eitaa logo
محسن قنبریان
17.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
893 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀برای غــدیـــر چه بایــد کرد؟! مسئولین تشکل های مذهبی و انقلابی به این سؤال فکر کنند و جواب دهند: ❓بهترین کاری که در رابطه با ولایت و ایام غدیر -بعنوان مسئول یک تشکّل- میتوانند کنند چیست؟! ❗️تشکّل شان چه می کند؟ منظور نیست! برنامه چه و سفره چه وابتکار چه! همه خوب و بجا؛ شما -شخصا- بعنوان مسئول یک تشکّل اسلامی-انقلابی چه بدهکاری به غدیر داری؟! 🔅پاسخهایتان را با ما درمیان نهید، از این سؤال بسیار مهم سخن خواهیم گفت! ☑️ @m_ghanbarian
✅ برنامه ثریا 🔺با موضوع: الگوی مدیریتی امام علی(ع) در برقراری عدالت و مبارزه با اشرافیگری؛ درسی برای امروز 🔺چهارشنبه ساعت ۱۹:۲۵ شبکه یک سیما ☑️ @m_ghanbarian
39.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ویژه برنامه ثریا بخش اول 🔺اشرافیت در حکومت اسلامی، اشرافیت مذهبی است. 🔺اشرافیت در نهادهای حوزوی، اشرافیت در بخش های دیگر را توجیه میکند. 🔺اولین اقدام حکومتی امیرالمومنین(ع) و امام زمان(عج) برخورد با این نوع اشرافیت بوده و خواهد بود. پ.ن: در بخشی از صحبت که گفته شد رئیس این قوه، منظور رئیس جمهور بوده است. ☑️ @m_ghanbarian
33.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ویژه برنامه ثریا بخش دوم 🔺وجوب ساده زیستی در حد فقرای جامعه برای حاکمان و مسئولین 🔺تئوری سازی اشرافی گری توسط برخی رجال مذهبی و سیاسی 🔺برخورد امیرالمومنین(ع) با برخی کارگزارانش 🔺برهان تف که شهید مطهری میگفت چیست؟ ☑️ @m_ghanbarian
22.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ویژه برنامه ثریا بخش سوم 🔺چند مثال از مواجهه و برخورد رهبری با مصادیق اشرافیگری ☑️ @m_ghanbarian
31.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ویژه برنامه ثریا بخش چهارم 🔺تخصیص منابع غیر عادلانه، زمینه اشرافیت 🔺چگونه ارزش ها کالا میشوند؟! ☑️ @m_ghanbarian
📚مستندات1⃣ (مستندات حاج آقا قنبریان در برنامه ثریا) آنچه از شهید مطهری بنام "برهان تف" نقل شد از کتاب یادداشتها ج۱ص۲۷۳و۲۷٤ ایشان است. عکس آن صفحه در نرم افزار نور را مشاهده می کنید. لینک از سایت ایشان: http://www.mortezamotahari.com/fa/BookView.html?BookId=5277&BookArticleID=133198
📚مستندات2⃣ (مستندات حاج آقا قنبریان در برنامه ثریا) آنچه بعنوان یکی از تئوری های مذهبی برای اشرافیت از مرحوم آقای هاشمی در خطبه نماز جمعه در آذر ماه۶۹ نقل شد را از صفحه روزنامه جمهوری اسلامی(از مدافعان همیشگی ایشان) ملاحظه می کنید ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔰دو انتظار از جامعه مدرسین در حوزه اشرافیت مذهبی! 🔸خدارا شکر رئیس محترم جامعه مدرسین بنظر موافق و مخالف، آدم صریح اللهجه ای است؛ نشان داده، کسوت مرجعیت هم مانع انتقادش نمی شود. اینبار علیه مدارس علمیه اشرافی گلایه کردند از "بی وجهی تاج داشتن برخی مدارس" مجلل -که در آستانه افتتاح شان هستیم- گفتند. اما از رئیس و اعضاء محترم جامعه مدرسین دو انتظار بیشتر هست: 1⃣ صدور بیانیه! باتفکیک قوا، صندوق رأی در دنیای جدید ونقش احزاب وگروه های مرجع، رسانه ها و... در تشکیل حاکمیت ها؛ گروه های مرجع ورسانه ها هم رکن مردم سالاری شده اند. ازاینرو آنچه تلخی، درنامه های امیر المومنین(ع) به کارگزاران مبنی بر دوری از اشرافیت هست، بارش را باید این ارکان مردم سالاری، کنار حاکم(ولی فقیه) به دوش کشند. حتما در جلسات خصوصی تذکرات تند وتلخ در اینباره مثل رهبری به افراد داده میشود؛ اما نامه امیر(ع) به منذربن جارود و عثمان بن حنیف و... هم در ارثیه اینان مخفی نبوده تا به سید رضی رسیده باشد! بلکه در جامعه، فریاد شده بود و نسل به نسل گشته تابه گردآورنده نهج البلاغه رسیده است. امروز جای این تشرها و ملامتهای بازدارنده ی بعضا تند و عتاب آلود در جامعه ولایی ما خالی است. همه هم سهم رهبر نیست. هم رسانه ها و هم گروه های مرجع(مثل جامعه مدرسین) سهم دارند. پس بیش از گله کردن، صدور بیانیه واعلان محکومیت در قبال این رویه های ناموجه(به تعبیرآیت الله یزدی)لازم است. 2⃣ ضابطه گذاری! در همین دیدار(۳۱تیر۹٨)، آیت الله یزدی درباره نیاز مجتهدین به اجازه جامعه مدرسین برای چاپ رساله عملیه می گویند(تا مرجع سازی و مراجعِ خود٘ خوانده پیدا نشود). بدون این اجازه، وزارت ارشاد مجوز انتشار به آن رساله نمی دهد. ❓حال سؤال اینجاست آیا مدارس مجلل و خارج عرف وبرخلاف سیره علماء سلف، آسیبش به دینداری مردم کمتر از یک رساله در بازار نشر است؟! آیا ازدیاد و رویه شدن این مدارس در قم وتهران وبرخی شهرستان ها آن هم نه ازسوی مراجع بنام وصاحب رساله بلکه اغلب از سوی رجال سیاسی همراه بااعتراض روز افزون مردم وجوانان درخور توجه جامعه مدرسین نیست؟!رئیس سابق قوه قضائیه، اسبق مقننه، رئیس جمهور فعلی، برخی از ائمه جمعه تهران و استانها همه مشغول ساخت یا بهره برداری از مدارس علمیه خودند!برخی، حواشی بسیار درنحوه واگذاری زمین ورعایت قوانین شهری وکشوری دارند وبرخی درمنابع مالی شان حرف وحدیث است. برخی هم که تکمیل شده، دارند بهره برداری میشوند؛ در تجمل و تبذیر غیر لایق به شأن فقیه و مدرسه علمیه اشکالات جدی هست. ظاهرا جامعه مدرسین -اگر شأن بررسی صلاحیت رساله دادن دارد- باید به طریق او٘لی، شأن این را داشته باشد که بررسی کند: ❓آیا هر رجل سیاسی چون صرفا در لباس روحانیت بوده -حتی اگر مانند برخی سالها دور از درس وبحث بوده- میتواند با نفوذ به ارث برده از دوران ریاستش، برای دوران بازنشستگی یا برکناری از مناصبش، حوزه علمیه بزند وبا امکانات بیشتر، از اهل علم وفضلِ سالها زحمت کشیده، جلو افتد؟! ❓آیا جامعه مدرسین نباید ضوابطی برای بناء ومعماری -باتوافق مرجعیت- معلوم کند تا هنجارشکنی دراین حوزه که مستقیما با اعتقاد مردم بازی وسرمایه اجتماعی هزارساله روحانیت را به مخاطره می اندازد، به حداقل برسد؟! ❗️آنچه از جامعه مدرسین خواسته شد قابل مطالبه از شورای عالی حوزه های علمیه هم هست وشاید برخی از وظایف ذاتی آن شورا هم باشد. ٭اگر شایسته نشر دیدید، یاری ام کنید. 📝محسن قنبریان ۹۸/۵/۲۴ ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔆 میر مردم ! 🔸مرحوم آیت الله میراحمد تقوی برای همه طلاب و روحانیت آیتی روشن برای مایحتاج آخوندی بود.این یکی بیشتر به چشمم آمد: اثرگذاری وخدمت به مردم، انقلاب و نظام اسلامی ،منحصر در گرفتن پُست اداری وقرارگرفتن در"نهادهای سیاسی" نیست تا کشمکش ها ونزاعات قدرت طلبانه پیش آورد ودین مردم راتباه کند. یک روحانی-البته درس خوانده و وارسته- در"نهادهای اجتماعی" صدچندان میتواند اثرگذار و خادم ارزشهای اسلامی و انقلابی باشد. روحانیِ خود٘ ساخته بدون اینکه نسبت به قبول مناصب در نظام اسلامی ،"بشرط لا"(عدم قبول مطلق)باشد؛درباره مناصب ،"بشرط شیئ"(کاری کردن درصورت منصب داشتن!)هم نیست ؛تا جایگاه معنوی روحانیت را به یک شغل و تنفّذ اداری سقوط دهد.با کاغذ وامضائی امرش راست وبدون آن رانده شود! مردم درنهادهای اجتماعی ومدنی با "شخصیت حقیقی" و واقعی روحانی-وبالتبع علم و تقوای او- ارتباط میگیرند لذا وجدان عمومی ،اصیل را از تقلبی بازمی شناسد.به تعبیر امیرمطلق علی(ع):"نیکوکاران رااز آنچه خداوند درباره ایشان بر زبان مردم جاری می کند، میتوان شناخت"(عهدنامه مالک اشتر). دراین مسیر نزاع قدرت طلبی رخت بسته یا اقلا یکطرفه میشود چون زبان حال این نیکوکاران این است: فریدون فرخ فرشته نبود /به مشک وبه عنبر سرشته نبود/به داد ودهش یافت چنین نیکوئی/تو داد ودهش کن فریدون توئی! 🔸آمیراحمد آیت عالی در اینباره بود. باوجودی که بسیاری از شاگردان راه مناصب را در پیش گرفتند؛او خود آیتی بود که بدون حکم و منصبی حقوقی، با تقوا و زهد وزندگی مردمی خود "میردلها"شد وبیش از هر صاحب منصبی نفوذ کلام یافت.درعین حال کاسب محبوبیت اجتماعی هم نبود. مواضعش را با بادسنج اقبال وادبارها نمی سنجید.تقدس و علوم دینی اش از سیاست -آن که در زیارت جامعه کبیره سند خورده نه دغل کاری وتکالب شیاطین -جدا نبود؛ هرجا لازم می دید دراین وادی پرتنش اثرگذاری می کرد. درس خوانده نجف بود ،آیت الله مدقق مرحوم سیدمحمود شاهرودی در دستخط برایش عنوان"آیت الله"برگزید اما این پیر زاهد آنرا هم قلم گرفت.سالها پیش تربرای نماز جمعه ی شهرش- پس از آن مبارزات در انقلاب- پیش امام (ره) رفت؛امام خودِ او را برگزید ،اما او دیگران را ترجیح داد! برای حضور جهادی دردفاع مقدس اما کسی را برخود ترجیح نمی داد. با دانایی وپارسائی ،"میرمردم"شده بود ؛چیزی که نه با امضاء کسی نصب ونه با عزل کسی منعزل میشودپس باقی است مابقی الدهر. این جلوه ی آمیراحمد را برای خود وهمه روحانیون آن منطقه درس آموزتر دیدم. روحش شاد وراهش پررهرو باد. 📝محسن قنبریان ۹۸/۵/۲۵ ☑️ @m_ghanbarian