eitaa logo
آیت الله سیـّد محمـّدعلی فقیـهــی
3.1هزار دنبال‌کننده
955 عکس
206 ویدیو
79 فایل
استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم کارشناس مسائل شرعی در شبکه یک سیما و رادیو قرآن و شبکه جهانی حضرت ولی عصر عجل الله فرجه ارسال پرسش ها پشتیبان کانال @smf1375 با عرض معذرت تبلیغات و تبادل نداریم انتشار مطالب بدون لینک مانعی ندارد
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شهادت مهدی زین الدین فرمانده ی لشگر 17علی ابن ابیطالب (علیه السلام) 1363/08/27 ✅ زندگینامه شهید سال 1338 ه ش در کانون گرم خانواده‌ای مذهبی، متدین و از پیروان مکتب سرخ تشیع، در تهران دیده به جهان گشود. مادرش که بانویی مانوس با قرآن و آشنای با دین و مذهب بود برای تربیت فرزندش کوشش فراوانی نمود. او در کودکی قرآن را یاد گرفت و بر قرائت مستمر آن تلاش نمود. پس از ورود به دبستان در اوقات بیکاری به پدرش که کتابفروشی داشت، کمک می‌کرد و به عنوان یک فرزند، پدر و مادر را در امور زندگی یاری می‌داد. مهدی در دوران تحصیلات متوسطه‌اش به لحاظ زمینه‌هایی که داشت با مسائل سیاسی و مذهبی آشنا و در این مدت (که با شهید محراب آیت‌الله مدنی (ره) مانوس بود)، روح تشنه خود را با نصایح ارزنده و هدایتگر آن شهید بزرگوار سیراب می‌نمود و در واقع در حساسترین دوران جوانی به هدایت ویژه‌ای دست یافته بود. به همین دلیل از حضرت آیت‌الله مدنی بسیار یاد می‌کرد و رشد مذهبی خود را مدیون ایشان می‌دانست. در مسیر مبارزات سیاسی علیه رژیم پهلوی، پدر شهیدان – مهدی و مجید زین‌الدین – برای بار دوم از خرم‌آباد به سقز تبعید گردید. این امر باعث شد تا مهدی که خود در مبارزات نقش فعالی داشت دوری پدر را تحمل کند و سهم پدر را نیز در مبارزات خرم‌آباد بردوش کشد. در ادامه مبارزات سیاسی دوران دبیرستان، زمانی که حزب رستاخیز شروع به عضوگیری اجباری می‌نمود. شهید زین‌الدین به عضویت این حزب در نیامد و با سوابقی که از او داشتند از دبیرستان اخراجش کردند. به ناچار برای ادامه تحصیل، با تغییر رشته از ریاضی به طبیعی موفق به اخذ دیپلم گردید و در کنکور سال 1356 شرکت کرد و ضمن موفقیت، توانست رتبه چهارم را در بین پذیرفته‌شدگان دانشگاه شیراز بدست آورد. این امر مصادف با تبعید پدرش به جرم حمایت از امام خمینی(ره) از خرم‌آباد به سقز و موجب انصراف از ادامه تحصیل و ورود جدی‌تر ایشان در سنگر مبارزه پدرش شد. پس از مدتی پدر شهید زین‌الدین از سقز به اقلید فارس تبعید شد. این ایام که مصادف با جریانات انقلاب اسلامی بود، پدر با استفاده از فرصت پیش‌آمده، مخفیانه محل زندگی را به قم انتقال داد. مهدی نیز همراه سایراعضای خانواده، از خرم آباد به قم آمد و در هدایت مبارزات مردمی نقش موثرتری را عهده‌دار شد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی جزو اولین کسانی بود که جذب نهاد مقدس جهادسازندگی شد و با تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قم، برای انجام وظیفه شرعی و اجتماعی خود و حفظ و حراست از دست‌آوردهای خونین انقلاب، به این نهاد مقدس پیوست. ابتدا در قسمت پذیرش و پس از آن به عنوان مسئول واحد اطلاعات سپاه قم انجام وظیفه کرد. شهید زین‌الدین در زمان مسئولیت خود در واحد اطلاعات (که همزمان با غائله خلق مسلمان و توطئه‌های پیچیده ضدانقلاب بود)در شهر قم با نقش فعال خود و با برخورداری از بینش عمیق سیاسی، در خنثی کردن حرکتهای انحرافی و ضدانقلابی گروهکهای آمریکایی نقش به سزایی داشت. با آغاز تهاجم دشمن بعثی به مرزهای میهن اسلامی، شهید زین‌الدین بی‌درنگ پس از گذراندن آموزش کوتاه مدت نظامی، به همراه یک گروه صدنفره خود را به جبهه رساند و به نبرد بی‌امان علیه کفار بعثی پرداخت. پس از مدتی مسئول شناسایی در یگانهای رزمی شد. و بعد از آن نیز مسئول اطلاعات – عملیات سپاه دزفول و سوسنگرد گردید. در این مسئولیتها با شجاعت و ایمان ،‌تا عمق مواضع دشمن نفوذ می‌کرد و با شناسایی دقیق و هدایت رزمندگان اسلام، ضربات کوبنده‌ای بر پیکر لشکریان صدام وارد می‌آورد. بخشی از موفقیتهای بدست آمده توسط رزمندگان اسلام در عملیات فتح‌المبین، مرهون تلاش و زحمات ایشان و همکارانش در زمان تصدی مسئولیت اطلاعات – عملیات سپاه دزفول و محورهای عملیاتی بود. شهید زین‌الدین در عملیات بیت‌المقدس مسئولیت اطلاعات – عملیات قرارگاه نصر را برعهده داشت و بخاطر لیاقت، ایمان، خلوص، استعداد رزمی و شجاعت فراوان، در عملیات رمضان به عنوان فرمانده تیپ علی‌بن ابیطالب(ع) انتخاب گردید. در عملیات رمضان، تیپ علی‌بن ابیطالب(ع) جزو یگانهای مانوری و خط‌شکن بود ، بعدها این تیپ، به لشکر تبدیل شد. لشکر علی‌بن ابیطالب(ع) در تمام صحنه‌های نبرد سپاهیان اسلام (عملیات محرم، والفجرمقدماتی، والفجر3 و والفجر4) خط شکن و به عنوان یکی از یگانهای موفق، نقش حساس و تعیین کننده‌ای را برعهده داشت.این یگان، همگام با سایر یگانها در عملیات پیروزمندانه خیبر هنگامی که دشمن از هوا و زمین و با انواع جنگ‌افزارها و بمبهای شیمیایی و پرتاب یک میلیون و دویست هزار گلوله توپ و خمپاره، جزایر مجنون را آماج حملات خویش قرار داده بود،با شجاعت و شهامت مردانه و تا آخرین نفس جنگیدند و دشمن زبون را به عقب راندند و جزایر راحفظ کردند. شهید زین‌الدین در کنار تلاش بی‌وقفه‌اش، از مستحبات غافل نبود. ادامه دارد 👇
اعتقاد داشت که جبهه‌های نبرد، مکانی مقدس است و انسان دراین مکان، به خدا تقرب پیدا می‌کند. همیشه به رزمندگان سفارش می‌کرد که به تزکیه نفس و جهاد اکبر بپردازند. او همواره سعی می‌کرد که با وضو باشد. به دیگران نیز تاکید می‌نمود که همیشه با وضو باشند. به نماز اول وقت توجه بسیار داشت و با قرآن مجید مانوس بود و به حفظ آیات آن می‌پرداخت. با علاقه خاصی به بسیجی‌ها توجه می‌کرد. محبت این عناصر مخلص در دل او جایگاه ویژه‌ای داشت. برای رسیدگی به وضعیت نیروها و مطلع شدن از احوال برادران رزمنده خود به واحدها، یگانها و مقرهای لشکر سرکشی می‌نمود و مشکلات آنان را رسیدگی و پیگیری می‌کرد. همواره به برادران سفارش می‌کرد که نسبت به رزمندگان احترام قائل شوند و همیشه خودشان را نسبت به آنها بدهکار بدانند و یقین داشته باشند که آنها حق بزرگی بر گردن ما دارند. شیفتگی و محبت ویژه‌ای به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) داشت. با شناختی که از ولایت فقیه داشت از صمیم قلب به امام خمینی(ره) عشق می‌ورزید. با قبلی مملو از اخلاص، ایمان و علاقه از دستورات و فرامین آن حضرت تبعیت می‌نمود. به دقت پیامها و سخنرانیهای ایشان را گوش می‌داد و سعی می‌کرد که همان را ملاک عمل خود قرار دهد و از حدود تعیین شده به هیچ وجه تجاوز نکند. می‌گفت: ما چشم و گوشمان به رهبر است، تا ببینیم از آن کانون و مرکز فرماندهی چه دستوری می‌رسد، یک جان که سهل است، ای کاش صدها جان می‌داشتیم و در راه امام فدا می‌کردیم. حفظ اموال بیت‌المال برای شهید زین‌الدین از اهمیت خاصی برخوردار بود. همواره در مسئولیت و جایگاهی که قرار داشت نهایت دقت خود را به کار می‌برد تا اسراف و تبذیر نشود. بارها می‌گفت:در مقابل بیت‌المال مسئول هستیم.در استفاده از نعمتهای الهی و حتی غذای روزمره میانه‌روی می‌کرد. و همواره برای کم کردن تعلقات مادی تلاش می‌کرد. ایثار و فداکاری او در تمام زمینه‌ها، بیانگر این ویژگی و خصوصیتش بود. او جز به اسلام و انجام تکلیف الهی خود نمی‌اندیشید.اخلاق و رفتار او باتوجه به اقتضای مسئولیتهای نظامی‌اش که دارای صلابت و قدرت خاصی بود، زمانی که با بسیجیان مواجه می‌شد برادری صمیمی و دلسوز برای آنها بود. شهید مهدی زین‌الدین در زمینه تربیت کادرهای پرتوان برای مسئولیتهای مختلف لشکر به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده بود که در واحدهای مختلف، حداقل سه نفر در راس امور و در جریان کارها باشند. می‌گفت:من خیالم از لشکر راحت است. اگر چند ماه هم در لشکر نباشم مطمئنم که هیچ مسئله‌ای به وجود نخواهد آمد. او یکی از فرماندهان محبوب جبهه‌ها به شمار می‌آمد. فرماندهی که نور معرفت، تقوا، صبر و استقامت سراسر وجودش را فراگرفته بود. سردار رحیم صفوی‌فرمانده سپاه درباره او می‌گوید: شهید مهدی زین‌الدین فرماندهی بود که هم از علم جنگی و هم از علم اخلاق اسلامی برخوردار بود. در میدان اسلام و اخلاق، توانا و در عرصه‌های جنگ شجاع، رشید، مقاوم و پرصلابت بود. شهادت مزدی بودکه خدا برای مجاهدات بی شمار این بنده برگزیده اش قرارداده بود. در آبان سال 1363 شهید زین‌الدین به همراه برادرش مجید (که مسئول اطلاعات و عملیات تیپ 2 لشکر علی‌بن ابیطالب(ع) بود) جهت شناسایی منطقه عملیاتی از کرمانشاه به سمت سردشت حرکت می‌کنند. در آنجا به برادران می‌گوید: من چند ساعت پیش خواب دیدم که خودم و برادرم شهید شدیم! موقعی که عازم منطقه می‌شوند، راننده‌شان را پیاده کرده و می‌گویند: خودمان می‌رویم. سرانجام پس از سالیان طولانی دفاع در جبهه‌ها و شرکت در عملیاتها و صحنه‌های افتخارآفرین، در درگیری با ضدانقلاب شربت شهادت نوشید و روح بلندش از این جسم خاکی به پرواز درآمد تا در نزد پروردگارش ماوی گزیند. همان طور که برادران را توصیه می‌کرد: ما باید حسین‌وار بجنگیم؛ حسین‌وار جنگیدن یعنی مقاومت تا آخرین لحظه؛ حسین‌وار جنگیدن یعنی دست از همه چیز کشیدن در زندگی؛ ای کاش جانها می‌داشتیم و در راه امام حسین(ع) فدا می‌کردیم؛ از همرزمانش سبقت گرفت و صادقانه به آنچه معتقد بود و می‌گفت عمل کرد و عاشقانه به دیدار حق شتافت. کانال رسمی استاد فقیهی ┏━━━•••━━━━━━━━━━┓ ➥@m_faghihi ┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
✅ وصیت نامه شهید مهدی زین الدین بسمه تعالی اولین شرط لازم برای پاسداری از اسلام، اعتقاد داشتن به امام حسین(ع) است. هیچ کس نمی‌تواند پاسداری از اسلام کند در حالی که ایمان و یقین به اباعبدالله‌الحسین(ع) نداشته باشد. اگر امروز ما در صحنه‌های پیکار می‌رزمیم و اگر امروز ما پاسدار انقلابمان هستیم و اگر امروز پاسدار خون شهدا هستیم و اگر مشیت الهی بر این قرار گرفته که به دست شما رزمندگان و ملت ایران، اسلام در جهان پیاده شود و زمینه ظهور حضرت امام زمان(عج) فراهم گردد، به واسطه عشق، علاقه و محبت به امام حسین(ع) است. من تکلیف می‌کنم شما «رزمندگان» را به وظیفه عمل کردن و حسین‌وار زندگی کردن.در زمان غیبت کبری به کسی «منتظر» گفته می‌شود و کسی می‌تواند زندگی کند که منتظر باشد، منتظر شهادت، منتظر ظهور امام زمان(عج). خداوند امروز از ما همت، اراده و شهادت‌طلبی می‌خواهد. کانال رسمی استاد فقیهی ┏━━━•••━━━━━━━━━━┓ ➥@m_faghihi ┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
                           ❁﷽❁ 🥀💐 🥀 💎فضائل زینب کبری سلام الله علیها💎  1⃣ از سرشت نبی صلی الله علیه و آله🌱 پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله): "وُلد فاطِمَةَ فَانَا وَلِیُّهُم وَ عُصبَتُهُم، وَ هُم خُلِقُوا مِن طِینَتِی ... من أحبهم أحبه اللّه": "فرزندان فاطمه، که من ولی آنها هستم، از سرشت من آفریده شده‌اند ... هر كه آنها را دوست بدارد، خدا او را دوست می‌دارد." 📚بحار الأنوار،ج ۲۳، ص ۱۰۴    2⃣ مقام استجابت دعا🌱 امام حسین(علیه السلام):"یا اُختاه لا تَنْسِینی فِی نافِلَةَ اللَّیْل؛ خواهرم! مرا در نماز شب فراموش نکن." 📚عوالم العلوم و المعارف ج ۱۱،ص۹۵۴ 3⃣ انس همیشگی با نماز شب🌱 امام سجاد(علیه السلام): "عمتی زینَب ما تَرکت تَهجدَها طولَ دَهرها حتّی لیلة حادی عشر من المُحَّرم؛ عمه جانم زینب در تمام عمر نماز شبش را ترک نکرد؛ حتی شب یازدهم مُحرّم." 📕وفیات‌ الأئمّه، ص ۴۴۱   4⃣ دانشمند تعلیم ندیده🌱 امام سجاد(علیه السلام): "أنْتِ بِحَمْدِاللَّه عالِمَةٌ غَیْرُ مُعَلَّمَةٍ و فَهِمَةٌ غَیْرُ مُفَهَّمَة؛ بحمداللَّه شما دانشمند معلم ‏ندیده و فهمیده ‏اى فهم نیاموخته هستى." 📚الإحتجاج ج۲، ص۳۵ 🥀 🥀💐 کانال رسمی استاد فقیهی ┏━━━•••━━━━━━━━━━┓ ➥@m_faghihi ┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 تفاوت وجه التزام و جریمه دیر کرد 💠 سؤال: تفاوت وجه التزام با جریمه دیرکرد چیست؟ آیا وجه التزام همان رباست؟ ✅ جواب: مبلغ دیر کرد به معنای گرفتن وجهی در ازای مهلت دادن به مدیون برای اداء دین است که ربا محسوب می شود اما وجه التزام به معنای جریمه در ازای تخلف از تعهدی است که مدیون برای اداء دین در زمان معین داشته است و لذا مانعی ندارد. 🆔 @leader_ahkam کانال رسمی استاد فقیهی ┏━━━•••━━━━━━━━━━┓ ➥@m_faghihi ┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💎 عملی که جلوی استجابت دعا را می‌گیرد 🔻 پيامبر خدا صلى‌الله‌عليه‌و‌آله‌وسلم: أطِبْ كَسبَكَ تُستَجَبْ دَعوَتُكَ، فإنَّ الرّجلَ يَرفَعُ اللُّقْمَةَ إلى فِيهِ (حَراما) فما تُستَجابُ له دَعوَةٌ أربَعينَ يوما ❇️ درآمدت را پاك كن تا دعايت مستجاب شود؛ زيرا هرگاه آدمى لقمه‌ای [حرام] به دهان خود ببرد تا چهل روز دعايى از او پذيرفته نمى‌شود. 📚 ميزان الحكمه، جلد ۴، صفحه۳۰ ‌ ‌ کانال رسمی استاد فقیهی ┏━━━•••━━━━━━━━━━┓ ➥@m_faghihi ┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
احکام اقتصادی 6⃣1⃣ ✅ بیان موارد مختلف رشوه در چه موردی رشوه دادن حرام نیست اگر چه برای گیرنده حرام است؟ 🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊 استاد فقیهی پاسخ می دهند. کانال رسمی استاد فقیهی ┏━━━•••━━━━━━━━━━┓ ➥@m_faghihi ┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💎برکات و آثار نیکوی ابتلائات در زندگی امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود: ▫️وَ يَبْتَلِيهِمْ بِضُرُوبِ الْمَکَارِهِ، إِخْرَاجاً لِلتَّکَبُّرِ مِنْ قُلُوبِهِمْ، وَ إِسْکَاناً لِلتَّذَلُّلِ فِي نُفُوسِهِمْ، وَ لِيَجْعَلَ ذلِکَ أَبْوَاباً فُتُحاً إِلَى فَضْلِهِ، وَ أَسْبَاباً ذُلُلاًلِعَفْوِهِ 🟠خداوند... بعض از مؤمنین را به اقسام گوناگون گرفتاريها امتحان مى کند تا تکبّر را از قلوب آنها خارج سازد و تواضع و فروتنى را در نفوسشان جايگزين نمايد و درهاى فضل و رحمتش را به روى آنان بگشايد و اسباب عفوش را به آسانى در اختيارشان قرار دهد. 📚 نهج‌البلاغه خطبه_192 کانال رسمی استاد فقیهی ┏━━━•••━━━━━━━━━━┓ ➥@m_faghihi ┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
پرسش: استعمار با شعار زن، زندگی، آزادی به عنوان عقبه این جریان در حال حاضر چه نقشی را در فروپاشی و انحلال خانواده‌ها ایفا می‌کند؟ پاسخ: پوشش‌های فریب زنان استعمار برای رسیدن به مقاصد شوم خود، همواره با عناوین مختلف از قبیل: دفاع از حقوق زن، آزادی زنان. تساوی حقوق زن و مرد، نجات زن از بدبختی‌ها و فلاکت‌ها و احیای شخصیت لگدکوب شده زن و در حال حاضر در قالب: زن‌، زندگی و آزادی اساس خانواده و نظام زندگی خانوادگی را دستخوش تحول قرار داده است.  استعمارگران با پوشش این عناوین نهایتاً کانون گرم خانواده و پر مهر زن و مرد را متلاشی می‌کنند، تا به اهداف استعماری خود سریع‌تر و راحت‌تر دست یابند. ساز و کارهای اجرایی اهداف استعمار  1- زن به مثابه ابزاری برای نظام سرمایه‌داری در غرب و کشورهای اروپایی،‌ زن را به خدمت نظام سرمایه‌داری درآوردند، و از او ابزاری برای تبلیغات و فروش کالاهای خود، و مصرف آن همه وسایل آرایشی و زینتی ساختند، صدها هزار کودک و زن غربی را به فحشاء، دزدی و اعتیاد کشاندند و آنها را وسیله‌ای برای شهوت‌رانی، شب‌نشینی‌ و فساد و تهیه مجلات و فیلم‌‌های سکسی به کار گرفتند و به انواع بیماری‌های روانی،‌ مقاربتی، اعتیاد و خودارضایی مبتلا ساختند. آری زنان را از خانه بیرون کشیدند و به اصطلاح آزادشان کردند تا به مثابه ابزاری در خدمت اهداف استعمارگران قرار دهند و در نتیجه طلاق و فروپاشی زندگی خانوادگی را آنچنان در غرب رواج دادند که هر ساله میلیون‌ها نفر زن و شوهر از هم جدا می‌شوند، تا جایی که در بسیاری از نقاط در برابر هر دو ازدواج یک طلاق صورت می‌گیرد (مصطفی السباغی، المراه بین‌الفقه و القانون، ص 257) 2- گسترش بی‌حجابی و فروپاشی خانواده‌ها استعمار تحت عنوان آزادی زن و نجات او از بردگی مرد، انهدام اساس خانواده‌ و کانون گرم و پر مهر زن و مرد را هدف‌گیری کرده، و برای تسریع در موفقیت و رسیدن به نیات پلید خود، تحت عنوان آزادی زن و اینکه زن باید تمام زمینه‌ها از جمله: خوراک، پوشاک، مسکن و زندگی با این مرد یا آن مرد در حالی که همسر مرد دیگری است. انتخاب رفیق مرد حتی با وجود داشتن شوهر و یا رها کردن شوهر و فرزند خود و برهم زدن زندگی، آزاد باشند، بر روی دو مسئله تمرکز و پیرامون آن تبلیغات کرده‌اند و قانون‌ها وضع نموده‌اند، و آنها عبارتند از: 1- گسترش بی‌حجابی‌ها 2- سهولت در امر طلاق. زیرا با این دو عامل خانواده‌ها هر چه سریع‌تر از هم پاشیده می‌شوند! لذا حکومت‌های استعماری از یک سو زن را به مثابه ابزاری برای استثمار و به فساد کشاندن اجتماع و مصرف وسایل آرایشی و تزیینی و نظام سرمایه‌داری به کار گرفتند، و از طرف دیگر زن اولویت اول اداره خانه را رها کرده و به مشاغل بیرون از خانه رو آورده و در نتیجه علی‌رغم میل طبیعی خود از بچه‌دار شدن جلوگیری می‌کنند و یا اگر بچه‌ای هم به دنیا آورند،‌ در بعد تربیتی آن دچار مشکلات روانی و عاطفی خواهند شد. 3- تدوین قوانین حمایت از حقوق زنان با اهداف استعماری استعمار از آنجا که برای رسیدن به منافع خود، آزادی بدون قید و شرط زنان و فروپاشی و طلاق خانواده‌ها را هدف‌گیری کرده است، لذا تلاش‌ دارد تا با تدوین قوانین حمایت از خانواده‌ها و دفاع از حقوق زنان، اختیار طلاق را تا حد زیادی از مردان سلب کرده و در اختیار زنان قرار دهد، و دادگاه‌ها را نیز مجاز به اجبار شوهر به طلاق  دادن نمودند، که در صورت عدم تمکین شوهر، دادگاه راساً اقدام به طلاق می‌کند، و معلوم است که با آن آزادی بی‌قید و شرط در روابط جنسی و با این حمایت از زن و حق طلاق چه بر سر خانواده‌ها خواهد آمد! اینجاست که در برابر هر دو ازدواج یک طلاق انجام می‌شود! به عنوان نمونه در کشور اسلامی ایران، از منظر فقه امامیه و قانون مدنی ایران اختیار طلاق به دست شوهر است. اما در قانون قبل از انقلاب حمایت از خانواده‌، مصوب 15 بهمن 1353، عملا اختیار طلاق از مرد گرفته شد به این معنا که هر یک از زوجین اگر ناسازگاری داشته باشند، می‌توانند از دادگاه‌ گواهی عدم سازش بگیرند و خود راساً اقدام به طلاق نمایند، اگر طرف مقابل راضی به طلاق نباشد.، این کار در اسلام برای مرد مشروع بود ولی برای زن (به جز موارد استثنایی که در فقه معین شده) مشروع نبود،‌ چون اختیار طلاق در دست مرد است. ماده 21 قانون حمایت خانواده می‌گوید: دفاتر طلاق پس از ارائه گواهی عدم امکان سازش از ناحیه هر یک از زوجین، به طرف دیگر اخطار می‌نمایند ظرف مهلتی که از یک ماه تجاوز ننماید، برای اجرای صیغه طلاق و ثبت آن حاضر شود. در صورتی که ظرف مهلت مقرر حاضر نشود، دفتر طلاق مکلف است حسب تقاضای یکی از طرفین صیغه طلاق را جاری و ثبت نماید. امام راحل در مقابل این قانون جبهه گرفته و آن را مخالف صریح اسلام دانسته و طلاق را نیز باطل می داند. کانال استاد فقیهی ┏━━━•••━━━━━━━━━━┓ ➥@m_faghihi ┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
🏴🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃🏴 ❇️☄ منابع تاریخی زمان شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها☄❇️ ⚫️نقل های 75 روز 🔸1. کافی (دو روایت صحیح) مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ ابْنِ رِئَابٍ عَنْ أَبِي عُبَيْدَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ فَاطِمَةَ ع مَكَثَتْ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ ص خَمْسَةً وَ سَبْعِينَ يَوْماً وَ كَانَ دَخَلَهَا حُزْنٌ شَدِيدٌ عَلَى أَبِيهَا وَ كَانَ يَأْتِيهَا جَبْرَئِيلُ ع فَيُحْسِنُ عَزَاءَهَا عَلَى أَبِيهَا وَ يُطَيِّبُ نَفْسَهَا وَ يُخْبِرُهَا عَنْ أَبِيهَا وَ مَكَانِهِ وَ يُخْبِرُهَا بِمَا يَكُونُ بَعْدَهَا فِي ذُرِّيَّتِهَا وَ كَانَ عَلِيٌّ ع يَكْتُبُ ذَلِكَ.( الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏1 ؛ ص458) عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنِ النَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ‏ عَاشَتْ فَاطِمَةُ س بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ ص خَمْسَةً وَ سَبْعِينَ يَوْماً لَمْ تُرَ كَاشِرَةً وَ لَا ضَاحِكَةً . الكافي (ط-الإسلامية) ؛ ج‏4 ؛ ص561 🔸2. الامامه و السیاسه ( ابن قتیبه) ج1، ص14 🔸3. الخرائج و الجرائح (قطب الدین راوندی)، ج2، ص524 🔸4. مناقب (ابن شهر آشوب)، ج3، ص337 🔸5. عیون المعجزات(سید مرتضی) 🔸6. مجمع البحرین (طریحی)، ج6، ص131 🔸7. تاریخ اهل البیت (ابن ابی ثلج بغدادی)ج1، ص71 🔸8. بصائر الدرجات (صفار)، ج1، ص154 🔸9. عمدة عيون صحاح الأخبار في مناقب إمام الأبرار (یحیی بن حسن - ابن بطریق) 🔸10. الهدایه الکبری (خصیبی متوفای 334)، ج1، ص176 🔸11. مجموعة نفيسة في تاريخ الأئمة عليهم السلام‏،ج1، ص12 🔸12. روضه الواعظین (فتال نیشابوری) - (72 روز) 🔸13. قصص الانبیاء (صدوق) - (72 روز) ⚫️نقل های 95 روز 🔸1. دلائل الامامه (طبری)، ص 79 روایت ابوبصیر - حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو عَلِيٍّ مُحَمَّدُ بْنُ هَمَّامٍ، قَالَ: رَوَى أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْبَرْقِيُّ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى الْأَشْعَرِيِّ الْقُمِّيِّ، عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي نَجْرَانَ ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ، عَنِ ابْنِ مُسْكَانَ، عَنْ أَبِي بَصِيرٍ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ (عَلَيْهِمَا السَّلَامُ) قَالَ: وَلَدَتْ فَاطِمَةُ (عَلَيْهَا السَّلَامُ) فِي جُمَادَى الْآخِرَةِ يَوْمَ الْعِشْرِينَ مِنْهُ، سَنَةَ خَمْسٍ وَ أَرْبَعِينَ مِنْ مَوْلِدِ النَّبِيِّ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ)، فَأَقَامَتْ بِمَكَّةَ ثَمَانَ سِنِينَ، وَ بِالْمَدِينَةِ عَشْرَ سِنِينَ، وَ بَعْدَ وَفَاةِ أَبِيهَا خَمْسَةً وَ تِسْعِينَ يَوْماً، وَ قُبِضَتْ فِي جُمَادَى الْآخِرَةِ يَوْمَ الثَّلَاثَاءِ لِثَلَاثٍ خَلَوْنَ مِنْهُ، سَنَةَ إِحْدَى عَشْرَةَ مِنَ الْهِجْرَة تنها موردی که تصریح شده به سوم جمادی الثانیه این روایت است 🔸2. مصباح (کفعمی)، ص 511 🔸3. اقبال الاعمال (سید بن طاوس)، ج2، ص623 🔸4. اعلام الوری (طبرسی)، ص152 🔸5. مصباح المتهجد (شیخ طوسی)،ج2، ص793 🔸6. عوالم، (محدث بحرانی) ج1 ص798 🔸7. المقاتل الطالبین (3ماه) ⚫️ نقل های هر دو تاریخ 🔸1. کشف الغمه، (علی بن عیسی اربلی) ج1، ص449 🔸2. تاج الموالید، (طبرسی) ج1، ص80 🔸3. بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏43 ؛ ص 9 و 215 ┏━━━•••━━━━━━━━━━┓ ➥@m_faghihi ┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
🔆فضایل حضرت زهرا سلام الله علیها: جبرئيل، خادم حضرت فاطمه ✅ روايت شده كه رسول خدا(صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمودند: اسرافيل بر جبرئيل تفاخر كرد و گفت : من از تو بهترم ! جبرئيل گفت : از چه جهت تو از من بهترى ؟ جواب داد: براى اين كه فرشتگان حامل عرش زير نظر من هستند و صاحب صورم و مقرب ترين فرشته خدايم ! جبرئيل گفت : من از تو بهترم ، زيرا من امين وحى خدا به سوى انبياء مى باشم و هر امتى را كه خداوند هلاك كرده ، به دست من بوده است . 🔰 خطاب آمد: ساكت باشيد! كه به عزت و جلال خودم ، افرادى را خلق كرده ام كه از شما بهترند. سپس حجابهاى قدرت برداشته شد، ديدند كه بر ساق عرش نوشته شده : لا اله الا الله ، محمد رسول الله ، على و فاطمة و الحسن والحسين خير خلق الله .يعنى : اين پنج نور مقدس ، بهترين خلق خدايند. ✳️ جبرئيل عرض كرد: خدايا، از تو مسئلت دارم كه مرا خدمتگزار اين انوار مقدسه قرار دهى . خواسته اش پذيرفته شد و او جزء اهل بيت و خادم ما گرديد. جبرئيل هيچ وقت در خدمتگزارى اهل بيت عصمت و طهارت (عليه السلام) كوتاهى نكرد. گاهى از بهشت مائده آورد و گاه ناقه آورد و به اميرالمؤمنين (عليه السلام) نسيه فروخت ، گاهى به صورت دحيه كلبى سيب و به و انار براى حسنين (عليه السلام) آورد و گاه لباسهاى بهشتى ، گاهى براى فاطمه زهرا (سلام الله عليها) لباس آورد تا آن حضرت بپوشد و در عروسى يكى از همسايگان شركت كند و در بعضى جنگها به يارى رسول خدا(صلى الله عليه و آله و سلم ) و على مرتضى (عليه السلام) آمد. در جنگ احد براى اميرمؤمنان على (عليه السلام) ذوالفقار آورد و گفت : لا سيف الا ذوالفقار و لا فتى الا على . و بنا به روايتى به رسول خدا(صلى الله عليه و آله و سلم ) عرضه داشت : ناد عليا مظهر العجائب           تجده عونا لك فى النوائب كل هم و غم سينجلى           بولايتك يا على ، يا على ! ❇️ گاه به كمك فاطمه زهرا (سلام الله عليها) مى آمد و آسياب را مى گرداند و گاهى گهواره امام حسين (عليه السلام) را به حركت مى آورد؛ چنان كه در روايت ام ايمن آمده است : روزى جبرئيل نازل شد، ديد فاطمه زهرا (سلام الله عليها) خوابيده و امام حسين (عليه السلام) در گهواره گريه مى كند، شروع كرد گهواره را جنباندن و ذكر خواب خواندن و تسلى دادن تا فاطمه زهرا (سلام الله عليها) از خواب بيدار شد. فاطمه (سلام الله عليها) صداى جبرئيل را شنيد، ولى او را نديد، رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) به آن حضرت فرمودند: او جبرئيل امين بود. (1)هفتاد و دو داستان از شفاعت امام حسين (عليه السلام)، ص 40. 📚منبع:۳۶۰ داستان از فضايل مصائب و كرامات فاطمه زهرا (س)،عباس عزيزى کانال رسمی استاد فقیهی ┏━━━•••━━━━━━━━━━┓ ➥@m_faghihi ┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آخرین پیام در رابطه با بسیج.pdf
436.6K
📝 آخرین پیام امام، راجع به بسیج ✅ با تفکیک مطالب ↙️ @snn313 کانال رسمی استاد فقیهی ┏━━━•••━━━━━━━━━━┓ ➥@m_faghihi ┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسش: در قرآن کریم چه آیاتی در شأن حضرت فاطمه‌(س) نازل شده است؟ پاسخ: شخصیت والای حضرت فاطمه(س) نه تنها خود مبین و مفسر آیات قرآن است، و وجود او سندی زنده به عنوان پشتوانه عملی برای تایید مفاهیم آن کتاب آسمانی است، بلکه عملکرد و سیره نظری و عملی آن حضرت گاهی موجب نزول آیات قرآن نیز شده است. البته این آیات شریفه در شأن حضرت زهرا(س) به شکل‌های تنزیل (ظهور ابتدایی الفاظ و تبادر معنای آن به ذهن)، تفسیر (روشن ساختن مفهوم آیات و مراد پروردگار)، تاویل (برگرداندن لفظ از معنای ظاهری‌اش به معنای محتمل) و تطبیق (حمل آیه بر مصداق آن) گفتنی است که دانشمندان و مفسران اسلامی به این امر معترفند که برخی از آیات قرآن کریم در شأن اهل‌بیت(ع) و مقام و موقعیت آنها نازل شده است، و دلالت آنها بر اهل‌بیت(ع) از باب تفسیر است، نه تطبیق، و حضرت زهرا(س) نیز یکی از آن پنج نور پاک است، که در اینجا به ذکر برخی از اهم این آیات شریفه می‌پردازیم:  1⃣ آیه مباهله: در این آیه مباهله حضرت فاطمه(س) تنها مصداق نساء زنان همراه پیامبراکرم(ص) برای مباهله بود. (آل‌عمران-61) 2⃣ آیه تطهیر در آیه تطهیر خداوند می‌خواهد پلیدی گناه را از اهل‌بیت(ع) دور فرماید و کاملا آن بزرگواران را پاکیزه کند. (احزاب- 33). این آیه شریفه در شأن امام علی(ع) حضرت فاطمه‌(س) و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) نازل شده است. 3⃣ نزول سوره الدهر (الانسان) سوره هل اتی یا الانسان در شأن امام علی(ع) و فاطمه(س) نازل شده است. آیاتی که تطبیق آن با حضرت زهرا(س) می‌باشد، از موارد تاویل به شمار می‌رود. 4⃣ تفسیر آيه شریفه «مرج‌البحرین یلتقیان» در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که هنگام نزول این آیه شریفه (رحمن- 19) خداوند فرمود: من خداوندم. دو دریا را فرستادم: علی‌ابن‌ابی‌طالب‌‌(ع) دریای علم، و حضرت فاطمه‌(س) دریای نبوت، و من خدایم که پیوند میان آن دو را برقرار کردم. (تفسیر علی‌ابن‌ابراهیم قمی، ج2، ص 344) 5⃣ حقیقت و باطن لیله‌ًْ‌القدر با استناد به روایات در تفسیر آیه شریفه «حم والکتاب المبین، انا انزلناه فی‌لیله مبارکه» وجود مقدس حضرت فاطمه‌(س) حقیقت و باطن لیله‌القدر است، و معرفت آن حضرت همطراز درک شب قدر معرفی شده است. (انسان و قرآن، آیت‌الله حسن‌زاده‌ آملی، ص 217) مانند این روایت که مردی نصرانی خدمت امام موسای کاظم(ع) شرفیاب شد و تفسیر باطن این آیات را جویا شد. «حم، سوگند به این کتاب روشنگر،  که ما آن را در شبی پر برکت نازل کردیم، ما همواره انذاردهنده بوده‌‌ایم! در آن شب هر امری براساس حکمت‌(الهی) تدبیر و جدا می‌گردد. (دخان 1 تا 4) امام در پاسخ فرمودند: «حم» محمد(ص) و «کتاب مبین» علی‌(ع) و «اللیله» فاطمه‌(س) است. (کافی، ج 2، ص 547) آری شأن و مقام حضرت فاطمه‌(س) به حدی بالا است که پیامبراکرم(ص) می‌فرماید: فاطمه پاره‌تن من است. هر کس او را مسرور گرداند مرا مسرور کرده است، و هرکس مرا مسرورگرداند خدا را مسرور کرده است و هرکس او را اذیت کند مرا اذیت کرده است و هر کس مرا اذیت کند خدا را اذیت کرده است، و فاطمه‌(س) عزیزترین مردم در نزد من است. (امالی شیخ طوسی، ص24) 6⃣ مصداق سوره کوثر کلمه کوثر از کثرت به معنای خیر و کثیر و فراوان است. و مراد از آن نسل مبارک پیامبر(ص) است که دشمنان کینه‌توز او را ابتر می‌خواندند، و خداوند نسل کثیر و فراوانی را از طریق حضرت فاطمه‌(س) به آن حضرت عطا کرد. فخررازی در تفسیر کبیر خود می‌گوید: چه نسلی با برکت‌تر از نسل فاطمه‌(س) که مثل باقر و صادق و رضا‌(علیهم‌السلام) از آن برخاسته است. کانال رسمی استاد فقیهی ┏━━━•••━━━━━━━━━━┓ ➥@m_faghihi ┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
جمالی یونس مقاله سال 98-97.docx
42.8K
🔰 استخفاف به احکام دین در ظلم به فاطمه زهرا سلام الله علیها ✅ متن کتاب بیست حکم شرعی پایمال شده در ماجرای فدک برگرفته از بیانات استاد سید محمد علی فقیهی 🎙 🖌 تدوین یونس جمالی کانال رسمی استاد فقیهی ┏━━━•••━━━━━━━━━━┓ ➥@m_faghihi ┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حضرت علی علیه السلام فرمودند: 💎إنّ فاطمةَ بنتَ رَسُولِ اللهِ (صلی الله علیه و آله و سلم): 👈لم تَزَلْ مظلومةً، 👈مِنْ حَقِّها ممنوعةً، و عَنْ مِیراثِها مدفوعةً، 👈لم تُحفَظ فیها وَصِیَّةُ رَسُولِ الله (صلی الله علیه و آله و سلم)، 👈و لا رُوعِیَ فیها حَقُّه و لا حَقُّ اللهِ عزوجل، 👈و کَفَی بِاللّهِ حَاکِمًا، و مِن الظَّالِمِین مُنتَقِماً. 💧فاطمه دختر پیامبر: ۱. همواره مظلوم بود، ۲. و از حق خود، و ارث پدر محروم گردید، ۳. و درباره او به توصیه پیامبر عمل نشد، ۴. و حق پیامبر و خدای بزرگ نسبت به فاطمه مراعات نشد، ۵. و خدا به عنوان داور و انتقام گیرنده از ستمگران کافی است. 📚 امالی شیخ طوسی، ۱۵۵ کانال رسمی استاد فقیهی ┏━━━•••━━━━━━━━━━┓ ➥@m_faghihi ┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
یا زهرا س.mp3
32.19M
✅ عظمت و مقام حضرت زهرا سلام الله علیها و مصیبت آن بانوی مکرمه از زبان رسول خدا صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله کانال رسمی استاد فقیهی ┏━━━•••━━━━━━━━━━┓ ➥@m_faghihi ┗━━━━•••━━━━━━━━━┛