هدایت شده از مستضعفین تیوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ تبعیض در پرداخت حقوق و دستمزد، چگونه کینه و نفرت را در جامعه زیاد میکند؟
🔹 بر خلاف آنچه #لیبرال مسلکها علاقه دارند نشان دهند، به وجود آمدن حسِ خوشحالی-ناراحتی، امید- ناامیدی و علاقه-کینه لزوما به خود #فرد برنمیگردد؛ #ساختار ها و #سازوکار های حکومت اتفاقا بیشتر از خود فرد، میتواند در جامعه، برادری و همبستگی ایجاد کند یا نفرت و کینه را رواج دهد.
🔺 حاج آقا #خاکی بسیار دقیق بر این موضوع دست گذاشته. رابطه بین #تبعیض در نظام پرداخت حقوق و دستمزد، و به وجود آمدنِ دنیایی پر از کینه، نفرت و عقده.
#ثریا
🎬 @Mostazafin_TV
محسن قنبریان
🗣اقتصاددان وقتی به نفع عموم مردم ایده پردازی نمی کند؛ برای کانون های ثروت می کند! 💠رابطه معماری و ب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💸 فرض کنید یک علمی_تخیلی می بینید!
• با همین بودجهای که دولت هم اکنون خرج کارمندانش می کند، اگر تساوی حقوق برقرار شود: سهم هرکارمند ۱۳میلیون و۶۰۰ می شود!(البته فیش دریافتی + رفاهیات)
❗️ اما می دانیم این تساوی، موانع عملی و شبه نظری زیادی دارد!
• حالا فرض کنید دولت به همه کارمندانش ۱۰میلیون دهد تا اقلا زیر خط فقر نباشند و کفاف زندگی را برای عایله خود تامین کنند. و این مقدار بر حکومت اسلامی واجب است.
⬅️ از اینجا ۴۸هزارمیلیارد از سهم کنونی حقوق در بودجه عمومی آزاد می شود!(محاسبه پژوهشگر عزیز آقای احسان ولدان)
❓ بنظرتان اگر تفاضل مدیر_کارمند و تخصصی_عادی و... را لحاظ کنیم و البته فقط به اندازه همین ۴۸هزار، تفاضل قبول کنیم و از آنسو نخواهیم تبعیض ۷برابری تا ۲۱برابری را تن دهیم؛ چه سناریوهایی قابل فرض است؟!
1⃣ اگر به یک دوم از کارکنان دولت سهمی از ۴۸هزار را به صورت علی السویه بدهیم(به هر عنوانی؛ تخصص، عملکرد بهتر و...) هر نفر تنها حدود ۲میلیون و ششصد هزار بیشتر حقوق می گیرد!
و اگر ۴۸هزار را بین یک چهارم کارکنان دولت تقسیم کنیم، هریک ۵میلیون و۲۰۰ بیشتر می گیرند. و هکذا!
2⃣ اگر به حسب محاسبات فقط حدود ۲۰۰هزار نفری که فعلا بالای ۱۰میلیون میگیرند (یک پانزدهم کارکنان) را از آن ۴۸هزار بهرهمند کنیم؛ باز سهم هریک ۳۰میلیون میشود!
یعنی تفاضل ۳برابری با کمترین حقوق!
⬅️《هرچه کسرِ تفاضلی ها را کوچکتر و ارقام تقسیمی را به سوی نامساوی های درشت تر ببریم، به وضعیت موجود نزدیکتر و از عدالت دورتر می شویم!》
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 سینمای روشنفکری و عدالت
#حجت_الاسلام_قنبریان
#جشنواره_عمار
• سینمای روشنفکری ما عدالتخواهی مثل "خروج" و سوده همدانی را بر نمی تابد، فقط درگیری طبقه اشراف و بورژوا با حاکم برای تبدیل ثروت به قدرت را انعکاس می دهد!
• عدالتخواهی اسلامی طبقه محروم هم بدون واسطه متوسط کنش گر است بدون اینکه بخواهد در قدرت رقابت کند!
📎صوت کامل این جلسه را اینجا بشنوید
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2714
#خروج
#سینمای_روشنفکری
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 عدالتخواهی مردمی نه نیابتی!
• اینجا سخن بر سر لیقوم الناسُ بالقسط بود، مردم فاعل عدالتخواهی هستند نه میتی کومان و خلخالی و نه امنیتی ها بجای مردم!
نقد "سریال دادِستان" این بود! "هیولای پول" هالیوود بیشتر مردمی بود تا دادستان! آن از حادثه ای امنیتی شروع و با جنبش مردمی تمام کرد، دادستان، با جنبش دانشجویی شروع اما زود نیابتی شد و افراد جنبش در حد هکر و به فرمایش در آمدند!
• از نهاد معتبر امنیتی میشود سوژه فیلم گرفت و بهتر از "گاندو" و "خانه امن" ساخت اما ارتباط با نیروی امنیتی، سابقه خوبی در ژورنالیسم ایرانی نداشته...!
• رابطه هم افزا با نهاد معتبر امنیتی و قضایی آری، اما عدالتخواهی ذیل تشخیص برخی امنیتی ها نه!
* برای قضاوت بهتر صوت کامل این نشست را اینجا بشنوید:
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2714
#عدالتخواهی
#سینمای_عدالت
#امنیتی
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
قنبریان.mp3
27.96M
⚜ رابطه دوسویه علوم انسانی با ادبیات و هنر
#شب_اندیشه_عمار
#حجت_الاسلام_قنبریان
#صوتی
• مقایسه این رابطه در گذشته تمدنی ما و الان!
- فیلمساز از علوم انسانی اسلامی ارتزاق نمی کند و آن اندیشه چیزی برای فیلمساز نیاورده؛این گسست اصلا خوب نیست.
- روایت های کانال کمیل و هویزه و... در علوم انسانی ضریب اباء از ضیم تعریف نکرد!
- پشت برخی از مستندهای عمار باید پیوست نگاری نظری عدالت می شد.
- از پیوست عدالت تا نظریه عدالت.
• اگر این گسست پر نشود باید منتظر شورش پوپولیستی باشیم!
- علمِ پولی و نگرفتن مساله از میدان عمومی موجب استبداد شایستگی می شود
- عدم توازن در حقوق خصوصی؛ حق مالکیت معنوی با حق مسکین در مطالبه زکات شهرش را مقایسه کنید!
- در فقه معاصر هم فقه بورس و پول بیشتر از کار و دستمزد و تعاون پرداخته می شود!
- در این فضا حرفهای غیر دانشی از مساله های میدان شکل می گیرد و پوپولیست می زاید!
* گوش دادن این ارائه کوتاه را به اهالی علوم انسانی و ادبیات و هنر توصیه می کنیم
☑️ @m_ghanbarian
34.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚜ رابطه دوسویه علوم انسانی با ادبیات و هنر
#شب_اندیشه_عمار
#حجت_الاسلام_قنبریان
#تصویری
• مقایسه این رابطه در گذشته تمدنی ما و الان!
- فیلمساز از علوم انسانی اسلامی ارتزاق نمی کند و آن اندیشه چیزی برای فیلمساز نیاورده؛این گسست اصلا خوب نیست.
- روایت های کانال کمیل و هویزه و... در علوم انسانی ضریب اباء از ضیم تعریف نکرد!
- پشت برخی از مستندهای عمار باید پیوست نگاری نظری عدالت می شد.
- از پیوست عدالت تا نظریه عدالت.
• اگر این گسست پر نشود باید منتظر شورش پوپولیستی باشیم!
- علمِ پولی و نگرفتن مساله از میدان عمومی موجب استبداد شایستگی می شود
- عدم توازن در حقوق خصوصی؛ حق مالکیت معنوی با حق مسکین در مطالبه زکات شهرش را مقایسه کنید!
- در فقه معاصر هم فقه بورس و پول بیشتر از کار و دستمزد و تعاون پرداخته می شود!
- در این فضا حرفهای غیر دانشی از مساله های میدان شکل می گیرد و پوپولیست می زاید!
* گوش دادن این ارائه کوتاه را به اهالی علوم انسانی و ادبیات و هنر توصیه می کنیم
☑️ @m_ghanbarian
۲۳-درسهای نهج البلاغه.mp3
11.98M
📖 درسهایی از نهج البلاغه
جلسه۲۳ام - ۱بهمن۱۴۰۰
هیات راه فاطمه(س) قم
• فرق مارق و سابق!
- مارق، خوارج و خارج شده از دین ، کسی که خود را مقدم بر امام کند، نه در فعل بر امام سبقت بگیرد!
- خوارج در فعل از امام عقب ماندند؛ نه اینکه جلو افتادند! امام قائم بود ولی آنها قعود کردند!
- درباره عبدالله بن ابی سرح پیامبر(ص) مسلمین را سرزنش کرد که چرا در سکوتش او را نکشتند! بعدا مردم مصر بر او اعتراض و ۲۰۰۰نفر به مدینه آمدند؛ حضرت امیر(ع) در حال قیام نبود اما بعدا این قیام را در #نامه۳۸ ستود!
- فاطمه(س) در قیام و امام در قعود بود، او "السابقین الی ارادته" بود اما "المتقدم لهم" نبود!
*گوش دادن این فایل را به کنشگران سیاسی-اجتماعی توصیه می کنیم
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
📖درسهایی از نهج البلاغه
جلسه ۲۳ ام - ۱بهمن ۱۴۰۰
هیات راه فاطمه(س) قم
🔸 فرق مارق و سابق!
• مارق یعنی چه کسی؟!
- "فالراغب عنکم مارق" یعنی پشت کننده و اعراض کننده از ائمه مارق و خارج شده از دین است.(زیارت جامعه)
- "المتقدم لهم مارق" یعنی کسی که خود را مقدم بر ائمه کند، مارق است.(صلوات شعبانیه)
- مصداق مارقین، خوارج اند. غلط مشهور این است که المتقدم لهم را پیشی گرفته در فعل بر امام معنا می کنند! در حالیکه برخی پیشی گرفتن ها "السابقین الی ارادته" و سبقت ممدوح است!
- اصلا خوارج از امام پیشی نگرفتند! بلکه برعکس عقب ماندند! حضرت امیر(ع) شبش لیلة الهریر داشت و تا صبح شمشیر زد که ذوالفقار تاب برداشت! فردا صبح قرآن بر نیزه شد؛ خوارج از امام قائم و مبارز عقب افتاده و اهل قعود شدند!
- خوارج، خود را مقدم بر امام می دانستند و این همان اعراض از امام است؛ پس دو تعبیر بر هم منطبق اند.
• سابق کیست؟
- "السابقین الی ارادته"(دعای عهد) یعنی کسانی که وقتی به روش درست و تفقه موجه، اراده امام را کشف کردند بر آن سبقت می گیرند!
- عبدالله بن ابی سرح از اولین اسلام آورندگان و کاتب وحی شد اما در نوشتن آیات خیانت و به منافقین می گفت آیات را تغییر می دهم!(الکافی ج۸ص۲۰۱) پیامبر او را راند، او مرتد و به مشرکین مکه پیوست؛ پیامبر دستور داد در فتح مکه جزو کسانی باشد که حتی اگر به پرده کعبه آویخته باشد او را بکشند!
چون برادر رضاعی و هم شیر عثمان بود، عثمان او را نزد پیامبر آورد و طلب امان کرد. پیامبر تا سه بار رو برگرداند، بار سوم امان داد. پیامبر بعد از مسلمین گله کرد: من بار اول و دوم سکوت کردم تا یکی برخیزد و گردن خائن را بزند! مردی از انصار گفت چه خوب بود اشاره می کردید! فرمود شایسته انبیاء نیست که نگاه پنهانی کنند(ودستور قتل دهند)(تفسیر القمی ج۱ص۲۱۰وص۲۱۱)
⬅️ الان تلکیف پیامبر غیر از تکلیف مومنان بود و پیامبر طلب سبقت در فعل و پیشی گرفتن می کرد!
⚠️ توجه: این اراده به شکل قطعی کشف می شد چون قبلا حکم اعدام داده بود و الان هم دو بارِ اول امان را نپذیرفت.
اینرا نباید با منویات خوانی ولیّ امر با ذوق و تحلیل یا پچ پچ فلانی از فلان دستگاه اشتباه گرفت!
- این عبدالله بن ابی سرح در دوره عثمان والی مصر شد. ۱۲سال به ظلم و تعدی بر مردم حکومت کرد. اعتراض بالا گرفت، ۲۰۰۰نفر از مردم به نمایندگی به سمت مدینه آمدند. علیرغم وعده های عثمان، نامه او به عبدالله کشف شد که گفته بود سران معترضین را دار بزن! اینبار برای عزل خودِ عثمان برگشتند و اولین حلقه معترضین عثمان شدند. مردمی از کوفه و بصره و مدینه هم پیوستند و به محاصره خانه عثمان و قتل او انجامید.
- حضرت امیر(ع) در این ماجرا پیشوای قیام کنندگان نبود، شهرها نمی گشت که دعوت به قیام کنند و حتی بعد محاصره، حسنین را برای حفاظت عثمان فرستاد!
- اما بعدا وقتی مالک اشتر را به سمت مصر فرستاد ،آن قیام مردم مصر را در #نامه۳۸ ستود: "از بنده خدا علی امیر المومنین به مردمی که برای خدا غضب کردند وقتی که خداوند در زمین عصیان و حق الهی ربوده می شد، پس جور خیمه خود را بر نیکوکار و فاسق و مقیم و مسافر برپا کرده بود...
⬅️ اینجا امام در وضعیت قیام نبود اما قیام مردم را "غضب برای خدا" می خواند! این هم نمونه ای دیگر از کشف اراده امام است و مثال برای "السابقین الی ارادته".
- جالب اینکه عبدالله هردو بار با سکوت ولیّ(پیامبر و حضرت امیر) مواجه بود بار اول مردم سبقت در عمل نگرفتند بار دوم گرفتند و این مدال را از امام گرفتند!
• فاطمه(س) برترین سابقین!
- از این گفته اش به حضرت امیر فهمیده میشود وضعیت امام، قعود است: "مثل جنین نشسته و در خانه تهمت نشسته ای!...آن روز که شمشیرت را زمین نهادی، خانه نشین شدی! تو شیر شکار کننده گرگها بودی که الان فرش زمینی!"
- اما در همین وضعی که تکلیف امام قعود بود، مردان انصار را به قیام آن هم قیام به شمشیر دعوت می کند. در نکوهش انصار به زنانشان فرمود: چه زشت است کُندی شمشیرها!
⬅️ فاطمه(س) در حال قیام و دعوت به قیام است گرچه وضع امام قعود است!
🔅 تشخیص درست سبقت نیاز به تفقه و هم زمانه شناسی دارد...
* نکات زیادی در فایل صوتی شاید مفید برای کنشگران سیاسی اجتماعی باشد!
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🗣 جهاد تبیین از سوی منتقدها!
🔹آیا منتقدین و معترضین وضعیت موجود هم می توانند مشارکتی در جهاد تبیین داشته باشند؟! آنرا تخدیری و مُسکن نبینند؟!
ظاهرا اول باید از شنیدن نترسیم و مشکل ذهنی اینها را بیرون بکشیم یا اقلا حرفشان را بشنویم!
🔹بین:
۱. گزارش عملکرد و پیشرفت ها،
۲. صنوف توجیه و توضیح عقب ماندگی ها و ضعف ها،
آیا چیز سومی برای تبیین وجود دارد؟!
چیز سوم را برای هلی بُرن جهادگران دو رسته بالا نمی خواهم؛ برای اضافه کردن احتمالی برخی منتقدین و معترضین به جهاد تبیین لازمش دارم!
🔹منتقدها و معترض هایی که به عناد با جمهوری اسلامی نرسیده اند و حتی هنوز گوشی پی فرمان ولی فقیه دارند، همه شان مصرف کننده فضای رسانه ای دشمن نیستند!
عده ای از آنها مستقیم درگیر بن بست نماها و عقب ماندگی ها هستند!
دشمن از گزارش اینان می گیرد نه حتما اینها از دشمن!
🔹قبول کنید برای این طیف؛
توجیهات یک طلبه در قم با ادله پیشینی و بعضا عرفانی،
یا گزارش عملکرد و پیشرفت ها بوسیله رسانه ملی یا آتش به اختیارها،
قانع کننده نباشد!
مثلا به کسی که نمونه ها او را به: کج ساختاری، فساد شبکه ای، حلقه های دربسته، سیستم های ضدتحولی و...رسانده؛ گزارش از موشک نقطه زن و سلول بنیادین کاری نمی کند!
اگر بی باک باشد به شما خواهد گفت: ناپلئون ها و نازی ها هم پیشرفته شدند اما آزادی، عدالت، جمهوریت و...را واگذاشتند!
🔹آن چیز سوم به نظر من:
تبیین درست و پیشرونده مساله های یاد شده
است.
گزارش آن کج ساختار یا فساد و... را یک منتقد اهل کاوش منتشر می کند،
یک متکلم نظام ، در مقابل با ادله شبه عرفانی به "شیخ ما گفت خطا بر قلم صنع نرفت" تاویل می برد!
رسانه چی ها، آنرا متهم به ناامیدکردن مردم و افتادن در پازل دشمن می کنند!
دشمن هم واقعا همین گزارش های بی مزد را مساله می کند! یعنی چتر تحلیل بر آن و موارد مشابه می اندازد و به اصول جمهوری اسلامی (مقاومت، استقلال، اصل ولایت فقیه و...) می کشاند!
در این روال، جهاد تبیین به نقاش و ستیز باهم و ذره ای شدن و پیروزی دشمن می انجامد.
اما؛
ردیابی آن مساله ها تا خاستگاه اصلی شان + تقابل با دشمن و اثبات اینکه از قضا آن خاستگاه و زایشگاه مشکل، ضد اصول ج.ا است؛
جهاد تبیین سوم است که منتقدان انقلابی می توانند با دو رسته دیگر هم افزایی کنند!
🔹مانع اصلی جهاد تبیین سوم، اصالت دادن به افراد در مقابل آرمان واصول است.
همان افراد و حلقه های خاص، ترجیح می دهند تحلیل دشمن پذیرش شود تا اینکه منافع یا سلیقه آنان تغییر کند!
ترجیح می دهند تیر به اصول اصابت کند اما به سلیقه فکری یا منافع عملی آنان تعرضی نشود!
لذا آن ردیابی منسجم که نتیجه اش دفاع تفصیلی از اصول جمهوری اسلامی مقابل دشمن، اما همراه با مطالبه تغییر رویه ها و آدم هاست، جای جهاد تبیین، برچسب پازل دشمن می خورد تا بیرون شود!
تعدادی جوان انقلابی در فرمان جهاد تبیین رهبر انقلاب جانگرفتند و مخالف خوان شدند هم اصلا برایشان مهم نیست!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
⚽️ بمناسبت بازی ایران و عراق با حضور تماشاگر و ۲هزار زن و بالا گرفتن دوباره بحث ورود زنان به ورزشگاه این چند یادداشت فوتبالی را بخوانید:
🔺برزیلته!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/545
🔺برزیلته ۲
https://eitaa.com/m_ghanbarian/565
🔺پیوست برزیلته ۲
https://eitaa.com/m_ghanbarian/576
🔺فلسفه ی فوتبالی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/586
🔺باب الحوائج کودک افغان
https://t.me/m_ghanbarian/898
🔺بت فوتبال
https://eitaa.com/m_ghanbarian/652
🔺طلبکاری کیروش
https://eitaa.com/m_ghanbarian/878
🔺کلیپ صوتی فوتبالیست ها
https://t.me/m_ghanbarian/1604
مالیات بر اشرافیت.MP3
23.89M
💰 مالیات بر اشرافیت!
#بمناسبت_تبصره_شش_بودجه۱۴۰۱
یک جلسه از درس عدالت اقتصادی حجت الاسلام محسن قنبریان/ مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) ۱۴۰۰/۱۱/۷
• حذف مالیات از ثروتمندان از سیاستهای مشخص نئولیبرالیسم
• مالیات بر اشرافیت در برخی کشورهای سرمایه داری!
• خوانشی از تاریخ صدر اسلام و سیره پیامبر(ص) و خلفاء در اینباره
• برخی ظرفیت های فقه برای مالیات بر اشرافیت
• شواهدی بر اینکه مالیات حکومتی حضرت امیر(ع) بر اسبها، نه تعمیم زکات بلکه مالیات حکومتی و مالیات بر اشرافیت در آن زمان [یا برای جبران کمبود زکات] بود!
• شروعی کوچک در تبصره ۶ بودجه ۱۴۰۱
* تفصیل را در فایل صوتی بشنوید
#ویژه_فقه_پژوهان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💰 مالیات بر اشرافیت! #بمناسبت_تبصره_شش_بودجه۱۴۰۱ یک جلسه از درس عدالت اقتصادی حجت الاسلام محسن قنبری
2050170627_-222777.pdf
4.12M
📎پیوست فایل صوتی: مالیات بر اشرافیت!
لایحه بودجه ۱۴۰۱
تبصره ۶ مربوط به عوارض و مالیات
صفحات۳۱ و۳۲ مواردی مربوط به مالیات بر اشرافیت
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📎پیوست فایل صوتی: مالیات بر اشرافیت! لایحه بودجه ۱۴۰۱ تبصره ۶ مربوط به عوارض و مالیات صفحات۳۱ و۳۲
📎پیوست فایل صوتی: مالیات بر اشرافیت!
صفحه ۳۱ و ۳۲ برنامه بودجه ۱۴۰۱
مواردی از مالیات بر اشرافیت
☑️ @m_ghanbarian
❇️خاستگاه تبعیض در حقوق کارمندان:
1⃣ بدعت بیت المال خصوصی!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian