|🏴|
عمری زِ غمِ کرببلا خونِ جگر خورد
قربانِ دل و چشمِ ترِ حضرتِ باقر
#شهادتحضرتباقرعلیهالسلامتسلیت
🔻
eitaa.com/lesanolsedgh
instagram.com/lesanolsedgh
لسان الصدق
|🏴| عمری زِ غمِ کرببلا خونِ جگر خورد قربانِ دل و چشمِ ترِ حضرتِ باقر #شهادتحضرتباقرعلیهالسلام
۷ ذی الحجّه
۱_ #شهادت_امام_باقر_علیه_السلام
در چنین روزی مصادف با دوشنبه، در سال ۱۱۴ هـ امام باقر علیه السلام توسط هشام بن عبدالملک مسموم و شهید شد. (۱)
در شب شهادت به امام صادق علیه السلام فرمودند :
«من امشب جهان را بدرود خواهم گفت. هم اکنون پدرم علی بن الحسین علیه السلام را دیدم که شربتی گوارا نزد من آورد و نوشیدم و مرا به سرای جاوید و دیدار حقّ بشارت داد».
در روایت دیگری فرمودند :
«ای فرزند گرامی، مگر نشنیدی که حضرت علی بن الحسین علیه السلام از پس دیوار مرا ندا کرد :
«ای محمّد بیا، زود باش که ما انتظارتو را می کشیم».
آن حضرت چندین روز و به قولی سه روز در حالت درد از اثر سمّ به سر می بردند تا به شهادت رسیدند.
فردای آن روز بدن مطهّر و پاک آن دریای بیکران دانش خدایی در خاک بقیع کنار مزار امام مجتبی علیه السلام و امام سجّاد علیه السلام به خاک سپردند. (۲)
آن حضرت هشتصد درهم برای تعزیه و ماتم خود وصیّت فرمود. (۳)
حضرت صادق علیه السلام فرمودند : پدرم فرمودند :
«ای جعفر، از مال من مقداری وقف کن برای ندبه کنندگان که ده سال در منی در موسم حجّ بر من گریه کنند، و مراسم ماتم را تجدید نمایند». (۴)
آقا و مولایمان حضرت باقر علیه السلام در کربلا شرف حضور داشت.
شب یازدهم، بازار کوفه، کنار سرهای مطهّر، اسارت شام و مجلس یزید را دیده است و هر زمان که متذکّر شهادت حضرت حسین بن علی علیه السلام و اسارت عمّه هایش می شد، اشک از چشمان مبارکش مانند درّ جاری می گشت.
📚 منابع :
1. توضیح المقاصد|ص۲۹|و... .
2. کافی|ج۱|ص۲۶۰. و ... .
3. فیض العلام|ص۱۱۱_ ۱۱۰.
انوار البهیّه|ص۶۹ .
4. کافی|ج۳|ص۲۱۷ . و ... .
🔻
eitaa.com/lesanolsedgh
instagram.com/lesanolsedgh
لسان الصدق
#کلام_حضرت_امیر #جلسه_بیست_و_نهم ◾️حرکت آدمی به سوی مرگ إِذَا كُنْتَ فِي إِدْبَارٍ وَ الْمَوْتُ ف
#کلام_حضرت_امیر #جلسه_سی_ام
◽️مغرور نشدن از ستارالعیوبی خداوند
الْحَذَرَ الْحَذَرَ، فَوَاللَّهِ لَقَدْ سَتَرَ، حَتَّى كَأَنَّهُ قَدْ غَفَرَ.
هشدار هشدار، به خدا سوگند، چنان پرده پوشى كرده كه پندارى تو را بخشيده است. 📚حکمت۳۰
#۱۱_روز_تا_غدیر
#برای_غدیر_قدمی_برداریم
🔻
eitaa.com/lesanolsedgh
instagram.com/lesanolsedgh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید
از #حرف🗣 تا #عمل✌️
✍️ با خوشحالی تمام پیش امام باقر (علیه السلام) آمد و گفت: ای پسر پیامبر در محله ما شیعیان زیادی از شما وجود دارند، امام فرمود: چه جالب!!!ولی بگو ببینم؛ آیا توانگر به نیازمند کمک میکند؟ گفت: نه خیلی کم؛ گفت: آیا در خطاها نسبت به یکدیگر گذشت دارند، گفت: نه! فرمود: آیا نسبت به همدیگر روحیه برادری دارند و در مشکلات دست یکدیگر را میگیرند؟ گفت: نه...❗️
✅ امام فرمود: آنها شیعه نیستند، مرام شیعه ما اینهاست؛ به نیازمندان کمک میکنند🤝 از خطاهای همدیگر چشم پوشی میکنند و گذشت دارند😌 و در مشکلات از یکدیگر دستگیری میکنند.
📚 بحارالانوار|ج۶۸|ص۱۵۶
🔻
eitaa.com/lesanolsedgh
instagram.com/lesanolsedgh
🔺 #جهت_تشرف
◾️محفل شام شهادت امام محمدباقر(علیه السلام)
🎤 فیض مناجات و روضه:
#حجت_الاسلام_پاشایی
🗓 سه شنبه ۷ مرداد ۹۸
🕌 #حوزه_علمیه_امام_صادق(علیه السلام) محمودآباد
⚠️با رعایت پروتکلهای بهداشتی⚠️
🔻
eitaa.com/lesanolsedgh
instagram.com/lesanolsedgh
#امام_باقر(علیه السلام) فرمودند:
«افزایش نعمت از جانب خدا
قطع نمےشود مگر آنگاه ڪه
شڪرگزاری از طرف بنده قطع شود.»
📚بحارالانوار|ج۷۱|ص۵۶
🔻
eitaa.com/lesanolsedgh
instagram.com/lesanolsedgh
445.1K
🔺 #هم_اکنون
◾️چند خط روضه و مصیبت شام غریبان امام محمدباقر(علیه السلام)
🎙 #حجت_الاسلام_پاشایی
🙏 با #حال_مناسب گوش دهید
#بهنیتفرجامامزمانعجلالله
🔻
eitaa.com/lesanolsedgh
instagram.com/lesanolsedgh
لسان الصدق
#کلام_حضرت_امیر #جلسه_سی_ام ◽️مغرور نشدن از ستارالعیوبی خداوند الْحَذَرَ الْحَذَرَ، فَوَاللَّهِ ل
#کلام_حضرت_امیر
#جلسه_سی_و_یکم
📍پایه های کفر و ایمان
وَ سُئِلَ (علیه السلام) عَنِ الْإِيمَانِ، فَقَالَ الْإِيمَانُ عَلَى أَرْبَعِ دَعَائِمَ: عَلَى الصَّبْرِ وَ الْيَقِينِ وَ الْعَدْلِ وَ الْجِهَادِ. وَ الصَّبْرُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ: عَلَى الشَّوْقِ وَ الشَّفَقِ وَ الزُّهْدِ وَ التَّرَقُّبِ؛ فَمَنِ اشْتَاقَ إِلَى الْجَنَّةِ سَلَا عَنِ الشَّهَوَاتِ وَ مَنْ أَشْفَقَ مِنَ النَّارِ اجْتَنَبَ الْمُحَرَّمَاتِ وَ مَنْ زَهِدَ فِي الدُّنْيَا اسْتَهَانَ بِالْمُصِيبَاتِ وَ مَنِ ارْتَقَبَ الْمَوْتَ سَارَعَ [فِي] إِلَى الْخَيْرَاتِ. وَ الْيَقِينُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ: عَلَى تَبْصِرَةِ الْفِطْنَةِ وَ تَأَوُّلِ الْحِكْمَةِ وَ مَوْعِظَةِ الْعِبْرَةِ وَ سُنَّةِ الْأَوَّلِينَ؛ فَمَنْ تَبَصَّرَ فِي الْفِطْنَةِ تَبَيَّنَتْ لَهُ الْحِكْمَةُ وَ مَنْ تَبَيَّنَتْ لَهُ الْحِكْمَةُ عَرَفَ الْعِبْرَةَ وَ مَنْ عَرَفَ الْعِبْرَةَ فَكَأَنَّمَا كَانَ فِي الْأَوَّلِينَ. وَ الْعَدْلُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ: عَلَى غَائِصِ الْفَهْمِ وَ غَوْرِ الْعِلْمِ وَ زُهْرَةِ الْحُكْمِ وَ رَسَاخَةِ الْحِلْمِ؛ فَمَنْ فَهِمَ عَلِمَ غَوْرَ الْعِلْمِ وَ مَنْ عَلِمَ غَوْرَ الْعِلْمِ صَدَرَ عَنْ شَرَائِعِ [الْحِلْمِ] الْحُكْمِ وَ مَنْ حَلُمَ لَمْ يُفَرِّطْ فِي أَمْرِهِ وَ عَاشَ فِي النَّاسِ حَمِيداً. وَ الْجِهَادُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ: عَلَى الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيِ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ الصِّدْقِ فِي الْمَوَاطِنِ وَ شَنَآنِ الْفَاسِقِينَ؛ فَمَنْ أَمَرَ بِالْمَعْرُوفِ شَدَّ ظُهُورَ الْمُؤْمِنِينَ وَ مَنْ نَهَى عَنِ الْمُنْكَرِ أَرْغَمَ أُنُوفَ [الْمُنَافِقِينَ] الْكَافِرِينَ وَ مَنْ صَدَقَ فِي الْمَوَاطِنِ قَضَى مَا عَلَيْهِ وَ مَنْ شَنِئَ الْفَاسِقِينَ وَ غَضِبَ لِلَّهِ غَضِبَ اللَّهُ لَهُ وَ أَرْضَاهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ.
1- شناخت پايه هاى ايمان:
و درود خدا بر او (از ايمان پرسيدند، جواب داد): ايمان بر چهار پايه استوار است: صبر، يقين، عدل و جهاد.
صبر نيز بر چهار پايه قرار دارد. شوق، هراس، زهد و انتظار.
آن كس كه اشتياق بهشت دارد، شهوت هايش كاستى گيرد، و آن كس كه از آتش جهنّم مى ترسد، از حرام دورى مى گزيند، و آن كس كه در دنيا زهد مى ورزد، مصيبت ها را ساده پندارد، و آن كس كه مرگ را انتظار مى كشد در نيكى ها شتاب مى كند.
يقين نيز بر چهار پايه استوار است: بينش زيركانه، دريافت حكيمانه واقعيّت ها، پند گرفتن از حوادث روزگار، و پيمودن راه درست پيشينيان.
پس آن كس كه هوشمندانه به واقعيّت ها نگريست، حكمت را آشكارا بيند، و آن كه حكمت را آشكارا ديد، عبرت آموزى را شناسد، و آن كه عبرت آموزى شناخت گويا چنان است كه با گذشتگان مى زيسته است.
و عدل نيز بر چهار پايه بر قرار است: فكرى ژرف انديش، دانشى عميق و به حقيقت رسيده، نيكو داورى كردن و استوار بودن در شكيبايى.
پس كسى كه درست انديشيد به ژرفاى دانش رسيد و آن كس كه به حقيقت دانش رسيد، از چشمه زلال شريعت نوشيد، و كسى كه شكيبا شد در كارش زياده روى نكرده با نيكنامى در ميان مردم زندگى خواهد كرد.
و جهاد نيز بر چهار پايه استوار است: امر به معروف، و نهى از منكر، راستگويى در هر حال، و دشمنى با فاسقان.
پس هر كس به معروف امر كرد، پشتوانه نيرومند مؤمنان است، و آن كس كه از زشتى ها نهى كرد، بينى منافقان را به خاك ماليد، و آن كس كه در ميدان نبرد صادقانه پايدارى كند حقّى را كه بر گردن او بوده ادا كرده است، و كسى كه با فاسقان دشمنى كند و براى خدا خشم گيرد، خدا هم براى او خشم آورد، و روز قيامت او را خشنود سازد.
وَ الْكُفْرُ عَلَى أَرْبَعِ دَعَائِمَ: عَلَى التَّعَمُّقِ وَ التَّنَازُعِ وَ الزَّيْغِ وَ الشِّقَاقِ؛ فَمَنْ تَعَمَّقَ لَمْ يُنِبْ إِلَى الْحَقِّ وَ مَنْ كَثُرَ نِزَاعُهُ بِالْجَهْلِ دَامَ عَمَاهُ عَنِ الْحَقِّ وَ مَنْ زَاغَ سَاءَتْ عِنْدَهُ الْحَسَنَةُ وَ حَسُنَتْ عِنْدَهُ السَّيِّئَةُ وَ سَكِرَ سُكْرَ الضَّلَالَةِ وَ مَنْ شَاقَّ وَعُرَتْ عَلَيْهِ طُرُقُهُ وَ أَعْضَلَ عَلَيْهِ أَمْرُهُ وَ ضَاقَ عَلَيْهِ مَخْرَجُهُ.
وَ الشَّكُّ عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ: عَلَى التَّمَارِي وَ الْهَوْلِ وَ التَّرَدُّدِ وَ الِاسْتِسْلَامِ؛ فَمَنْ جَعَلَ الْمِرَاءَ دَيْدَناً لَمْ يُصْبِحْ لَيْلُهُ وَ مَنْ هَالَهُ مَا بَيْنَ يَدَيْهِ نَكَصَ عَلى عَقِبَيْهِ وَ مَنْ تَرَدَّدَ فِي الرَّيْبِ وَطِئَتْهُ سَنَابِكُ الشَّيَاطِينِ وَ مَنِ اسْتَسْلَمَ لِهَلَكَةِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ هَلَكَ فِيهِمَا.
2- شناخت اقسام كفر و ترديد:
و كفر بر چهار ستون پايدار است: كنجكاوى دروغين، ستيزه جويى و جدل، انحراف از حق، و دشمنى كردن.
پس آن كس كه دنبال توهّم و كنجكاوى دروغين رفت به حق نرسيد. و آن كس كه به ستيزه جويى و نزاع پرداخت از ديدن حق نا بي
لسان الصدق
#کلام_حضرت_امیر #جلسه_سی_ام ◽️مغرور نشدن از ستارالعیوبی خداوند الْحَذَرَ الْحَذَرَ، فَوَاللَّهِ ل
نا شد، و آن كس كه از راه حق منحرف گرديد، نيكويى را زشت، و زشتى را نيكويى پنداشت و سر مست گمراهى ها گشت، و آن كس كه دشمنى ورزيد پيمودن راه حق بر او دشوار و كارش سخت، و نجات او از مشكلات دشوار است.
و شك چهار بخش دارد: جدال در گفتار، ترسيدن، دو دل بودن، و تسليم حوادث روزگار شدن.
پس آن كس كه جدال و نزاع را عادت خود قرار داد از تاريكى شبهات بيرون نخواهد آمد، و آن كس كه از هر چيزى ترسيد همواره در حال عقب نشينى است، و آن كس كه در ترديد و دو دلى باشد زير پاى شيطان كوبيده خواهد شد، و آن كس كه تسليم حوادث گردد و به تباهى دنيا و آخرت گردن نهد، و هر دو جهان را از كف خواهد داد. 📚حکمت۳۱
#۱۰_روز_تا_غدیر
#برای_غدیر_قدمی_برداریم
🔻
eitaa.com/lesanolsedgh
instagram.com/lesanolsedgh
📌دغدغه رهبر انقلاب برای برگزاری مجالس عزاداری ماه #محرم
#شیخ_حسین_انصاریان:
🔹بنده مطلع هستم که ایشان فرموده اند امسال با رعایت بهداشت هر چه پرشور تر جلسات محرم را برگزار کنید.
🔸باید برای ایام عزاداری طرح ریزی کنیم و آن را در بهره دهی به اوج برسانیم و برای جلسات و محافل و گریه بر ایشان بکوشیم.
🏴 ۲۲ روز تا ماه #محرم
🔻
eitaa.com/lesanolsedgh
instagram.com/lesanolsedgh
🗓 ۸ ذی الحجه #یوم_الترویه
✅ چقدر خوبست هیئتیها(امام حسینیها) یوم الترویه را احیا و نامش را بر زبان جاری کنند و با برگزاری مراسم مخصوص این روز، آغاز غربت امام حسین(علیه السلام) و نقطه شروع حماسه عاشورا را گرامی بدارند.
◾️این روز همراه ایام مسلمیه و شهادت امام باقر(علیه السلام) است.
| #حجت_الاسلام_پناهیان |
🔻
eitaa.com/lesanolsedgh
instagram.com/lesanolsedgh
لسان الصدق
🗓 ۸ ذی الحجه #یوم_الترویه ✅ چقدر خوبست هیئتیها(امام حسینیها) یوم الترویه را احیا و نامش را بر زبا
#یوم_الترویه را احیا کنیم!
🔹یوم الترویه اولین جلوۀ غربت حسین(علیه السلام) است.
چقدر خوبست هیأتیها ذکر یوم الترویه را احیا کنند/ باید در مراسم یوم الترویه فریاد زد «حرم را از حرم کردند بیرون» و خیانت #آل_سعود به امت اسلامی را یادآوری کرد. یاد حضرت امام بهخیر که میفرمود: «مردم باید در عزاداری های محرم جنایات آل سعود را یاد کنند و آن را محکوم نمایند.»
🔸یومالترویه چیست؟ یومالترویه یک روز قبل از عرفه، یعنی 8 ذیحجه است که در گذشته حاجیان در این روز برای صحرای عرفات آب برمیداشتند. یومالترویه یعنی روزِ آب برداشتن و ذخیرۀ آب.
🔹حالا در این روز چه اتفاقی افتاده؟ یومالترویه روزی بود که امام حسین(علیه السلام) در مکه در میان حاجیان حضور داشتند، اما بهجای اینکه مثل حجاج آماده شوند که به عرفات بروند، عمرۀ وداع بهجای آوردند و با ترک مراسم حج، سفرشان به کربلا آغاز شد. اینکه امام حسین(علیه السلام) وسط حاجیها از صف حج بیرون آمد و به سمت کربلا رفت، و حاجیان در آن سال خونبار، عافیت طلبانه حسین(علیه السلام) را تنها گذاشتند، خیلی معانی دربردارد! مردمی که به فرزند پیامبر تأسی نکردند، اولاً در واقع مقدمات قتل اباعبدالله الحسین(علیه السلام) را فراهم آوردند، و ثانیاً مقدمات نابودی خودشان را در عرصههای مختلف فراهم کردند.
🔸ما باید اشارات باعظمت این روز را دریافت کنیم؛ خصوصاً در این سالی که راه حج برای بسیاری از ملل اسلامی مسدود شده. با زنده کردن یاد یوم الترویه میتوان تفاوت عبادت واقعی با عبادت قلابی و عافیتطلبانه را بیان کرد. یوم الترویه که آغاز علنی شدن غربت امام حسین(علیه السلام) است، ترجیح جهاد بر عبادت عافیتطلبانه را فریاد میزند. وای بر مردمی که امام خود را در نبرد با دشمن دین تنها گذاشتند و به عبادت پرداختند!
🔹در روضههای قدیمی، یومالترویه جایگاهی داشت و شعر مشهوری هم دارد که تاج نیشابوری گفته: «به یومالترویه محمل ببستند؛ خواتین جمله در محمل نشستند». خُب همانطور که بوی حماسه از یوم الترویه به مشام میرسد، احساس سوگواری ما هم باید از یوم الترویه آغاز شود، که همراه ایام مسلمیه و شهادت امام باقر(علیه السلام) هم هست.
باید مناسبت یوم الترویه را احیا کنیم و نامش را بر زبانها جاری کنیم و برای این لحظه از غربت امام حسین(علیه السلام) خون گریه کنیم. و ذاکران و شاعران عاشورایی غوغایی از حکایت غربت امام حسین(ع) برپا کنند.
🔸روضه های ما از یومالترویه شروع میشود. امام حسین(علیه السلام) اگر آنجا میماند، میخواستند ایشان را مخفیانه- بهصورت ترور- به قتل برسانند. البته حرکت ایشان به سمت کوفه بود، ولی خُب ایشان را به کوفه راه ندادند و در واقع امام حسین(علیه السلام) از همانجا لحظههای آوارگیشان آغاز شد.
🔹چقدر خوب است مردم بساط ثبتنام برای اربعین را، به ماه محرم و نزدیک اربعین موکول نکنند، بلکه در یومالترویه در هیأتها ثبتنام کنند و مقدمات سفر به کربلا را فراهم کنند.
این یعنی: «در همان لحظهای که امام حسین(علیه السلام) به سمت کربلا حرکت کرد، ما هم در همان موقع میخواهیم برای کربلا ثبت نام کنیم.» این نوعی همراهی با کاروان حسینی است.
✍برداشت از سخنرانی:
#حجت_الاسلام_پناهیان
🔻
eitaa.com/lesanolsedgh
instagram.com/lesanolsedgh