بازگشت || محمدامین رضایی
♦️گزارشی از جلساتم در خراسان جنوبی و یک درس مهم
eitaa.com/m_amin_rezai/3857
1⃣دیروز توفیق داشتم از مجموعه فرادوخت برادر عزیزم آقا هاشم صلاحی در بیرجند دیدن کنم. اینکه یک جوان در استانی محروم خلائی را پیدا کند و پای کار بماند این الگویی است که امروز باید تکثیر شود. چاپ روی تخته،پلاستیک، پارچه و...تولید لوازم فرهنگی، تولید البسه اسلامی و...بخشی از کاری بود که ۲۵ نفر را هم مشغول کرده بود. بسط تعاونی ها، کارگاه های کوچک مبتنی بر زنجیره ارزش با رویکرد اقتصاد مردمی با این جنس الگوها رقم میخورد. آنطور که من سوال کردم با این کیفیت و در این سطح در استان قبلا جایی برای چاپ رنگی محصولات نبوده! مثل این ساعت که چاپش کار خودشان بود و کلی لوازم التحریر در بخش البسه اسلامی اینجا نمایندگی مستقیم چادرمشکی شهر کرد را داشت و چادر قیمت مناسب تری داشت.
2⃣همچنین دیروز دعوت شدم به رونمایی از "دستگاه زرشک دان کن" که محصول چند جوان خلاق خراسان جنوبی در پارک علم و فناوری استان بود. البته بنیاد علوی از طرح شان حمایت کرده بود که قابل تقدیر است. با این دستگاه میشود زرشک تازه را بدون هیچ آسیبی دان کرد و برای تازه خوری به سایر استان ها فرستاد یا فرآوری کرد و محصولات جدید تولید کرد. برای من جالب بود تمام قطعات دستگاه در خود استان طراحی وساخت شده بود. داخل پارک کارگاه کوچکی بهشون واگذار شده بود که قابل تقدیر است. این دستگاه ارزش افزوده محصول را برای کشاورزان استان چند برابر خواهد کرد
3⃣در این سفرم به استان فرصتی شد با آقای دکتر اشرفی معاون اقتصادی استاندار خراسان جنوبی نیز جلسه ای داشته باشم. نوع نگاه و گزارش آقای اشرفی در مورد اقداماتی که در جهت تحقق اقتصاد مردمی انجام دادند قلبا موجب خوشحالی شد. من از ظرفیت های اقتصاد اسلامی و مدلهای اقتصاد مردمی که در بعضی کشورها نکاتی گفتم به عنوان مثال ۷۰٪ توپ دنیا در پاکستان در کارگاه های کوچک تولید میشود! آقای اشرافی هم از اقداماتی که در بحث زرشک، سنگ های معدنی انجام دادند آن هم مبتنی بر "الگوی زنجیره ارزش" که از الگوهای اقتصاد مردمی است نکاتی گفتند. به صراحت میگویم تنها راه درمان و پیشرفت به ویژه در خراسان جنوبی که از استان های محروم است مردمی سازی منابع تولید ثروت است. نخبگان باید از این زاویه به مسائل فکر و مسئولین نیز سیاست گذاری کنند
4⃣در حاشیه افتتاح دستگاه زرشک دان کن با دکتر ایزدخواه مسئول بنیاد نخبگان استان نیز گفتگویی داشتم. درباره مشکلات نخبگان به ویژه نخبگان عرصه علوم انسانی در استان گفتم که یا نمی مانند یا برنمیگردند و باید فکری کرد. دکتر گفتند نخبگان علوم انسانی( من اضافه میکنم بعضی طلاب) وقتی تئوری پردازی های خود را به میدان اجرا می آورند موجب شکست میشود. نظر من را در این مورد خواستند، گفتم: بنظرم یکی از مسائل جدی" اندیشه ورزی در خلاء" است.ما در بین بچه های انقلابی در دانشگاه و حوزه بین بعضی طلاب هم این مشکل را داریم ایده های خوب آرمانی اما بی نسبت با مساله های میدان، بارها این را گفتم آدم های بزرگ اثر گذار آنهایی هستند که بین گفتمان و میدان در حرکتند. من شهید بهشتی و امام موسی صدر را از این جنس میدانم.
🔻من یک طلبه ام و کارم فعلا درس خواندن است؛ مسئولیتی هم ندارم. این جلسات و گفتگوها دقیقا با همین نگاه است. من میخواهم محصول مطالعات و اندیشه هایم را به افراد در میدان عرضه کنم. این موجب میشود از انتزاعی بودگی خارج شوم. طلبه، فقیه، نخبه عصر حاکمیت اسلامی نه تنها محقق که باید متحقق باشد. فقیه ما باید فقیه تحقق باشد. اندیشه هایش به میدان برسد. این گسست بین کتابخانه و میدان چگونه حل میشود؟ بنظرم یکی از راه ها همین رویکرد است؛ ارتباط و گفتگوی بین اهل میدان و گفتمان برقرار میشود.
🔻 بعضی ها دنبال چنین فرصت هایی هستند تا کاری کنند من شخصا آدم روداری هستم چنین فرصتهایی خلق میکنم در این جلسات علاوه بر اینکه حرف مردم را مطالبه میکنم با صراحت کامل، برای خودم هم عایدی دارد. وقتی مشکلات واقعی میدان را فهم کردم باگ های نظری-عملیاتی ایده هایم برای خودم روشن میشود و برمیگردم در مطالعاتم تکمیل و اصلاح میکنمم. این همان راهی بود که تا حدودی امام موسی صدر و شهید بهشتی و...میرفتند. الان هم راه همین است. نه اینگونه باشد که مویز نشده اهل میدان بشویم و با گفتمان بی نسبت نه اینکه منقطع باشیم از واقعیت های حکمرانی، راه در میانه این دو است. پختگی و کارآمدی اینگونه حاصل میشود.
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
#زندگی_نوشت
📚صبح جمعه مان را چگونه آغاز کردیم؟ با مطالعه برای جلسه #مثنوی_خوانی که فعلا جمعه ها ساعت۱۵ برقرار است. چون باران که به درخت و سبزی ها زندگی میدهد این معارف به قلب انسان شور و زندگی می بخشد. به تعبیر مولوی:
شاد باش و فارغ و آمن که من
آن کنم با تو که باران با چمن
🔻اگر شما هم میخواید به جمع مثنوی خوانی به صورت مجازی ملحق بشید پیام بدید به @Of_andisheh تا به گروه اضافه بشید. تنها شرط شرکت منظم در جلسات است.
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
🔻اشتباه نکنید این تصویر از فتنه ۸۸ و اغتشاشات۱۴۰۱ نیست که تصویر رهبری را به آتش بکشند؛این نفوذ بانکها به ویژه بانک های خصوصی است که در دوره حکمرانی اصولگرایان حتی جمله رهبری را تحمل نمیکنند و اینگونه تابلو #بانکها_غلط_میکنند را پایین می کشند! این اتفاق کاملا قابل پیش بینی بود، اگر غیر اين بود باید تعجب میکردید.خوب شد رقم خورد تا بعضی خواب آلوده ها بیدار بشوند.
🔻حالا جمله #علامه_جوادی_آملی که عمرشان را به قرآن و حکمت گذراندند بهتر روشن میشود."پیش از انقلاب در راهپیماییها،روحانیان جلو بودند.مردم سه جا را آتش میزدند، یکی شرابفروشیها، یکی بانکها و سینماها را آتش میزدند، بعد از انقلاب شرابفروشیها سه قسم شد. یک عده واقعاً توبه کردند، یک عده فرار کردند و یک عده رفتند در زیرزمین،بعد از انقلاب سینماها سه قسم شدند،یک عده واقعاً توبه کردند، یک عده هم فرار کردند و یک عده هم رفتند به دنبال کنسرتهای زیرزمینی، بانکها اما همچنان باقی ماندند و رباخواری دارند.(۱)
🔻امروز بانکها ها به ویژه بانک های خصوصی سه کار انجام میدهند ۱:بنگاه داری(ساخت مسکن،مال و...)۲:خلق پول افسار گسیخته ۳:تخصیص تسهیلات به کارمندان خود.خروجی این اقدام ها تورم، فاصله طبقاتی و...است. مساله از نصیحت گذشته رسما باید مبارزه کرد، اینگونه نیست که این بازی یک طرفه باشد شما اگر اینقدر زور دارید که میتوانید حرف رهبری را پایین بکشید،نوبت ما هم میرسد.در مرتبه اول ما بانک های خصوصی که مثل اختاپوس به جان مردم افتادند را تعطیل و تابلوشان را پایین خواهیم کشید،ان شالله
۱: درس تفسیر،5 آبان 95
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
سرنوشت برنامه هفتم، در خطر محافظهکاری است؛ از ما گفتن بود❗️
1⃣ دولت با تاخیر فراوان، لایحهای ناقص و معیوب و نامرتبط با سیاست کلی به مجلس آورد. گفتیم کلیات آن را رد کنید. دوستان گفتند دیگر به این مجلس نخواهد رسید؛ در خلال تلفیق جبران میکنیم.
2⃣ احکام تقدیمشده به مجلس، ساختاری و ریشهای نبود و سر و تهی نداشت. عمدتاً از جنس تنظیمگریهای بخشی و آنهم موردی بود. توضیح دولت این بود که من فقط جاهایی که نیاز به اذن مجلس داشت آوردهام و کل برنامه را نیاوردهام. دقیقا همان استدلال دولت روحانی در لایحه برنامه ششم.
3⃣ بسیاری از دستگاههای اجرایی هم حتی منتقد لایحه بودند. میگفتند پیشنهادات ما در سازمان برنامه فیلتر شده. مراجعات به کمیتههای تلفیق، عمدتا از سوی دولتیها بود.
4⃣ اقدام خوب هیات رئیسه تلفیق، تشکیل کمیتههای ۲۲ گانه و مجال دادن برای پختن محتوای کمیتهها بود. بعلاوه، شخص رئیس مجلس، وقت مبسوطی برای هماندیشی با کمیتهها گذاشت تا هماهنگی مضاعفی هم صورت گیرد.
5⃣ رویکرد اغلب کمیتهها، اولاً احیای سیاست کلی و درج تدابیر گفتمانی در کالبد برنامه بود و ثانیاً حل معضلات ریشهای و ساختاری در بخش مربوط به خود.
6⃣ نماینده دولت چند بار از جلسه تلفیق قهر کرد و مدام انتقاد داشت که شما دارید لایحه را به طرح تبدیل میکنید. اتفاق مشابهی که در فرایند برنامه ششم در مجلس وقت رخ داد. و نهایتا رهبری کار مجلس را تایید کرد.
7⃣ حال، با اتمام تلفیق، دولت موج مخالفت با کار مجلس را بدست گرفته. ظاهرا با رهبری هم طرح بحث کرده. برخی از نمایندگان پیشکسوت را هم همراه کرده تا ساز مخالفت بردارند. رئیس مجلس دارد تلاش میکند وفاق ایجاد شود که نشده هنوز. مایلند کلیات گزارش تلفیق در صحن رد شود تا در تلفیق، برگ برنده با دولت باشد.
8⃣ منکر برخی مفاد مشکلدار نیستم. اما نه اینطوری که دارند اصل کار را میزنند. لایحه دولت هیچ طرحی برای تحقق رشد ۸ درصدی نداشت و فقط بنایش حل ناترازیها بود. صرف نظر از ارقام جداول که ضمانت اجرا ندارد، لایحه، برای پیشرفت ۵ ساله، چشماندارسازی و ریلگذاری نمیکرد.
9⃣ درد اول انقلاب و کشور، امروز، ناترازیها نیست. غفلت چندین ساله از محوریت دادن به تولید و پیشرفت ساختارمند و عدالتمبنا است. انقلاب بیش از همیشه، به بلندپروازی نیاز دارد.
🔟 دوستان حزبالهی، انتقاد ما را به حساب نفی دولت و رئیس جمهور نگذارند. امیدبخشی، ندیدن ناهمواریها نیست. اهمال و مسامحه در جراحی واقعی آینده کشور و بسندهکردن به رویکردهای بجامانده از تکنوکراتها، اصل محافظهکاری است و محافظهکاری، قتلگاه انقلاب است.
*⃣ امیدوارم دکتر قالیباف بر اصالت کار مجلس اصرار ورزد و نگذارد رفاقتها و تعارفها و سفارشات، جای حکمرانی را بگیرد. و الا چوبش را کل اصولگرایان و بلکه حزبالهیها در آینده خواهند خورد.
#روح_الله_ایزدخواه
@dr_izadkhah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزارش_زنده
🔴 تجمع دانشجویان مقابل وزارت صمت
👤 علی ریاحیپور مسئول سیاسی اسبق دانشگاه تهران:
🔸️ عدهای برای پشت میز رفتن بدو بدو میکنند ولی برای روی مین رفتن به پستو ها میروند و باید دنبالشان بگردیم.
#اتاق_بازرگانی
#سلاح_ورزی
🔺کفِ دانشگاه باش🔻
✅@kafedaneshghah
تاریخ سرمایه داری ج8.mp3
30.43M
📚جمع خوانی کتاب تکامل نهادها و ایدئولوژی های اقتصادی
[ #تاریخ_سرمایه_داری و نقد آن ]
جلسه هشتم
📆 ۱۸تیر ۱۴۰۱، اصفهان،
مجتمع سُها
-از صفحه۱۱۱ تا ۱۲۸
-نظریه کنترل جمعیتی مالتوس
-تئوری های فقیر نگه داشتن کارگران
-نئولیبرالیسم و سپردن خدمات عمومی( آموزش، امنیت، درمان)به بازار
-وظایف دولت در اندیشه آدم اسمت
-تفاوت رویکرد اسلام و نظریه بازارآزاد
-راه از بین رفتن طبقه کارگر و تحقق عدالت، شراکت مردم در منابع تولید
-بررسی نظریات آدم اسمیت(پیوست۱)
🎙 #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
بازگشت || محمدامین رضایی
📚جمع خوانی کتاب تکامل نهادها و ایدئولوژی های اقتصادی [ #تاریخ_سرمایه_داری و نقد آن ] جلسه هشتم 📆 ۱۸
🔺ادامه این جلسات به صورت مجازی برگزار خواهد شد. در صورت تمایل به @sayedke1 در ایتا پیام بدهید. صوت جلسات قبل را با هشتک #تاریخ_سرمایه_داری میتوانید پیدا کنید.
@m_amin_rezai
#زندگی_نوشت #طلبگی
🌱فردا آغاز امامت حضرت حجت عج و شروع سال تحصیلی حوزه هاست. ما را سرباز امام زمان عج می نامند درباره سربارهای چون خودم که همین جز مصادیق غربت اوست. شیرینی گرفتم برای جشن کوچکی درخانه، بعد از مدتی تبلیغ، مسافرت و زیارت از فردا شبانه روز بر دروس طلبگی متمرکز هستم. به خودم که رجوع میکنم به اندازه سر سوزنی از انتخاب این راه پشیمان نیستم
🌱میگویند: در این راه چیزی به شما نمیرسد و دارایی نداری! اگر دارایی را چند تکه آهن و سنگ و آجر بدانیم البته، اما هیهات که دارایی فقط این باشد؛ آنکس که آرمانی بلند بر سر و عشقی عمیق بر دل دارد و آتشی سرتا سر وجودش را فراگرفته چه کم دارد؟! به خودم که رجوع میکنم سلول سلولم شهادت میدهد که بدون ذره ای تردید من عاشقانه این مسیر طلبگی را دوست دارم.
🌱 به دوستان طلبه ام میگویم: فراموش نکنیم، حواسمان باشد ما بی پشتوانه و بی هویت نیستیم، ما قدم بر مسیری گذاشتیم که هزاران فقیه، حکیم، عارف و مصلح در آن قدم گذاشتند و عمرشان را وقف کردند. طلبگی حقیقت هویت است. رنج ها و ملامت ها میگذرند آنچه می ماند علم است و عشق است و حرکت، پس بسم الله...
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
هدایت شده از حکمرانی و اقتصاد|مرکز راهبری برهان
🔰🔰🔰 دوره تاریخ اقتصادی صدر اسلام
🔶 مدرس: حجة الاسلام محسن قنبریان
🔺 گروه حکمرانی و اقتصاد مرکز راهبری برهان
🔺 موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات
🆔 جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام با آیدی @sjmohammadi در پیام رسان بله و یا شماره تلفن +989371697295 تماس بگیرید.
---------------------------------------
گروه حکمرانی و اقتصاد مرکز راهبری برهان
🆔 https://eitaa.com/HokmraniEghtesad_borhan
موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات
🆔 https://ble.ir/ehya_asemeh
🔻یا یک عقلانیتی در جمهوری اسلامی این وضعیت فاجعه بار و رها شده در بانکها، به ویژه بانک های خصوصی را حتی با هزینه دادن بسیار جمع خواهد کرد یا بانک ها جمهوری اسلامی را جمع خواهند کرد. مطلعین امر میدانند که کارد به استخوان رسیده است.
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
مُقامِ اصلیِ ما گوشهٔ خرابات است
خداش خیر دهاد آن که این عمارت کرد
حافظ
📚با شروع سال تحصیلی حوزه، بخاطر فشردگی کلاس ها و مطالعات خصوصا که من امسال در یک موسسه فقهی هم هستم طبیعتا فعالیتم کمتر خواهد شد؛ ولی در موضوعات مهم حتما یاددداشت می نویسم و کانال فعال خواهد بود. ان شالله آخر هفته ها یک یا دو #جمع_خوانی با محوریت کتب و موضوعات مهم کاربردی خواهیم داشت؛ برای #قمی_ها_جلسه_حضوری و سایر دوستان هم مجازی خواهد بود. به زودی پوستر داخل کانال گذاشته خواهد شد.
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
🔻 اولین جلسه حضوری درس اخلاق آیتالله العظمی جوادی آملی پس از سه سال فردا برگزار میشود.
پنجشنبهها ساعت ۱۰ صبح
مکان مسجد اعظم قم
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
🔻وقتی آموزش را کالا میکنید و"مدرسه" را به "بازار"واگذار میکنید، خوشحال هم هستید از هزینه های "دولت"کم کردیم دیگر نباید از پاراتی گرفتن و غذای تجملی در #مدارس_خصوصی برآشفته شوید و با توصیه و تنبیه بخواهیدمساله را مثلا حل کنید."بازار" قواعد خودش را دارد؛تنها راه، مقاومت در برابر بازاری شدن آموزش است.
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
♦️راه دشوار اقتصاد اسلامی در تبدیل گفتمان به اقدام
⁉️اینکه چرا از نسخههای اقتصاد اسلامی برای رفع مشکلات کشور استفاده نمیشود، دلایل متعددی دارد که به برخی به اختصار می پردازم:
♦️۱. تعارض منافع
اجرای طرحهایی مانند الگوی تفکیک، حذف خلق پول بانکی، دلارزدایی داخلی و خارجی و ایجاد نظام عادلانه حقوق و دستمزد منافع گروههای قدرتمندی را تهدید میکند.
♦️۲. غلبه گفتمان های رقیب و سادگی نسخههایشان
نسخههای های اقتصاد لیبرالی هم مدافعان گسترده ای در دانشگاهها و دستگاه های اجرایی دارد و هم نسخههایش خیلی ساده است، تجویز ساده شأن این است که قیمت ها را بالا ببرید، و نهایتا یارانه بدهید، هر چند که به یارانه هم اعتقادی ندارند.
♦️۳. کندی نظام تصمیمگیری و سیاست گذاری اقتصادی
نظام کند و تو در توی تصمیمگیری و سیاستگذاری اقتصادی اجازه عمل به نسخههای اقتصاد اسلامی را نمی دهد به خصوص اینکه این نسخه ها مستلزم اصلاحات ساختاری زیادی است که هزینه دار و پرمشقت است.
♦️۴- ارائه تصویر انحرافی از اقتصاد اسلامی در قالب مفاهیم مجعولی مانند یارانه پنهان
متاسفانه برخی خواسته یا ناخواسته همان نسخههای اقتصاد لیبرالی را به اسم اقتصاد اسلامی به خورد جامعه می دهند و از مفاهیمی همچون عدالت و رانت زدایی نیز سوء استفاده میکنند. آنان به نام عدالت،ناعادلانه ترین سیاست ها را در قالب اقدامات ظاهرفریبی همچون حذف یارانه پنهان به جامعه تحمیل میکنند.
♦️۵ تشتت و پراکندگی اندیشمندان اقتصاد اسلامی
اندیشمندان اقتصاد اسلامی به شکلی پراکنده کار می کنند، در بسیاری از موارد از هم حمایت نمیکنند و دچار گسستگی اند.
♦️۶- نداشتن رسانه قوی
محققان اقتصاد اسلامی رسانه قوی ندارند که گفتمانشان را به مطالبه عمومی تبدیل کند.
💠تا گفتمان اقتصاد اسلامی به مرحله اقدام و اجرا برسد، هنوز. باید خیلی تلاش کرد، ولی مسلم بدانید که آینده از آن اقتصاد اسلامی است.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
▫️به مناسبت روز بزرگداشت مولوی اعلام میشود
📚جلسات هفتگی: #مثنوی_خوانی
با ارائه: آقای محمدامین رضایی
🌱جلسات به صورت مجازی و با فعالیت اعضا برگزار میشود
🔻توضیح کوتاه درباره دوره
eitaa.com/m_amin_rezai/3880
🔻برای کسب اطلاعات بیشتر با آیدی زیر در تلگرام و ایتا ارتباط بگیرید
@of_andisheh
@m_amin_rezai
بازگشت || محمدامین رضایی
▫️به مناسبت روز بزرگداشت مولوی اعلام میشود 📚جلسات هفتگی: #مثنوی_خوانی با ارائه: آقای محمدامین رض
📚توضیحات طرح #مثنوی_خوانی
eitaa.com/m_amin_rezai/3879
🔹امروز ما بیش از هر زمان به معنا در زندگی شخصی و جامعه محتاجیم. در کنار مشکلات اقتصادی یکی از عللی که موجب رخوت و ناامیدی خصوصا در بین جوانان شده بریده شدن نسل جدید از تراث حکمی، ادبی و عرفانی ماست. آثاری که در طول تاریخ سهم زیادی در جهت معنا بخشی به زندگی انسان مسلمان ایرانی داشته اند. بی شک کتاب شریف مثنوی معنوی مولوی یکی از بهترین کتبی است که میتواند ما را با ادبیات، عرفان معارف توحیدی و...آشنا کند و موجب معنابخشی شود.
🔸با این نگاه مدت کوتاهی است در راستای طرح #جمع_خوانی این بار به صورتی مجازی و هفتگی این کتاب شریف را آغاز کردیم. از همان ابتدا قرار گذاشته شد همه اعضا فعال باشند و در موضوعات اظهار نظر کنند تا جلسه یک طرفه نباشد اما بنده در کنار دوستان نه به عنوان استاد که آن هم در مورد این کتاب عمیق که تدریسش شأن بزرگان است بلکه به عنوان یک عضو شروح مختلف کتاب مثنوی مثل شرح مرحوم فروزانفر، علامه جعفری و سایر کتب مربوطه را جهت ارتقا محتوای جلسه مطالعه میکنم و در جلسه نیز ارائه میدهم.
🔹به مناسبت روز بزرگداشت حضرت مولوی تصمیم گرفتیم مجددا پوستر #مثنوی_خوانی را در فضای مجازی به اشتراک بگذاریم تا اگر کسی خواست به جمع اضافه شود. جلسات بدون هیچ هزینه ای کاملا رایگان برگزار میشود؛ تنها شرط حضور منظم در جلسات است. لطفا پوستر را برای دوستداران ادبیات و عرفان خصوصا حضرت مولوی بفرستید. خوشحال میشویم به جمع ما ملحق شوید و گرما بخش حلقه مان باشید. برای ثبت نام و اگر سوالی داشتید لطفا به این آیدی در تلگرام و ایتا پیام دهید
@of_andisheh
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
☑️عنوان #بانوی_اول علاوه بر اینکه یک عنوان غربی و مبتنی بر حکومت های سلطنتی است و به هیچ عنوان با اصول مکتبی و انقلابی ما سازگاری ندارد عمیقا برآمده از ذهن مردسالار است. زن در اسلام و اندیشه متفکرین انقلاب مستقلا خود دارای شخصیت و ارزش است چرا که در حقیقت و اولا بذات آنچه هست انسان است که صاحب کرامت است و ثانیا و بالعرض زنانگی و مردانگی طرح میشود.
☑️ #الگوی_سوم_زن مسلمان که جمع بین خانه و فعالیت اجتماعی را طرح میکند( اینجا بخوانید ) نیز روی همین مساله تاکید میکند. نه اینکه زن صرفا در نسبتش با مرد به جایگاه اجتماعی برسد. بله زن و مرد مکمل و موجب تقویت ارزش همدیگر میشوند اما این با آنچه تحت عنوان بانوی اول طرح میشود کاملا متفاوت است.
☑️ در این نگاه، ارزش اجتماعی زن با به مسئولیت کلان اجتماعی رسیدن مرد تلازم دارد و حال آنکه در اسلام زن خود میتواند به بسیاری از مقامات اجتماعی برسد اگر چه تشکیل خانواده که توصیه اکید شده به او ارزش های بزرگی من جمله مادری و همسری را اضافه میکند و همچنین مرد میتواند پشتیبان و تکیه گاه او در تلاطم های شخصی-اجتماعی قرار بگیرد.
🔻اصل طرح بانوی اول و تطبیق آن بر همسر رهبر انقلاب آن هم از سمت یک زن عالمه که سالها به فعالیت علمی و شاگرد پروی مشغول بوده حقیقتا موجب تعجب و نشان از ناپختگی ایشان در فعالیت های اجتماعی-سیاسی است. حتما این خطا باید جبران شود و تلاش جدی شود که چنین حواشی که موجب سلب تمرکز دولت میشود مجددا رقم نخورد.
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
بازگشت || محمدامین رضایی
▫️به مناسبت روز بزرگداشت مولوی اعلام میشود 📚جلسات هفتگی: #مثنوی_خوانی با ارائه: آقای محمدامین رض
📚مثنوی؛ بزرگترین حماسهٔ روحانیِ بشریّت
▪️از هنگامی که حضرت مولانا به سرودن مثنوی شریف پرداخته است کلمهٔ مثنوی _که نام یکی از قوالب شعرِ فارسی است_ علَمِ بالغلبه شده است برای این کتاب. سالها پیش ازین، دوستی از من خواست که دربارهٔ شرحی که بر مثنوی نوشته بود چند کلمه بنویسم. همان جا در حضورِ او بالبداهه مطلبی نوشتم که مضمون آن را درین لحظه بیشتر به یاد میآورم:
«مثنوی معنوی حضرت مولانا بزرگترین حماسهٔ روحانی بشریّت است که خداوند برای جاودانه کردنِ فرهنگ ایرانی آن را به زبان پارسی هدیه کرده است.»
این نکته را بعدها که چاپ شد هر وقت خواندم احساس شادمانی کردم که حقیقتی بر قلمِ من جاری شده بود بیآنکه در آن لحظه اندیشهای درینباره داشته باشم. حقّا که چنین است. مثنوی یکی از بزرگترین یادگارهای نبوغ بشری است و کتابی است که هرچه بیشتر خوانده شود تازگیهای بیشتری از خود نشان میدهد، برخلاف اغلبِ آثار ادبی که با یک بار و دو بار خواندن، انسان از خواندن آنها احساس بینیازی میکند.
▪️محال است که شما یک صفحه از مثنوی را، برای نمونه، ده بار بخوانید و هر بار در نظر شما جلوهای دیگر نداشته باشد. این از معجزات این کتاب است، کتابی که نه آغازِ آن به شیوهٔ دیگرِ کتابها است و نه پایانِ آن. جای دیگری نوشته بودم انس و الفت با ادب عرفانی، اگر به حقیقت برای کسی حاصل شود، مثنوی را «به لحاظِ صورت و فُرم نیز قویترین اثرِ زبان فارسی به شمار خواهد آورد.» نه اینکه بگوید معانیِ بسیار خوبی است اما در شیوهٔ بیان یا صورتْ دارای ضعف و نقص است.
▪️وقتی از درونِ این منظومه بنگرید، ضعیفترین و ناهنجارترین ابیاتِ مثنوی مولوی هماهنگترین سخنانی است که میتوان در زبان فارسی جستجو کرد. این سخنِ مرا کسانی که از فرم و صورتی درکی ایستا داشته باشند، از مقولهٔ شطحیّاتِ صوفیه تلقّی خواهند کرد. اما اگر کسی به این نکته رسیده باشد در آنجا پست و بلندی احساس نمیکند. همه جا زیبایی است و همه جا صورتها در کمالِ جمالاند. با این تفاوت که ما میتوانیم بگوییم که گاه از بعضی ابیات یا پارهها به دلایل خاصی_که به نیازهای روحی ما وابسته است_ لذت بیشتری میبریم و آن بخشها جمال خود را به ما بیشتر مینمایانند.
اما لحظههایی هم خواهید داشت_ و این در زندگی زمانش قابل پیشبینی نیست_ که ساعتها مستِ ابیاتی از مثنوی معنوی شوید که در حالاتِ عادی از درک جمالشناسی آن ابیات عاجز بودهاید. درین قلمروِ جمالشناسی، معانی نواند و صورتها نواند و از «عاداتِ زبانی» و لذتهای حاصل از شناخت سنتهای ادبی یاری گرفته نمیشود، به گفتهٔ مولانا:
قاصر از معنیّ نو، لفظ کهن
▪️مثنوی ساختاری پیچیده و سیّال دارد. بوطیقای روایت و قصّه، در آن، پیوسته شکل عوض میکند و به هیچروی قابل طبقهبندی نیست، هرچند این طبقهبندی گسترده و متنوع باشد. سراینده، در هر لحظهای فهمی تازه از روایت دارد و بوطیقای نوی، برای همان لحظه، میآفریند. در ادبیات جهان برای هر مؤلفی میتوان فرمهای خاصی در نظر گرفت و حاصل آفرینش او را در آن فرمها طبقهبندی کرد الّا مثنوی که مثل جریانِ رودخانه، هر لحظه به شکلی درمیآید.
محمدرضا شفیعی کدکنی
غزلیات شمس تبریزی، جلد اول، تهران: ۱۳۸۸، صص ۳۹–۳۸
#بزرگداشت_مولانا
@shafiei_kadkani
☑️وضعیت اقتصادی مکه و مدینه در عصر پیامبر اکرم ص
▪️چگونه پیامبر ره "جامعه جاهلی" در مکه که به لحاظ اقتصادی نیز "جامعه طبقاتی" بود را به یک "جامعه توحیدی" دارای طبقه و نه طبقاتی مبدل کرد. به مناسبت بحثم در محرم دو شب به این موضوع پرداختم و البته در جلسات بعدی تفصیلی بحث کردم چطور بعدا بعضی از خلفا به لحاظ الگوی اقتصادی به عصر جاهلیت برگشتند و "جامعه نبوی" به "جامعه اموی" مبدل شد!
🔻مکه، عصر پیامبر ص
🔻مدینه عصر پیامبر ص (۱)
🔻مدینه عصر پیامبر ص (۲)
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
📚چند وقتی است متن خوانی کتاب وسائل الشیعه و اصول کافی را شروع کردیم؛ هر شب نیم ساعت به صورت مجازی، جلد اول هستیم. از دوستان طلبه کسی میتونه منظم جلسات را شرکت کنه به این آیدی پیام بده @R_m_am
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 عدالتِ ضعیف کُش....!
🔶 تیغ عدالتِ حاکمیت باید برای همه بُرّنده باشد نه ضعیف را یقه بگیرد و از اشراف کمانه کند.
💠بدون روتوش با آرمانهای انقلاب!
به کانال ما بپیوندید.
👇👇👇👇👇
☑️ @ali_samimi71
بازگشت || محمدامین رضایی
🎥 عدالتِ ضعیف کُش....! 🔶 تیغ عدالتِ حاکمیت باید برای همه بُرّنده باشد نه ضعیف را یقه بگیرد و از اشر
حاج آقای صمیمی از طلاب فاضل انقلابی است که بدور از کلیشه ها نگاه روشن و اصیلی به مسائل جامعه دارند. پیشنهاد میکنم کانال ایشون را پیگیری کنید.
♦️درباره تربیت فقیه میدان
☑️امروز #مساله_کارآمدی از حکمرانی به حوزه و فقه نیز سرایت کرده، از بیرون مطالبه افراد و نهادها و از درون حوزه مواجهه طلاب با مساله های جامعه سوالات جدی را طرح کرده که ما چگونه میتوانیم مساله های جامعه ایران را حل کنیم و کارآمدی را محقق کنیم؟ ظرفیت کتب فعلی برای این امر چقدر و روش استنباط و وصول به آن چگونه است؟
☑️کارگاه های #روش_فقهی_حل_مساله که در قم، خراسان و تهران در حوزه ها به راه افتاده و امثال رویداد شبیه سازی شورای نگهبان در جهت جواب به این چالشی است که در حوزه شاهدیم. نقطه ثقل ماجرا و خروجی این اقدام ها تربیت طلابی است که بتوانند در پیوند بین گفتمان و میدان یا پژوهش و پویش حرکت کنند و مساله های جامعه را حل و کارآمدی را محقق کنند.
☑️حاج آقای قنبریان که در این مساله جز پیشگامان بودند و این امر را در سه ایده کارگاه لمعه، کارگاه مکاسب و کارگاه روش فقهی حل مساله در این چند ساله جلو بردند حالا با این درس #طرحی_نو مطرح کردند. برای اینکه طلاب با مساله های واقعی جامعه نسبت بگیرند "مذاکرات قانون اساسی" که محصول ۴۰مجتهد و اولین تجربه #فقاهت_جمعی فقه شیعه در عرصه حکمرانی را به عنوان متن درسی انتخاب کردند و قرار است مبانی فقهی آن را به صورت تفصیلی بررسی کنند. در کنار سایر روش ها فقه اینگونه نیز به میدان می آید و #فقیه_میدان چون شهید بهشتی تربیت میشود.
امیداورم این ایده از جانب حوزه تقویت و توسط سایر اساتید نیز تکثیر شود.
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
#حلقه_متن_خوانی | #مدرسه_فکرت
✅ چهارمین دورهی متنخوانی مدرسه فکرت
💠با محوریت کتاب «تنبیه الامه و تنزیه المله» میرزای نائینی
با ارائهی: حجت الاسلام محمدامین رضایی
⏰ زمان: پنج شنبهها ساعت ۱۳_۱۵
🏢 مکان: ساختمان مدرسهی فکرت
▫️شروع: ۲۰ مهرماه ۱۴۰۲
* توضیحات: تنبیه الامه از مهمترین و عمیق ترین متن ها پیرامون فلسفه سیاسی اسلام و جز منابع اصلی ادبیات مشروطه است. ما در این کتاب درباره مساله آزادی و استبداد، مبانی جمهوریت، ماهيت حکومت اسلامی، قانون گرایی، ولایت، مشروطه و...گفتگو خواهیم کرد. علاوه بر نظرات مولف، آراء متفکرین انقلاب در این موضوعات را نیز مطرح و به بحث خواهیم گذاشت.
🔸برای ثبتنام به آیدی @madrese_fekrat پیام بدهید. حضور برای عموم آزاد و رایگان است. امکان شرکت بصورت حضوری و مجازی فراهم است.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت