eitaa logo
محسن قنبریان
17.4هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
872 ویدیو
108 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه بیست و ششم/ ۱۴مهر۱۴۰۲ حجت الاسلام محسن قنبریان ▫️فراز مربوط به دبیران (ثم انظر فی حال کتابک...) ✔️ بحثی مهم در نظام دیوانی و علیه دیوان سالاری! ▪︎در این فراز با دو بحث مواجهه ایم: - ویژگی های دبیران (ثبوتاً) - راه کشف و شناخت آن (اثباتاً) ⬅️ با ضمّ خصائص عمّال و کارگزاران، برای کلیت دیوان دولت استفاده می کنیم. ▪︎چند نکته مهم برای فهم بهتر قسمت اول: ۱. حکومت، هم "حاکم و حکمران صالح" می خواهد و هم "سازمان صالح". شهید مطهری در ده گفتار سازمان صالح را خوب بیان کرده است. ۲. از ویژگی های دولت مدرن این است که به "سازمان" بیشتر از "خصائص حاکم و حکمران" می پردازد. این شعار را در بین دوستان انقلابی هم می شنوید که: "سازمان باید طوری باشد که آدم فاسق و فاجر هم کارایی خوب داشته باشد"! ۳. یکی از مبادی "دیوان سالاری" و همین جاست. اگر در دوگانه دیوان_دبیر اصالت را به دیوان و سازمان داده شود، دیوانسالاری شکل می گیرد. ⬅️ تبعاً برای صالح شدن سازمان در این اصالت بخشی، مثلا "تجزیه کار" صورت می گیرد؛ که تمرکز کار و اختیارات، فساد نیاورد ⬅️ این هم موجب می شود دیوان گسترده تر و الزاماً خروجی اتفاق نیافتد! ⚠️ از کف میدان اگر خبر بگیرید می بینید بسیاری از عدم کارائی ها و خروجی نداشتن ها، به علت تعدد دستگاه های تصمیم گیر در امور و نبودن تمام کننده است. مدیر هم ترجیح می دهد املاء ننویسد تا غلط از او نگیرند! دیوانسالاری و کاغذ بازی و گزارش میشود هفت دست، شام و نهار خبری نیست! ۴. یکی از راههای جلوگیری از دیوانسالاری، "نقطه تعادل یابی" در آن دوگانه است. یعنی: لحاظ شرائط در دبیران و عمّال + اختیار لازم برای اقدام و خروجی کار. • در قسمت اول این فراز شرایط دبیران را می شمارد: - تولیت بخشی در امور (که مفید نوعی اختیار و جانشینی است برای تمام کردن کار) به بهترین ها - آنجا که اسرار یا رانت اطلاعات در بین است، این شرائط مهمتر است - "خوبی های اخلاق را در خود جمع کرده باشد" از کسانی باشد که "کرامتِ(عطا شده) او را سرمست نکند" ممّن لا تَبطُرُهُ الکرامه، مفید همان نکته است که اختیاری دست اوست که می تواند کار را تمام و اهداف حکومت (احقاق حق و برقراری عدل) را محقق کند؛ چون می دانیم خود پست و مقام، در فرهنگ علوی، کرامتی ندارد. ▪︎ در بخش دوم راه کشف این شرائط بیان می شود قبلا در بحث حکومت علوی و تبار گزینی به روش درست شایسته سالاری پرداختیم. • از جمع بین فراز دبیران و عمّال فمهیده می شود: 1⃣ روش گزینش، درونی و متکی به خود حاکم نباشد! • نه متکی به صفات بد حاکم باشد. در بخش عمّال فرمود: ولاتُوَلِّهِم مُحاباهً و اَثَرهً: آنها را از سر تمایلات شخصی و خود رأیی (بدون مشورت)، تولیت نده! • نه حتی متکی به صفات خوب درونی حاکم باشد! در این فراز می فرماید: وَلایَکُن اختیارُکَ ایّاهُم علی فراسَتک و استنامتک و حُسن الظن منک: گزینش آنها را از سر فراست (و تیزبینی) ات و اعتماد داشتن و حسن ظن ات به آنها نباشد! ❓چرا حتی با صفات خوب درونی ات هم گزینش نکن؟! می فرماید چون: "مردان با ظاهر آرایی و خوش خدمتی نظر حاکمان را به خود جلب می کنند اما در پس این ظاهر نیکو و خوش خدمتی خبری از خیر خواهی و امانتداری نیست"! یعنی دست بالای دست بسیار است و مقابل هوش سفید تو، هوش سیاه هم هست و فراستت را دور می زند. 2⃣ روش گزینش بیرونی و به حسب خروجی نهایی کارهایش باشد. • در فراز عمّال فرمود: "فاستعملهم اختباراً: با امتحان و اختبار آنها را به کار بگیر (نه تمایل و تشخیص شخصی) • در این فراز می فرماید: "اختَبِرهُم بما وُلُّوا للصالحین قَبلک فَاعمِد لاَحسَنِهِم کان فی العامَّهِ اثراً و اعرفَهُم بالامانهِ وجهاً: اختبار و امتحان با بررسی تولیت های قبلی برای حاکمان صالح باشد. از بین اینان بر کسی تکیه کن که در مردم اثر نیکو تری نهاده (خروجی واقعی) و بیشتر به امانت داری شناخته شده است." ⬅️ یعنی صرف روزومه کافی نیست، باید اثر و کارکرد واقعی مدیران دوره های قبل بررسی شود. دیده شود آن دوره، منطقه او در چه وضعیت و مشکلاتی بوده و او برایشان چه کرده است؛ نه صرف اینکه چندین سال سابقه مدیریت داشته و هیچ گزارش سوء و سوء پیشینه ندارد! چون مدیران محافظه کار هم چنین اند کاری نمی کنند و خطایی هم رخ نمی دهد! (دقت کنید!) ⬅️ می فرماید اگر چنین گزینش دقیق و درستی کردی "نشانه خیر خواهی تو برای خدا و برای مردمی است که ولایت آنها را بر عهده گرفته ای"! ادامه در بخش دوم ☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه بیست و ششم/ ۱۴مهر۱۴۰۲ حجت الاسلام محسن قنبریان ▪︎ تشکیلات آری؛ دیوان سالاری نه! "اولوا الامر" یعنی ولیّ (الامر یعنی حکومت). حکومت امور متعددی دارد که باید خوب از هم بازشناخته شود. نه یک امر تجزیه شود که دیوان گسترده و دیوان سالاری شکل بگیرد، و نه امور تداخل کند و... لذا در تتمه می فرماید: "و اجعل لرَاسِ کُلِّ امر من امورک راساً منهم: بالای هریک از امور حکومت یکی از همان شایستگان را قرار بده" "کسی که بزرگی کار ناتوانش نسازد و بسیاری کارها پریشانش نکند"! ⬅️ مسئولیت کلان دست آخر با خود حاکم است! می فرماید "اگر در دبیرانت ایرادی باشد و تو از آن غافل باشی تو مسئول آن خواهی بود". اینجور یک تشکیلات از صدر تا ساقه، مسئول می شود و پاسخگو نه امر در دیوان دور بزند و به نتیجه نرسد و کسی هم پاسخگویش نباشد و دیوان سالاری امور گردن هم انداختن داده باشد! * فراز مربوطه را اینجا بخوانید! ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از کفِ دانشگاه
🔴 حماسه اخلاقی - انسانی حماس 📝حجت‌الاسلام قنبریان 🔸 《 حماس و مقاومت غیر از حماسه نظامی - اطلاعاتی‌اش، "حماسه اخلاق" هم در فتح بزرگش آفریده‌است. نه دفاع از مردم خود و مقابله به مثل، کوتاهی کرده و سازش و انظلام پذیرفته و تعدی‌ای بیشتر از حد مجاز مرتکب شده‌است.》 🔺کفِ دانشگاه باش🔻 ✅ @kdnews_net
هدایت شده از کفِ دانشگاه
هدایت شده از کفِ دانشگاه
هدایت شده از کفِ دانشگاه
هدایت شده از کفِ دانشگاه
هدایت شده از کفِ دانشگاه
محسن قنبریان
💥 حماسه اخلاقی-انسانی حماس! • اسرائیل عرفاً و شرعاً حکمش از یهود بنی قریظه و معاصر پیامبر(ص) شدیدتر
حماسه حماس.mp3
20.41M
💥 حماسه حماس! حجت الاسلام قنبریان هیأت اصحاب الحسین دانشگاه تهران/ ۱۸مهر۱۴۰۲ • دو روی این حماسه: بُعد نظامی/ بُعد اخلاقی • مقایسه ی: - مسیحی سیاسی (اوانجلیس) - یهود سیاسی (صهیونیست) - اسلام سیاسی (مقاومت) • اوانجلیس ها و صهیونیست ها خشن ترین و ضد انسانی ترین • داعش؛ اسلام آمریکایی با فرمت اوانجلیس برای تقابل با اسلام سیاسی! • اسلامِ مقاومت در مبدا، مقصد، روش از اسلام داعش متمایز است! - استشهاد، انتحار نیست! - مقاومت، اشغال نیست! • عمروعاصِ اعراب مسلمان هم قابل مقایسه با غرب وحشی نیست - مقایسه فسطاط با تروا • انسانیت و اخلاق حماسه حماس را روایت کنیم - ظالم(اسرائیل) نمیتواند خود را مظلوم جا بزند اما میتواند مظلوم(فلسطین) را ظالم جابزند! - اسرائیل بدتر از یهود بنی قریظه! - مقاومت کودک کش و متجاوز نیست! ☑️ @m_ghanbarian
مگر نه اینکه همان طفل من است چرا سکوت کنم سینه ام پر از سخن است برای من اگر انسانم و مسلمانم جوانِ جان به کف غزه نیز هم وطن است (حسن زرنقی) ؟! ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 حسین(ع) آنجاست که "عاشورا" آنجاست! نه آنجا که "فقط مراسم" برپاست! 🌹 حسین(ع) آنجاست که "ذلت ناپذیری" و "اباء از ضیم" آنجاست! نه آنجا که "سازش" یا حتی "آسایش در کنار ظالم" برجاست! 🌹 حسین(ع) آنجاست که "نهضت" و "قیام" آنجاست! نه آنجا که "نظامِ محافظه کاری" و "روابط محاسبه گری در وقت ضیم و ننگ" جاری است! 🌷 "غزه ی سنیِ ننگ ناپذیر" از "زهیر عثمانیِ پیوسته به مظلوم" به "سید اهل اباء از ضیم، حسین(ع)"؛ دورتر نیست! 🍁 "هرثمه"ی شهروند علی(ع) و "راوی نوحه کربلا" هم از سینه زن ها و "حسینی های نذریِ قیمه و قمه" ؛ اما "بی تفاوت دربرابر ضیم و ذلت" از سید مظلومان، حسین(ع)؛ دورتر و "فراری تر" نیست! ✨ چشم ها را باید شست ، جور دیگر باید دید! درست گفت امام موسی صدر که: «من حسینیه‌ای را قبول دارم که قهرمانانی بپرورد که با دشمن اسرائیلی در جنوب بجنگند.» 🎞 ویدئو: شهید امیرعماد ابوخدیجه فرمانده گردان واکنش سریع در طولکرم که جمله معروف حسین بن علی(ع) را قبل شهادت(ماه رمضان) می خواند: "اين بدنام[که نسبش مشکوک است] پسر بدنام مرا ميان دو چيز مخيّر كرده است: ميان شمشير و تن دادن به خوارى. و هيهات كه ما تن به ذلّت و خوارى دهيم." محسن قنبریان ۲۱مهر۱۴۰۲ ☑️ @m_ghanbarian
📚دروس «مکتب فقاهتی امام خمینی» ❇️بنیاد شیخ انصاری در میز تخصصی ترویج مکتب امام خمینی، به معرفی و تجمیع اساتید این عرصه پرداخته است؛ 🔷آیت الله مبلغی؛ درس خارج اصول با محوریت انوار الهدایه 🔷 آیت الله فرحانی؛ درس خارج فقه با محوریت الخلل فی الصلاه و تفسیر سوره حمد 🔸حجت الاسلام فلاح؛ مصباح الهدایه 🔸حجت الاسلام اسدپور؛ مکاسب محرمه و مناهج الاصول 🔸حجت الاسلام سید مهدی موسوی؛ ولایت فقیه، شرح جنود عقل و جهل، قاعده لاضرر و اجتهاد و تقلید 🔸حجت الاسلام علی محمدی؛ ولایت فقیه 🔸حجت الاسلام علی فرحانی؛ تحریر الوسیله و مناهج الاصول 🔸حجت الاسلام سیدعلی موسوی؛ کتاب البیع، مکاسب محرمه و مناهج الاصول 🔸حجت الاسلام گرامی پور؛ مکاسب محرمه 🔸حجت الاسلام موالی زاده؛ فقه العقود با محوریت کتاب البیع، مناهج الاصول و خطابات قانونیه برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس @BSHEIKHANSARI کنید طرح شهید آقا مصطفی خمینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱 | 💠 استشهاد یا انتحار ؟ 🎙 حجت الاسلام 🚩 مراسم هفتگی هیئت دانشجویی اصحاب الحسین(ع) 📅 سه شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ 📥 دریافت نسخه با کیفیت #️⃣ | [[ @m_ghanbarian ]] [[ @ashabolhossein_ir ]]
هدایت شده از نامه جمهور
🔰ویژه‌نامه شماره ۳ فصلنامه «نامه جمهور»، تابستان ۱۴۰۲ منتشر شد: 📌تعداد صفحات: ۱۵۲ در این شماره میخوانیم: 💠ضدعدالت ضدتوسعه ضدجامعه نقدنامه ای درباب برنامه هفتم توسعه 📖مجتبی نامخواه 💠افول تدریجی عدالت گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین قنبریان درباره جایگاه عدالت در برنامه توسعه و سیاست های کلی ابلاغی 💠توسعه نخواهی و توسعه نیافتگی 🔸گفتگو با دکتر حسن سبحانی درباره جایگاه توسعه در برنامه هفتم 💠مردمی سازی اقتصاد یانهادینه سازی تداول ثروت بین اغنیا 📖سید علی موسوی 💠نابرابری یا ناترازی؟ هفت نکته درباره برنامه هفتم 📖 روح الله ایزدخواه 💠علیه توسعه به سود سرمایه داری برنامه توسعه در تنبیه تهیدستان و تشویق نوکیسگان 📖 کیوان سلیمانی 💠آشوب نامه پادجامعه بررسی ابعاد ضد اجتماعی برنامه هفتم توسعه 📖 علی اسکندری نداف 💠عدالت نمایشی بازتولید تبعیض آموزشی در برنامه هفتم 📖 رقیه فاضل 💠خیال پردازی بی ثمر بازتاب بحران سندنویسی ایرانی در تدوین برنامه هفتم 📖 میثم ظهوریان 💠شهر در انحصار پیمانکاران بررسی رویکرد برنامه هفتم نسبت به مسئله مسکن 📖علی مصدق 💠بی آبی و بی برنامگی نقدی بر سیاست های مدیریت منابع آب 📖 محمد اسکندری 💠آینده دولت وجوه اساسی بازنمایی دولت در لایحه برنامه هفتم 📖محسن جبارنژاد ‼️ برای خرید نامه جمهور با مبلغ100 هزارتومان به شماره کارت: ۶۰۳۷ ۹۹۷۵ ۹۹۶۹ ۴۹۳۳ به‌ نام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم واریز کرده و رسید واریز را به همراه ادرس پستی و شماره همراه به شماره ۰۹۰۱۶۸۵۵۲۹۰ ارسال نمایید. 🔸 با ما همراه باشید ... ➖➖➖➖ 🆔 @nameh_jomhour | نامه جمهور
هدایت شده از نامه جمهور
هدایت شده از چی کتاب
☕️یک جرعه کتاب با چی‌کتاب همراه باشید 🍂 @cheeketab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕌 امت، علمائشان را نصحیت کنند! برادران اهل سنت زاهدان در نمازجمعه این هفته(۲۱مهر) مسجد مکی، پارچه نوشته هایی در حمایت از مظلومین غزه دست گرفتند: بلوچ با شماست تا آخرین قطره خون! مولوی عبدالحمید بعد از چند روز سکوت دست آخر موضع اش را: تشکیل دو دولت مستقل اسرائیل و فلسطین اعلام کرده بود! او قبل از این چرخش، جهاد را راه حل می دانست؛ لکن بهمن۱۴۰۱ گفت: "مردم ایران در فلسطین هم خواهان صلح هستند!" اهالی مسجد مکی با این پارچه نوشته ها نشان دادند بر موضع جهادند و این، سخن آنان هم نیست! گلایه شان مانع از همراهی نیست. ایشان بعد از سخن بهمن ماه۱۴۰۱ در ۱۸فرودین امسال هم گفت: "بعضی ها انتقاد می کنند که چرا می گویی صلح؟ ما گفته ایم صلح عادلانه که حقوق رعایت شود؛ نگفته ایم که صلح مطلق باشد. بعضی کاسه از آش داغ ترند"! این سخن هم اشاره ای به اعتراضاتی از برادران اهل سنت دارد. در پاسخ او، شیخ محمد الموعد -سخنگوی شورای علماء فلسطین در لبنان- ضمن دعوت او به مناظره گفت: "شخصی که بگوید باید با اسرائیل صلح شود یا نادان است یا جاسوس همان اسرائیل غاصب". شیرینی موضع این عالم سنی این است که او سخنگوی علمای فلسطین است، خود آش است نه کاسه آش! این عالمان و مردم باغیرت اهل سنت زاهدان دارند به روایت صحیح مسلم از رسول الله عمل می کنند که فرمود: الدّینُ النصیحة: دین همان خیر خواهی کردن است. پرسیدند برای چه کسی؟ از جمله فرمود برای زعماء و پیشوایان مسلمین! بدون این نصحیت ها، نقدها و انتقادهای مردم و مأمومین ایشان، مواجهه های سیاسی و امنیتی تمام کننده نیست. 📝 محسن قنبریان ۲۳مهر۱۴۰۲ ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از  پرسش و پژوهش ,🏳️
❇️کارگاه آموزشی❇️ ✅موضوع ✴️فقه الاقتصاد استاد : حجت‌الاسلام قنبریان 📲لینک ثبت نام : https://formafzar.com/form/oxtfe 🏢 مکان حوزه علمیه مروی نمایشگاه گفتمان ◀️دوره مخصوص برادران می باشد 🕌 کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه مروی تهران: @Pajouheshgaranemarvi
محسن قنبریان
🕌 امت، علمائشان را نصحیت کنند! برادران اهل سنت زاهدان در نمازجمعه این هفته(۲۱مهر) مسجد مکی، پارچه ن
🔴 اُمّت علمائشان را نصیحت کنند 📝حجت‌الاسلام قنبریان 🔻 《 برادران اهل سنت زاهدان در نماز جمعه این هفته (۲۱ مهر) مسجد مکی، پارچه‌نوشته‌هایی در حمایت از مظلومین غزه دست گرفتند. مولوی عبدالحمید بعد از چند روز سکوت، دست آخر موضع‌اش را "تشکیل دو دولت مستقل اسرائیل و فلسطین" اعلام کرده بود. اهالی مسجد مکی با این پارچه‌نوشته‌ها، نشان دادند "بر موضع جهادند" و این، سخن آنان هم نیست! گلایه‌شان مانع از همراهی نیست.》 🆔 @edalatkhahi
وا معتصماه! • در زمان معتصم عباسی، پادشاه روم، سرزمین اسلام را اشغال کرد؛ مسلمانان تحت سلطه را مُثله کرد، چشمانشان را بیرون آورد و بینی و گوشهایشان را برید. زنان و بچه ها را هم اسیر و در بند کرد. مرزنشینانی که اسب و سلاحی داشتند، بر او تاختند. یک زن هاشمی اسیر و در بندِ رومیان صیحه زد: ! خبر به معتصم رسید، پاسخ داد: لبّیک! لبّیک! همان وقت بپاخواست و بر اسب سوار و دستور حرکت داد... فتح عمُّوریّه از همین جا آغاز شد. • جنایات اسرائیل در غزه از اشغال رومیان کمتر نیست، آنچه با بمب های ممنوعه اتفاق می افتد بسی دردناک تر از مُثله کردن و گوش و بینی بریدن است. اینجا کودکان را هم می کشند و صدای زنان بلند است. مرزداران امروز اسلام هرکه سلاح داشته کاری کرده و می کند؛ لکن غزه دارد ویرانه و نسل کشی، کامل میشود. • روشن شد شاهان عرب از معتصم بی عرضه ترند؛ ولی ولایت فقیه عادل با خلافت عباسی قابل مقایسه نیست؛ معتصمِ فاسق و جائر از خامنه ای و سیدحسن نصرالله، جوانمردتر و با غیرت تر نبود. سال۸۰ فرمود: "من فریاد آن زن فلسطینی را که در مقابل دوربین خبرنگار با صدای گرفته خود فریاد می زد: یاللمسلمین... " در این ۲۰سال دست مبارزان سرحدات اسلام و فلسطین بجای سنگ، از موشک پرشد. امروز(۲۵مهر) تهدید کرد: "بمباران های غزه باید فوراً قطع شود"! " اگر چنانچه این جنایات ادامه پیدا کند، مسلمانها و نیروهای مقاومت بی تاب می شوند؛ کسی جلوی اینها را دیگر نمی تواند بگیرد؛ این را بدانند"! یعنی روزهای آینده، نجات غزه را می بینیم؟! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian