الإمام الكاظم عليه السلام🌹🌷 :
نَحنُ فِي العِلمِ وَالشَّجاعَةِ سَواءٌ ، وفِي العَطايا عَلى قَدرِ ما نُؤمَرُ
امام كاظم عليه السلام :
ما همه در علم و شجاعت، يكسانيم ولى در بخشش، به اندازه اى هستيم كه مأموريم.
الكافي : 1 / 275 / 2 ، بصائر الدرجات : 480 / 3 كلاهما عن عليّ بن جعفر .
كانال حديث نور👇✨💫
@lovelyquranandhadis
امام رضا عليه السلام ❤️🌹:
اِعْلَمْ ـ يَرْحَمُكَ اللّه ُ ـ اَنَّ الرِّبا حَرامٌ سُحتٌ، مِنَ الكَبائِرِ وَ مِمّا قَدْ وَعَدَاللّه ُ عَلَيْهِ النّارَ فَنَعوذُ بِاللّه ِ مِنْها، وَهُوَ مُحَرَّمٌ عَلى لِسانِ كُلِّ نَبىٍّ وَفى كُلِّ كِتابٍ؛
امام رضا عليه السلام :
خدايت رحمت كند! بدان كه ربا حرام و از گناهان كبيره است و خداوند بر آن وعده آتش داده است پس پناه مى بريم به خدا از آتش. ربا را همه پيامبران و همه كتاب هاى آسمانى حرام كرده اند.
فقه الرضا، ح 256
كانال حديث نور👇✨💫
@lovelyquranandhadis
عنه عليه السلام :
الحَمدُ للّه ِِ الَّذي خَلَقَنا مِن نورِهِ بِيَدِهِ ، واصطَفانا مِن بَرِيَّتِهِ ، وجَعَلَنا اُمناءَهُ عَلى خَلقِهِ
امام جواد عليه السلام❤️🌺🌸 :
سپاس خدايى را كه ما را با دست خود از نور خويش آفريد و از ميان بندگانش ما را برگزيد و ما را معتمدان در ميان خلايقش قرار داد.
دلائل الإمامة : 384 / 342 عن محمّد بن إسماعيل عن الإمام العسكريّ عليه السلام ، المناقب لابن شهرآشوب : 4 / 387 مرسلاً .
كانال حديث نور👇✨💫
@lovelyquranandhadis
قالَ الإمامُ الهادى عليه السلام❤️🌹 :
اِنَّ الظّالِمَ الْحالِمَ يَكادُ اَنْ يُعْفى عَلى ظُلْمِهِ بِحِلْمِهِ وَإنَّ الْمُحِقَّ السَّفيهَ يَكادُ اَنْ يُطْفِى ءَ نُورَحَقِّهِ بِسَفَهِهِ.
امام هادى عليه السلام فرمود:
ظالم بردبار (خردمند) ممكن است كه با بردبارى خود مورد عفو و گذشت از ظلمش قرار گيرد، ولى حق دارِ نادان، ممكن است، به سبب سفاهتش نور حقش را خاموش كند.
تحف العقول، ص 772.
كانال حديث نور👇✨💫
@lovelyquranandhadis
امام حسن عسكرى عليه السلام ❤️🌷:
أقَلُّ النّاسِ راحَةً الحَقودُ؛
امام حسن عسكرى عليه السلام :
كينه ورز ، كم آسايش ترينِ مردم است.
تحف العقول
كانال حديث نور👇✨💫
@lovelyquranandhadis
امام مهدى عليه السلام در زيارت ناحيه مقدّسه :
لأَندُبَنَّكَ صَباحا و مَساءً و لأَبكِيَنَّ عَلَيكَ بَدَلَ الدُّمُوعِ دَما ؛
امام مهدى عليه السلام در زيارت ناحيه مقدّسه خطاب به جد غريب ومظلومش حسين عليه السلام🌷:
هر صبح و شام بر تو گريه و شيون مى كنم و در مصيبت تو به جاى اشك ، خون مى گريم .
. بحار الأنوار ، ج 101 ، ص 238 .
كانال حديث نور👇✨💫
@lovelyquranandhadis
عيسى عليه السلام ✨ـ في مَواعِظِهِ ـ
بِحَقٍّ أقولُ لَكُم : مَن لا يُنَقّي مِن زَرعِهِ الحَشيشَ يَكثُرُ فيهِ حَتّى يَغمُرَهُ فَيُفسِدَهُ ، وكَذلِكَ مَن لا يُخرِجُ مِن قَلبِهِ حُبَّ الدُّنيا يَغمُرُهُ حَتّى لا يَجِدَ لِحُبِّ الآخِرَةِ طَعما .
عيسى عليه السلام ـ در اندرزهايش ـ
به حق به شما مى گويم: هر كه زراعتش را از علف هاى هرز پاك نكند ، علف هايش بسيار مى گردد ، چندان كه همه زراعت را فرا مى گيرد و تباهش مى كند. همچنين كسى كه دنيادوستى را از دلش بيرون نكند ، همه دلش را فرا مى گيرد تا جايى كه ديگر مزه آخرت دوستى را نچشد.
تحف العقول : ص 509 ، بحار الأنوار : ج 14 ص 312 ح 17 .
كانال حديث نور👇✨💫
@lovelyquranandhadis
️▪️أَلسَّلامُ عَلى مَنِ افْتَـخَرَ بِهِ جَبْرَئیلُ، أَلسَّلامُ عَلى مَنْ ناغاهُ فِی الْمَهْدِ میکآئیلُ...
سلام بر آن کسى که جبرئیل به او مباهات مى نمود، سلام بر آن کسى که میکائیل در گهواره با او تکلّم مى نمود.
📚فرازی از #زیارت_ناحیه_مقدسه
🌷سلام علیکم؛ ثواب تلاوت آیه امروز را هدیه میکنیم به ارواح طیبه شهدا و درگذشتگان بالاخص شهید حسن رکنی
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
💠شبهه: آیا سوره تکاثر، دلالت بر منع #زیارت_قبور دارد؟
در آیات ابتدایی سوره تکاثر، سخن از زیارت قبور شده که مضمون آن مذمت است.
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالرَّحمنِالرَّحیمْ❁┄•
أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُرُ (١)حَتَّىٰ زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ
🌿 مباهات و افتخار بر یكدیگر [به ثروت و كثرت نفرات] شما را [از پرداختن به تكالیف دینی و یاد آخرت] بازداشت؛ (۱) تا جایی كه گورها را دیدار كردید [و به تعداد مردگان هم به یكدیگر مباهات و افتخار نمودید!]
❇️با توجه به مضمون سوره و روایات شأن نزول و کتب تفسیر و سیره پیامبر (ص) به دست میآید که در این سوره منعی بر زیارت قبور وجود ندارد.
✍در کتب تفسیری، دو معنا برای« زُرْتُمُ الْمَقابِرَ» شده است:
۱. مقصود، سراغ قبور مردگان رفتن به خاطر فخرفروشی بر یکدیگر ـ برای نشان دادن کثرت جمعیت قبیله خود ـ باشد.
در این صورت مقصود آیه، این است که:
افزونطلبى (و تفاخر)، شما را به خود مشغول داشته (و از خدا غافل نموده) است تا آنجا که به دیدار قبرها رفتید (و قبور مردگان خود را برشمردید و به آن افتخار کردید).
🔰مفسران معتقدند که این سوره درباره قبایلى نازل شد که بر یکدیگر تفاخر مىکردند، و با کثرت نفرات و جمعیت یا اموال و ثروت خود، بر آنها مباهات مىنمودند، تا آنجا که براى بالا بردن آمار نفرات قبیله مردگان هر قبیله را مىشمردند.
🔰این تفسیر را خطبه ۲۲۱ نهجالبلاغه تأیید میکند. حضرت امیر(علیه السلام) فرمودند: شگفتا چه مقصد بسیار دورى و چه زیارت کنندگان بی خبرى و چه کار دشوار و مرگبارى! پنداشتند که جاى مردگان خالى است، آنها که سخت مایه عبرتند، و از دور با یاد گذشتگان، فخر مىفروشند. آیا به گورهاى پدران خویش مىنازند؟ و یا به تعداد فراوانى که در کام مرگ فرو رفتهاند؟ آیا خواهان بازگشت اجسادى هستند که پوسیده شده؟ و حرکاتشان به سکون تبدیل گشته؟ آنها مایه عبرت باشند سزاوارتر است تا تفاخر.
✍بیشتر مفسران این معنا را بر معنای دوم ترجیح دادهاند.
۲. زیارت مقابر، کنایه از زمان فرا رسیدن مرگ و داخل شدن در قبر باشد؛
پس معنای آیه چنین میشود:
«تکاثر و تفاخر، آن چنان آنها را به خود مشغول داشته که تا لحظه ورود در قبر نیز ادامه دارد.»
مؤید این مطلب روایتی از ابن عباس است که رسول خدا «أَلْهاكُمُ التَّکاثُرُ» را تلاوت کردند و فرمودند:
«تکاثر این است که اموال را بدون حق، جمع کنند و آن را از رساندن به مستحق و مصرف در راه حق باز دارند و در گنجینه ها بیندوزند. «حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقابِرَ» تا این که به قبرهای خود درآیید.»
📚تفسیر نمونه، ج۲۷، ص۲۶۷-۲۶۵.
@lovelyquranandhadis
🌹رسول خدا(صلی الله علیه و آله):
🌷خدا درقیامت به ۳گروه نظر نمیکند، گناهانشان رانمی بخشد و به شدت آنان را عذاب میکند...
یکی از این سه
انسانیست که با دیگران محبت آمیز برخورد کند درحالیکه قلبش پر ازفریب است .
كانال حديث نور👇✨💫
@lovelyquranandhadis
امام على عليه السلام🌹✨ :
البِشرُ إسداءُ الصَّنيعَةِ بِغَيرِ مَؤونَةٍ ؛
امام على عليه السلام :
خوش رويى احسانى است بى هزينه .
. غررالحكم و دررالكلم ، ح 1503 .
كانال حديث نور👇✨💫
@lovelyquranandhadis
حضرت فاطمه عليها السلام 🌹🌺🌸✨:
إلزَم رِجلَها ؛ فَإنَّ الجَنَّةَ تَحتَ أقدامِها ؛
حضرت فاطمه عليها السلام :
در خدمت مادر باش ؛ زيرا بهشت زير قدم هاى مادران است .
. كنزالعمّال ، ح 45443 .
كانال حديث نور👇✨💫
@lovelyquranandhadis
الإمام الحسن عليه السلام 🌹✨:
الزَّهادَةُ فِي الدُّنيا هِيَ الغَنيمَةُ البارِدَةُ .
امام حسن عليه السلام :
زهد به دنيا، غنيمتى باد آورده است. غنيمة الباردة: غنيمتى است كه بدون جنگ به دست آيد [فطر المحيط] أقرب الموارد.
المعجم الكبير : ج 3 ص 69 ح 2688 ، تاريخ دمشق : ج 13 ص 256 كلاهما عن الحارث الأعور ، كنز العمّال : ج 16 ص 215 ح 44237 ؛ العدد القويّة : ص 53 ح 64 .
كانال حديث نور👇✨💫
@lovelyquranandhadis