میگن و ... این داستان از اساس غلطه چون اختلاف سنی امام حسین و حضرت عباس بیشتر از بیست ساله!!! بنابراین این دو بزرگوار هیچ وقت نمی تونستن با هم همبازی باشند! به دلیل اختلاف سنی کم امام حسین با برادر بزرگشان حضرت مجتبی؛ هر دو همواره با هم بودند. پیامبر هر دوی آنها را بسیار دوست می داشت. با آنها بازی می کرد و می بوسیدشان و... دوران خوشی بود تا اینکه امام حسین حدود شش سال داشتند که پیامبر به شهادت رسیدند. همان روز هم واقعه شوم سقیفه اتفاق افتاد و بعد همراه پدر و مادر و برادرشان شبانه به در خانه انصار می رفتند تا غدیر را یادآوری کنند اما چه سود! ... https://eitaa.com/Laylatolghadrnoor💦🌸💦
🌈 امام رضا (علیه السلام)فرمودند: نيکوترين مردم از نظر ايمان، خوش خلق‌ترين و با لطفترين آنها نسبت به اهل خويش است. /ج2: ص 38 ✨ @Laylatolghadrnoor
4_5855015867355497605.mp3
1.55M
🌴ترتیل مبارک سوره واقعه سفارش بسیاراز پیامبر(ص)و ائمه طاهرین(ع) به تلاوت سوره واقعه بعد از نماز مغرب و عشاء وخواندن آن قبل از خواب شده است.
✨💦🍃🌸🍃💦🍃🌸🍃💦🍃🌸🍃💦✨ ✨بسم الله رب النورالعظیم✨ هر شب شمه ای از صحیفه سجادیه حضرت زین العابدین(سیدالساجدین) علیه السلام در کانال بارگذاری می شود.🌹🌿 شهدش گوارای وجودتان گردد🌺🌿 🌈دعای آن حضرت در‌ زماني كه امام سجاد علیه السلام با‌ خداى خود به‌ تضرع ‌و‌ تذلل، راز ‌و‌ نياز مى كند. بارى اى خدا من‌ تو‌ را‌ به‌ جان ‌و‌ زبان ‌و‌ عقل (و جميع قواى ظاهر ‌و‌ باطن) خود سپاس ‌و‌ ستايش مى كنم به‌ ‌آن حمد ‌و‌ سپاسى كه‌ به‌ حد وافى رسد ‌و‌ به‌ حقيقت شكر ‌و‌ سپاس تو‌ باشد ‌و‌ به‌ آنجا رسد كه‌ تو‌ از‌ من‌ خشنود شوى بارى اى خدا از‌ قهر ‌و‌ سخطت مرا نجات بخش. 💫🌹 تو اى خدا پناه منى آنگاه كه‌ از‌ هر‌ طريق درماندم (و از‌ هر‌ تدبير عاجز ‌و‌ بيچاره شدم) اى آنكه از‌ لغزشهايم (به كرمت) مى گذرى (و خطاهايم مى بخشى) كه‌ اگر پرده پوشيت از‌ عيوب ‌و‌ زشتيهايم نبود همانا (ميان خلق) مفتضح ‌و‌ رسوا مى شدم ‌و‌ اى خدائى كه‌ به‌ نصرت ‌و‌ يارى خود مرا قوت بخشيدى ‌و‌ اگر يارى تو‌ نبود (در مقابل دشمنان) سخت مقهور ‌و‌ مغلوب بودم ‌و‌ اى خدائى كه‌ بر‌ گردن شاهان عالم يوق مذلت ‌و‌ خوارى گذاشتى (و به‌ سرپنجه ‌ى‌ مرگ آنان را‌ از‌ تخت عزت به‌ خاك ذلت فروبردى ‌و‌ هر‌ كس از‌ آنان اهل عدل ‌و‌ احسان بود باز در‌ جهان ديگر تاج عزت بخشيدى ‌و‌ چون گدايان كويت به‌ آنها شاهى ابد عطا كردى) ‌و‌ همه ‌ى‌ شاهان از‌ سطوت ‌و‌ قهر تو‌ ترسان ‌و‌ هراسانند اى خدا تو‌ را‌ سزد كه‌ خلق از‌ هيبت ‌و‌ جلالت خائف ‌و‌ ترسان باشند ‌و‌ اى آنكه اسماء ‌و‌ (اوصاف) نيكوى تو‌ بسيار است از‌ تو‌ درخواست مى كنم كه‌ از‌ گناهانم عفو كنى ‌و‌ مرا بيامرزى كه‌ مرا هيچ برائت از‌ گناه نيست كه‌ بى جرمى عذر آرم ‌و‌ هيچ قدرت ‌و‌ نيروئى نيست كه‌ با‌ قهر ‌و‌ انتقامت مقاومت كنم ‌و‌ هيچ مفر ‌و‌ پناهى نيست كه‌ از‌ عذاب ‌و‌ عقابت آنجا بگريزم. 💫🌹 از تو‌ درخواست گذشت از‌ لغزشهايم دارم (و از‌ گناهانم از‌ تو‌ طلب مغفرت مى كنم) ‌و‌ به‌ درگاه تو‌ از‌ گناهانم عذر خواه آمده ام كه‌ اگر نبخشيدى ‌آن گناهان را‌ البته مرا هلاك ابد مى كرد ‌و‌ به‌ من‌ (غم ‌و‌ اندوه ظلمت ‌و‌ وحشت ‌آن گناهان) احاطه مى كرد تا‌ عاقبت به‌ هلاكتم مى رسانيد (و از‌ سعادت ابد ‌و‌ لذت ‌و‌ نعمت جاويدم محروم مى ساخت) من‌ از‌ ‌آن گناهان به‌ درگاه تو‌ با‌ حال توبه ‌و‌ پشيمانى فرار كرده ام تو‌ اى خدا توبه ام بپذير ‌و‌ به‌ حضرتت پناه آورده ام (كرم كن و) مرا پناه ده‌ ‌و‌ نزد تو‌ به‌ زينهار آمده ام مردودم مگردان ‌و‌ در‌ پيشگاه رحمتت سئوال مى كنم محرومم مساز از‌ تو‌ عصمت ‌و‌ حراست مى طلبم مرا تسليم (بلاها ‌و‌ جزا ‌و‌ كيفرهاى اعمالم) مگردان ‌و‌ به‌ درگاه احسانت دعا مى كنم مرا محروم از‌ درگاهت برمگردان. 💫🌹 اى خداى من‌ تو‌ را‌ در‌ حالى مى خوانم كه‌ مسكين ‌و‌ درمانده ام هراسان ‌و‌ ترسان ‌و‌ بيمناك ‌و‌ فقير ‌و‌ مضطر ‌و‌ بيچاره ام. 🍃🌸🌹🌸🍃 ... https://eitaa.com/Laylatolghadrnoor ✨💦🍃🌸🍃💦🍃🌸🍃💦🍃🌸🍃💦✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨💦🍃🌺🍃💦✨ 🗓 تقویم روز و مناسبت ها 🌷 سه شنبه 💠 6 شهریورماه سال 1397 هجری خورشیدی 💠 15 ذی الحجه سال 1439 هجری قمری 💠27 آگوست سال 2018میلادی 📿 ذکر روز: ۱۰۰ مرتبه «یاالرحم الراحمین»🍃🌺🍃 🗒 مناسبت ها 🔻افشای خروج دو ميليارد دلار ارز توسط 177 نفر از مقامات رژيم طاغوت (1356ش) 🔻ارتحال عالم مجاهد و مرجع استكبارستيز شيعه آيت اللَّه "محمد تقي حائری شيرازی" (1299 ش) 🔻مرگ "مستوفی الممالك" صدر اعظم مشروطه و سياستمدار (1311 ش) 🔻اجازه حضرت "امام خميني (ره)" در مورد مصرف صدقات در راه مبارزه با رژيم صهيونيستی (1347ش) 🔻شهادت ناصر کاظمی؛ فرمانده سپاه پاوه (1361ش) 🔻تیم فوتبال پیکان ایران، تیم فوتبال بنز آلمان را 1-5 شکست داد. (1349ش) 🔻رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی به علت قلّت دستمزد و مزایا از بامداد امروز دست به اعتصاب زدند. (1351ش) 🔻یک هواپیمای ارتشی سقوط کرد و در نتیجه پنج افسر و درجه دار شهید شدند (1352ش) 🔻اتومبیل پیکان ده هزار ریال ارزان گردید (1354ش) 🔻حضرت امام در پیامی به ملت ایران به مناسبت روی کار آمدن دولت جعفر شریف امامی هشدار داد تا مردم فریب این جابجایی را نخورند. (1357ش) 🔻ميرزا حسن خان مستوفي الممالك كه از رجال معروف و مورد توجّه مردم بود به طور ناگهانی درگذشت. (1311ش) 🔻قرارداد صدور کفش از ایران به شوروی امضاء و مبادله شد. (1345 ش) 🔻درگذشت "محمد بن جيانی" منجم مسلمان اندلسی(471 ق) 🔻بنيانگذاری سلسله اشكانيان توسط "اَرَشْك" در پارْتْ (256 سال قبل از ميلاد) 🔻كشف دماغه "اميد نيك" در جنوب آفريقا توسط "بارتولو ميو دياز" (1488م) 🔻كشف راه دريايی هندوستان توسط "واسكو دوگاما" دريانورد پرتغالی (1498م) 👇👇 ✅ @Layltolghadrnoor
سلام علیکم روزتان زیبا شادبخشی لحظه ها را با موفقیت در خیرالاموراوسطها تحلیل کنیم. .. خنک بهشتی درگرمای تابستان صفابخش قلبهای مهربانتان... ... 🍃🌺 @Laylatolghadrnoor
4_5990204043216027947.mp3
2.36M
زیارت روز سه شنبه:⭐️🌙 السلام علیک یاسیدالساجدین السلام علیک یا باقرصاحب علم النبیین السلام علیک یا صادق القول والفعل... 🍃🌺 @Laylatolghadrnoor
2 چند ماه بعد از شهادت یا فوت پیامبر، حضرت زهرا(س) نیز به شهادت رسیدند... امام حسین(ع) در کودکی شاهد تنهایی پدر بود؛ دیگر جواب سلامشان را هم نمی دادند... و دوران سکوت شروع شد! در 25 سال سکوت امام علی(ع)، حضرت حسین ادامه دوران کودکی و نوجوانی و جوانیشان را همراه با کار وتلاش گذراندند. بعد در زمان خلافت پدرشان، همراه پدر به کوفه رفتند و در جنگ ها شرکت داشتند. در زمان خلافت 6 ماهه برادرشان امام مجتبی هم همراه برادر و گوش به فرمانشان بودند. در ماجرای شورش اردوی امام در ساباط مدائن و حمله به خیمه امام، حضرت حسین در حالیکه بیم جان برادرشان را داشتند به سرعت خودشان را به آنجا رساندند و دیدند امام حسن تنها در حالیکه خیمه و حتی زیراندازشان غارت شده بود، نشسته اند و امام حسین و اندک شیعیانی جان امام مجتبی را حفظ کردند. در هنگام صلح امام حسین تابع و پشت برادرشان بودند. متاسفانه افرادی می گویند که امام حسین مخالف صلح بودن و امضا نکردن و مجبور شدن بپذیرن و این چیزا. خب امام حسن هم مجبور شد صلحو بپذیره. صلح هدف امام حسن نبود اما در اون شرایط بهترین کار بود و امام حسین هم تابع امام زمانش آن را پذیرفت. نکته مهم اینه که ائمه در زمان خودشون بهترین کار ممکن رو انجام دادن. اگه جای امام حسن و امام حسین عوض می شد؛ امام حسین با معاویه صلح می کرد و امام حسن با یزید می جنگید! https://eitaa.com/Laylatolghadrnoor💦🌸💦
امام صادق علیه السلام درباره‌ی غدیر فرمودند: غدیر در زمین "یوم المیثاق الماخوذ" ، "روز پیمان گرفته شده" است. مستدرک الوسایل، ج 6، ص 274 امام زمان علیه السلام آخرین بازمانده‌ی پیمان غدیر هستند. در زیارت آل یاسین خطاب به ایشان می‌گوییم: "اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مِيثاقَ اللهِ الَّذِي أَخَذَهُ وَ وَكَّدَهُ" "سلام بر تو اي پیمان خدایی که خداوند از خلق گرفت و آن را محكم و مؤكد گردانيد. 💦💧 ✅ حکومت یکی از فروع امامت است نه همه آن 🔸اساس مسئله در باب امامت، آن جنبه معنوی است. امامان یعنی انسان‌هایی معنوی مادون پیغمبر(ص) که از طریقی معنوی اسلام را می‌دانند و می‌شناسند و مانند پیغمبر، معصوم از خطا و لغزش و گناه‌اند. امام، مرجع قاطعی است که اگر جمله‌ای از او بشنوید، نه احتمال خطا در آن می‌دهید و نه احتمال انحراف عمدی، که اسمش می‌شود «عصمت». (ص۴۷) 🔹ما نباید مسئله امامت را از اول به صورت یک مسئله خیلی ساده دنیاوی یعنی حکومت مطرح کنیم بعد بگوییم آیا از نظر اسلام حکومت، استبدادی و تنصیصی است یا انتخابی؟ نه، مسئله به این شکل مطرح نیست. در شیعه، «امامت» مطرح است. یک شأن امام حکومت است و البته با وجود امام معصوم جای حکومت کردن کس دیگری نیست همین‌طور که با وجود پیغمبر اکرم(ص) جای حکومت کردن کس دیگری نیست. (ص۵۵) 🔸مسئله امامت از جنبه زعامت و حکومت این است که حالا که بعد از پیغمبر مانند زمان ایشان معصوم وجود دارد و پیغمبر وصیی برای خود معین کرده است که او در سطح افراد دیگر نیست و از نظر صلاحیت مثل خود پیغمبر استثنایی است، دیگر جای انتخاب و شورا و این حرف‌ها نیست. (ص۵۳) 🔹همان‌طور که در زمان پیغمبر نمی‌گفتند که پیغمبر فقط پیام‌آور است و وحی به او نازل می‌شود، تکلیف حکومت با شوراست و مردم بیایند رأی بدهند که آیا خود پیغمبر را حاکم قرار دهیم یا شخص دیگر را، بلکه این طور فکر می‌کردند که با وجود پیغمبر، این بشر فوق بشر که در مرحله‌ای است که با عالم وحی اتصال دارد، اصلا این مسئله مطرح نیست، بعد از ایشان نیز جای این سخنان نیست. (ص۵۴) 📝 استاد مطهری، امامت و رهبری https://eitaa.com/Laylatolghadrnoor💦🌸💦
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📸 مراسم تکریم و معارفه رئیس قدیم و جدید سازمان تبلیغات اسلامی گزارش کامل تصویری در👇👇👇👇 http://telavat.com/fa/node/62929
✨💦🍃🌸🍃💦🌙⭐️ 🍃هرروز یک آیه ترجمه و تحلیل می شود🍃 يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ «67» 🍃ترجمه🌺🍃 اى پيامبر! آنچه را از سوى پروردگارت به تو نازل شده است (در مورد ولايت و جانشينى حضرت على) اعلام كن واگر چنين نكنى، رسالت الهى را نرسانده‌اى و (بدان كه) خداوند تو را از (شرّ) مردم (و كسانى كه تحمّل شنيدن اين پيام مهم را ندارند) حفظ مى‌كند. همانا خداوند گروه كافران را هدايت نمى‌كند. نکته ها🌺🍃 اين آيه به دلايلى كه خواهد آمد مربوط به جانشينى حضرت على عليه السلام و نصب او به ولايت در غدير خم به هنگام برگشت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله از سفر حج در سال دهم هجرى است. جالب اينكه اين آيه در ميان دو آيه‌اى قرار گرفته كه مربوط به اقامه‌ى كتاب آسمانى است و شايد اشاره به اين باشد كه ميان رهبر معصوم و اقامه‌ى كتاب آسمانى، پيوند محكمى برقرار است. آرى، امام است كه مى‌تواند كتاب آسمانى را به پا دارد و اين كتاب خداست كه مى‌تواند امام واقعى را معرّفى كند. همه‌ى مفسّران شيعه به اتكاى روايات اهل بيت عليهم السلام و نيز بعضى از مفسّران اهل‌سنت به عنوان يكى از مصاديق، آيه را مربوط به نصب حضرت على عليه السلام در غدير خم به ولايت و جلد 2 - صفحه 336 امامت دانسته‌اند. «1» جالب آنكه صاحب تفسير المنار از مُسند احمد و ترمذى و نسائى و ابن ماجه، حديثِ «مَن كنتُ مولاه فعلىّ مولاه» را با سند صحيح و موثّق بيان كرده است و سپس با دو جمله به خيال خود در آن تشكيك نموده است: اوّل اين‌كه مراد از ولايت، دوستى است. (غافل از آنكه دوستى نياز به بيعت گرفتن و تبريك گفتن و آن همه تشريفات در غدير خم نداشت) دوم آنكه اگر حضرت على عليه السلام امام و رهبر بعد از رسول اكرم صلى الله عليه و آله بود، چرا فرياد نزد و ماجراى نصب خود را در غدير نگفت؟! (غافل از آنكه در سراسر نهج‌البلاغه و كلمات حضرت على عليه السلام ناله‌ها و فريادها مطرح است؛ ولى صاحب المنار گويا آن ناله‌ها و فريادها را نشنيده است). «2» در تمام قرآن تنها در اين آيه است كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله نسبت به كتمان پيام، تهديد شده كه اگر نگويى، تمام آنچه را كه در 23 سال رسالت گفته‌اى هدر مى‌رود. پس بايد ديد چه پيام مهمى است كه اين گونه بيان مى‌شود؟ پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله به حضرت على عليه السلام فرمود: «لو لم ابلغ ما امرت به من ولايتك لحبط عملى» اگر آنچه درباره ولايت تو است به مردم نرسانم تمام اعمال من محو مى‌شود. «3» در اين آيه، چند نكته است كه جهت‌گيرى محتوايى آن را روشن مى‌كند: 1⃣. سوره‌ى مائده، در اواخر عمر شريف پيامبر اسلام نازل شده است. 2⃣. در اين آيه، بجاى «يا أيّها النّبى»، تعبير «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ» آمده است، كه نشانه‌ى يك رسالت مهم است. 3⃣. به جاى فرمان «أبلغ»، فرمان‌ «بَلِّغْ» آمده كه نشانه‌ى ابلاغ قطعى ورسمى ومهم است. 4⃣. پيامبر نسبت به نرساندن يك پيام مهم تهديد شده كه اگر نگويد، همه‌ى زحماتش به هدر مى‌رود. 5⃣. رسول خدا صلى الله عليه و آله از عواقب كارى هراس دارد كه خداوند او را دلدارى مى‌دهد كه ما تو را از شر «1». تفاسير كبير فخررازى و المنار. «2». اين سطرها را در شب شهادت حضرت على عليه السلام، نيمه شب 21 ماه رمضان 1380 نوشتم. «3». تفسير نورالثقلين وامالى صدوق، ص 400. جلد 2 - صفحه 337 مردم نگه مى‌داريم. 6⃣ پيامبر، از جان خود نمى‌ترسد. زيرا در روزگار تنهايى كه با بت‌پرستان مبارزه مى‌كرد و در جنگ‌هايى كه با مشركان درگيرى نظامى داشت، از خطرها نمى‌ترسيد. (در حالى كه سنگباران مى‌شد، و يارانش شكنجه مى‌شدند، حالا در اواخر عمر و در ميان اين همه يار بترسد؟!) 7⃣. در آيه، پيامى است كه به لحاظ اهميّت، با همه پيام‌هاى دوران نبوّت و رسالت، برابر است كه اگر اين پيام به مردم نرسد، گويا همه‌ى پيام‌ها محو مى‌شود. 8⃣ محتواى پيام، بايد مسأله‌اى اساسى باشد، وگرنه در مسائل جزئى و فردى، اين همه تهديد و دلدارى لازم نيست. 9⃣ پيام آيه، مربوط به توحيد و نبوّت و معاد نيست، چون اين اصول، در روزهاى اوّل بعثت در مكّه بيان شده و نيازى به اين همه سفارش در اواخر عمر آن حضرت ندارد. 🔟. پيام آيه، مربوط به نماز، روزه، حج، زكات، خمس وجهاد ه
👆👆👆 آیه67مائده ها در طول 23 سال دعوت پيامبر بيان شده و مردم نيز به آن عمل كرده‌اند و هراسى در كار نبوده است. پس، محتواى اين پيام مهم كه در اواخر عمر شريف پيامبر صلى الله عليه و آله نازل شده چيست؟ روايات بسيارى از شيعه و سنّى، ما را از تحيّر نجات داده و راه را نشان مى‌دهد. روايات مى‌گويد: آيه مربوط به هجدهم ذيحجه سال دهم‌هجرى در سفر حجةالوداع پيامبر اسلام است، كه آن حضرت در بازگشت به سوى مدينه، در مكانى به نام «غدير خم» به امر الهى فرمان توقّف داد و همه در اين منطقه جمع شدند. مكانى كه هم آب و درخت داشت و در گرماى حجاز، كارساز بود و هم محلّ جداشدن كاروان‌هاى زائران مكّه بود و اهل يمن، عراق، شام، مدينه و حبشه از هم جدا مى‌شدند. در آنجا، پيامبر خدا در ميان انبوه ياران، بر فراز منبرى از جهاز شتران قرار گرفت و خطبه‌اى طولانى خواند. ابتداى خطبه، توحيد، نبوّت و معاد بود كه تازگى نداشت. سخن تازه‌اى كه بود اين بود كه پيامبر، خبر از رحلت خود داد و نظر مسلمانان را نسبت به خود جويا شد. همه نسبت به كرامت و عظمت و خدمت و رسالت او در حد اعلا اقرار كردند. وقتى مطمئن شد جلد 2 - صفحه 338 كه صدايش به همه‌ى مردم، در چهار طرف مى‌رسد، پيام مهم خود را نسبت به آينده بيان كرد. و فرمود: «مَن كنتُ مولاه فهذا فعلىّ مولاه» هر كه من مولاى اويم، علىّ مولاى اوست و بدين وسيله جانشينى حضرت على عليه السلام را براى پس از خود به صراحت اعلام داشت. امّا پس از وفاتش، وقتى حضرت زهرا عليها السلام به در خانه‌هاى مردم مى‌رفت و مى‌گفت: مگر نبوديد و نشنيديد كه رسول خدا در غدير خم چه فرمود؟ مى‌گفتند: ما در غدير خم، در فاصله دورى بوديم و صداى پيامبر را نمى‌شنيديم!! اللّه اكبر از كتمان، از ترس، از بى‌وفايى و از دروغ گفتن به دختر پيامبر خدا. آرى، مردم با دو شاهد، حقّ خود را مى‌گيرند، ولى حضرت على عليه السلام با وجود ده‌ها هزار شاهد، نتوانست حقّ خود را بگيرد. امان از حبّ دنيا، حسادت و كينه‌هاى بدر و خيبر و حنين كه نسبت به حضرت علىّ عليه السلام در دل داشتند. امام باقر عليه السلام فرمودند: «بُنى الاسلام على خمس على الصلاة و الزّكاة و الصوم و الحج و الولاية و لم يناد بشى‌ء كما نودى بالو لاية فاخذ النّاس بارباع و تركوا هذه»، اسلام بر پنج چيز استوار است: بر نماز، زكات، روزه، زكات و ولايت اهل‌بيت و چيزى به اندازه‌ى ولايت مورد توجّه نبود، امّا مردم چهارتاى آن را پذيرفتند و ولايت را ترك كردند! «1» امام رضا عليه السلام فرمود: بعد از نزول اين آيه كه خداوند ضامن حفظ رسول اكرم صلى الله عليه و آله شد، «وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ» پيامبر هر نوع تقيّه را از خود دور كرد. «2» پیام ها🌺🍃 1⃣- نوع خطاب، بايد با نوع هدف، هماهنگ باشد. چون هدف، رسالت و پيام رسانى است، خطاب هم‌ «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ» است. 2⃣- انتخاب رهبر اسلامى (امام معصوم) بايد از سوى خداوند باشد. «بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ» 3⃣- گاهى ابلاغ پيام الهى بايد در حضور مردم و در مراسم عمومى و با بيعت‌گرفتن‌ «1». كافى، ج 2، ص 18. «2». تفسير نورالثقلين و عيون اخبارالرضا، ج 2، ص 130. جلد 2 - صفحه 339 همراه باشد، ابلاغ ولايت با سخن گفتن تنها كافى نيست؛ بلكه بايد با عمل همراه باشد. «وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ» به جاى «ان لم تبلغ» 4⃣- احكام و پيام‌هاى الهى، همه در يك سطح نيست. گاهى كتمان يك حقيقت، با كتمان تمام حقايق برابر است. «وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ» 5⃣- اگر رهبرى صحيح نباشد، مكتب نابود و امّت گمراه مى‌شود. «فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ» 6⃣- ركن اصلى اسلام، امامت و حكومت است. «وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ» 7⃣- انكار ولايت، نوعى كفر است. «إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ» 8⃣- عنصر زمان و مكان، دو اصل مهم در تبليغ است. (با توجّه به اين‌كه اين آيه در هجدهم ذى‌الحجّه و در محل جدا شدن كاروان‌هاى حج نازل شد) /آیه67 https://eitaa.com/Laylatolghadrnoor💦🌸💦