فقه واحکام دفترنماینده مقام معظم رهبری دراستان مرکزی
❄️بســــــــــم الله الرحــمن الرحیـــــــم❄️
ترویج احکام تخصصی طبق نظرات امام خامنه ای (مدظله العالی) ومراجع عظام تقلید
https://eitaa.com/leaderarak
پاسخگوی احکام شرعی،دفترنماینده مقام معظم رهبری 👇
@GomnamArak
https://eitaa.com/leaderarak
❄️بِســــــــــمِ اللهِ الرَّحــمنِ الرِّحیـــــــم❄️
🌱اجوبه الاستفتائات امام خامنه ای🌱
🌱س 194: کسی که به سن تکليف رسيده ولی جاهل به وجوب غسل و کيفيت آن بوده و بعد از گذشت مدتی در حدود ده سال متوجه مسأله تقليد و وجوب غسل بر او شده است، چه حکمی دارد؟ وظيفه او نسبت به قضای نمازها و روزههای گذشتهاش چيست؟
ج: قضای نمازهايی که در حال جنابت خوانده، بر او واجب است، و نسبت به روزه اگر شک داشته بقاء بر جنابت روزه را باطل می کند یا نه و در حال جنابت روزه گرفته، بنابر احتیاط واجب روزه اش باطل است (1) و باید قضای آن را نیز بگیرد. ولی اگر یقین داشته که بقای بر جنابت روزه را باطل نمی کند و بر این اساس روزه گرفته، روزه اش صحیح است، هرچند رعایت احتیاط در قضای روزه نیکو است.🌱
🌱س 195: جوانی بر اثر نادانی قبل از چهارده سالگی و بعد از آن، اقدام به استمناء میکرده که بر اثر آن از او منی خارج میشده، ولی نمیدانسته که خروج منی باعث جنابت میشود و بايد برای نماز و روزه غسل کند، تکليف او چيست؟ آيا برای مدتی که استمناء میکرده و منی از او خارج میشده، غسل بر او واجب است؟ آيا نماز و روزههای او از گذشته تا حال که در حال جنابت انجام گرفته باطل بوده و قضای آنها واجب است؟
ج: برای هرچند بار خروج منی اگر تا به حال غسل نکرده است يک غسل جنابت کافی است، و بايد همه نمازهايی را که يقين دارد در حال جنابت خوانده است، قضا نمايد. و اگر اين عمل در شبهای ماه رمضان انجام گرفته و جاهل به موضوع جنابت بوده، روزههای او قضا ندارد و محکوم به صحّت است. ولی اگر عالم به خروج منی و جنابت بوده و شک داشته بقاء بر جنابت روزه را باطل می¬کند یا نه و در حال جنابت روزه گرفته، بنابر احتیاط واجب روزه اش باطل است و باید قضای آن را نیز بگیرد. ولی اگر یقین داشته که بقای بر جنابت روزه را باطل نمی کند و بر این اساس روزه گرفته، روزه اش صحیح است، هرچند رعایت احتیاط در قضای روزه نیکو است.🌱
🌱س 196: شخصی که بعد از جنابت، غسل خود را بهطور باطل و اشتباه انجام میدهد، با توجه به جهل او به اين مسأله، نمازهايی را که با اين غسل میخواند، چه حکمی دارند؟
ج: نماز با غسل باطل، باطل است و بايد اعاده يا قضا شود.🌱
🌱س 197: به قصد انجام يکی از غسلهای واجب غسل کردم. پس از خروج از حمام شک کردم که آيا ترتيب را رعايت کردهام يا نه، و چون احتمال میدادم که نيّت ترتيب کافی است، دوباره غسل نکردم. اکنون در کارم متحيّر هستم، آيا قضای همه نمازهايی که خواندهام، واجب است؟
ج: در فرض مرقوم، چيزی بر عهده شما نيست. بله، اگر يقين به بطلان غسل پيدا کنيد، قضای همه نمازها بر شما واجب است.🌱
🌱س 198: من غسل جنابت را به اين ترتيب انجام میدادهام که ابتدا سمت راست بدن بعد سر و سپس قسمت چپ بدن را میشستم. در سؤال و تحقيق در اين زمينه هم کوتاهی کردهام، نماز و روزهام چه حکمی دارند؟
ج: غسل به کيفيت مذکور باطل است و موجب رفع حدث نمیشود. لذا نمازهايی که با چنين غسلی خوانده شده، باطل و قضای آنها واجب است. ولی روزهها با فرض اينکه معتقد به صحّت غسل به صورت مذکور بودهايد و بقای شما بر جنابت، عمدی نبوده است، محکوم به صحّت است.🌱
🌱س 199: آيا خواندن سورههايی که سجده واجب دارند، بر جنب حرام است؟
ج: از جمله کارهايی که بر جنب حرام است، خواندن خصوص آيات سجده اين سورهها است، ولی خواندن ساير آيات از اين سورهها اشکال ندارد.🌱
🦋
🌱1) مواردی که بنابر احتیاط واجب روزه باطل است، مکلف باید روزه را گرفته و قضای آن را نیز به جا آورد.🌱
🌱مقلدین امام خامنه ای ومراجع عظام تقلید راازطریق لینک زیربه کانال فقه واحکام رهبری اراک دعوت کنید👇
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّڪَالفَرَجَ🌱
#لبیک_یا_خامنه_ای🌱
🚩🇮🇷🇵🇸
╭─═ঊঈ🕊❤🕊ঊঈ═─╮
https://eitaa.com/leaderarak
╰─═ঊঈ🕊❤🕊ঊঈ═─╯
#اَللَّهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج🌱
❄️بِســــــــــمِ اللهِ الرَّحــمنِ الرِّحیـــــــم❄️
🌱اجوبه الاستفتائات امام خامنه ای🌱
🌱س 200: اگر چيزهايی مثل خاک، گچ، سنگ که تيمم بر آنها صحيح است، به ديوار چسبيده باشند، آيا تيمم بر آنها صحيح است يا آنکه حتماً بايد بر روی زمين باشند؟
ج: در صحّت تيمم، بودن آنها بر روی زمين شرط نيست.🌱
🌱س 201: در صورتی که جنب بر اثر عدم امکان رسيدن به حمام، چند روزی جنابتش استمرار داشته باشد، اگر بعد از نمازی که با تيمم بدل از غسل خوانده است، حدث اصغری از او سر بزند، آيا برای نماز بعدی بايد دوباره تيمم بدل از غسل نمايد؟ يا آنکه همان تيمم اول از جهت جنابت کفايت میکند، و برای نمازهای بعدی از جهت حدث اصغر وضو يا تيمم واجب است؟
ج: شخص جنب پس از آن که بهطور صحيح تيمم بدل از غسل جنابت کرد، اگر حدث اصغر از او سر بزند، تا زمانی که عذرِ شرعیِ مجوّز تيمم برطرف نشده است، بنا بر احتياط واجب بايد برای اعمال مشروط به طهارت، تيمم بدل از غسل نمايد و وضو هم بگيرد و اگر معذور از وضو باشد بايد تيمم ديگری بدل از آن نمايد.🌱
🌱س 202: آيا تيمم بدل از غسل همان احکام قطعی و ثابت غسل را دارد؟ به اين معنی که آيا با آن داخل مسجد شدن جايز است؟
ج: تا زمانی که عذر مجوّز تیمّم باقی است و تیمّم او باطل نشده ترتيب همه آثار شرعی غسل بر تيمم بدل از غسل جايز است، مگر اين که تيمم بدل از غسل به علت تنگی وقت باشد.🌱
🌱س 203: شخصی که از مجروحين جنگی است و بر اثر قطع نخاع قادر به کنترل ادرار خود نيست، آيا میتواند به اين دليل که حمام رفتن برای او کمی مشقت دارد، برای انجام اعمال مستحبی مانند غسل جمعه و زيارت و غير آنها تيمم بدل از غسل نمايد؟
ج: صحّت تيمم بدل از غسل برای اعمالی که مشروط به طهارت نيست، مانند زيارت محل اشکال است، ولی انجام آن بجای غسلهای مستحبی در موارد عسر و حرج به قصد رجاء و مطلوبيت اشکال ندارد.🌱
🌱س 204: کسی که فاقد آب است و يا استعمال آب برايش ضرر دارد، آيا در صورت تيمم بدل از غسل جنابت، داخل مسجد شدن و خواندن نماز جماعت برای او جايز است؟ قرائت قرآن کريم چه حکمی دارد؟
ج: تا زمانی که عذر مجوّز تيمم باقی است و تيمم او باطل نشده، انجام همه اعمال مشروط به طهارت برای او جايز است.🌱
🌱س 205: رطوبتی از انسان در حال خواب خارج میشود و بعد از بيداری چيزی به ياد نمیآورد ولی لباس خود را مرطوب میبيند و وقت هم برای به ياد آوردن ندارد زيرا نماز صبح او قضا میشود. وظيفه انسان در اين حالت چيست؟ چگونه نيت تيمم بدل از غسل نمايد؟ حکم اصلی در اينباره چيست؟
ج: اگر میداند که محتلم شده، جنب است و بايد غسل کند و در صورت تنگی وقت بايد بعد از تطهير بدنش تيمم نموده و نماز بخواند و سپس در وسعت وقت غسل نمايد، ولی در صورت شک در احتلام و جنابت، حکم جنابت بر آن جاری نمیشود.🌱
🌱س 206: شخصی که چندين شب متوالی جنب شده، با توجه به اين که در حديث شريف آمده است که چند روز متوالی حمام رفتن انسان را ضعيف میکند، چه تکليفی دارد؟
ج: غسل بر او واجب است، مگر اين که استعمال آب برای او ضرر داشته باشد که در اين صورت بايد تيمم کند.🌱
🌱س 207: من در يک وضعيت غيرطبيعی به سر میبرم، بهطوری که از من چند دفعه بدون اختيار در نوبتهای متعدد منی خارج میشود که خروج آن همراه با لذت نيست. وظيفه من درباره هر نماز چيست؟
ج: اگر غسل کردن برای هر نماز ضرر دارد و يا تکليفِ خيلی دشواری بر شماست، بعد از تطهير بدن با تيمم نماز بخوانيد.🌱
🌱س 208: کسی که غسل جنابت را برای نماز صبح انجام نداده است و به اعتقاد اين که اگر غسل کند، مريض میشود، تيمم کرده است، چه حکمی دارد؟
ج: اگر به اعتقاد او غسل برايش ضرر دارد، تيمم اشکال ندارد و نماز با آن صحيح است.🌱
🌱س 209: کيفيت تيمم چگونه است؟ آيا فرقی بين تيمم بدل از وضو و غسل هست؟
ج: تيمم بدين ترتيب است: ابتدا بايد نيت نمايد و سپس کف تمام هر دو دست را با هم بر چيزی که تيمم بر آن صحيح است بزند و کف هر دو دست را با هم به تمام پيشانی و دو طرف آن از جايی که موی سر میرويد تا ابروها و بالای بينی بکشد، و سپس کف دست چپ را بر تمام پشت دست راست و کف دست راست را بر تمام پشت دست چپ، بکشد و احتياط واجب اين است که بار ديگر دستها را بر آنچه که تیمّم بر آن صحیح است بزند و سپس کف دست چپ را بر پشت دست راست وکف دست راست را بر پشت دست چپ بکشد. اين ترتيب در تيمم بدل از وضو و بدل از غسل يکسان است.🌱
🌱س 210: تيمم بر سنگ گچ و آهک و پخته شده آنها و آجر چه حکمی دارد؟
ج: تيمم بر هر آنچه از زمين محسوب شود مانند سنگ گچ و سنگ آهک، صحيح است. و بعيد نيست، تيمم بر گچ و آهک پخته و آجر و امثال آنها هم صحيح باشد.🌱
🌱س 211: فرمودهايد چيزی که بر آن تيمم میشود بايد پاک باشد، آيا اعضاء تيمم (پيشانی و پشت دستها) هم بايد پاک باشند؟🌱
🌱ج: احتياط آن است که در صورت امکان، پيشانی و پشت دستها پاک باشند و اگر فردی نتواند محل تيمم را تطهير کند، بدون آن تيمم نمايد؛ هرچند بعيد نيست که طهارت در هر صورت شرط نباشد.🌱
🌱س 212: اگر انسان نتواند وضو بگيرد و تيمم هم برای او امکان نداشته باشد، چه وظيفهای دارد؟
ج: اگر انسان نتواند برای نماز وضو بگيرد و تيمم هم ممکن نباشد، بنا بر احتياط بايد نماز را در وقت بدون وضو و تيمم بخواند و سپس با وضو يا تيمم قضا کند.🌱
🌱س 213: من به بيماری پوستی مبتلا شدهام، بهطوری که هرگاه غسل میکنم پوست بدنم خشک میشود. حتی در صورت شستن دست و صورتم هم اين خشکی به وجود میآيد. بنا بر اين مجبورم روغن به پوستم بمالم، در نتيجه هنگام وضو بهخصوص برای نماز صبح با مشکلاتی مواجه میشوم. آيا جايز است در نمازهای صبح به جای وضو تيمم کنم؟
ج: اگر استعمال آب برای شما ضرر داشته باشد، وضو گرفتن صحيح نيست، و بايد به جای آن تيمم کنيد. و اگر ضرر ندارد و روغن مذکور مانع از رسيدن آب به اعضای وضو نباشد، بايد وضو بگيريد و اگر مانع است و میتوانيد روغن را پاک نموده و وضو بگيريد و سپس روغن بزنيد، نوبت به تيمم نمیرسد.🌱
🌱س 214: شخصی به خاطر تنگی وقت، نمازش را با تيمم خوانده است. بعد از فراغت از نماز برای او آشکار میشود که وقت برای وضو داشته است. نماز او چه حکمی دارد؟
ج: اعاده آن نماز بر او واجب است.🌱
🌱س 215: ما در منطقه سردسيری زندگی میکنيم که نه حمام دارد و نه مکانی برای استحمام، وقتی در ماه مبارک رمضان به حالت جنابت از خواب بيدار میشويم، با توجه به اين که غسل کردن جوانان در نيمه شب در برابر مردم با آب مشک يا حوض عيب شمرده میشود و آب هم در آن وقت سرد است، تکليف ما برای روزه فردا چيست؟ آيا تيمم جايز است؟ در صورتی که غسل نکند، افطار کردن روزه آن روز چه حکمی دارد؟
ج: مجرد مشقّت يا عيب شمرده شدن اغتسال جوانان در نيمه شب، عذر شرعی محسوب نمیشود، بلکه مادامی که غسل، حرجی و موجب ضرر برای مکلّف نشود، غسل کردن به هرصورتی که امکان دارد واجب است، و در صورت حرج يا ضرر بايد قبل از طلوع فجر تيمم کند و با تيمم بدل از غسل جنابت پيش از طلوع فجر روزهاش صحيح است، و اگر تيمم نکند روزهاش باطل است، ولی امساک در طول روز بر او واجب میباشد.🌱
🌱مقلدین امام خامنه ای ومراجع عظام تقلید راازطریق لینک زیربه کانال فقه واحکام رهبری اراک دعوت کنید👇
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّڪَالفَرَجَ🌱
#لبیک_یا_خامنه_ای 🌱
🚩🇮🇷🇵🇸
╭─═ঊঈ🕊❤🕊ঊঈ═─╮
https://eitaa.com/leaderarak
╰─═ঊঈ🕊❤🕊ঊঈ═─╯
#اَللَّهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج🌱
❄️بِســــــــــمِ اللهِ الرَّحــمنِ الرِّحیـــــــم❄️
🌱اجوبه الاستفتائات امام خامنه ای🌱
🌱س 216: مادرم از ذريّه پيامبر اکرم(صلی الله عليه وآله) است. آيا من نيز از سادات محسوب میشوم؟ آيا میتوانم عادت ماهيانهام را تا شصت سالگی، حيض قرار دهم و در آن ايام نماز و روزه خود را انجام ندهم؟
ج: تعيين سن يائسگی محل تأمل و احتياط است؛ بانوان میتوانند در اين مسأله به مجتهد جامعالشرايط ديگر مراجعه نمايند.🌱
🌱س 217: اگر زنی که به خاطر نذر روزه روز معيّنی روزهدار است، در حال روزه حيض شود، چه تکليفی دارد؟
ج: روزهاش با عادت شدن، ولو در يک جزء از روز باشد، باطل میشود و قضای آن روز بعد از پاک شدن بر او واجب است.🌱
🌱س 218: لکههايی که زن بعد از يقين به پاک شدن میبيند، با توجه به اين که آن لکهها نه اوصاف خون را دارند و نه خون مخلوط با آب را، چه حکمی دارد؟
ج: اگر خون نباشد حکم حيض را ندارد، و اگر خون باشد اگر چه بهصورت لکههای زرد رنگ و از ده روز (1) تجاوز نکند همه آن لکهها محکوم به حيض است، و تشخيص اين موضوع به عهده زناست.🌱
🌱س 219: جلوگيری از عادت ماهيانه به وسيله دارو به خاطر روزه ماه رمضان چه حکمی دارد؟
ج: اشکال ندارد.🌱
🌱س 220: اگر زنی در ايام بارداری به خونريزی کمی مبتلا شود ولی باعث سقط حمل او نگردد، آيا غسل بر او واجب میشود يا خير؟ وظيفه او چيست؟
ج: خونی که زن در ايام بارداری میبيند اگر صفات و شرايط حيض را داشته باشد، و يا در زمان عادت بوده و سه روز اگر چه در باطن استمرار داشته باشد خون حيض است و الا استحاضه خواهد بود.🌱
🌱س 221: زنی دارای عادت ماهيانه معيّنی مثلاً هفت روز است، به علت گذاشتن دستگاه جلوگيری از حاملگی، هر بار دوازده روز خون میبيند. آيا خونی که از روز هفتم به بعد میبيند خون حيض است يا استحاضه؟
ج: اگر خون تا روز دهم قطع نشود، خونی که در ايام عادت میبيند خون حيض است و باقی استحاضه خواهد بود.🌱
🌱س 222: آيا جايز است زنی که در حال حيض و يا نفاس است داخل حرم امامزادگان(عليهمالسلام) شود؟
ج: جايز است.🌱
🌱س 223: زنی که عمل کورتاژ (سقط جنين) را انجام داده، در حال نفاس است يا خير؟
ج: بعد از سقط جنين ولو بهصورت علقه باشد اگر خونی را مشاهده کرد، محکوم به نفاس است.🌱
🌱س 224: خونی که زن در سن يائسگی میبيند، چه حکمی دارد؟ و وظيفه شرعی او چيست؟
ج: محکوم به استحاضه است.🌱
🌱س 225: يکی از راههای جلوگيری از حاملگیهای ناخواسته، استفاده از داروهای ضد حاملگی است. زنهايی که از اين داروها استفاده میکنند لکههای خونی را در ايام عادت و غير آن مشاهده میکنند. اين لکهها چه حکمی دارد؟
ج: اگر اين لکهها واجد شرايط شرعی حيض نباشد، حکم حيض را ندارد، بلکه محکوم به استحاضهاست.🌱
🦋
🌱1) وقت مخصوص نماز ظهر از اول ظهر است تا وقتی که از ظهر به اندازه خواندن نماز ظهر بگذرد که برای غیر مسافر چهار رکعت و برای مسافر دو رکعت است.🌱
🌱مقلدین امام خامنه ای ومراجع عظام تقلید راازطریق لینک زیربه کانال فقه واحکام رهبری اراک دعوت کنید👇
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّڪَالفَرَجَ🌱
#لبیک_یا_خامنه_ای 🌱
🚩🇮🇷🇵🇸
╭─═ঊঈ🕊❤🕊ঊঈ═─╮
https://eitaa.com/leaderarak
╰─═ঊঈ🕊❤🕊ঊঈ═─╯
#اَللَّهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج🌱
❄️بِســــــــــمِ اللهِ الرَّحــمنِ الرِّحیـــــــم❄️
🌱اجوبه الاستفتائات امام خامنه ای🌱
🌱س 226: آيا در غسل و کفن و دفن اموات، مماثلت و همجنس بودن شرط است يا هر يک از زن و مرد میتواند امور ميت ديگر را انجام دهد؟
ج: همجنس بودن با ميّت فقط در غسل دادن او شرط است و در صورتی که غسل دادن ميّت به وسيله همجنس او امکان دارد، غسل دادن به وسيله غير همجنس صحيح نيست و غسل ميّت باطل است. ولی در تکفين و تدفين همجنس بودن شرط نيست.🌱
🌱س 227: امروزه در روستاها متعارف است که اموات را در منزل مسکونی غسل میدهند. گاهی ميّت وصی نداشته و چند فرزند صغير دارد. نظر مبارک راجع به اين موارد چيست؟
ج: تصرّفات مورد نياز برای تجهيز ميّت از قبيل غسل و کفن و دفن، به مقدار متعارف، متوقف بر اذن ولی صغير نيست و اشکال از جهت وجود فرزندان صغير ايجاد نمیشود.🌱
🌱س 228: شخصی بر اثر تصادف يا سقوط از ارتفاع فوت کرده است و جسد او خونريزی دارد، آيا بايد منتظر ماند تا خون، خود به خود يا با وسائل پزشکی بند بيايد يا اين که با وجود خونريزی جايز است اقدام به دفن او نمايند؟
ج: تطهير بدن ميّت قبل از غسل در صورت امکان واجب است، و اگر انتظار برای توقف خونريزی يا منع آن ممکن باشد، واجب است.🌱
🌱س 229: استخوان مردهای که حدود چهل يا پنجاه سال از دفن آن میگذرد و مقبره او از بين رفته و تبديل به ميدان عمومی گرديده است، در اثر کندن نهری در آن ميدان ظاهر شده است. آيا لمس کردن استخوانها برای ديدن آنها اشکال دارد؟ آيا استخوانها نجس هستند؟
ج: استخوان ميّت مسلمانی که غسل داده شده است، نجس نيست؛ ولی دفن مجدّد آن زير خاک واجب است.🌱
🌱س 230: آيا برای انسان جايز است که پدر يا مادر و يا يکی از بستگان خود را در کفنی که برای خودش خريده است، کفن کند؟
ج: اشکال ندارد.🌱
🌱س 231: يک تيم پزشکی برای انجام آزمايشها و تحقيقات پزشکی احتياج دارند که قلب و بعضی از اعضای مرده را از جسد او جدا سازند و بعد از گذشت يک روز از انجام آزمايشها و مطالعات، اقدام به دفن آن کنند. اميدواريم لطف نموده به سؤالات زير پاسخ فرماييد:
1. آيا با توجه به اين که امواتی که اين آزمايشها بر روی آنها اعمال میشود از مسلمانان هستند، اقدام به اين کار برای ما جايز است؟
2. آيا دفن قلب و بعضی از اعضای جسد جدای از بدن ميّت جايز است؟
3. آيا با توجه به اين که دفن جداگانه قلب و بعضی از اعضا مشکلات فراوانی برای ما ايجاد میکند، دفن آن اعضاء با بدن ميّت ديگر جايز است يا خير؟
ج: در صورتی که نجات نفس محترمه يا دستيابی به تجارب علوم پزشکی که جامعه به آن محتاج است، و يا شناسايی نوعی بيماری که حيات مردم را تهديد میکند، متوقف بر تشريح باشد، تشريح جسد ميّت جايز است، لکن لازم است تا آنجا که استفاده از جسد غير مسلمان امکان دارد، از جسد مسلم استفاده نشود. حکم شرعی اعضايی که از جسد مسلمان جدا شدهاند، اين است که با بدن دفن شوند، و اگر امکان نداشت، دفن آنها بهطور جداگانه و یا با جسد میّت دیگر اشکال ندارد.🌱
🌱مقلدین امام خامنه ای ومراجع عظام تقلید راازطریق لینک زیربه کانال فقه واحکام رهبری اراک دعوت کنید👇
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّڪَالفَرَجَ🌱
#لبیک_یا_خامنه_ای🌱
🚩🇮🇷🇵🇸
╭─═ঊঈ🕊❤🕊ঊঈ═─╮
https://eitaa.com/leaderarak
╰─═ঊঈ🕊❤🕊ঊঈ═─╯
#اَللَّهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج🌱
❄️بِســــــــــمِ اللهِ الرَّحــمنِ الرِّحیـــــــم❄️
🌱اجوبه الاستفتائات امام خامنه ای🌱
🌱س 232: اگر شخصی برای خودش کفنی بخرد و هميشه در وقت نمازهای واجب يا مستحب يا هنگام قرائت قرآن کريم، آن را پهن نموده و روی آن نماز و قرآن بخواند و هنگام مرگ از آن به عنوان کفن استفاده کند. آيا اين عمل جايز است؟ آيا از نظر اسلام صحيح است که انسان کفنی را برای خود بخرد و بر آن آيات قرآنی بنويسد و از آن فقط هنگام تکفين استفاده نمايد؟
ج: موارد مذکور اشکال ندارد.🌱
🌱س 233: اخيراً جنازه زنی در يک قبر قديمی که تاريخ آن به حدود هفتصد سال پيش بر میگردد، کشف شده است. اين جنازه مشتمل بر اسکلت استخوانی عظيم کامل و سالمی است که بر جمجمه آن مقداری مو وجود دارد. به استناد گفتههای باستان شناسانی که آن را کشف کردهاند، جنازه متعلّق به يک زن مسلمان است. آيا جايز است اين اسکلت استخوانی بزرگ و مشخص را از طرف موزه علوم طبيعی (بعد از بازسازی شکل قبر و قراردادن جنازه در آن) در معرض بازديد قرار داد تا موجب عبرت بازديد کنندگان از موزه علوم طبيعی گردد و يا با نوشتن آيات و احاديث مناسب باعث تذکر و موعظه ديدار کنندگان شود؟
ج: اگر ثابت شود که اسکلتِ استخوانی، متعلّق به بدن ميّت مسلمان است، دفن فوری آن واجب است.🌱
🌱س 234: گورستانی در روستايی وجود دارد که ملک خاص کسی نيست و وقف هم نشده است، آيا جايز است اهالی اين روستا از دفن اموات شهر يا روستاهای ديگر يا ميتی که وصيت کرده در آن قبرستان دفن شود، جلوگيری کنند؟
ج: اگر قبرستان عمومی مزبور ملک خاص کسی يا وقف خاص اهالی آن روستا نباشد، نمیتوانند از دفن اموات ديگران در آن قبرستان جلوگيری کنند و اگر شخصی وصيت کرده است در آن دفن شود، واجب است طبق وصيت عمل شود.🌱
🌱س 235: رواياتی وجود دارد دال بر اين که پاشيدن آب بر قبور مستحب است، مانند رواياتی که در کتاب «لآلی الاخبار» ذکر شده است، آيا اين استحباب مخصوص روز دفن ميّت است يا اطلاق دارد، چنانچه نظر مؤلف «لآلی الاَخبار» چنين است؟ نظر جنابعالی در اينباره چيست؟
ج: پاشيدن آب بر قبر در روز دفن مستحب است و بعد از آن نيز به قصد رجاء اشکال ندارد.🌱
🌱س 236: چرا ميّت را شب دفن نمیکنند؟ آيا دفن ميّت در شب حرام است؟
ج: دفن ميّت در شب اشکال ندارد.🌱
🌱س 237: شخصی بر اثر تصادف ماشين فوت کرده است، پس از غسل و کفن او را به قبرستان آوردند، ولی هنگام دفن متوجه شدند که تابوت و کفن آغشته به خونی است که از او جريان دارد، آيا عوض کردن کفن او در اين حالت واجب است؟
ج: اگر شستن آن قسمت از کفن که به خون آغشته شده است يا بريدن و يا عوض کردن آن امکان داشته باشد، آن کار واجب است، ولی اگر امکان ندارد، دفن ميّت به همان صورت جايز است.🌱
🌱س 238: اگر سه ماه از دفن آن ميّت با کفن آغشته به خون بگذرد، آيا نبش قبر در اين حالت جايز است؟
ج: نبش قبر در فرض سؤال جايز نيست.🌱
🌱مقلدین امام خامنه ای ومراجع عظام تقلید راازطریق لینک زیربه کانال فقه واحکام رهبری اراک دعوت کنید👇
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّڪَالفَرَجَ🌱
#لبیک_یا_خامنه_ای🌱
🚩🇮🇷🇵🇸
╭─═ঊঈ🕊❤🕊ঊঈ═─╮
https://eitaa.com/leaderarak
╰─═ঊঈ🕊❤🕊ঊঈ═─╯
#اَللَّهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج🌱
❄️بِســــــــــمِ اللهِ الرَّحــمنِ الرِّحیـــــــم❄️
🌱اجوبه الاستفتائات امام خامنه ای🌱
🌱س 239: از حضرتعالی تقاضا میکنيم به سه سؤال زير پاسخ فرماييد.
1. اگر زن حاملهای هنگام وضع حمل از دنيا برود، جنين موجود در رحم زن در موارد زير چه حکمی دارد:
الف: اگر روح به تازگی در او دميده شده باشد (سه ماه يا بيشتر)، با توجه به اين که احتمال مرگ جنين در صورت خارج کردن آن از رحم مادر بسيار زياد است؟
ب: اگر عمر جنين هفت ماه يا بيشتر باشد؟
ج: اگر جنين در رحم مادر مرده باشد؟
2. اگر زن حامله هنگام وضع حمل بميرد، آيا بررسی کامل مرگ و زندگی جنين بر ديگران واجب است؟
3. اگر زن حامله هنگام وضع حمل فوت کند و بچه در شکم او زنده بماند و شخصی بر خلاف متعارف با وجود زنده بودن جنين دستور دفن مادر با جنين را بدهد، نظر شما در اينباره چيست؟
ج: اگر جنين با مرگ مادرش فوت کند، و يا فوت مادر پيش از دميده شدن روح در جنين باشد، خارج کردن آن از شکم مادر واجب نيست، بلکه جايز هم نيست. ولی اگر روح در او دميده شده و در شکم مادرش که از دنيا رفته است، زنده باشد و احتمال زنده ماندنش تا زمان خارج کردن او از رحم مادر وجود داشته باشد، واجب است که سريعاً او را از شکم مادر خارج کنند، و تا وقتی که موت جنين در رحم احراز نشده است، دفن مادر همراه با جنين جايز نيست و اگر جنين زنده همراه مادرش دفن شد و حتی بعد از دفن هم احتمال زنده بودنش وجود داشته باشد، واجب است اقدام به نبش قبر و خارج کردن جنين زنده از شکم مادر نمايند. همچنين اگر حفظ حيات جنين در شکم مادرش متوقف بر دفن نکردن مادر باشد، ظاهر اين است که تأخير دفن مادر واجب است تا جان جنين حفظ شود، و اگر کسی بگويد دفن زن حامله با جنين زندهای که در رحم او وجود دارد جايز است و ديگران به گمان صحّت نظر او اقدام به دفن نمايند و اين کار منجر به مرگ بچه در داخل قبر شود، پرداختن ديه بر کسی که مباشر دفن بوده، واجب است، مگر اين که مرگ جنين مستند به گفته آن شخص باشد که در اين صورت ديه بر او واجب است.🌱
🌱س 240: شهرداری برای استفاده بهينه از زمين، دستور داده است قبرها بهصورت دو طبقه ساخته شود. تمنّا میکنيم حکم شرعی آن را بيان فرماييد.
ج: جايز است که قبور مسلمانان در چندين طبقه ساخته شود، به شرطی که اين کار سبب نبش قبر و هتک حرمت مسلمان نشود.🌱
🌱س 241: کودکی در چاه سقوط کرده و مرده است. آب موجود در چاه مانع خارج کردن بدن او است، حکم آن چيست؟
ج: جسد کودک در همان چاه به حال خود رها میشود و چاه قبر او خواهد بود و اگر چاه ملک شخصی کسی نباشد و يا مالک آن به مسدود کردن آن راضی باشد، تعطيل کردن چاه و بستن آن واجب است.🌱
🌱س 242: در منطقه ما مرسوم است که مراسم سينهزنی و زنجيرزنی بهصورت سنتی آن فقط در عزاداری ائمه اطهار(عليهمالسلام) و شهدا و بزرگان دينی برگزار میشود. آيا برپايی اين مراسم به خاطر در گذشت افرادی از نيروهای بسيج و يا از کسانی که به نحوی به حکومت اسلامی و اين ملت مسلمان خدمات کردهاند، جايز است؟
ج: اين عمل اشکال ندارد.🌱
🌱مقلدین امام خامنه ای ومراجع عظام تقلید راازطریق لینک زیربه کانال فقه واحکام رهبری اراک دعوت کنید👇
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّڪَالفَرَجَ🌱
#لبیک_یا_خامنه_ای🌱
🚩🇮🇷🇵🇸
╭─═ঊঈ🕊❤🕊ঊঈ═─╮
https://eitaa.com/leaderarak
╰─═ঊঈ🕊❤🕊ঊঈ═─╯
#اَللَّهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج🌱
❄️بِســــــــــمِ اللهِ الرَّحــمنِ الرِّحیـــــــم❄️
🌱اجوبه الاستفتائات امام خامنه ای🌱
🌱س 243: با توجه به اينکه رفتن به قبرستان در شب مکروه است، اگر کسی با اين اعتقاد که شبانه به قبرستان رفتن عامل مؤثری در تربيت اسلامی است، شبانه به قبرستان برود، چه حکمی دارد؟
ج: اشکال ندارد.🌱
🌱س 244: آيا شرکت در تشيع جنازه و حمل آن برای زنان جايز است؟
ج: اشکال ندارد.🌱
🌱س 245: در ميان بعضی از عشاير معمول است که هنگام مرگ بعضی از اشخاص، با قرض، اقدام به خريد تعداد زيادی گوسفند میکنند تا همه کسانی را که در مراسم عزاداری شرکت مینمايند، اطعام کنند. اين کار باعث ضرر فراوانی به آنها میشود، آيا تحمل اين ضررها برای حفظ عادات و رسوم جايز است؟
ج: اگر اطعام از اموال ورثه بزرگسال و با رضايت آنها باشد، جايز است. ولی اگر اين کار موجب بروز مشکلات و ضررهای مالی میشود از آن اجتناب شود و اگر انفاق از اموال ميّت صورت بگيرد، بستگی به نحوه وصيت او دارد و بهطور کلّی در اين گونه امور بايد از اسراف و زياده روی که موجب تضييع نعم الهی میشود پرهيز گردد.🌱
🌱س 246: اگر در زمان حاضر، شخصی در منطقهای بر اثر انفجار مين کشته شود، آيا احکام شهيد را دارد؟
ج: سقوطِ تکليف غسل و کفن شهيد از احکام اختصاصی شهيدی است که در ميدان جنگ کشته شود.🌱
🌱س 247: برادران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در محورهای شهرهای مرزی رفت و آمد میکنند، گاهی با کمينهايی که از طرف بعضی از عناصر ضد انقلاب اسلامی گذاشته میشود، مواجه میشوند که گاهی منجر به شهادت آنان میگردد. آيا غسل يا تيمم اين شهدای عزيز واجب است يا اين که آنجا ميدان جنگ محسوب میشود؟
ج: اگر آن محورها و منطقه مزبور ميدان جنگ بين گروه حق و گروه باطل و ياغی باشد، افرادی که از گروه حق در آنجا به شهادت میرسند، حکم شهيد را دارند.🌱
🌱س 248: آيا کسی که واجد شرايط امامت در نماز جماعت نيست، جايز است امامت نماز ميّت بر جنازه يکی از مؤمنين را عهدهدار شود؟
ج: بعيد نيست که شرايط معتبر در جماعت و امامت جماعت در ساير نمازها در نماز ميّت شرط نباشد، هرچند احوط اين است که آن شرايط در نماز ميّت هم رعايت شود.🌱
🌱س 249: اگر مؤمنی در جايی از جهان در راه اجرای احکام اسلامی يا در تظاهرات و يا در راه اجرای فقه جعفری کشته شود، آيا شهيد محسوب میشود؟
ج: چنين شهيدی اجر و ثواب شهيد را دارد، ولی احکام تجهيز شهيد اختصاص به کسی دارد که در ميدان جنگ، هنگام درگيری و در معرکه نبرد به شهادت رسيده باشد.🌱
🌱س 250: اگر مسلمانی بر اساس قانون و تأييد قوه قضائيه به جرم حمل مواد مخدر به اعدام محکوم شود و حکم اعدام درباره او اجرا گردد:
1. آيا نماز ميّت بر او خوانده میشود؟
2. شرکت در مجلس عزا و قرائت قرآن کريم و مصيبت خوانی برای اهل بيت(عليهمالسلام) که برای او برگزار میشود، چه حکمی دارد؟
ج: مسلمانی که حکم اعدام درباره او اجرا گرديده است، حکم ساير مسلمانان را دارد و همه احکام و آداب اسلامی ميّت در مورد او هم جاری است.🌱
🦋
🌱مقلدین امام خامنه ای ومراجع عظام تقلید راازطریق لینک زیربه کانال فقه واحکام رهبری اراک دعوت کنید👇
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّڪَالفَرَجَ🌱
#لبیک_یا_خامنه_ای🌱
🚩🇮🇷🇵🇸
╭─═ঊঈ🕊❤🕊ঊঈ═─╮
https://eitaa.com/leaderarak
╰─═ঊঈ🕊❤🕊ঊঈ═─╯
#اَللَّهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج🌱
❄️بِســــــــــمِ اللهِ الرَّحــمنِ الرِّحیـــــــم❄️
🌱اجوبه الاستفتائات امام خامنه ای🌱
🌱س 251: آيا مسّ کردن استخوانی که همراه با گوشت است و از بدن انسان زنده جدا شده، موجب غسل مسّ ميّت میشود؟
ج: دست زدن به عضوی که از بدن شخص زنده جدا شده است، غسل ندارد.🌱
🌱س 252: آيا دست زدن به عضوی که از بدن انسان مرده جدا شده، غسل مسّ ميت واجب میشود؟
ج: دست زدن به عضوی که از بدن مرده، جدا شده، پس از سرد شدن و پيش از غسل دادن، در حکم دست زدن به بدن مرده است.🌱
🌱س 253: آيا شخص مسلمان را بايد هنگام احتضار رو به قبله خواباند؟
ج: شايسته است که شخص مسلمان را در حال احتضار به پشت و به سمت قبله بخوابانند، بهطوری که کف پای او به جانب قبله باشد. بسياری از فقهاء اين عمل را برخود محتضر در صورتی که قادر باشد و بر ديگران، واجب دانستهاند و احتياط در انجام آن ترک نشود.🌱
🌱س 254: اگر هنگام کشيدن دندان مقداری از بافتهای لثه هم همراه آن کنده شود، آيا دست زدن به آنها موجب غسل مسّ ميّت میشود؟
ج: مس آن موجب غسل مس ميت نمیشود.🌱
🌱س 255: آيا بر شهيد مسلمانی که با لباسش دفن شده است، احکام مسّ ميّت مترتب است؟
ج: با مسّ شهيدی که تغسيل و تکفين در حق او ساقط است، غسل مسّ ميّت واجب نمیشود.🌱
🌱س 256: اينجانب دانشجوی رشته پزشکی هستم. گاهی هنگام تشريح مجبور به مسّ جسد کسانيکه از دنيا رفتهاند میشويم و نمیدانيم که آن اموات مسلمان هستند يا خير، و غسل داده شدهاند، يا خير؟ ولی مسئولين میگويند که اين اجساد غسل داده شدهاند. با توجه به اين مطالب اميدواريم وظيفه ما نسبت به نماز و غير آن را بعد از مسّ آن اجساد بيان فرماييد، و اينکه آيا بر اساس آنچه ذکر شد، غسل بر ما واجب میشود يا خير؟
ج: اگر غسل دادن ميّت، احراز نشود و شما در آن شک داشته باشيد، با مسّ جسد يا اجزاء آن، غسل مسّ ميّت بر شما واجب میشود، و نماز بدون غسل مسّ ميّت صحيح نيست. ولی اگر اصل غسل ميّت احراز شود با مسّ جسد يا بعضی از اجزای آن، غسل مسّ ميّت واجب نمیشود، حتی اگر در صحّت غسل آن ميّت شک داشته باشيد.🌱
🌱س 257: شهيدی که نام و نشانی او معلوم نيست، با تعدادی از اطفال در يک قبر دفن شده است. بعد از مدتی شواهدی به دست آمد حاکی از اين که آن شهيد اهل شهری که در آن دفن شده، نيست. آيا نبش قبر او جهت حمل جسد شهيد به شهر خودش جايز است؟
ج: اگر بر اساس موازين و احکام شرعی دفن گرديده، نبش قبر وی جايز نيست.🌱
🌱س 258: اگر آگاهی از داخل قبر و تصوير برداری تلويزيونی از آنچه در آن است، بدون کندن و خاکبرداری، ممکن باشد، آيا بر اين عمل نبش قبر صدق میکند يا خير؟
ج: بر تصويربرداری از بدن ميتی که در قبر دفن شده است بدون کندن و نبش قبر و آشکار شدن جنازه، عنوان نبش قبر صدق نمیکند.🌱
🦋
🌱مقلدین امام خامنه ای ومراجع عظام تقلید راازطریق لینک زیربه کانال فقه واحکام رهبری اراک دعوت کنید👇
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّڪَالفَرَجَ🌱
#لبیک_یا_خامنه_ای 🌱
🚩🇮🇷🇵🇸
╭─═ঊঈ🕊❤🕊ঊঈ═─╮
https://eitaa.com/leaderarak
╰─═ঊঈ🕊❤🕊ঊঈ═─╯
#اَللَّهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج🌱
❄️بِســــــــــمِ اللهِ الرَّحــمنِ الرِّحیـــــــم❄️
🌱اجوبه الاستفتائات امام خامنه ای🌱
🌱س 259: شهرداری قصد دارد مقبرههای اطراف قبرستان را برای توسعه کوچهها، خراب نمايد آيا اين عمل جايز است؟ ثانياً: آيا خارج کردن استخوانهای آن اموات و دفن آنها در مکانی ديگر جايز است؟
ج: تخريب قبور مومنين و نبش آنها جايز نيست، حتی اگر برای تعريض کوچهها باشد، و در صورت وقوع نبش قبر و آشکار شدن بدن ميّت مسلمان يا استخوانهای آن که هنوز پوسيده نشدهاند، واجب است دوباره دفن شوند.🌱
🌱س 260: اگر شخصی بدون رعايت موازين شرعی اقدام به خراب کردن قبرستان مسلمانان کند، مسلمانهای ديگر در برابر او چه مسئوليتی دارند؟
ج: وظيفه ديگران در اينباره نهی از منکر با رعايت شرايط و مراتب آن است، و اگر در اثر تخريب قبور استخوان بدن ميت مسلمان ظاهر شود واجب است آن را مجدّداً دفن نمايند.🌱
🌱س 261: پدرم در حدود 36 سال است که در قبرستان دفن شده است. اکنون به فکر افتادهام که با کسب اجازه از اداره اوقاف از آن قبر برای خودم استفاده کنم. آيا با توجه به وقفی بودن قبرستان، اجازه گرفتن از برادرانم در اينباره لازم است؟
ج: اجازه گرفتن از ساير ورثه ميّت نسبت به قبری که زمين آن وقف عام برای دفن اموات شده، شرط نيست. ولی قبل از تبديل استخوانهای ميّت به خاک، نبش قبر برای دفن ميّت ديگری در آن جايز نيست.🌱
🌱س 262: آيا راهی برای خراب کردن قبرستان مسلمانها و تبديل آن به مراکز ديگر وجود دارد، توضيح دهيد؟
ج: تغيير و تبديل قبرستان مسلمانان که برای دفن اموات مسلمين وقف شده، جايز نيست.🌱
🌱س 263: آيا نبش قبر و تبديل قبرستانی که برای دفن اموات وقف گرديده، بعد از اخذ اجازه از مرجع تقليد جايز است؟
ج: در مواردی که نبش قبر و تبديلِ قبرستانِ وقف شده برای دفن اموات جايز نيست، اجازه مرجع تقليد اثری ندارد. و اگر از موارد استثناء باشد اشکال ندارد.🌱
🌱س 264: مردی در حدود بيست سال پيش فوت نموده، چندی پيش هم زنی در همان روستا از دنيا رفت، اشتباهاً قبر آن مرد را حفر و زن رادر آن دفن کردند، با توجه به اين که در داخل قبر هيچ اثری از جسد مرد مزبور وجود ندارد، وظيفه فعلی ما چيست؟
ج: در حال حاضر، با توجه به فرض سؤال، ديگران هيچ تکليفی ندارند و مجرد دفن ميّت در قبر ميّت ديگر موجب جواز نبش قبر برای انتقال جسد به قبر ديگر نمیشود.🌱
🌱س 265: در وسط خيابانی، چهار قبر وجود دارد که مانع ادامه جاده سازی هستند، از طرفی هم نبش قبر اشکال شرعی دارد. اميدواريم برای اين که شهرداری مرتکب عمل خلاف شرعی نشود، وظيفه ما را بيان فرماييد.
ج: اگر احداث جاده متوقف بر حفر قبر و نبش آن نباشد و عبور جاده از روی قبرها امکان دارد، يا احداث جاده با وجود قبرها ضروری و طبق قانون لازم باشد، احداث آن اشکال ندارد.🌱
🦋
🌱مقلدین امام خامنه ای ومراجع عظام تقلید راازطریق لینک زیربه کانال فقه واحکام رهبری اراک دعوت کنید👇
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّڪَالفَرَجَ🌱
#لبیک_یا_خامنه_ای 🌱
🚩🇮🇷🇵🇸
╭─═ঊঈ🕊❤🕊ঊঈ═─╮
https://eitaa.com/leaderarak
╰─═ঊঈ🕊❤🕊ঊঈ═─╯
#اَللَّهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج🌱