eitaa logo
محسن قنبریان
17.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
903 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🛠 چاره مکتب اقتصادی اسلام برای کارگر! - وقتی از افزایش دستمزد کارگر استقبال می کنیم نه یعنی چاره اساسی این است. - باید توجه کنیم "طبقه کارگر" پدیده مدرنی است. نان خوردن نیمی از خانواده های جامعه با "اجیر شدن" و "صرفا فروش کار خود" پدیده ای بی سابقه در صدر اسلام و پس از نهضت حصار کشی اروپا و تبدیل رعیت به کارگر پدید آمده است؛ که صنعتی شدن و هم غلبه تجارت بر کشاورزی بدان افزوده است. - در فرهنگ اسلامی "عامل" و "العمالات" داریم که در کشاورزی و تجارت(مزارعه، مساقات، مضاربه) از "سود نهایی" بهرمندند نه اینکه صرفا کار خود را بفروشند و دستمزد بگیرند. در حالیکه در کارگری موجود حتی یک سوم ارزشی که کارگر بر کالا افزوده را دریافت نمی کند! - اجاره دادن خود در روایات مکروه و مانع رزق بیان شده (الکافی ج۵ص۹۰) و اجاره، بیشتر در اشیاء(خانه و چارپا و...) مطرح است. نظام اقتصادی را نمیتوان بر یک کراهت شرعی بنیان نهاد! - اصلا کارگر دارای لفظ معرّب است(القاریجار) که نشانه کمتر شناخته شده بودن است.(ملاذ الاخیار ج۱ص۴۲۷) در مواردی از امام صادق(ع) پرسیده شده: اگر کسی با اجاره دادن خود (کارگری) بیشتر از تجارت نصیبش شود چه؟(بازهم مکروه است؟) که حضرت همان منع رزق را دلیل می آورد(روضه المتقین ج۶ص۴۸۲) معلوم است در روابط طبیعی گذشته، کارگری کمیت کمی داشته و الا لشکر بیکاران و عرضه زیاد نیروی کار، امکان سود بیشتر از تجارت را نمی داده است.(دقت کنید) - با این اوصاف راه حل اساسی برای طبقه کارگر: ۱)"تبدیل کارگریِ صرف به عامل" ۲) "شریک سرمایه شدن" است. - اولی با تاسیس نهادهای حقوقی جدید به سبک مضاربه و مزارعه بجای اجاره نفس قابل تحقق است که در عقلانیت اسلامی قابل ابتکار و تایید شرعی است. - دومی با برنامه ریزی درجهت تخصیص منابع تولید ثروت به این طبقه است. طبق بند ب سیاستهای ابلاغی اصل ۴۴ باید ۲۵٪ اقتصاد ایران تا پایان برنامه ششم به سه دهک پایین و بیکاران تعلق می گرفت که مدیریت اقتصادی راه دیگری را رفت(ویدئو را ببینید). اینگونه به "شاغل_مالکی" بجای "کارگرِ صرف" می رسیدیم و عایدی "سرمایه" و "کار" به کارگر می رسید؛ توازن بازار هم بهم نمی ریخت. *در مجالی بدین مهم مبسوط تر خواهم پرداخت محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
بقیة الله ۳.mp3
9.36M
🔰 درس‌گفتار "بقیة الله" جلسه سوم - رمضان ۹۴ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔰چکیده ای از درسگفتار جلسه 3⃣ /رمضان ۹۴ 🔸 یکی بودن "وجه رب"، "اسمی که اشراق می کند"، "اسمی که اصلاح می کند"! - سند این وحدت دعای عرفه است: "فاسئلک یارب بنور وجهک الذی اشرقت له الارض و السموات و کُشفت به الظلمات و صَلُح به امرُ الاولین و الاخرین...": پروردگارا به نور جمالت که زمین و آسمان ها را روشن و تاریکی ها به آن برطرف و کار گذشتگان و آیندگان به آن اصلاح می شود... چنانچه می بینید سیدالشهدا(ع) هرسه را یکی می بیند. نور وجه، هم زمین و آسمان را روشن و هم اصلاح اولین و آخرین می کند! 🔸 حقیقت امام عصر(ع) - وجه رب همان اسم است که لفظ نیست و یک موجود حقیقی است؛ که از خود فانی و فقط مسمی(خداوند) را نشان می دهد. • چرا امام عصر(ع)؟! - چون ائمه قبل در زمین و زمان، "حضور" داشتند اما "ظهور" نداشتند. نور امامت را جز خواصی ندیدند، عالمگیر نشد. فرج امام زمان(ع)، "ظهور امامت" است نه "حضور امام" و این روشن شدن زمین و آسمان است. - علی التشبیه؛ آنچه عارفان در مکاشفه از او و نورانیتش می دیدند، در همه عالم اتفاق می افتد. [ذیل آیه واللیل اذا یغشی و النهار اذا تجلی روایت صحیح از امام باقر(ع) است که نهار(روز)، قائم ما اهلبیت است...] 🔸نحوه یاد او - شرط بهرمندی از آن اسم، "انقطاع" است یعنی بریدن از عالم ماده و ... این انقطاع دو جور است: ۱. اضطراری: مثل انقطاع کسی که به آب می افتد. این انقطاع با رفع اضطرار(نجات یافتن) زایل میشود ۲. انقطاع اختیاری: که انسان با درک خود، خود را در غرقاب و هلاک ببیند. این انقطاع عارفانه و ماندگار است. - سید هاشم حداد ۲۶سال شاگرد آقای قاضی بود و دید در هر قیام و قعودی، "یا صاحب الزمان" دارد... • داستان تشرف حاج علی بغدادی در مفاتیح الجنان از باب تشبیه معقول به محسوس می تواند نمایی از "الذی اشرقت به السموات و الارضون" به شما دهد... - تشرف شهید سید علی اندرزگو را در جلسه سوم بشنوید! * برای تفصیل و توضیح فایل صوتی جلسه سوم را گوش دهید ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔰 درس‌گفتار "بقیة الله" جلسه سوم - رمضان ۹۴ حجت الاسلام قنبریان #بازنشر #نیمه_شعبان ☑️ @m_ghanbaria
🔰تشرف سید شهید ، سید علی اندرزگو محضر امام عصر(ع) را در جلسه سوم درسگفتار بقیة الله بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🖌 پیشنهادی به اجلاسیه خبرگان۱۴۰۰ ▫️ خبرگانی که بود! سال۵۸ دولت موقت، ۱۰میلیون تومان و اسکان در هتل
✅ ماده ۲۹ برنامه ششم فقط وزارت اطلاعات، نیروهای مسلح و سازمان انرژی اتمی را از سامانه ثبت حقوق با دسترسی عموم مردم به آن، استثناء کرده بود. این سه استثناء عقلایی است چون اسامی و مشخصات این نهادها باید حفاظت شود. در نامه ۵۰ نهج البلاغه هم آنچه مربوط به اسرار جنگی است از لزوم اطلاع رسانی عمومی و شفافیت استثناء است. شورای نگهبان به حق استثناء خود را مغایر قانون اساسی دانست که جای تقدیر دارد. ⬅️ لکن خوب است نه فقط استثناء شدن از شفافیت بلکه استثناء شدن از نحوه دریافت حقوق (ماده ۱۱۷ قانون خدمات کشوری) هم حذف شود و اقلا در لایحه آتی نظام پرداخت این استثنائات که پوشش برای استثناء شرکتهای دولتی و... و پدیدآمدن حقوق های نامتعارف در آنهاست حذف شود. زندگی زیر یک چتر حقوقی واحد (حتی با تفاوتها و تمایزهای بجا) قدم اول عدالت و روح فصل حقوق اساسی قانون اساسی است. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
درس ششم اصلاح.mp3
4.37M
✅ مجموعه کار ویژه های عدالت 📢 فصل سوم ««جعل الله العدل.....تنزیها من المظالم والآثام»» 🔰 درس ششم «خلقِ پولِ بلامحل...!» 🔸 ابزار ظلم در زمان ما چه چیزهایی میتواند باشد؟ 🔸 خلق پول چیست و چه ظلمهایی را ایجاد میکند؟ 🔸 به توصیه های منابر بیشتر توجه کنیم یا ابزار ظلم را ببندیم؟ 🎵صوت کامل سخنرانی را اینجا بشنوید https://eitaa.com/m_ghanbarian/1826 حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
بقیة الله ۴.mp3
10.78M
🔰 درس‌گفتار "بقیة الله" جلسه چهارم - رمضان ۹۴ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔰چکیده ای از درسگفتار جلسه4⃣ /رمضان ۹۴ 🔸وجه رب، بقیة الله است • آیه ۸۶ هود(بقیة الله خیر لکم) در ماجرای شعیب و قومش هست. - مفسران سنی بقیة الله را "آنچه پس از پیمانه کردن درست برایتان می ماند" یا "خدا برایتان نگه می دارد" یا "مال حلالی که پس از اجتناب از حرام باقی ماند" گرفته اند. - اما روایات اهلبیت، "بقیة الله" را ائمه(ع) بخصوص امام عصر(ع) می دانند. - امام باقر(ع) در ماجرای احضارش توسط هشام بن عبدالملک در همان مدین(شهر شعیب) وقتی شهر بر او بسته شد، خود را بقیة الله خواند. - در روایت کمال الدین امام باقر(ع) فرمود: "اولین چیزی که قائم(ع) بدان تکلم می کند: بقیة الله خیر لکم ان کنتم مومنین است سپس می گوید: انا بقیة الله... 🔸 کلید حل در آیه۱۱۶ در همین سوره هود در آیه ۱۱۶ کلید حل معنای بقیة الله است: • " فلو کان من القرون من قبلکم اولوا بقیة ینهون عن الفساد فی الارض..." - تعبیر "اولوا" وقتی به "بقیه" اضافه شود معلوم است مربوط به انسانها میشود نه رزق و روزی و...(مثل اولوا الابصار و اولوالباب و...) - "اولوا بقیه" یعنی: صاحبان بقاء و ماندگاران. - مقابلش در قرآن، اهل زوال و اهل اُحدوثه است. در ۴۴مومنون اهل فساد و شرک را چنین تعبیر می کند: "جعلناهم احادیث"! یعنی مثل حادثه ای می آیند و می روند ❓حال باید پرسید رمز ماندگاری و اولوا بقیه و بقیة الله شدن در قرآن به چیست؟ - سوره رحمن بیان می کند: کلُّ من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام. یعنی همه چیز احدوثه و در زوال است الا وجه رب. ⬅️ پس اولوا بقیه، وجه رب شده اند که صاحب بقاء شده اند. بقیة الله، نه یعنی بازمانده و باقیمانده و مانند آن، یعنی وجه رب! همان فانی شدن از خود و خدانمایی. - اگر شعیب به قوم در مقابل کم فروشی گفت بقیة الله برایتان بهتر است؛ چون اطاعت خدا و چشم داشت به خدا بجای تکاثر و فزون خواهی، جلوه ای از وجه رب و شعبه ای از بقیه الله است. - اما مصداق تام و تمام، ولیّ خداست. حضرت مهدی(عج) است. 🔸 این "وجه رب"، "توجه ما" را می طلبد این وجه الله الذی به یتوجه الاولیاء در دعای ندبه همین را می گوید. - ماجرای مقام امام زمان در شهر حله(خانه شیخ علی حلاوی) را با عملیات بازی دراز مقایسه کنید تا تفاوت توجه به وجه رب و بقیة الله را متوجه شوید! *تفصیل را در فایل صوتی بشنوید پ.ن: تشرفات بیان شده در این سلسله درس گفتار برای فهم بهتر مطلب و ارزش تمثیلی دارد نه جزم قطعی به صحت آنها هست و نه ادله اش از سایر تشرفات نقل شده در مثل نجم الثاقب و عبقری الحسان کمتر است! *مطلب مرتبط: از مقام حله تا بازی دراز! https://eitaa.com/m_ghanbarian/253 ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔰 درس‌گفتار "بقیة الله" جلسه چهارم - رمضان ۹۴ حجت الاسلام قنبریان #بازنشر #نیمه_شعبان ☑️ @m_ghanbar
🔰دو روایت رزمندگان از امداد امام زمان(ع) در دفاع مقدس را در جلسه ۴ درسگفتار بقیة الله بشنوید: ۱. در عملیات بازی دراز از زبان شهید وزوایی و انکار توسط بنی صدر ۲.در جبهه موسیان با دستخط شهید سید محمود بنی هاشم (کتاب گلهای سپید / کمیل رضوان خواه ص۳۱۰و۳۱۱) ☑️ @m_ghanbarian
🍀 سلسله مباحث حجت الاسلام قنبریان 🔺 ولاء سیاسی بالفعل اما پنهان امام زمان(ع) (شرح خطبه ۱۵۰ نهج البلاغه) https://eitaa.com/m_ghanbarian/2487 🔺 توصیفی تازه از امام عصر(ع) (شرح خطبه ۱۸۲ نهج‌البلاغه) https://eitaa.com/m_ghanbarian/2539 🔺سخنرانی بقیة الله(۹جلسه) https://eitaa.com/m_ghanbarian/2857 https://eitaa.com/m_ghanbarian/2861 https://eitaa.com/m_ghanbarian/2867 https://eitaa.com/m_ghanbarian/2874 https://eitaa.com/m_ghanbarian/2879 https://eitaa.com/m_ghanbarian/2883 https://eitaa.com/m_ghanbarian/2897 https://eitaa.com/m_ghanbarian/2901 https://eitaa.com/m_ghanbarian/2905 🔺سخنرانی آخرین کرب و بلا(۱۳جلسه) https://t.me/m_ghanbarian/1120 https://t.me/m_ghanbarian/1130 https://t.me/m_ghanbarian/1144 https://t.me/m_ghanbarian/1155 https://t.me/m_ghanbarian/1168 https://t.me/m_ghanbarian/1180 https://t.me/m_ghanbarian/1192 https://t.me/m_ghanbarian/1206 https://t.me/m_ghanbarian/1217 https://t.me/m_ghanbarian/1238 https://t.me/m_ghanbarian/1250 https://t.me/m_ghanbarian/1266 https://t.me/m_ghanbarian/1286 🔺سخنرانی قصه ی رغبت و غصه ی غربت(۳جلسه) http://mghanbarian.ir/lecture/153/ 🔺سخنرانی عقوبت تیه(چهارجلسه) https://t.me/m_ghanbarian/1776 🔺سخنرانی دلواپسی بداء https://t.me/m_ghanbarian/889 🔺مطالب جمعه های انتظار https://eitaa.com/m_ghanbarian/1287 https://eitaa.com/m_ghanbarian/1319 🔺یمن، منتظَر منتظِر https://eitaa.com/m_ghanbarian/583 🔺هزینه ای که دارد نشانه ظهور میشود https://eitaa.com/m_ghanbarian/864 🔺انتظار در تراز ندبه https://eitaa.com/m_ghanbarian/627 https://eitaa.com/m_ghanbarian/656 🔺قدم زدن در شهر افتتاح https://eitaa.com/m_ghanbarian/902 🔺تحیّر یا تیر؟! https://eitaa.com/m_ghanbarian/825 🔺سخنرانی فدایی ما آقای کرب و بلا http://mghanbarian.ir/lecture/638/ 🔺سخنرانی امام صادق، امام منتظَر ، امام منتظِر https://t.me/m_ghanbarian/508 🔺سخنرانی خون خواهی و خیرخواهی https://eitaa.com/m_ghanbarian/1291 http://mghanbarian.ir/lecture/2014/ 🔺سخنرانی انقلاب اسلامی و اضطرار به امام زمان http://mghanbarian.ir/lecture/2375/ 🔺از مقام حله تا بازی دراز https://eitaa.com/m_ghanbarian/253 🔺احیای روز مستضعفین بجای فستیوال شادی https://eitaa.com/m_ghanbarian/822 مستضعفان روستای کندلی هرپی https://eitaa.com/m_ghanbarian/831 🔺پرسش و پاسخی درباره یادداشت مستضعفان https://eitaa.com/m_ghanbarian/843 🔺رهبری برای مستضعفان https://eitaa.com/m_ghanbarian/637 🔺نگاهی آینده پژوهانه در عتبات و زیارت در عرف فردا https://eitaa.com/m_ghanbarian/1172 https://eitaa.com/m_ghanbarian/1186 https://eitaa.com/m_ghanbarian/1187 https://eitaa.com/m_ghanbarian/1193 https://eitaa.com/m_ghanbarian/1194 https://eitaa.com/m_ghanbarian/1195 https://eitaa.com/m_ghanbarian/1196 🔺ظهور، پایان ایمان کاسبها https://eitaa.com/m_ghanbarian/1397 🔺کلیپ کجای جمهوری اسلامی از جان ولی عصر(ع) مهمتر است؟ http://mghanbarian.ir/podcast/186/ 🔺پرسش و پاسخ https://eitaa.com/m_ghanbarian/225 🔺کلیپ امروز جمعه است http://mghanbarian.ir/podcast/119/ 🔺کلیپ آقا جان ما تو را فراموش کرده ایم http://mghanbarian.ir/etude/2101/