📚 خطاب به غیر خدا در نماز
💠 سؤال: آیا در #قنوت_نماز می توان #دعای_فرج (الهی عظم بلا) را قرائت کرد؟
✅ جواب: خواندن دعای مذکور تا جایی که #مخاطب خداست اشکال ندارد ولی مابقی که مخاطب غیر خدا می باشد جایز نیست و باعث بطلان #نماز می شود.
📚 خروج از محل اقامت ده روز
💠 سؤال: #مسافری که می خواهد ده روز در شهری #اقامت داشته باشد و در بین ده روز به اطراف آن شهر هم برود، آیا نماز او #تمام است یا #شکسته؟
✅ جواب: اگر #قصد_خروج به مقدار کمتر از #مسافت_شرعی دارد، در صورتی که خروج او به گونه ای باشد که عرفا اقامت ده روز در آن شهر صدق کند اشکال ندارد، مثلا دو سه بار بخواهد برود و حداکثر تا نصف روز برگردد، می تواند #قصد_اقامت کند و خروج او منافاتی با قصد اقامت ده روز ندارد، ولی قصد خارج شدن در یک دفعه به مدت 15 ساعت محل اشکال است.
📚 کیفیت محاسبه خمس سهام
💠 کیفیت محاسبه #خمس_سهام در صور ذیل، متفاوت است :
۱ـ سهامی که به #قصد_تجارت خریده شده، دو صورت دارد:
الف) با #درآمد_بین سال خریده شده:
✅ در این صورت در سررسید #سال_خمسی اول باید به قیمت روز، محاسبه و خمس آن پرداخت شود و در سررسید سال های بعد، اصل آن خمس ندارد ولی ارزش افزوده آن پس از کسر مقدار تورم، خمس دارد .
ب) با پولی که متعلق خمس نیست ـ مثل هدیه، ارث، مهریه یا درآمدی که خمس آن پرداخت شده ـ خریده شده:
✅ در این صورت در سررسید هر سال خمسی، اصل آن خمس ندارد ولی ارزش افزوده آن، پس از کسر مقدار تورم، خمس دارد.
۲ـ سهامی که به قصد حفظ #ارزش_پول یا استفاده از سود سالیانه آن (نه به قصد تجارت) خریده شده، دو صورت دارد:
الف) با #درآمد_بین سال خریده شده:
✅ در این صورت در سررسید سال خمسی، باید به قیمت روز محاسبه و #خمس آن پرداخت شود و در سال های بعد تا زمانی که فروخته نشده، خمس ندارد اما پس از فروش، ارزش افزوده آن (با کسر مقدار تورم) جزء درآمد سال فروش است که اگر تا پایان سال خمسی در امور زندگی مصرف نشود، خمس دارد.
ب) با پولی که متعلق خمس نیست ـ مثل هدیه، ارث، مهریه یا درآمدی که خمس آن پرداخت شده ـ خریده شده:
✅ در این صورت تا زمانی که فروخته نشده، خمس ندارد اما پس از فروش، ارزش افزوده آن (با کسر مقدار تورم) جزء درآمد سال فروش است که اگر تا پایان سال خمسی در امور زندگی مصرف نشود، خمس دارد.
⁉️تذکر:
موارد گذشته مربوط به اصل سهام است، اما سود سالیانه سهام اگر تا پایان سال خمسی در امور زندگی مصرف نشده باشد، در هر صورت خمس دارد.
📚 فراموش کردن تشهد
💠 سؤال: اگر #نمازگزار در نماز چهار رکعتی در رکعت دوم بعد از سجده دوم برخیزد و متوجه شود که #تشهد را نگفته چه وظیفه ای دارد؟
✅ جواب: اگر پیش از #رکوع رکعت سوم یادش بیاید، باید بنشیند و تشهد را بخواند و دوباره بایستد و آنچه باید در آن رکعت خوانده شود، بخواند و نماز را تمام کند و پس از نماز بخاطر ایستادن بیجا بنابر احتیاط مستحب دو #سجده_سهو بجا آورد. اما اگر در هنگامی که به رکوع رکعت سوم رفته یا بعد از آن یادش بیاید، باید نماز را تمام کند و بعد از #سلام، برای تشهد فراموش شده دو سجده سهو بجا آورد و احتیاط آن است که پیش از سجده سهو، تشهدِ فراموش شده را قضا کند.
📚 پوشیدن لباس نامناسب
💠 سؤال: آیا پوشیدن #شلوار های تنگ وکوتاه یا پاره و مانتوهای #غیر_متعارف جایز است؟
✅ جواب: به طور کلی پوشیدن چیزی که از جهت رنگ یا شکل و یا نحوه پوشیدن باعث #جلب_توجه_نامحرم شود و موجب فساد و ارتکاب حرام گردد و همچنین هر آنچه که پوشش و لباس غیر مسلمانان محسوب می شوند بهطوری که پوشیدن آنها منجر به ترویج فرهنگ منحطّ غربی شود جایز نیست و تشخیص مصادیق آن به عهده مکلف است.
📚 پوشيدن لباس جنس مخالف
💠 سؤال: آیا زن می تواند #لباس_مردانه یا مرد، #لباس_زنانه بپوشد؟
✅ جواب: اگر به #قصد_تشبه (شبیه شدن) به جنس مخالف این کار را انجام دهد و حالت جنس مخالف را به خود بگیرد، جایز نیست.
📚 روزه مستحبی زن بدون اذن شوهر
💠 سؤال: آیا زن می تواند بدون #اذن_شوهر #روزه_مستحبی بگیرد؟
✅ جواب: بنابر احتیاط واجب زن نباید بدون اذن شوهر، روزۀ مستحبی بگیرد.
📚 صدقه دادن زن از اموال خودش
💠 سؤال: آیا زن بـرای دادن #صدقه یا کمک به والدین از اموال خودش هم بایـد از #شوهر اجازه بگیـرید؟
✅ جواب: اگر با اموال خودش باشد، نیاز به #اجازه_شوهر نیست.
📚 وضو و نماز با وجود ناخن بلند
💠 سؤال: آیا #وضو گرفتن و #نماز خواندن با #ناخن_بلند اشکال دارد؟
✅ جواب: اگر ناخن #بیش_از_معمول بلند باشد، چنانچه زیر آن مقداری که از مقدار معمول بلندتر است عرفا جزء ظاهر محسوب شود باید موقع وضو و غسل، چرک زیر آن مقدار بر طرف شود و به زیر آن، آب برسد و همچنین برای #سجده در نماز، بنابر احتیاط واجب باید سر #انگشت_شست پا بر روی زمین قرار گیرد.
📚 قرارداد مضاربه
💠 سؤال: شرکتی هست که با توجه به #قرارداد_مضاربه ای که می بندد مبلغی مشخص به صورت ماهیانه در قبال پولی که #سرمایه_گذاری می شود، #سود پرداخت می کند و در سود و ضرر #شریک است، آیا این نوع سرمایه گذاری مشکل شرعی دارد یا خیر؟
☑️ جواب: در قرارداد #مضاربه باید #سهم طرفین از سودهای به دست آمده از خرید و فروش، به صورت درصد تعیین شود ـ مثل پنجاه درصد یا هفتاد به سی درصد ـ بنا بر این تعیین مقدار معین از سود به صورت ماهیانه برای سرمایه گذار، صحیح نیست.
اما برای پرداخت مبلغ معین در هر ماه، به یکی از دو روش می توان عمل کرد:
اول: پس از تعیین درصد سهم هر طرف از سود، ماهانه مبلغی به عنوان #علی_الحساب به سرمایه گذار پرداخت شود و در پایان قرارداد بر اساس درصد تعیین شده در متن قرارداد، سهم هر یک از عامل و مالک، محاسبه یا مصالحه شود.
دوم: ضمن قرارداد مضاربه شرط شود که #عامل مقدار معینی پول به صورت ماهیانه به سرمایه گذار - به عنوان شرط نه به عنوان سود مضاربه - بپردازد که این شرط با توافق برای تقسیم سود مضاربه، ارتباطی ندارد و سودها باید بر اساس توافق اولیه محاسبه یا #مصالحه شود.