eitaa logo
محسن قنبریان
17.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
901 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 نمای فقه اقتصادی امام(ره) چکیده ای از ارائه حجت الاسلام در جشنواره علوم انسانی عمار/ ۴خرداد۱۴۰۲ شهید مطهری در ادامه میگوید سیستم یا روابط اقتصادی و نظام اقتصادی در هم موثر هستند. 《از جمله مسائل قابل توجه، تأثیر روابط طبیعی و قراردادی در یکدیگر است. ...هم مقررات اجتماعی خاص، جریانات طبیعی اقتصادی خاصی را به دنبال خود می آورد، و هم روابط و آثار طبیعی خواه ناخواه یک سلسله مقررات جدیدی را ایجاب میکند.》 این یعنی سیستم اقتصادی موجود میتواند نظام قانونی را تحت تاثیر قرار دهد حالا یا موقت یا به صورت دائمی آن را میپذیرد. مثلا وقتی روابط تجاری طبیعی مبتنی بر ربا است؛ پروتستانتیزم را رقم زد که ربا را بپذیرد بعد در بین فقهای مصری و بعد برخی از فقهای شیعه گفتند که ربای استنتاجی و تولیدی اشکال ندارد. بر عکس ایده شما در نظام میتواند کم کم روابط طبیعی را سمت دیگری برده و سامان متفاوتی دهد. 3⃣ احکام فرعی در این دو سیستم چه فرقی میکنند؟ اول "نظام عادلانه" را کشف کن بعد "سیستم آن" را روی زمین ایجاد کنی آن وقت "احکام فرعی" جواب میدهد و الا همان اجاره، نظام طبقاتی میسازد. امام میگوید انقلاب لازم است تا زمین کج را صاف کنی و سیستم را محقق کنی. الاسلام هو الحکومة یعنی همین! بدون این مساله یا به این نتیجه میرسی که دین به درد اجتماع نمیخورد یا میگویی کار من دخالت در جامعه نیست این عقد اجاره است و اجاره صحیح است؛ نتیجه هرچه شد! اینجا امام تعبیرات تندی دارد که اینجور ننگ بر دامن فقه می نشیند! • بیان شهید بهشتی در اینباره رهگشاست: - ما عدلیه هستیم و اشعری نیستیم و لذا در اصول فقه گفته‌ایم حکم شرعی مصلحت ذاتی دارد و مادر مصالح شرعیه، "العدل حسن" است. (کتاب بانکداری، ربا و قوانین مالی اسلام) - 《اصل تشریع مضاربه مستلزم سرمایه‌داری فاسد نیست.》 جای دیگر میگوید:《اصل تشریع اجاره به هیچ وجه مستلزم این نیست که ما بگوییم از اسلام اینگونه فهمیده میشود که چون اجاره هست بنابراین نظام فاسد مستغلاتی درست است.》 (ص۵۹) - شهید بهشتی میگوید: مشکل از کجاست؟! او نقطه مشکل را "روابط اقتصادی" می بیند. 《در جامعه‌ای که ساختار روابط اقتصادی و تجاری آن عادلانه است هر کدام از این عقود در جای خود مفید و لازم اند. ...کمبود مربوط به نظام عادل صحیح اجتماعی است.》 4⃣ سیستم اقتصادی را چه چیزی درست میکند؟ ❗️نظام اقتصادی! "روابط و سیستم" آن چیزی است که الان در بازار هست. "نظام" آن ایده‌ای است که شما عالمانه آن را برای نشان دادن روابط درست وضع کردی. "احکام فرعی" در دل اینهاست! نظام، "مکتب اقتصادی" است. برای شناخت این نظام باید حواست به گرانیگاه‌های نظام رقیب باشد. مثلا نباید "بازار آزاد" را با "قیمت‌گذاری براساس عرضه و تقاضا" یکی بگیریم، برخی محققین ما از این اشتباه‌ها میکنند. شهید بهشتی خط مشی برای نظام عادلانه اقتصادی پیشنهاد میدهد نمونه‌هایی مثال میزند. در نوشته‌هایش میگوید منظور من از نظام اینهاست. ۱. تامین آزادیهای سیاسی و اجتماعی که بند۷ اصل سه قانون اساسی هم هست. ۲. ایجاد امکانات عادلانه برای همه مردم در تمامی زمینه های مادی و معنوی بند۹ اصل۳ قانون اساسی هم است ۳. پی ریزی اقتصاد صحیح و عادلانه برای ایجاد رفاه و رفع فقر و برطرف ساختن هرگونه محرومیت. بند۱۲ اصل۳ ۴. عدم تداول و تمرکز ثروت در دست افراد و گروه های خاص اینها همان است که امام از علماء و محققین خواست و از متن شریعت استنباط می شود. ادامه در بخش سوم ☑️ @m_ghanbarian
💢 نمای فقه اقتصادی امام(ره) چکیده ای از ارائه حجت الاسلام در جشنواره علوم انسانی عمار/ ۴خرداد۱۴۰۲ جملات امام را ذیل قانون اساسی نگاه بفرمایید میگوید این تا ظهور امام زمان پاسخگو خواهد بود. اینها را وقتی میگوید نظام است یعنی شأنش استنباطی است ولی در اندازه فروعات نیست. فقه مشغول فروعات شد چون فکر میکرد همان احکام کافی است. مقایسه دو سیستم، تو را به نظام عادلانه می رساند. نظام عادلانه پرسش درست میکند که برگردی به این استنباط های عمیق را انجام بدهی. مثلا اگر گفتی امکانات عمومی باید بین همه تقسیم بشود این پشتوانه فقهی دارد. در زمان غیبت انفال متعلق به تمام مردم است (تحریر الوسیله) شهید صدر در کتاب الاسلام یقود الحیات بخش اتجاه التشریع ۵ "اصل" دارد که از بسیاری فروعات برخاسته است. 5⃣ مثالهای فقهی از امام فتوای محدودیت مالکیت 《مالکیت در اسلام به صورتی است که همه در یک سطح قرار می گیرند》(۷دی ماه۵۷) ❓این به چه معناست؟ - ما روایاتی داریم که برای مالکیت خط می گذارد. بیش از ده هزار درهم بیش از ۲۰هزار درهم و همینطور... پس ما بیاییم و عدد مشخص کنیم؟ آیا مراد این است؟ اصلاً مراد امام چنین چیزی نیست. - منظور امام هم این نیست که آنقدر قله ها را بتراش تا پایین بیاید - منظور امام این است که اگر "نظام" تو مانند آنچه می فرمود که همه باید مالک بشوند، وقتی انقلابی کردی که ۳۵میلیون نفر را به خیابان آورده است، با این انقلاب و "روابط" را دگرگون کن به نفع این "نظام". اینجا باید "برنامه ریزی" بیایند و این" اصل" را تا جزئی برنامه پیش ببرند. امام می گوید:《اصولاً جهت گیری اقتصاد اسلام در راستای حفظ منافع محرومین و گسترش مشارکت عمومی آنان در مبارزه اسلام با زراندوزان است》 • جمله مهم از صحیفه امام جلد۵ صفحه۴۳۶: 《مالکیت در اسلام پذیرفته شده است لکن اسلام "در چیزهایی که حق مالکیت به آن تعلق نمی گیرد" و نیز "در شیوه و شرایط پیدا شدن این حق" دستوراتی داده است که نظام اقتصادی اسلام را و نیز روابط اقتصادی در جامعه اسلامی را از روابط و نظام اقتصادی سرمایه داری امروز دنیا جدا می‌کند.》 - مالکیت را به دو روش محدود میکند. اولا به چه تعلق بگیرد؟ ثانیا از چه روشی به دست بیاید؟ این دو در "نظامی" معلوم میشوند و "روابط طبیعی" را تغییر میدهند که این دو با نظام و روابط طبیعی سرمایه‌داری فرق دارد. - مثال از اینکه به چه چیزی تعلق نمیگیرد؟ امام در همان فقه فردی خودش مالکیت به حق معنوی را نفی میکند! (ر.ک: استفتائات ج۳ ص۵۵۵) - امام درباره حیل ربا میگوید حیل ربا که جنگ با خدا ست با یک قوطی کبریت حلال نمیشود. - در بیع مضطر فقط امام فتوا داده و شیخ طوسی. "بیع مکره" را همه میگویند حرام است ولی در "بیع مضطر" همه میگویند حلال است. یک فرعی پیش می آید اگر از اضطرار کسی سوء استفاده شود (مثلا ماشین یا خانه اش ارزان خریده شود) امام می گوید: معامله صحیح است اما مازاد را مالک نمیشود! 6⃣ جایگاه اختیارات ولایت مطلقه در این بحث خلاصه ولایت مطلقه این است که اختیار تشریع موقت است! به لحاظ کارکردی آن زمین کج که میخواهد صاف بشود ممکن است برخی از احکام اولیه را هم تعطیل کند اما موقتا. بر خلاف تراضی در اجاره، برای شکستن نظام طبقاتی، "حداقل دستمزد" تعیین میکند. "مصالح عموم مردم"، "مصالح پابرهنگان زمین"، "مصالح اسلام"، تعابیر مختلف امام است که آن تشریع موقت را سامان میدهد. شهید صدر در اتجاه التشریع می گوید یکی از اصول، ولایت است ولو اینکه ولایتش، مطلقه نیست. شهید مطهری هم در اسلام و مقتضیات از حکم ولایی می گوید لکن امام به احسن وجه از این ولایت استفاده کرده است. (ریزه کاری های بحث ولایت مطلقه به مجال دیگر حواله شد) ☑️ @m_ghanbarian
• اندیشه ها و دانش های امام خمینی از جذاب ترین فعالیت های علمی است. گرایش ها در سلوک اخلاقی و هم انقلابی او از جذاب ترین نقاط جمع حماسه و عرفان برای روح های متعالی است. • بارها گفته ام ولایت، اولا رابطه دو طرفه مردم با ولیّ است و ثانیا قبل از "نمود" و پوسته حقوقی و فقهی (جعل و اختیارات و وظایف) یک "هستی" و "بود" دارد. همه علوم نافع از عرفان تا فقه در ولیّ مجسم و در مردم کشش و هم فعلیت بخشی با پیوند عمیق بروز می کند. • هزار منبر، توصیف کردن این "بود"؛ به اندازه روایت واقعی رابطه مردم با امام خمینی گویا نیست. این روزها در کنار فعالیتهای علمی و پژوهشی درباره امام عزیز، واقعا به وجدم می آورد. • مجموعه نامه ها به حضرت روح الله از کودک و زن تا اسیران در بند صدام؛ از ایران و جهان به شکل زیبایی آن حقیقت را تصویر می کند. بچه های دو مدرسه که بی خبر از هم از سر یک درس در کتاب درسی می خواهند امام را نصیحت کنند تا بچه های مدرسه اسپرینگ دال آمریکا و دختری از آلمان و... این روزهای پر یادبود از امام، خوب است این کتاب را هم جرعه نوش کنید. سپاس از جناب برای گردآوری و تدوین. • این عنوان "روحی جان سلام" هم قصه ای دارد که می خوانید...! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از اندیشکده قصد
10.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حجت الاسلام قنبریان: این حرف شهید مطهری که رئیس مسائل مستحدثه خود سرمایه داری است هنوز در حوزه علمیه مهجور است... 💢 موضوع سخنرانی: اندیشه اقتصادی امام خمینی (ره) صوت کامل 💠 اندیشکده قصد 💡 @qasdway
1_5052719439.pdf
1.29M
❇️ الهیات جنگ دائمی فقر و غنا (بازنشر ارائه ای متعلق به ۱۴۰۰) نشریه حیات/ "امام تحول" ویژه نامه سی و چهارمین سالروز رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران 🔗دسترسی به محتوا: https://zil.ink/hayatmag ☑️ @m_ghanbarian
اندیشه های اقتصادی امام-نسخه ایتا.pdf
5.63M
💠 اندیشه های اقتصادی امام و تحریف، تعطیل و تأویل ولایت مطلقه حجت الاسلام قنبریان/ ۱۱خرداد۱۴۰۲/ اندیشکده قصد • اشاره ای به نظریه اقتصادی امام: روابط حاکم/ نظام اسلام/ احکام فرعیه • جایگاه ولایت مطلقه فقیه در این گذار: تغییر روابط حاکم بر اساس نظام ولو به قیمت تعطیل موقت برخی احکام فرعیه! • تحریف روشنفکران و بدنه کارگزاری: ولایت مطلقه، حکومت مطلقه برای گذار از سنت به مدرنیته (نقد مقاله حجاریان در مجله کیان) • کوتاهی قم بلکه همراهی برخی نا آگاهان بروکرات در تأویل ولایت مطلقه به حکومت مطلقه یا ولایت اداری! • پاسخ به دکتر غنی نژاد که توقع دارد ولایت مطلقه بی حجابی را حلال کند! 📎 مطلب مرتبط: نمای فقه اقتصادی امام صوت چکیده بحث ☑️ @m_ghanbarian
اندیشه های اقتصادی امام و تحریف، تعطیل و تأویل ولایت فقیه.mp3
15.4M
💠 اندیشه های اقتصادی امام و تحریف، تعطیل و تأویل ولایت مطلقه حجت الاسلام قنبریان/ ۱۱خرداد۱۴۰۲/ اندیشکده قصد • اشاره ای به نظریه اقتصادی امام: روابط حاکم/ نظام اسلام/ احکام فرعیه • جایگاه ولایت مطلقه فقیه در این گذار: تغییر روابط حاکم بر اساس نظام ولو به قیمت تعطیل موقت برخی احکام فرعیه! • تحریف روشنفکران و بدنه کارگزاری: ولایت مطلقه، حکومت مطلقه برای گذار از سنت به مدرنیته (نقد مقاله حجاریان در مجله کیان) • کوتاهی قم بلکه همراهی برخی نا آگاهان بروکرات در تأویل ولایت مطلقه به حکومت مطلقه یا ولایت اداری! • پاسخ به دکتر غنی نژاد که توقع دارد ولایت مطلقه بی حجابی را حلال کند! * تقریری از این بحث را اینجا بخوانید ☑️ @m_ghanbarian
🗂 بسته پیشنهادی برای ایام سالگرد رحلت امام 1⃣ نمای فقه اقتصادی امام خمینی صوت https://eitaa.com/m_ghanbarian/4111 متن https://eitaa.com/m_ghanbarian/4112 2⃣ اندیشه های اقتصادی امام و تحریف، تعطیل و تأویل ولایت مطلقه صوت https://eitaa.com/m_ghanbarian/4124 متن https://eitaa.com/m_ghanbarian/4123 3⃣ بازخوانی ایده سیاسی و فرهنگی امام خمینی در مواجهه با تحجر و تجدد https://eitaa.com/m_ghanbarian/4100 4⃣ الهیات جنگ دائمی فقر و غنا https://eitaa.com/m_ghanbarian/4122 ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از رادیو سداد
حرفهای اساسی - قنبریان.mp3
6.18M
🎙 | قسمت ششم 🗂موضوع: حرف‌های اساسی امام در زمینه اقتصاد (مالکیت، انحصار، عدالت، نظام اقتصادی، بیع مضطر، ولایت مطلقه و...) حجت الاسلام تهیه‌کننده: رادیوسِداد 📻 @SEDAAD سِدای‌اقتصاد
11.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ا ﷽ ا 🎥 🎙 حجت‌الاسلام محسن‌قنبریان 🔺گزینه‌ی‌خمینی،توحیدوکرامت‌انسان 📆 مراسم‌سالگردارتحال‌امام‌خمینی ۱۴۰۲ •┈┈┈┈┈┈••✾ا•ا✾••┈┈┈┈┈┈• 📱واحدرسانه‌خدام‌الرقیہ‌علیهاالسلام 🚩هیئت‌محبین‌الرقیہ‌علیهاالسلام‌امیدیه ا @mohebbinalroghaye ا
هدایت شده از مستضعفین تی‌وی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ نهی از منکر در انحصار حزب‌اللهی‌ها نیست! ◀️در اسلامِ ، امر به معروف و نهی از منکر در انحصار انقلابی‌ها و حزب‌اللهی‌ها نیست! وظیفه‌ی همه است! حتی نسبت به امامشان! 🔻امر به معروف و نهی از منکر در را بی‌واسطه از زبان خودش بشناسید: 🔹الآن مکلّفیم ما، مسئولیم همه‌مان، همه‌مان مسئولیم، نه مسئول برای کار خودمان؛ مسئول کارهای دیگران هم هستیم؛ «کُلُّکم راعٍ وَ کُلُّکُمْ مَسئولٌ عَن رَعِیَّتِه». 🔸همه باید نسبت به هم رعایت بکنند. مسئولیت من هم گردن شماست؛ [مسئولیت] شما هم گردن من است! 🔹اگر من پایم را کج گذاشتم، شما مسئولید اگر نگویید چرا پایت را کج گذاشتی؟ باید هجوم کنید، نهی کنید که چرا؟ 🔸اگر خدای نخواسته یک معمّم در یک جا پایش را کج گذاشت، همه روحانیون باید به او هجوم کنند که چرا بر خلاف موازین [قدم برداشتی]؟ سایر مردم هم باید [نهی] بکنند. 🔺نهی از منکر اختصاص به روحانی ندارد؛ مال همه است. باید نهی از منکر بکند؛ امر به معروف بکند. 📚 صحیفه‌ی امام خمینی؛ ج۸، ص۴۸۷ 🎬 @Mostazafin_TV
نسخه قابل چاپ - راهبرد مربع کردن دایره تورمی.pdf
412.4K
🌀 راهبرد مربع کردن دایره تورمی براساس تأکید رهبر انقلاب بر موضوع «مهار تورم» رسانه KHAMENEI.IR در یادداشتی به قلم آقای علی ظاهری بیرگانی، پژوهشگر اقتصاد راهبردی به بررسی یکی از راهکارهای مهار تورم می‌پردازد. @Ali_zaheri