مالیات بر اشرافیت.MP3
23.89M
💰 مالیات بر اشرافیت!
#بمناسبت_تبصره_شش_بودجه۱۴۰۱
یک جلسه از درس عدالت اقتصادی حجت الاسلام محسن قنبریان/ مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) ۱۴۰۰/۱۱/۷
• حذف مالیات از ثروتمندان از سیاستهای مشخص نئولیبرالیسم
• مالیات بر اشرافیت در برخی کشورهای سرمایه داری!
• خوانشی از تاریخ صدر اسلام و سیره پیامبر(ص) و خلفاء در اینباره
• برخی ظرفیت های فقه برای مالیات بر اشرافیت
• شواهدی بر اینکه مالیات حکومتی حضرت امیر(ع) بر اسبها، نه تعمیم زکات بلکه مالیات حکومتی و مالیات بر اشرافیت در آن زمان [یا برای جبران کمبود زکات] بود!
• شروعی کوچک در تبصره ۶ بودجه ۱۴۰۱
* تفصیل را در فایل صوتی بشنوید
#ویژه_فقه_پژوهان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💰 مالیات بر اشرافیت! #بمناسبت_تبصره_شش_بودجه۱۴۰۱ یک جلسه از درس عدالت اقتصادی حجت الاسلام محسن قنبری
2050170627_-222777.pdf
4.12M
📎پیوست فایل صوتی: مالیات بر اشرافیت!
لایحه بودجه ۱۴۰۱
تبصره ۶ مربوط به عوارض و مالیات
صفحات۳۱ و۳۲ مواردی مربوط به مالیات بر اشرافیت
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📎پیوست فایل صوتی: مالیات بر اشرافیت! لایحه بودجه ۱۴۰۱ تبصره ۶ مربوط به عوارض و مالیات صفحات۳۱ و۳۲
📎پیوست فایل صوتی: مالیات بر اشرافیت!
صفحه ۳۱ و ۳۲ برنامه بودجه ۱۴۰۱
مواردی از مالیات بر اشرافیت
☑️ @m_ghanbarian
❇️خاستگاه تبعیض در حقوق کارمندان:
1⃣ بدعت بیت المال خصوصی!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
❇️خاستگاه تبعیض در حقوق کارمندان:
1⃣ بدعت بیت المال خصوصی!
▪️یکی از عوامل تبعیض ساز در پرداخت ها، توزیع درآمدهای اختصاصی آن اداره و سازمان بین مدیران یا کارکنان خود است!
یعنی دستگاه هایی که اموال و امکاناتی در اختیار دارند با آن، درآمد زایی کرده، اما بجای واریز به خزانه و بیت المال عمومی، در حسابی برای خود نگه داشته و بعد به عناوینی مختلف مثل رفاهیات مستمر و غیر مستمر بر حکم مدیران یا پرسنل خود می کشند؛ این موجب می شود دریافتی اینها تفاضل بالایی با پرسنل دستگاه های دیگر بیابد و تبعیض بین کارمندان دولت را موجب شود!
▫️این رویه غلط حتی دستگاه های فقیری مثل آموزش و پرورش را هم واداشته که از مدارس درآمد زایی کند و معامله تالار پذیرایی یا مانند آن با مدرسه کند؛ تا با آن درآمد، احیانا به معلم آن مدرسه رفاهیاتی دهد!
تصورش را بکنید امکاناتی که دست دستگاه های برخوردار هست چه تفاوتِ زمین و آسمانی با یک مدرسه دارد، همین تفاوت در میزان پرداختی آن دستگاه ها با معلم را پیش می آورد!
▪️باطل بودن این رویه غلط واضح است:
۱. آیا بدهی آن دستگاه هم از حقوق کارکنان کسر می شود؟!
توضیح اینکه اگر درآمد حاصل از امکانات یک اداره، مال کارکنان خود آن اداره است؛ باید بدهی های آن اداره(به اداره برق و گاز و ...) هم مال کارکنان باشد؛ چون اصطلاحا همو که مالک میشود، مدیون می شود!
وقتی همه بالاتفاق می گوییم بدهی های آن دستگاه، بدهی کارکنانش نیست، پس معلوم است درآمداختصاصی آن دستگاه هم مال کل بیت المال است نه خصوص کارکنان یا حتی مدیران خودش!
۲. رابطه کارمند با اداره، رابطه شریک در شرکت خصوصی نیست!
یک شرکت خصوصی، شخصیت حقوقی است. درآمد کسب می کند و بدهکار می شود. اعضاء، مالک آن شرکت اند و بالتبع آن درآمد و هم بدهی بین آنها تقسیم می شود.
اما یک اداره دولتی، گرچه باز شخصیت حقوقی است و درآمد و بدهی پیدا می کند، اما کارمندان و مدیرانش، مالک آن نیستند؛ بلکه در قراردادی اجیر یا وکیل شده اند و صرفاً تولیت دارند.
درآمد های آن اداره هم به تبع اموال آن اداره، مال بیت المال مسلمین است و مدیران آن اداره بهره ای بیشتر از بقیه ندارند.
▫️بدعت معاویه!
اولین کسی که بیت المال خاصه(خصوصی) در اسلام پدید آورد، معاویه بود! برخی اموال خاص(مثل اراضی مرغوب) را به عنوان بیت المال خاصه، مال دستگاه سلطنت کرد.۱
درآمد این اموال خاص بین خودشان تقسیم می شد و چیزی حتی به بقیه کارگزاران نمی رسید.
درآمد اختصاصی بخشی از این اموال در دوره عباسی به۶۴۸۳۰۰۰۰ دینار می رسید.۲
▪️برازنده جمهوری اسلامی نیست طوری دیگر بدعت بیت المال خاصه را بازتولید کند و دستگاه های برخوردار درآمد اختصاصی را جای خزانه کل بین خود تقسیم کنند!
۱.تاریخ یعقوبی ج۲ص۱۵۸وص۱۶۹
۲.بیت المال، پیدایش و تحولات آن ص۱۷۹
ادامه دارد...
#لایحه_نظام_هماهنگ_پرداخت
#پیوست_عدالت
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
⚠️ پیشگیری بهتر از درمان! 1⃣
گرچه آزادسازی ساحل برای مردم حتی با تحمیل هزینه هم ارزشمند است اما می دانیم با این تخریب، چه هزینه هایی از بیت المال هدر می رود!
خدا می داند هنگام ساخت مثل این ساختمان های حاکمیتی چند سوت زنی، متهم به تخریب نهادهای حاکمیتی شده است؟! اگر برایشان پرونده قضایی نشده باشد!
جالب اینکه رئیس هردو قوه پیش از این در حکم معاون قضایی و دادستان کل هم بوده اند و شاید می شد زودتر و کم هزینه تر مانع این تجاوزها به حقوق عامه شد!
اما ماهی را هر وقت از آب بگیرند تازه است!
با عبرت از این موارد پیشنهادی برای مصلاها و ساختمانهای دینی-حاکمیتی دارم:
ورق بزنید
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
⚠️پیشگیری بهتر از درمان!2⃣
علیرغم مصوبه شورای عالی حوزه،در برخی شهرها و مراکز استانها، حوزه های بزرگ و مجلل یا مجتمع های دینی-فرهنگی احداث یا در حال احداث است!
شورای سیاستگذاری نماز جمعه قبلی "هر شهر، یک مصلای خوب" را ارزش می دانست؛ فعلی ها می گویند: منع کرده ایم!
اما در واقع ساختمانهای بزرگ زیادی هنوز بودجه جذب می کنند و بعضاً صرف جهاتی از ساختمان می شود که اولویتی ندارد!
پیش روی ما _هر وقت خداوند تقدیر کند_ حکومتی خواهد بود که به حسب روایاتی صحیح، مناره های اینچنین را ویران می کند.۱
کنگره های کاخ مانند بناهای مذهبی را ویران می کند.۲
کاش بیت المال،وجوهات،نذورات و...هزینه چیزی نشود که قائم آل محمد(ص) ویرانش می کند.
در دستور امام خمینی برای مصلای تهران نیز حدگذاری واضحی دراینباره هست: یادآور سادگی مساجد صدر اسلام باشد!
۱.الغیبه/ طوسی / ص۲۰۶ ح۱۷۵
۲. الارشاد/ مفید /ج۲ص۳۸۵
🔺مطالب مرتبط
نگاهی آینده پژوهانه به عتبات و زیارت در عرف فردا
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1172
آینده پژوهی اماکن مذهبی
https://t.me/m_ghanbarian/1982
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📖 درسهایی از نهج البلاغه جلسه۲۳ام - ۱بهمن۱۴۰۰ هیات راه فاطمه(س) قم • فرق مارق و سابق! - مارق، خوار
بی اخلاقی و عدالتخواهی.mp3
889.3K
🌀 بی اخلاقی و عدالتخواهی!
لطیفه ای از اصول فقه!
#ویژه_طلاب
• بی اخلاقی در عدالتخواهی و حتی خروج از انقلاب، اجتماع امر و نهی موردی است نه حقیقی!
• بخاطر اینها که تا آخر هم خواهد بود نمی توان عدالتخواهی مدنی و اجتماعی را تعطیل کرد!
• مثل منکرات درون شعائر حسینی (دروغ در روضه یا چماق کشی در دستجات) است که موجب حکم به تعطیلی شعائر نمی شود و اینها را باید اصلاح کرد.
* برشی از درسهای نهج البلاغه جلسه ۲۳/ ۱بهمن۱۴۰۰
فایل صوتی کامل را اینجا بشنوید:
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2730
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📖سلسله بحث #درس_های_نهج_البلاغه جلسه بیستم ۵آذر۱۴۰۰ 🔸 اعتدال درون، ضامن عدالتخواهی برون #حکمت۱۰۸ ح
❇️ حالات یک عدالتخواه
یکی از درسهای نهج البلاغه به حالات مختلف درونی یک کنشگر اجتماعی یا عدالتخواه و... پرداخته شد تا از تعادل درون، عدالت رفتاری بیرون نتیجه گرفته شود. کانال یکی از فضلای ارجمند آن را در قطعاتی شنیدنی تر تقطیع کرده است:
قسمت اول
https://eitaa.com/ali_samimi71/80
قسمت دوم
https://eitaa.com/ali_samimi71/82
قسمت سوم
https://eitaa.com/ali_samimi71/90
قسمت چهارم
https://eitaa.com/ali_samimi71/97
قسمت پنجم
https://eitaa.com/ali_samimi71/101
قسمت ششم
https://eitaa.com/ali_samimi71/103
صوت کامل سخنرانی:
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2592
#اخلاق_عدالتخواهی
@ali_samimi71
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
❇️ خاستگاه تبعیض در حقوق کارمندان:
2⃣ نگهداشت مالی ناقص و ناتراز
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
❇️ خاستگاه تبعیض در حقوق کارمندان:
2⃣ نگهداشت مالی ناقص و ناتراز
▫️یکی دیگر از عوامل تبعیض ساز در پرداخت ها، تقلیل نگهداشت نیروی انسانی به نگهداشت های صرفاً مالی و آن هم به شکل ناقص و ناتراز و تبعیض ساز است!
اینگونه می شنوید که مثلا دلیل پرداخت نجومی به درصدی از پزشکان بیمارستانهای دولتی، نگهداشت نیروی متخصص، بیان میشود!
پرداختهای مدیران و متخصصان موسسات و شرکتهای دولتی نیز به همین بهانه، نامتعارف می شود!
▪️اولین آسیب جدی این روند همان تقلیل نگهداشت به پرداخت مالی است!
به لحاظ روانی، ارضاء هر میلی در انسان موجب تقویت و تشدید آن میل می شود. پرداخت پرکیس یک پزشک اگر به یک میلیارد هم برسد باز در بخش خصوصی یا کشور کوچک و ثروتمند همسایه، بیشترش هست؛ ابزار مالی تا کجا میتواند در نگهداشت، پیروز باشد؟!
این مسابقه با بخش خصوصی و شیخ نشین های پولدار بر مدار حرص و طمع کارگزار تا کجا ادامه یابد؟!
تا چه تفاوت پرداختی با کارگزاران مشابه او(مثلا یک پزشک در شهری محروم یا مهندسی در شرکتی غیر نفتی) هنوز موجه است؟!
▫️شرط اصلی برای پرداخت نگهداشت مالی چیست؟!
استفاده از ابزار مالی(پس از تامین کفاف نسبی زندگی)، برای نگهداشت نیروی انسانی، به یک شرط جایز است:
مضطر شدن به نگهداشت آن کارگزار و باقی ماندن نیاز به او، پس از ساخت فرصت برابر برای همه شایستگان!
یعنی مثلا درب دانشگاه برای جذب پزشک باز شود تا استعدادهای انسانی بیشتری فرصت خدمت بیابند و از سوی دیگر تعادل عرضه و تقاضا، قیمت خدمات پزشکی را عادلانه کند۱؛ اگر باز پنجه طلاای، فقط با نگهداشت مالیِ مازاد قابل نگه داری بود، اشکال ندارد!
یا در گزینش تکنیسین ها، فرصت برابر برای جذب خدمت ارزانتر و بهتر فراهم شود؛ اگر قحط الرجال شد، برای نگهداشت آن تکنیسین برتر با شیخ نشین ها مسابقه دهیم!
▪️فقهای اسلام شرط پرداخت بیت المال به مثل یک قاضی را پس از نبودن کاندیدای رایگان(یا ارزان) بیان کرده اند.۲
نساختن فرصت برابر تحصیل، گزینش و ارتقاء برای واجدین شرایط، هم انحصار ساخته و هم پرداخت نامتعارف و تبعیض(حتی بین هم صنفان) را موجب می شود!
عجیب اینکه چنین رویه ای دقیقا مغایر با نگهداشت استعدادها و نیروهای انسانی در سطح کلان است و موجب فرار استعدادهای دیگر می شود.
▫️امیرالمومنین(ع) وقتی با اُفت انگیزه دینی و ایمانی کوفیان برای جهاد مواجه شد، حاضر شد به همه حاضر شوندگان در جهاد با امویان غیر از "مؤونه"(خرجی خانواده)، "عطاء" و پرداخت اضافی دهد.۳
اما یک والی و مدیرش(قعقاع بن شور) را باوجود احتمال پیوستن او به معاویه با ابزار مالی، نگه نداشت و حتی بر میزان بالای مهریه او برای همسرش سخت گرفت و او هم به معاویه پیوست!۴
🖊پاورقی:
۱.این بنا برمبنای بازاری کردن خدمات عمومی مثل بهداشت و سلامت، مثال زده شده است نه مبنای مقابلش که موجه تر است.
۲.السرائر ج۲ص۱۷۸
۳.خطبه ۱۸۰ نهج البلاغه
۴.شرح ابن ابی الحدید ج۴ص۱۸۷
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
49.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔅 روایت عدالت
پیام تصویری حجت الاسلام قنبریان/ تجمع عدالتخواهان و مطالبه گران خوزستان/
اهواز ۷بهمن۱۴۰۰
• طبق فرازی از خطبه ۱۶۷:
- جنبش های محلی و مردمی انقلاب، نه بی تقوایی که عین تقوا، نه ضد انقلابی که عین انقلابی گری است ولو علیه برخی افراد و حلقه ها باشد، اما احیاء اصول انقلاب است!
- متعلق تقوا، بندگان و شهرهای خدا هم هست! در قیامت از محیط زیست و حیات وحش هم سؤال می شود!
- نظام طبقاتی محلی_شرکتی و گسست اجتماعی اش، تولید خشونت و ناهنجاری های فرهنگی_مذهبی اش مورد سؤال است
- یک سوم جنگلهای شمال از انفال متعلق به امام زمان و مباح برای عموم، ویلا شده برای بعضی، سؤال می شود.
• مسئولیت عمومی و نخبگانی:
روایت ⬅️ درایت،تحلیل،راه حل ⬅️ تصحیح با نیروی انقلابی مردم
#تنگ_تکاب
#جشنواره_عمار
☑️ @m_ghanbarian
💡پیشنهاد برای دهه فجر و شروع ماه رجب:
هر روز یک جلسه از سلسه بحث: توحید و توحّد قائمین به قسط از حجت الاسلام قنبریان را گوش داده و چکیده آنرا بخوانید:
🔺صوت جلسات
http://mghanbarian.ir/lecture/1346/
🔺چکیده جلسات
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1478
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1481
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1492
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1501
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1510
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1517
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1527
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1533
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1544