🌱س 100: به نيت طهارت برای نماز مغرب وضو گرفتم، آيا برای من با اين وضو مسّ قرآن کريم و خواندن نماز عشا جايز است؟
ج: بعد از آنکه وضو بهطور صحيح محقّق شد، تا زمانی که باطل نشده است، انجام هر عمل مشروط به طهارت، با آن جايز است.🌱
🌱س 101: کسی که در جلوی سرش موی مصنوعی گذاشته است و در صورت نگذاشتن آن به مشقت میافتد، آيا مسح بر موی مصنوعی برای او جايز است؟
ج: موی مصنوعی اگر به نحو کلاه گيس باشد، واجب است برای مسح آن را بردارد، ولی اگر موی مصنوعی بر پوست سرکاشته شده باشد و برداشتن آن ممکن نباشد یا مستلزم ضرر و یا مشقت غیر قابل تحمل باشد و با وجود موها قدرت بر رساندن رطوبت به پوست سر نباشد، مسح بر روی همین موها کافی است و احتیاط این است که تیمّم هم انجام شود.🌱
🌱س 102: شخصی گفته است که هنگام وضو فقط بايد دو مشت آب بر صورت ريخته شود، و اگر بار سوم آب ريخته شود وضو باطل خواهد بود. آيا اين سخن صحيح است؟
ج: شستن اعضاء در وضو، بار اوّل واجب و بار دوّم جايز و بيش از آن مشروع نيست لکن ملاک برای تعيين هر بار، قصد انسان است، پس اگر به قصد بار اوّل چند مرتبه آب بريزد اشکال ندارد.🌱
🌱س 103: آيا در وضوی ارتماسی جايز است که چند بار دست و صورت را داخل آب کنيم يا اين که فقط دوبار جايز است؟
ج: فقط دو بار میتوان دست و صورت را وضوی ارتماسی داد بار اوّل واجب، و بار دوّم جايز است و بيش از آن، مشروع نيست. ولی در وضوی ارتماسی در مورد دستها بايد قصد شستن وضوئی آنها هنگام خارج کردن آنها از آب باشد، تا بتوان از اين طريق مسح را با آب وضو انجام داد.🌱
🌱س 104: آيا چربيهايی که بهطور طبيعی در مو و صورت به وجود میآيند، مانع محسوب میشوند؟
ج: مانع محسوب نمیشود، مگر آنکه به حدّی باشد که مانع از رسيدن آب به پوست و مو گردد.🌱
🌱س 105: مدت زمانی مسح پاهايم را از سر انگشتان انجام نمیدادم، بلکه فقط روی پا و مقداری از انگشتان را مسح میکردم؛ آيا اين مسح صحيح بوده است؟ و در صورت عدم صحّت، نمازهايی را که خواندهام بايد قضا کنم؟
ج: اگر مسح پا شامل سر انگشتان پا نباشد، وضو باطل و قضای نمازهای خوانده شده، واجب است. ولی اگر انسان شک داشته باشد که آيا هنگام مسح، از سر انگشتان پا مسح میکرده است يا نه؟ در صورتی که مسأله را میدانسته و احتمال میدهد که از سر انگشتان مسح کرده باشد وضو و نمازهای خوانده شده محکوم به صحّت هستند.🌱
🌱س 106: بر آمدگی روی پا که هنگام مسح، دست بايد تا آنجا کشيده شود، کدام است؟
ج: بايد مسح پا را تا مفصل بکشند.🌱
🌱س 107: وضو در مساجد و مراکز و ادارات دولتی که دولت در ساير کشورهای اسلامی بنا میکند، چه حکمی دارد؟
ج: جايز است و مانع شرعی ندارد.🌱
🌱س 108: چشمهای است که اگر بخواهيم آب آن را به وسيله لوله به منطقهای که چند کيلومتر با آن فاصله دارد، انتقال دهيم، بايد لوله از زمينهای ملکی عبور نمايد، آيا در صورت عدم رضايت مالکين زمينها، استفاده از آب چشمه برای وضو و غسل و ساير تطهيرات جايز است؟
ج: اگر چشمه، در کنار و خارج از ملک غير، خود به خود جوشيده و قبل از جريان آن بر زمين، وارد لوله شده و به منطقه منظور هدايت شود در صورتی که استفاده از آب عرفاً تصرّف در ملک غير محسوب نشود، اشکال ندارد.🌱
🌱س 109: سازمان آب، نصب پمپ فشار و استفاده از آن را ممنوع اعلام کرده است، ولی در برخی از محلّهها فشار آب ضعيف است و ساکنان آن مجبورند که برای استفاده از آب در طبقات بالای ساختمانها از پمپ فشار استفاده کنند، با توجه به اين مسأله به دو سؤال زير پاسخ فرماييد؟
الف: آيا نصب پمپ فشار آب جهت استفاده از آب بيشتر از نظر شرعی جايز است؟
ب: در صورت عدم جواز استفاده از پمپ فشار آب، وضو و غسل با آبی که به وسيله پمپ جذب میشود چه حکمی دارد؟
ج: در فرض سؤال، نصب و استفاده از پمپ فشار جايز نيست، و وضو و غسل با آبی که به وسيله پمپ به دست میآيد، محل اشکال است.🌱
🌱س 110: در پاسخ به يکی از استفتائات فرمودهايد که با وضويی که نزديک اول وقت نماز گرفته میشود، میتوان نماز خواند. منظور شما از نزديک اول وقت نماز، چه مقدار است؟
ج: ملاک صدق عرفی نزديکی وقت نماز است، و اگر در آن وقت برای نماز وضو گرفته شود، اشکال ندارد.🌱
🌱س 111: آيا شخصی که وضو میگيرد، مستحب است هنگام مسح قسمت پائين انگشتان پا يعنی جايی را که موقع راه رفتن با زمين تماس پيدا میکند، مسح نمايد؟
ج: محل مسح پا عبارت است از روی پا از سر يکی از انگشتان تا مفصل ساق، و استحباب مسح پائين انگشتان پا ثابت نشده است.
س 112: اگر شخص وضو گيرنده، هنگام شستن دستها و صورت به قصد وضو اقدام به باز و بسته کردن شير آب نمايد، اين کار او چه حکمی دارد؟🌱
🌱ج: اشکال ندارد و به صحّت وضو لطمه ای نمی زند. ولی اگر بعد از فراغت از شستن دست چپ و قبل از مسح با آن، دستش را روی شیری که خیس است بگذارد و آب وضوی دست با آب خارج از وضو مخلوط شود، صحّت مسح با رطوبتی که مختلط از آب وضو و آب خارج است، محل اشکال صحیح می باشد نمی باشد.🌱
🌱س 113: آيا برای مسح میتوان از غير آب وضو استفاده کرد؟ و همچنين آيا مسح سر حتماً بايد با دست راست و از بالا به پايين باشد؟
ج: مسح سر و پاها بايد با رطوبتی که از آب وضو در دستها مانده، کشيده شود و اگر رطوبتی باقی نمانده بايد از ريش يا ابرو رطوبت گرفته و مسح نمايد و احتياط آن است که مسح سر با دست راست باشد، ولی کشيدن مسح از بالا به پايين لازم نيست.🌱
🌱س 114: بعضی از زنها ادعا میکنند که وجود رنگ روی ناخن مانع وضو نيست و مسح روی جوراب نازک هم جايز است. نظر شريف جنابعالی در اينباره چيست؟
ج: در صورتی که رنگ دارای جرم باشد، مانع از رسيدن آب به ناخن میباشد و وضو باطل است و مسح بر جوراب هر قدر هم نازک باشد، صحيح نيست.🌱
🌱س 115: آيا مجروحان جنگی که قطع نخاع شدهاند و قدرت نگهداری بول را ندارند، جايز است در نماز جمعه شرکت کرده و به خطبهها گوش دهند و با عمل به وظيفه شخص مسلوس، نماز جمعه و عصر را بخوانند؟
ج: شرکت آنان در نماز جمعه اشکال ندارد، ولی با توجه به اينکه بر آنان واجب است که بعد از وضو گرفتن بدون فاصله زمانی، شروع به خواندن نماز کنند، بنا بر اين وضوی قبل از خطبههای نماز جمعه در صورتی برای خواندن نماز جمعه کافی است که بعد از وضو حدثی از آنان سر نزند.🌱
🌱س 116: شخصی که قادر بر وضو گرفتن نيست، فرد ديگری را برای انجام وضو به نيابت میگيرد و خودش نيت نموده و با دست خود مسح میکند و اگر قادر بر مسح نباشد نايب دست او را گرفته و با آن مسح مینمايد. اگر از اين کار هم عاجز باشد، نائب از دست او رطوبت گرفته و مسح میکند. حال، اگر اين شخص دست نداشته باشد، چه حکمی دارد؟
ج: اگر اين شخص کف دست نداشته باشد، برای مسح، رطوبت از ساعد او گرفته میشود، و اگر ساعد هم نداشته باشد، رطوبت از ريش يا ابروی او گرفته شده و سر و پا با آن مسح میشوند.🌱
🌱س 117: در نزديکی محل برگزاری نماز جمعه مکانی برای وضو گرفتن وجود دارد که تابع مسجد جامع است و پول آب آن از غير بودجه مسجد پرداخت میشود. آيا شرکت کنندگان در نماز جمعه جايز است که از آن آب استفاده کنند؟
ج: چون آب آن برای وضو گرفتنِ همه نمازگزاران بهطور مطلق قرارداده شده است، استفاده از آن اشکال ندارد.🌱
🌱س 118: آيا وضويی که قبل از نماز ظهر و عصر گرفته شده، برای خواندن نماز مغرب و عشا هم با علم به اين که در اين مدت هيچيک از مبطلات وضو از وی سرنزده است، کافی است؟ يا آنکه هر نمازی نيت و وضوی جداگانهای دارد؟
ج: برای هر نمازی وضوی جداگانه لازم نيست. با يک وضو تا زمانی که باطل نشده، میتواند هر مقدار نماز که میخواهد بخواند.🌱
🌱س 119: آيا وضو گرفتن به نيت نماز واجب قبل از داخل شدن به وقت آن جايز است؟
ج: وضو گرفتن برای خواندن نماز واجب، اگر نزديک داخل شدن به وقت آن باشد، اشکال ندارد.🌱
🌱س 120: به علت فلج شدن هر دو پايم به کمک کفش طبی و عصای چوبی راه میروم، و چون به هيچ وجه بيرون آوردن کفش هنگام وضو برايم امکان ندارد، اميدوارم وظيفه شرعی مرا در رابطه با مسح هر دو پا بيان فرماييد.
ج: اگر بيرون آوردن کفش برای مسح پاها برای شما خيلی سخت و دشوار است، مسح بر روی کفش کافی و مجزی است.🌱
🌱س 121: اگر بعد از رسيدن به مکانی تا چند فرسخی آن به جستجوی آب بپردازيم و آب آلوده و کثيفی را بيابيم، در اين حالت تيمم برای ما واجب است يا وضو گرفتن با آن آب؟
ج: اگر آن آب پاک و مطلق باشد و استعمال آن ضرری نداشته باشد و خوف ضرر هم در بين نباشد، وضو واجب است و نوبت به تيمم نمیرسد.🌱
🌱س 122: آيا وضو به خودی خود مستحب است؟ و آيا میتوان قبل از داخل شدن به وقت نماز به قصد قربت وضو گرفت و با همان وضو نماز خواند؟
ج: وضو به قصد طهارت از نظر شرعی مستحب و مطلوب است و خواندن نماز با وضوی مستحب جايز است.🌱
🌱س 123: کسی که هميشه در وضويش شک میکند، چگونه میتواند به مسجد برود و نماز بخواند و به قرائت قرآن کريم و زيارت معصومين(عليهمالسلام) بپردازد؟
ج: شک در بقای طهارت بعد از وضو اعتبار ندارد، و تا يقين به نقض وضو پيدا نکرده است میتواند با آن نماز بخواند و قرآن قرائت کند و به زيارت برود.🌱
🌱س 124: آيا در صحّت وضو شرط است که آب بر همه قسمتهای دست جريان پيدا کند يا آنکه کشيدن دست تر بر آن کافی است؟
ج: صدق شستن منوط به رساندن آب به تمام عضو است هرچند به وسيله دست کشيدن باشد. ولی مسح اعضاء با دست مرطوب به تنهايی کافی نيست.🌱
🌱س 125: آيا در مسح سر، مرطوب شدن مو کافی است يا اين که رطوبت بايد به پوست سر هم برسد؟
ج: مسح سر را میتواند بر روی پوست و يا موی قسمت جلوی سر بکشد، ولی اگر موی جاهای ديگر سر در قسمت جلو جمع شده باشد يا موی جلوی سر به قدری بلند باشد که بر روی صورت يا شانهها ريخته شده است، مسح بر آن کافی نيست و بايد فرق سر را باز کرده پوست يا بن موها را مسح کند.🌱
🌱س 126: کسی که از موی مصنوعی استفاده میکند مسح سر را چگونه انجام دهد؟ و وظيفه او راجع به غسل چيست؟
ج: اگر موی کاشته شده، قابل برداشتن نبوده و يا ازاله آن مستلزم ضرر و مشقت غیر قابل تحمل باشد و با وجود موها قدرت بر رساندن رطوبت به پوست سر نباشد، مسح بر روی همين موها کافی است، و غسل نيز همين حکم را دارد.🌱
🌱س 127: ايجاد فاصله زمانی در شستن اعضاء هنگام وضو يا غسل، چه حکمی دارد؟
ج: فاصله زمانی (عدم موالات) در غسل اشکال ندارد. ولی در وضو اگر فاصله به مقداری باشد که اعضای قبلی خشک شوند، وضو باطل است.🌱
🌱س 128: وضو و نماز کسی که پیدرپی از او باد به مقدار کم خارج میشود، چه حکمی دارد؟
ج: اگر نتواند وضوی خود را تا آخر نماز حفظ کند و تجديد وضو در اثناء نماز هم برای او خيلی دشوار باشد، میتواند با هر وضويی يک نماز بخواند، يعنی برای هر نماز به يک وضو اکتفا کند، هرچند وضوی او در بين نماز باطل شود.🌱
🌱س 129: بعضی از افرادی که در مجتمعهای مسکونی زندگی میکنند، از پرداخت هزينه خدماتی که از آنها استفاده میکنند از قبيل هزينه آب سرد و گرم، تهويه، نگهبانی و مانند آنها، خودداری میکنند. آيا روزه و نماز و ساير عبادات اين افراد که بار مالی اين خدمات را بدون رضايت همسايگان به دوش آنان میاندازند، از نظر شرعی باطل است؟
ج: هر يک از مشترکين از نظر شرعی به مقداری که از امکانات مشترک استفاده میکند، نسبت به هزينه خدمات مديون است، و اگر قصد داشته باشد پول آب را نپردازد، وضو و غسل او باطل است.🌱
🌱س 130: شخصی غسل جنابت نموده و بعد از گذشت سه تا چهار ساعت میخواهد نماز بخواند، ولی نمیداند غسلش باطل شده است يا خير؟ اگر احتياطاً وضو بگيرد، اشکال دارد يا خير؟
ج: در فرض مذکور وضو واجب نيست، ولی احتياط هم مانعی ندارد.🌱
🌱س 131: آيا کودک نابالغ، محدث به حدث اصغر میشود؟ آيا میتوان قرآن را در دسترس او قرارداد تا آن را مسّ کند؟
ج: بله، با عارض شدن مبطلات وضو، کودک نابالغ هم محدث میشود، ولی مس کتابت قرآن بر او حرام نيست و بر مکلّف واجب نيست او را از دست زدن به نوشته قرآن باز دارد.🌱
🌱س 132: اگر عضوی از اعضای وضو بعد از شستن آن و قبل از اتمام وضو، نجس شود، چه حکمی دارد؟
ج: نجس شدن آن عضو، به صحّت وضو ضرر نمیرساند، ولی تطهير آن عضو برای پاک شدن از نجاست به خاطر نماز واجب است.🌱
🌱س 133: آيا بودن چند قطره آب بر روی پا هنگام مسح، برای وضو ضرر دارد؟
ج: واجب است که محل مسح از آن قطرات خشک شود تا هنگام مسح، رطوبت دست بر پا تأثير بگذارد نه بر عکس.🌱
🌱س 134: کسی که دست راست او از بالای مرفق قطع شده، آيا مسح پای راست از او ساقط است؟
ج: مسح پای راست از او ساقط نمیشود، بلکه بايد با دست چپ بر آن مسح کند.🌱
🌱س 135: کسی که در اعضای وضوی او زخم يا شکستگی باشد، چه وظيفهای دارد؟
ج: اگر در اعضای وضو زخم يا شکستگی است و روی آن باز باشد و آب برای آن ضرر ندارد، بايد آن را بشويد و اگر شستن آن مضر است بايد اطراف آن را بشويد، و احتياط آن است که اگر کشيدن دست تر بر آن ضرر ندارد، دست تر بر آن بکشد.🌱
🌱س 136: کسی که محل مسح او زخم است، چه وظيفهای دارد؟
ج: اگر نمیتواند روی زخم محل مسح دستِ تر بکشد بايد به جای وضو تيمم کند. ولی در صورتی که میتواند پارچهای روی زخم قرار دهد و بر آن دست بکشد، احتياط آن است که علاوه بر تيمم، وضو نيز با چنين مسحی بگيرد.🌱
🌱س 137: کسی که جاهل به بطلان وضويش است و بعد از وضو متوجه آن میشود، چه حکمی دارد؟
ج: اعاده وضو برای اعمال مشروط به طهارت، واجب است، و اگر با وضوی باطل نماز خوانده باشد، اعاده آن نيز واجب میباشد.🌱
🌱س 138: کسی که در يکی از اعضای وضويش زخمی وجود دارد که حتی اگر جبيره هم بر روی آن قرار دهد دائما از آن خون میآيد، چگونه بايد وضو بگيرد؟
ج: واجب است جبيرهای را بر روی زخم بگذارد که خون از آن بيرون نمیآيد، مثل نايلون.🌱
🌱س 139: آيا خشک کردن رطوبت بعد از وضو مکروه است؟ در مقابل، آيا خشک نکردن آن مستحب است؟
ج: اگر دستمال يا پارچه معيّنی را مخصوص اين کار قرار دهد، اشکال ندارد.🌱
🌱س 140: آيا رنگ مصنوعی که زنها از آن برای رنگ کردن موی سر و ابروی شان استفاده میکنند، مانع از صحّت وضو و غسل است؟🌱
🌱ج: اگر صرفاً رنگ باشد و دارای جرمی نباشد که مانع از رسيدن آب به مو شود، وضو و غسل صحيح است.🌱
🌱س 141: آيا جوهر از موانعی است که وجود آن بر روی دست باعث بطلان وضو میشود؟
ج: اگر جوهر دارای جرم بوده و مانع از رسيدن آب به پوست شود، وضو باطل است، و تشخيص اين موضوع بر عهده مکلّف میباشد.🌱
🌱س 142: اگر رطوبت مسح سر به رطوبت صورت متصل شود، آيا وضو باطل میشود؟
ج: از آنجايی که مسح پاها بايد با رطوبتی که از آب وضو در کف دو دست باقی مانده صورت بگيرد، لذا بايد هنگام مسح سر، دست به قسمت بالای پيشانی نرسد و با رطوبت صورت برخورد نکند تا اين که رطوبت دست که هنگام مسح پا به آن نياز دارد با رطوبت صورت مخلوط نشود.🌱
🌱س 143: شخصی که وضويش نسبت به وضوی متعارف بين مردم وقت بيشتری میگيرد، برای يقين پيدا کردن به شستن اعضای وضو چه کاری بايد انجام دهد؟
ج: بايد از وسوسه اجتناب نمايد، و برای اين که شيطان از او نااميد شود، بايد به وسوسهها اعتنا نکند و کوشش کند که همانند ساير اشخاص به مقداری که از نظر شرعی واجب است، اکتفا نمايد.🌱
🌱س 144: بعضی از قسمتهای بدنم خالکوبی شده است، گفته میشود که غسل و وضو و نمازم باطل هستند و نمازی از من پذيرفته نمیشود. اميدوارم مرا در اينباره راهنمايی فرماييد.
ج: اگر خالکوبی مجرد رنگ باشد و يا در زير پوست بوده و بر ظاهر پوست چيزی که مانع از رسيدن آب بر آن شود، وجود نداشته باشد، وضو و غسل و نماز صحيح است.🌱
🌱س 145: اگر بعد از خروج بول، انسان استبراء کرد و وضو گرفت و سپس رطوبتی که مردد بين بول و منی است از او خارج شد، چه حکمی دارد؟
ج: در فرض سؤال، برای تحصيل يقين به طهارت از حدث، واجب است که هم غسل کند و هم وضو بگيرد.🌱
🌱س 146: لطفاً تفاوت وضوی زن و مرد را بيان فرماييد.
ج: بين زن و مرد در افعال و کيفيت وضو فرقی نيست، جز اين که برای مردها مستحب است که هنگام شستن آرنج از قسمت بيرونی آن شروع کنند و زنها از قسمت داخلی آن.🌱
🌱مقلدین امام خامنه ای ومراجع عظام تقلید راازطریق لینک زیربه کانال فقه واحکام رهبری اراک دعوت کنید👇
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّڪَالفَرَجَ🌱
#لبیک_یا_خامنه_ای 🌱
🚩🇮🇷🇵🇸
╭─═ঊঈ🕊❤🕊ঊঈ═─╮
https://eitaa.com/leaderarak
╰─═ঊঈ🕊❤🕊ঊঈ═─╯
#اَللَّهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج🌱
❣﷽❣﷽❣﷽❣﷽❣
❄️بســــــــــم الله الرحــمن الرحیـــــــم❄️
🔴 لیست وجوهات شرعی دفتر رهبر معظم انقلاب🌱
🔻یک سال نماز قضا: ۸.۰۰۰.۰۰۰ تومان🌱
🔻 یک ماه روزه: ۴.۰۰۰.۰۰۰ تومان🌱
🔻 کفاره یک روز روزه عمد: ۹۶۰.۰۰۰ تومان🌱
🔻 کفاره یک روز روزه عذر: ۱۶.۰۰۰ تومان🌱
🔻 حداقل فطریه هر نفر: قیمت گندم برای هر نفر ۶۵۰۰۰ تومان، و قیمت برنج برای هر نفر ۱۸۰۰۰۰ تومان میباشد.🔻🌱
🔻 کفاره عهد برای هر مورد (اطعام ۶٠ فقیر): ۹۶۰.۰۰۰ تومان🌱
🔻 کفاره قسم یا نذر برای هر مورد (اطعام ۱۰ فقیر): ۱۶۰.۰۰۰ تومان🌱
🔻یک دوره ختم قرآن: ۱.۰۰۰.۰۰۰ تومان🌱
🔻 قربانی: ۹.۰۰۰.۰۰۰ تومان🌱
🔻 عقیقه: ۹.۰۰۰.۰۰۰ تومان🌱
🌱مقلدین امام خامنه ای ومراجع عظام تقلید راازطریق لینک زیربه کانال فقه واحکام رهبری اراک دعوت کنید👇
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّڪَالفَرَجَ🌱
#لبیک_یا_خامنه_ای 🌱
🚩🇮🇷🇵🇸
╭─═ঊঈ🕊❤🕊ঊঈ═─╮
https://eitaa.com/leaderarak
╰─═ঊঈ🕊❤🕊ঊঈ═─╯
#اَللَّهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج🌱
💠حکم تجافی در نماز(نیم خیز نشستن):
♦️تشهد وسط نماز:احتیاط آن است که زانوها را از زمین بلند کند و انگشتان دست و سینه پا را بر زمین بگذارد و بنابر احتیاط مستحب همراه او تشهّد بخواند، یا ذکر بگوید.
♦️تشهد و سلام آخر نماز: بنابر احتیاط واجب صبر کند تا امام سلام نماز را بگوید و بعد برخیزد و ادامه دهد.
📚 رساله آیت الله مکارم شیرازی
💬کسی که روی صندلی یا نشسته نماز میخواند، تجافی در مورد او چگونه محقق میشود؟
✅ فتوای آیات عظام (خامنهای، سیستانی و مکارم): کسی که وظیفهاش این است که در وقت تشهد روی صندلی یا نشسته باشد، تجافی از وی ساقط است.
❗نکته:
اگر نمازگزار مثلا یک رکعت از نماز جماعت جا بماند باید در زمانی که امام در حال تشهد است، تجافی کند. تجافی یعنی موقع تشهد امام، انگشتان دست و پا را به زمین بگذارد و زانوها را بلند کنیم یا همان نیمخیر نشستن كه نه نشسته است و نه ایستاده.
📚 منابع: استفتائات پایگاه اطلاعرسانی دفتر رهبر معظم انقلاب و آیتالله مکارم، استفتا برخط از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠شرایطِ تکلیف عقب مانده ذهنی
💬وظیفه افرادی که دارای عقب ماندگی ذهنی می باشند، نسبت به تکالیف شرعی چیست؟
🔹وظیفه بیماران اوتیسم در این مورد چیست؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬 حکم نگاه کردن به فیلم های ترکیه ای