eitaa logo
محسن قنبریان
17.5هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
910 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
۴- هزار ثانیه برای رجب.mp3
8.29M
✅۱۰۰۰ثانیه منبر مجازی برای رجب جلسه چهارم: فطرتهای چهارگانه احترام حاضر محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
✅۱۰۰۰ثانیه منبر مجازی برای رجب 💠 جرعه ای از رشحات المعارف جلسه چهارم: فطرتهای چهارگانه احترام حاضر 🔅شب تولد جواد الائمه(ع)است. به شخصی که از ایشان نصیحت خواست فرمود: بدانکه هرگز از چشم خداوند خالی نیستی! حالا ببین چگونه باشی؟!(تحف العقول). این همان راهکار و شاهکار تربیتیِ دادنِ درک محضر درسیره اهلبیت است. 🔅آیت الله شاه آبادی چهار جلوه برای این حاضر در فطرت می شمارد؛ که احترام و رعایت می آورد: 1⃣ حاضری که مُنعم ماست. محضر منعم، محترم است. اگر سر سفره کسی باشی، حتی او را هم نبینی، رعایت محضر آن سفره و مهمانی می کنی. "چه می گویی وقتی سؤال فرمود: آیا حضور حاضر یا حضور منعم محترم نبود؟! یا حاضر و منعم نبودم؟!"(ص۳۳) 2⃣حاضری که مقتدر است. محضر مقتدر، محترم است. این رعایت حتی در حیوانات هم هست. در حضور مقتدر از خود مودب اند! حال، درک محضر کسی که همه قدرتها از اوست، چه باید باشد؟ "اگر پروردگار سبحانه و تعالی بپرسد که چگونه معصیت و نافرمانی مرا جایز شمردی و روا داشتی و حال آنکه حضور مقتدر محترم است، چه جواب می دهی؟"(ص۳۳) 3⃣حاضری که کامل است. محضر کامل، محترم است. استادی در علم و هنر وقتی حاضر است در آن عرصه شاگرد و عامی رعایت احترام و ادب می کند. اصلا تفاوت جایگاه های اجتماعی افراد نزد مردم بخاطر همین حکم فطری است که کامل در نظر فطرت، محترم تر است(ص۳۴) آیا هر کمالی از خدانیست؟! "آیا سزاوار است در حضور چنین کاملی نافرمانی کردن؟! با اینکه لزوم احترامش، حکم فطرت است"(ص۳۵) 4⃣حاضری که محبوب است. محضر محبوب، محترم است. در معشوق های زمینی هم چنین است که در حضور و محضر او، عاشق در شدت رعایت است. در کلمات و حرکاتش شدت دقت را دارد. جالب اینکه این رابطه، به دیگران هم محضر می دهد. محبی که با محبوب خود تلفنی حرف میزند؛ ما، بین آنها نیستیم، اما حال مراعات محب، مارا هم محضر می دهد، متوجه می کند و به آن محبوب جلب می کند. سردار دلها در کرملین اذان گفت و به نماز ایستاد؛ مقامات روسیه را خیره کرد و تحت تٲثیر برد. 🔅نسبت سه گانه گناه: -نسبت به خود عصیان -نسبت به عاصی و گناهکار -نسبت به معبود نسبت به معبود همه گناهان، کبیره اند چون مغایر با فطرت حضور حاضر است.(ص۲۹) ٭تفصیل را در فایل صوتی بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
1️⃣ قدم اول : 🔸۱- مطالعه و امضای طومار جهت محکوم‌کردن این اقدامات و اعتراض به سکوت همگانی 🔗 https://b2n.ir/749962 🔸۲- اطلاع‌رسانی به اطرافیان خود و اضافه‌کردن دوستان و مخاطبین در گروه و دعوت به امضای طومار لینک گروه کمپین در تلگرام: 🆔 https://t.me/indianmuslimsdangergroup 🔸۳- تبلیغ و ارسال لینک کانال تلگرام و گروه کمپین در گروه‌هایی که عضو هستید. 🆔 @indianmuslimsdanger
۵- هزار ثانیه برای رجب.mp3
7.58M
✅۱۰۰۰ثانیه منبر مجازی برای رجب جلسه پنجم: میقات حضور/ فراز و نشیب انسان محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
✅۱۰۰۰ثانیه منبر مجازی برای رجب 💠 جرعه ای از رشحات المعارف جلسه پنجم: میقات حضور/ فراز و نشیب انسان. 🔅میقات حضور؟ از علم نافع درک حضور و محضر حق گفتیم؛ که عصمت ساز است. درباره "محضر" نکاتی عرض شد. حالا کمی درباره "حضور" بیاندیشیم. حضور دیدن حق است. "میقات" و محل این مشاهده و ملاقات کجاست؟ عارف کامل شاه آبادی(ره) می فرماید: "ارض انسان، میقات برای لقای حق است"(ص۲۲). یعنی چه؟! 🔅آدرس این میقات؟ یک مثال قرآنی: خورشید که سر میزند/ نور می پراکند/ بالای ابرها(قلمرو خورشید)، هیچ سایه ای نیست/ اما دورتر از آن، نزد ما، اجسامی هستند که "نور را بریده و محدود می کنند"/سایه ها پدید می آید/ از یک دشت تا شهر با کثرت محدود کننده ها، سایه بیشتر وبیشتر می شود. اما خورشید و نورش، علت سایه هاست. سایه هیچ نیست الا "حدود محدودیت نور"(تٲمل کنید) آیت الله شاه آبادی به آیه ۴۵فرقان توجه می دهد: "آیا ندیدی چگونه پروردگارت، سایه را گسترده ساخت و اگر می خواست آن را ساکن قرار می داد؛ سپس خورشید را بر آن دلیل قرار دادیم". ایشان این "ظل ممدود"(سایه کش آمده) را عالم اشیاء و ماهیات می خواند:"بر رئوس ماهیات عوالم وجود از اول ظهور کشیده؛ از سمای مشیت تا تنزل کرده به ارض انسان"(ص۲۲). قلمرو خورشید، عالم ذات و اسماء الهی است که نور وجود نامحدود است. محدود و مقید شدن نور وجود، ماهیات متکثر آفریده؛ سایه، جمادیت، حیوانیت، انسانیت و... است، که نور وجود آشکارشان کرده است. می فرماید:"انسان دور ترین سلاسل موجودات است؛ ولی دورش نکرده که دورش اندازد؛ بلکه دورش ساخته تا از طریق عشق و اطاعت نزدیکش کند. پس، از ارض انسانیت، دخول در سمای ترقی است. ارض انسان، میقات برای لقای حق است؛ زیرا فقط انسان است که می تواند حق را بیابد و تمام توجهش به معبود معطوف شود."(ص۲۲) 🔅در آمدن از حجاب و درک حضور: چگونه اگر سایه، توانست حد و محدودیت خود را باز کند به وادی نور می رسد؟! اشیاء هم چنین اند! لکن فقط انسان می تواند این سلوک را داشته باشد:"پاره کردن حُجُب فقط کار انسان است نه حیوان. میمون، میمون است اگر چه هزارها سال بر او بگذرد...تنها انسان است که می تواند قید و بند جمادی و نباتی و حیوانی را پاره کند و شایسته لقای حق شود"(ص۲۳) "یک گروه مُعرض از حقیقت و مُخلّد در ارض طبیعت و مصداق "لکنَّه ٲخ٘لَدَ الی الارضِ و اتّبَعَ هَواه"(۱۷۶/اعراف)[او به طبیعتِ پست گرایید و از هوای نفس پیروی کرد]هستند. دسته دیگر کسانی هستند که شایسته نام انسانیت اند و با قدم اطاعت، محبت و عشق متوجه مولا شده اند. این دسته پشت به طبیعت و رو به حقیقت در قوس صعود حرکت می کنند؛ چنان که می گویند "قولا و عملا" که نماز، روزه، حج و سایر عبادات را برای رضای تو انجام می دهیم:"ٳنَّ صلاتی و نُسُکی و مَحیایَ و مَماتی لله ربِّ العالَمین"(۶/انعام)[به راستی نماز وتمام عبادات من وزندگی ومرگ من همه برای پروردگار جهانیان است]. چنین کسی روبه خداست و مورد عنایت واقع می شود وقیود و حجابهای گوناگون را پاره میکند"(ص۲۳) ٭تفصیل را در فایل صوتی بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
45.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚜ من هم ام داوودم! 🔅به امام زمانی ها هدیه دهید! ☑️ @m_ghanbarian
🌀یک بام دو هوایِ دورهمی های عبادی و سرگرمی❗️ 🔹مرکز رسیدگی به امور مساجد در بیانیه ای بخاطر شیوع کرونا برگزاری نماز جماعت را لغو کرد! 🔹 مدیر روابط‌عمومی صداوسیما به انتقاد از ضبط برنامه در روزگار کرونا چنین پاسخ داد: این کار با کسبِ مجوز و رعایت حداکثریِ نکات بهداشتی، در حضور پزشکان متخصص انجام می‌شود. در مسابقاتِ ایران،⁧ کودک‌شو ⁩و... نیز همین کار با هدف آرامش و نشاط جامعه صورت می‌گیرد/ایسنا 🔅پ.ن: ۱. آیا اثر در شهرهای کوچک یا مناطق شهری، اثرش از دورهمی و کودک شو برای "آرامش جامعه" کمتر است؟! چرا فکر می کنیم جُک و طنز از عبادت جمعی، آرامش بخش تر است؟! ۲. "پزشکان متخصص" برای زیر نظر گرفتن یا منطقه، در خود آن مساجد پیدا نمیشود؟ "رعایت حداکثری نکات بهداشتی" در ، از این برنامه ها سخت تر است؟! ۳. یک نماز در هفته(نماز جمعه) در شهرستان، خیلی بیشتر از ۴۰۰نفر جمعیت دارد که کل کشور دوهفته است تعطیل است؟! دچار یک بام و دو هوا نشده ایم؟! 📝محسن قنبریان ۹۸/۱۲/۱۷ ☑️ @m_ghanbarian
۶- هزار ثانیه برای رجب.mp3
8.21M
✅۱۰۰۰ثانیه منبر مجازی برای رجب جلسه ششم: معرفت نافعِ ظهور اعمال محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
✅۱۰۰۰ثانیه منبر مجازی برای رجب 💠جرعه ای از رشحات المعارف جلسه ششم: معرفت نافعِ ظهور اعمال 🔅اعمال در نسبت با معبود، به بحث حضور ومحضر خداوند انجامید. اعمال در نسبت با خود عمل به معرفت کلیدی ظهور اعمال می کشد. 🔅خداوند "آتشنشان" است نه "آتشفشان"! فهم عوامانه این است که گناهان ما، خدا را غضبناک می کند؛ او هم آتش می افروزد و گناهکاران را در آن می اندازد! بعد شبهه میشود: چرا نمی بخشد؟ چه لذتی از سوزاندن ما میبرد؟! اما درک عارفان می گوید: آتش، خود گناه توست؛ تازه خداوند به بهانه های بسیار ، آتش های ترا خاموش کرده است. بیماری، بلاء، کار خوب، زمانها ومکانهای خوب بهانه آتشنشانی خداوند است. اما آتشفشانیِ نفس اماره ما دوباره آتش می افروزد! آیت الله شاه آبادی می فرماید:" خیال نکنی که در آنجا به چوبت می بندند؛ چنین نیست. همین شراب ومال مردم است. الیوم تُج٘زی کُلُّ نَف٘س بما کَسَبَت٘ لا ظُل٘م َ ال٘یَومَ ٳنَّ الله سریعُ الحساب (غافر/۱۷) امروز هرکس با کاری که انجام داده است، پاداش داده می شود. امروز هیچ ظلمی نیست. خداوند سریع الحساب است"(ص۳۹و۴۰) 🔅کشف بزرگ محمدی(ص): ظهور اعمال، کشف بزرگ دین خاتم است:"ٳنما تُج٘زو٘نَ ما کُنتُم تعملون (تحریم/۷) جز این نیست که فقط شما با آنچه انجام داده اید، مجازات میشوید". شاه آبادی(ره):" این کشف بزرگ خاتم الانبیاء است..."(ص۳۹) 🔅یک مثال: فحش چگونه عقرب میشود؟ -انسان ۵حس ظاهری دارد و۵حس باطنی. اولین حس باطن،"حس مشترک" است که همان لوح نف٘س است. محل اتصال حواس ظاهری با حواس باطنی است. شنیدنی ها، دیدنی ها و... آنجا می ریزد. -اگر آنچه به حس مشترک رسیده ، یک "معنای جزئی" مثل کینه کسی ، دوستی کسی باشد؛ حس باطنیِ "وهم" آنرا درک می کند. -اگر دارای یک صورت است(مثل تصویر کسی یا چیزی)، حس مشترک آنرا درک می کند. -حفظ کننده ی معانی جزئی ، نامش "حافظه" است . -نگهبان صورت های جزئی هم نامش "خیال" است. -قوه ای هم که در اینها تصرف کرده ودست کاری می کند(مثل تصویرا اسب را شاخ دار وبالدار می کند)، "قوه متصرفه" است. ⬅️ حالا فرآیند تولد عقربِ فحش در بیان آیت الله شاه آبادی: - فحش دهنده، اراده کرده؛ حروف وکلمات را ترکیب وکلمه زشتی می سازد(بسته شدن نطفه فحش) -از دهان بیرون می اندازد. در امواج هوا حرکت می کند تا به گوش طرف می رسد و آنراتحویل می گیرد. -حس مشترک طرف ، آنرا به خیال منتقل می کند.(رسیدن به خزانه و رحم) -در محفظه خیال طرف، پرورش می یابد. -حالا قوه وهم ، آنرا درک می کند و آن معنا،گرفته جان میگیرد. مثل یک بچه عقرب میشود وطرف را می گزد! -سوزش دل او نشانه تولد این عقرب است . هرچه یادش آمد ، آن عقرب بزرگ تر میشود و بیشتر زهر میریزد. "سرمایه و خمیر مایه ونطفه عقرب ملکوتی فحش دهنده همین است"(ص۳٨). ٭تفصیل مطلب را در فایل صوتی بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🌀یک بام دو هوایِ دورهمی های عبادی و سرگرمی❗️ 🔹مرکز رسیدگی به امور مساجد در بیانیه ای بخاطر شیوع کرو
🌀تفریط بعد افراط❗️ 🔹مرکز رسیدگی به امور مساجد درباره توصیه‌نامه منتشر شده خود توضیحاتی ارائه کرد و اعلام داشت، لغو نمازجماعت در شرایط فعلی منوط به تشخیص امام جماعت و هیأت‌ امنا است. (خبرگزاری رسا) 🔅پ.ن: نه مطلقِ تعطیل، کار معتدلی بود و نه صرفا به تشخیص هیٲت امناء نهادن کار معقولی است! چون در همه هیٲت امناء مساجد متخصص بهداشت و پیشگیری نیست. شرط کردن چنین ضمیمه ای یا اجازه مرکز بهداشت بنظر عاقلانه تر جلوه میکرد؛ چون واقعا وضعیت همه مساجد کشور یک جور نیست. با بودن بدخواهی های برخی بیمار دلان که این چند جماعت را عامل شیوع بیماری در شهرها خواهند کرد؛ تدابیر باید حکیمانه تر اتخاذ شود. ☑️ @m_ghanbarian
۷- هزار ثانیه برای رجب.mp3
7.97M
✅۱۰۰۰ثانیه منبر مجازی برای رجب جلسه هفتم: مراتب ظهور اعمال محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
✅۱۰۰۰ثانیه منبر مجازی برای رجب 💠جرعه ای از رشحات المعارف جلسه هفتم: مراتب ظهور اعمال 🔅آیت الله شاه آبادی(ره) این را کشف بزرگ محمدی(ص)خواند که: "جزا"، "خود عمل" است. "وَجَدوا ما عَمَلوا حاضراَ(۴۹/کهف) همان که عمل کرده اند را حاضر می بینند" "بَدا لهُم سَیئات ما کَسَبوا(۷/ تحریم) گناهانی که انجام دادند برایشان آشکار می شود". 🔅نکته کلیدی مراتب این ظهور است: عمل، سه مرتبه دارد: ۱.پیکره ظاهری عمل: همین نماز ظاهری، همین انفاق کردن، همین باد به سینه انداختن و... ⬅️این در همین دنیا و "عالم مُلک"، ظاهر و آشکار است. ۲. مرتبه خُلقی و نفسی عمل: کریم بودن مال نفس است و روح انفاق ظاهری است. خودبزرگ بینی همین طور، روح اعمال متکبرانه است و... ⬅️ این ملکوت عمل است. در برزخ آشکار میشود. دنیا نمیتواند آنرا کامل روشن کند. "برزخ" آشکارش می کند. کسی چشم ملکوتی داشت، حقیقتش را همین جا می بیند. ۳.مرتبه عقلی و ریشه عقیدتی عمل: آن کرامت نفس، ریشه در باوربه پستی دنیا و جاودانگی آخرت است. فراموشی عظمت خداوند است که منشٲ تکبر می شود. ⬅️ این مرتبه از عمل در "قیامت" آشکار می شود. برزخ برای نمایان کردن باور کافی نیست. آیت الله شاه آبادی می فرماید: "این کشف بزرگ خاتم الانبیاء است که می فرماید ای اهل عالم، بدانید وآگاه باشید که هرچیزی وهر عملی در عالم دو صورت دارد: ملکی و ملکوتی، شهودی وغیبی. آنچه در ملک است، شهود می کنی؛ ولی آنچه در برزخ است از ملک غائب است ونمایش آن در دنیا میسر نیست؛ زیرا لامپ دنیا، کوچک و محدود به حدی است. تمام "احسانات ملکی"، در برزخ ظهور می کند. "معارف و قرب"، در ملکوت. زیرا برزخ، استعداد ظهور لامپ آن را ندارد. همچنان که لامپ دنیا برای ظهور حقایق برزخی کوچک است، لامپ برزخ هم برای نمایش معارف و قرب، کوچک است."(ص۳۹) 🔅از همین جا معلوم می شود چگونه تکرار عمل بد، به کفر می انجامد. (عاقبه الذین اسائوا السوء ان کذبوا بآیات الله)... 🔅می فرماید: "در اینجا میان تو ونظرت به صورت زیبای نامحرم، "نور" فاصله است؛ ودر آنجا "نار" ! اینجا صورت زیبا است ودر آنجا صورت زشت! در اینجا فعل وآرزو است به ملاقات و آرزوی وصال ؛ ودر آنجا آرزوی بُعد و دوری است از شدت تنفر ! چنان که می گویی: یا لیت بینی وبینک بُعد المشرقین فبئس القرین(۳۸/زخرف). همین خود عذاب است؛ ولی به محض چشم برهم نهادن وبه نامحرم نگاه نکردن وترک این معصیت ، خمیر مایه خلقت حور در بهشت است"(ص۴۰) ٭تفصیل مطلب را در فایل صوتی بشنوید. ☑️ @m_ghanbarian