🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره۳۳۵۷۴
⁉️باسلام خدمت استاد بزرگوار استاد بنده مدتی پای صحبت های استادمعمارمنتظرین بودم تابعدازمدتی به پیشنهاد یکی از دوستان باشمااشناشدم وازهردوبهره بردم به حمدالله ولی یه بازیه کاربری سوال ازشماکرده بود ،گمانم شمایه نقدی اگر اشتباه نکنم داشتیداستادالان یه وقتهایی خیلی موضوع درگیرم میکنه ودوست دارم بدونم نقدشمادقیقا چی بود،باتمام احترامی. که براهردوبزرگواروهمه خدمتگذارن نظام قایلم،استادقبلا یه ثباتی داشتم درسلوک ولی مدت زیادیه هرکی یه عالم معرفی میکنه،وقتی حرفهای هرکدوم راگوش میدم دقیق گاه میبینم همه یه چیزمیگن ولی به زبان های مختلف،یه بازهم ازتون سوال کردم فرمودیدبراین که به یه وحدت برسسیدبیایدذیل شخصیت امام به حمدالله خیلی نتیجه دیدم ولی چون در اجتماعی هستم که به قول یکی از دوستان صدمیلیون آدم دارن کار فرهنگی روت میکنن اذیت میشم،قبلا خیلی لطیف بااهل بیت ارتباط برقرارمیکردم,ولی متاسفانه به دلیل سخت گیری یه عده دچار مشکلاتی شدم،نمیتونم حرکت کنم قبلا راحت مسافرت میرفتم الان نمی تونم قبلا نمیدونستم خداهمه. جاهست وازم محافظت میکنه ولی خیلی راحت تاتودل مشکلات میرفتم الان میدانم خدابرعالم حاکم است ونمیتونم تکون بخورم،الانم پرازسوال وایده ونظرراجع مطالبی که ازشمایادگرفتم هستم ولی اگربخام صحبت کنم طومارمیشه استاد التماس دعاممنون،ازتون،
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: توجه داشته باشید وقتی در راهی که راه توحیدی است، قدم می گذارید تازه وسوسههای شیطان شروع میشود و اینجا است که با صبر و شکیبایی در مسیر دینداری به مرور راههایی گشوده میگردد که خودتان جواب سؤالهایتان را خواهید داد و مزه دینداریتان برایتان شیرین میشود. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/33574
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره۳۳۵۷۶
⁉️باسلام.استاد عزیز.صوتی از سایت را گوش دادم قسمتی سوالی برایم پیش آمد ممنون میشوم راهنمایی بفرمایید. شما فرمودید طبق آیه قرآن مجید، عملی که دائما فرد انجام داده(کانوا یعملون)جزا دارد،سوالی که پیش آمد اینکه در جمع این ایه که خداوند می فرماید هر کس به اندازه ذره ای عمل خوب وبد کرده می بیند واینکه اعمال خوب با ارزشی که شخص شاید یکبار در عمر انجام داده چه می شود.ممنون
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: بحث در مَلَکهشدن عملی است که برای انسان سرمایه میشود. حال اگر به قصد انجام آن عمل هرگاه که پیش آمد، یکبار هم آن عمل را انجام دهد، عملاً جزو شخصیت او میگردد حتی اگر به اندازه مثقال و ذرّهای باشد. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/33576
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره۳۳۵۷۷
💠ترجمه جلسه چهارم کتاب «آشتی با خدا»
⁉️https://lobolmizan.ir/book/69
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: آدرس فوق آدرس ترجمه جلسه چهارم کتاب «آشتی با خدا» میباشد. کاربران محترمی که نسبت به زبان انگلیسی تسلط دارند، خوب است که نسبت به ترجمه جلسه چهارم کتاب «آشتی با خدا» اگر نظری دارند بفرمایند تا اعمال شود. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/33577
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره۳۳۵۷۸
⁉️باسلام استاد عزیز.در مورد اینکه فرمودید در برزخ وقیامت تبدیل قوه به فعل به معنای اینکه بنده اراده کنم وقوه را به فعل درآورم نیست، ۱.استاد ایا می توانیم بگوییم که کسی که افق و کلیت شخصیتش خدا را قبول دارد اما در این دنیا اراده به پیگیری ادامه راه وزدودن غبارِکثرات از وجودش را نداشته در آن دنیا بدون اراده خود وبه اجبار با قرار گیری در عالمی که کثرات را قبول نمی کند با عذاب وآتش این کثرات را از وجودش پاک می کنند تا شایسته قرب طلب اصلی خود شود ودر آتش مخلد نیست. ۲.ایا می توانیم نتیجه بگیریم که کسانی در جهنم مخلد هستند که باشناختن خدا ورسیدن پیام ایمان آوردن به آنها نه تنها ایمان نیاوردند بلکه به خصومت ودشمنی پرداختند.
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: 1- اگر ایمان در او باشد همینطور است که میفرمایید زیرا با شرک است که عمل، قبول نمیشود 2- از رسول خدا«صلواتاللهعلیهوآله» داریم که فرموده باشند: « «النّار لا تأكل محلّ الايمان» بدین معنا که اگر به هر حال قلب انسان بهرهای از ایمان دارا باشد تماماً در قبضه آتش قرار نمیگیرند و پس از عذابی که باید بچشد، از آتش آزاد میشود. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/33578
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره۳۳۵۷۹
⁉️با سلام عین وجود ،تمام کمالات اشیا را به جامعیت دارد یا به مجموعیت ؟
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: آری! هر آنچه که کمال محسوب شود و نقص به حساب نیاید، از آن جهت که عین وجود، عین همه کمالات است، همه کمالات را به «وحدته» و به جامعیت دارد و این امری است که در بحث «برهان صدیقین» به خوبی مطرح است. زیرا مجموعیت که با وحدت ذاتی نمیخواند. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/33579
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره۳۳۵۸۰
⁉️سلام علیکم با توجه به سوال ۳۳۵۶۶ لطفا درخواست بنده را دقیق تر اجابت کنید ..من از کجا بدانم که با شرح کتاب مقالات می توانم انس بگیرم؟؟؟ بنده پرسیدم آیا همان آثار امام خمینی ره که جنابعالی شرح کردید کافیه یا نه؟؟ شما حواله به روحیه داشتن انس با کتاب مقالات می کنید تازه اون هم مشروط که اگر روحیه اش را دارید ..خوب من چکار کنم ببخشید اگر بی ادبی شد
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: همینطور که میدانید این نوع مسائل با تجربه پیش میآید و با انس اولیهای که با کتاب میگیرید و چند وقتی با آن بهسر میبرید، مییابید که آیا جوابگوی طلب و مسائل شما هست یا نه؟ و از این جهت عرض شد باید با انس با کتاب مذکور به روحیه خود رجوع کنید و با تجربهای که برایتان پیش میاید تصمیم بگیرید. و در همین رابطه گفته میشود هر کتاب خوبی برای هر انسان خوبی نمیتواند مفید باشد. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/33580
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره۳۳۵۸۱
⁉️با سلام می خواستم بدانم که آیا برهان صدیقین که شما شرح داده اید ، همان شرح قاعده (بسیط الحقیقه کل الشیاء و لیس بشئ منها) است ؟ ممنون از پاسخ شما!
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: از طریق «برهان صدیقین» و با حضور در ابعاد متعالی آن، به آن قاعده شریف که قاعده قاعدهها است و عمق توحید حِکمی را به میان میآورد؛ میتوان رسید. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/33581
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🌺شرح #غزلیات_حافظ
🌺 #غزل117
🔺 "دوست داشتن"آن نقطه نهایی که باید در این تاریخ تجربه کرد
💠https://lobolmizan.ir/leaflet/1055
🔮استاد اصغر طاهرزاده
کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
آدرس اینستاگرام
📱https://www.instagram.com/asghar_taherzadeh
آدرس آپارات
🌐https://www.aparat.com/asghar_taherzadeh
🌺شرح #غزلیات_حافظ
🌺 #غزل117
🔺 "دوست داشتن"آن نقطه نهایی که باید در این تاریخ تجربه کرد
🔮استاد اصغر طاهرزاده
✅بسم الله الرحمن الرحیم
شاهد آن نیست که موییّ و میانی دارد
بنده طلعتِ آن باش که آنی دارد
****
شیوه حور و پری گر چه لطیف است ولی
خوبی آن است و لطافت که فُلانی دارد
-----
چشمه چشمِ مرا ای گلِ خندان دریاب
که به امّیدِ تو خوش آبِ روانی دارد
-----
خَمِ ابرویِ تو در صنعتِ تیراندازی
بُرده از دستِ هر آن کس که کمانی دارد
-----
گوی خوبی که بَرَد از تو؟ که خورشید آنجا
نه سواری است که در دست عِنانی دارد
-----
دل نشان شد سخنم تا تو قبولش کردی
آری، آری، سخنِ عشق نشانی دارد
-----
در رَهِ عشق نشد کَس به یقین محرمِ راز
هر کسی بر حَسَبِ فکر، گُمانی دارد
-----
با خرابات نشینان ز کَرامات مَلاف
هر سخن وقتی و هر نکته مکانی دارد
-----
مرغِ زیرک نزند در چمنش پرده سرای
هر بهاری که به دنباله خزانی دارد
****
مدعی گو لُغَز و نکته به حافظ مفروش
کِلکِ ما نیز زبانی و بیانی دارد
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🌸شاهد آن نیست که موییّ و میانی دارد
🌸بنده طلعتِ آن باش که آنی دارد
🔺جناب حافظ در نظر به محبوبی که باید جان خود را با آن محبوب در شیدایی قرار دهد، متذکر میشود «شاهد» و «معشوق» و «محبوب»، آن کسی نیست که موهای بلند و میان باریک دارد، بنده طلعت محبوبی باش که دارای «آن» و لحظه است و نوعی حضور و عشق از او برمیخیزد و بودنی خاص و با صفایی را در انسان زنده میکند. بودنی که گویا انسان در ابدیت خود در بهشت قرار میگیرد.
🌸شیوه حور و پری گر چه لطیف است ولی
🌸خوبی آن است و لطافت که فُلانی دارد
🔺درست است که شیوه حوریان و پریان در جای خود لطافت خاص دارند، ولی در مسیر عشقِ حقیقی چیزی در میان است که قابل توصیف و تعریف نیست. هم اوست که اوست و در نسبت با اوست که آن حضور که آن را «آن» نامید، پیش میآید و انسان احساس میکند در بودن خود حاضر شده است. مثل نسبتی که انسان در این تاریخ با حضرت روح الله«رضواناللهتعالیعلیه» در خود احساس میکند که تنها میتوان گفت در آن نسبت «لحظه»ای پیش آمد و دیگر هیچ، و یا مثل آنچه با حاج قاسم سلیمانی در این تاریخ برای مردم ما پیش آمد، لحظه و آنی که نه قابل توصیف بود و نه قابل تعریف. جناب حافظ میفرمایند: خوبی و لطافت را باید در چنین افرادی دنبال کرد.
🌸چشمه چشمِ مرا ای گلِ خندان دریاب
🌸که به امّیدِ تو خوش آبِ روانی دارد
🔺ای «آن»! ای لحظهای که با شهادت حاج قاسم پیش آمد! ای گل خندانی که در بستر انقلاب اسلامی از هر روزنی رخ مینمایی! این اشکها به امید نزدیکیِ هرچه بیشتر به تو سرازیر میشود تا آن «آن» و آن لحظه را بیشتر و بیشتر احساس کنم که این، همه زندگی در این تاریخ است و چه اندازه از همه چیز محروماند آنانی که نتوانستند بنده طلعت تاریخی باشند که چنین «آناتی» دارد، راز گرفتارشدن در چنگالهای امپراطوری رسانهای غفلت از آن حضور و آن «آنات» است.
🌸خَمِ ابرویِ تو در صنعتِ تیراندازی
🌸بُرده از دستِ هر آن کس که کمانی دارد
🔺در صنعت تیراندازی و در اختیارگرفتن شکار، خم ابروی تو و اشارات ربّانی که در این آنات پیش میآید، آنچنان جذاب و قدرتمند است که هر تیرانداز و کمانداری که من میشناسم و در صدد است انسانها را شکار کند، به پای آن نمیرسد، به همان معنایی که حضرت روح الله«رضواناللهتعالیعلیه» در مورد تأثیر «آناتی» که در جبهههای دفاع مقدس برای جوانان پیش آمد فرمودند: «یکشبه ره صدساله را پیمودند و آنچه عارفان و شاعران عارف پیشه در سالیان دراز آرزوی آن را می کردند، اینان ناگهان به دست آوردند و عشق به لقاءالله را از حد شعار به عمل رسانده و آرزوی شهادت را با کردار در جبهه های دفاع از اسلام عزیز به ثبت رساندند و این تحول عظیم معنوی با این سرعت بیسابقه را جز به
عنایت پروردگار مهربان و عاشق پرور نتوان توجیه کرد...» (صحيفه امام، ج17، ص: 304)
🌸گوی خوبی که بَرَد از تو؟ که خورشید آنجا
🌸نه سواری است که در دست عِنانی دارد
🔺آنچنان آن جذبات و آنات میدانِ جان انسان را در این تاریخ در بر میگیرند و گوی سبقت را از همهگان در هر صحنهای میربایند که حتی خورشید با آنهمه درخشندگی نسبت به جذبات آن آنات همچون سواری است که عنان از کف میدهد و بیاختیار میشود.
🌸دل نشان شد سخنم تا تو قبولش کردی
🌸آری، آری، سخنِ عشق نشانی دارد
🔺از آن جهت سخن من دلنشان و دلنشین و مقبول تو افتاد که از عشق گفت و سخن عشق به دل مینشیند و نشانی از دل دارد تا انسان بتواند به آنچه حقیقتاً مقبول اوست که همان دوست داشتن است، برسد. چیزی که شما در رخداد اربعینیِ این سالها ملاحظه میکنید که چگونه همه جا و به هر صورت آنچه در صحنه است «دوست
داشتن» و عشقورزیدن است، دوستداشتنی که همه را به نور حضرت سیدالشهداء«علیهالسلام» در بر گرفته. این است آن نقطه نهایی که باید تجربه کرد و رشد داد، چیزی که عکس آن را در دشمنان انقلاب اسلامی ملاحظه میکنید که سراسر تنفر و کینه و خشماند، با هر آنکس که کس باشد.
🌸در رَهِ عشق نشد کَس به یقین محرمِ راز
🌸هر کسی بر حَسَبِ فکر، گُمانی دارد
🔺در مسیر رجوع به حقیقت و در شرایط قرارگرفتن در معرض تجلیات ربّانی، هر اندازه هم که انسان جان خود را آماده کند، تنها بهرهای از انوار آن حقیقت را دریافت میکند و شیدای آن حضور میگردد و همچنان خود را مطابق ظرفیت و امکانی که دارد طالب و شیفته حضوری برتر و بیشتر مییابد ولی هیچگاه آنطور نخواهد بود که صاحب حقیقت شود و گمان کند صاحب همه انوار و تجلیات الهی و ربّانی شده است، بلکه آنقدر هست که هرکس به اندازه فهمی که از حقیقت دارد، در عین آنکه از اُنس با حقیقت به جهت عشق و شیداییاش محروم نیست، گمانی نسبت به آن در نزد خود دارد، بدون آنکه گمان کند صاحب حقیقت شده و همه زیبایی عشق حقیقی در همین امر است که انسان را مقابل بینهایت شیدایی و امیدواری قرار میدهد بدون آنکه گمان کند به حقیقت رسیده است.
🌸با خرابات نشینان ز کَرامات مَلاف
🌸هر سخن وقتی و هر نکته مکانی دارد
🔺در راستای اُنس با حقیقت و در حوزه زیست در ساحت خرابات که ترک تعلّقات از هر چیزی است برای حضور در معرض تجلیّات ربّانی، جای کرامات که عموماً نمایاندن قوای نفس ناطقه است، نیست و نباید به صِرف داشتن کرامات لاف سلوک بنمایی زیرا که حضورِ توحیدی و نفی هرگونه اراده در مقابل حضرت حق بسیار متفاوت است با تقویت قوای نفس ناطقه و به میانآوردن کرامات، و این دو زیست، با همدیگر تفاوت اساسی دارند و سخنگفتن از هر کدام باید در جای خود باشد و گمان نکنیم خراباتنشینی و حضور در توحید و نفی هرگونه وجود برای سالک در عرض کرامتداشتن است، مگر کراماتیکه خداوند بدون اراده سالک از طریق او ظاهر کند که بحث آن با لافِ کرامت زدن و اظهار فضلکردن متفاوت است.
🌸مرغِ زیرک نزند در چمنش پرده سرای
🌸هر بهاری که به دنباله خزانی دارد
🔺از آنجای ی که به دنبال هر بهاری، خزانی هست و به دنبال هرگونه احوالات ربّانی نوعی فیض پیش میآید تا پس از آن احوالات، زبان برتری به سراغ انسان آید، مرغ زیرک و سالک اهل پرواز آنگاه که در چمن احوالات معنوی حاضر شد و منوّر به شعف حضور گشت، خود را در آن احوالات متوقف نمیکند و پردهسرایی نمیافکند، به گمان آنکه به مقصد رسیده است، زیرا متوجه خزانی میشود که در پسِ این چمنِ شورانگیز هست و باز خزانی و باز بهاری. پس نه جای غرور هست و نه جای یأس. در مسیری که «هنوز نه» همچنان در صحنه میباشد و لذا در حضور «فَأتُوبُ اِلَیْه» پس همچنان به سوی او رجوع دارد. ندیدی آنگاه که در حرکت اربعینی خود به حرم رسیدی و راههای آسمان به سویت گشوده شد، در جان و در دلِ آن شور و حضور، خزانی پیش آمد تا معلوم شود: «بینهایت حضرت است این بارگاه / صدر را بگذار، صدرِ توست راه». هرجا ایستادی مشغول ظاهر شدهای و هر وقت مشغول ظاهر شدی در چمن خود پردهسرایی بهپا کردی که از رفتن بازت میدارد.
🌸مدعی گو لُغَز و نکته به حافظ مفروش
🌸کِلکِ ما نیز زبانی و بیانی دارد
🔺قصه سلوک، قصه داناییهای عرفانی نیست تا هر کس با داناییهای خود بخواهد خود را بنمایاند و آن ها را به امثال حافظ که سالک راه حقیقتاند،آموزش دهد. قصه ح افظ و حافظها، قصه دریافت حقیقت است و به ظهورآوردن آن با کلام و قلم تا خود را بیشتر در خود و در میدان کلام احساس کنند و با این کلمات و این غزل ها در واقع جهانِ خود را هرچه بیشتر از اجمال به تفصیل آورند و هر آن کس طلب چنین عالمی دارد با سخنان حافظ خود را بیشتر تجربه میکند تا بنده طلعت آنی باشد که «آنی» دارد و در «لحظه»ها خود را بیشتر و بیشتر احساس میکند. در این رابطه جناب حافظ میفرمایند: به مدعی بگویید اینقدر لُغَز و سخنانی که به ظاهر ادعای فضل و کمال میکند به حافظ مفروشد زیرا قلم حافظ در ذات خود زبان و بیانی دارد که حکایت اصیل خود را ماورای فضلفروشی به میان میآورد، بلکه سخنی است ناشی از «آنات» حال گوینده.
والسلام
🌐https://lobolmizan.ir/leaflet/1055
کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
🏴السلام علیک یا حسن بن علی علیه السلام
🔻قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْکَری – علیه السلام –: ما أقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أنْ تَکُونَ لَهُ رَغْبَهٌ تُذِلُّهُ.
«تحف العقول، ص. ۴۹۸»
🔻امام حسن عسکری – علیه السلام – فرمود: قبیحترین و زشتترین حالت و خصلت برای مؤمن آن حالتی است که دارای آرزوئی باشد که سبب ذلّت و خواری او گردد.
🔮استاد اصغر طاهرزاده
کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan
آدرس اینستاگرام
📱https://www.instagram.com/asghar_taherzadeh
آدرس آپارات
🌐https://www.aparat.com/asghar_taherzadeh
🌸 #پرسش_و_پاسخ
🌸استاداصغرطاهرزاده
💠سوال شماره۳۳۵۸۲
⁉️سلام خدمت استاد طاهرزاده گرامی: استاد من به دور و اطرافم که نگاه می کنم خیلی از زوج هایی که ازدواج کردند، الان یا طلاق گرفته اند یا اگر طلاق هم نگرفته اند دچار طلاق عاطفی شده اند و متاسفانه از زندگی خودشون راضی نیستند. بنده قراره به زودی ازدواج کنم. خواهشا نصیحتی بفرمایید در باب ازدواج و در باب این موضوع که چه طور دچار طلاق عاطفی نشیم و تا آخر عمر هم دیگر رو دوست داشته باشیم و این که اگر سخنرانی یا کتاب یا هر منابعی بفرمایید تا مطالعه کنیم در مورد همین موضوع ممنون میشم. در ضمن من طلبه هستم و خانمم دانش آموز
✅باسمه تعالی: سلام علیکم: عمده درک همدیگر است در بستر تاریخی که با انقلاب اسلامی ذیل رهبری انقلاب در حال وقوع و پیشرفت است. در این مورد خوب است کتاب «زن؛ آنگونه که باید باشد» و جزوات «حضور نرم و نقش مؤثر زن در این تاریخ» و «هویت قدسی زن و حضور در جهان گستردهی امروز» که روی سایت میباشد را مطالعه فرمایید. موفق باشید
🌐http://lobolmizan.ir/quest/33582
🔻کانال لب المیزان
📱 @lobolmizan
🔻کانال صدای لب المیزان
📱 @sound_lobolmizan