eitaa logo
سبک زندگی اسلامی
110 دنبال‌کننده
64 عکس
83 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ ✴️ تکبر! 👤 از حفص بن غیاث نقل شده است که امام صادق(ع) فرمود: ◀️ هر که بر این باور باشد که از دیگران برتر است، او در شمار مستکبران است. گفتم: اگر گنهکاری را ببیند و به سبب بی گناهی و پاک دامنی خود، خویشتن را از او برتر بداند، چه؟ امام فرمود: هیهات، هیهات! چه بسا که او آمرزیده شود؛ اما تو را برای حسابرسی نگه دارند. مگر داستان جادوگران موسی را نخوانده ای؟ 📚 الکافی، ج8، ص128.
❗️اعتقاد و نوع نگاه ما به خدا و توحید، در نگاه ما به علوم انسانی هم نقش دارد. ما خدا را چگونه می‌بینیم؟ نگاه ما به خالقیت الهی، ربوبیت الهی و هدایت الهی چگونه است؟ ❕انتخاب ما، تحلیل ما، تفسیر ما، نگاه ما به خالقیت، ربوبیت و هدایت الهی به صورت کاملاً مستقیم، به نوع رویکرد ما به قرآن و روایات در تولید علوم انسانی و در نوع نگاه ما به تولیداتی که از طرف دیگرانی به ما رسیده که کاری به قرآن و روایات ندارند، اثر دارد. ❗️بنده اعتقاد دارم کسانی که اعتماد حداکثری به داده‌های علوم غربی دارند و تلاش می‌کنند که آن داده‌ها را منطبق بر داده‌های قرآنی و روایی کنند، در این مسئله و این سه صفت الهی تأمل و دقت نداشته‌اند، یا اگر تأمل و دقت داشته‌‌اند، با یک پیش‌فرض‌هایی بوده که نتیجه را از قبل مشخص کرده است. 📝 حجت الاسلام والمسلمین عباسی ولدی
❗️ما مواجهیم با خالقیتی که هم خلقت جسمانی و هم خلقت روحانی و هم خلقت همه‌ی عالم را منصوب می‌کند به یک وجود متعالی و برتر به نام الله. ❕در این خالقیت، علم به مخلوق، علم به صفات مخلوق، علم به آن چیزی که باعث انحراف مخلوق می‌شود، علم به اقتضائات روحی و معنوی این مخلوق، همه در نزد خالق است و کسی غیر از خالق هم نمی‌تواند این قدر به مخلوق اشراف داشته باشد. ❗️پس چگونه می‌توان در علوم انسانی از داده‌های علمی کسانی استفاده کرد که نه اشرافی نسبت به انسان دارند و نه اعتقادی به خدا و صفت خالقیت خدا و علم خدا به مخلوقاتش؟ 📝 حجت الاسلام والمسلمین عباسی ولدی
17.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عوامل‌موثر در استفاده‌زیاد از رسانه قسمت پنجم حجت الاسلام و المسلمین تراشیون
❗️نتایج و ابعاد توحید بسیار وسیع‌تر از چیزی است که ما تا به حال خوانده‌ایم. یکی از ابعاد اصلی توحید این است: ❕همان کسی که خلق می‌کند، تدبیر هم می‌کند، هدایت هم می‌کند، تشریع هم می‌کند. ❗️اگر مدبر و خالق دو تا شدند، توحید ما به مشکل برمی‌خورد. خالق، رب، هادی و شارع، همه‌ی این ها یک نفر است، هر کجا بین اینها فرق قائل شدیم، یعنی خالق کسی شد و هادی کس دیگری ، خالق کسی شد و مدبر کس دیگری، در دامن شرک افتاده‌ایم. 📝 حجت الاسلام والمسلمین عباسی ولدی
❓❓پرسش شما❓❓ 🔹🔹‌من بچّه دوست دارم؛ امّا هنوز من و شوهرم نقص داریم من ۲۸ سالمه و هر بار که راجع به فرزندآوری می‌شنوم، شوق و انگیزۀ وافری برا مادرشدن پیدا می‌کنم؛ ولی از بچّه‌دار شدن می‌ترسم؛ آخه هنوز من و شوهرم خیلی نقص اخلاقی داریم که باعث می‌شه بچّه، خوب تربیت نشه.🔹🔹 پاسخ: 🔴‌‌ تأثیر غیر قابل انکار اخلاق پدر و مادر تو فرزند از نگاه دین⬅️ ♻️ این که اخلاق پدر و مادر، می‌تونه تو روحیات فرزند اثر بذاره، از نگاه معارف دینی، مورد تأیید هست. به طور حتم، کسی که به فرزند صالح فکر می‌کنه، باید قبل از ازدواج و بچّه‌دار شدن خودش رو تربیت کنه. ✅ خودسازی پدر و مادر قبل از تولد فرزند رو باید تو دو بُعد، بررسی کرد: 1⃣‌ این که انسان، تلاش کنه صفات زشت رو از خودش دور کنه. 2⃣ این که از نظر اخلاقی خودش رو به آستانه‌ای از تحمّل برسونه که بتونه سختی‌های تربیت فرزند رو تحمّل کنه. 📌خودسازی تو بُعد اوّل، حدّاقلی داره که قابل چشم‌پوشی نیست ⬅️خودسازی اقتصادی 🧮 انسان باید قبل از انعقاد نطفۀ فرزندش، مال خودش رو پاک کنه تا خدای نکرده، نطفۀ فرزند و غذایی که مادر تو بارداری و شیردهی استفاده می‌کنه، از مال حرام نباشه. 🌀حدّاقل‌های دیگه رو تو یه کلام می‌شه جمع کرد، دغدغۀ انجام دادن واجبات و ترک محرّمات. 📛 اگر هم مقصود از خودسازی اینه که ما به مقام عرفا برسیم و بعد بچّه‌دار بشیم، این رو نه عقل می‌پذیره و نه شرع، تأیید می‌کنه.👌 📝 حجت الاسلام والمسلمین عباسی ولدی
✴️ دروغ... 👤 امام باقر (ع) می‌فرماید: ◀️ خداوند برای شر، قفل هایی قرار داده و برای این قفل ها، کلیدهایی. کلید همه قفل ها، شراب است؛ اما دروغ، از شراب بدتر است. 📚 الکافی،ج2،ص339.
❗️عده‌ای می‌گویند مفاهیم انتزاعی برای بچه‌ها تا هفت، هشت سالگی قابل درک نیست، پس نباید از خدا برای آنها حرف زد؛ نباید از بهشت و جهنم برایشان حرف زد؛ نباید از شخصیت ماورایی اهل بیت علیهم السلام برایشان حرف زد. ❕می‌گویند فقط درباره‌ی مفاهیمی حرف بزنید که ما به ازای خارجی داشته باشد، چون ذهن بچه‌ها کشش حرف‌های انتزاعی را ندارد! ❓سؤال اینجاست که به چه دلیلی این حرف را می‌زنند؟ براساس تجربه؟ کدام تجربه؟! چه کسی گفته این تجربه حجیت دارد؟ ❗️طبق روایات ما، اولین چیزی که باید در مفاهیم دینی به بچه‌ها یاد بدهیم، "لا إله إلا الله" است، که یک مفهوم انتزاعی است. مگر می‌شود تا هشت سالگی از این مفاهیم حرفی نزد، بعد برای دخترمان در نه سالگی جشن بندگی بگیریم؟ یعنی هنوز شخصیت اهل بیت علیهم السلام را نشناخته، هنوز با مفاهیم مبدأ و معاد غریبه است، بعد از او بخواهیم در سن نه سالگی شروع به انجام وظایف بندگی کند! ❓سوال اصلی اینجاست، دلیل شما برای قضاوت درباره‌ی مفاهیم انتزاعی و سن آموزش مفاهیم انتزاعی به بچه‌ها چیست؟ 📝حجت الاسلام والمسلمین عباسی ولدی
آیت الله جوادی آملی حفظه الله: انس می‌گوید كسی آمده حضور مبارك پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)، عرض كرد من در قلبم حيات و فروغ و نوری احساس نمی‌کنم، از عبادت لذت نمی‌برم و خلاصه دل‌مرده‌ام، فرمود:زيارت قبور [و ياد قيامت] خيلی كمك می‌کند.[۱] اين كارهايی كه متأسفانه در بين ما كم است اينها خيلی انسان را زنده نگه می‌دارد. آن گاه می‌داند چيزی كه بايد به دست بياورد در دست مردم نيست و چيزی كه در دست مردم است تحصيل آن هدف نيست. [۱]ارشادالقلوب ص۱۲
🏴 يا أَبا جَعْفَرٍ، يَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ، أَيُّهَا الْباقِرُ، يَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ، يَا حُجَّةَ اللّٰهِ عَلىٰ خَلْقِهِ، يَا سَيِّدَنا وَمَوْلانا إِنَّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ إِلَى اللّٰهِ وَقَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَيْ حَاجَاتِنا، يَا وَجِيهاً عِنْدَ اللّٰهِ اشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّٰهِ ◾️شهادت پنجمین پیشوای شیعیان، حضرت امام محمد باقر علیه السلام تسلیت باد.
✴️ سخن‌چینی... 👤 حضرت رسول (ص) می‌فرماید: ◀️ ای ابوذر! قتات، وارد بهشت نمیشود. پرسیده شد: قتات کیست؟ فرمودند: سخن چین. ای ابوذر! سخن چین، از عذاب خدا راحت نخواهد شد. 📚 مکارم الاخلاق، ص470.