📚 ترک وطن
💠 خانمی که به تبع شوهر در مکانی غیر از وطن اصلی خودش زندگی میکند و قصد اعراض از وطنش نکرده است، چنانچه علم یا اطمینان ندارد که تا آخر عمر به وطن برنمیگردد بلکه احتمال میدهد؛ هر چند بر اثر حادثهای مانند متارکه یا مرگ همسر به آنجا برگردد، نمازش در آنجا تمام است، اما اگر تصمیم دارد یا می داند که حتی با از دنیا رفتن شوهر و یا متارکه هم به وطن برنمی گردد، در این صورت اعراض محقق شده و آنجا وطن او محسوب نمی شود.
📚 اقتدا در حال رکوع
💠 سؤال: آیا می توان هنگامی که امام جماعت برای رکوع خم شده ولی هنوز به رکوع نرسیده است، اقتدا کرد؟
✅ جواب: در رکعت اول و دوم اشکال ندارد ولی در رکعت سوم و چهارم، اگر بداند با خواندن حمد به رکوع امام نمی رسد، برای اقتدا و جماعت احتیاط این است صبر نماید تا امام جماعت به طور کامل در حالت رکوع قرار گیرد آن گاه اقتدا کند.
📚 وطن جدید
💠 کسی که قصد دارد برای همیشه یا سالیان متمادی سالی سه چهار ماه (مانند تابستان و ایام تعطیل) در مکانی زندگی کند، چنانچه وسائل زندگی مانند خانه و امثال آن را فراهم کند، آنجا از نظر عرف وطن دوم او محسوب میشود؛ اما اگر صرفا برای ییلاق و مانند آن، بدون قصد توطن و بدون فراهم آوردن لوازم زندگی آنجا برود، تحقق وطن بعید است.
📚 سلام دادن به امام حسین در نماز
💠 سؤال: آیا سلام دادن به امام حسین (علیه السلام) در قنوت نماز اشکال دارد؟در صورتی که شخصی در نمازهای گذشته این کار را کرده باشد چه حکمی دارد؟
✅ جواب: به طور کلی خطاب به غیر خداوند در نماز، موجب باطل شدن نماز می شود، اما نمازهای گذشته ـ که حکم را نمی دانسته و احتمال خلاف آن را نمیداده ـ صحیح است، ولی بنا بر احتیاط واجب باید سجده سهو انجام دهد.
📚 خواندن نماز قضای یقینی و احتیاطی در نماز جماعت
💠 سؤال: گاهی اوقات مردم در مساجد نمازهای قضا را به جماعت می خوانند، امام جماعت هم یا نماز قضای یقینی و یا احتیاطی می خواند، آیا به این صورت صحیح است؟
✅ جواب: اگر امام، نماز قضای یقینی می خواند، اقتدای مأمومینی که نماز قضای یقینی یا احتیاطی می خوانند، اشکال ندارد؛ ولی اگر امام نماز قضای احتیاطی می خواند، در صورتى مأموم میتواند اقتدا کند که نماز او نیز احتیاطی و جهت احتیاطش با امام یکى باشد؛ البته باید توجه داشت که اتصال در نماز جماعت از طریق کسی که نماز قضای احتیاطی می خواند، حاصل نمی شود.
📚 نماز خواندن با بدن نجس
💠 سؤال: اگر شخصی به تصور اینکه با خون حجامت می تواند نماز بخواند تا چند روز بدنش را تطهیر نکند و به همین صورت نماز بخواند، حکم نمازهایش چیست؟
✅ جواب: اگر غافل یا جاهل قاصر* باشد (یعنی حتی باطل بودن نماز با بدن نجس را احتمال ندهد)، نماز صحیح است و در غیر این صورت، نماز باطل می باشد.
* کسی که اصلاً به جهل خود توجه ندارد و یا اگر متوجه است، راهی برای برطرف کردن آن ندارد.
📚 شکستن قسم
💠 سؤال: اگر شخصی به خدا قسم بخورد که گناه خاصی را ترک کند ولی تخلف کند و مرتکب شود، آیا قسم، باطل می شود یا همچنان باید به قسم عمل کند و در صورت تخلف، مجددا کفاره بپردازد؟
✅ جواب: با اولین تخلف عمدی (که علاوه بر توبه، کفاره* دارد)، قسم باطل می شود و پس از آن، عمل به قسم لازم نیست و کفاره ندارد اما در هر صورت ترک گناه لازم است.
*کفاره شکستن قسم، اطعام یا تأمین لباس برای ده فقیر و در صورت ناتوانی، سه روز روزه می باشد.
📚 خرید گوشت در کشورهای غیر اسلامی
💠 سؤال: کسی که در کشور غیر اسلامی زندگی می کند، آیا می تواند از قصابی که صاحب آن مسلمان است، گوشت تهیه کند، بدون این که یقین به تذکیه شرعی آن داشته باشد؟
✅ جواب: اگر در معرض فروش مسلمانان قرار گرفته و احتمال تذکیه شرعی داده شود، خرید گوشت از مسلمان و مصرف آن اشکال ندارد.
📚 روزه اوّلی ها
💠 سؤال: دختری که تازه به سن #بلوغ رسیده، اگر به واسطه روزه گرفتن دچار #ضعف_شدید شود، نسبت به #روزه تکلیف دارد؟
✅ جواب: اگر وضعیت مکلف به گونه ای است که به خاطر ضعف جسمانی یا طولانی بودن روز، روزه گرفتن به خودی خود ـ حتی با ترک فعالیت و مراعات تغذیه ـ سختی فوق العاده داشته باشد، در این صورت بنا بر احتیاط روزه بگیرد و وقتی به سختی فوق العاده افتاد، #افطار کند و قضای آن را بگیرد؛ اما اگر سختی فوق العاده داشتن ادامۀ روزه به دلیل فعالیت مانند اشتغال به کار یا تحصیل و مطالعه باشد، در این صورت بنابر فتوا باید روزه بگیرد و هر گاه به سختی فوق العاده افتاد، افطار کند و قضای آن را بگیرد.