💠چند نکته به مناسبت هفتم صفر
✅ ۱-آيا تعيين «هفتم صفر» به جای «بیست و هشتم» صفر به عنوان سالروز وفات امام حسن عليه اسلام ترجيحی علمی و تاريخي دارد؟
قرن هاست شیعیان - حداقل در ایران - در تقویم خود سالروز وفات امام دوم را همزمان با سالروز وفات پیامبر اسلام ثبت کرده آن را گرامی داشته اند... ولی در چند سال اخیر موجی به راه افتاده که اصرار دارد این بزرگداشت باید در هفتم صفر و در مثل چنین روزی برگزار شود.
این در حالی است که تا قرن هشتم یعنی هفتصد سال بعد از تاریخ وفات آن امام هیچ منبع تاریخی و مستند قابل اعتنایی بر این مطلب که وفات ایشان در هفتم صفر بوده یافت نشده است. و در مقابل منابع متعدد و قابل توجهی از قدیمی ترین منابع شیعی از قرن چهارم تا قرن هشتم و بعد از آن تاکنون، روز وفات را بیست و هشت صفر ذکر کرده اند.
سوالی که باید برای آن پاسخی پیدا کرد این است که:
✅ ۲-دلیل اصرار برای ایجاد این تغییر در تقویم مذهبی چیست؟
و چرا به جای پاسخ روشن و شفاف به این سوال عده ای نا آشنا به تاریخ و پژوهش های تاریخی که احیانا نام پژوهشگر را هم یدک می کشند می کوشند با روشهای نادرست و با خطاهای فاحش این تغییر را توجیه کنند؟
✅ ۳-اغلب قریب به اتفاق منابع در دسترس شیعی -از آغاز تا قرن هشتم- وفات امام دوم شیعیان را در ماه صفر دانسته و در تعیین روز آن منحصرا به دو زمان اشاره کرده اند: آخر صفر و بیست و هشت صفر.
برای تعیین آخر صفر به عنوان نمونه می توان به این منابع که همگی در قرن سوم و چهارم تالیف شده و از قدیمی ترین منابع شیعی به حساب می آید. اشاره کرد:
1⃣فرق الشیعة منسوب به حسن بن موسی نوبختی متوفای 310 قمری
2⃣المقالات و الفرق منسوب به سعد بن عبدالله اشعری قمی متوفای 301 قمری
3⃣اصول الکافی تالیف شیخ کلینی متوفای 329 قمری
4⃣کفایة الاثر از خزار قمی
و برای تعیین بیست و هشت صفر این منابع کهن در دسترس است:
5⃣مسار الشیعة از شیخ مفید متوفای 413 قمری
6⃣مصباح المتهجد از شیخ طوسی متوفای 460 قمری
7⃣اعلام الوری و تاج الموالید هر دو از شیخ امین الاسلام طبرسی متوفای 548 قمری
8⃣مناقب ابن شهرآشوب مازندرانی متوفای 588 قمری
9⃣المستجاد علامه حلّی متوفای 726 قمری.و کتب دیگر
همه این کتاب ها و نویسندگانشان مربوط به قرن چهارم تا هشتم هستند
در توجیه اختلاف این دو دسته از منابع به صورت احتمال می توان گفت که آنها که وفات را آخر صفر دانسته اند به صورت تسامحی و تقریبی همان بیست و هشت صفر را گزارش کرده اند و منظورشان از آخر صفر همان یک روز یا دو روز مانده به آخر ماه یعنی بیست و هشت صفر بوده است.
✅ ۴-همانگونه که اشاره شد طبق یافته های پژوهشگران هیچ منبعی از منابع شیعه تا قرن هشتم هجری روز هفتم صفر را وفات امام دوم ندانسته است.
اولین شخصیت و منبعی که روز هفتم صفر را روز وفات آن حضرت دانسته محمد بن مکی مشهور به شهید اول از علمای جبل عامل لبنان در کتاب فقهی الدروس الشرعیة است.
ولی آیا بعد از گذشت بیش از هفتصد سال از تاریخ وفات آن امام و انبوه گزارش هایی که وفات را در آخر صفر یا بیست و هشت صفر ثبت کرده اند و ما به برخی از آنها اشاره کردیم، شهید اول متوفای 786 قمری به چه استنادی چنین نقلی را آورده؟ برای ما مشخص نیست.
البته بعد از ایشان تعدادی دیگر از علمای جبل عامل امثال شیخ بهائی و پدرش و دیگر علمای شیعه در نجف همچون کاشف الغطا و صاحب جواهر این قول را بازنشر کرده اند... ولی همچنان منابع و عالمان بسیاری همان نقل مشهور گذشته یعنی بیست و هشت صفر را ذکر کرده و می کنند.
آیا قاسم رسی در قرن سوم تاریخ وفات امام حسن(ع) را تعیین کرده است؟!
در این خصوص نکته ای که از منظر روش مطالعه و پژوهش بسیار تاسف بار است آنکه اخیرا برخی برای مستند کردن قول به هفتم صفر از کتاب تثبیت الامامة تالیف یکی از امامان زیدیه به نام قاسم بن ابراهیم رسّی نقل می کنند. و به خیال خود منبعی پیدا کرده اند از قرن سوم که تاریخ وفات را هفتم صفر ذکر کرده است. این مطلب چنان بی پایه است که صرف وقت برای آن هدر دادن عمر است ولی متاسفانه عده ای طوطی وار خطای فاحش برخی دیگر را تکرارکرده و می کنند و باید به آن پاسخ داد.
✍️علی موسوی نژاد
نخستین کتابی که این روز را به عنوان روز شهادت حضرت(ع) ذکر کرده کتاب «الدروس الشرعیه» نوشته «شهید اول»(قرن 8) است که گویا در نسخه خطی آن در هنگام استنساخ (رونویسی از روی نسخه خطی) اشتباه شده و عبارت «آخر صفر» به صورت «سابع صفر» ثبت شده است. پس از آن ، کفعمی نیز – قاعدتا در اثر اعتماد به نسخه کتاب «الدروس» - همین اشتباه را نقل کرده است.
📚 شهید اول (متوفای 786هـ) ، الدروس الشرعية ، ج2 ، ص7
📚كفعمي (متوفای 905هـ) ، جنة الأمان الواقية(مصباح الکفعمی) ، ص: 510
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
#تاریخ
کانال رسمی استاد فقیهی
┏━━━•••━━━━━━━━━━┓
➥@m_faghihi
┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
recording-20230826-182104.mp3
7.04M
احکام ویژه زائرین اربعین
(قسمت اول)
۱- مکانهایی که جایز است نماز بصورت تمام (چهار رکعتی) خوانده شود
۲- جایز نبودن مصرف وام اربعین در هزینه های غیر از سفر اربعین
۳- استفاده از آبهای مخصوص آشامیدن برای وضو جایز نیست و وضو باطل است
🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊
استاد فقیهی توضیح می دهند.
#احکام
#استاد_فقیهی
کانال رسمی استاد فقیهی
┏━━━•••━━━━━━━━━━┓
➥@m_faghihi
┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
recording-20230826-182942.mp3
9.87M
احکام ویژه زائرین اربعین
(قسمت دوم)
۱- حکم دور ریختن آبهای اضافی
۲- سکونت بیش از حد در موکبها
۳- حکم اشیاء پیدا شده
۴- حکم کفشهایی که جابجا شده است
۵- حکم وسایل و پولهای اضافه از کمک های مردمی به موکبها
🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊
استاد فقیهی توضیح می دهند.
#احکام
#استاد_فقیهی
کانال رسمی استاد فقیهی
┏━━━•••━━━━━━━━━━┓
➥@m_faghihi
┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
recording-20230827-174655.mp3
6.49M
احکام ویژه زائرین اربعین
(قسمت سوم)
۱- حکم مخلوط شدن آب وضو با آب وضوی دیگران
۲- حکم مسح سر با خیس یا مرطوب بودن محل مسح
۳- عدم جواز استفاده از وسایل دیگران
۴- آسیب رساندن به وسایل متعلق به موکبها جایز نیست
۵- لزوم مراعات حال دیگران و اجتناب از آزار دیگران
🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊
استاد فقیهی توضیح می دهند.
#احکام
#استاد_فقیهی
کانال رسمی استاد فقیهی
┏━━━•••━━━━━━━━━━┓
➥@m_faghihi
┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
💠 روایات فضیلت زیارت آقاامیرالمومنین سلام الله علیه 💠
💚 ۱- پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمودند: من ضمانت مىكنم كه زائر اميرالمؤمنين را از سختىها و نگرانىهاى قيامت رهايى بخشم و او را در مقام و مرتبه خودم قرار دهم و همراه خود سازم.
📚محمد بن يعقوب كلينى، كافى، ج ۴، ص ۵٧٩، ح ٢.
۲- در روایتی آمده که ثواب نماز در حرم امیرالمومنین علیه السلام معادل ۲۰۰ هزار نماز (دو برابر ثواب نماز در مسجد الحرام) در جاهای دیگر است
۳- در روایت دیگر آمده نفس کشیدن در حرم امیرالمومنین علیه السلام ثواب ۴۰۰ سال عبادت دارد
کانال رسمی استاد فقیهی
┏━━━•••━━━━━━━━━━┓
➥@m_faghihi
┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
🔴 سخنان ٤٩ سال پیش رهبر انقلاب حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای در خصوص کنگره جهانی اربعین
🔻چهل و نه سال پیش، یعنی زمانی که هنوز مراسم اربعین، به شکوه امروز شکل نگرفته بود، حضرت آیتالله خامنهای در سال ۱۳۵۲ مصادف با روز جمعه ۲۰ صفر سال ۱۳۹۴ هجری قمری در جریان سلسله جلساتی در مسجد امام حسن (ع) در مشهد مقدس که به شرح و تفسیر خطبههای نهجالبلاغه اختصاص داشت، بهمناسبت تقارن با شب اربعین حسینی، تحلیلی تاریخی و جامع از چرایی اهمیت زیارت اربعین ارائه دادند. این بیانات را به شرح زیر میخوانیم:
🔹میدانید یکی از علائم ایمان زیارت اربعین است؟
بنده نمیدانم این روایت چقدر صحیح است، اصراری هم ندارم که بگویم معنای این روایت همین است که من گمان کردهام،
واقعش هم این است که احتمال میدهم معنایش یکی از شقوق و احتمالات دیگری باشد که در این زمینه بیان میشود؛
امّا اگر این احتمال هم که من میگویم باشد، مؤیّد فراوانی دارد؛ «زیارة الاربعین».
🔸شیعه یک جمع متفرقی بود.
یک جامعهای بود که در یک جا، در یک مکان زندگی نمیکردند.
در مدینه بودند، در کوفه بودند، در بصره بودند، در اهواز بودند، در قم بودند، در خراسان بودند، اطراف و اکناف بلاد. اما یک روح در این کالبد متفرق و در این اجزا متشتت در جریان بود.
🔹مثل دانههای تسبیح یک رشته و یک نخ همه اینها را به هم وصل میکرد.
چه بود آن رشته؟
رشته اطاعت و فرمانبری از مرکزیت تشیع، از رهبری عالی تشیع یعنی امام.
همه این رشتهها به آنجا متصل میشد.
قلبی بود که به همه اعضا فرمان میداد.
و به این ترتیب تشیع یک سازمان و یک تشکیلاتی بود.
ممکن بود دو نفر از حال هم خبر نداشته باشند اما بودند کسانی که از حال همه با خبر بودند.
اطاعت و فرمانبری آنها به حساب بود، فریاد زدنشان از روی دستور بود، سکوتشان بر طبق نقشه بود.
🔸همه چیزشان با حساب بود.
فقط یک عیبی کار آنها داشت و آن اینکه همدیگر را کمتر میدیدند.
اهل یک شهر، شیعیان یک منطقه البته یکدیگر را میدیدند.
اما یک کنگره جهانی لازم بود برای شیعیان روزگار ائمه (ع).
🔹این کنگره جهانی را معین کردند.
وقتش را هم معین کردند.
گفتند در این موعد معین در آن کنگره هر کس بتواند شرکت کند.
آن موعد روز اربعین است و جای شرکت، سرزمین کربلا است.
چون روح شیعه روح کربلایی است،
روح عاشورایی است.
در کالبد شیعه تپش روز عاشورا مشهود است.
شیعه هر جا که هست دنبالهروی عاشورای حسین است.
این هم که میبینی همه جا این تپشهایی که در شیعه مشهود شده،
از آن مرقدِ پاک ناشی شده.
این شعلههایی بوده که از آن روح مقدس و پاک و از آن تربت عالی مقدار سرکشیده.
به جانها و روحها رسیده.
انسانها را به گلولههای داغی تبدیل کرده و آنها را به قلب دشمن فرو برده.
🔸بنابراین مسئله اربعین یک مسئله مهمی است،
اربعین یعنی میعاد شیعیان در یک کنگره بینالمللی و جهانی
برای سرزمینی که خودش خاطرهانگیز است آن سرزمین.
سرزمین خاطرهها است،
خاطرههای باشکوه،
خاطرههای عزیز،
سرزمین شهدا،
مزار کشتهشدگان راه خدا،
اینجا جمع بشوند تشیع،
پیروان تشیع
و دست برادری
و پیمان وفاداری هر چه بیشتر بدهند.
🔹اگر امروز هم بتوانند شیعیان آن سرزمین پاک و مقدس را یک چنین میعادی قرار بدهند.
البته، بسیار کار بجا و جالبی خواهد بود
و همین دنبالهگیری از راهی است که از ائمه هدی (ع) به ما ارائه دادند.
🔻سخنرانی در مسجد امام حسن مجتبی (ع) / مشهد ۲۴ اسفند ۱۳۵۲
🌴🌴🌴
#امام_خامنه_ای
کانال رسمی استاد فقیهی
┏━━━•••━━━━━━━━━━┓
➥@m_faghihi
┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
فضیلت زیارت امیرالمومنین علیه السلام
1⃣ حَدَّثَنِي أَبِي وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى الْعَطَّارِ عَنْ حَمْدَانَ بْنِ سُلَيْمَانَ النَّيْشَابُورِيِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْيَمَانِيِّ عَنْ مَنِيعِ بْنِ الْحَجَّاجِ عَنْ يُونُسَ عَنْ أَبِي وَهْبٍ الْبَصْرِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ الْمَدِينَةَ فَأَتَيْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ أَتَيْتُكَ وَ لَمْ أَزُرْ قَبْرَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع قَالَ بِئْسَ مَا صَنَعْتَ لَوْ لَا أَنَّكَ مِنْ شِيعَتِنَا مَا نَظَرْتُ إِلَيْكَ أَ لَا تَزُورُ مَنْ يَزُورُهُ اللَّهُ تَعَالَى مَعَ الْمَلَائِكَةِ وَ يَزُورُهُ الْأَنْبِيَاءُ مَعَ الْمُؤْمِنِينَ [وَ يَزُورُهُ الْمُؤْمِنُونَ] قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا عَلِمْتُ ذَلِكَ قَالَ فَاعْلَمْ أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع أَفْضَلُ عِنْدَ اللَّهِ مِنَ الْأَئِمَّةِ كُلِّهِمْ وَ لَهُ ثَوَابُ أَعْمَالِهِمْ وَ عَلَى قَدْرِ أَعْمَالِهِمْ فُضِّلُوا.
✅ ابو وهب بصری گوید: داخل مدينه شدم نزد حضرت ابا عبد اللَّه عليه السّلام مشرّف شده محضرش عرضه داشتم:
فدايت شوم خدمت شما رسيدم ولى به زيارت قبر امير المؤمنين عليه السّلام نرفته ام.
حضرت فرمودند:
بد كارى كردى اگر از شيعيان ما نبودى به تو نگاه نمی كردم، چرا زيارت نكردى كسى را كه خداوند با فرشتگانش زيارتش می كنند، انبياء و مؤمنين زيارتش می نمايند؟
عرض كردم: فدايت شوم اين مطلب را نمی دانستم.
✳️ حضرت فرمودند:
بدان كه امير المؤمنين عليه السّلام نزد حقتعالى از تمام ائمه عليهم السّلام افضل و برتر بوده و ثواب اعمال ايشان براى آن حضرت منظور مى شود (يعنى غير از اينكه در قبال اعمال خود آن جناب حق تعالى ثواب لحاظ مى كند اعمال ائمه هدى عليهم السّلام نيز موجب حصول ثواب براى حضرتش مى باشد) در حالى كه حضرات ائمّه عليهم السّلام به مقدار اعمال صادره از خودشان فضيلت و برترى عائدشان می شود.
2⃣َ وَ عَلِيّاً سَيِّدَ الْوَصِيِّينَ فَإِنَّ زَائِرَهُ تُفْتَحُ لَهُ أَبْوَابُ السَّمَاءِ عِنْدَ دَعْوَتِهِ فَلَا تَكُنْ عَنِ الْخَيْرِ نَوَّاماً.
✅ براى زائر آن حضرت دربهاى آسمان گشوده مى شود پس از اين خير عظيم غافل مباش
📚 کامل الزیارات ص ۳۸
کانال رسمی استاد فقیهی
┏━━━•••━━━━━━━━━━┓
➥@m_faghihi
┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
✳️ثواب زیارت کاظمین
1⃣ 3- حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْبَرْقِيِّ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْوَشَّاءِ قَالَ: قُلْتُ لِلرِّضَا ع مَا لِمَنْ زَارَ قَبْرَ أَبِيكَ أَبِي الْحَسَنِ ع فَقَالَ زُرْهُ قَالَ فَقُلْتُ فَأَيُّ شَيْءٍ فِيهِ مِنَ الْفَضْلِ قَالَ لَهُ مِثْلُ مَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَيْنِ ع.
✅ حسن بن على الوشاء نقل كرده، وى گفت: محضر مبارك حضرت رضا عليه السّلام عرض كردم:
ثواب كسى كه قبر پدر بزرگوارتان حضرت ابى الحسن عليه السّلام را زيارت كند چيست؟
حضرت فرمودند:
آن را زيارت كن.
عرض كردم: فضيلت آن چه قدر است؟
حضرت فرمودند:
ثواب و فضيلت كسى كه او را زيارت كند مثل ثواب كسى است كه قبر حسين عليه السّلام را زيارت نمايد.
2⃣ 6- حَدَّثَنِي أَبُو الْعَبَّاسِ مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ الْقُرَشِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي الْخَطَّابِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ بْنِ بَزِيعٍ عَنِ الْخَيْبَرِيِّ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْأَشْعَرِيِّ الْقُمِّيِّ قَالَ: قَالَ لِيَ الرِّضَا ع مَنْ زَارَ قَبْرَ أَبِي بِبَغْدَادَ كَانَ كَمَنْ زَارَ رَسُولَ اللَّهِ ص وَ قَبْرَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ إِلَّا أَنَّ لِرَسُولِ اللَّهِ وَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ فَضْلَهُمَا- وَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ بِإِسْنَادِهِ مِثْلَهُ.
✅ حسين بن محمّد اشعرى قمّى نقل كرده كه وى گفت:
حضرت رضا عليه السّلام به من فرمودند:
كسى كه قبر پدرم را در بغداد زيارت كند مثل كسى است كه رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم و قبر امير المؤمنين عليه السّلام را زيارت كرده منتهى زيارت رسول خدا و امير المؤمنين
سلام اللَّه عليهما افضل مى باشند.
📚 کامل الزیارات ص ۲۹۹
کانال رسمی استاد فقیهی
┏━━━•••━━━━━━━━━━┓
➥@m_faghihi
┗━━━━•••━━━━━━━━━┛