#حسن_سراج_زاده
#معرفی_اثر
#پژوهشکده_الهیات_وخانواده
✅در گفتوگویی تبیین شد:نظام اخلاقی قرآن، طرحی برای مدیریت و اصلاح معضلات اخلاقی فرد و جامعه
⬅️مؤلف کتاب «نظام اخلاقی قرآن» گفت: در این اثر افزون بر ارائه روشی برای شناخت آیات اخلاقی قرآن، به طراحی نظام اخلاقی قرآن پرداخته است
✍️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) به نقل از خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین حسن سراج زاده در گفت و گویی با اشاره به کتاب خود با عنوان «نظام اخلاقی قرآن» اظهار داشت: قرآن به موضوعات مختلفی از جمله مباحث فقهی، اعتقادی، اخلاقی، تربیتی و موارد دیگر پرداخته است که از مهم ترین بحث ها در قرآن، مسائل اخلاقی است که آیات بیشماری به این موضوع اختصاص دارد.
🔷وی گفت: چگونگی شناخت آیات اخلاقی قرآن و تمایز آیات اخلاقی از آیات اعتقادی و فقهی، یکی از نیازهای جدی در حوزه مباحث روششناسی است که در این کتاب به آن توجه ویژه شده است؛ پس از شناخت آیات اخلاقی قرآن، این آیات باید در یک نظاموارهای علمی سامان یابد تا بتوان از این آموزههای اخلاقی در زمینههای مختلف بهرهگیری کرد؛ نظاممند کردن آموزههای اخلاقی قرآن در یک ساختار علمی و به شیوهای نو، دومین کوششی بوده که در این کتاب انجام یافته است.
⬅️عضو هیأت علمی پژوهشکده الهیات و خانواده پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به ساختار کتاب مذکور پرداخت و تصریح کرد: بخش اول کتاب که به چگونگی فهم گزارههای اخلاقی قرآن اختصاص دارد، به ما کمک می کند تا بتوانیم آیات اخلاقی قرآن را از سایر آیات تشخیص داده و اخلاق در قرآن را شناسایی کنیم.
❎وی افزود: در این بخش از کتاب، چهار روش گزاره های انشایی، گزارههای اِخباری با محمول ارزشی، تصویب و تخطئه های الهی و طرفداری و مخالفتهای الهی برای فهم گزاره های اخلاقی بیان شده است؛ با این چهار روش میتوان گزاره های اخلاقی را شناسایی کرد.
🔷جزئیات در لینک زیر
🌐https://b2n.ir/054296
#محمد_ثناگویی_زاده
#اصغر_هادی
#معرفی_اثر
#پژوهشکده_الهیات_وخانواده
✅در کتاب «الگوهای ارتباطی زوجین، مفاهیم و شاخص ها» بررسی شد؛ایدههای «الگوهای ارتباطی زوجین» برای زندگی پایدار
💠کتاب «الگوهای ارتباطی زوجین، مفاهیم و شاخص ها» حاصل پژوهش هایی بوده که با دغدغه معرفی فرهنگ اسلام، راه گشایی جهت رفع معضلات خانواده ها و به تبع آن، جامعه است.
✍️کتاب «الگوهای ارتباطی زوجین، مفاهیم و شاخصها» حاصل پژوهشهای محمد ثناگوییزاده و اصغر هادی است که در زمینه مشاوره خانواده کار پژوهشی، آکادمیک و میدانی انجام داده و با دغدغه معرفی فرهنگ اسلام، این کتاب را به رشته تحریر درآورده راه گشایی جهت رفع معضلات خانوادهها و به تبع آن، جامعه باشد.
⬅️در همین رابطه، محمد ثناگوییزاده «استادیار گروه مطالعات خانواده پژوهشکده الهیات و خانواده پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» در گفتوگویی با بیان هدف تحقیق و پژوهش در حوزه خانواده و نگارش کتابهای مذکور اظهار داشت: دستیابی به الگوهای اسلامی در ارتباط و صمیمیت زوجین و روابط زناشویی برای پایداری، کارآمدی و تقویت خانواده، یکی از ضرورتهای جامعه در زمانهای مختلف بهخصوص امروز است؛ از همین رو دو کتاب «الگوهای ارتباطی زوجین، مفاهیم و شاخصها» و «صمیمیت زناشویی در اسلام، نظریه و کاربست»، به همین منظور تألیف شده است.
🔷جزئیات خبر در لینک زیر
🌐https://b2n.ir/331858
🔶پادکست(فایل صوتی) معرفی کتاب راههای شرعی سپردهگذاری در بانکها
🔹نویسنده: محمدحسین، احمدی، و سیدمحمد حسینی؛
🔳تهیه کننده: پژوهشکده فقه و حقوق
🔳کاری از روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
✅بشنوید
#پادکست
#معرفی_آثار
#پژوهشکده_فقه_وحقوق
🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/437
معرفی کتاب راههای شرعی سپردهگذاری در بانکها.mp3
2.72M
🔶پادکست(فایل صوتی) معرفی کتاب راههای شرعی سپردهگذاری در بانکها
🔹نویسنده: محمدحسین، احمدی، و سیدمحمد حسینی؛
🔳تهیه کننده: پژوهشکده فقه و حقوق
🔳کاری از روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
✅بشنوید
#پادکست
#معرفی_آثار
#پژوهشکده_فقه_وحقوق
🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/437
⬅️پادکست (فایل صوتی ) معرفی کتاب را ههای شرعی سپردهگذاری در بانکها از سایت شنوتو بشنوید.
🔷https://b2n.ir/688221
⬅️پادکست (فایل صوتی ) معرفی کتاب را ههای شرعی سپردهگذاری در بانکها از رادیو پژوهش بشنوید.
🌐https://b2n.ir/003515
#معرفی_آثار_علمی
#کلان_پروژه
#پژوهشکده_فلسفه_وکلام
#حمید_عطایی_نظری
✅عطایی نظری در مصاحبه ای تبیین کرد:شروع کلان پروژه «سیر اندیشه خداشناسی در کلام امامیّه»
💠استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی میگوید: کتاب «خداشناسی در کلام امامیّه» شاید نخستین اثری باشد که بهتفصیل، به تقریر و تبیین و تشریح استدلالهای خداشناسی در آثار کلامی امامیّه و معتزله و اشاعره میپردازد و تاریخ و سیر تطوّر این براهین را در قرون میانی آشکار میکند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا ( پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) به نقل از خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کلان پروژه «سیر اندیشه خداشناسی در کلام امامیّه» عنوان طرحی درازدامن است که انجام آن چندین سال به طول خواهد کشید و طبق طرح اولیه قرار است در حدود ده جلد منتشر شود. مجلد نخست آن که در باب براهین اثبات وجود خدا است در قالب دو جلد کلان تا چند ماه دیگر به طبع میرسد. حمید عطائی نظری (استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) که تدوین این پروژه را بر عهده دارد در گفتوگویی به تفصیل درباره این مجموعه شرح داده است.
✍️تدوین سیر اندیشه کلامی امامیّه بطور کلّی از چه جهاتی حائز اهمّیت است؟
تدوین و تبیین سیر اندیشه کلامی امامیّه و بررسی تطوّرات و تحوّلات آن در درازنای تاریخ اکنون از مهمترین اولویّتهای پژوهشی در حوزه علم کلام بهشمار میآید و این کار به دلایلی چند از اهمّیّت و ضرورت بسیار برخوردار است. در اینجا به سه دلیل اصلی اشاره میکنم:
نخست اینکه تعیین تاریخ پیدایی آموزههای اعتقادی و نحوه شکلگیری نظریّات کلامی، یا به تعبیر دیگر، شناخت اَصالت یا خاستگاههای اندیشههای کلامی شیعه تا حدّ زیادی متوقّف بر تدوین و تبیین سیر اندیشه کلامی امامیّه، خاصّه در قرون متقدّم است. افزون بر این، بدون در اختیار داشتن سیری جامع، منظّم و تاریخی از فکر کلامی امامیّه در قرون مختلف، پیشینه و ریشه طرح مسائل، براهین و نظریّات کلامی مختلف در نظام کلامی امامیّه قابل تعیین نیست. برای نمونه، تعیین اینکه «برهان نظم» یا برهان «امکان صفات» بر اساس منابع موجود، نخستین بار در چه مقطعی و در کدامیک از آثار کلامی به مباحث خداشناسی در کلام امامیّه وارد شده است، یا اینکه نظریّه «صَرفه» در باب وجه اعجاز قرآن، نخست، از سوی کدام متکلّم و در کدام کتاب مطرح شده است، و مسائلی از این دست، همگی مستلزم تدوین سیری تا حدّ ممکن کامل و نظاممند و تاریخی از اندیشههای کلامی امامیّه است.
💠جزئیات خبر در لینک زیر
🌐https://b2n.ir/340286
✅کتاب مغالطات به قلم دکتر علیاصغر خندان به چاپ شانزدهم رسید.
🔷این کتاب را بوستان کتاب در 1500 شمارگان و با طراحی جدید در جلد کتاب تقدیم علاقهمندان کرده است.
💠کتاب مغالطات از جمله کتابهایی است که مورد توجه علاقهمندان به بحثهای انتقادی در منطق است و بهعنوان کتاب درسی در برخی دانشگاهها و مدراس علمی تدریس میگردد.
✍️کتاب مغالطات از آثار قدیمی پژوهشکده فلسفه و کلام است و قرارداد اولیه تألیف آن در پژوهشکده فلسفه و کلام منعقد شده و البته بعدها مجوّز انتشار این اثر به بوستان کتاب واگذار شده است.
💠https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/442
معرفی کتاب " تاملات فلسفه سیاسی در ایران معاصر" با ایدۀ "انقلاب اسلامی دستاورد خردورزی فیلسوفانه از ایران معاصر"
ایران معاصر در فضای فکری و سیاسی اجتماعی خود ورود افکار فلسفی سیاسی اجتماعی مارکسیستی و سوسیالیستی و لیبرالیستی را شاهد بوده و از آن تاثیراتی پذیرفته است اما؛
1- این تاثیرات هم محیط عینی و فرهنگی جامعه را شامل شده
2- و هم قشرهایی از جامعه مفاهیم اساسی وارداتی زندگی مدنی را همچون آزادی و برابری در معنای لیبرالی آن در مقابل عدالت ، حق و حقوق در مقابل تکلیف، دولت در معنای دولت –ملت و مرزهای ملی و قانون عرفی در مقابل شریعت در همان معانی اراده می کنند که افکار جدید وارداتی اقتضاء داشته است.
3- در عین حال در نوع مواجهه با این مفاهیم در میان متفکرین این دوره شاهد آشفتگی مفهومی و مبنایی هستیم. از سوی دیگر این دوره به جهت نوع و کیفیت مواجهه ایی که متفکرین و علماء دینی اعم از فقیهان و فیلسوفان و روشنفکران از افکار و مطالبات جدید داشته اند به دو مقطع الف- دوران مشروطه( از پیدایش تا آخر حکومت پهلوی اول) و ب- دوره پهلوی (از حکومت پهلوی دوم تا پیدایش انقلاب اسلامی) تقسیم میشود.
مقطع اول مقطع مواجهۀ فقیهان و روشنفکران است اگر چه آنان در مواجهه خود با مفاهیم مورد بحث همچون آزادی، حق و حقوق و قانون و دولت مدرن، در نفی و اثبات آنها و در تایید و عدم تایید آنها در کنار استدلالات فقهی و روشنفکرانۀ افرادی چون ملکم خان، آخوندزاده، .... خود، استدلال عقلی هم داشته اند اما بُرد حداکثری آنها دفاع از ادعای توانایی اسلام در پاسخگویی به نیازهای زمانه بود از سوی افرادی چون شیخ فضل الله نوری و میرزای نایینی و ملا صالح مازندرانی و ...هرچند تفاوتهایی با هم دارند
در مقطع دوم که مقطع به میدان آمدن فیلسوفانی چون علامه طباطبایی، علامه جعفری، استاد مطهری و امام خمینی است بُرد آن تا نفی نظام سیاست موجود یعنی رژیم پهلوی تا ارائه یک نظریه نظم سیاسی بدیل پیش می رود.
ب: تفاوت دو نوع مواجهه مذکور ناشی از آن است که در مقطع اول متاملین این دوره حیثیت فقهی یا روشنفکری داشته و جزء و جزیی نگر بوده و پشتوانه فیلسوفانه همراه با انسجام فکری و مبنایی و منظومه ایی نداشته اند هر چند در میان آنها تاملات فلسفی خصوصا از مثل میرزای تایینی هم صورت گرفته است اما در مقطع دوم متاملین آن حیثیت فلسفی داشته و فیلسوف اسلامی محسوب شده و آنچه ارائه می دهند با پشتوانه منظومه فکری است و در دستگاه فلسفیشان، طراحی و ارائه نظم مطلوب از حیات و زندگی یک دغدغه و مساله می باشد. آنان آگاهانه با محیط بیرون خود ارتباط برقرار نموده و به مواجهه با مفاهیم جدید رفته و با دستگاه فلسفی خود آنها را بازنگری نموده و با فراهم شدن زمینه های بیرونی و میدانی یعنی پذیرش چنین تاملاتی از سوی مردم مشروعیت نظام سیاسی حاکم را زیر سوال برده و از نظم سیاسی جایگزین سخن می گویند. فلاسفه اسلامی با عرضۀ آن به مردم و با مطالبه آن از سوی مردم زمینه رخداد تحول بزرگی به نام «انقلاب اسلامی» را پدید میآورند تا از این طریق نظم موجود نامطلوب و آمیخته با انواع نارسایی ها و انواع ناسازواری ها کنار رفته و نظمی مطلوب با ماهیت اسلامی و ایرانی جایگزین آن گردد.
مساله آن است که فلاسفه اسلامی در مواجهه با مطالبات جدید برپایه مبانی قوی وارد می شوند و خود را در تقابل با ایدئولوژی های لیبرالیستی و سوسیالیستی و مارکسیستی قرار داده و با پشتوانۀ قوی اسلامی و سنت فلسفی آن با مسائل جدید زندگی سیاسی امروزین مواجه می شوند و تا آنجا پیش می روند که به ارائه طرح و نظریه سیاسی بدیل و جایگزین برمی آیند . اینان با اعتقاد بر اینکه اسلام دین و آیین زندگی است و از قوت مبنایی در خوردار می باشد در مواجهۀ خود با نیازهای فکری و اندیشگی علاوه بر مواجهۀ قوی و موثر و فعال با مفاهیم سیاسی اجتماعی جدیدِ رواج یافته در فضای فکری و سیاسی اجتماعی به مواجهۀ مبنایی بر آمده و در ضمنِ مواجهه با مفاهیمِ ورود یافته ضمنی و مصرح، اسلام را قابل و مفید و شایسته برای مدیریت و سامان دهی و راهبری راهبردی و معنوی متعالی معرفی می کنند و در بین آنان امام خمینی با پشتوانۀ مبنایی قوی انسان شناسانه و معرفت شناسانه فلسفی اسلامی متعالی به ارائه نظریه سیاسی ولایت فقیه برمی آید .
این نظریه از یک سو فقه و شریعت اسلامی را به عنوان قانون تنظیم زندگی سیاسی و مدنی بخدمت گرفته و از سوی دیگر اسلام را با تفسیری عقلی و معقول و کارآمد و مطابق با نیازهای امروزین مبنای رشد و توسعه متعادل متکامل و سعادت دنیوی و اُخروی معرفی می نماید. در این معرفی اسلام نه به عنوان یک مکتب سکولار و بدور از معنویت و خدا بلکه متمایز از مکاتب دیگر ، دین دنیا- آخرت گرا و دین سیاسی و غیر سیاسی و دین معقول و مطلوب معرفی می شود. متفکرین اسلامی علاوه براینکه اسلام را از حیث نظری و مبنایی دینی جامع و مطابق با نیازهای مادی و معنوی و دین پاسخگو به پرسش های اساسی انسان از مبدا و معاد و ماهیت و حقیقت انسان و زندگی، از حیث عمل نیز اسلام را دین معتدل در میان تجویزات دیگر مکاتب یا ایدئولوژیهای حاکم در عصر جدید معرفی می کنند و اینگونه آن را مورد مطالبه مردم قرار می دهند.
نتیجه اثر:
این اثر روشن گر آن است که ورود فلاسفه در مسائل ایران معاصر نقش اساسی در مواجهۀ عالمانه با آنها دارد. . این اثر با هدف شناسايى نوع دغدغههاى ذهنى و فلسفى دوره معاصر ايران و بيان وجود آشفتگى و عدم انسجام معنايى و مبنايى در ميان مفاهيم زندگى سياسى اين دوره، در عرصه انديشه و فلسفه سياسى نگارش يافته و گامى جديد براى فراهم كردن زمينههاى تقويت فلسفه سياسى اسلامى بهشمار مىآيد.