فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✝ مسیحی بودنت برایم نماد کفر به اسلامِ سازش است!
فرموده بودند:
- "ساکت از حق، شیطانِ لال است!"
تو بگو ولو شاهِ مسلمان باشد!
- "کافر سخیّ امیدوارتر از مسلمان بخیل به بهشت است!"
سخاوتِ جان ات، بخل جاهِ شاهان مسلمان را به چالش کشید!
نحوه کشته شدن و تشییع ات، ترجمان هردو روایت اسلامی و رجای مسلمانِ محمد(ص) شد.
#شیرین_ابو_عاقله
#اسلام_آمریکایی
#فلسطین
#صهیونیزم
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
8-مهارت امیدبانی.mp3
22.79M
🔆 #مهارت_امیدبانی در قرآن/ جلسه هشتم
حجت الاسلام قنبریان/ رمضان ۱۴۰۱
▫️ مدیریت اَمَد
• اگر هدف در بازه زمانی خاص محقق نشود، سرد دلی و سخت دلی غلبه می کند!
• نمونه ای از طولانی شدن بازه زمانی بخاطر سوء تدبیر حاصل شده!
• فرق دیده بانی از وضعیت با امید بانی؟/ وظیفه مسئولین و جناحها و.../ فرمانداری ها و... در امیدبانی وظیفه ندارند؟
▫️ دو رکن امیدبانی(آیه ۲۱۸ بقره):
۱. ایمان؛ ایمان در این آیه یعنی ایمان به اینکه مدار عالم بر رحم و مهربانی استوار است، به سوی خیر و عدالت رهسپار است/ قدمت در این مدار، امید جذب می کند!
۲. جدّ و جهد؛ در حالت ایستایی اصلا امید جذب نمی شود! تکاپو به حدی که رسید امید بیشتر جذب میشود!
- دو سطح زندگی: افقی(معیشت)/ عمودی (حیات)، مزه و معنای زندگی
- در زندگی افقی، "عمل" ؛ در زندگی عمودی، "سعی" برای امید لازم است!
• امیدواری بدون خوشبینی! واقع بین ها هم می توانند امیدوار باشند!
- مثال روانشناس ها: دو کفه ترازو؛ پر(افکار مثبت)، مقابل سنگ ریزه(افکار منفی)!/ ۲۰ فکر مثبت درباره خودت پیدا کن!
• غولهای دودی: بسیاری از سوء تفاهم ها، مشکلات، سیاه نمایی ها!/ سهمی دروغ است و سهمی چاره دارد!
• ورزش های امیدبانی:
- مهربانی و دلسوزی کردن!
- روابط گرم اجتماعی
- حضور در اجتماعات ایمانی
☑️ @m_ghanbarian
1-شرح عهدنامه مالک اشتر.mp3
15.47M
📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه ۵۳ / جلسه اول
▫️ بحث های مقدماتی
• اندکی درباره خود نهج البلاغه
• درباره نامه ۵۳:
- نهج البلاغه یکی از ۱۲ تالیفی که نامه ۵۳ را آورده!
- سند سُنی و سندهای شیعی نامه!
-موقعیت جهانی نامه!
-نمای کلی نامه!
#شرح_عهدنامه_مالک_اشتر
حجت الاسلام محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه ۵۳ / جلسه اول ▫️ بحث های مقدماتی • اندکی درباره خود نهج البلاغه
📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه ۵۳ / جلسه اول
حجت الاسلام محسن قنبریان
✔️ مقدمات
1⃣ خود نهج البلاغه
• آقابزرگ تهرانی ۱۵۰ شرح کلی یا موردی از نهج البلاغه را ادعا کرده!
• حتی شرح مسیحی مثل "روائع نهج البلاغه" جرج جرداق وجود دارد.
• ۱۲۷موسسه تحقیقاتی و انتشاراتی درباره نهج البلاغه در جهان!
▫️اما تا سخن از احیای نهج البلاغه بخصوص تسری اش به گفتمان های سیاسی میشود برخی نگران انحراف و التقاط و تجدید مجاهدین خلق و فرقان می شوند!
❗️ عجیب اینکه بر آموزه های پوپر و هابز و... در گفتمان های سیاسی دهه های اخیر اینقدر حساسیت نبود!
• آن مقدار از این نگرانی که موجه است:
- همه نهج البلاغه صحیح السند نیست!
- نهج البلاغه همه دین نیست و منابع دیگر را هم باید دید.
2⃣ نامه ۵۳ (منشور حکومتی به مالک اشتر)
• آن نگرانی درباره این نامه نیست چون:
- سنداً معتبر است
- دلالتاً هم حضرت امیر(ع) در مقام بیان بوده و جامع آنچه برای حکومت داری لازم می دانسته نوشته است. (باعین حال ما در هر فقره روایات دیگر راهم می بینیم)
* سید رضی هم درباره آن نوشته: این طولانی ترین نوشته ی امام(ع) و جمع کننده ترین برای محاسن (در حوزه حکمرانی) است.
▫️ نامه ۵۳ در تالیف ۱۲ نویسنده بزرگ شیعه و سنی:
۱. دینوری در المجالسه و جواهر العلم
۲. ابن شعبه حرّانی در تحف العقول
۳.قاضی نعمان در دعائم الاسلام
۴. ابوالحسن محمد بن یوسف عامری نیشابوری
۵. سید رضی در نهج البلاغه
۶.محمد بن سلامه قضاعی(بخشی از آن)
۷. بهاء الدین ابوالمعالی (مطابق متن سید رضی)
۸.ابن عساکر در تاریخ مدینه دمشق(مطابق متن دینوری)
۹.شهاب الدین نویری(با اختلاف اندک از نهج البلاغه)
۱۰.ابوالفداء دمشقی(مطابق متن ابن عساکر)
۱۱. احمد بن علی قلقشندی(با اختلاف اندک از نهج البلاغه)
۱۲.متقی هندی در کنزالعُمال(بخشی از متن ابن عساکر و دینوری)
▫️ سند نامه:
۱. سلسله سندی که دینوری و ابن عساکر نقل کرده اند. (برای اهل سنت)
۲. دو سند نزد شیعیان:
الف) سند نجاشی در کتاب رجال خود ذیل اسم اصبغ بن نباته:
- ابن جندی: استاد نجاشی
- ابن همّام: کاتب اسکافی و از راویان ثقه
- حِمیَری: صاحب قرب الاسناد از اصحاب امام عسکری(ع) و ثقه.
- هارون من مسلم: از اصحاب امام عسکری(ع) و ثقه.
- حسین بن عَلوان: از راویان ثقه
- سعد بن طریف: که شیخ طوسی او را از اصحاب امام سجاد(ع) و صحیح الحدیث می داند.
- اصبغ بن نُباته: از اصحاب خاص امیرالمومنین(ع)
ب) سند شیخ طوسی در الفهرست ذیل اسم اصبغ بن نباته:
اخبرنا بالعهد ابن ابی جیّد عن محمد بن الحسن عن الحمیری عن هارون بن مسلم و الحسن بن ظریف جمیعا عن الحسین بن علوان الکعبی عن سعد بن طریف عن الاصبغ بن نباته عن امیرالمومنین(ع)/ همه ثقه اند ⬅️ پس نامه معتبر است.
▫️ موقعیت جهانی:
• ثبت در سازمان ملل بعنوان نخستین منشور حکومتداری(به نقل از نماینده سابق ولی فقیه در سازمان حج)
• در برنامه عمران ملل متحد/ گزارش توسعه انسانی جامعه عرب/۲۰۰۲(به نقل از دکتر ظریف)
• مورد توصیه نهادهای بین المللی به کشورهای عربی در آستانه بهار عربی( بیداری اسلامی)
▫️ نمای کلی نامه:
دو سؤال کلی و مهم حوزه حکومت را پاسخ دارد:
- چه کسی حکومت کند؟
حاکم و اصول و اخلاق مربوط به او
- چگونه حکومت کند؟
اصول و قواعد حکمرانی! بالتبع مباحث عالی علوم اجتماعی و روانشناسی اجتماعی و...
☑️ @m_ghanbarian
7.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💸 این خبر هم در هیاهوی ارز۴۲۰۰ گم شد!
• قانون اساسی در اصل۳ ، تعمیم بیمه برای محرومین و در اصل ۲۱ ایجاد بیمه خاص بیوگان و زنان سالخورده و بی سرپرست و در اصل ۲۹ به حق همگانی بودن بیمه آن تصریح دارد.
• قانون بیمه سلامت فقط در عرصه بهداشت و پزشکی(نه همه شعب تامین اجتماعی) دولت را موظف به بیمه رایگان سه دهک پایین کرد که سالها معطل اجرا بود.
• الحمدلله دولت سیزدهم اخیرا سه دهک پایین(۵میلیون و ۴۵۰هزار نفر) را بیمه رایگان کرد.
- بیمه رایگان در خدمات پزشکی دولتی(نه خصوصی)
- پرداخت ۹۰٪ هزینه بستری و ۷۰٪ سرپایی.
از جمله مزایای این خدمت دولت است.
• در کنار افزایش تعرفه های پزشکی اجرای این سطح از بیمه همگانی و رایگان ضروری بود و جای سپاسگزاری دارد.
#بیمه_محرومین
#دولت_سیزدهم
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
📣 جناب آقای اژه ای در ماههای اخیر تصویر عادلانه تری از قوه قضاییه در کلماتشان داشتند:
- صدور احکام جلب و... به تشخیص قاضی باشد نه ضابط قضایی!
- عدالت و آرامش برای متهم در بازجویی ها و بازداشتها لحاظ شود!
- دلهره نساختن برای خانواده متهم هنگام جلب!
- عدم استفاده بی جا از دستبند و پابند در حین جلب متهم !
- و...
برای حذر از کار نمایشی و تحقق واقعی این دستورات، لازم است در مثل این روزها -که احیانا با معترضین گرانی برخورد میشود- رئیس محترم قوه نظارت بیشتری داشته باشد.
فرق بین رئیس قوه با یک منبری درباره عدالت قضایی دقیقا همین است که وقتی مظان هشدارهایش هست، نظارت جدی تر و بیشتری داشته باشد و موارد سئوال برانگیز را پیگیری و به مردم گزارش کند.
🔺مطالب مرتبط:
- تا پلیس امنیت تراز
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2255
- امنیت نقطه زن
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2778
- اگر جبرائیل وزیر امنیت بود
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2242
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
9-مهارت امیدبانی.mp3
19.02M
🔆 #مهارت_امیدبانی در قرآن/ جلسه نهم
حجت الاسلام قنبریان/ رمضان ۱۴۰۱
▫️ مهارت سوم: آرزو آفرینیِ باقیات الصالحات
وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ (آیه ۴۶ کهف/۷۶ مریم)
• مفهوم شناسی؛ ارزشهای پایدار!
- هم این جهانی اند؛ خَیر عندرَبِّكَ ثَوَابًا وَ خَيْرٌ أَمَلًا/ هم آن جهانی؛ خیر عند رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ مَرَدًّا/
در این دنیا شکل می گیرند، اما بردنی هستند. از آثار این جهانی اش، امیدآفرینی است!
• آفرینش باقیات الصالحات:
۱.آروزیش را همینجا درست میکند
۲. برای دیگران امیدبانی درست میکند
ساده زیستی رجایی، امید آفرینی می کند...
• پدیده های امید ساز و امید سوز جامعه/ مثالهایی عینی و ملموس در زندگی همگانی.../ تحلیل روانی-اجتماعی مثالها...
- باقیات الصالحات یک مسئول چگونه امیدبانی می کند؟!/ در مقابلش می بینیم اختلاس، خیانت و... امیدسوزی می کند.
☑️ @m_ghanbarian
⭐️ مراقبت از ظرفیت کودکان برای حال خوب جامعه!
- #سلام_فرمانده بازتولید گروه آباده در دهه۶۰!
- سیدعلی سابقاً #دهه_پنجاهیا را فراخوانده بود!
یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید 👇
☑️ @m_ghanbarian
⭐️ مراقبت از ظرفیت کودکان برای حال خوب جامعه!
- #سلام_فرمانده بازتولید گروه آباده در دهه۶۰!
- سیدعلی سابقاً #دهه_پنجاهیا را فراخوانده بود!
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۲/۲۶
• دهه ۶۰ در اوج دفاع مقدس، در کنار تصنیف های حماسی ای از مثل آقای گلریز و قالب گیری مضامین دفاع مقدس در سبکی از نوحه خوانی توسط حاج صادق آهنگران، گروه سرود آباده پاسخ به یک نیاز در رفع تبعات روحی-روانی جنگ شد.
• آیت الله خامنه ای از کنار آن پدیده عادی نگذشت! بار اول که آنرا در برنامه کودک دید، گفت: "دلم می خواهد اینها را ببینم"!
وقتی برای اعزام سپاهیان محمد(ص) در سفر شیراز بودند، آن گروه را از نزدیک دیدند اما به اجرایشان در مراسم اکتفا نکرده و گفتند: "اینگونه فایده ندارد اینها را به دفتر اقامت من بیاورید"! به آن هم بسنده نشد و آنها به دفتر ریاست جمهوری در تهران هم دعوت شدند( ویدئو) و زمینه اجرای اولین سرود با اُرگ در جماران در حضور امام خمینی در عید مبعث را ایشان برای آن گروه فراهم کرد.(تصویر۱)
• توجه ویژه ایشان به این پدیده (که: ظرفیت کودکان برای حال خوب جامعه می نامم) وقتی معنادار می شود که ایشان در مضمون سرود جدید آنها تصرف کردند و گفتند: "شعر و آهنگش خوب است اما حزنش زیاد است خانواده شهدا خودشان به اندازه کافی غم و غصه دارند شما باید کاری کنید که برای اینها تسلی خاطر باشد. جنبه های حماسی این سرود کم است"!
yun.ir/iajdl8
⬅️ این سطح از ورود به پدیده خود جوشِ فرهنگی از یک شهرستان، کاشف از یک #راهبرد_فرهنگی در حکمرانی فرهنگی برای تلطیف فضای آن روز جامعه؛ تسلی بخشی و امید آفرینی در اوج تبعات طبیعی جنگ بود.
• اگر اثر بخشی این ظرفیت را تئوریزه کنیم؛ می توان گفت: چون نسل نو بطور طبیعی، نتایج نسل قدیم است؛ وقتی آنها را آئینه آرمانها، امیدها، آرزوها و اهدافی ببینیم که دنبال کرده ایم، اثر تسلی بخشی، تحمل پذیری، امید آفرینی برایمان دارد.
• چنانچه برعکس، اگر نسل جدید را تمثالی از شورش و سرکشی علیه هنجارهای پذیرفته پدران و مادران جامعه دیدند، ناامیدی و گله مندی شکل می گیرد.
- والدین آمریکایی بر همین اساس نگران هنجارهای موسیقی و حواشی خواننده نوجوان جاستین بیبر شدند و بیش از ۲۷۰ هزار امضاء برای اخراج او جمع کردند (تصویر۲)
- داوران عصر جدید هم به نمایندگی از حضار همین نکته را درباره گروه سرود رسا به زبان آوردند؛ بی خیال فرم و مسائل فنی، شیفته انرژی مثبت آن شدند.(ویدئو)
اگر همین مضمون را حرفه ای تر و هنری تر یک استاد موسیقی اجرا می کرد چنین انرژی مثبتی نمی داشت!
• شاید یکی از علل اقبال عمومی به سرود سلام فرمانده همین نکته روانی-اجتماعی باشد. واقعا ما خود را در آئینه فرزندانمان جستجو می کنیم. اگر اهداف، آرمانها و آرزوهای مشترک خود -که حتی با هزینه ها یا طولانی شدن بازه زمانی تحققش، خسته مان هم کرده- را به زبان هنر و ادبیات نو از فرزندان بشنویم، تسلی دهنده و انرژی بخش می شود!
• این نظریه ریشه قرآنی هم دارد! قرآن به دهان پدران و مادران مومن می گذارد که فرزندان و نتایج خود را هبه الهی دانسته و از خداوند قرة عین شدن آنها را بخواهند.(۷۴فرقان)
- انتخاب کلمه "قرة العین" حاوی بار مفهومی خاصی است که حال نسل قدیم را خوب می کند.
- به حسب لغت این کلمه یا جایی استعمال میشود که حرارت چشم در اثر درد، خنک شود! یا موجب "قرار" و آرامش چشم نگران و پریشان شود!(ر.ک:تفسیرالمیزان ذیل آیه)
⬅️ وقتی در نسل نو، بازتولید اهداف و آرزوها و هنجارهای نسل قدیم دیده شود، برای نسل قدیم تسلی بخشی و آرامش و نشاط می آفریند.
✔️چند مراقبت این ظرفیت:
1⃣ مضمون اصلی، باور و آرمان و هنجار درصد بالاتری از جامعه باشد؛ تا مردم بیشتری خود را در آیینه آن ببینند! مضامین انتظار، عاشورا، وطن دوستی، آرمانهای انقلاب۵۷ (آزادی، عدالت، جمهوریت، پیشرفت، استقلال) و... چنین اند.
2⃣ گریزهای احتمالی از مسائل جاری و سیاسی به مضمون اصلی، بیّن و معقول و دارای مقبولیت نسبی باشد، نه شاذ و نادر و بحث انگیز؛ یا تطبیق های محافظه کارانه و ایستا!
3⃣ ورود حکمرانی به سرایت دادن و شیوع آن، فرهنگی باشد نه سیاسی و حاکمیتی و از بالا به پایین! تسهیل در عرضه برای تقاضای طبیعی جامعه را موجب شود نه بشکل پروپاگاندا یا تسری دادن های هژمونیک.
4⃣ در سرایت و تسرّی به اکناف جامعه، آلوده کانونهای ثروت و جناح های قدرت نشود! برندینگی برای اغراض دیگر نشود؛ تا کالایی سیاسی و جناحی را قالب کند و مصرف تبلیغاتی و پوششی شود!
5⃣ استفاده ابزاری کودکان برای دنیای بزرگسالان نباشد به گونه ای که به هنجارها و سطح دید و تلقی کودکان آسیب بزند! در همین سالها دیده ایم ترانه هایی با مضامین و حتی ملودی های دنیای بزرگسالان که در برخی برنامه های کودک از زبان بچه ها بازتولید میشود.(مثل برخی مضامین عاشقانه)
☑ @m_ghanbarian