eitaa logo
بازگشت || محمدامین رضایی
2.3هزار دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
616 ویدیو
66 فایل
طلبه درس خارج،دانشجوی سیاستگذاری دوست دار فقه،عدالت وکتاب #اندیشه_متفکران_انقلاب #آرمان_های۵۷ #نقد_سرمایه_داری سوال،انتقاد،پیشنهاد: @R_m_am ♦️اینستاگرام:instagram.com/M_amin_rezai1 ♦️تویتر twitter.com/m_amin_rezai ویراستی virasty.com/m_amin_rezai
مشاهده در ایتا
دانلود
☑️ در فراق او که به ما گفتگو آموخت. eitaa.com/m_amin_rezai/3113
بازگشت || محمدامین رضایی
☑️ در فراق او که به ما گفتگو آموخت. eitaa.com/m_amin_rezai/3113
▪️در فراق او که به ما گفتگو آموخت! ☑️ جنازه اش را که دور ضریح طواف دادیم به یکی از دوستانش گفتم شیخ مسعود امام حسین را خیلی دوست داشت بزاریم وسط صحن روضه ای بخونیم؛ بارون میومد شب جمعه ای گفت: همین دم ضریح میگذاریم به یکی از طلبه ها گفتم حاج آقا یه سلام و روضه مختصر بخونید نگاه کرد به جنازه گفت جقدر نهیف شده! شروع کرد از کربلا و تشنگی اباعبدالله، بارون شروع شد. دقت کردم دیدم چقدر آب رفته، نصف تابوت خالی بود... شیخ مسعود دیانی حیف بود توی چهل سالگی، تازه شروع بعثت و پیامبری ش شروع شده بود. ☑️ باورم نمیشد کنار جنازه اش گریه میکنم؛ واقعش ما هیچ وقت از نزدیک همدیگر را ندیدیم؛ ارتباط ما مجازی بود مریضی های مستمرش موجب شد مزاحمش نشوم، یک دفعه که قرار بود حضوری برویم کنسل شد. گاه گاهی حالش را مجازی میگرفتم؛ میگفتم کتابخانه حرمم هر وقت خواستی بگو تصویری تماس بگیرم فقط التماس دعا داشت. از آن دفعه که نوشت هر کس یادم میکند از مریضیم میپرسد و برای گفتگو نمی آید دیگر خجالت کشیدم چیزی بگویم و بنویسم. این ها همه کنار جنازه او در ذهنم مرور میشد. من امشب فهمیدم از دست دادن یک برادر فکری کمتر از یک برادر خونی نیست! اگر چه دیدار ما در نشئه دنیا محقق نشد و موکول شد به آن دنیا اما او هیچ وقت فراموش نخواهد شد. ☑️نفر بعدی هم مختصر روضه خواند آن هم از تشنگی؛ بعدا آمدم خانه سرچ کردم دیدم آنهائی که شیمی درمانی میکنند آب خوردنشان خاص میشود، هر آبی را نمیتوانند بخورند و...سلام بر لب تشنه ات یا حسین ع؛ جنازه را برداشتیم تا دم آمبولانس، به یکی از اهالی رسانه گفتم خیلی طول میکشد یک برنامه ماندگار شکل بگیرد؛ سوره یک تجربه ناب از یک کار گفتمانی-رسانه ای در تاریخ شیعه و یک قاب ماندگار شد. جنازه را گذاشتند و درب را بستند نوشته شده بود صلی الله علیک یا فاطمه الزهرا س. مرحوم حجت الاسلام مسعود دیانی بهمن ۱۳۶۰- اسفند ۱۴۰۱، به قول او همین! ▪️پ.ن: میشد برای او که صاحب اندیشه بود؛ پیرامون نوع نگاه و اندیشه هایش بنویسم به یکی هم پیشنهاد دادم در این باره جلسه ای بگیریم اما نمیدانم چه شد که ترجیح دادم برایش دلی بنویسم. فاتحه ای بخوانید. دیدار به قیامت برادر نادیده ام... ✍ @m_amin_rezai
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
دکتر علی شریعتی: خودم دیدم بازار برده‌فروشی در آفریقا نیست بلکه در کمبریج است. در دانشگاه هاروارد است. در دانشگاه سوربون است. آن هم نه عمله و کنیز بلکه بزرگترین نبوغهای بشری. سرمایه‌دارها می‌آیند جلوی کلاس شاگرد اولها، شاگرد دومها و شاگرد سومها را می‌گیرند و حراج می‌کنند این می‌گوید من ده هزارتومان می‌دهم آن می‌گوید ما ۱۵هزار تومان می‌دهیم یک اتومبیل هم می‌دهیم یکی دیگر می‌گوید راننده هم می‌دهیم یکی دیگر می‌گوید یک سکرتر هم می‌دهیم و بالاخره آن کسی که پول بیشتری می‌دهد به مزایده این آقای نابغه را بر می‌دارد به کارخانه‌اش می‌برد و می‌گوید همین جا بایست و هر چه به تو گفتم بساز او می‌گوید چشم پس فرق برده‌ی جدید و برده‌ی قدیم این است که برده‌ی قدیم اربابش را انتخاب نمی‌کرد ولی برده جدید خودش اربابش را انتخاب می‌کند ...اگر علم به فروش سرمایه‌داری نرود فقط به درد سخنرانی می‌خورد این قرن قرن ازدواج علم و پول است این دو همیشه در تاریخ ضد هم بودند حالا ازدواج کرده‌اند و فرزند نامشروع آنها ماشین است مسلما وقتی علم با پول ازدواج کرد معلوم می‌شود کدام آقاست کدام عیال. کتاب نیازهای انسان امروز صفحه ۹ 🆔 @DrSaeedi
✔️دنیا هیچ وقت اینقدر برایم بی اعتبار نبوده؛ نه اینکه چیزی از این دنیا نصیب ما شده باشد که تا حالا اعتبار داشته؛ از اول هم همین بود.ظاهرا فقر برای ما طلبه های عرض لازم است شاید هم ذاتی! حالا فقط بی اعتباری دنیا عیان تر شده است. اگر نبود اینکه تعهد گرفته شده از اهل علم که صدای مظلوم باشند و مقابل ظالم همین پنجره های مجازی را هم می بستم و سکوت کامل اختیار میکردم. حالا که همه ما مردم طبقات پایین داریم فقیرتر میشویم و رویاهای کوچک ما هر روز دست نیافتنی تر میشود؛ اگر واقع بین بخواهم سخن بگویم سال ۱۴۰۲ هم برای ما روزگار بهتری هم نخواهد بود خروجی سیاست ها این است که هر روز فقیرها فقیرتر و دارایان داراتر میشوند. ✔️مسکن و خودرو که از لوازم اولیه زندگی است برای طبقات پایین دست نیافتنی تر میشود در این روزگار و در این روزها واقعش من دیگر به هیچ چیز دل نبستم و در مسیر آن قدمی بر نمیدارم. حالا هم هیچ دلخوشی ندارم مشغولم به همین درس های طلبگی و کتابهایم؛ میگویند از اینها هم چیزی در نمی آید واقعش از غیر اینها مگر در می آید هر کس باید در گوشه ای از جهان با چیزی خوش باشد. در این روزها که همه چیز رنگ مادی دارد بی خیال همه چیز شدم بی نسبت با همه معادلات بنا دارم اگر توفیق شد رمضان را نجف باشم برای درس و بحث؛ سو تفاهم نشود چون در ماه رمضان اسکان و غذای رایگان فراهم است و الا همین هم نمیشد. ✔️من فعلا به چنین اموری در عالم طلبگی ام دل بستم اگر چه میدانم روزگار سختی برای ماست؛ روحانیت هیچ وقت اینقدر در موقعیت شکننده نبوده؛ همه چیز دارد به اسم ما تمام میشود در حالی که جز یک اقلیت هیچ چیز دست ما نیست...باور این اما برای بعضی سخت است؛ به آنها هم حق میدهم...بیخیال. همتم را جمع کرده ام که درس هایم را کامل کنم؛ البته این همه حوادث حال بد کن اجازه دهد. علم ذهن فارغ میخواهد و تمرکز لازم که گم شده این روزهاست. زندگی هم دارد سخت میگیرد اما من خیلی بلد نیستم سخت بگیرم خودم را در جریان قرار میدهم لذا فعلا جلو میروم تا ببینیم کی این قطار به پایان خواهد رسید و تمام. 🔻در میان یادداشت های موضوعی گاهی روزمرگی هایم که طبیعتا طعم آشفتگی و بی قراری دارد را با عنوان هم اینجا مکتوب میکنم اگر وقت تان را میگیرد نخوانید؛ امتحان کردم من نمیتوانم ننویسم، البته خیلی هم گفتند برای ما مفید بوده شاید بیش از سایر نوشته ها؛ بی قرار و برقرار باشید. ✍ @m_amin_rezai
🔹رهبرانقلاب در پیامی خطاب به ملت‌های اسپانیولی‌زبان:چه نیکوست که بایکدیگربیشتر آشنا شویم و هم‌افزائی کنیم. eitaa.com/khamenei_ir/16772 🔻رهبری همه ملت ایران را عدالتخواه می نامند.درچند سال اخیر بعضی به اسم ولایت مداری چطور از پایان سخن گفتند.چپ وراست علیه آن نوشتند تا کسی حتی جرئت نکندبگوید من عدالتخواهم! eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
🔸حلقه مطالعاتی افق اندیشه جوان مسلمان برگزار می‌کند. [ ارائه کتاب عدل الهی شهید مطهری در ماه مبارک رمضان ] 🎙ارائه: حجت‌الاسلام محمدامین رضایی 🔻جلسات به صورت مجازی برگزار خواهد شد. 👈برای ثبت‌نام به آیدی @Of_andisheh درایتا و تلگرام پیام دهید @m_amin_rezai
♦️افراد به جای موسسات! 🔸ما در حال مرگ بسیاری از سازمان ها و موسسات رسمی هستیم. بزرگترین مزیت مجموعه ها ساختمان و امکانات مادی آنهاست که کرونا و بسط فعالیت مجازی ضربه جدی به این مزیت زد. امروز ما با اشخاص طرفیم، در فضای رسانه ای با "انسان رسانه ها". به وضوح داریم می بینیم سازمان های عریض طویل با مخارج عجیب بخاطر حقوق کارمندها و مخارج ساختمان و...اثر بخشی آنها بعضا از یک فرد کمتر است! 🔹یکی از دوستان در جمعی میگفت من از سمت مجموعه مان یک پوستر زدم برای یک کلاس وقتی بررسی کردم تمام ثبت نام کنندگان از اعضای کانال شخصی من بودند! عملا مجموعه ما با آن ساختمان و.. هیچ عایدی نداشت! این یک مثال است و الا این بحث موید زیاد دارد البته منکر این نیستم در این زمینه نیاز به یک کار آماری و آینده پژوهشی داریم. تا این لحظه این دریافت من از میدان و پیشبینی من برای آینده است. درباره مرگ دانشگاه هم میشود این مساله را از زوایه ای دیگر طرح کرد. 🔸به گمان من اگر در جبهه انقلاب عقلانیتی باشد یکی از اقدامات جدی آن باید سرمایه گزاری روی آدم ها به جای بسط و گسترش مجموعه ها و موسسات باشد. این به معنای نفی کار تیمی و تشکیلاتی و... نیست اما امروز کاملا روشن شده چطور یک فرد با یک صدم مخارج کار ده ها مجموعه را انجام میدهد. اگر در یک اقدام راهبردی در حوزه و سایر بخش ها بخشی از بودجه ها و امکانات خرج افراد شود بجای مجموعه ها با همه ریسکی که دارد بدون شک عایدی آن برای کشور بسیار بیشتر خواهد بود. در این زمینه مثال بسیار است که بخاطر حاشیه رفتن اصل مطلب از آن صرف نظر میکنم. ✍️ @m_amin_rezai
هدایت شده از محسن قنبریان
ولایت طرفین مردان و زنان جامعه.MP3
33.74M
🎧 فایل صوتی کامل کرسی علمی_ترویجی: 🔶 ولایت طرفینی مردان و زنان جامعه 🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام‌ محسن قنبریان 🎙ناقد: حجت الاسلام محمدحسین رضازاده 🎙دبیر علمی: حجت الاسلام مهدی رهنما 📅زمان: دوشنبه 22 اسفند ماه ۱۴۰۱ / مدرسه تخصصی فقه امام کاظم (ع) • ارائه: - معنای لغوی و اصطلاحی ولایت/ تقسیم ولایت (یکطرفه: بالتولیه و بغیر التولیه/ دو طرفه) - چیستی و امکان ولایت طرفینیِ عمومی - دلیل و اثبات این ولایت (ولایت بودن/ همگانی بودن/ طرفینی بودن/ شامل زنان بودن) - و... • نقد: - ارائه و کبرای بحث مورد نقد ناقد محترم قرار نگرفت! و از موضع "اصل بر ترجیح خانه نشینی زنان" ، به مباحث حضور اجتماعی زن و بخصوص مطالب حجت الاسلام قنبریان در برنامه جهان آرا نقدهایی وارد شد... • چالش: - گلایه ارائه کننده از اینکه که چرا موضوع نشست و ارائه مورد نقد واقع نشد یا اینکه چرا این مجال علمی از اول برای همان موضوع حضور اجتماعی زن اختصاص نیافت و غافلگیرانه بدان سو برده شد؟! - پاسخ به اشکالات ناقد از سوی ارائه کننده... - مشارکت برخی فضلای حاضر در نشست در اشکال و جوابها... * مطالب مرتبط: - جزوه "از موءوده تا محرره" - فایل کامل صوتی برنامه جهان آرا ☑️ @m_ghanbarian
بازگشت || محمدامین رضایی
🎧 فایل صوتی کامل کرسی علمی_ترویجی: 🔶 ولایت طرفینی مردان و زنان جامعه 🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام‌ مح
روزهای آخر سال خیلی درگیرم؛ ان شاءالله به شرط حیات حاشیه ای بر این نشست بسیار مهم خواهم نوشت و اینجا منتشر خواهم کرد. به همه دوستان جبهه انقلاب به ویژه طلاب عزیز پیشنهاد میکنم این صوت را گوش کنید. @m_amin_rezai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸در بودجه۱۴۰۲ پیشنهاد دولت برای سقف حقوقی کارمندان که معمولا شامل بخشی از مسئولین دولتی و...میشود ۶۰ میلیون تومان بود!بنا بر همان قاعده "حداکثر۷ برابری نسبت کف به سقف حقوق" که معلوم نیست بر اساس چه پشتوانه فقهی-دینی مبنای حقوق دستمزد ما قرار گرفته است!( سیر تاریخی حقوق و دستمزد را اینجا بخوانید) در نهایت مجلس با اصلاحیه ۵۵ م را تصویب کرد.[کف حقوق هم ۸م!) 🔹دولت و مجلس به پیشنهاد عادلانه سازی پلکانی شدن حقوق تن ندادند و افزایش حقوق کارمندان در همه رده ها ۲۰٪ اعلام شد!یک حکم عمیقا ضدعدالت و تبعیض ساز!حالا وزیرکار دولت آقای رئیسی گفته برای کارگرها هم افزایش حقوق حداقل همان۲۰٪ باید باشد.(مثلا کف حقوق کارگر۷م حدودا میشود۸۵۰۰م!تو خود بخوان حدیث مفصل...)در حالی که قانون حداقل افزایش به اندازه تورم است. 🔻در دولت در روز روشن به کارمندان با پلکانی نکردن حقوق ظلم میشود درباره کارگران هم ظاهرا قرار است شبیه دولت قبل سمت سرمایه دار را بگیرد!(ظاهرا سال گذشته یک استثنا بود) 🔸نظام دستمزد ما عمیقا ضدعدالت و تبعیض آفرین است.در ابتدای دولت آقای رئیسی برای اصلاح آن خیزی برداشتند و دستور دارند فوری یک طرح نوشته شود. یک تیم از حوزه-دانشگاه شکل گرفت و شبانه روزی فشرده کار کردند،طرح نوشته شد(مبنای اولیه طرح) اما در نهایت توسط آقای رئیسی ومعاون اولشان کنار گذاشته شد! 🔻این سخنرانی انتخاباتی آقای رئیسی نیست؛دیروز۲۵ اسفندخطابه فرمودند!ظاهرا اینجور تقسیم شده سازمان برنامه بودجه و وزارت خانه ها تبعیض خلق کنند آقای رئیسی هم درباره عدالت سخنرانی کنند! ✍ @m_amin_rezai
♦️مالک کالای تولید شده در کارخانه کارگر است نه کارفرما| 📃 مروری بر نظریات اقتصادی شهید صدر درباره رابطه کار، کارگر و ثروت ◽️ از آرمان‌های همچنان معطل انقلاب اسلامی پایان دادن به استثمار نیروی کار و اصلاح رویه‌های ناعادلانه و غیراسلامی اقتصاد سرمایه‌داری در جامعه بود. برای این هدف نیز متفکرینی چون شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید صدر و امام موسی صدر دست به تلاش‌های فکری برای نمایش الگوی اقتصاد اسلامی و تمایز آن با سرمایه‌داری و البته کمونیسم زدند. ◽️ اهداف و الگوهایی که همچنان بعد از 40 سال گذشت از پیروزی انقلاب نه تنها قدمی به سوی آن‌ها برنداشتیم تا در میدان رفت و برگشت تئوری و عمل اصلاح و تکمیل شوند، بلکه روز به روز در همان رویه‌های سرمایه داری فروتر رفتیم تا جایی که حتی بازخوانی آن آراء و نظریات، امروزه برای ما غریب می‌نماید. ▫️ شخصی که یکی از منسجم‌ترین نظریه‌های اقتصادی مبتنی بر ایدئولوژی اسلامی را ارائه کرد، آیت الله شهید محمد باقر صدر بود. مروری بر نظریه اقتصاد اسلامی ایشان درباره حقوق کارگر ضروری به نظر می‌رسد. ▫️ شهید صدر مستند بر سلسله‌ای از دلایل عقلی و نقلی بر این باور است که در اسلام تنها راه مشروع کسب ثروت، «کار مستقیم» است. لذا کارگر چه در کشاورزی و چه در صنعت و تولید، مالک اصل کالای تولید شده یا حاصل شده است. نه حتی چون نظریه مارکس، فقط مالک ارزش افزوده‌ی ایجاد شده در کار! ▫️ وی در کتابچه «طرح تفصیلی اقتصاد جامعه اسلامی» در دو فصل اول به چهار شیوه تولید ثروت می‌پردازد و در هر چهار شیوه ثابت می‌کند که مالک کالا یا محصول کشاورزی تولیدی، کسی است که کار مستقیم می‌کند، یعنی کارگر. نه کارفرما، کارخانه‌دار، زمین‌دار، کشتی‌دار یا مانند آن. 1⃣ شیوه اول تولید ثروت، استفاده از منابع طبیعی ثروت است. زمین، معادن، منابع آب. ایشان با دلایل فقهی مسلم در فقه اسلامی بیان می‌کند که کسی مالک رقبه (اصل این اموال) نمی‌شود. زمین و معدن و چاه به مالکیت کسی درنمی‌آید، چرا که برای تولید آن کسی «کار» نکرده و مالکیت فقط محصول «کار مستقیم» است. ▫️ این‌ها خلق خداوند است ولی حق ویژه‌ استفاده از مورد اول و دوم در اختیار کسی است که با «کار مستقیم» آن‌ها را «احیا» و ثروت آفرین کرده است. زمین را شخم زده و کاشته، چاه را کنده و به آب رسیده، و معدن را حفر کرده. ▫️ تولید کشاورزی به شیوه سرمایه‌داری نامشروع است. کسی که دیگرانی را بر زمینی گماشته تا برایش بکارند و درو کنند و خود تنها ابزار کار را در اختیار آنها نهاده، مالک محصول نیست. کسی که مالک ابزار کار کشاورزی است، تنها می‌تواند اجاره ابزارش را از کارگر بگیرد و بس. این اجاره را نیز دولت تعیین و محدود می‌کند. (صدر، 1393: 95-99) 2⃣ در شیوه دوم که تولید ثروت از اموال منقول (قابل نقل) طبیعت مانند چوب، ماهی و مانند است نیز همین قاعده جاری است. مالک محصول کسی است که «کار مستقیم» می‌کند. کارگری که در کشتی و لنج به صید می‌پردازد مالک ماهی است، نه صاحب کشتی. صاحب کشتی یا تور تنها می‌تواند اجاره‌ ابزار تولیدش را طلب کند آن هم به میزان کاری که در آن مستهلک می‌شود نه بیشتر. نه اینکه دستمزد صیادی به کارگران دهد و طلب مالکیت صیدها کند. ▫️ «این گونه او حقی در ثروتی که صیادان به دست می‌آورند، پیدا نمی‌کند. تنها کار مستقمی است که موجب ایجاد حق و مالکیت خاص برای اموال منقول می‌شود. و اگر مالی منقول بدون بذل کار و تلاش (مستقیم) در تسلط فردی قرار گیرد، آن فرد مالک آن دارایی نخواهد شد». (همان: 100 و 101) 🔻ادامه دارد... ✍ احمد کرمی نژاد ✅کانال بازگشت eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
♦️مالک کالای تولید شده در کارخانه کارگر است نه کارفرما| و پایانی. 3⃣ در شیوه سوم و چهارم (تولید اولیه و ثانویه) که تولید صنعتی است نیز همین قاعده پابرجاست. در تولید اولیه که بر پایه دو ضلع کار انسانی و ماده خام از طبیعت با وساطت ابزار تولید است، «مالک کالای تولید شده» -نه فقط مالک ارزش اضافه شده به کالا آن‌گونه که مارکسیست‌ها می‌خواستند حق کارگر را مطالبه کنند- کارگر بلافصل است، نه سرمایه‌دار و کارخانه‌دار و مالک ابزار تولید. ▫️ «اسلام در زمینه توزیع ثروت از تولید اولیه به سه مطلب اعتقاد دارد: 1- ثروتی که تولید شده از آنِ تولیدکننده یعنی کارگر است. و این یعنی مالکیت بر اساس کار قرار دارد. 2- هر گاه کارگر در راه تولید اولیه، از ابزار کار دیگران استفاده کند، مالکان ابزار تولید، تنها می‌توانند در مقابل کاری که در آن ابزار انباشته شده و در ضمن فرایند تولید از بین می‌رود، کرایه مناسبی طلب کنند و حقی در ثروت تولید شده ندارند». 3- حکومت اسلامی به عنوان نماینده جامعه، می‌تواند جزئی از ثروت به دست آمده را به عنوان اجرت استفاده از منبع طبیعی از تولید کننده بگیرد» (همان: 108) و خرج ضعفا و ایجاد تعادل و عدالت اجتماعی کند، چرا که »نیاز ، پایه دیگر مالکیت در اقتصاد اسلامی است». (همان: 109) 4⃣ در شیوه چهارم یعنی تولید ثانویه نیز که تولید صنعتی بر روی کالایی است که مواد خامش از منابع طبیعی (که بشر کاری روی آن انجام نداده) بلکه بر روی کالایی است که خود محصول کار بشری است، کسی حق تصرف در امواد اولیه تولید شده توسط کارگر را بدون اجازه او ندارد چرا که او مالک آن است. ▫️ کارگری که ماده اولیه را تولید کرده یا خود می‌تواند تولید ثانوی را هم انجام دهد و مالک کالای نهایی هم شود. یا کارگر دیگری را با دستمزد عادلانه تعیین شده توسط دولت به کار تولید ثانوی بگمارد، و یا کالای اولیه را به کسی دیگر بفروشد تا او کار تولید ثانوی را انجام دهد. ▫️ طبعا با این فرمول کلی که «هر گونه افزایش ثروت مشروعی تنها و تنها محصول کار مستقیم است» سرمایه کلان هم نخواهد داشت تا بتواند مقدار خیلی زیادی از کالای های تولید شده اولی را بخرد و مالک بخش بزرگی از کالاها شده و در تولید ثانویه مناسبات سرمایه‌داری را به راه بیندازد. ▫️ در اینجا نیز مانند تولید اولی و احیای منابع طبیعی ثروت، نقش مالک ابزار تولید، کارخانه و کارگاه تنها طلب اجاره‌ی ابزار تولید است به میزان جبران استهلاک کاری آنها. ▫️ «اجرت ابزار تولید و دستمزد کارها نیز از جانب حکومت اسلام و با رویکرد بی اثر کردن عامل کمبود مصنوعی که احتکار کالا آن را به وجود می‌آورد، معین می‌شود». (همان: 117) ▫️ وقتی تنها و تنها راه افزایش ثروت مشروع، «کار» است. کار مستقیم نه کار خریداری شده و توسط کارگران اجیر شده. طبعا در چنین نظام اقتصادی‌ای، ارجمندترین عنصر جامعه کارگران خواهند بود یعنی تولید کنندگان واقعی ثروت. نه سرمایه داران زالوصفت که در جوامع سرمایه داری شیره‌ی جان کارگران را می‌مکند و خود بر صدر نظام اقتصادی می‌نشینند. ▫️ بلی، جایگاه کار در نگاه نظریه‌پردازان اسلامی انقلاب اینچنین بوده: مالک تمام محصول تولیدی و مالک ثروت‌های جامعه، نه نگاه حداقلی ما به عنوان اقشاری نیازمند حمایت و تفقد که باید دستمزد بخور و نمیرشان را با التماس از کارفرمایان مطالبه کنیم. ▫️ بگذریم که امروز کار به آنجا رسیده که برخی منبری‌های سرمایه‌دوست در نگاهی سراسر متضاد، کار کارگر را تحقیر کرده و تمام ارزش اقتصادی جامعه را به سرمایه‌داران و کارفرمایان می‌دهند و آن‌ها را حلوا حلوا می‌کنند و الزم به پرداخت حداقل دستمزد و بیمه کارگر را ظلم در حق ایشان می‌شمارند. ✍ احمد کرمی نژاد ▫️ منبع: اسلام راهبر زندگی، مکتب ما، رسالت ما (فصل «طرحی تفصیلی از اقتصاد جامعه اسلامی»)، نوشته شهید محمدباقر صدر، نشر دارالصدر. ✅کانال بازگشت eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca