امام سجّاد عليه السلام🌹 :
إنَّ عَمَّتي زَينَبَ مَعَ تِلكَ المَصائبَ و المِحَنِ النّازِلَةِ بِها في طَرِيقِنا إلَى الشّامِ ما تَرَكَتْ [تَهَجُّدَها] لِلَيلَةٍ ؛
امام سجّاد عليه السلام :
عمّه ام ، زينب ، با وجود همه مصيبت ها و رنج هايى كه در مسيرمان به سوى شام به او روى آورد ، حتّى يك شب اقامه نماز شب را فرو نگذاشت .
. همان ، ص 441 .
صلوات الله عليك يا عقيله بني هاشم🌷
@lovelyquranandhadis
امام باقر عليه السلام🌹✨ :
إنَّ مِن رَوحِ اللّه ِ ثَلاثَةً : التَّهَجُّدَ بِاللَّيلِ و إفطارَ الصّائمِ و لِقاءَ الإخوانِ ؛
امام باقر عليه السلام :
سه چيز نشانه رحمت خدا است: عبادت شبانه ، افطار دادن به روزه دار ، ديدار با برادران .
. الأمالى ، طوسى ، ص 172 .
@lovelyquranandhadis
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹سلامعلیکم، ثواب تلاوت آیه امروز را هدیه میکنیم به ارواح طیبه شهدا و درگذشتگان بالاخص#شهید_مروج_نماز محمدرضا شکوری
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍️ بررسی آیات دربرگیرنده سنت #استدراج در قرآن کریم
۱۱- سوره حجر آیه ۳- قسمت اول
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠ذَرْهُمْ يَأْكُلُوا وَيَتَمَتَّعُوا وَيُلْهِهِمُ الْأَمَلُ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ
🌿بگذار آنها بخورند، و بهره گیرند، و آرزوها آنان را غافل سازد؛ ولی بزودی خواهند فهمید.
✅نكتهها:
مسئله رهاكردن كفّار به حال خود كه از جملهی «ذَرْهُمْ» استفاده میشود، به خاطر سركشی خود آنان است، وگرنه خداوند ابتدا برای هدایت همهی انسانها، پیامبر فرستاده و كسی را به حال خود رها نكرده است. چنانكه این مطلب بارها در قرآن مطرح شده است.
انسان به آرزو زنده است و اگر روزی آرزو از انسان گرفته شود از كار و تلاش دست برمیدارد. امّا آرزویی كه در اسلام مورد انتقاد قرار گرفته است، مربوط به موارد ذیل است:
1. آرزوی طولانی، 2. آرزوی بیش از عمل، 3. آرزوی بدون عمل، 4. آرزویی كه انسان را سرگرم كند، 5، آرزوی خیر داشتن از كار و افراد بد.
✍ادامه دارد... .
🎥دلبسته ام مرا زسر خویش وا مکن
از من مرا جدا کن و از خود جدا مکن
هرگز نگویمت که بیا دست من بگیر
گویم گرفته ای زعنایت رها مکن
#چهارشنبه_های_امام_رضایی
@lovelyquranandhadis
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹سلامعلیکم، ثواب تلاوت آیه امروز را هدیه میکنیم به ارواح طیبه شهدا و درگذشتگان بالاخص#شهید_مروج_نماز غلامعلی پیچک
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍️ بررسی آیات دربرگیرنده سنت #استدراج در قرآن کریم
۱۱- سوره حجر آیه ۳- قسمت دوم
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠ذَرْهُمْ يَأْكُلُوا وَيَتَمَتَّعُوا وَيُلْهِهِمُ الْأَمَلُ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ
🌿بگذار آنها بخورند، و بهره گیرند، و آرزوها آنان را غافل سازد؛ ولی بزودی خواهند فهمید.
✅نكتهها:
پیامبراكرم صلی الله علیه و آله فرمودند: من از دو چیز بر شما میترسم؛ یكی پیروی از هوسها كه شما را از حقّ باز دارد و دیگری آرزوهای طولانی كه شما را از آخرت غافل نماید.
🔰در دعای كمیل میخوانیم: آرزوهای طولانی، انسان را از رسیدن به خیرات محروم میكند. «و حبسنی عن نفعی بعد آمالی»
❇️پیامها:
۱- در تبلیغ و ارشاد وقت خود را صرف نااهلان نكنید. «ذَرْهُمْ»
۲- انسان، گاهی چنان در كفر غوطهور میشود كه برهان و هشدار انبیا نیز او را بیدار نمیكند «ذَرْهُمْ»
۳- مهلت الهی را نشانه لطف و رحمت او ندانیم. ذَرْهُمْ ... فَسَوْفَ یَعْلَمُونَ (گاهی پزشك به اطرافیان بیمار میگوید: مریض را رها كنید و هر چه میخواهد بخورد به او بدهید، زیرا كار از كار گذشته است)
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
🎥مداحی شهر منه کربلا در شب زیارتی حضرت اباعبدلله الحسین علیه السلام
@lovelyquranandhadis
امام كاظم عليه السلام🌹✨ :
رَجُلٌ مِن أهلِ قُم يَدعُو النّاسَ إلَى الحَقِّ يَجتَمِعُ مَعَهُ قَومٌ كَزُبَرِ الحَديِدِ ؛
امام كاظم عليه السلام :
مردى از قم مردم را به حق فرا مى خواند و گروهى استوار ، چون پاره هاى آهن ، پيرامون او گرد مى آيند .
بحار الأنوار ، ج 60 ، ص 216 .
@lovelyquranandhadis
امام رضا عليه السلام ❤️✨:
إجتَهِدوا أن يَكونَ زَمانُكُم أربَعَ ساعاتٍ : ساعَةً مِنهُ لِمُناجاةِ اللّه ِ و ساعَةً لِأمر المَعاشِ و ساعةً لِمُعاشَرَةِ الإخوانِ و الثِّقاتِ و الَّذينَ يُعَرِّفُونَ عُيُوبَكُم و يَخلِصونَ لَكُم فِي الباطِنِ و ساعَةً تَخلُونَ فِيها لِلَذّاتِكُم و بِهذِهِ السّاعَةِ تَقدِروُن عَلَى الثَّلاثِ ساعاتٍ ؛
امام رضا عليه السلام :
بكوشيد كه زمانتان را به چهار بخش تقسيم كنيد : زمانى براى مناجات با خدا ؛ زمانى براى تأمين معاش ؛ زمانى براى معاشرت با برادران و معتمدانى كه عيب هايتان را به شما مى شناسانند و در دل شما را دوست دارند ، و ساعتى براى كسب لذّت هاى حلال با بخش چهارم توانايى انجام دادن سه بخش ديگر را به دست مى آوريد. .
فقه الرّضا عليه السلام ، ص 337 .
@lovelyquranandhadis
حِرزٌ لِلتَّقى عليه السلام❤️🌺🌸
يانـُورُ يا بُرهـانُ يا مُبينُ يا مـُنيرُ يا رَبِّ اكْفِنى الشُّرُورَ وَ آفاتِ الدُّهُورِ وَ أَسأَلُكَ النَّجاةَ يَومَ يُنْفَخُ فِى الصُّورِ. ;
حرز امام جواد(ع) چنين است
اى نور، اى برهان، اى آشكار، اى روشنى بخش! مرا از بديها وآفات روزگار بازدار. از تو نجات در روز قيامت را خواهانم
مجمع الدعوات : 60.
@lovelyquranandhadis
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹سلامعلیکم، ثواب تلاوت آیات امروز را هدیه میکنیم به ارواح طیبه شهدا و درگذشتگان بالاخص #شهید_مروج_نماز مالک ازوم چلویی
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍️ بررسی آیات دربرگیرنده سنت #استدراج در قرآن کریم
۱۲-سورهمرسلاتآیات۴۶-۵٠-قسمت اول
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠كُلُوا وَتَمَتَّعُوا قَلِيلًا إِنَّكُمْ مُجْرِمُونَ (٤٦) وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ (٤٧) وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ ارْكَعُوا لَا يَرْكَعُونَ (٤٨) وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ (٤٩) فَبِأَيِّ حَدِيثٍ بَعْدَهُ يُؤْمِنُونَ
🌿(و به مجرمان بگو:) بخورید و بهره گیرید در این مدت كم (از زندگی دنیا، ولی بدانید عذاب الهی در انتظار شماست) چرا كه شما مجرمی. وای در آن روز بر تكذیبكنندگان. و هنگامی كه به آنها گفته شود ركوع كنید ركوع نمیكنند. وای در آن روز بر تكذیب کنندگان. (و اگر آنها به این قرآن ایمان نمیآورند) پس به كدام سخن بعد از آن ایمان میآورند؟
✅نكتهها:
پزشك در دو حالت به بیمار اجازه میدهد كه هر غذایی را بخورد: یكی آنجا كه بیمار درمان گشته و دیگر آنجا كه بیماری فردلاعلاج است و پزشك از بهبود او مأیوس. درقرآن نیزفرمان «كُلُوا» گاهی نشانه امیدوسلامتی است وگاهی نشانه قهرالهی،نظیر آیه «اعْمَلُوا ما شِئْتُمْ» هركاری میخواهید،بكنید
🔰بعد از فتح مكّه پیامبر اكرم(ص) ازهمسرابوسفیان پرسید:اسلام را چگونه میبینی؟گفت:اسلام خوب است مگرسه چیز آن:حجاب،اذان بلال،ركوع وسجود
پیامبر درپاسخ فرمود:امّا #حجاب بهترین پوشش است ونمازبدون ركوع وسجودنمازنیست وبلال نیزبهترین بنده است
با این دو صفت به #امام_زمان وصل شو
@lovelyquranandhadis
الإمام الهادي عليه السلام
ـ فِي الزِّيارَةِ الجامِعَةِ الَّتي يُزارُ بِهَا الأَئِمَّةُ عليهم السلام ـ : وأشرَقَتِ الأَرضُ بِنورِكُم ، وفازَ الفائِزونَ بِوَلايَتِكُم ، بِكُم يُسلَكُ إلَى الرِّضوانِ ، وعَلى مَن جَحَدَ وَلايَتَكُم غَضَبُ الرَّحمنِ
امام هادى عليه السلام
ـ در زيارت جامعه كه بدان امامان را زيارت مى كنند ـ : و زمين به نور شما روشن گشت و رستگاران به واسطه ولايت شما رستگار شدند. به سبب وجود شماست كه راه رضوان (الهى) پيموده مى شود و خشم خدا بر كسى است كه ولايت شما را انكار كند.
التهذيب : 6 / 100 / 177 ، وراجع : ص 156 / 169 من كتابنا هذا .
@lovelyquranandhadis
امام عسكرى عليه السلام 🌹✨:
خَصلَتانِ لَيسَ فَوقَهُما شَى ءٌ : الإيمانُ بِاللّه ِ و نَفعُ الإخوانِ ؛
امام عسكرى عليه السلام :
دو خصلت است كه بالاتر از آنها چيزى نيست : ايمان به خدا و سود رساندن به برادران .
. همان ، ج 78 ، ص 374 .
@lovelyquranandhadis
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 سلامعلیکم، ضمن عرض تسلیت سالروز وفات حضرت امالبنین(سلام الله علیها) ثواب تلاوت آیات امروز را هدیه میکنیم به ارواح طیبه شهدا و درگذشتگان بالاخص شهیدان علی، محمد، یونس و احمد جوادنیا و مادر فقیدشان حاجیه خانم فاطمه عباسی ورده
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍️ بررسی آیات دربرگیرنده سنت #استدراج در قرآن کریم
۱۳- سوره طارق آیات ۱۵-۱۷
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠 إِنَّهُمْ يَكِيدُونَ كَيْدًا (١٥) وَأَكِيدُ كَيْدًا (١٦) فَمَهِّلِ الْكَافِرِينَ أَمْهِلْهُمْ رُوَيْدًا
🌿آنها پیوسته حیله میكنند، و من هم در برابر آنها چاره میكنم. حال كه چنین است كافران را (فقط) اندكی مهلت ده (تا سزای اعمالشان را ببینند)
❇️پیامها:
۱- نیرنگ كفّار، دائمی، سخت و حتمی است، از آن غافل نشوید. «إِنَّهُمْ یَكِیدُونَ كَیْداً»
۲- كافران با خدا طرفند و تدبیر خداوند سخت است. «یَكِیدُونَ كَیْداً وَ أَكِیدُ كَیْداً»
۳- آنان مسلمانان را غافلگیر میكنند ما نیز آنان را غافلگیر میكنیم. یَكِیدُونَ ... أَكِیدُ
۴- در برخورد با دشمن، نه خود عجله كنید و نه از خدا عجله بخواهید. «فَمَهِّلِ الْكافِرِینَ»
۵- غفلت از دشمن هرگز، ولی مهلت دادن مانعی ندارد. «أَمْهِلْهُمْ»
۶- سعه صدر، شرط لازم برای رهبری است. «أَمْهِلْهُمْ»
۷- مقدار مهلت به دشمن، به قدری نباشد كه فرصت را از شما بگیرد. «رُوَیْداً»
📚 برگرفته از تفسیر نور
🎥مادران گمنام
با صدای صابر خراسانی
تقدیم به همه مادران شهدا که مقتدایشان حضرت ام البنین (س) بود
@lovelyquranandhadis
پيامبر صلي الله عليه و آله🌹❤️ :
إنَّ اللّه َ عَزَّوَجَلَّ يَقولُ : تَذاكُرُ العِلمِ بَينَ عِبادِي مِمّا تَحيى عَلَيهِ القُلُوبُ المَيِّتَةُ ، إذا هُمُ انتَهَوا فيهِ إلى أمري ؛
پيامبر صلي الله عليه و آله :
خداوند مى فرمايد : بحث علمى ميان بندگانم ، چون به من بينجامد ، دل هاى مرده با آن زنده مى شود .
. عوالى اللآلى ، ج 4 ، ص 78 .
@lovelyquranandhadis
مِن خُطبَتِها عليها السلام :
... وَكُنْتُمْ عَلى شَفا حُفْرَةٍ مِنَ النّارِ مُذْقَةَ الشّارِبِ وَنُهْزَةَ الطّامِعِ... فَاَنْقَذَكُمُ اللّه ُ تَبارَكَ وَ تَعالى بِمُحَمَّدٍ صلي الله عليه و آله بَعْدَ اللَّتَيّا وَاللَّتى وَبَعْدَ اَنْ مُنِىَ بِبُهَمِ الرِّجالِ وَذُؤْبانِ الْعَرَبِ وَمَرَدَةِ اَهْلِ الْكِتابِ كُلَّما أوْقَدُوا نارا لِلْحَرْبِ اَطْفَأَهَااللّه ُ، اَوْ نَجَمَ قَرْنُ الشَّيْطانِ اَوْ فَغَرَتْ فاغِرَةٌ مِنَ الْمُشْرِكينَ قَذَفَ اَخاهُ فى لَهَواتِها، فَلايَنْكَفِى ءُ حَتّى يَطَأَ جَناحَها بِاَخْمُصِهِ وَيَخْمِدَ لَهَبَها بِسَيْفِهِ ...
حضرت زهرا عليها السلام 🌷🌺🌸در بخش ديگرى از خطبه مى فرمايد:
... و شما بر لبه پرتگاهى از آتش قرار داشتيد جرعه آبى براى تشنگان و شكار بى رنجى براى آزمندان بوديد، آنگاه خداى بزرگ به وسيله حضرت محمد صلي الله عليه و آله و پس از چه فراز و نشيب ها ـ و گرفتار شدن به دست مردان حيوان صفت و گرگان آدمخوار عرب و گردنكشان اهل كتاب ـ نجاتتان بخشيد. هرگاه كه آتش جنگى بر مى افروختند خدا خاموش مى كرد و اگر شاخ شيطانى سرك مى كشيد و يا مرزى از سوى مشركان گشوده مى شد پيامبر، برادرش ـ حضرت على عليه السلام ـ را در كام آن مى افكند و او نيز تا هنگامى كه يال و بال آنان با كف پاى خود پايمال نمى كرد و آتش آنان را با شمشير خاموش نمى ساخت بر نمى گشت.
بخشى از خطبه بزرگ، احتجاج، ج 1: 135.
اللهم صل علي محمد وال محمد وعجل فرجهم واهلك اعدائهم
@lovelyquranandhadis
امام حسن عليه السلام🌷✨ :
لاتُعاجِلِ الذَّنبَ بِالعُقُوبَةِ واجْعَلْ بَينَهُما لِلاِعتِذارِ طَريقا ؛
امام حسن عليه السلام :
در مجازات خطا كار شتاب مكن و ميان خطا ومجازات، راهى براى عذرخواهى قرار ده .
بحار الأنوار ، ج 78 ، ص 113 .
@lovelyquranandhadis
🌹سلامعلیکم، ثواب تلاوت آیات امروز را هدیه میکنیم به ارواح طیبه شهدا و درگذشتگان بالاخص #شهید_مروج_نماز احمدعلی نیری
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍️ بررسی آیات دربرگیرنده سنت #استدراج در قرآن کریم
۱۴- سوره زخرف آیات ۳۳-۳۵
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠 وَلَوْلَآ أَنْ يَكُونَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً لَجَعَلْنَا لِمَنْ يَكْفُرُ بِالرَّحْمَٰنِ لِبُيُوتِهِمْ سُقُفًا مِنْ فِضَّةٍ وَمَعَارِجَ عَلَيْهَا يَظْهَرُونَ (٣٣) وَلِبُيُوتِهِمْ أَبْوَابًا وَسُرُرًا عَلَيْهَا يَتَّكِئُونَ (٣٤) وَزُخْرُفًا وَإِنْ كُلُّ ذَٰلِكَ لَمَّا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةُ عِنْدَ رَبِّكَ لِلْمُتَّقِينَ
🌿و اگر [بهرهمندی كفار از انواع نعمت های مادی و معیشت معمولی بسیاری از مؤمنان سبب] این نبود كه همه مردم [به خاطر ضعف ایمان و ناآگاه بودن به حقایق] بر محور كفر امتی واحد شوند، ما برای خانههای كافران به [خدای] رحمان سقفهایی از نقره قرار میدادیم و نردبان هایی كه با آن بر بالای خانهها برآیند. و برای خانههایشان [نیز] درها و تختهایی [از نقره میساختیم] كه بر آن تكیه زنند، و [برای خانهها و زندگی آنان] زر و زیور [قرار میدادیم]، ولی همه اینها جز كالای اندك زندگی دنیا [و امور از دست رفتنی] نیست، و آخرت نزد پروردگارت برای پرهیزكاران است.
✅نكتهها:
زرق و برق دنیا به قدری بیارزش است كه خداوند در این آیه میفرماید: ما حاضریم دنیا را در حد وفور به كفّار بدهیم ولی چون عقل مردم در چشم آنهاست، اگر به كفّار بدهیم همه به سوی كفر گرایش پیدا میكنند.
نه فقط همسان بودن همهی انسانها در مسائل اقتصادی و معیشتی مورد ارادهی خداوند نیست، بلكه در مسائل اعتقادی هم نباید امور به سمتی برود كه حقّ انتخاب از افراد گرفته و گمان كنیم اگر همهی مردم جهان یك فكر و یك عقیده شوند، به مطلوب رسیدهایم.
❇️پیامها:
۱- امّت واحدهای ارزش دارد كه بر اساس ایمان باشد نه كفر. «لَوْ لا أَنْ یَكُونَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً»
۲- ثروت، نشانهی عزّت در نزد خداوند نیست. «لَجَعَلْنا لِمَنْ یَكْفُرُ بِالرَّحْمنِ لِبُیُوتِهِمْ سُقُفاً مِنْ فِضَّةٍ»
۳-در دید كفّار ارزش به زینت و زیور و در دید متّقین، ارزش به سعادت اخروی است. وَ لِبُیُوتِهِمْ أَبْواباً ... وَ الْآخِرَةُ عِنْدَ رَبِّكَ لِلْمُتَّقِینَ
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
@lovelyquranandhadis
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷سلامعلیکم، ثواب تلاوت آیه امروز را هدیه میکنیم به ارواح طیبه شهدا و درگذشتگان بالاخص شهید آیت الله محمد مفتح
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍️ بررسی آیه #وحدت در قرآن کریم
سوره آل عمران آیه ۱۰۳- قسمت اول
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠 وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَآءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِٓ إِخْوَانًا وَكُنْتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْهَا كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ
🌿و همگی به ریسمان خدا [= قرآن و اسلام، و هرگونه وسیله وحدت]، چنگ زنید، و پراكنده نشوید! و نعمت (بزرگِ) خدا را بر خود، به یاد آرید كه چگونه دشمن یكدیگر بودید، و او میان دلهای شما، الفت ایجاد كرد، و به بركتِ نعمتِ او، برادر شدید! و شما بر لبِ حفرهای از آتش بودید، خدا شما را از آن نجات داد؛ این چنین، خداوند آیات خود را برای شما آشكار میسازد؛ شاید پذیرای هدایت شوید
✅نكتهها
ایجاد الفت میان دلها تنها به دست خداست. قرآن خطاب به پیامبر میفرماید: «لَوْ أَنْفَقْتَ ما فِی الْأَرْضِ جَمِیعاً ما أَلَّفْتَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ» اگر همهی سرمایههای زمین را خرج كنی نمیتوانی بدون خواست او بین دلها ایجاد الفت نمایی
🔰تفرقه، در ردیف عذابها و مجازاتهای الهی است. همچنین در اسلام دروغ گفتن برای ایجاد وحدت، جایز و راست گفتنِ تفرقهانگیز، حرام است
به بهانه فرارسیدن ۲۷ آذرماه،سالروز وحدت حوزه ودانشگاه
@lovelyquranandhadis
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷سلامعلیکم، ثواب تلاوت آیه امروز را هدیه میکنیم به ارواح طیبه شهدا و درگذشتگان بالاخص شهید غلاممحمد نیکعیش
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍️ بررسی آیه #وحدت در قرآن کریم
سوره آل عمران آیه ۱۰۳- قسمت دوم
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠 وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَآءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِٓ إِخْوَانًا وَكُنْتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْهَا كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ
❇️پیامها:
۱- وحدت و دوری از تفرقه، یك وظیفهی الهی است. «وَ اعْتَصِمُوا»
۲- محور وحدت باید دین خدا باشد، نه نژاد، زبان، ملّیت و .... «بِحَبْلِ اللَّهِ»
۳- از بركات و خدمات اسلام غافل نشوید. «إِذْ كُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِكُمْ»
۴- وحدت، عامل اخوّت است. «فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْواناً»
۵- تفرقه و عدوات، پرتگاه و گودال آتش است. «شَفا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ»
۶- یادآوری نعمتهای الهی عامل عشق و زمینهساز هدایت است. «وَ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ ... لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ»
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
🎥ای که چو من هزارها داری
آسمانی پر از دعا داری
دستهایم دخیلتان هستند
بس که دست گره گشا داری
#چهارشنبه_های_امام_رضایی
@lovelyquranandhadis
🌷سلامعلیکم، ثواب تلاوت آیه امروز را هدیه میکنیم به ارواح طیبه شهدا و درگذشتگان بالاخص شهید غلامحسین رضوی و مرحوم سید علاءالدین میرمحمدصادقی
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍️ بررسی آیات دربرگیرنده #وحدت در قرآن کریم
۲- سوره بقره آیه ۲۱۳- قسمت اول
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ وَأَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ وَمَا اخْتَلَفَ فِيهِ إِلَّا الَّذِينَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ مَا جَآءَتْهُمُ الْبَيِّنَاتُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ فَهَدَى اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَاللَّهُ يَهْدِي مَنْ يَشَآءُ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ
🌿مردم (در آغاز) یك دسته بودند؛ (و تضادی در میان آنها وجود نداشت. بتدریج جوامع و طبقات پدید آمد و اختلافات و تضادهایی در میان آنها پیدا شد، در این حال) خداوند، پیامبران را برانگیخت؛ تا مردم را بشارت و بیم دهند و كتاب آسمانی، كه به سوی حق دعوت میكرد، با آنها نازل نمود؛ تا در میان مردم، در آنچه اختلاف داشتند، داوری كند. (افراد باایمان، در آن اختلاف نكردند؛) تنها (گروهی از) كسانی كه كتاب را دریافت داشته بودند، و نشانههای روشن به آنها رسیده بود، به خاطر انحراف از حق و ستمگری، در آن اختلاف كردند. خداوند، آنهایی را كه ایمان آورده بودند، به حقیقت آنچه مورد اختلاف بود، به فرمان خودش، رهبری نمود. (امّا افراد بیایمان، همچنان در گمراهی و اختلاف، باقی ماندند.) و خدا، هر كس را بخواهد، به راه راست هدایت میكند.
✅نكتهها:
آنچه از این آیه استفاده میشود این است كه مردم در ابتدا زندگی ساده و بسیطی داشتند، ولی كمكم در اثر كثرت افراد و ازدیاد سلیقهها، اختلافات و درگیریها پیش آمد. در برخی از روایات، این زمان به دوران قبل از حضرت نوح علیه السلام تطبیق شده كه در آن زمان، مردم زندگی ساده و محدودی داشته و در بیخبری به سر میبردند. سپس افراد بر سر بهرهگیری از منابع طبیعی و اینكه هركسی میخواست دیگری را به استخدام خود درآورده و از منافع او بهره ببرد، اختلاف كرده و جوامع و طبقات پیش آمد. لازمهی زندگی اجتماعی، وجود قانون محكم و عادلانهای است كه بتواند اختلافات را حل نماید، خداوند پیامبران را برای حل اختلافات و رفع درگیریها، مبعوث نمود و كتابهای آسمانی را نازل نمود، ولی گروهی آگاهانه و از سر لجاجت، در برابر انذار و تبشیر پیامبران مقاومت كرده و خود بوجود آورندهی اختلافات دیگری نیز شدند. امّا خداوند با لطف خویش افرادی كه مستعد و پذیرای هدایت بودند، هدایت نمود و آنهایی كه در اثر حسادت و یا ظلم مقابله میكردند، به حال خود رها كرد تا كیفر خود را ببینند.
✍ادامه دارد... .
@lovelyquranandhadis
امام باقر عليه السلام🌹✨ :
اِنَّ اللّه َ عَزَّوَجَلَّ جَعَلَ لِلشَّرِّ اَقْفالاً وَ جَعَلَ مَفاتيحَ تِلكَ الاَقْفالِ الشَّرابَوَالكَذِبُ شَرٌّ مِنَ الشَّرابِ؛
امام باقر عليه السلام :
به راستى كه خداوند عزوجل براى شر قفل هايى گذارد و كليد آن قفل ها را شراب قرارداد و دروغ از شراب بدتر است.
كافى، ج 2، ص 338، ح 3
@lovelyquranandhadis