eitaa logo
آیت الله سیـّد محمـّدعلی فقیـهــی
3هزار دنبال‌کننده
948 عکس
206 ویدیو
79 فایل
استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم کارشناس مسائل شرعی در شبکه یک سیما و رادیو قرآن و شبکه جهانی حضرت ولی عصر عجل الله فرجه ارسال پرسش ها پشتیبان کانال @smf1375 با عرض معذرت تبلیغات و تبادل نداریم انتشار مطالب بدون لینک مانعی ندارد
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 روایتی تکان دهنده در مورد زنانی که در برابر نامحرم آرایش می کنند 🔰رسول خدا صلی الله علیه و آله: « ... لَيْلَةَ أُسْرِيَ بِي إِلَى اَلسَّمَاءِ رَأَيْتُ نِسَاءً مِنْ أُمَّتِي فِي عَذَابٍ شَدِيدٍ فَأَنْكَرْتُ شَأْنَهُنَّ فَبَكَيْتُ لِمَا رَأَيْتُ مِنْ شِدَّةِ عَذَابِهِنَّ ... وَ رَأَيْتُ اِمْرَأَةً تَأْكُلُ لَحْمَ جَسَدِهَا وَ اَلنَّارُ تُوقَدُ مِنْ تَحْتِهَا رَأْسِهَا ... وَ أَمَّا اَلَّتِي كَانَتْ تَأْكُلُ لَحْمَ جَسَدِهَا فَإِنَّهَا كَانَتْ تُزَيِّنُ بَدَنَهَا لِلنَّاسِ ... » ... شبى كه مرا به آسمان بردند (يعنى معراج) زنانى از امّتم را در عذابى شديد نگريستم، و آن وضع براى من سخت گران آمد، و گريه‌ام از جهت عذاب سخت آنان است كه به چشم خويش وضعشان را ديدم ... و [زن] ديگرى را ديدم كه گوشت بدن خويش را ميخورد و در زير او شعله ميكشيد،... امّا آن زنى كه گوشت بدن خويش را مى‌خورد آن بود كه خود را براى نامحرمان مى‌كرد ... 📚 عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج۲، ص۱۰، بخشی از حدیث معراج کانال رسمی استاد فقیهی ┏━━━•••━━━━━━━━━━┓ ➥@m_faghihi ┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
recording-20230826-182104.mp3
7.04M
احکام ویژه زائرین اربعین (قسمت اول) ۱- مکان‌هایی که جایز است نماز بصورت تمام (چهار رکعتی) خوانده شود ۲- جایز نبودن مصرف وام اربعین در هزینه های غیر از سفر اربعین ۳- استفاده از آبهای مخصوص آشامیدن برای وضو جایز نیست و وضو باطل است 🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊 استاد فقیهی توضیح می دهند. کانال رسمی استاد فقیهی ┏━━━•••━━━━━━━━━━┓ ➥@m_faghihi ┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
recording-20230826-182942.mp3
9.87M
احکام ویژه زائرین اربعین (قسمت دوم) ۱- حکم دور ریختن آبهای اضافی ۲- سکونت بیش از حد در موکبها ۳- حکم اشیاء پیدا شده ۴- حکم کفش‌هایی که جابجا شده است ۵- حکم وسایل و پولهای اضافه از کمک های مردمی به موکبها 🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊 استاد فقیهی توضیح می دهند. کانال رسمی استاد فقیهی ┏━━━•••━━━━━━━━━━┓ ➥@m_faghihi ┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
recording-20230827-174655.mp3
6.49M
احکام ویژه زائرین اربعین (قسمت سوم) ۱- حکم مخلوط شدن آب وضو با آب وضوی دیگران ۲- حکم مسح سر با خیس یا مرطوب بودن محل مسح ۳- عدم جواز استفاده از وسایل دیگران ۴- آسیب رساندن به وسایل متعلق به موکبها جایز نیست ۵- لزوم مراعات حال دیگران و اجتناب از آزار دیگران 🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊🔊 استاد فقیهی توضیح می دهند. کانال رسمی استاد فقیهی ┏━━━•••━━━━━━━━━━┓ ➥@m_faghihi ┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
✍️⚖️ جدول تنظیم شده در خصوص نرخ دیه به صورت کل و جزء، حسب اعلام قوه قضائیه در سال۱۴۰۲ به تومان: دیه کامل در ماه غیر حرام ۹۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان دیه کامل در ماه حرام (رجب، ذیقعده، ذیحجه، محرم) ۱/۲۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان دیه مراحل مختلف جنین سقط شده بر اساس مبلغ فوق 1⃣ دیه نطفه که در رحم مستقر شده است (بیست دینار ) ۱۸/۰۰۰/۰۰۰ تومان 2⃣ دیه علقه که خون بسته است (چهل دینار ) ۳۶/۰۰۰/۰۰۰ تومان 3⃣ دیه مضغه که بصورت گوشت درآمده است (شصت دینار) ۵۴/۰۰۰/۰۰۰ تومان 4⃣ دیه جنین در مرحله ای که بصورت استخوان درآمده است وهنوز گوشت نروییده است (هشتاد دینار )۵۴/۰۰۰/۰۰۰ تومان 5⃣ دیه جنین که گوشت واستخوان آن تمام شده است و جسم و اندام آن بطور کامل شکل گرفته ولی هنوز روح در آن دمیده نشده و تکامل نیافته است ، (یکصد دینار) ۹۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان در موارد فوق فرقی بین پسر ودختر نیست 6⃣ دیه جنین که روح در آن دمیده شده و جنین تکامل یافته است (اگر پسر باشد) دیه کامل ۹۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان دیه جنین که روح در آن دمیده شده است (اگر دختر باشد)نصف دیه کامل مرد مسلمان ۴۵۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان 7⃣ دیه جنین که روح در آن تکامل پیدا کرده است ولی جنسیت مشتبه باشد ( سه چهارم دیه کامل) ۶۷۵/۰۰۰/۰۰۰ تومان 🔺 با استفاده از این جدول می توان هر دادنامه ای که از سوی دادگاهها صادر می شود و دیه در آن مرقوم شده است مبلغ ریالی دقیق آنرا محاسبه کرد. با عضویت در این کانال می توانید ، در راستای حقوق جنین گامی بردارید👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2804744263Cde4835ee98 کانال رسمی استاد فقیهی ┏━━━•••━━━━━━━━━━┓ ➥@m_faghihi ┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ خوشا به حال زائران اربعین ✳️ ثواب زیارت هر یک از چهارده معصوم علیهم السلام 1⃣ حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِيسَى عَنِ الْمُعَلَّى بْنِ أَبِي شِهَابٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَالَ الْحَسَنُ لِرَسُولِ اللَّهِ ص يَا أَبَتِ مَا جَزَاءُ مَنْ زَارَكَ قَالَ بُنَيَّ مَنْ زَارَنِي حَيّاً أَوْ مَيِّتاً أَوْ زَارَ أَبَاكَ- كَانَ حَقّاً عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ أَزُورَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَأُخَلِّصَهُ مِنْ ذُنُوبِهِ. ✅ امام صادق عليه السّلام فرمودند: حضرت امام حسن عليه السّلام محضر رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم عرضه داشت: اى پدر پاداش كسى كه شما را زيارت كند چيست؟ حضرت فرمودند: فرزندم! كسى كه من را زيارت كند در زمان حيات يا بعد از ممات يا پدر تو را زيارت كند بر خداوند عزّ و جلّ است كه او را در روز قيامت زيارت كرده و از گناهانش برهاند. 📚 کامل الزیارات ص ۳۹ 2⃣1عَنِ الرِّضَا ع أَنَّ لِكُلِّ إِمَامٍ عَهْداً فِي عُنُقِ شِيعَتِهِ وَ إِنَّ مِنْ تَمَامِ الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ وَ حُسْنِ الْأَدَاءِ زِيَارَةَ قُبُورِهِمْ فَمَنْ زَارَهُمْ رَاغِباً فِي زِيَارَتِهِمْ كَانُوا شُفَعَاءَهُ يَوْمَ الْقِيَامَة ✅ امام رضا علیه السلام فرمود: هر امامی عهد و پیمانی بر گردن مردم دارد و از جمله وظایف در ادای به این عهد و تکمیل آن بطور نیک، زیارت قبور ائمه است، هرکس با علاقه به زیارت آنها رود ائمه در روز قیامت شفاعت او را خواهند نمود 📚 کتاب المزار شیخ مفید ص ۲۰۱ 3⃣ 2- أَبُو عَلِيٍّ الْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ رَفَعَهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَا عَلِيُّ مَنْ زَارَنِي فِي حَيَاتِي أَوْ بَعْدَ مَوْتِي أَوْ زَارَكَ فِي حَيَاتِكَ أَوْ بَعْدَ مَوْتِكَ أَوْ زَارَ ابْنَيْكَ فِي حَيَاتِهِمَا أَوْ بَعْدَ مَوْتِهِمَا ضَمِنْتُ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَنْ أُخَلِّصَهُ مِنْ أَهْوَالِهَا وَی شَدَائِدِهَا حَتَّى أُصَيِّرَهُ مَعِي فِي دَرَجَتِي. پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله فرمود: یا علی هر کس من را در حال حیات یا بعد از مردن من زیارت کند یا شما را زیارت کند یا فرزندان شما حسن و حسین را زیارت کند من ضمانت می کنم که او را از اهوال و سختی‌های قیامت رهایی بخشم به گونه ای که او را با خود و در درجه خودم قرار دهم. ‏ 📚 الكافي ج‏4، ص: 579 کانال رسمی استاد فقیهی ┏━━━•••━━━━━━━━━━┓ ➥@m_faghihi ┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
🌹اربعین حسینی🌹 اربعین و عدد چهل در فرهنگ اسلامی و عرفانی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.خداوند با حضرت موسی ع چهل شبانه روز وعده گذاشت تا در میعادگاه به عبادت خالصانه و راز و نیاز بپردازد و کتاب هدایت را دریافت کند. اربعین و عدد چهل در مواردی دارای تشخص و نماد ویژه ای است: 🌹۱_چله نشینی برای رسیدن به مقامات عرفانی و حاجت گرفتن از خدا، بسیار سفارش شده است. 🌹۲_حفظ کردن چهل حدیث ،سفارش اهل البیت ع و سنت حسنه علما و مسلمانان است. 🌹۳_ رعایت اخلاص در چهل شبانه روز سبب کمال معنوی انسان است. 🌹۴_عقل انسان در چهل سالگی به کمال می‌رسد. 🌹۵_مستحب است که در نماز شب برای چهل مومن دعا کنید. 🌹۶_شهادت چهل نفر به ایمان و نیکوکاری متوفی پذیرفته میشود 🌹۷_در فرهنگ عاشوراء به چهلمین روز شهادت امام حسین ع که مصادف با بیستم ماه صفر است ،اربعین گفته میشود. 🌹۸_درنخستین اربعین شهادت امام حسین ع ، «جابر ابن عبدالله» و «عطیه عوفی» موفق به زیارت قبر سید الشهدا شدند. 🌹۹_زیارت اربعین مورد اهتمام اهل البیت ع بود، و کاروان اسرای اهل البیت در نخستین اربعین یا اربعین دوم ، قبر امام حسین و شهدا را زیارت کردند. 🌹۱۰_مراسم اربعین در طول تاریخ و در سخت ترین شرایط برگزار شده و میشود. 🌹۱۱_مراسم اربعین نماد اتحاد، تعاون و اخلاص مسلمانان است و زمینه ساز ظهور قائم آل محمد عجل الله می‌باشد. 🌹۱۲_راز ماندگاری عاشورا و اربعین امام حسین ع همان اخلاص ، ایثار و مظلومیت شهدای کربلاست 🌹اللهم عجل لولیک الفرج🌹 کانال رسمی استاد فقیهی ┏━━━•••━━━━━━━━━━┓ ➥@m_faghihi ┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
جلسه روضه در شهر اصفهان به خادمی استاد فقیهی در جوار سایر خدمتگزاران ائمه علیهم السلام کانال رسمی استاد فقیهی ┏━━━•••━━━━━━━━━━┓ ➥@m_faghihi ┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💎سؤال و جواب غافلگیرکنندۀ امام صادق علیه السلام 🔻امام صادق علیه السلام: عنْ شِهَابٍ قَالَ: سَأَلَنِی فَقَالَ (جعفر بن محمد الصادق علیه السلام) یَا شِهَابُ کَمْ حَجَجْتَ مِنْ حِجَّةٍ- فَقُلْتُ تِسْعَةَ عَشَرَ حِجَّةً. فَقَالَ لِی تَمِّمْهَا عِشْرِینَ حِجَّةً، تُحْسَبْ لَکَ بِزِیَارَةِ الْحُسَیْنِ علیه السلام 🚩 امام صادق (علیه السلام) از یکی از یارانش پرسید: چندبار حج رفته‌ای؟ گفت: نوزده حج. امام فرمود: آن را به بیست حج برسان تا ثواب یکبار زیارت حسین علیه السلام برایت نوشته شود. 📚 کامل الزیارات، ص۱۶۲ ‌ کانال رسمی استاد فقیهی ┏━━━•••━━━━━━━━━━┓ ➥@m_faghihi ┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹نام ،نام خانوادگی: محمد رضا تورجی زاده 🍃ولادت: ۱۳۴۳/۴/۲۳ 🌹شهادت: ۱۳۶۶/۲/۵ 🍃مکان شهادت: بانه، منطقه عملیاتی کربلای ۱۰ 🌹مزار شهید: گلستان شهدای اصفهان 🕊شهید به حضرت زهرا سلام الله علیه علاقه ی وافری داشتند و در غالب مداحی هایشان از مصائب ایشان می خواندند . همچنین ایشان وصیت نمودند که بروی سنگ قبر ایشان بنویسند : یا زهرا ایشان در جبهه بار ها مجروح شدند به گونه ای که در میان دوستان به شهید زنده معروف شدند . و هر بار پیش از بهبودی کامل باز به جبهه عزیمت کردند سر انجام این مجاهد خستگی ناپذیر در پنجم اردیبهشت سال شصت و شش در ارتفاعات شهر بانه در استان کردستان در ساعت هفت و سی دقیقه صبح حین فرماندهی گردان یا زهرا در سنگر فرماندهی به شهادت رسیدند. جراحتی که موجب شهادت ایشان شد همچون حضرت زهرا بود : جراحاتی بر پهلو و بازو و ترکش ها یی مانند تازیانه بر کمر ایشان. شهید🕊🌹 🚩----------------------------------🚩 🇮🇷شادی ارواح طیبه شهدا صلوات کانال رسمی استاد فقیهی ┏━━━•••━━━━━━━━━━┓ ➥@m_faghihi ┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
☑️ کشتار ۱۷ شهریور ۵۷ 🏴 این کشتار، جواب پهلوی بود به راهپیمایی آرام مردم مسلمان❗️ ✅ چون در آن زمان رسم نبود و انقلابیون هم اهل این کارها نبودند که👇 ☑️ سنگ‌پرانی کنند ☑️ عربده کشی کنند ☑️ به پایگاه نظامی حمله کنند ☑️ جایی را تخریب کنند ☑️ پلیس را کتک و آتش بزنند ☑️ نیروی انتظامی و بسیجی را لخت کنند و در خیابان بکُشند❗️ (کارهای برخی اراذل و اوباش ضد انقلاب در این سال‌ها) ✅ ولی حالا خیلی از آنها که آن زمان را ندیدند، قدر رأفت و آرامش این نظام و حکومت را نمی‌دانند❗️ به کانال بپیوندید👇 🇮🇷 @fasle57 کانال رسمی استاد فقیهی ┏━━━•••━━━━━━━━━━┓ ➥@m_faghihi ┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
?💥سفارش علامه امينى به ✨فرزند آيت اللّه علامه امينى آقاى دكتر محمد هادى امينى مى نويسد: پس از گذشت چهار سال از فوت مرحوم آيت اللّه العظمى علامه امينى نجفى پدر بزرگوارم مؤ لف كتاب الغدير يعنى سال 1394 هجرى قمرى شب جمعه اى قبل از اذان فجر وى را در خواب ديدم او را شاد و خرسند يافتم جلو رفته و پس از سلام و دست بوسى عرض كردم : پدر جان ! در آنجا چه عملى باعث سعادت و نجات شما گرديد؟ گفتند: چه مى گويى ؟ مجدّداً عرض كردم : آقا جان ! در آنجا كه اقامت داريد كدام عمل موجب نجات شما شد كتاب الغدير يا ساير تأ ليفات يا تأ سيس و بنياد كتابخانه اميرالمؤ منين عليه السلام ؟ 🍃پاسخ دادند: نمى دانم چه مى گويى قدرى واضح تر و روشن تر بگو. گفتم : آقا جان ! شما اكنون از ميان ما رخت بر بسته ايد و به جهان ديگر منتقل شده ايد در آنجا كه هستيد كدامين عمل باعث نجات شما گرديد از ميان صدها خدمات و كارهاى بزرگ علمى و دينى و مذهبى ؟ ✨مرحوم علامه امينى درنگ و تأ ملى نمودند سپس فرمودند: فقط زيارت ابا عبداللّه الحسين عليه السلام . عرض كردم شما مى دانيد اكنون روابط بين ايران و عراق تيره و تار است و راه كربلا بسته ، چه كنم ؟ ✨فرمود: در مجالس و محافلى كه جهت عزادارى امام حسين عليه السلام بر پا مى شود شركت كن ثواب زيارت امام حسين عليه السلام را به تو مى دهند. 🍃سپس فرمودند: پسر جان ! در گذشته بارها تو را ياد آور ساختم و اكنون به تو توصيه مى كنم كه زيارت عاشورا را هيچ وقت و به هيچ عنوان ترك و فراموش مكن مرتباً زيارت عاشورا را بخوان و بر خودت وظيفه بدان ؛ اين زيارت داراى آثار و بركات و فوايد بسيارى است كه موجب نجات و سعادت در دنيا و آخرت تو مى باشد و اميد دعا دارم فرزندم . ✨فرزند مرحوم آيت اللّه امينى مى نويسد: علامه امينى با كثرت مشاغل و تأ ليف و مطالعه و تنظيم و رسيدگى به ساختمان كتابخانه اميرالمؤ منين عليه السلام در نجف اشرف مواظبت كامل به خواندن زيارات عاشورا داشته و سفارش به زيارت عاشورا مى نمودند و بدين جهت من خودم نيز حدود 30 سال است مداوم به زيارت عاشورا مى باشم . 📚حكاياتى از عنايات حسينى ، منصور حسين زاده كرمانى : ص 52. زبدة الحكايات ، عبدالمحمد لواسانى : 227 کانال رسمی استاد فقیهی ┏━━━•••━━━━━━━━━━┓ ➥@m_faghihi ┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
💠چند نکته به مناسبت هفتم صفر ✅ ۱-آيا تعيين «هفتم صفر» به جای «بیست و هشتم» صفر به عنوان سالروز وفات امام حسن عليه اسلام ترجيحی علمی و تاريخي دارد؟ قرن هاست شیعیان - حداقل در ایران - در تقویم خود سالروز وفات امام دوم را همزمان با سالروز وفات پیامبر اسلام ثبت کرده آن را گرامی داشته اند... ولی در چند سال اخیر موجی به راه افتاده که اصرار دارد این بزرگداشت باید در هفتم صفر و در مثل چنین روزی برگزار شود. این در حالی است که تا قرن هشتم یعنی هفتصد سال بعد از تاریخ وفات آن امام هیچ منبع تاریخی و مستند قابل اعتنایی بر این مطلب که وفات ایشان در هفتم صفر بوده یافت نشده است. و در مقابل منابع متعدد و قابل توجهی از قدیمی ترین منابع شیعی از قرن چهارم تا قرن هشتم و بعد از آن تاکنون، روز وفات را بیست و هشت صفر ذکر کرده اند. سوالی که باید برای آن پاسخی پیدا کرد این است که: ✅ ۲-دلیل اصرار برای ایجاد این تغییر در تقویم مذهبی چیست؟ و چرا به جای پاسخ روشن و شفاف به این سوال عده ای نا آشنا به تاریخ و پژوهش های تاریخی که احیانا نام پژوهشگر را هم یدک می کشند می کوشند با روشهای نادرست و با خطاهای فاحش این تغییر را توجیه کنند؟ ✅ ۳-اغلب قریب به اتفاق منابع در دسترس شیعی -از آغاز تا قرن هشتم- وفات امام دوم شیعیان را در ماه صفر دانسته و در تعیین روز آن منحصرا به دو زمان اشاره کرده اند: آخر صفر و بیست و هشت صفر. برای تعیین آخر صفر به عنوان نمونه می توان به این منابع که همگی در قرن سوم و چهارم تالیف شده و از قدیمی ترین منابع شیعی به حساب می آید. اشاره کرد: 1⃣فرق الشیعة منسوب به حسن بن موسی نوبختی متوفای 310 قمری 2⃣المقالات و الفرق منسوب به سعد بن عبدالله اشعری قمی متوفای 301 قمری 3⃣اصول الکافی تالیف شیخ کلینی متوفای 329 قمری 4⃣کفایة الاثر از خزار قمی و برای تعیین بیست و هشت صفر این منابع کهن در دسترس است: 5⃣مسار الشیعة از شیخ مفید متوفای 413 قمری 6⃣مصباح المتهجد از شیخ طوسی متوفای 460 قمری 7⃣اعلام الوری و تاج الموالید هر دو از شیخ امین الاسلام طبرسی متوفای 548 قمری 8⃣مناقب ابن شهرآشوب مازندرانی متوفای 588 قمری 9⃣المستجاد علامه حلّی متوفای 726 قمری و کتب دیگر همه این کتاب ها و نویسندگانشان مربوط به قرن چهارم تا هشتم هستند در توجیه اختلاف این دو دسته از منابع به صورت احتمال می توان گفت که آنها که وفات را آخر صفر دانسته اند به صورت تسامحی و تقریبی همان بیست و هشت صفر را گزارش کرده اند و منظورشان از آخر صفر همان یک روز یا دو روز مانده به آخر ماه یعنی بیست و هشت صفر بوده است. ✅ ۴-همانگونه که اشاره شد طبق یافته های پژوهشگران هیچ منبعی از منابع شیعه تا قرن هشتم هجری روز هفتم صفر را وفات امام دوم ندانسته است. اولین شخصیت و منبعی که روز هفتم صفر را روز وفات آن حضرت دانسته محمد بن مکی مشهور به شهید اول از علمای جبل عامل لبنان در کتاب فقهی الدروس الشرعیة است. ولی آیا بعد از گذشت بیش از هفتصد سال از تاریخ وفات آن امام و انبوه گزارش هایی که وفات را در آخر صفر یا بیست و هشت صفر ثبت کرده اند و ما به برخی از آنها اشاره کردیم، شهید اول متوفای 786 قمری به چه استنادی چنین نقلی را آورده؟ برای ما مشخص نیست. البته بعد از ایشان تعدادی دیگر از علمای جبل عامل امثال شیخ بهائی و پدرش و دیگر علمای شیعه در نجف همچون کاشف الغطا و صاحب جواهر این قول را بازنشر کرده اند... ولی همچنان منابع و عالمان بسیاری همان نقل مشهور گذشته یعنی بیست و هشت صفر را ذکر کرده و می کنند. آیا قاسم رسی در قرن سوم تاریخ وفات امام حسن(ع) را تعیین کرده است؟! در این خصوص نکته ای که از منظر روش مطالعه و پژوهش بسیار تاسف بار است آنکه اخیرا برخی برای مستند کردن قول به هفتم صفر از کتاب تثبیت الامامة تالیف یکی از امامان زیدیه به نام قاسم بن ابراهیم رسّی نقل می کنند. و به خیال خود منبعی پیدا کرده اند از قرن سوم که تاریخ وفات را هفتم صفر ذکر کرده است. این مطلب چنان بی پایه است که صرف وقت برای آن هدر دادن عمر است ولی متاسفانه عده ای طوطی وار خطای فاحش برخی دیگر را تکرارکرده و می کنند و باید به آن پاسخ داد. ✍️علی موسوی نژاد نخستین کتابی که این روز را به عنوان روز شهادت حضرت(ع) ذکر کرده کتاب «الدروس الشرعیه» نوشته «شهید اول»(قرن 8) است که گویا در نسخه خطی آن در هنگام استنساخ (رونویسی از روی نسخه خطی) اشتباه شده و عبارت «آخر صفر» به صورت «سابع صفر» ثبت شده است. پس از آن ، کفعمی نیز – قاعدتا در اثر اعتماد به نسخه کتاب «الدروس» - همین اشتباه را نقل کرده است. 📚 شهید اول (متوفای 786هـ) ، الدروس الشرعية ، ج2 ، ص7 📚كفعمي (متوفای 905هـ) ، جنة الأمان الواقية(مصباح الکفعمی) ، ص: 510 https://eitaa.com/rejal_shobeiri کانال رسمی استاد فقیهی ┏━━━•••━━━━━━━━━━┓ ➥@m_faghihi ┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
📌شهادت امام حسن(ع)، ۷ صفر یا ۲۸صفر؟ پاسخ: ۲۸ صفر تاریخ دقیق امام مجتبی علیه السلام بوده و ۷ صفر امام علیه السلام است. 📌چند سالی است که عده ای به تبعیت از سنت های مردم ، ۷صفر را در روز شهادت امام علیه السلام اعلام کرده و مراسم عزا می گیرند و حال آنکه قول مشهور و معتبر، شهادت آن حضرت در است. بنابراین، برای پاسخ به این نکته که دیدگاه آنان ضعیف است چند نکته قابل بررسی است: ✅بررسی اقوال: ◀️بسیاری از محدثان و مورخان قدیم و جدید شیعه، ۲۸ را ماه شهادت امام معرفی کرده اند. ◀️برای اولین بار مکی عاملی( معروف به ) از علمای قرن۸ نظریه را مطرح کرده است. در سند این روایت کسی وجود نداشته و عبارت قیل آمده است؛ بنابراین، این روایت ضعف سندی دارد. ◀️گزارش دیگری که مستند قائلان به ۷ صفر است، از کتابی با عنوان تواریخ الائمه الاثنی عشر، به یکی از علمای (۴ امامی) به نام بن ابراهیم رسی از علمای قرن۳ است. در بررسی های انجام شده، انتساب این روایت و این کتاب مختصر با عنوان موجز به قاسم درست نیست. ◀️لازم به ذکر است که رسی متوفی 246قمری است. جالب آنکه قاسم، شهادت امام علیه السلام را در سال 260 ذکر کرده است، اما وی در این تاریخ(260ق) زنده نبوده است تا امام را گزارش کند، پس چگونه تاریخ شهادت امام (ع) را نوشته است؟ ◀️لازم به ذکر است که بخش انتهایی کتاب یعنی زندگانی اهل بیت(ع) در نسخه قدیمی نیست و این بخش بعدها اضافه شده است. ◀️هیچ یک از علمای بزرگ شیعه مانند شیخ ، ، و دیگران گزارش 7 صفر را نقل نکرده اند و گویا چنین گزارشی نبوده یا اعتبار آن را نپذیرفته اند. بلکه همگی بر ۲۸ صفر اتفاق دارند. ◀️گزارش نیز بر فرض پذیرش، بدون سند و است. یعنی گوینده آن مشخص نیست. لذا قابل اعتماد نیست. ◀️در منابع متقدم و معاصرشیعه، اخبار شهادت امام حسن(ع) در ۲۸ صفر مورد توجه بوده است چنانکه و قمی ۲۸ صفر را صحيح و معتبر می دانند. ◀️نکته دیگر آنکه منابعی چون اگرچه گزارش۷صفر را از شهید اول نقل کرده اند، اما گزارش ۲۸صفر را پذیرفته اند. 📌نکته دیگر آنکه در تعدادی از منابع تاربخی و حدیثی همانند: طبرسی در اعلام الوری، فتال نیشابوری در روضه الواعضین، فاضل حموی در انیس المومنين و شیهد اول در الدروس الشرعیه و شیخ عباس قمی در وقایع الایام، ۷صفر را روز امام علیه السلام نقل کرده اند. حال چگونه برخی روایت ۷صفر درباره شهادت را از می پذیرند ولی روایت ولادت امام کاظم علیه السلام در ۷صفر را از او نمی پذیرند و می گویند شاه دستور داده که روایت ولادت جعل شود، اما این روایت مال قبل از عصر ناصرالدین شاه است. 📚برای مطالعه بیشتر ر.ک: بررسی و نقد گزارشهاي تاریخ شهادت امام مجتبی علیه السلام، فصلنامه تاریخ اسلام، شماره ۳و۴، . 💠 : به نظر می رسد ۷صفر شهادت امام حسن(ع) نیست و همان ۲۸ صفر صحیح است. البته نظر تحقیقی بنده آن است که ۷ صفر امام کاظم علیه السلام است. 👇👇 🌻 @ahlebait110 کانال رسمی استاد فقیهی ┏━━━•••━━━━━━━━━━┓ ➥@m_faghihi ┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
▪️شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام ۷ صفر یا ۲۸ صفر؟ 🌐نقل های شهادت امام حسن مجتبی در هفتم صفر 1. دروس شهید اول ج2 ص7 به نقل از شیخ مفید 2. کشف الغطاء ج1 ص96 3. در بحار الانوار مرحوم مجلسی از مرحوم کفعمی نقل شده است ج۴۴ ص۱۳۴ (مصباح کفعمی ص۵۱۰) 4. در بحار از ارشاد نقل شده اما در ارشاد مفید یافت نشد چیزی که در ارشاد آمده فقط شهادت امام دوم در ماه صفر است 5. جواهر الکلام به نقل از مفید 6. از کتاب تثبیت الامامه سید قاسم بن ابراهیم نقل شده 7. از والد شیخ بهایی 🌓نقل های شهادت امام حسن مجتبی در 28 صفر 1. شیخ طوسی در مصباح المتهجد ج2 ص790 2. ابن شهر آشوب در مناقب ج4 ص28 3. اربلی در کشف الغمه (قرن هفتم) ج1 ص518 4. طبرسی در اعلام الوری ص205 5. طبرسی در تاج المواعید ص82 6. کفعمی در بلد الامین ص275 7. علامه حلی در العدد القویه ص 350 به نقل از تاریخ المفید🌓 🔹نقل های شهادت امام حسن مجتبی در آخر ماه صفر 1. کافی ج1 ص461 2. خزاز قمی در کفایه الاثر (قرن چهارم) ص230 3. طبری آملی در دلائل الامامه (قرن پنجم از علمای شیعه) 4. فتال نیشابوری در روضه الواعظین ج1 ص169 5. تاریخ موالید الائمه ص173 6. مرحوم مجلسی در موضع های مختلف هر سه احتمال هفتم و 28 و آخر ماه صفر را نقل کرده که مجموعا با نقل های 28 صفر می شود 13 نقل🔹 ⏪نتیجه اینکه طبق بررسی های انجام شده شهادت امام حسن مجتبی در هفتم صفر مدرک معتبری که قابل استناد باشد ندارد زیرا شیهد اول در دروس از مرحوم شیخ مفید نقل کرده اما در کتب شیخ مفید چنین چیزی پیدا نشد و مرحوم مجلسی هم از کفعمی نقل کرده اند ولی ایشان در کتاب بلد الامین نقل 28 صفر را انتخاب کرده اند. نقل های کتب دیگر نیز از همین کتاب دروس و کتب شیخ مفید و کتاب مرحوم کفعمی هست. بنابراین شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام در ۲۸ ماه صفر است و احتمال ۷ صفر ضعیف است کانال رسمی استاد فقیهی ┏━━━•••━━━━━━━━━━┓ ➥@m_faghihi ┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا