eitaa logo
فقه واحکام دفترنماینده مقام معظم رهبری دراستان مرکزی
2.5هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
1.3هزار ویدیو
238 فایل
❄️بِســــــــــمِ اللهِ الرَّحــمنِ الرَّحیـــــــم❄️ 🌸🌿ترویج احکام تخصصی طبق نظرات امام خامنه ای (مدظله العالی) ومراجع عظام تقلید 🌿🌸 🌸🌿https://eitaa.com/leaderarak🌿🌸 🌸🌿پاسخگوی احکام شرعی،دفترنماینده مقام معظم رهبری 👇🌿🌸 🌸🌿@GomnamArak🌿🌸
مشاهده در ایتا
دانلود
❄️بِســــــــــمِ اللهِ الرَّحــمنِ الرِّحیـــــــم❄️ 🌱اجوبه الاستفتائات امام خامنه ای🌱 🌱س 226: آيا در غسل و کفن و دفن اموات، مماثلت و همجنس بودن شرط است يا هر يک از زن و مرد می‏تواند امور ميت ديگر را انجام دهد؟ ج: همجنس بودن با ميّت فقط در غسل دادن او شرط است و در صورتی که غسل دادن ميّت به وسيله همجنس او امکان دارد، غسل دادن به وسيله غير همجنس صحيح نيست و غسل ميّت باطل است. ولی در تکفين و تدفين همجنس بودن شرط نيست.🌱 🌱س 227: امروزه در روستاها متعارف است که اموات را در منزل مسکونی غسل می‏دهند. گاهی ميّت وصی نداشته و چند فرزند صغير دارد. نظر مبارک راجع به اين موارد چيست؟ ج: تصرّفات مورد نياز برای تجهيز ميّت از قبيل غسل و کفن و دفن، به مقدار متعارف، متوقف بر اذن ولی صغير نيست و اشکال از جهت وجود فرزندان صغير ايجاد نمی‏شود.🌱 🌱س 228: شخصی بر اثر تصادف يا سقوط از ارتفاع فوت کرده است و جسد او خونريزی دارد، آيا بايد منتظر ماند تا خون، خود به خود يا با وسائل پزشکی بند بيايد يا اين که با وجود خونريزی جايز است اقدام به دفن او نمايند؟ ج: تطهير بدن ميّت قبل از غسل در صورت امکان واجب است، و اگر انتظار برای توقف خونريزی يا منع آن ممکن باشد، واجب است.🌱 🌱س 229: استخوان مرده‏ای که حدود چهل يا پنجاه سال از دفن آن می‏گذرد و مقبره او از بين رفته و تبديل به ميدان عمومی گرديده است، در اثر کندن نهری در آن ميدان ظاهر شده است. آيا لمس کردن استخوان‏ها برای ديدن آنها اشکال دارد؟ آيا استخوان‏ها نجس هستند؟ ج: استخوان ميّت مسلمانی که غسل داده شده است، نجس نيست؛ ولی دفن مجدّد آن زير خاک واجب است.🌱 🌱س 230: آيا برای انسان جايز است که پدر يا مادر و يا يکی از بستگان خود را در کفنی که برای خودش خريده است، کفن کند؟ ج: اشکال ندارد.🌱 🌱س 231: يک تيم پزشکی برای انجام آزمايشها و تحقيقات پزشکی احتياج دارند که قلب و بعضی از اعضای مرده را از جسد او جدا سازند و بعد از گذشت يک روز از انجام آزمايشها و مطالعات، اقدام به دفن آن کنند. اميدواريم لطف نموده به سؤالات زير پاسخ فرماييد: 1. آيا با توجه به اين که امواتی که اين آزمايشها بر روی آنها اعمال می‏شود از مسلمانان هستند، اقدام به اين کار برای ما جايز است؟ 2. آيا دفن قلب و بعضی از اعضای جسد جدای از بدن ميّت جايز است؟ 3. آيا با توجه به اين که دفن جداگانه قلب و بعضی از اعضا مشکلات فراوانی برای ما ايجاد می‏کند، دفن آن اعضاء با بدن ميّت ديگر جايز است يا خير؟ ج: در صورتی که نجات نفس محترمه يا دستيابی به تجارب علوم پزشکی که جامعه به آن محتاج است، و يا شناسايی نوعی بيماری که حيات مردم را تهديد می‏کند، متوقف بر تشريح باشد، تشريح جسد ميّت جايز است، لکن لازم است تا آنجا که استفاده از جسد غير مسلمان امکان دارد، از جسد مسلم استفاده نشود. حکم شرعی اعضايی که از جسد مسلمان جدا شده‏اند، اين است که با بدن دفن شوند، و اگر امکان نداشت، دفن آنها بهطور جداگانه و یا با جسد میّت دیگر اشکال ندارد.🌱 🌱مقلدین امام خامنه ای ومراجع عظام تقلید راازطریق لینک زیربه کانال فقه واحکام رهبری اراک دعوت کنید👇 🌱 🌱 🚩🇮🇷🇵🇸 ╭─═ঊঈ🕊❤🕊ঊঈ═─╮ https://eitaa.com/leaderarak ╰─═ঊঈ🕊❤🕊ঊঈ═─╯ 🌱
❄️بِســــــــــمِ اللهِ الرَّحــمنِ الرِّحیـــــــم❄️ 🌱اجوبه الاستفتائات امام خامنه ای🌱 🌱س 232: اگر شخصی برای خودش کفنی بخرد و هميشه در وقت نمازهای واجب يا مستحب يا هنگام قرائت قرآن کريم، آن را پهن نموده و روی آن نماز و قرآن بخواند و هنگام مرگ از آن به عنوان کفن استفاده کند. آيا اين عمل جايز است؟ آيا از نظر اسلام صحيح است که انسان کفنی را برای خود بخرد و بر آن آيات قرآنی بنويسد و از آن فقط هنگام تکفين استفاده نمايد؟ ج: موارد مذکور اشکال ندارد.🌱 🌱س 233: اخيراً جنازه زنی در يک قبر قديمی که تاريخ آن به حدود هفتصد سال پيش بر می‏گردد، کشف شده است. اين جنازه مشتمل بر اسکلت استخوانی عظيم کامل و سالمی است که بر جمجمه آن مقداری مو وجود دارد. به استناد گفته‏های باستان شناسانی که آن را کشف کرده‏اند، جنازه متعلّق به يک زن مسلمان است. آيا جايز است اين اسکلت استخوانی بزرگ و مشخص را از طرف موزه علوم طبيعی (بعد از بازسازی شکل قبر و قراردادن جنازه در آن) در معرض بازديد قرار داد تا موجب عبرت بازديد کنندگان از موزه علوم طبيعی گردد و يا با نوشتن آيات و احاديث مناسب باعث تذکر و موعظه ديدار کنندگان شود؟ ج: اگر ثابت شود که اسکلتِ استخوانی، متعلّق به بدن ميّت مسلمان است، دفن فوری آن واجب است.🌱 🌱س 234: گورستانی در روستايی وجود دارد که ملک خاص کسی نيست و وقف هم نشده است، آيا جايز است اهالی اين روستا از دفن اموات شهر يا روستاهای ديگر يا ميتی که وصيت کرده در آن قبرستان دفن شود، جلوگيری کنند؟ ج: اگر قبرستان عمومی مزبور ملک خاص کسی يا وقف خاص اهالی آن روستا نباشد، نمی‏توانند از دفن اموات ديگران در آن قبرستان جلوگيری کنند و اگر شخصی وصيت کرده است در آن دفن شود، واجب است طبق وصيت عمل شود.🌱 🌱س 235: رواياتی وجود دارد دال بر اين که پاشيدن آب بر قبور مستحب است، مانند رواياتی که در کتاب «لآلی الاخبار» ذکر شده است، آيا اين استحباب مخصوص روز دفن ميّت است يا اطلاق دارد، چنانچه نظر مؤلف «لآلی الاَخبار» چنين است؟ نظر جنابعالی در اينباره چيست؟ ج: پاشيدن آب بر قبر در روز دفن مستحب است و بعد از آن نيز به قصد رجاء اشکال ندارد.🌱 🌱س 236: چرا ميّت را شب دفن نمی‏کنند؟ آيا دفن ميّت در شب حرام است؟ ج: دفن ميّت در شب اشکال ندارد.🌱 🌱س 237: شخصی بر اثر تصادف ماشين فوت کرده است، پس از غسل و کفن او را به قبرستان آوردند، ولی هنگام دفن متوجه شدند که تابوت و کفن آغشته به خونی است که از او جريان دارد، آيا عوض کردن کفن او در اين حالت واجب است؟ ج: اگر شستن آن قسمت از کفن که به خون آغشته شده است يا بريدن و يا عوض کردن آن امکان داشته باشد، آن کار واجب است، ولی اگر امکان ندارد، دفن ميّت به همان صورت جايز است.🌱 🌱س 238: اگر سه ماه از دفن آن ميّت با کفن آغشته به خون بگذرد، آيا نبش قبر در اين حالت جايز است؟ ج: نبش قبر در فرض سؤال جايز نيست.🌱 🌱مقلدین امام خامنه ای ومراجع عظام تقلید راازطریق لینک زیربه کانال فقه واحکام رهبری اراک دعوت کنید👇 🌱 🌱 🚩🇮🇷🇵🇸 ╭─═ঊঈ🕊❤🕊ঊঈ═─╮ https://eitaa.com/leaderarak ╰─═ঊঈ🕊❤🕊ঊঈ═─╯ 🌱
❄️بِســــــــــمِ اللهِ الرَّحــمنِ الرِّحیـــــــم❄️ 🌱اجوبه الاستفتائات امام خامنه ای🌱 🌱س 239: از حضرتعالی تقاضا می‏کنيم به سه سؤال زير پاسخ فرماييد. 1. اگر زن حامله‏ای هنگام وضع حمل از دنيا برود، جنين موجود در رحم زن در موارد زير چه حکمی دارد: الف: اگر روح به تازگی در او دميده شده باشد (سه ماه يا بيشتر)، با توجه به اين که احتمال مرگ جنين در صورت خارج کردن آن از رحم مادر بسيار زياد است؟ ب: اگر عمر جنين هفت ماه يا بيشتر باشد؟ ج: اگر جنين در رحم مادر مرده باشد؟ 2. اگر زن حامله هنگام وضع حمل بميرد، آيا بررسی کامل مرگ و زندگی جنين بر ديگران واجب است؟ 3. اگر زن حامله هنگام وضع حمل فوت کند و بچه در شکم او زنده بماند و شخصی بر خلاف متعارف با وجود زنده بودن جنين دستور دفن مادر با جنين را بدهد، نظر شما در اينباره چيست؟ ج: اگر جنين با مرگ مادرش فوت کند، و يا فوت مادر پيش از دميده شدن روح در جنين باشد، خارج کردن آن از شکم مادر واجب نيست، بلکه جايز هم نيست. ولی اگر روح در او دميده شده و در شکم مادرش که از دنيا رفته است، زنده باشد و احتمال زنده ماندنش تا زمان خارج کردن او از رحم مادر وجود داشته باشد، واجب است که سريعاً او را از شکم مادر خارج کنند، و تا وقتی که موت جنين در رحم احراز نشده است، دفن مادر همراه با جنين جايز نيست و اگر جنين زنده همراه مادرش دفن شد و حتی بعد از دفن هم احتمال زنده بودنش وجود داشته باشد، واجب است اقدام به نبش قبر و خارج کردن جنين زنده از شکم مادر نمايند. همچنين اگر حفظ حيات جنين در شکم مادرش متوقف بر دفن نکردن مادر باشد، ظاهر اين است که تأخير دفن مادر واجب است تا جان جنين حفظ شود، و اگر کسی بگويد دفن زن حامله با جنين زنده‏ای که در رحم او وجود دارد جايز است و ديگران به گمان صحّت‏ نظر او اقدام به دفن نمايند و اين کار منجر به مرگ بچه در داخل قبر شود، پرداختن ديه بر کسی که مباشر دفن بوده، واجب است، مگر اين که مرگ جنين مستند به گفته آن شخص باشد که در اين صورت ديه بر او واجب است.🌱 🌱س 240: شهرداری برای استفاده بهينه از زمين، دستور داده است قبرها بهصورت دو طبقه ساخته شود. تمنّا می‏کنيم حکم شرعی آن را بيان فرماييد. ج: جايز است که قبور مسلمانان در چندين طبقه ساخته شود، به شرطی که اين کار سبب نبش قبر و هتک حرمت مسلمان نشود.🌱 🌱س 241: کودکی در چاه سقوط کرده و مرده است. آب موجود در چاه مانع خارج کردن بدن او است، حکم آن چيست؟ ج: جسد کودک در همان چاه به حال خود رها می‏شود و چاه قبر او خواهد بود و اگر چاه ملک شخصی کسی نباشد و يا مالک آن به مسدود کردن آن راضی باشد، تعطيل کردن چاه و بستن آن واجب است.🌱 🌱س 242: در منطقه ما مرسوم است که مراسم سينه‏زنی و زنجيرزنی بهصورت سنتی آن فقط در عزاداری ائمه اطهار(عليهمالسلام) و شهدا و بزرگان دينی برگزار می‏شود. آيا برپايی اين مراسم به خاطر در گذشت افرادی از نيروهای بسيج و يا از کسانی که به نحوی به حکومت اسلامی و اين ملت مسلمان خدمات کرده‏اند، جايز است؟ ج: اين عمل اشکال ندارد.🌱 🌱مقلدین امام خامنه ای ومراجع عظام تقلید راازطریق لینک زیربه کانال فقه واحکام رهبری اراک دعوت کنید👇 🌱 🌱 🚩🇮🇷🇵🇸 ╭─═ঊঈ🕊❤🕊ঊঈ═─╮ https://eitaa.com/leaderarak ╰─═ঊঈ🕊❤🕊ঊঈ═─╯ 🌱
❄️بِســــــــــمِ اللهِ الرَّحــمنِ الرِّحیـــــــم❄️ 🌱اجوبه الاستفتائات امام خامنه ای🌱 🌱س 243: با توجه به اينکه رفتن به قبرستان در شب مکروه است، اگر کسی با اين اعتقاد که شبانه به قبرستان رفتن عامل مؤثری در تربيت اسلامی است، شبانه به قبرستان برود، چه حکمی دارد؟ ج: اشکال ندارد.🌱 🌱س 244: آيا شرکت در تشيع جنازه و حمل آن برای زنان جايز است؟ ج: اشکال ندارد.🌱 🌱س 245: در ميان بعضی از عشاير معمول است که هنگام مرگ بعضی از اشخاص، با قرض، اقدام به خريد تعداد زيادی گوسفند می‏کنند تا همه کسانی را که در مراسم عزاداری شرکت می‏نمايند، اطعام کنند. اين کار باعث ضرر فراوانی به آنها می‏شود، آيا تحمل اين ضررها برای حفظ عادات و رسوم جايز است؟ ج: اگر اطعام از اموال ورثه بزرگسال و با رضايت آنها باشد، جايز است. ولی اگر اين کار موجب بروز مشکلات و ضررهای مالی می‏شود از آن اجتناب شود و اگر انفاق از اموال ميّت صورت بگيرد، بستگی به نحوه وصيت او دارد و بهطور کلّی در اين گونه امور بايد از اسراف و زياده روی که موجب تضييع نعم الهی می‏شود پرهيز گردد.🌱 🌱س 246: اگر در زمان حاضر، شخصی در منطقه‏ای بر اثر انفجار مين کشته شود، آيا احکام شهيد را دارد؟ ج: سقوطِ تکليف غسل و کفن شهيد از احکام اختصاصی شهيدی است که در ميدان جنگ کشته شود.🌱 🌱س 247: برادران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در محورهای شهرهای مرزی رفت و آمد می‏کنند، گاهی با کمين‏هايی که از طرف بعضی از عناصر ضد انقلاب اسلامی گذاشته می‏شود، مواجه می‏شوند که گاهی منجر به شهادت آنان می‏گردد. آيا غسل يا تيمم اين شهدای عزيز واجب است يا اين که آنجا ميدان جنگ محسوب می‏شود؟ ج: اگر آن محورها و منطقه مزبور ميدان جنگ بين گروه حق و گروه باطل و ياغی باشد، افرادی که از گروه حق در آنجا به شهادت می‏رسند، حکم شهيد را دارند.🌱 🌱س 248: آيا کسی که واجد شرايط امامت در نماز جماعت نيست، جايز است امامت نماز ميّت بر جنازه يکی از مؤمنين را عهده‏دار شود؟ ج: بعيد نيست که شرايط معتبر در جماعت و امامت جماعت در ساير نمازها در نماز ميّت شرط نباشد، هرچند احوط اين است که آن شرايط در نماز ميّت هم رعايت شود.🌱 🌱س 249: اگر مؤمنی در جايی از جهان در راه اجرای احکام اسلامی يا در تظاهرات و يا در راه اجرای فقه جعفری کشته شود، آيا شهيد محسوب می‏شود؟ ج: چنين شهيدی اجر و ثواب شهيد را دارد، ولی احکام تجهيز شهيد اختصاص به کسی دارد که در ميدان جنگ، هنگام درگيری و در معرکه نبرد به شهادت رسيده باشد.🌱 🌱س 250: اگر مسلمانی بر اساس قانون و تأييد قوه قضائيه به جرم حمل مواد مخدر به اعدام محکوم شود و حکم اعدام درباره او اجرا گردد: 1. آيا نماز ميّت بر او خوانده می‏شود؟ 2. شرکت در مجلس عزا و قرائت قرآن کريم و مصيبت خوانی برای اهل بيت(عليهم‏السلام) که برای او برگزار می‏شود، چه حکمی دارد؟ ج: مسلمانی که حکم اعدام درباره او اجرا گرديده است، حکم ساير مسلمانان را دارد و همه احکام و آداب اسلامی ميّت در مورد او هم جاری است.🌱 🦋 🌱مقلدین امام خامنه ای ومراجع عظام تقلید راازطریق لینک زیربه کانال فقه واحکام رهبری اراک دعوت کنید👇 🌱 🌱 🚩🇮🇷🇵🇸 ╭─═ঊঈ🕊❤🕊ঊঈ═─╮ https://eitaa.com/leaderarak ╰─═ঊঈ🕊❤🕊ঊঈ═─╯ 🌱
❄️بِســــــــــمِ اللهِ الرَّحــمنِ الرِّحیـــــــم❄️ 🌱اجوبه الاستفتائات امام خامنه ای🌱 🌱س 251: آيا مسّ کردن استخوانی که همراه با گوشت است و از بدن انسان زنده جدا شده، موجب غسل مسّ ميّت می‏شود؟ ج: دست زدن به عضوی که از بدن شخص زنده جدا شده است، غسل ندارد.🌱 🌱س 252: آيا دست زدن به عضوی که از بدن انسان مرده جدا شده، غسل مسّ ميت واجب می‏شود؟ ج: دست زدن به عضوی که از بدن مرده، جدا شده، پس از سرد شدن و پيش از غسل دادن، در حکم دست زدن به بدن مرده است.🌱 🌱س 253: آيا شخص مسلمان را بايد هنگام احتضار رو به قبله خواباند؟ ج: شايسته است که شخص مسلمان را در حال احتضار به پشت و به سمت قبله بخوابانند، بهطوری که کف پای او به جانب قبله باشد. بسياری از فقهاء اين عمل را برخود محتضر در صورتی که قادر باشد و بر ديگران، واجب دانسته‏اند و احتياط در انجام آن ترک نشود.🌱 🌱س 254: اگر هنگام کشيدن دندان مقداری از بافت‏های لثه هم همراه آن کنده شود، آيا دست زدن به آنها موجب غسل مسّ ميّت می‏شود؟ ج: مس آن موجب غسل مس ميت نمی‏شود.🌱 🌱س 255: آيا بر شهيد مسلمانی که با لباسش دفن شده است، احکام مسّ ميّت مترتب است؟ ج: با مسّ شهيدی که تغسيل و تکفين در حق او ساقط است، غسل مسّ ميّت واجب نمی‏شود.🌱 🌱س 256: اينجانب دانشجوی رشته پزشکی هستم. گاهی هنگام تشريح مجبور به مسّ جسد کسانيکه از دنيا رفته‏اند می‏شويم و نمی‏دانيم که آن اموات مسلمان هستند يا خير، و غسل داده شده‏اند، يا خير؟ ولی مسئولين می‏گويند که اين اجساد غسل داده شده‏اند. با توجه به اين مطالب اميدواريم وظيفه ما نسبت به نماز و غير آن را بعد از مسّ آن اجساد بيان فرماييد، و اينکه آيا بر اساس آنچه ذکر شد، غسل بر ما واجب می‏شود يا خير؟ ج: اگر غسل دادن ميّت، احراز نشود و شما در آن شک داشته باشيد، با مسّ جسد يا اجزاء آن، غسل مسّ ميّت بر شما واجب می‏شود، و نماز بدون غسل مسّ ميّت صحيح نيست. ولی اگر اصل غسل ميّت احراز شود با مسّ جسد يا بعضی از اجزای آن، غسل مسّ ميّت واجب نمی‏شود، حتی اگر در صحّت‏ غسل آن ميّت شک داشته باشيد.🌱 🌱س 257: شهيدی که نام و نشانی او معلوم نيست، با تعدادی از اطفال در يک قبر دفن شده است. بعد از مدتی شواهدی به دست آمد حاکی از اين که آن شهيد اهل شهری که در آن دفن شده، نيست. آيا نبش قبر او جهت حمل جسد شهيد به شهر خودش جايز است؟ ج: اگر بر اساس موازين و احکام شرعی دفن گرديده، نبش قبر وی جايز نيست.🌱 🌱س 258: اگر آگاهی از داخل قبر و تصوير برداری تلويزيونی از آنچه در آن است، بدون کندن و خاکبرداری، ممکن باشد، آيا بر اين عمل نبش قبر صدق می‏کند يا خير؟ ج: بر تصويربرداری از بدن ميتی که در قبر دفن شده است بدون کندن و نبش قبر و آشکار شدن جنازه، عنوان نبش قبر صدق نمی‏کند.🌱 🦋 🌱مقلدین امام خامنه ای ومراجع عظام تقلید راازطریق لینک زیربه کانال فقه واحکام رهبری اراک دعوت کنید👇 🌱 🌱 🚩🇮🇷🇵🇸 ╭─═ঊঈ🕊❤🕊ঊঈ═─╮ https://eitaa.com/leaderarak ╰─═ঊঈ🕊❤🕊ঊঈ═─╯ 🌱
❄️بِســــــــــمِ اللهِ الرَّحــمنِ الرِّحیـــــــم❄️ 🌱اجوبه الاستفتائات امام خامنه ای🌱 🌱س 259: شهرداری قصد دارد مقبره‏های اطراف قبرستان را برای توسعه کوچه‏ها، خراب نمايد آيا اين عمل جايز است؟ ثانياً: آيا خارج کردن استخوان‏های آن اموات و دفن آنها در مکانی ديگر جايز است؟ ج: تخريب قبور مومنين و نبش آنها جايز نيست، حتی اگر برای تعريض کوچه‏ها باشد، و در صورت وقوع نبش قبر و آشکار شدن بدن ميّت مسلمان يا استخوان‏های آن که هنوز پوسيده نشده‏اند، واجب است دوباره دفن شوند.🌱 🌱س 260: اگر شخصی بدون رعايت موازين شرعی اقدام به خراب کردن قبرستان مسلمانان کند، مسلمانهای ديگر در برابر او چه مسئوليتی دارند؟ ج: وظيفه ديگران در اينباره نهی از منکر با رعايت شرايط و مراتب آن است، و اگر در اثر تخريب قبور استخوان بدن ميت مسلمان ظاهر شود واجب است آن را مجدّداً دفن نمايند.🌱 🌱س 261: پدرم در حدود 36 سال است که در قبرستان دفن شده است. اکنون به فکر افتاده‏ام که با کسب اجازه از اداره اوقاف از آن قبر برای خودم استفاده کنم. آيا با توجه به وقفی بودن قبرستان، اجازه گرفتن از برادرانم در اينباره لازم است؟ ج: اجازه گرفتن از ساير ورثه ميّت نسبت به قبری که زمين آن وقف عام برای دفن اموات شده، شرط نيست. ولی قبل از تبديل استخوان‏های ميّت به خاک، نبش قبر برای دفن ميّت ديگری در آن جايز نيست.🌱 🌱س 262: آيا راهی برای خراب کردن قبرستان مسلمان‏ها و تبديل آن به مراکز ديگر وجود دارد، توضيح دهيد؟ ج: تغيير و تبديل قبرستان مسلمانان که برای دفن اموات مسلمين وقف شده، جايز نيست.🌱 🌱س 263: آيا نبش قبر و تبديل قبرستانی که برای دفن اموات وقف گرديده، بعد از اخذ اجازه از مرجع تقليد جايز است؟ ج: در مواردی که نبش قبر و تبديلِ قبرستانِ وقف شده برای دفن اموات جايز نيست، اجازه مرجع تقليد اثری ندارد. و اگر از موارد استثناء باشد اشکال ندارد.🌱 🌱س 264: مردی در حدود بيست سال پيش فوت نموده، چندی پيش هم زنی در همان روستا از دنيا رفت، اشتباهاً قبر آن مرد را حفر و زن رادر آن دفن کردند، با توجه به اين که در داخل قبر هيچ اثری از جسد مرد مزبور وجود ندارد، وظيفه فعلی ما چيست؟ ج: در حال حاضر، با توجه به فرض سؤال، ديگران هيچ تکليفی ندارند و مجرد دفن ميّت در قبر ميّت ديگر موجب جواز نبش قبر برای انتقال جسد به قبر ديگر نمی‏شود.🌱 🌱س 265: در وسط خيابانی، چهار قبر وجود دارد که مانع ادامه جاده سازی هستند، از طرفی هم نبش قبر اشکال شرعی دارد. اميدواريم برای اين که شهرداری مرتکب عمل خلاف شرعی نشود، وظيفه ما را بيان فرماييد. ج: اگر احداث جاده متوقف بر حفر قبر و نبش آن نباشد و عبور جاده از روی قبرها امکان دارد، يا احداث جاده با وجود قبرها ضروری و طبق قانون لازم باشد، احداث آن اشکال ندارد.🌱 🦋 🌱مقلدین امام خامنه ای ومراجع عظام تقلید راازطریق لینک زیربه کانال فقه واحکام رهبری اراک دعوت کنید👇 🌱 🌱 🚩🇮🇷🇵🇸 ╭─═ঊঈ🕊❤🕊ঊঈ═─╮ https://eitaa.com/leaderarak ╰─═ঊঈ🕊❤🕊ঊঈ═─╯ 🌱
📚 اجوبة الإستفتائات تجدید چاپ شد ♦️ کتاب «اجوبة الإستفتائات» مشتمل بر پرسش و پاسخ‌های شرعی است که بر اساس فتاوای فقهی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) تنظیم و تدوین گردیده است و در حال حاضر چاپ هفدهم آن توسط انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) روانه‌ی بازار نشر گردیده است. ♦️ این کتاب حاوی ۲۱۱۸ استفتاء است که در ابواب فقهی گوناگونی از جمله: تقلید، طهارت، نماز، روزه، خمس، معاملات، موسیقی، وقف و بسیاری از موضوعات روز و مبتلابه دیگر تنظیم گردیده است. از جهت گستردگی و تنوّع مسائل شرعی در موضوعات مختلف می‌توان این اثر را کامل‌ترین کتاب فقهی معظّم‌له در موضوع بیان احکام و مسائل شرعی برشمرد. ♦️ لازم بذکر است از چاپ ۱۳ ام این کتاب علاوه بر بروزرسانی فتاوا و اعمال برخی اصلاحات محتوایی، با قطع، طرح جلد و صفحه آرایی جدید به زیور طبع آراسته گردیده است. ♦️ چاپ جدید کتاب مذکور، در ۶۴۷ صفحه و با شمارگان ۵ هزار جلد در دسترس علاقمندان قرار گرفته و گفتنی‌ست در حال حاضر بالغ بر ۲۵۰ هزار جلد از این کتاب در طی چاپ‌های متعدد منتشر شده است. مقلدان معظّم‌له می‌توانند کتاب «اجوبة الاستفتائات» را از کتابفروشی‌های سراسر کشور و همچنین از پایگاه اینترنتی انتشارات انقلاب اسلامی تهیه نمایند. 📌 ثبت سفارش نسخه‌ی فیزیکی: https://shop.khameneibook.ir/اجوبة-الإستفتائات
فقه واحکام دفترنماینده مقام معظم رهبری دراستان مرکزی ❄️بِســــــــــمِ اللهِ الرَّحــمنِ الرَّحیـــــــم❄️ 🌱ترویج احکام تخصصی طبق نظرات امام خامنه ای (مدظله العالی) ومراجع عظام تقلید 🌱 https://eitaa.com/leaderarak 🌱پاسخگوی احکام شرعی،دفترنماینده مقام معظم رهبری 👇 @GomnamArak https://eitaa.com/leaderarak
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
6.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰احکـ🔎ــام محــ🧕ــرم نامحــ🧔ــرم ⬅️ هدیه گرفتن از نامحرم😎 ⁉️ از نظر شرعی حکم هدیه گرفتن از جنس مخالف(نامحرم) چیست؟🤨 🔻اگر با هدیه ای که گرفته شده نماز بخوانیم ،آیا نماز صحیح است؟🤔 ✅ پیشنهاد دانلود👌