eitaa logo
محسن قنبریان
17.4هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
876 ویدیو
110 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
بقیة الله ۵.mp3
11.1M
🔰 درس‌گفتار "بقیة الله" جلسه پنجم - رمضان ۹۴ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔰چکیده ای از درسگفتار جلسه5⃣ /رمضان۹۴ 🔸بقیه الله چگونه امر اولین و آخرین را اصلاح می کند؟ - در دعای عرفه خواندیم که نور وجه الهی که زمین و آسمان را روشن می کند، اصلاح امر اولین و آخرین هم می کند. همین اسامی در دعای عهد هم بود. از بحث گذشته معلوم شد "وجه رب"، همان "بقیة الله" است. ❓اصلا اصلاح امر اولین وآخرین یعنی چه؟ بخصوص اینکه امر اولین را چگونه امام آخر می تواند اصلاح کند؟! 🔸 چند مقدمه لازم برای جواب: 1⃣ مسلم است کمال انسان به حسب فطرتش، به دین است. کمال دین هم به اسلام است(ان الدین عندالله الاسلام). اسلام اینجا یعنی تسلیم تام مقابل پروردگار. لذا انبیاء به نزدیکان سفارش می کردند: "لاتموتن الا و انتم مسلمون! کمال اسلام هم به "ولایت" است(الیوم اکملت لکم دینکم). لذا پیامبران گذشته به پیروان خود نبوت خاتم و ولیّ خاتم را تلقین می کردند.(۶صف) 2⃣ سرای این اکتساب هم دنیاست. دنیا سرای علم و عمل و آخرت سرای برداشت و شهود است... ❓آیا همه انسانها به آن کمالِ تسلیم و در نتیجه حق الیقین در توحید می رسند؟! واضح است: نه! 3⃣ پس باید با کسی که به چنین توحیدی رسیده بیعت کنند تا در دایره استکمال و سعادت قرار گیرند.(ان الذین یُبایعونک انما یبایعون الله/۱۰فتح) ⬅️ لذا امتهای گذشته با پیامبر خاتم و ائمه او بیعت داشته اند اما "بیعت عنوانی" نه شخصی و حضوری؛ چون هنوز نور آنها متشخصا و مجسما در عالم دنیا نتابیده بود. 4⃣ می دانیم بعلت ظلم طواغیت بسیاری هم "قاصر" شدند و حتی موسی و عیسی را نیافتند چه رسد به پیامبر خاتم. عده ای هم "مقصر" شدند، با انبیاء دیگر و با عداوت نسبت به پیامبر خاتم از دنیا رفتند! ⬅️ پس گذشتگان (اولین) برای تکمیل سعادت یا شقاوت نیازمند بیعت و حضور نزد پیامبر و ولی خاتم اند (یا در حضور اعراض کنند و شقی شوند) 🔸 سه نحوه رجعت: 1⃣ رجعت استعدادی آنها که در بیعت عنوانی هستند (که کلی و قابل صدق بر کثیر است) در عصر ظهور بیایند و بیعت شخصی کنند. 2⃣ بیعت استحضاری اشقیای گذشته که با بغض پیامبر خاتم و ولیّ خاتم رفته اند و فرصت شقاوت نهایی نیافته اند، توسط خود امام عصر(ع) احضار میشوند تا سیکل شقاوتشان تمام شود! 3⃣ رجعت استدعایی آرزو مندان نصرت ولیّ خاتم از گذشتکان و امت پیامبر(ص) هم رجعت می کنند . • برای هریک از این سه روایاتی است و معماهایی حل میشود. ⬅️ این اصلاح امر اولین و آخرین با حضرت مهدی(عج) است... * بحث دقایق و لطایف زیادی دارد، این چکیده بی نیاز از گوش دادن فایل صوتی نمی کند. ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔰 درس‌گفتار "بقیة الله" جلسه پنجم - رمضان ۹۴ حجت الاسلام قنبریان #بازنشر #نیمه_شعبان ☑️ @m_ghanbari
🔰میشود گنگ بود و بی سواد اما هرروز امام زمان (ع) را دید! تشرف شهید ناشنوا عبدالمطلب اکبری را در جلسه 5 درسگفتار بقیةالله بشنوید. ☑️ @m_ghanbarian
🌐 عدالت مهدوی؛ از جبّاران تا عالمان و عارفان! • امام خمینی در معنای یملأ الارض عدلا: "تمام نفوسی که هستند انحرافات در آنها هست. حتی نفوس اشخاص کامل هم در آن انحرافاتی هست ولو خودش نداند. در اخلاقها، عقاید، اعمال انحراف هست... ایشان مأمورند برای اینکه تمام این کجی ها را مستقیم کنند و تمام این انحرافات را برگردانند به اعتدال..." • قطعا حضرت حجت(ع) اقامه قسط و عدالت اجتماعی می کند و نباید چیزی از اهمیت عدالت اقتصادی_سیاسی بکاهد. • امام خمینی از آن بیشتر را هم می فرمود: تصحیح انحرافات در نفوس اشخاص به ظاهر کامل! • چه بسیار عالمان و عارفانی که به کامل و کمّلین و... ستایش شدند اما مکتب و مرامشان با "تمام" و "کمال" عدالت مطابق نیست؛ یا از قسط و عدالتخواهی اجتماعی- سیاسی کم دارند (ناتمام) یا از اوج کمالات متوازن معنوی محرومند (غیرکامل)؛ حضرت در پروسه پرکردن زمین از عدل، زندگان اینها را تمام و کمال می دهد. • عجیب است که امامِ عدل از جبّارین و قاسطین تا عالمان و عارفان را به عدالت برمیگرداند! هریک به نوعی و به طریقی! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
بقیة الله ۶.mp3
11.49M
🔰 درس‌گفتار "بقیة الله" جلسه ششم - رمضان ۹۴ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔰چکیده ای از درسگفتار جلسه6⃣ /رمضان۹۴ 🔸 اشرقت به السموات و الارضون - بقیة الله، وجه رب است. عالم را روشن می کند حتی چنانچه گذشت برزخ را روشن و موجب اصلاح امور گذشتگان میشود. حتی به حسب روایات بین وحوش هم اصلاح میشود! ⬅️ همه ظهورها، تابع ظهور بقیة الله است. ظهور دین حق به تبع ظهور اوست و ظهور دین و اسلام هم فقط به عالمگیری آن نیست، به آمدن تاویل آن و روشن شدن حقیقت آن است که عالمگیری را هم در پی دارد. 🔸روشن شدن زمین • ذیل آیه ۶۹ زمر(اشرقت الارض بنور ربها): - مفضل از امام صادق(ع) نقل می کند که: رب زمین، امام زمین است. می پرسد: وقتی وقتی امام خروج کرد چه میشود؟ می فرماید: مردم بی نیاز از نور خورشید و ماه می شوند و نور از امام میگیرند!(بحارج۷ص۳۲۷) - روایاتی از طولانی شدن عمر و آشکار شدن گنج های زمین و بی نیازی مردم می گوید(ر.ک: همان ج۵۲ص۳۳۷) • ذیل آیه ۱۷ حدید(اعلموا ان الله یُحیی الارض بعد موتها): - روایت کلینی در کافی می گوید؛ این زنده شدن با باران نیست بلکه خداوند مردانی برانگیزاند که عدالت را زنده می کنند و زمین بخاطر احیای عدالت، زنده می شود(لیس یُحییها بالقطر و لکن یبعث الله رجالا فیحیون العدل فتُحیا الارض لاحیاء العدل/ الکافی ج۷ص۱۷۴) ⬅️ ظهور امام زمان(ع) ملازم با عدالت و قسط نیست، مساوی آن است. و ظهور غیر از حضور است. 🔸 تکنولوژی عصر ظهور - امام صادق(ع) فرمود: وقت قیام قائم، خداوند گوش و چشم شعیان مارا امتداد می دهد طوری که نیازی به پیک بین آنها و قائم نیست. امام با آنها سخن می گوید و هرکدام در جای خودشان می شنوند و اورا می بینند(الکافی ج۸ص۲۴۰و۲۴۱) - در روایت دیگر: مومن در زمان قائم برادر دینی اش را در غرب عالم می بیند و خود در شرق است(بحار ج۵۲ص۳۹۱) ⬅️ اینها اصلاح آخرین و "تعالی انسان" است نه صرفا "توسعه اسباب" و ادامه تکنولوژی موجود. • شواهد لفظی مدعا در همین روایات: ۱. ان قائمنا اذا قام وقت قیام قائم نه پیش از آن. پس رسانه های دیجیتال موجود نیست. ۲.لشیعتنا برای شیعیانش نه همه.[تکنولوژی ایمان پایه نه حتی ایمان سازگار] ۳.لایکون بینهم و بین القائم... خصوص ولی عصر(ع) به عنوان طرف ارتباط و رویت و سمع نه اشخاص دیگر - آیت الله جوادی آملی با توجه به اینها می نویسد:"از اینرو دلیلی برای تفسیر اینگونه روایات به مقوله فن آوری ارتباطات و... وجود ندارد بلکه پاره ای از شواهد نقلی چنین تفسیری را نفی می کند"(شرح رساله الولایه علامه طباطبایی ج۱ص۲۰۷) * مطالب ریز و درشت بیشتری در این جلسه بیان شد که در فایل صوتی میتوانید بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔰 درس‌گفتار "بقیة الله" جلسه ششم - رمضان ۹۴ حجت الاسلام قنبریان #بازنشر #نیمه_شعبان ☑️ @m_ghanbaria
🔰تشرف حاج احمد متوسلیان محضر امام عصر(ع) را در جلسه ۶ درسگفتار بقیةالله بشنوید ⬇️ ☑️ @m_ghanbarian
🔆 جهاد امید آفرینی (قطعاتی از سخنرانی شب نیمه شعبان۱۴۰۰/ مسجد دانشگاه شریف) حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔆 جهاد امید آفرینی (قطعاتی از سخنرانی شب نیمه شعبان۱۴۰۰/ مسجد دانشگاه شریف) 🔹یک روایت مهم: امام کاظم(ع) به علی بن یقطین فرمود: الشیعةُ تُربَّی بِالاَمانِیِّ مُنذُ مائَتی سِنَة دویست سال(تا زمان ایشان) است که آرزو شیعه را تربیت کرده است.۱ آرزو چگونه میتواند یک امت را تربیت کند؟! 🔹دو نحوه حادثه امید سوز در تاریخ تشیع: 1⃣ استضعاف و ظلم دشمنان با مثل کربلا و زندان و اسارت. اینجا گرچه ماندن امید سخت است اما با آرزو تربیت شدن و صبر و استقامت یافتن را می فهمم. 2⃣ ناکامی ها، شکستها و خیانت ها درون جبهه خودی و حتی در دستگاه ولایت! اینجا نحوه هایی دارد. اینجا امید چگونه نسوزد؟! آرزو چگونه موهوم نشود و باز ملت را تربیت کند؟! 🔹سه دسته ناکامی و شکست وخیانت در جبهه خودی: 1⃣ باید جای قیس بن سعدعباده انقلابی باشی که با امام مجتبی(ع) هم بشرط مبارزه با شام بیعت می کند! با فرماندهی عبیدالله بن عباس فرماندارِ فراری یمن در عهد امیرالمومنین مواجه میشود، اینبار هم خیانت می کند و شبانگاه به معاویه می پیوندد! اگر قیس بودی، امید از کجا می آوردی و آرزو چگونه برایت می ماند؟!! او خیانت پسرعموی امام را به امام سرایت نداد و برای مردم خطبه خواند که او(ابن عباس) و پدرش و برادرش برای اسلام کاری نکردند و او هم خیانت اولش نیست... پس از تبیین او لشکر فریاد کردند: خدا را شکر که او را از ما راند و با دشمنان همراه کرد.۲ قیس امید آفرید و آرزوی شیعه را تحکیم کرد. 2⃣ اگر جای شاگرد درسخوان امام باقر(ع) و شبکه ساز امام صادق(ع) بودی و می دیدی نه پسر عمو که فرزند امام صادق(ع) خیانت می کند، چه می کردی؟! فساد آقازادگی درون بیت خود امام(ع)! عبدالله افطح پسر بزرگ بعد از فوت اسماعیل اما بی سواد و بی تقوا با دعوی امامت، مایل به مرجئه و فرقه های انحرافی! شاگردان اصیل، جای خود باختن و ناامید شدن، آرزوی روز درخشان شیعه را سردست گرفتند با سؤال و استیضاح او را برای شیعه رسوا کردند و راه را بر امامت امام کاظم(ع) باز کردند! یاد گرفتند و یاد دادند: اِنَّ اولی الناسِ بابراهیمَ للذین اتَبعُوه(۶۸ آل عمران) معیار فامیل و نژاد نیست انطباق بر آرمانهاست. 3⃣ جای فعالین سازمان وکالت نبوده ای که ببینی مقدمات نهضت بزرگ شیعه مورد خیانت زعمای آن واقع میشود! ۶وکیل امام کاظم(ع) با طمع در اموال شرعی متعلق به امامت، در امام کاظم(ع) توقف می کنند و راه بر امام رضا(ع) می بندند! اموال را بالا می کشند و کنیزان را زن خود می کنند! طعنه شیخ بغداد شنیده میشود که آنها را شاهد کرده و بگوید: در دنیا بدتر از شما شیعیان یافت نمیشود! یونس بن عبدالرحمن ها رشوه قبول نکردند، تخریب شدند و حتی امام برحق(امام رضا) نشد رسما از او حمایت کند اما باز روشنگری کردند. اینگونه آرزوی شیعه را در سینه ها نگه داشتند و امت را تربیت کردند. 🔸یک آرزو برای تربیت دو شرط دارد: 1⃣ تصویر معلوم و روشن داشته باشد(المأمول). مردمت از سربداران تا صفویه و... آرزویشان معلوم و معین شده: یاران قائم آل محمد(ص) برای اقامه عدل در زمین باشند. وقتی علامه مجلسی از حکومت سلطانی صفوی امید زمینه سازی دارد، انقلاب اسلامی اولویت بیشتری دارد. البته اگر بتوانی ناکامی ها و خیانت ها را مثل سلف صالح قبل تدبیر کنی. امیدها را نگه داری و آرزو را شفاف تر کنی! 2⃣ بر آن تصویر روشنِ آرزو، وعده تحقق الهی هم نشسته باشد(المُومَّل). وعده ها درباره قومت در آیات و روایات زیادی آمده اند. وعده خداست که یاران امام زمانشان کند! پس آرزوی موهومی نیست، آرزوی امضاء شده ای است. البته آرزو از انشائیات و ساختنی هاست نه حکایات و اِخباریات پس خوف و رجاء باهم دارد. 🔸باور کن این آرزو شیعه را تربیت کرده است! مقام امام زمان در حله را با قله بازی دراز یا کانال کمیل مقایسه کن تا باور کنی با آرزو تربیت شده ایم! مقام حله همان خانه ای است که به حسب حکایت، امام زمان(ع) دو بزغاله بر بام بجای شیخ علی حلاوی و قصاب کشت و همه مشتاقان حاضر در حیاط فرار کردند! بازی دراز جایی است که گردانی همه کشته میشوند تا با ۶نفر زخمی قله را فتح کنند و ایام عید به نائب امام زمان(ع) هدیه دهند! با آرزوی امام عدل، تربیت نشده ایم؟! 🔸حدیث لوح آدرس تربیت شدگان دوره غیبت آن امام را می دهد: سرهایشان به ظلمه هدیه داده میشود! کشته میشوند و آتش زده میشوند! زمین از خونشان رنگین میشود ! و... این خصوصیات برای اهل قعود است یا جبهه مقاومت؟! نشان اینها را در یاران خمینی می بینی یا اسلام های دیگر و تشیع ها و فقاهت های دیگر؟! همین جمهوری اسلامی موجود، مرکز اصلی این آدمها در عالم است یا ...؟! 📎پاورقی: ۱)الکافی ج۱ص۳۶۹/ الغیبه للنعمانی ص۲۹۵/ الغیبه للطوسی ص۳۴۱ ۲) ارشاد مفید ج۲ص۹ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
بقیة الله ۷.mp3
10.94M
🔰 درس‌گفتار "بقیة الله" جلسه هفتم - رمضان ۹۴ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔰چکیده ای از درسگفتار جلسه7⃣ /رمضان۹۴ 🔸 غیبت و ابتلای بزرگ لازمه ظهور وجه رب گفتیم آن نور وجه و وجه منیر، امام زمان(ع) است که حقیقت اسم اصلاح اولین و آخرین و حقیقت اشراق آسمان و زمین است. ❓اما چرا بین همه ائمه، امام زمان(ع) چنین میشود؟! برای این ظهور عظیم الهی چه لازم بوده است؟ ❗️جواب اجمالی: غیبت طولانی و ابتلای عظیم! 🔸 توضیح مطلب • قرآن ابتلاء را شرط امامت معرفی می کند(۱۲۴/بقره) - امام صادق(ع) فرمود: از آدم تا خاتم، خداوند ثناء هیچ بنده ای نکرده الا بعد از مبتلا شدن به بلاء و وفا کردن حق بندگی در آن بلاء. پس کرامات الهی در حقیقت نهایاتی است که ابتدای آنها بلاء است(بحار ج۶۷ص۲۳۱) ⬅️ پس کرامت بزرگ "ظهور امامت" بعد از ابتلاء بزرگ است. - لذا امام سجاد(ع) فرمود: "در قائم از ما(ع) سنت هایی از انبیاء هست...اما از ایوب ،فرج بعد از بلاء" - امام کاظم(ع) فرمود: "ناچارا برای صاحب این امر غیبتی هست تا جایی که برخی از عقیده بر می گردند و آن محنت و ابتلایی از خداوند است" - امام رضا(ع) در روایت معروف ریان بن شبیب فرمود: "بدرستیکه روز حسین(ع) پلک های ما را زخم و اشکهایمان را سرازیر و عزیز ما را در زمین کرب و بلا ذلیل کرد و کرب و بلاء را به ما ارث داد تا روز انقضاء(اورثتنا الکرب و البلاء الی یوم الانقضاء) ⬅️ ارث "کرب و بلاء" سیدالشهدا(ع) به ائمه بعد از عاشورا تا وقت فرج. در این بین طولانی ترین کرب و بلاء مربوط به امام زمان است! - آیت الله بهجت همین روایات را باز می گفت: "چه مصائبی بر امام زمان(ع) که مالک همه کره زمین است و تمام امور به دست اوست وارد می شود؟! آن حضرت در چه حالی است وما در چه حالی؟! او در زندان است و خوشی و راحتی ندارد و ما چقدر از مطلب غافلیم" • مقابل این حقیقت پس از فروپاشی عباسیان، افسانه جزیره خضراء ساخته شد؛ که امام در راحتی و رفاه جلوه داده میشود. - محقق شوشتری احتمال قوی می دهد این ماجرای بدون سند، ساخته دشمنان باشد! چون از تحریف قرآن، جواز برده کردن اهل سنت و... سخن است. آیت الله خوئی و جناب کاشف الغطاء هم به بی اعتباری آن حکم کرده اند. - در حالیکه امام زمان(ع) به علی بن مهزیار در آن تشرف معروف فرمود: "پسر مهزیار پدرم بامن عهد بست که مجاور قومی که مورد غضب الهی اند مجاورت نکنم...و مرا دستور داد که سکونت نکنم از کوهها الا کوههای سخت و از شهرها الا سرزمین های خشک و دور از دسترس!"(الغیبه/ طوسی ص۱۶۱) - امام باقر(ع) دره های مکه را نشان و فرمود: "برای صاحب این امر غیبتی در بعضی از این دره هاست و اوست مضطر در قرآن (و آیه امَّن یجیب المضطر ... را خواند). (تفسیر عیاشی ج۲ص۱۹۴) • غیر از خود ایشان، ابتلاء عظیم شیعیان و مستضعفان هم ابتلای اوست. - امام صادق(ع) فرمود: "او فرج دهنده برای کرب و سختی از شیعیانش بعد از تنگی شدید و بلاء طولانی و ستم است". - امام رضا(ع) در وصف او فرمود: "اَولَی از مردم به خودشان و دلسوز تر برآنها از پدران و مادران است" • سید حلاوی با قصیده ای شکوائیه ای از گرفتاری ها و آزارهای بر شیعیان محضر حضرت تقدیم کرد و چند مجلس آنرا خواند. حضرت از طریق برخی اوتاد نجف به او پیام داد: به سید بگویید اینقدر دل من را مسوزان...! *تفصیل مطلب را در فایل صوتی بشنوید! ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔰 درس‌گفتار "بقیة الله" جلسه هفتم - رمضان ۹۴ حجت الاسلام قنبریان #بازنشر #نیمه_شعبان ☑️ @m_ghanbari
🔰تشرف محمد علی برهانی از یک گروه جهادی در منطقه ای محروم محضر امام عصر(ع) را در جلسه 7 درسگفتار بقیة الله بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
📚 معرفی کتاب ایام تعطیلی نوروز، مطالعه کتاب حجره شماره دو (تالیف آقای رضا یزدانی) را بخصوص به طلاب و روحانیون انقلابی توصیه می کنم. شرح احوال یک جهادگر تبیین در تراز انقلاب اسلامی (حجت الاسلام اقبالیان) است. وقتی جهاد تبیین هنوز برند نبود و حتی هشتگ هم نداشت، حجره شماره دو فیضیه با محوریت این شهید قبل و بعد از انقلاب جای تبیین بود با همه هزینه هایش! دوستانی که کتاب را خواندند، یک عمل خیر برای مرحوم حجت الاسلام علی شاملو تقدیم کنند. روحانی خوب مشهدی که ابتکار کتاب رسان را باب کرد و تازه از بین ما رفت. این کتاب را ایشان به بنده هدیه داد. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
بقیة الله ۸.mp3
9.88M
🔰 درس‌گفتار "بقیة الله" جلسه هشتم - رمضان ۹۴ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔰چکیده ای از درسگفتار جلسه 8⃣ /رمضان۹۴ 🔸 نسبت صبر و امامت • آیه ۳۲ سجده هم به این نسبت اشاره دارد: " وجعلنا منهم ائمهً یهدون بامرنا لمّا صبروا" این "لمّا صبروا" گوهر آن امامت است. بخاطر صبرشان ائمه شدند، که نتیجه اش هدایت به امر است. - صبر هم "صبر مطلق" منظور است که در درون هم جز خدا مورد توجه نباشد. حبس نفس از غیر خدا که مساوی با سعه صدر است. 🔸یک معما ❗️از طرفی دوری امام، نشانه غضب خدا بر مردم شمارش شده و از طرف دیگر نزدیکترین حالت بنده به خدا در زمان غیبتِ امام بیان شده است!: - امام جواد(ع) فرمود: هر وقت خداوند بر بندگانش غضب کند ما را از جوار آنها دور می کند. - امام صادق(ع) فرمود: نزدیکترین حالت بنده به خدا... وقتی است که حجت خدا را از دست داده و بر ایشان آشکار نیست در حجاب از آنهاست و آنها مکانش را نمی دانند اما می دانند حجت های الهی و بیناتش باطل نشده، پس در این وقت صبح و عصر متوقع فرج باشید" ❓ایندو چگونه ممکن است؟!حل: صبر و انتظار (در امام و ماموم) موجب سعه صدر و تعالی می شود که: ۱- امام را وجه الله می کند که همه جا دیده شود با چهره وجه اللهی. روایات زیادی "اینما تُولّوا فَثَم وجه الله"(۱۱۵/بقره) را به امام بخصوص امام دوازدهم تطبیق داده اند.۱ ⬅️ امکان شهود وجه رب (وجود نوری حضرت) در همه آفاق از طریق دستیابی به مقام ولایت برای بنده هست. ۲- حتی اگر "ظهور آفاقی" رخ ندهد که همه زمین از نعمت حضور امام زمان بهرمند شود، برای چنین بنده ای "ظهور انفسی" رخ می دهد. - امام سجاد(ع) به ابی خالد کابلی فرمود: "غیبت برایشان بمنزله مشاهده است" ⬅️ لذا روایات از مردن یادش در عین حال زنده بودن در قلوب مومنین می گوید: - امام کاظم(ع) فرمود: "شخص او از چشم ها غایب می شود اما یادش از دل مومنین غیبت نمی کند" ⬅️ پس حل معما چنین است که برای آنها که در عهد او نیستند دوری اش غضب خدا برآنهاست و برای مومنینی که در یاد اویند، نزدیکترین حالات با خداوند برایشان خواهد بود. - لطیفه اش را در ماجرای یعقوب و یوسف می بینیم. یعقوب بوی یوسف در چاه کنعان را استشمام نکرد اما وقتی پیراهنش از مصر همراه کاروان فرزندان شد گفت بوی یوسف می برم(آیه ۹۴ سوره یوسف). این یعقوب با ندبه بسیار، به یوسف نزدیکتر از آن روز کنعان است. این ظهور انفسی است. 🔸دستور العمل میرزا جواد آقای ملکی تبریزی در رساله لقاء الله: ۱. دعای عهد در هر صبح ۲. دعای اللهم عرفنی نفسک..‌. بعد از هر نماز ۳. سه بار قرائت سوره توحید بعد نماز هدیه امام عصر(عج) * نکات بیشتر و توضیحات را درفایل صوتی بشنوید! ...................................... ۱.ر.ک: الکافی ج۱ص۱۴۳تا۱۴۵/ بصائر الدرجات ج۱ص۶۱،۶۵،۶۶/ تفسیر قمی ج۱ص۳۷۷/ تفسیر عیاشی ج۲ص۲۵۰ ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔰 درس‌گفتار "بقیة الله" جلسه هشتم - رمضان ۹۴ حجت الاسلام قنبریان #بازنشر #نیمه_شعبان ☑️ @m_ghanbari
🔰تشرف شهید قاسم آقا برارنژاد محضر امام عصر(ع) را در جلسه ۸ درسگفتار بقیةالله بشنوید ☑️ @m_ghanbarian